Poliisi toimittaa teletunnistetietoja...

sormi suussa

tuosta vaan. Onkohan ihan oikein, että poliisi toimittaa lähes reaaliaikaisesti tietoja vaimolleni puheluistani? Mitään rikosta en ole tehnyt. Vaimo epäili, että soittelen jollekin naiselle ja sai sitten yhden poliisin keskusrikospoliisista toimittamaan tiedot soitoistani. Miten tämä on mahdollista? Kokeilin soittamalla, että olisko tämä vain kuvittelua ja soitin puhelun. Lopetettuani puhelun vaimo soitti, että olet taas soitellut ja että tietoni on varma. Ei kait laki mahdollista tämmöistä???!!!

9

2444

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akka uunottaa ukkoa!

Ei ole mahdollista. Akka ilmeisesti on tietävinään ja saa sinut paljastamaan itse soittosi. Kyllä nämä puhelutiedot ovat hieman hankalasti saaatatavia. Pitää olla riittävä rikos, jolla teletunnistetiedot lähtevät.

Katso, ettei se eukkosi kyylää sinun puhelintasi, jonka viime puhelut voisit oppia tyhjentämään puhelujen jälkeen. Siis älä provosoidu.

• 7

Joo
        Voi tietysti olla, että vaimo uunottaa ukkoaan, mutta voi olla toisinkin. Pakkokeinolain mukaan poliisilla on oikeus saada teletunnistetiedot mm. silloin, kun epäillään esim. laitonta uhkausta. Parin välit ovat riitaiset ja vaimo on tehnyt miehestään rikosilmoituksen. Teletunnistetiedot liittyvät em. esitutkintaan, mistä mies ei vielä tiedä mitään. Tosin mahdollisen tutkinnan hoitaa paikallispoliisi, ei Kekusrikospoliisi.

• rgrgdrhjh

No nyt taitaa olla hieman vainoharhaa mukana.

Ei se ihan noin toimi, OLETTAEN nyt että vaimosi saisi ihmeenkaupalla jonkun tutun poliisin suostuteltua johonkin näinkin lainvastaiseen, ei kyseisellä poliisilla olisi mitään pääsyä suoraan soittotietoihisi, vaan hänen tulisi pyytää niitä käyttämältäsi operaattorilta, joka taas ei luovuta niitä ihan vain, koska joku konstaapeli niitä kyselee. Ja tämä kaikki ei aivan varmasti tapahdu silmänräpäyksessä.

Mutta minäpä suurena salapoliisina kerron mitä todennäköisimmin tapahtui, vaimosi kokeili soittaa ja numerosi oli varattu.

• santtu1975

Kuten sinulle jo sanottiinkin, niin tuolla vaimosi kertomalla poliisilla ei ole mitään reaaliaikaista tietoa puheluistasi olemassa, vaan joutuu todellakin "tilaamaan" ne operaattorin kautta. Eli vaimosi kertomus tuosta on täyttä puppua (ellei sitten tarkoituksesi olekkin vain mustamaalata poliisia, ja kertomuksesi ei ole totta muutenkaan).

Mutta, sitten on eräs vaihtoehto vielä olemassa.
      MIkäli sinulla on käytössäsi uusi, ns.älypuhelin, niin niihin on mahdollista asentaa (vaatii asentajalta puhelimen kongreettisen haltuunsaamisen asennuksen ajaksi) ns.vakoiluohjelmistoa joka lähettää puhelimen puhelu ja paikkatietoja toiseen puhelimeen ilman puhelimen käyttäjän tietoa asiasta. Ainakin Android-puhelimiin kyseisiä ohjelmia on saatavilla muutamankymmenen euron hintaan.
      Jos tätä epäilet, niin vie puhelimesi lähimpään valtuutettuun huoltopisteeseen jossa koneillansa saavat kyllä selville onko puhelimeesi asennettu ylimääräisiä ohjelmia vai ei.

• Vähän vain vaivaa:)

Tarviiko poliisi millaiset perusteet tuohon tilaamiseen operaattorilta?

Miehelläni oli suhde poliisin vaimon kanssa. Sain heidät "kiinni" mm. mieheni puhelinkäyttäytymisen takia. Nainen käytti kokeneena pettäjänä salaista puhelinta ja prepaid-liittymää, mutta hävitti omien sanojensa mukaan liittymän heti, kun jäivät kiinni.
        Vaadin naista kertomaan suhteesta omalle miehelleen itse. Puolen vuoden venkoilun jälkeen hän joutui sen tekemään ja mies soitti minulle. Kun kerroin prepaid-liittymästä, mies halusi tietää numeron, vaikka liittymä oli jo ollut kauan pois käytöstä. Annoin numeron hänelle.
        Myöhemmin olen miettinyt, saako hän puhelutiedot itselleen ja kuinka helposti. Asumme melko lähekkäin ja muutenkin tuntuu epämiellyttävältä, että kuinka paljon hän virkansa puolesta perheestämme saa selville. Ei sillä, ettei meillä mitään hävettävää (tämän suhteen lisäksi) tai salattavaa ole, mutta kuitenkin.
        Ja itsepä halusin hänen tietävän. Tuon Myllylä-urkinnan jälkeen vain on askarruttanut, mitä kaikkia tietoja poliisit voivat omien intressien vuoksi katsella ja tarviiko sitä mitenkään edes perustella?

• 12
        Vähän vain vaivaa:) kirjoitti:

Miehelläni oli suhde poliisin vaimon kanssa. Sain heidät "kiinni" mm. mieheni puhelinkäyttäytymisen takia. Nainen käytti kokeneena pettäjänä salaista puhelinta ja prepaid-liittymää, mutta hävitti omien sanojensa mukaan liittymän heti, kun jäivät kiinni.
        Vaadin naista kertomaan suhteesta omalle miehelleen itse. Puolen vuoden venkoilun jälkeen hän joutui sen tekemään ja mies soitti minulle. Kun kerroin prepaid-liittymästä, mies halusi tietää numeron, vaikka liittymä oli jo ollut kauan pois käytöstä. Annoin numeron hänelle.
        Myöhemmin olen miettinyt, saako hän puhelutiedot itselleen ja kuinka helposti. Asumme melko lähekkäin ja muutenkin tuntuu epämiellyttävältä, että kuinka paljon hän virkansa puolesta perheestämme saa selville. Ei sillä, ettei meillä mitään hävettävää (tämän suhteen lisäksi) tai salattavaa ole, mutta kuitenkin.
        Ja itsepä halusin hänen tietävän. Tuon Myllylä-urkinnan jälkeen vain on askarruttanut, mitä kaikkia tietoja poliisit voivat omien intressien vuoksi katsella ja tarviiko sitä mitenkään edes perustella?

Tuota
        Kuten arvata saattoi, niin aloitusteksti oli mielikuvituksen tuotetta. Operaattori on velvollinen antamaan poliisille teletunnistetiedot, kun päällystöön kuuluva poliisi niitä kirjallisesti pyytää.
        Pakkokeinolaissa on lueteltu edellytykset milloin niitä voi pyytää. Esitutkinnan aloittaminen vaatii aina syytä epäillä kynnyksen ylittämistä.
        Poliisilla on kymmeniä eri rekistereitä, joita saa käydä läpi, jos virkatehtävä sitä edellyttää. Kaikkiin rekistereihin ei kuitenkaan jokainen poliisi pääse. Luvattomasta urkinnasta jää ´jälki´ mutta mitä kahvihuoneessa jutellaan on jo toinen juttu.
        Jos haluaa tietää, onko tietoja urkittu luvatta, niin edellytyksenä on rikosilmoitus epäillystä urkkijasta. Se taas saattaa johtaa siihen, että urkinnasta epäilty pääsee tutkinnan jälkeen tekemään rikosilmoituksen väärästä ilmiannosta.

• tälleen se menee
        Vähän vain vaivaa:) kirjoitti:

Käräjäoikeuden päätös, pakkokeinoasia.

• 15
        tälleen se menee kirjoitti:

Käräjäoikeuden päätös, pakkokeinoasia.

Väärin meni. Käräjäoikeuden päätös tarvitaan silloin, kun esim. kuunnellaan puhelinta, eli tavitaan telekuuntelulupa.

• tarkennusta?
        15 kirjoitti:

Väärin meni. Käräjäoikeuden päätös tarvitaan silloin, kun esim. kuunnellaan puhelinta, eli tavitaan telekuuntelulupa.

Mutta mutta, tarvitaanhan televalvontaankin käräjäoikeuden päätös, eikä pelkästään telekuunteluun. Ymmärsin, että aloittaja puhui nimenomaan televalvonnasta. Saatoin toki ymmärtää väärin, mitä hän tarkoitti.

(pakkokeinolaki 5a luku 1§ 1 mom 2 kohta, eli "tässä laissa tarkoitetaan televalvonnalla salassapidettävien tunnistamistietojen hankkimista televiesteistä, jotka on lähetetty kohdassa 1 tarkoitettuun viestintäverkkoon kytketystä teleliittymästä, teleosoitteesta tai telepäätelaitteesta taikka vastaanotettu tällaiseen teleliittymään, teleosoitteeseen tai telepäätelaitteeseen, sekä matkaviestimen sijantitiedon hankkimista ja tällaisen teleliittymän tai telepäätelaitteen tilapäistä sulkemista.")

Ja televalvonnan edellytyksistä on sitten pakkokeinolain 5a luvun 3 §:ssä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5822
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4374
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2961
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1559
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      66
      1301
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe