Alaikäisten lapsille tulisi olla automaattinen huostaanotto

+.+

Suomen lain mukaan alle 18-vuotias ei voi eikä saa ottaa vastuuta toisen ihmisen elämästä.

1. Lain mukaan alle 18-vuotiaalla henkilöllä on oltava edunvalvoja. Tämä tai nämä ovat yleensä lapsen vanhemmat.

2. Lain mukaan vajaavaltainen henkilö ei voi olla edunvalvoja.

3. Lain mukaan alle 18-vuotias henkilö on vajaavaltainen.

http://www.maanmittauslaitos.fi/book/export/html/5478

En siis voi ymmärtää, että miksi alaikäisten vanhempien lapsia ei oteta huostaan. Omasta mielestäni alaikäisten vanhempien lapsille tulisi olla automaattinen huostaanotto. Jos toinen lapsen vanhemmista on täysi-ikäinen, niin silloin tälle vanhemmalle voitaisiin määrätä lapsen yksinhuoltajuus siihen asti, kunnes toinen osapuoli on täysi-ikäinen.

26

1097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä äiti iästä viis

      Just.. Miltäköhän siitä lapsesta tuntus jos omasta äidistä erotettais vain sen takia että äiti on nuori? Tai siitä äidistä, kun oma lapsi vietäs pois ilman pätevää syytä.
      Eri asia olisi se, jos lapsella oikeasti olisi huonot oltavat, silloin huostaanotto tulisi kyseeseen.. Kannattaisi miettiä vähän että miltä itsestä tuntuisi jos olisi saanut nuorena lapsen ja sitten se vietäisiin pois vain sun iän takia..

      Ei voi maailmassa olla oikeasti noin suppeakatseisia ihmisiä.. Heti leimataan kaikki vanhemmat huonoiksi jos ovat saaneet lapsen nuorena.. Kyllä se vaan niin on että nuoretkin voivat olla hyviä äitejä.

      • mummukas

        Millaisissa oloissa on lapsi, jonka vanhemmat ovat 16-vuotiaita?
        Hyvät oltavat?
        Vanhemmat koulussa?
        Työpaikkaa löytynyt sen ikäiselle?
        Äiti yksinhuoltaja?

        Yleensä nuoren äidin vanhemmat joutuvat kustantamaan ja ylläpitämään tyttären lapsen.
        Juuri kun vanhemmat ovat saaneet oman elämänsä järjestymään lapsien kasvettua aikuisuuden kynnykselle. Nyt sitten alusta pikkulapsi taloon.


      • hyvä äiti iästä viis
        mummukas kirjoitti:

        Millaisissa oloissa on lapsi, jonka vanhemmat ovat 16-vuotiaita?
        Hyvät oltavat?
        Vanhemmat koulussa?
        Työpaikkaa löytynyt sen ikäiselle?
        Äiti yksinhuoltaja?

        Yleensä nuoren äidin vanhemmat joutuvat kustantamaan ja ylläpitämään tyttären lapsen.
        Juuri kun vanhemmat ovat saaneet oman elämänsä järjestymään lapsien kasvettua aikuisuuden kynnykselle. Nyt sitten alusta pikkulapsi taloon.

        Itse sain lapseni ollessani päivää vaille 17v, ja vaikka olen nuori, voin sanoa hyvällä omatunnolla että olen hyvä äiti, olen hoitanut lastani hyvin. Hän on nyt siis 9kk.

        Koulu jäi kesken, mutta tarkoitus olisi viimeistään vuoden päästä lähteä opiskelemaan ammatti. Haluan odottaa että lapseni vielä kasvaa ennenkuin laitan hoitoon ja nauttia tästä ajasta.

        Pärjäämme kotihoidontuella sekä lapsilisillä, vuokraan saan asumistukea.

        Yksinhuoltaja olen, muttei se haittaa itseäni ollenkaan.


        Asiamme ovat siis oikein hyvin, vaikka olenkin nuori äiti :)


      • faija8

        no ei aborttia voi tehdä kosk se on sama ku killais sen tai adoptiota kosk se jää häiretsemään aika pitkään et skidi on jossai tuolla ja mun mielest vanhemman pitäis tuke lapsenlasta vaik kuin olisi pettyneitä


      • Ei yleistystä
        mummukas kirjoitti:

        Millaisissa oloissa on lapsi, jonka vanhemmat ovat 16-vuotiaita?
        Hyvät oltavat?
        Vanhemmat koulussa?
        Työpaikkaa löytynyt sen ikäiselle?
        Äiti yksinhuoltaja?

        Yleensä nuoren äidin vanhemmat joutuvat kustantamaan ja ylläpitämään tyttären lapsen.
        Juuri kun vanhemmat ovat saaneet oman elämänsä järjestymään lapsien kasvettua aikuisuuden kynnykselle. Nyt sitten alusta pikkulapsi taloon.

        Äitini oli 17 vuotias saadessaan minut,piti välivuoden opiskeluista ja jatkoi sitten. Isä pysyi koko ajan äitini rinnalla,on pysynyt jo kohta 40 vuotta. Vanhempani ovat kyllä itse elättäneet minut,isovanhemmilta oli turha edes odottaa apuja. Isäni oli syntyessäni jo valmistunut ja vakityössä.


    • 20v_Aikunen?

      Olen samaa mieltä "Hyvä äiti iästä viis"- henkilön kanssa. Kaikki voi olla hyviä vanhempia iästä viis, mutta mielestäni voisi olla tarkempi valvonta niille jotka on esim alle 16v saanut lapsen, jotta ongelmia ja kasvatuskykyä arvioidaan ja havaitaan jolloin vaoidaan ajoissa huostaanottaa lapsen. Että se ei traumatisoisi lasta!
      Alle 18v henkilöillä pitää olla edunvalvoja. Eli jos alle 18v saa lapsen, edunvalvojalla on lain mukaan velvollinen huoltaa myös sitä lasta joka syntyy alle 18v henkilölle. Eikö se niin perjaatteessä mene?

    • JUSTJOO !

      Hahah ! Kuka edes KEHTAA sanoa julkisesti, että alaikäisiltä pitäisi viedä lapsi ?
      Itse ehdin täyttämään 18-vuotta, kun lapsi syntyi. Isä oli 17-vuotias.
      Pärjäämme hyvin ja rakastamme lasta ylikaiken !
      Lasta _YRITIMME_ 9kk eli tämä lapsi oli toivottu ja odotettu.

      Ikä ei vaikuta siihen, miten lapsen kanssa pärjää.
      On niitä lapsia " aikuisiltakin " huostaanotettu.

    • ei oo totta!

      Itse olin sen 16 vuotta kun sain lapsen täytin vasta muutaman kuukauden päästä 17. Lapsen isä on minua muutaman vuoden vanhempi. Kotona hän oli vain isyysloman ajan ja palasi sitten töihin ja lapsen kanssa kaksin olin vaikka miehen vanhemmat asuvat naapurissa.

      Lapseni hoisin silti itse, nyt minulla on 1v 4kk vanha tytär joka on tärkein asia elämässäni.

      Jotkut nuoret eivät ole valmiita äideiksi mutta osa on ja pystyy kantamaan vastuun toisesta. Sanoo suomenlaki mitä tahansa lasta ei voida ottaa huostaan ilman pätevää syytä ja ikä ei sellainen ole!

      • teinifaija

        agree


    • atene

      Juu, kyllä ei vanhemman iän perusteella lapsia huostaanottaa tarvitse. Ihan muut seikat siinä painaa.

      Itse sain lapseni 16-vuotiaan, hän on nyt 8-vuotias tokaluokkalainen.

      Ennemmin mun mielestä lastensuojelun resursseja piteis ohjata huolehtimaan kaikkien lapsiperheiden hyvinvoinnista ja puuttumaan reilummin jo alkaviin ongelmiin. Näitä on ihan liikaa, joilla lastensuojelulliset toimenpiteet aloitetaan ihan liian myöhään. Siinä porukassa ihan kaiken ikäisiä vanhempia riittää. Ja ihan varmaan, kun ennaltaehkäisy toimis paremmin, niin ei olis niin monia teiniävanhempiakaan kaduilla kiusaamassa ihmisten silmiä. ;D

      Lastensuojelu ja perheneuvolat ym. ovat monille niin iso tabu, että apu torjutaan ihan vaan siitä syystä, ettei joku sais tietää ja leimais sitten huonoksi vanhemmaksi. Todellisuudessahan nää on just vielä hyviä vanhempia, jotka lähtee tekeen töitä ja sitoutuu lastensa hyvinvointiin. Joskus jokainen tarvii apua, eikä siitä piteis enää tässä maailman ajassa sormella osotella.

    • sin nombre

      mut mitäs jos tyttö on täyttänyt 18v ja mies täyttämässä ja mun pielest toi on AIKA VITUN PASKA JUTTU kyl mun mielest alaikäinen saa pitää lapsen joa halua mut sit taas pystyykö se huolehtimaan siitä.

    • ytl11

      Lastensuojelu lähtee, jostain muusta, kuin iästä. Se ei myöskään katso omistusasuntoja, työpaikkoja ja yksinhuoltajuutta.
      Kriteerit huostaanottoon löytyvät lastensuojelulaista, sieltä niitä voi katsoa.
      Valitettavasti aloittajan teksti on eugeenista höpölöpöä.
      Aloittajalla ei lienee kokemusta lapsista.

    • Nuori äippä

      Itse sain esikoisen (joka kesällä kahdeksan vuotias) tasan kaksi kuukautta ennen kuin täytin 18 v. Tätä huostaanotto-ajatusta en kyllä lähtisi tukemaan, mutta itse asuin ensimmäisen kuukauden pojan kanssa "ensikodissa" (valitettavasti vaan silloin paikkakunnalta ei varsinaista ensikotia löytynyt, ja jouduin turvakotiin, jossa oli melko levoton meno). Kotiutumisen jälkeen meillä kävi perhetyöntekijä viikottain kyselemässä kuulumisia. Eihän se sillon mukavalta tuntunut kun "kytättiin", mutta mielestäni hyvää työtä sos.toimelta. Pysytään kärryillä siitä, mitä perheessä tapahtuu :) Ja pojasta on kasvanut erittäin reipas koululainen ihan minun huostassani. Tilanne voisi olla toinen jos olisi väkisin aikanaan pois minulta viety, vai mitä? ;)

    • qwerty

      Sain ite lapsen 16 vuotiaana. Lapsen isä opiskeli silloin, eikä meillä oisi ollu varaa kasvattaa lasta.Siinä vaiheessa kun alaikäisen vanhemmat hyväksyy raskauden ja "antaa luvan pitää lapsen" niin silloin myös sitoutuu pitämään huolta lapsenlapsestaan. Kun on vastuussa nuoresta äidistä on myös vastuussa tulevasta vauvasta! Meidän kummankaan vanhemmat ei maininnut sanallakaan abortista vaan olivat heti valmiita auttamaan. Muutettiin heti positiivisen testin jälkeen omaan asuntoon ja saatiin rahallista apua pyydettäessä. Myös lapsenhoitoapua,kyytejä kauppaan,neuvolaan yms saatiin aina kun oli tarvetta. Kun mies valmistui ja pääsi töihin, siitä asti ollaan pärjätty omillaan. Meidän vanhemmat ei ole kasvattanut/elättänyt meidän lapsia vaan ainoastaan auttaneet ja tukeneet meitä kasvamaan huolettomista teineistä vastuullisiksi vanhemmiksi, enkä näe siinä mitään väärää... Mutta jos tilanne olisi ollut toinen eikä meillä olisi ollut nuin hyvää tukiverkostoa empä usko että olisin pystynyt lasta pitämään. Minä en itse suosittelisi kenellekään tekemään lapsia nuorena mutta meitä on moneksi ja jokainen tehkööt omat valintansa. Kun huolettomat kesäyöt ja aika kavereiden kanssa vaihtuu vaipanvaihtoon ja kilometrin pituisiin laskupinoihin niin kyllähän se on aika suuri muutos nuorelle!

      • qwerty

        Niin siis minun pointtihan oli se, että huostaanotto on turhaa jos alaikäisillä vanhemmilla on tukiverkosto jonka avulla pääsevät alkuun lapsenhoidossa. Silloin lapsi saa kasvaa äitinsä kanssa ja äiti lapsen! Eikä edes olisi mahdollista ottaa jokaisen alaikäisen vanhemman lasta huostaan... Jätetään ne paikat niille lapsille jotka niitä ihan oikeasti tarvitsee :)


    • odottava teiniäiti

      anteeks mitä..?!?! pakko tähä on sanoo että mieti, jos oisit ite esim. 16v tullut raskaaksi? mieti miltä sinusta tuntuisi, kun sinua haukutaan jo heti huonoksi äidiksi, vaikka kukaan ei ole edes nähnyt miten hyvin kohtelisit lastasi ja miten hyvät olosuhteet sillä olisi? kantaisit sitä ensin 9kk mahassasi ja sinut leimataan jo silloin..?

      kyllä, olen 16v esikoista odottava teiniäiti, asiat menee hyvin, lapsen isän kanssa on jo yhteinen kämppä ja hänellä on koulutus ja töitä. :)

      ärsyttää vain tuollaiset ihmiset jotka leimaavat jo valmiiksi odottavan nuoren äidin huonoksi äidiksi? mistä te voitte sitä tietää millainen äiti olen?

      • ei mahassa

        BTW, se lapsi ei kasva MAHASSA VAAN KOHDUSSA...urpot..
        se lapsi ei eläisi päivääkään mahassa vatsahappojen takia XD

        kannattaa tutustua siihen biologiaan ja opiskella loppuun asti ennenkuin laukoo "aivopieruja"..


    • hohho1

      Alle 18-vuotiailta pitäisi ottaa lapset mutta esim. 35-vuotiaat narkkari äidit saa pitää lapsensa. tiedän yhden joka synnytti lapsensa joka kouristeli monia viikkoja koska oli koukussa huumeisiin koska äiti käytti raskauden aikana. hän sai pitää lapsensa. mutta sitten jos joku esim 17-vuotias tulee raskaaksi, häneltä pitäis viedälapsi. no jo on aikoihi eletty..

    • 6kk

      No mites nistiperheet tai alkkis ... Heiltä ei lasta varmaan tarttis ottaa lasta pois ?

    • Tiituli 74

      Olen 39v, ja tulin raskaaksi, kun olin 16v, tyttö syntyi ja on kohta 22v, olin yksin ja kasvatin lapseni itse 4kpl, moni pelkäs että en pärjää, mutta lapset ovat kohta 22, 20, 16 ja 9v.Moni luulee että teiniäidin lapset tulevat itsekkin teiniäideiksi, mutta tyttöni on opiskellut, muuttanut stadiin töiden perässä ja lapsista ei tietoakaan. Hän nauttii elämästä ja käyn usein kylässä tyttäreni luona.

    • Moarie

      Eihän kukaan koko ikäänsä ole alaikäinen. Aikuistuvat ne teinivanhemmatkin, ja usein he aikuistuvat paljon aikaisemmin kuin muut samanikäiset. Jos teinivanhemmat saavat tukea omilta vanhemmiltaan, ei ole mitään syytä ottaa lasta huostaan. Pikkulapsen hoito ja kasvatus ei vielä ole kovin monimutkaista. Siitä kyllä selviää. Kun lapsi on kouluikäinen, niin vanhemmat eivät enää ole teinejä.

    • Isoiso mummo

      Lastensuojelun pitäisi keskittyä tukemaan nuoria vanhempia vaihka olisivat alaikäisiä.Seuranta on varmasti paikallaan miten lasta hoitavat mutta että hankaloitetaan esim,isää tapaamasta lasta ja äitiä sen vuoksi että huoltaja kieltää sen vuhka isä on ollut synnytyksessäkin mukana ja tavannut lasta vastuullisesti.Tälläsissä tapauksissa äidin ei kannattaisi tehdä mitään sopimuksia jos täysiikäisyyteen on muutama kuukausi.Isovanhemmille monta kertaa on sokki että alaikäinen tytär saa lapsen ja kantavat kaunaa lapsen isälle.En tiedä on 18v täysiikänen jos sosiaalitoimen sijoituspaikassa vaan onko hän holhokki useamman vuoden.Se jää nähtäväksi.Olemme onnellisia että lapsi on terve ja me yritäämme vastusteluista huolimatta tukea tätä nuorta vanhempaa.Vaikeita asioita mutta että niistä tehdään vielä vaikeempia niin sitähän tekee ihmiset ei mitkään virkanimikkeet.

    • Huolestunut täti

      Minun mielestäni sosiaaliviranomaisen tehtävä on tukea perheitä niiden sen hetkisten tarpeiden mukaan .Jos isä on kelpuutettu synnytykseen mukaan niin kyllä lapsen tapaaminenkin pitäisi pystyä järjestämään.Jos äiti ao alaikäinen niin voi joutua aikamoisen pyörityksen kohteeksi mikä ei kuitenkaan ole kenellekkään hyväksi.

      • Joulu tulossa meille

        Kyllä eräiden elämäntaival alkaa vaikeasti mutta kyllä se on niin että oman perheen tuki on tärkeintä voimavaraa jota kun antaa niin voi saada myös jotain takaisin.Tue omaa lastasi että hän saisi elämänsä järjestykseen ja muista lasta jolla kuitenkin on sama isä ja äiti koko elämänsä ajan.Nuoret etsivät paikkaansa elämän alussa ja voivat hoitaa joitain asioita huonostikkin mutta useinhan on kuitenkin niin että kun on oma lapsi alkavat kuitenkin vastuunsa kantamaan.Iloitkaamme nyt kuitenkin terveestä lapsesta ja annetaan myös näiden nuorin ilota tästä uudesta tulokkaasta.


    • mietteliästyttö

      Jos on 15, 5vuotta ja synnyttää ja on ollut 2vuotta ilman viiltelyjä tai mitään muutakaan ja asuu laitoksessa niin voidaanko vauva huostaanottaa jos pystyy kumminkin huolehtimaan hänestä?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe