Vesivessamurhe

veesee

Virittelin tänään uuden vanhan veneeni septisysteemiä. Kun kokeilun aika tuli, Sealockin vesivessa ei jostain syystä suostunut ottamaan vettä sisäänsä. Tavaran poispumppaaminen sujui hyvin, että tulopuolella oli ongelmia.

Ennekuin ryhdyn purkuhommiin, kysyisin paria asiaa:
- tarvitseeko imupuoli käynnistyäkseen siemenvettä? Tuloletkussa on joutsenkaula vesirajan yläpuolele ja letku on varustetu myös lappoventiililä. Tuntuu siltä, että pumppu ei suostu riittävästi imemään,
- tarvitseko Sealock jotain erityistä huoltoa osakseen? Mitkä ovat kuluvia osia?
- minkälaisiä käytäjäkokemuksia teillä on em. pytytystä? Siis se malli, jossa on "liikennevalot" ja jota mm. Maritim on tuonut maahan.

Kiitokset tiedoista!

36

3405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seppomartti

      Poista ensin laponesto, joka antaa ilmaa imupuolelle eikä kuulu kuvaan. Ellei auta niin poista kumiventtiileistä tulitikku tms vierasesine. Ellei auta niin vaihda venttiilit pumpustasi.

    • Seppomartti

      Poista ensin laponesto, joka antaa ilmaa imupuolelle eikä kuulu kuvaan. Ellei auta niin poista kumiventtiileistä tulitikku tms vierasesine. Ellei auta niin vaihda venttiilit pumpustasi.

    • 34

      laponesto kuuluu imupuolella pumpun ja pöntön väliin muuten ei imu toimi.

      • kuuluvuus

        Kuuluu? Miten niin imu ei toimisi?


    • Eilen oman putsannut

      En tiedä siitä laponestosta, mutta pumpun sylinteristä olen joskus vaihtanut o-renkaan. Kun se on kulunut väljäksi, ei imua oikein saa aikaiseksi. Kyseessä oli kyllä jabscon pytty. En tiedä miten tohon malliin kertyy " ureakiveä", mutta ehkä sekin kannattaa tarkistaa/putsata...

    • seppomartti

      Iso joutsenkaula, laponestoventtiili täyttämässe sen ilmalla, hieman vanhat kumiosat pumpussa. Ei sen pidäkään toimia noin rakennettuna eikä siemennesteiden kanssa pelaaminen auta. Joutsenkaulassa on ilmausjärjestelmä mitä siinä ei pidä olla.

      • weeseeman

        Mitenkäs tämä on nyt ymmärrettävä? Kaikaissa ohjeissa korostetaan, että wc-pöntön ollessa vesirajan alapuolella, ottoletkuun on syytä laittaa joutsenkaulan lisäksi lappoventtiili. Eli kuten Jabscon infossa sanotaan lappoventtiilistä: "Oleellinen tuote asennettavaksi wc:n veden sisääntuloputkeen ja jätteen poistoputkeen, kun wc asennetaan vesirajan alapuolelle".

        Epäilykseni kohdistuvat kuitenkin juuri tuohon joutsenkaulaan. Jostain syystä pumpun teho ei riitä riittävään imuun. Männän O-rengas näytti olevan ok, linjastoissa ei ollut mitään ylimääräistä tavaraa, mutta eipä tunnu pelittävän.

        Pitää vielä purkaa ja tsekkailla mahdollisia ilmavuotoja..


      • Mie Vaan
        weeseeman kirjoitti:

        Mitenkäs tämä on nyt ymmärrettävä? Kaikaissa ohjeissa korostetaan, että wc-pöntön ollessa vesirajan alapuolella, ottoletkuun on syytä laittaa joutsenkaulan lisäksi lappoventtiili. Eli kuten Jabscon infossa sanotaan lappoventtiilistä: "Oleellinen tuote asennettavaksi wc:n veden sisääntuloputkeen ja jätteen poistoputkeen, kun wc asennetaan vesirajan alapuolelle".

        Epäilykseni kohdistuvat kuitenkin juuri tuohon joutsenkaulaan. Jostain syystä pumpun teho ei riitä riittävään imuun. Männän O-rengas näytti olevan ok, linjastoissa ei ollut mitään ylimääräistä tavaraa, mutta eipä tunnu pelittävän.

        Pitää vielä purkaa ja tsekkailla mahdollisia ilmavuotoja..

        Taitaa Jabscon asennus sanoa, että se tuloveden joutsenakaula ja laponesto on pumpun ja pöntön välissä eikä läpiviennin ja pumpun välissä ...

        Katseles hetki kuvaa 1

        http://www.jamestowndistributors.com/userportal/document.do?docId=768&title=Installation Instructions for Jabsco Manual Marine Toilet

        uskoakseni jos sulla oikeasti on joutsenkaula ja laponesto imupuolella niin ei voikkaan toimia ...


      • 4+14
        Mie Vaan kirjoitti:

        Taitaa Jabscon asennus sanoa, että se tuloveden joutsenakaula ja laponesto on pumpun ja pöntön välissä eikä läpiviennin ja pumpun välissä ...

        Katseles hetki kuvaa 1

        http://www.jamestowndistributors.com/userportal/document.do?docId=768&title=Installation Instructions for Jabsco Manual Marine Toilet

        uskoakseni jos sulla oikeasti on joutsenkaula ja laponesto imupuolella niin ei voikkaan toimia ...

        Juu, siinä kuvassa 1 laponesto ja joutsenkaula on kyllä pumpun ja pöntön välissä mutta ei imupuolella vaan poistopuolella. Imupuoli ei toimisikaan jos siinä olisi laponesto.
        Jos pumpun tiivisteet pettäis niin siitä voisi vuotaa vettä veneeseen. Venttillit on varmempi sulkea.


      • 4+14
        4+14 kirjoitti:

        Juu, siinä kuvassa 1 laponesto ja joutsenkaula on kyllä pumpun ja pöntön välissä mutta ei imupuolella vaan poistopuolella. Imupuoli ei toimisikaan jos siinä olisi laponesto.
        Jos pumpun tiivisteet pettäis niin siitä voisi vuotaa vettä veneeseen. Venttillit on varmempi sulkea.

        (tarkennus; laponesto siis on pumpun poistopuolella eikä pumpun imupuolella.)


    • Antilla-36

      Kokeile siemenvettä ennen kuin purat. Itsellänikin talven jälkeen saa vimmatusti pumpata ennen kuin tyhjä systeemi lähtee imemään, Jos ei auta, niin etsisin vikaa ensiksi laponestoventtiilistä, Pumppu on kuitenkin ehjä, kun tyhjentää.

    • T

      Itse asensin laponestoventtiilin tuloputkeen ennen pönttöä ja kävi juuri niinkuin sinullakin, imi ilmaa venttiilistä ja vettä ei tullut. Positopuoli toimi. Kun laponeston laittaa pumpun jälkeen (poista se valkoinen letkunpätkä joka siinä on tehtaan jäljiltä) niin toimii paremmin kuten yllä sanotaan.

      • Seppomartti

        Laponestoventtiilit ovat yleisesti rikki. Niihin on huolto-ohjeita ja varaosia muttei yleisesti käytetä. Jos laponesto on läpiviennin ja pumpun välissä niin tuskin auttaa siemenvesikään. Esli sen mitä pumppu imee niin imee ilmaa laponestosta.


    • veeseeman

      Kiitokset hyvistä näkökohdista. Omassa purressani edellinen omistaja on asentanut Sealockin, mutta jättänyt asennuksen puolitiehen. Alkuperäisessä asennuksessa laponesto on suoraan tuloputkessa. Ehkäpä tästä syystä into asennuksen loppuunsaattamisen onkin lopahtanut..

      Kiitokset erityisesti Mie vaan'ille. Nuo Jabscon ohjeet ovat hyvät ja kieltämättä antavat juuri ymmärtää, että laponeston pitää tulla pumpun ja pöntön väliin. Netistä löytyy myös muitakin kuvia, joissa sama systeemi:
      http://www.lhmarine.co.nz/johnson/products/johnson-vented-loop/

      Tosin myös infoa, jossa on kuvattu oman veneeni nykyinen todellisuus:
      http://www.boatcando.com/newfile39.html

      Hieman hämmentää myös Sealockin systeemi, jossa pumpun ja pöntön välissä on puristustiukkuudella asennettu letkupätkä. Firma antaa ymmärtää, että pönttöön on rakennettu sisään laponesto. Tulee vain paha epäilys, että onko paatin pinnalla pysyminen kiinni tuosta heiveröisestä letkusta, joka näkyy oheisessa kuvassa:
      http://kauppa.maritimshops.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=9515022211

      Jos ei ole, kannattaako tuohon mennä yleensäkään rakentamaan mitään laponestoa väliin? Laponestoventiilitkin kun saattavat olla huonossa tapauksessa yksi vikakohde. Itselläni murtui muutaman vuoden ikäinen venttiili yllättävän helposti käsiin, kun tulin vääntäneeksi sitä asennusvaiheessa.

    • veeseeman

      Pitää heti vastata itselleen. Tuossa äskeisessä pohdinnassani ei ollut oikein järkeä. Pumpun ja pöntön välisellä yhteydellä ei ole juurikaan tekemistä purren pinnalla pysymisen kanssa. Jo se systeemi on tulviakseen, niin se tapahtuu tietysti itse pöntön kautta.

      Joutsenkaula/lappo-systeemi estää tietysti sen, jos pöntön venttiili jostain syystä alkaa falskata. Ehkäpä pitää siirtää koko viritys sinne painepuolelle.

      Joka tapauksessa pitänee totutella siihen, että asioimisen jälkeen sulkee aina tuloventtiilin. Se lienee varminta..

    • Eipä loisku

      Kuten muutamassa vastauksessa on todettu, poista lappoventtiili imupuolelta. Lappoventiilin pitää olla painepuolella, jos sitä yleensäkään tarvitaan. Minulla ei ole ollut moista vesivessajärjestelmässä (purjevene); laitan tarvittaessa pohjahanan kiinni (aina, kun jätän veneen hiukankin pitemmäksi aikaa satamaan ja pitkälle purjehduslegille lähdettäessä). Hieman vaivaa, mutta mitäs sitten. Ja aina laitan pumpun hanan (imupuolen) kiinni käytön jälkeen!

    • veeseeman

      Kävin fiksaamassa veskin letkustot uuteen uskoon. Vika oli tosiaan, kuten teistä moni aavistelikin, väärään paikkaan asennetussa lappoventtiilissä. Vedin tuloletkun suoraan pumpulle ja kaikki pelitti kuten pitääkin.

      Nyt pitää vain olla tarkkana Sealockin käytön kanssa. Jos pönttö jää huuhteluasentoon (punainen merkki), kulho täyttyy pikkuhiljaa. Asennus kun on vesirajan alapuolelle. Onneksi veskissä on kuitenkin myös oma sulkuhana (vihreä asento) ja vieressä myös tuloputken hana. Pitää ottaa tavaksi, että hanat avataan vasta, kun on hätä päällä. Tai pitäsikö pikemminkin sanoa, kun hätä on hoidettu..

      Kiitokset forumkilaisille asiallisista ja informatiivistä vastauksista.

      • seppomartti

        Lämmin kiitos palautteesta. Yleensä kirjoitusketjut päättyvät asiattomuuksiin, hyödyttömään jankkamiseen ja ilman tietoa lopputoloksesta.


      • seppomartti

        Lämmin kiitos palautteesta. Yleensä kirjoitusketjut päättyvät asiattomuuksiin, hyödyttömään jankkamiseen ja ilman tietoa lopputoloksesta.


      • Veeseeman
        seppomartti kirjoitti:

        Lämmin kiitos palautteesta. Yleensä kirjoitusketjut päättyvät asiattomuuksiin, hyödyttömään jankkamiseen ja ilman tietoa lopputoloksesta.

        Tämä keskustelupolku on ollut hyvä esimerkki, miten hyödyllinen ja toimiva nettifoorumi voi olla. Itselläni olisi kestänyt huomattavasti pidempää ilman teidän asintuntevaa apua selvittää ongelmien varsinainen syy. Selvitystyötä hämäsi erityisesti se, että edellinen omistaja antoi ymmärtää asennuksen olevan ok ja en siksi alkanut sitä ensimmäiseksi epäilemään.

        Nyt kun on tullut perehdyttyä näihin putkiasennustieteisiin, niin palaan vielä hetkeksi tapaukseen. Tuli mieleen, että kaiken varmuuden välttämisen ehkäisemiseksi olisi ehkä hyvä tehdä vielä yksi modifikaatio. Eli asentaa kuitenkin se joutsenkaula/lappoventttiili pumpun ja kulhon väliin. Sitä vartenhan Seacock myös käyttää em. paikassa joustavaa letkunpätkää. Se on siis helppo korvata joutsenkaulalla.

        Asennuksesta olisi se hyöty, ettei vahingossakaan tapahdu tulvimista, vaikka pohjaventtiili olisi auki ja pumppu jäisi huuhtelu(punainen) asentoon. Oletteko te muut Seacockin käyttäjät tehneet em. virityksen?

        Yleisimminkin nämä vesi- ja lappoilmiöt ovat mielenkiintoisia. Tutulla purjehtijakaverilla oli vuosia sitten omassa laatupurressaan ikävä ilmiö. Moottori otti vettä sisäänsä satunnaisesti. Ongelma ei tuntunut selviävän ja sitä tutkittiin kannentiiviste- ym. vauriona. Välillä myllykin nostettiin kokonaan pois ja asennettiin uudestaan, mutta sekään ei auttanut.

        Monien vaiheiden jälkeen selvisi, että pakopuolelle syntyi tietyissä ja hyvin poikkeuksellisissa olosuhteissa lappoilmiö. Kippari kirjoitti tapauksesta myös perusteellisen artikkelin Vene-lehteen. Artikkeli on tutustumisen arvoinen jokaiselle, joka suunnittelee tai parantelee omaa moottoriasennustaan. Tässäkin tapauksessa asennus oli tehtaan jäljiltä, eikä sielläkään oltu havahduttu poikkeuksellisen ongelmaan.

        Mutta nyt mentiin jo vessa-asioista muihin teemoihin..


      • C/R
        Veeseeman kirjoitti:

        Tämä keskustelupolku on ollut hyvä esimerkki, miten hyödyllinen ja toimiva nettifoorumi voi olla. Itselläni olisi kestänyt huomattavasti pidempää ilman teidän asintuntevaa apua selvittää ongelmien varsinainen syy. Selvitystyötä hämäsi erityisesti se, että edellinen omistaja antoi ymmärtää asennuksen olevan ok ja en siksi alkanut sitä ensimmäiseksi epäilemään.

        Nyt kun on tullut perehdyttyä näihin putkiasennustieteisiin, niin palaan vielä hetkeksi tapaukseen. Tuli mieleen, että kaiken varmuuden välttämisen ehkäisemiseksi olisi ehkä hyvä tehdä vielä yksi modifikaatio. Eli asentaa kuitenkin se joutsenkaula/lappoventttiili pumpun ja kulhon väliin. Sitä vartenhan Seacock myös käyttää em. paikassa joustavaa letkunpätkää. Se on siis helppo korvata joutsenkaulalla.

        Asennuksesta olisi se hyöty, ettei vahingossakaan tapahdu tulvimista, vaikka pohjaventtiili olisi auki ja pumppu jäisi huuhtelu(punainen) asentoon. Oletteko te muut Seacockin käyttäjät tehneet em. virityksen?

        Yleisimminkin nämä vesi- ja lappoilmiöt ovat mielenkiintoisia. Tutulla purjehtijakaverilla oli vuosia sitten omassa laatupurressaan ikävä ilmiö. Moottori otti vettä sisäänsä satunnaisesti. Ongelma ei tuntunut selviävän ja sitä tutkittiin kannentiiviste- ym. vauriona. Välillä myllykin nostettiin kokonaan pois ja asennettiin uudestaan, mutta sekään ei auttanut.

        Monien vaiheiden jälkeen selvisi, että pakopuolelle syntyi tietyissä ja hyvin poikkeuksellisissa olosuhteissa lappoilmiö. Kippari kirjoitti tapauksesta myös perusteellisen artikkelin Vene-lehteen. Artikkeli on tutustumisen arvoinen jokaiselle, joka suunnittelee tai parantelee omaa moottoriasennustaan. Tässäkin tapauksessa asennus oli tehtaan jäljiltä, eikä sielläkään oltu havahduttu poikkeuksellisen ongelmaan.

        Mutta nyt mentiin jo vessa-asioista muihin teemoihin..

        Sulje aina veneeltä lähtiessäsi kaikki hanat, matkan aikana hanat voivat olla auki. Jos se unohtuu? Ei unohdu. Veneestä lähdettäessä käydään läpi lista, johon on merkitty kaikki toimenpiteet. Sulje läpiviennit, sulje sähköt, lukitse sitloodan laatikot ja perämoottori, laita puomipeite, laita sringiköysi, tyhjennä jääkaappi, ota juurekset pilssistä, nosta patjat pystyyn jne. Listaan voi rauhassa panna itsestään selvyyksiä, tärkeintä on, että listan läpi-käynti tulee rutiiniksi. Ei tarvitse surra jälkeen päin unohtuneita asioita.
        Ja toiseksi, minusta laponestoa ei tarvita muualla kuin moottorin pakoputkeen menevässä vesiletkussa.


    • Paattikakkija

      Varmin asennustapa on kyllä pitää laponestoventtiili imupuolella. Omassa paatissa laponestoventtiili tukitaan toisen käden sormella huuhdellessa. Joku sen pohjahanan kuitenkin unohtaa sulkea ennen pitkää, ja vaikkei vene uppoaisikaan, niin on ikävä kuivatella pöntöstä pilssiin valunutta vettä.

      • veeseeman

        Varmasti tuollainenkin sormellatukkimismetodi voi eräiden kohdalla toimia.Oma kokemukseni on vain sen suuntainen, että ihan perinteisessäkin vesivessan huuhtelussa on monelle haastetta kerrakseen. "Mistä mun pitää nyt painaa ja mistä pumpata?"

        Vielä jos joutusi sanomaaan, että muista nyt samalla painaa sormella septitankin takana olevaa lappoventtiiliä, niin menisi aika hankalaksi. Taidan tosiaan rakentaa joutsenkaulan venttiileineen pumpun ja kulhon väliin.


      • Miks aina oikaistaan
        veeseeman kirjoitti:

        Varmasti tuollainenkin sormellatukkimismetodi voi eräiden kohdalla toimia.Oma kokemukseni on vain sen suuntainen, että ihan perinteisessäkin vesivessan huuhtelussa on monelle haastetta kerrakseen. "Mistä mun pitää nyt painaa ja mistä pumpata?"

        Vielä jos joutusi sanomaaan, että muista nyt samalla painaa sormella septitankin takana olevaa lappoventtiiliä, niin menisi aika hankalaksi. Taidan tosiaan rakentaa joutsenkaulan venttiileineen pumpun ja kulhon väliin.

        Tämä on järkevä ja hyvä päätös, ja näinhän ne ohjeetkin neuvovat.
        Varma on aina varma.....


    • 12

      no niin minulla on myös RM 69 Sealock pönttö ja vesirajan alapuolella. Edellisen omistajan jäljiltä laponestoventtiiliä ei ollut tulopuolella. Jos käytön jälkeen muisti laittaa pöntön venttiiliin punaiseen "lock" asentoon vettä ei tulvinut veneeseen. Pikkuhiljaa vaan tuo pumpun venttiililukko alkaa falskaamaan ja "lock" asennosta huolimatta lappo alkaa täyttää pönttöä, ja sitä kautta venettä vedellä. No sittenhän voi läpivientihanan sulkea joka käytön jälkeen. Mutta tuo on epävarma systeemi kyllä se joskus unohtuu sulkea ja sitten vene täyttyy vedellä.

      Eli asensin joutsenkaulan ja laponestoventtiilin huuhteluveden pumpun ja itse pöntön väliin. Nyt toimii kuin junan vessa ja ei ole väliä mihin asentoihin hanat laittaa. Vene ei pääse uppoamaan vaikka miehistö menee vaikka Hangon regattaan ja pohjien oton jälkeen jättää venttiilit mihin asentoon sattuu lähtiessään baariin. Voihan niitä sitten muistaessaan sulkeakin mutta vene ei uppoa jos tämä unohtuu

      Tässä kuva oikeaoppisesta asennuksesta vain septitankki puuttuu http://i370.photobucket.com/albums/oo142/byronastar/DSCN2025_edited.jpg

      Kuvan pönttö on Jabsco. Sealock pöntössä on poistoletkussa takaiskuventtiili sisäänrakennettu joten poistoletkuun ei joutsenkaulaan välttämättä tarvitse jos luottaa että takaiskuventtiili toimii...

      • 20+

        poistotuote pumputa noin korkealle niin pumpusta vios tirskua sisältö sormille


    • veeseeman

      Nimimerkki 12:lle kommenttina, että Sealockin pöntössä punainen merkki on huuhteluveden pumppausasento. Jos valitsimen jättää juuri siihen asentoon, seurauksena voi olla tulviminen.

      Suljettuna hana on vihreässä asennossa, jossa on symbolina myös avaimen kuva. Nuo värimerkinnät ovat semioottisesti kieltämätä aika hämmentäviä. Moni ajattelee, että värikoodit viitaavat pytyn käyttöön. Tällöin vihreä olisi toiminnan väri (huuhtelu) ja punainen seis (pytty suljettu).

      Nyt symbolit ovat toisin päin. Eli punainen on varoituksen väri (tulvimisvaara).

      Taidan viikonloppuna rakentaa myös oman veskiini vielä joutsenkaulan ja lappoventtiilin pumpun ja kulhon välin. Kumma jos ei pursi pysy sen jälkeen pinnalla!

    • seppomartti

      Ketjun aloittajan "veeseen" imupuolen toimimattomuus loppui kun lappoventtiili poistettiin. Eli ongelma ainakin paikallistettiin. Mikä sitten olisi ideaaliratkaisu?. Yllä "12" kuva Jabscosta ei näytä mielenkiintomme kohdetta. Kuvassa näkyy poistopuolen joutsenkaula (1) ja pumpun ja kulhon välinen joutsenkaula (2). Molemmissa on lappoventtiili. Oletettavasti myös imupuoli on samoin rakennettu eli katveessa on lappoventtiili ja jourtsenkaula(3). Eiköhän tässä ole jo liikaa vähintään yksi (2) , luultavasti kaksi (1 2), . 2 ei voi teoriassakaan tulvia enkä ole koskaan tavannut tai kuullut poistopuolenkaan tulvivan ilman lappoventtiiliä olevan joutsenkaulan kautta mutta teoriassa on yhtyvät astiat jos poistopuolen pää on niin syvällä (mutta kulhon reunan uläpuolella), ettei aalloista ilmaa pääse. Välissä oleva septitankki ilmeisesti yleensä tekeen poistopuolen tulvimisen mahdottomaksi. Usein kulhon asennus on tehty niin, että paikallaan/ pystyssä ollessa tulvii vain kulhon puoliväliin. Laponestoventtiileillä on tapana mennä rikki. Tänään puhaltelin rikkinäistä, josta meni rutosti ilmaa joka suuntaa. Ehjästä tosi niukaasti ja vain yhteen suuntaan. Jälkimmäisen asentaisin läpiviennin ja pumpun väliin. Pumpun ja kulhon väliset jousenkaulat ja laponeston poistaisin.

      • Veeseeman

        Tästä vessateemasta riittää hyvin keskustelua.

        Olen Seppomartin kanssa samaa mieltä, että kuvan Jabsco-asennuksessa näyttäisi olevan joutsenkauloja ja venttiileitä jo liiankin kanssa.

        Eri mieltä olen kuitenkin pumpun ja kulhon välisen varmistuksen poistamisesta. Juuri siinähän sillä on tarkoituksenmukainen paikka. Riippuen asennuksesta, varmistuksella estetään tehokkaasti kulhon tulviminen niissä tapauksissa, kun hanat ovat jääneet auki ja pumpussa ei ole lukitusasentoa.

        Näin tehdystä asennuksesta on vaikea löytää myöskään epäkohtia. Itse laitan viikonloppuna em. asennuksen ja kerron sen jälkeen, onko elo muuttunut yhtään varmemmaksi ja onnellisemmaksi..


    • 8

      no niin tässä kuva http://www.jamestowndistributors.com/userportal/woeimages/howtos/768a.jpg

      Erityisesti veden sisäänottoon muodostuu lappo helpommin kuin ulosmenoon. Eli jos vain yhden laponestoventtiilin aikoo laittaa niin nimenomaan siihen sisäänottoon ja oikea asennuspaikka on pumpun ja pöntön väli.

      SPECIAL NOTE 1: The smaller bore inlet pipework is more hazardous than the larger outlet pipework. Unless there is a ventilated anti-syphon loop in the inlet pipework, water will flow into the bowl whenever both the inlet seacock is open and the rim of the bowl is below the actual waterline.

    • seppomartti

      "8" on oikessa. Peruutan väitteeni laponestoventtiilin oikeasta sijoituspaikasta. Pumpun ja kulhon väli eli vc-pumpun painepuoli eikä imupuoli on varmaan parempi.

      • mutkat haussa

        Oiskos jollakulla tietoa, mistä tuohon sealockin rm69:iin saapi varaosia? Pakkasen haurastama lähtöputken mutka murtui palasiksi ja tarvitsisi uuden


    • Maalaisjärkeä vaan

      Jos olisitte opiskelleet fysiikkaa aikoinaan koulussa ja myös ymmärtäneet opetuksen niin ei olisi tällaista "lappo/vesikeskustelua" tarvinnut kirjoitella.

      Ei juuri ole yksinkertaisempia asioita kuin veden kulku putkistoissa ja pumpuissa, senhän näkee letkuista minne vesi menee.

      • Purjehdusta

        Kiittelitte liian ajoissa asiallista loppua ja kirjoittelua. Eiköhän jonkun itseään muita viisaampana pitävän pitänyt taas avautua ja osoittaa egonsa suurta varantoaan ja että oikein pelkällä maalaisjärjellä :) no meillä muilla on ehkä etulyönti sosiaalisissa taidoissa. Että kiitos vaan besservisseriydestä..olet ihan varmasti keskivertoa älykkäämpi ja ainakin meitä muita joten paperit vaan mensaan. Ärsyttää tuollaiset kommentit tällaista tavallista keskiverto kulkijaa mutta siitäkin huolimatta onnellista elämää kaikille.


    • Fiksuttaako?

      Olitte kuinka viisaita tahamnsa niin kumpikaan ei osaa lukea.
      Hemmo hankki varasosia. Lappojuttu oli vuodelta 2012 ja varmaan jo kunnossa :D

    • Tale

      Mistähän lähtisin vikaa etsimään: vettä tulee kulhoon järvestä(punainen)), mutta rojut ei tahdo mennä septiin(keltainen). Sealock rm69.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe