Mistä nopeiten asunto nuorelle?

tanja123456

Olen täysi-ikäinen vanhempien luona asuva nuori nainen. Opiskelin lukiossa ja toisen vuoden alkaessa pääsin ravintolaan osa-aikatyöhön. Myöhemmin en enää pystynyt olla mukana kummassakin asiassa joten piti valita kumman jätän. Päätin jäädä töihin koska perheemme taloudellinen tilanne on aina ollut alhainen. Halutessani jatkaa lukiota voin mennä aikuislukioon milloin tahansa. Olin sitten töissä ja sain aika paljon työvuoroja jotka olivat sen verran pitkiä ja sijoittuivat aamupäivästä iltaan että minulle ei jäänyt omaa aikaa mihinkään. Plus työmatkoihin meni päivässä yhteensä n. 2,5h. Työstä seurasi jatkuva stressi ja lihaskipu, enkä vaan enää pystynyt siihen. Lopetin sitten työt mutta olin jotenkin niin turhautunut etten enää halunnut mennä lukioonkaan. Ilmoittauduin TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi. Kesäksi nyt sain työharjoittelupaikan toimistotyöntekijänä/asiakaspalvelijana kotisiivousfirmassa. Etsin kuitenkin aktiivisesti töitä/oppisopimuspaikkaa.
Mutta nyt asiaan. Haluan muuttaa omilleni. Tämä ei ole teinivalittamista "mun mutsi on tyhmä ja plaaplaa siis vitttuhh se ei tajuu yhtää mitää". Minä ja äitini ollaan sen verran erilaisia ihmisiä ja usein ollaan eri mieltä asioista. Olen tosi temperamenttinen ihminen ja minun on vaikeaa hyväksyä jos joku on eri mieltä. Me ei enää ymmärretä toisiamme. Ollaan yritetty tulla toimeen, mutta tuloksetta. Tämä ei johdu enää murrosiästä. Sain pikkusiskon 3 vuotta sitten ja siitä lähtien tunsin itseni ylimääräiseksi/ulkopuoliseksi/yksinäiseksi meidän perheessä. Siskoni isän kanssa äitini ei ole enää väleissä. Hän kuitenkin etsii elämänsä miestä ja vapaa-aikansa hän viettää deittisivustoissa tai chattamalla skypessä jonkun tyypin kanssa. Se on ärsyttävää koska minä haluaisin esimerkiksi jutella hänen kanssaan tai tehdä jotakin, mutta hänellä löytyy aina parempaa tekemistä. Jos mennään johonkin, matkallakaan me ei jutella, hän vaan chattailee puhelimessa taas jonkun kanssa. Viimeksi siitä on tullut kunnon riita. Eilen tulin myöhään kotiin clubista ja huomasin että meillä on yöpymässä joku mies. En tykkää tästä yhtään ja haluan muuttaa pois omaan kotiin missä saan määrätä ketä saa tulla ja ketä ei, mitä saa missäkin olla ja elää omassa rauhassa. Ei ole kivaa kun ei kehtaa edes lähteä omasta huoneesta kun tietää että siellä keittiössä on joku tuntematon tyyppi. Sellaisia pieniä asioita, jotka ärsyttävät, stressaantuvat ja joista haluaa päästä eroon, on vielä tosi paljon. HALUAN MUUTTAA POIS niin pian kuin on mahdollista, olen harkinut muuttamista 16-vuotiaasta asti, mutta vasta viimeisen vuoden aikana olen ruvennut miettimään tätä vakavasti.
Kuten sanoin, olen nyt työharjoittelussa ja saan todennäköisesti jonkinlaista rahaa Kelalta tai TE-toimistolta? Olen tutkinut kaikki maailman vuokra-asuntoja tarjoavia sivustoja, perus vaatimus on se 2kk takuuvuokra. Minulla ei sellaista rahaa tietenkään ole. Olisin ehkä mielellääni säästänyt mutta minun tuloillani ei kyllä tollaista määrä nopeasti säästä.
Minulla on kyllä aikamoiset vaatimukset, jotka saattavat herättää vihamielisiä kommentteja, mutta muuttaisin mielelläni kaksioon, jotta makuuhuone olisi erikseen ja vaikka avokeittiö. En halua muuttaa yksiöön enkä soluasuntoon, vaikka tiedän että olisi halvempi vaihtoehto ja "riittävän iso" nuorelle. Olen aika vaativa ihminen ja jos vaikka menisin väliaikaiseksi yksiöön niin tiedän jo etukäteen etten halua yksiötä, myöhemmin joka tapauksessa alkaisin etsiä uutta asuntoa joka täyttäisi kriteerini, ja taas sitten tollanen oravanpyörä: osoitteenmuutokset, muutto itsessään ymsyms. Siksi haluaisin kyllä muuttaa sellaisee asuntoon josta varmasti tykkäisin ja jossa voisin sitten asua pitkään.
Suomessa ei näköjään hirveästi kiirehditä kun käsitellään hakemuksia.. Stadin asunnot- sivulla olen täyttänyt hakemuksen varmastikin vuosi sitten, mutta mitään vastausta/liitteiden pyyntöä tai muuta tullut. Ihan kun lähettäisi näitä hakemuksia tyhjään.
Mistä siis löytää nopeiten asunto ja mistä saisi rahaa takuuvuokraan? Voiko sosiaalivirasto auttaa esim. löytämään asuntoa taikka antamaan lainaa? Minne nuori voi mennä jos perheessä on ongelmia ja kotona oleminen on muuttunut sietämättömäksi? Kiitos etukäteen vastauksistanne, toivottavasti ne ovat järkeviä eikä hyödyttömiä "yritäs nyt sopii äitis kanssa, kyllä se siitä" taikka "taas yks sossupummi"...

P.S. tajuun kuitenkin että tilanteeni ei ole niin huono verrattuna muiden nuoriin, en koe väkivaltaa enkä ole koditon. silti olen asunnon tarpeessa, jokapäiväiset riidat ja ymmärrättömyys haittaa tosi paljon. Äitini on myös samaa mieltä että minun pitäisi muutta, jotta meidän välit parantuvat.

10

993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sossun tantta123

      Asutko Helsingissä vai muualla maassa? Helsingistä on todella vaikeaa löytää mitään asuntoa, saati sitten vaatimuksia vastaavaa. Jos asut muualla, katsele vaikkapa oikotie.fi tai ovv.fi ja googlaamalla löytyy lisää mitä olisi tarjolla paikkakunnallasi. Suostuisiko äitisi kuitenkin lainaamaan/maksamaan takuuvuokran jotta edesauttaisi välienne parantumisessa? Onko oma isäsi siis maisemissa/elossa, saisiko sieltä apua? Vaikkapa synttärilahjaksi tms. Jos ja kun asunnon löydät joudut todellakin tekemään töitä sen eteen että saat vuokran ja elantosi tienattua. Vuokran lisäksi olisi hyvä saada kokoon 500-1000 euroa riippuen tietenkin paljonko käytät ruokaan ym. kuukaudessa. Lisäksi tarvitset tietenkin huonekaluja, astioita ym, joita toki saa käytettynä. Sossunapuun en usko tilanteessasi koska et ole uhri tms. ja lisäksi täysi-ikäinen. Tsemppiä asunnonhankintaan!

      • tanja123456

        kiitos vastauksesta! Asun Helsingissä. Äitini ei pysty millään maksamaan mitään vaikka haluaisikin, hän on itse opiskelija ja kaiken lisäksi yksinhuoltaja, siksi olinkin töissä jotta pystyisin auttaa häntä. Isääni en tunne enkä ole koskaan häntä nähnyt , olisin varmaankin jo harkinut sitä vaihtoehtoa jos se olisi maisemissa. Kyllä tiedän itsekin noista kuluista, vuokra, puhelinlaskut (mulla vakaa 100e/kk), hygienia ja ruoka, tietenkin ymmärrän että rahaa menee. Joka tapauksessa työharjoitteluaikana taikka sit kun olen taas työtön niin itsestäänhän selvää se on että jos menoni on suuremmat kun tuloni niin sossu auttaa. En edelleenkään aio sossupummiksi mut kun jos toista vaihtoehtoa ei ole niin se sitten. En tarvitse huonekaluja tai astioita, saan varmastikin ottaa kotoa sen minkä tarvitsen ja huonekalut otan tietenkin omasta huoneestani :D Ainut ongelma on se takuuvuokra.. Oikotien, jokakodin ja vvon sivulta oon löytänyt sopivia asuntoja jotka olisivat heti vapaita, mutta se takuuvuokra on suurin ongelma.


      • tanja123456 kirjoitti:

        kiitos vastauksesta! Asun Helsingissä. Äitini ei pysty millään maksamaan mitään vaikka haluaisikin, hän on itse opiskelija ja kaiken lisäksi yksinhuoltaja, siksi olinkin töissä jotta pystyisin auttaa häntä. Isääni en tunne enkä ole koskaan häntä nähnyt , olisin varmaankin jo harkinut sitä vaihtoehtoa jos se olisi maisemissa. Kyllä tiedän itsekin noista kuluista, vuokra, puhelinlaskut (mulla vakaa 100e/kk), hygienia ja ruoka, tietenkin ymmärrän että rahaa menee. Joka tapauksessa työharjoitteluaikana taikka sit kun olen taas työtön niin itsestäänhän selvää se on että jos menoni on suuremmat kun tuloni niin sossu auttaa. En edelleenkään aio sossupummiksi mut kun jos toista vaihtoehtoa ei ole niin se sitten. En tarvitse huonekaluja tai astioita, saan varmastikin ottaa kotoa sen minkä tarvitsen ja huonekalut otan tietenkin omasta huoneestani :D Ainut ongelma on se takuuvuokra.. Oikotien, jokakodin ja vvon sivulta oon löytänyt sopivia asuntoja jotka olisivat heti vapaita, mutta se takuuvuokra on suurin ongelma.

        Jos vaikka kokeilist nuorisoasuntoja, löydät ne osoitteesta:

        http://www.nuorisosaatio.fi/


    • töihin siitä ja äkki

      Voi hyvä ihminen, et kai tosissasi luota siihen, että jos menot on tuloja suuremmat, sossu auttaa. Ei se nyt niin yksinkertaista ole, niillä on omat sääntönsä. Vaatimukset on suuret, mutta halu/kyky panostaa puutteellinen. Mistä näitä oikein tulee, sossu sitä ja sossu tätä. Töihin siitä ja säästämään se takuuvuokra ja vararahastoa. Vaikea uskoa todeksi tätä aloittajan tarinaa. Normaali ihminen haluaa elättää itse itsensä. Sossun apu on tarkoitettu hätätilanteisiin, eikä loisimiseen.

      • ikhukh

        tilaneeni on sietämätön ja siksi haluan muuttaa mahdollisiman pian pois kotoa. en ole tyhmä ja tiedän että voisin säästää se raha, mutta kun EN VAAN SAATANA VOI ENÄÄ ASUA SIELLÄ! Olen tällä hetkellä työharjoittelussa mutta se raha on naurettava! mun tilanne on kriittinen ja siksi kysyin täällä apua, miks pitää aina tulla ja jauhaa täällä paskaa, kyl mä vittu tiedän että pitää mennä töihin mut kun EN SAA SITÄ VITUN TYÖTÄ! MULLA ON HÄTÄTILANNE!!!!!!!!! Ja en ois varautunu sossun apuun jos mulla olis muu vaihtoehto, MUT KUN EI OLE, YMMÄRRÄ JO!!!


      • Lelli
        ikhukh kirjoitti:

        tilaneeni on sietämätön ja siksi haluan muuttaa mahdollisiman pian pois kotoa. en ole tyhmä ja tiedän että voisin säästää se raha, mutta kun EN VAAN SAATANA VOI ENÄÄ ASUA SIELLÄ! Olen tällä hetkellä työharjoittelussa mutta se raha on naurettava! mun tilanne on kriittinen ja siksi kysyin täällä apua, miks pitää aina tulla ja jauhaa täällä paskaa, kyl mä vittu tiedän että pitää mennä töihin mut kun EN SAA SITÄ VITUN TYÖTÄ! MULLA ON HÄTÄTILANNE!!!!!!!!! Ja en ois varautunu sossun apuun jos mulla olis muu vaihtoehto, MUT KUN EI OLE, YMMÄRRÄ JO!!!

        Jos tilanne olisi sietämätön, et haikailisi kaksioon vaan olisit tyytyväinen ihan soluasuntoonkin.


      • Lelli
        ikhukh kirjoitti:

        tilaneeni on sietämätön ja siksi haluan muuttaa mahdollisiman pian pois kotoa. en ole tyhmä ja tiedän että voisin säästää se raha, mutta kun EN VAAN SAATANA VOI ENÄÄ ASUA SIELLÄ! Olen tällä hetkellä työharjoittelussa mutta se raha on naurettava! mun tilanne on kriittinen ja siksi kysyin täällä apua, miks pitää aina tulla ja jauhaa täällä paskaa, kyl mä vittu tiedän että pitää mennä töihin mut kun EN SAA SITÄ VITUN TYÖTÄ! MULLA ON HÄTÄTILANNE!!!!!!!!! Ja en ois varautunu sossun apuun jos mulla olis muu vaihtoehto, MUT KUN EI OLE, YMMÄRRÄ JO!!!

        Viesti lähti liian aikaisin... Piti vielä sanomani, että sossu ei todellakaan maksa sinulle kaksion vuokraa. Maksimivuokra sinkulle on PKseudulla muistaakseni noin 500-600e. Sillä tuskin kaksiota saat. Lisäksi, koska olet työtön kouluttamaton alle 25, todennäköisesti toimeentulotuesta vähennetään 20% jos et ole käytännössä koko ajan jossain harjoittelussa/kurssilla.

        Suosittelen, että etsit nyt äkkiä syksyksi jonkun opiskelupaikan (peruutuspaikkoja löytyy kyllä). Muutat sitten soluun ja opiskelet itsellesi ammatin. Noinkin vaatimattomista oloista olevalle vaatimuksesi kaksiosta PKseudulla "nyt heti ja sossu maksaa" kuulostavat, anteeksi vaan, täysin epärealistisilta. Muuta kaksioon sitten, kun maksat itse vuokrasi.


    • Iske itsellesi asunt

      Isket itsellesi sellaisen miehen jolla on asunto, mielummin vielä oma eikä vuokralla, niin kyllä tulee edullista asumista, ei tarvi kuin vähän välillä raottaa nahkalompakkoa.

    • Helppo homma

      Lähdet asuntotansseihin! Isket jonkun miehen ja muutat hänen luokse. Vuokran maksat luonnossa.

    • mitään rajaa??

      Aloittajan viestejä lukiessa tulee väkisinkin mieleen, että minkähän puolueen ohjelmassa olisi sosiaalitukien leikkaus. Minusta turhautuminen ei ole mikään syy lopettaa itsensä elättämistä.
      Kyseessä taitaa olla toisen polven yhteiskunnan elättejä. Lapsilla ei ole isiä, ja sossusta odotetaan jatkuvaa tuloa.
      "Olen vaativainen ihminen, mutta turhautunut, joten en voi tehdä töitä. Sossu maksaa jos menot on tuloja suuremmat."
      Onko tyhmyydellä ja hävyttömyydellä mitään rajaa???
      Sossun rahat on kuule minun työlläni ansaittuja!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8690
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2346
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1986
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1734
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      7
      1219
    Aihe