Palstailusta

Joskus tullu mieleen, muokkaako runsas palstalla kirjoittelu/lukeminen kielenkäyttöä.
Tiettyjä sanoja, sananmuotoja.. mutta se lienee usein myös sanoilla leikkimistä.
Nyt vaikuttaa kevät ja kesä saapuneen..tänne palstalle myös, eihän se aiheissa näy.. eikä kirjoittelun määrässä.
Mutta onneksi lähes kaikkialla muualla.
Hyvää alkanutta kesää kaikille! :)

12

111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos ja hyvää kesää myös sinulle :)
      Jäin miettimään että miten kirjoittelen ja kuinka ajattelen.
      Koska toisinaan kyllä ensin kirjoitan esim. jonkun sanan ja sitten sen vaihdan.
      Joskus "jää päälle" joku sana ja jos huomaan kirjoittavani useamman kerran saatan poistaa.
      Mutta puheessa ja ajattelussa en kyllä sitä huomaa.
      Kirjoitan kuitenkin niin paljon hitaammin kun ajattelen.

• Kyllä loma "uhkaavasti" lähenee..!)
        Mulla tuo ajatus avaukseen lähti yhdestä sanasta; ja se on 'kompata', että se täällä tulisi vastaan normaalia useammin. Varmasti on muitakin, ei nyt tullu mieleen.
        Kun aika usein on niin, että lukee enempi tiettyjen ihmisten kirjotuksia.. jotka tietää.
        Jos aihe ei kiinnosta, ja ihan puskis kirjoittaa.. ohittuu varmasti.
        Omassa kirjoituksessa kannattais tosiaan kans ensin miettiä.. mutta oon joskus miettiny, että sama se jos kirjain, sana pois välistä.. tai joku useampaankin kertaan. Ei ne ajatuksetkaan niin korkealentoisia täällä mulla oo ;))

• Hei kun keikuskelen

Huomenta vaan täältä päin ja Hyvää kesää sinullekin:)

Aurinko mollottaa taivaalla siihen malliin, että taitaa tulla hyvä päivä.
      Tein raparperipiirakan aamusyrännä. Klappaan vielä kermavaahtoa ja leikkaan ison vinkaleen piirakkaa ja kiikutan ne palvelutaloon äidille ylläriksi.

Käytän palstalla paljon sellaisia sanoja ja sanamuotoja, joita en puhuessani käytä.
      Jostakin kummasta on putkahtanut määrätynlainen Tyyli kirjoittaa, enkä mitenkään pääse siitä eroon. Tosin en nyt kamalasti ole yrittänytkään.

Sen olen pannut merkille, että live-elämässä tulee käytettyä vähän eri puhetyyliä riippuen, kenen kanssa keskustelee. Esim. oppilaitten kanssa käytän joitakin sanoja, koska juuri se sana on yleisesti heidän käytössä. Sanon sanat automaattisesti eli en mitenkään yritä käyttää niitä.
      Vaikkapa nyt sana: Dösä. Oppilaat tulevat Dösällä tunnille. Siksi automaattisesti tulee kysästyä "tulitko dösällä vai tuotiinko sut". Dösää en muiden ihmisten kanssa käytä.
      Vastaavia sanoja on aika paljon.( kouluaineista vaikkapa Köksä, Kuvis, Äikkä)

Joidenkin ihmisten kanssa tulee puhuttua yksinkertaisempaa kieltä (esim. joidenkin ulkomaalaisten kanssa), joidenkin kanssa taas hmmmm.... arvoituksellisempaa kieltä tai miten sen nyt sanoisin... no vaikka siten, että jos on just-presiis samalla aaltopituudella, niin keskustelu voi/saattaa olla hyvinkin "kummallista". (Heh, kaipa omalla outoudella on asian kanssa yhteyttä)

Luen paaaaaaljon kirjoja. Kirjoissa on joskus joku asia kirjoitettu NIIIIN hyvin, että luen kyseistä lausetta moneen kertaan yhä uudelleen ja taivastelen, että johan kyseinen kirjailija on keksinyt Hienon tavan sanoa tuon asian. Sitten pistän sen muistiin (tai yritän pistää), että voisin sen joskus itsekin sanoa. Noh, Aina siinä kuitenkin niin käy, että unholaan se lause mun päästäni katoaa. Voipi olla, että annan sen vaipua, koska en oikeastaan mielelläni käytä jonkun toisen "keksimää" tapaa sanoa jonkun asian.

-Lopeta jo toi pitkä sepustus, sanon Ma

Okei. Lopetan.
      Taidan mennä tonne ulos juomaan loput tästä kahvista, joka mukissa mojuu.

• ...

LOL

Omaan kirjalliseen ja suulliseen ilmaisuuni vaikutti aikanaan chat todella paljon. Revolveri-tyyppinen kirjoittaminen ei ole helppoa ja kun asiat pitää saada tiivistettyä muutamaan sanaan, kyllä siinä kieli muuttuu.

Tällainen yleisönosasto- tai nettipalstoille kirjoittaminen on pikkasen palauttanut ilmaisua tavanomaisemmaksi.

Linkki, vähän vanha, mutta siinä edelleen kaikki oleellinen nettikirjoittamisesta:

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/nyysit/index.html

=DW=

• Hei kun keikuskelen

"=DW=":lle

Linkkiäsi en nyt ala lueskelemaan, mutta kirjoituksestasi muistui mieleen aika, kun aloin kirjoittamaan tekstiviestejä kännykällä.
        Siis-siis-siis ja siis, Mikään ei ole vaikeampaa, kuin yrittää kirjoittaa joku asia yksinkertaisen lyhyesti. Jouduin oikein harjoittelemaan kirjoittamista. Piti tiputella veks semmosia sanoja, joita olisi halunnut käyttää, mutta eihän ne olis mahtunut minnekään.

Pikkuhiljaa oon oppinut, tosin nykyään kun voi peräkkäin kirjoittaa Kolme viestiä, niin voi pikkusen enemmän niitä sanoja kirjoittaa. Yleensä mun viestini on niin pitkiä, kuin kirjaimia sopii:) Kuinkas muuten heh heh.

• Rattus sp.

Ei oikeastaan. Työkirjoittaminen muokkaa enemmän. No, ehkä käytän enemmän puhekielen ilmaisuja.

Oikeastaan olen oppinut itsestäni jotakin pelottavaa. Kun päätän jotakin ja kirjoitan, niin ei mene paljonkaan aikaa, kun toteutan päätökseni. Nyt tuli sitten etuajassa koiranpentu ;).

Ihanaa kesää.. Täällä menee työn, koiranpennun ja veneen merkeissä. Pentu on syötävän ihana ja asioiden oppiminen tapahtuu hetkessä :).

• En usko, että kielenkäyttöön palstailulla on vaikutusta, mutta aina se kirjoitustaito karttuu, jos tänne kirjoittelee.
      ei pahaa tekisi, jos kirjoitus tapahtuisi käsin, ja kaunokirjoituksella tyyliin.
      "Otan nyt paperin eteeni ja kynän käteeni, ja lähestyn Sinua näillä äänen kuulumattomin sanoin". Eikös ollut kaunis aloitus :).
      Sen muistan ajasta, kun ei ollut puhelimia, ja asiat piti hoitaa joskus kirjeellä. Naisille oli helppo kirjoittaa, mutta jos miehelle joutui kirjoittaman, vaikkakin asiakirjeitä, niin johan oli vaikeaa.
      Hyvää kesää myös Sinulle. Nyt kannattaa nauttia jäätelöstä, se ei tammikuussa maistu niin hyvälle.

• Hei!
      Miun kirjotustaito on jostain sieltä,, mut en oo pilkun tarkka.. Puhe kieleni on jota kuinkin hiukan erilaista. Murre on just käytössäni juuri tätä.:)) Kauheeta tää kirjottaminen..):

Oikein mukavaa ja kaunista kesän jatkoa, toivottelee lomailija:)))

• Kovasti on palsta minua koulinut. En enää kirjoita runoja enkä tarinoita. En ole varma, onko muutos parempaan.

Hyvää kesää Sinullekin !

• ????

Minusta olisi ihanaa, jos vielä kirjoiteltaisiin vaikkapa runoja, omasta päästä.
        Kuin silloin ennen, et tainnut vielä olla täällä?
        Mutta sitten runot naurettiin alimpaan kuusen juureen, ja alkoi nuiva ja kuiva kausi, joillain lailla.

Manipulaatiolla on mahtava voima.
        Moni häippäsi omille teilleen. Jospa se on heille vain hyväksi?

• ???? kirjoitti:

Minusta olisi ihanaa, jos vielä kirjoiteltaisiin vaikkapa runoja, omasta päästä.
        Kuin silloin ennen, et tainnut vielä olla täällä?
        Mutta sitten runot naurettiin alimpaan kuusen juureen, ja alkoi nuiva ja kuiva kausi, joillain lailla.

Manipulaatiolla on mahtava voima.
        Moni häippäsi omille teilleen. Jospa se on heille vain hyväksi?

Reilut kuusi vuotta sitten löysin tämän palstan. Silloin sai kirjoittaa vielä vapaammin. Totta kai kirjoitustyyli vaihtui, kun en halunnut runopalstalle tai novellipalstalle. Tännehän tuli tosi tiukka komento. Ehkä joku on ylpeä tästäkin saavutuksesta :) Vaan halusin tuoda ajatukseni oman ikäisilleni, saada joskus palautettakin. Olen vielä siis oppimiskykyinen ja kehittyvä otus. En osannut mennä muuallekaan, joten ilmeisesti tää on ihan kiva palsta, vaikkakin nuiva ja väritön :)

• Kaikille viestiä laittaneille Kiitos! Ja tosi mukava nähdä tuttuja nickejä, tuntuu, että pitkästä aikaa :)
      Oispa tuosta "palstailu" -aiheesta saanut varmasti paremmankin aloituksen.. se nyt oli mun "hutaisu" jälleen..
      Heikulle monivivahteisesta kommentista, paljon asiaa, osa tuntuis osuvan omalle kohdallekin, puhuu eritavalla, eri ihmisille.. se vaan on, esim. siitä, miten hyvin tuntee. Aidoksi mua on joku sanonut, kun jotain selitän.. mutta yhtä aidosti en varmaan kaikille.
      Linkin laittajalle kiitos, ja LOL.
      Jäätelöä tuli syötyä vkonloppuna 5 v -synttäreillä.. uusi 'Duudson' -potkulauta oli pojalle kova juttu vanhan muovisen jälkeen :)
      Lomailijalle.. perässä tullaan!)
      Palsta varmaan koulii, jos on avoin.. ja turha varovaisuus, jota itellä kokee olevan rajoittaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      397
      8553
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      170
      2891
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      13
      1232
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1008
    5. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      64
      928
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      916
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      61
      913
    8. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      893
    9. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      852
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      72
      822
    Aihe