Onko vastaavia kokemuksia?

Uusi kehissä

Olin koirani kanssa näyttelykehässä. Ja kun tuomari tarkasti tutki pöydällä koiraani, niin kaksi toimitsijaa vierellä puhuivat nimellä seuraavasta kehään tulevasta koirasta hyvin ylistävään sävyyn. Ei tuntunut erityisen rohkaisevalta: pöydällä juuri arvostelussa ollut koirani ei ole kuuluisa, mutta hyvin lupaava: oli juuri äskettäin voittanut mainekkaita yksilöitä.

Kehän jälkeen toki selvisi myös, että ko tuomari oli erittäin hyvissä väleissä tuon puheena olleen toisen koiran omistajan kanssa: yhteistyö jatkunut vuosia...

Mutta ei sinällään hätää: omakin koirani sai erittäin hyvät arvostelut. Jäin kuitenkin miettimään tuota toimitsijoiden käytöstä: ei ole kovin rohkaisevaa muille osallistujille kuulla arvostelun aikana kommentteja koirasta, joka ei ole vielä edes kehässä käynyt.

15

1477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tee ilmoitus

      Sinuna antaisin tuon palautteena ko. näyttelyn järjestelytoimikunnalle, jotta tuollainen käytös saataisiin loppumaan.

      • Uusi kehissä

        Kiitos vastauksesta, näin taidan tehdä.


    • Jyvä

      Sinuna vielä miettisin tuotas vaihtoehtoa , että menet sanomaan jär.toim.kunnalle ? sen ajan mitä itse olen näyttelyissä käynyt ja toisten kanssa jutellut( ei kasvattaja) olemme usein tullut siihen tulokseen että kasvattajat ja tuomarit ovat hyvin läheisessä symbioosissa keskenään ! Valitettavasti :(

      • ilmotusta vaan

        Ovat läheisiä tai ei, on silti epäkohteliasta pöllöttää niin lähellä kun koiria arvostellaan. Johan sellanen häiritsee tuomarinkin työskentelyä.


      • Jyvä
        ilmotusta vaan kirjoitti:

        Ovat läheisiä tai ei, on silti epäkohteliasta pöllöttää niin lähellä kun koiria arvostellaan. Johan sellanen häiritsee tuomarinkin työskentelyä.

        haen tässä vain sitä , että kun seuraavan kerran menee näyttelyyn ja sama tuomari on arvostelemassa voi tulla yllätyksiä . Toki olet oikeassa ja olen kanssasi samaa mieltä että vääryydet pois ja tuomarille arvostelu rauha


    • Kehätoimitsija

      Kehätoimitsijoille ehdottomasti tuollaisesta käytöksestä huomautus. Tuomarille ei saa antaa tietoa arvosteltavan koiran nimestä - todella asiatonta! Jokaiselle kehätoimitsijalle tämä on kyllä opetettu.

      Useinhan tuomari tuntee isot kasvattajat, joten kaverituomarointia on vaikea välttää. Tuskin kommentointi tässä koirasi arvosteluun vaikutti. Luultavasti tuomari olisi tuntenut seuraavan koiran muutenkin - silti kehätoimitsijoiden asia ei ole asiasta informoida.

      Jos huomautat kehätoimitsijoiden käytöksestä, niin vaikea ajatella, että siitä olisi tulevia näyttelyitäsi ajatellen minkäänlaista haitallista vaikutusta. Tuomarihan ei tässä varsinaisesti virhettä tehnyt.

      Tee itsellesi ja meille muille palvelus ja anna palautetta!

    • Jyvä

      Entäs mitä mieltä olette tästä kun ennen kehää kasvattaja menee papereidensa kanssa tuomarin luokse ? ja kun kehät oli käytty niin hänen koirat oli parhaat ?

      • 4 koiraa

        No eipä siinä mitään erikoista Minäkin olen usein vienyt papereita näytille kehäsihteereille/tuomarille, koskien kehään tulevia koiriani. En ole kasvattaja, ihan vaan omistaja. Ja kyllä mekin yleensä kärkipäässä ollaan oltu.
        Eli ei tollassilla ole mitään käytännön merkitystä. Hyvät koirat vaan on hyviä ja sijoittuvat paremmin kun huonot koirat. Ei ne tuomarit mitään puusilmiä sentään ole.


      • omat ja kasvatit
        4 koiraa kirjoitti:

        No eipä siinä mitään erikoista Minäkin olen usein vienyt papereita näytille kehäsihteereille/tuomarille, koskien kehään tulevia koiriani. En ole kasvattaja, ihan vaan omistaja. Ja kyllä mekin yleensä kärkipäässä ollaan oltu.
        Eli ei tollassilla ole mitään käytännön merkitystä. Hyvät koirat vaan on hyviä ja sijoittuvat paremmin kun huonot koirat. Ei ne tuomarit mitään puusilmiä sentään ole.

        Niin mitä papereita sinne viet? Tuomarihan ei nimenomaan saa nähdä esitettävän koiran nimeä. Jos sen näytät rikot itse asiassa näyttelysääntöjä.

        Ajatelepa mitä siitä tulisi, jos jokainen koiranesittäjä alkaisi kulkea kehässä näyttämässä koiransa papereita ja jututtamassa tuomaria ihan noin sosiaalisena käyntinä.

        Sen ymmärrän, jos koirassa on myöhemmin tullut ei perinnöllinen vika, ja se käydään esittämässä. Muuten menee huonon kilpailuhengen puolelle.

        On ne meidän koirat pärjänneet ihan ilman tuomarin puhuttelureissuakin. Toiset paremmin kuin toiset :)


    • .

      Tuo papereiden näyttäminen ennen kehää on mielestäni aika erikoinen juttu, sillä muistaakseni yleisissä säännöissä lukee, että kehään osallistuvat koirien omistajat/esittäjät eivät saa olla minkäänlaisessa kontaktissa tuomarin kanssa ennen kehää... Korjatkaa mikäli olen väärässä, kennelliiton sivuilta tuon taisin joskus lukea... :o

      • Jyvä

        Niin minäkin olin lukevinani , mutta tätä näköjään tapahtuu ! Minua ei haittaa mutta kyllä sääntöjä pitäisi noudattaa vai onko näillä paperinäyttäjillä niin huono itsetunto kun pitää käydä paperisota ennen kehää ? en tiedä ? Oli miten on me ainakin jatkamme näyttelyissä käyntiä saa toiset tehdä tätä jos se niille kuuluu ! Hyvää kesää ja menestystä näyttelyissä !!!!!


    • 4 koiraa

      Niin, en minäkään niitä lääkärintodistuksia etukäteen esitä tuomarille, vaan niille sihteeriköille, että laittavat sinne meidän papereihin merkinnän, että todiistus löytyy siitä ja siitä asiasta. JA jos siitä tule sitten puhetta, niin siten vasta ne paperit pyydetään nähtäviksi tuomarin taholta.

      ELI tuomariin EI OLLA yhteydessä.

      • Jyvä

        LÄÄKÄRINTODISTUKSIA ? ja etukäteen kehäavustajalle ja ei ole mitään erikoista . Täytyypä ottaatavaksi kun alkaa kilpailu käymään kuumemmaksi ! jos siitä ei kerran ole mitään haittaa "vaan hyötyä"????


      • 4 koiraa
        Jyvä kirjoitti:

        LÄÄKÄRINTODISTUKSIA ? ja etukäteen kehäavustajalle ja ei ole mitään erikoista . Täytyypä ottaatavaksi kun alkaa kilpailu käymään kuumemmaksi ! jos siitä ei kerran ole mitään haittaa "vaan hyötyä"????

        Ikävää ;(( Onko sinunkin koiraltasi mennyt tapaturmaisesti toinen silmä ja operoitu;(( Olen tosi pahoillani puolestasi:((.

        Mielummin kyllä häntä ihan normaalisti näkevänä näyttelyissä kuljettaisin.

        Eipä ne lääk.tod. arvosteluun mitään vaikuta; kertovat vain sen, että syntyessään oli 2 näkevää silmää :((

        Ei kannata kadehtia.


      • Jyvä
        4 koiraa kirjoitti:

        Ikävää ;(( Onko sinunkin koiraltasi mennyt tapaturmaisesti toinen silmä ja operoitu;(( Olen tosi pahoillani puolestasi:((.

        Mielummin kyllä häntä ihan normaalisti näkevänä näyttelyissä kuljettaisin.

        Eipä ne lääk.tod. arvosteluun mitään vaikuta; kertovat vain sen, että syntyessään oli 2 näkevää silmää :((

        Ei kannata kadehtia.

        En todellakaan kadehdi , mutta meidän kohdalla kävi niin että hänen koiransa olivat täysin terveitä ja molemmat .Sinun tapauksessa ymmärrän täysin toimintasi ja toimisin kyllä itse myös samoin ja oikeastaan noin pitääkin toimia . Näitä toisia vain on niin paljon liikkeellä näyttelyissä ja se mitä kirjoitin aikaisemmin papereiden viemisestä ei pidä paikkaansa minun kohdalla en todellakaan mene ennen kehän alkua käymään tuomarin tai avustajan luona !!! Minun pelini on rehellistä ennen , nyt ja tulevaisuudessa .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1899
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1854
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1845
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe