Ujous alkanut lapsuudesta

Ujostus

Olin aikoinani hyvinkin vilkas tapaus aina siihen asti kunnes luokkatoverini ymmärsivät kuinka erilaisesta perheestä olin. Siitä alkoi lokeroituminen omaan huonompaan "säätyyn" Kiusaamista jatkui koko yläasteen ja vasta kun menin jatko-opintoihin, pääsin eroon suoranaisesta kiusaamisesta. Siitä jäi kuitenkin armoton ujous päälle, jos pitää esim esitellä itseni tuntemattomille ihmisille, niin alkaa armoton hieneritys ja punastuminen. Tuttujen kesken olen jopa puhelias, leikkisä ja pidetty, mutta sitä en saa ulos vieraille. olen sentään yli 40v joten luulis tonkin nyt menneen ohi, mut ei. Ujous oikeesti haittaa/ohjaa elämää monellakin tavoin, työelämässä ja vapaa-ajalla. Lääkitys ei varmaankaan ole kohdillaan:)

4

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sgdsgsa

      sun täytyy ymmärtää vika ei ole aina sinussa vaan jokaisessa ihmisessä on aina jotain "vikaa".se mikä ei tapa vahvistaa sanonta pitää täysin paikkansa.

      • sitä se oli

        Tosiaan, jo nuorena se alkaa. Ei tarvitse olla kuin vanhanaikaiset kuteet, liian paksu maha ja haista hiukan lehmänpaskalle, niin jo alkaa nimittely ja tuuppiminen. Tämä johtaa juuri siihen, että sosiaalisia tilanteita alkaa pikkuhiljaa karttaa, kun muutenkin on herkässä iässä. Tuo lehmänlannan haju muuten tuli siitä, kun vanhemmat pitivät pihattovaatteitaan samassa naulakossa, kuin kouluvaatteet kotona sijaitsivat. Possuksi nimittely oli kuitenkin taattu, kun keskivartalolihavuuttakin esiintyi muun pulleuden ja paksupäisyyden lisäksi.


    • ujo

      Itse olen aina ollut ujo, enkä ole uskaltanut kenellekkään vastaan sanoa. Siinäpäs oli helppo maali muille ja koko lapsuuteni minulle on kertynyt päähän mielikuva, että olen tyhmä ja ruma enkä ole tarpeeksi hyvä ihminen tähän maailmaan.
      Pojat sekä tytöt inhosivat minua ja jos joku vitsinäkin heitti ylä-asteella että tuossa tuleva tyttöystäväsi, niin kommenttia toiselta tuli " no ei ikinä!" vastauksia, mikä alensi itsetuntoani eikä yhtään auttanut asiaan se, että jouduin joka välitunti istumaan yksin nurkassa ja katselemaan kuin muilla on hauskaa.

      Vaikka nyt aikuisena olen paljon avoimempi tuntemattomille, kyllä ne samat arvet ovat herkästi sisälläni. Pelottaa suoraan sanottuna hankkia töitä, kun en ole yhtään sosiaalista tyyppiä. Ikäähän minulla on 20 vuotta.

      • sUrViVoR

        Viestisi ensimmäinen osa kuulostaa niin tutulta, että olisin voinut sen itse kirjoittaa. Hulluinta oli ettei minussa ollut ulkoisesti mitään poikkeavaa ja silti kiusattiin varmaan juuri kiltteyden takia, olin helppo kohde. Ja kun katson jälkeenpäin vanhoja koulukuvia niin en näe yhtään mitään vikaa siinä pikkutytössä joka olin. Silti tunsin olevani huonompi ihminen kuin kukaan, itsetunto oli nollassa ja päässä pyöri itsetuhoajatukset jo alle 10-vuotiaana.

        Sen enempää menemättä näihin ikävien muistojen yksityiskohtiin, laitan tähän lyhyesti asioita, jotka minua auttoivat pois sieltä synkkyydestä:

        1. Kun on täysin pohjalla niin muuta suuntaa ei ole kuin ylöspäin kohti valoa. Pimeän yön jälkeen on aamun aina sarastettava ja talven jälkeen on aina tultava kevät, kuten laulun sanoissakin sanotaan.
        2. Avun hakeminen ja vuosien tuskan purkaminen puhumalla ammattiauttajalle on suuri helpotus.
        3. Motivaatio: halu näyttää kiusaajille, että he eivät yrityksistään huolimatta onnistuneet murtamaan minua.
        4. Onnellisuus ja tasapaino on paras kosto.
        5. Kiusaajat tuhosivat lapsuuteni. Jos minä jatkan vihan ja koston hautomista, annan heidän tuhota myös tulevaisuuteni. Valinta on minun. Anteeksiantamisen opettelu on ainoa keino nousta tapahtumien yläpuolelle ja siirtyä elämässä eteenpäin.
        6. Hankkimalla itse tietoa kirjoista ja netistä: Miten kehitän itsetuntoani? Mitä haluan elämältäni? Ja miten voin saavuttaa mitä haluan? Kaikkiin näihin on olemassa vastaukset kaikkien saatavilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe