Navionics Europe HD ja ipad

faaraon

Kellään kokemusta/näkemystä

Minkälaisissa pätkissä ipad lataa kartta-aineistoa datasiirtona. Jos menen vaikka Eestimaalle, onko vaaraa, että sijaintitieto kartalla katkeaa (kartta häviää alta)
Verkoyhteyttä en tahtoisi pitää ulkomailla muutenkaan päällä sikamaisten datasiirtomaksujen pelossa.

43

4966

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Navicaattori

Eikös se karttadata ladata kokonaan kun sovelluksen ostaa?

• 21

Voit ladata kotona iPadiin ne karttapalaset jotka tarvitset vaikka WLAN-yhteyden kautta. Navionics-ohjelma ei tarvitse toimiakseen datayhteyttä, jos kartat on ladattu valmiiksi. Ladattavien tarkkojen karttojen alueet voi näppärästi itse valita sormella tökkimällä karkeasta kartasta.

• 80

Tarkista ennen lähtöä että tarvitut alueet on muistissa. Ne näkyvät vaaleampina ruutuina kun zoomaat ulospäin näkymää.

• faaraon

Niin aattelinki kun hokasin vaaleampaa aluetta. Kupletin juoni taisi selvitä, näköjään tarvii vaan zoomata riittävän liki, että aineisto lataantuu sormella tökkimällä..

• 80
        faaraon kirjoitti:

Niin aattelinki kun hokasin vaaleampaa aluetta. Kupletin juoni taisi selvitä, näköjään tarvii vaan zoomata riittävän liki, että aineisto lataantuu sormella tökkimällä..

Kannattaa silti ottaa Menusta Download map ja ladata kunnon suorakulmion muotoinen pala ettei jää ruutuja pois.

• Muuten hyvä

Moro,

Itse latasin suuremman kartta-aineiston etukäteen, joten ei ole vaaraa, että kartta pätkäisee. Mielestäni navionics osasi ladata itse wifissä GPS-sijainnin mukaisesti.

Muutama kysymys itsellänikin,
      Saako padissa lukittua näytön suunnan? ajaessa veneellä ja padin ollessa hieman viistossa, padi kääntää näyttöä omalla älyllään.
      Saako navionicsin muutettua niin, että kartta näyttää ajosuuntaan? Ainakin oletuksena on, että kartta näyttää aina kaettapohjoiseen.

• 80

Näytön lukitus normaalisti ipadin lukitusnapilla. Heads-upia ei ilmeisesti ole.

• Skiglari

Näytön suunnan saa lukittua volyyminapin viereisellä liukukytkimellä. Vaihtoehtoina on äänen mykistys tai näytön lukitus, jos mykistys niin asetuksista saa vaihdetua toiminnon.

Navionics näyttää kartalla liikkuvan veneen kulkusuunnan punaisella suuntaviivalla. Muuten kartta näyttää aina pohjoiseen.

Muuten, saattaa olla hyvä idea hankkia iPadille teline veneeseen. Itselläni on sellainen moottoriveneessä imukuppikiinnituksellä.

• 18
        Skiglari kirjoitti:

Näytön suunnan saa lukittua volyyminapin viereisellä liukukytkimellä. Vaihtoehtoina on äänen mykistys tai näytön lukitus, jos mykistys niin asetuksista saa vaihdetua toiminnon.

Navionics näyttää kartalla liikkuvan veneen kulkusuunnan punaisella suuntaviivalla. Muuten kartta näyttää aina pohjoiseen.

Muuten, saattaa olla hyvä idea hankkia iPadille teline veneeseen. Itselläni on sellainen moottoriveneessä imukuppikiinnituksellä.

Minkälainen imukuppiteline sulla on?

• Skiglari
        18 kirjoitti:

Minkälainen imukuppiteline sulla on?

Avantree (Universal Tablet Car Holder), jonka imukuppi on uskomattoman hyvä. Muuten teline voisi olla hieman jämäkämpi, mutta toimii ja ajaa tarkoituksen ainakin nopea kulkuisessa moottoriveneessä.

• Laiturilla kuultua
        80 kirjoitti:

Näytön lukitus normaalisti ipadin lukitusnapilla. Heads-upia ei ilmeisesti ole.

Näpäyttää vasemmassa alakulmassa nuolta pari kertaa niin kulkusuunta muuttuu ylös. En ole kerinnyt testaamaan

• Ai Bad

Näkeekö Ipadilla käytännössä kuinka hyvin? Kun olen parvekkeella yrittänyt käyttää Ipadia, niin sen kokemuksen perusteella en navigointisoftaa ole vielä hankkinut

• Skiglari

Käytännössä näkee hyvin, mutta eihän se oikeaa karttaplotterin näyttöä "hakkaa". Itselläni on iPadin rinnalla Garminin karttaplotteri pienellä näytöllä ja tänä kesänä olen pääasiassa käyttänyt iPadiä. Oma iPadini on "ykkösversio" eli kaksi vuotta vanha ja siinä on näytössä häikäisyä ehkäisevä kalvo ja eikä vielä ole tullut tilannetta, että aurinko olisi häikäissyt liikaa.

Käytössäni on Navionicsin apps ja koneellani on myös iSailor, mutta tykkään käyttää enemmän Navionicsiä. Tekisi mieli myös kokeilla iNavx, mutta se käyttää samaa kartta-aineisto kuin Navionics ja en haluaisi maksaa kahta kertaa samasta kartta-aineistosta.

Olen harkinnut Garminin tilalle Raymarinen E7:aa, joka "keskustelee" sujuvasti iPadin kanssa, jolla voin tehdä etukäteen reittisuunnitelmat.

Mielestäni Navionicsin softa kartta-aineistoineen on edullinen ja valitettavasti ovat nostaneet hintoja tänä vuonna varmaankin suosion vuoksi. Uskon, että näin tapahtuu myös ensi vuonna.

• -ikämies-

Mistä tuo kartta-aineisto ostetaan ja mitä suurinpiirtein maksaa.
      Onko hankala saada toimimaan.
      Olen harkinnut Ipadia veneeseen nykyisen läppärin tilalle mutta en oikein ymmärrä kaikkea mitä on otettava huomioon.
      Saako vanhat Meri-CD:t jotenkin Ipadille.

• Aipädi veneeseen?

Olen aikeissa hankkia Ipad 2:n, ilman 3g:tä.
        Toimiiko esim Navionicsin karttaohjelma?, vai pitääkö olla 3g-malli jotta "plotterin" voi jättää pois käytöstä. Kyseisessä laitteessa ei käsittääkseni ole gps:sää?

Onko mahdollista käyttää merellä kyseistä laitetta ja ottaa wi-fi yhteyden Nokia E7:n kanssa (Joikuspot) ja käyttää siten "kännykän paikannusta"

• Skiglari

Ohjelma (apps) ja kartta-aineisto ostetaan App Storesta, jonka löydät IPadiltäsi ja kahdesta edellä mainitusta appsistä suosittelen Navionicsia. App Storessa hakusanaksi Navionics, jonka jälkeen teet ostoksen ja ohjelma alkaa latautua koneellesi. Tämän jälkeen avaat appsin ja valitset kartta-alueen jonka haluat ladata koneellesi ja huomaa, että olet jo maksanut tämän. Tänä vuonna hinta on kuulemma jotain 50-60 euroa ja sillä saat tarvitsemasi kartat.

Onko hankalaa? Mielestäni ei ainakaan Navionicsin käyttöönotto, mutta iSailorilla sain hieman "jumpata" kartta-aineiston kanssa.

En osaa sanoa, että saako vanhat Meri-CD:t iPadille. En ole kokeillut, koska ei ole ollut niitä käytössä. Katsotaan, että saatko jolta kulta yrittäneeltä vastauksen.

• Skiglari
        Aipädi veneeseen? kirjoitti:

Olen aikeissa hankkia Ipad 2:n, ilman 3g:tä.
        Toimiiko esim Navionicsin karttaohjelma?, vai pitääkö olla 3g-malli jotta "plotterin" voi jättää pois käytöstä. Kyseisessä laitteessa ei käsittääkseni ole gps:sää?

Onko mahdollista käyttää merellä kyseistä laitetta ja ottaa wi-fi yhteyden Nokia E7:n kanssa (Joikuspot) ja käyttää siten "kännykän paikannusta"

Kaikissa iPad versioissa on GPS eli Navionics toimii ilman GSM ominaisuutta/liittymää.

Edellä mainituista syistä Wi-Fi yhteydenotto kännykkään on tarpeeton ja enkä ole varma, että välittyykö Wi-Fi yhteydellä paikkatiedot.

• Aipädi veneeseen
        Skiglari kirjoitti:

Kaikissa iPad versioissa on GPS eli Navionics toimii ilman GSM ominaisuutta/liittymää.

Edellä mainituista syistä Wi-Fi yhteydenotto kännykkään on tarpeeton ja enkä ole varma, että välittyykö Wi-Fi yhteydellä paikkatiedot.

Miksi netissä lukee että Ipadi ilman 3g:tä, ei gps-toimintoa??

• Skiglari
        Aipädi veneeseen kirjoitti:

Miksi netissä lukee että Ipadi ilman 3g:tä, ei gps-toimintoa??

Olet oikeassa ja pahoitteluni virheestäni. Hatara muistini pohjautuu "1" versioon ja itselläni on käytössä 3G versio ja paikannus toimii ilman 3G yhteyttä, koska otan sen pois päältä kun olen ulkomailla niin ei tule turhaa laskua. Ehkäpä kannattaa vakavasti harkita iPadin hankintaa, jossa on 3G ominaisuus niin saat mukana myös GPS:n

• JiiJii69
        Skiglari kirjoitti:

Ei ole GPS:ää kaikissa, tuo on ainoastaan 3G mallien ominaisuus!

• ykskakkaakaks
      • Aipädi ja Nokia E7

Onko kukaan koittanut seuraavaa: Ipad 2 ja nokia E7 ( joiku-lähiverkkko). Toimiiko kartta/navikointi= ottaako paikannuksen kännykästä?
        Olin yhteydessä Appleen ja tekninen tuki sanoi että pitäisi toimia mutta kannattaa testata liikkeessä. No, jokaisessa liikkeessä on Ipadit pultattu kiinni eikä niitä saanut irti testattavaksi.
        En haluaisi ostaa Ipad 2 3G ja "toista dataliittymää" kun käytössäni on Noksu E7.
        Okei, joiku syö kyllä rutkasti akkua, mutta sen voi laittaa tupsyttiin paatissa.

Onko kokemuksia tai voisiko joku testata, kiitos

• Peruu
        Aipädi ja Nokia E7 kirjoitti:

Onko kukaan koittanut seuraavaa: Ipad 2 ja nokia E7 ( joiku-lähiverkkko). Toimiiko kartta/navikointi= ottaako paikannuksen kännykästä?
        Olin yhteydessä Appleen ja tekninen tuki sanoi että pitäisi toimia mutta kannattaa testata liikkeessä. No, jokaisessa liikkeessä on Ipadit pultattu kiinni eikä niitä saanut irti testattavaksi.
        En haluaisi ostaa Ipad 2 3G ja "toista dataliittymää" kun käytössäni on Noksu E7.
        Okei, joiku syö kyllä rutkasti akkua, mutta sen voi laittaa tupsyttiin paatissa.

Onko kokemuksia tai voisiko joku testata, kiitos

En tiedä mutta et sinä toista dataliirtymää ainakaan tarvitse, riittää että on 3G malli (tuossa siis myös GPS vastaanotin)

• Aipädi ja Nokia E7
        Peruu kirjoitti:

En tiedä mutta et sinä toista dataliirtymää ainakaan tarvitse, riittää että on 3G malli (tuossa siis myös GPS vastaanotin)

Käsittääkseni GPS-vastaanotin ottaa signaalin Wi-Fi asemista. Merellä ei kyseisiä asemia tietenkään ole, joten tarvitaan 3g yhteys, eli gps-signaali napataan kiinteästä kännykkä tolpasta.

Ajatus olisikin käyttää kännykkää 3gverkkona ja jakaa se Wi-Fiillä Ipadiin.

• Eikä Wi-Fi:llä
        Aipädi ja Nokia E7 kirjoitti:

Käsittääkseni GPS-vastaanotin ottaa signaalin Wi-Fi asemista. Merellä ei kyseisiä asemia tietenkään ole, joten tarvitaan 3g yhteys, eli gps-signaali napataan kiinteästä kännykkä tolpasta.

Ajatus olisikin käyttää kännykkää 3gverkkona ja jakaa se Wi-Fiillä Ipadiin.

GPS-signaalihan saadaan GPS-vastaanottimella.

Jos Ipadista puuttuu GPS-vastaanotin, käytännössä ainoa vaihtoehto on ostaa:

www.bad-elf.com/products/gps/

Jollaisen saa Euroopasta helposti ainakin täältä:

www.proviationshop.co.uk

Toimii, testattu on. Maksoi kotiin kuskattuna n. 135,-

• Aipädi ja Nokia E7

Käsittääkseni GPS-signaali otetaan kiinteästä kännykkätolpasta, esim 3g mallissa, ei sateliitista kuten esim normaali plotteri, voi olla että olen väärässä?

• niin voit

olet väärässä

• "kolmiomittauksemme,

Olet sitten yhtä tietäväi kuin Elisan myyjäkin oli Elisashopissa.

• Skiglari

A-GPS signaali saadaan GSM verkosta kolmiomittauksella. GPS (GLONASS) signaali saadaan sateliitistä. Lähiverkon (Wi-Fi) signaali saattaa antaa summittaisen sijainnin ja merellä näistä on varmimmin käytössä GPS, jos Nokian kännykkä välittää iPadille GPS tiedot niin silloin saattaisi toimia, mutta kannattaa kokeilla ensin kaverin iPadillä.

Eli jos haluat saada iPadin toimimaan plotterina niin hanki GPS mokkula kuten jo aiemmin on tässä keskustelussa ehdotettu tai investoit 3G versioon. Ainakin itse olen saanut Saunalahdelta rinnakkaiskortin ilman erillistä veloitusta.

• Assisted
        Skiglari kirjoitti:

A-GPS signaali saadaan GSM verkosta kolmiomittauksella. GPS (GLONASS) signaali saadaan sateliitistä. Lähiverkon (Wi-Fi) signaali saattaa antaa summittaisen sijainnin ja merellä näistä on varmimmin käytössä GPS, jos Nokian kännykkä välittää iPadille GPS tiedot niin silloin saattaisi toimia, mutta kannattaa kokeilla ensin kaverin iPadillä.

Eli jos haluat saada iPadin toimimaan plotterina niin hanki GPS mokkula kuten jo aiemmin on tässä keskustelussa ehdotettu tai investoit 3G versioon. Ainakin itse olen saanut Saunalahdelta rinnakkaiskortin ilman erillistä veloitusta.

A saadaan komiomittauksella ja GPS saadaan satelliiteista.

• kak harasoo
        Skiglari kirjoitti:

GPS ja GLONASS vaativat omat taajuustuet.

Löytyykö GLONASS I Phone 4S:stä oikeasti, Applehan näin väittää.

Tietääkseni Applella ja venäläisellä NIC Glonassilla ei ole sopimusta signaalin vastaanotosta.

• Piijijkngt
        kak harasoo kirjoitti:

Tietääkseni Applella ja venäläisellä NIC Glonassilla ei ole sopimusta signaalin vastaanotosta.

Mulla on ipad 2 ilman 3g:tä. Ostin jo Navionicsinkin ja eihän sillä mitään tee, koska ei ole gps:ää. Onko joku löytänyt halpaa vaihtoehtoa ulkoiseksi gepsiksi? Ostaisin mieluiten Suomesta, sillä reissuun pitäisi lähteä ensi viikolla. Pitäisi olla yksinkertainen ratkaisu, koska olen tumpelo näiden vehkeiden kanssa.

Kiitos vinkeistä jo etukäteen.

• Skiglari
        Piijijkngt kirjoitti:

Mulla on ipad 2 ilman 3g:tä. Ostin jo Navionicsinkin ja eihän sillä mitään tee, koska ei ole gps:ää. Onko joku löytänyt halpaa vaihtoehtoa ulkoiseksi gepsiksi? Ostaisin mieluiten Suomesta, sillä reissuun pitäisi lähteä ensi viikolla. Pitäisi olla yksinkertainen ratkaisu, koska olen tumpelo näiden vehkeiden kanssa.

Kiitos vinkeistä jo etukäteen.

Aikaisemmin on jo mainittu Bad Elf ja oheisen linkin takana on pari muutakin:
        http://www.ipadforums.net/ipad-accessories/40530-gps-receiver-wifi-ipad.html

Pikaisen Googlaamisen jälkeen en löytänyt Suomesta ko. vastaanottimia. Yleensä Euroopasta tilattuna tuotteet tulee viikon sisällä, tietenkin edellyttäen, että sitä löytyy varastosta ja mikä parasta, vaikka kotisohvalle tai jonnekin muualle.

• veeneljä
        kak harasoo kirjoitti:

Kyllä löytyy ja asiasta on kotimaisiakin testejä (TM)

• Hoåeiåfhcuohöec
        veeneljä kirjoitti:

Kyllä löytyy ja asiasta on kotimaisiakin testejä (TM)

Tarkoitatko, että ulkoisia gepsejä saa Suomestakin ja toimivat kunnolla? Mistäköhän kannattaisi kysellä tolkun hintaan?

• padiveneessä
        Hoåeiåfhcuohöec kirjoitti:

Tarkoitatko, että ulkoisia gepsejä saa Suomestakin ja toimivat kunnolla? Mistäköhän kannattaisi kysellä tolkun hintaan?

Nurminen Marine näytti mainostavan Facebookissa Bad Elffejä. Kysy sieltä jos napostelee.

• palaako rahaa

Miten kun ton kartan lataa ipadiin, onko se kerta maksu vai maksetaanko tuo 60 euroa
      joka kevät uudestaan vuodesta toiseen.

• Outoa1

Niin, tietäkö joku vastauksen tuohon, onko kertamaksu vai vuosimaksu.
        Minulla ei nimittäin nyt toisena vuonna saa karttaa pysymään auki?

• 8-8
        Outoa1 kirjoitti:

Tuo on kertamaksu. Mulla sama kartta käytössä jo kolmatta vuotta.

• 221167
        Outoa1 kirjoitti:

Ketamaksu !

• tuohikuori
    • klade

Hei, tietääkö kukaan miten saadaan veneen suuntaa osoittava nuoli näyttämään aina ylöspäin Navionics Europessa. Tämä helpottaisi kartan tulkitsemista riippumatta veneen suunnasta. En löydä mistään sellaista asetusta. ????

• norssi.

Ei siinä ole sellaista.

Suosittelen Seapilot navigointiohjelmaa josta tuo toiminto löytyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      453
      3876
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe