toistuvat keskenmenot

riri

Hei vaan kaikille!

Hieman taustaa: 3 keskenmenoa 5kk sisalla. Joista kaksi ensimmaista spontaania aivan alussa (vko5), ja kolmas ilmeisesti tuulimuna (todettu vkolla 7). Asun ulkomailla. Meille tehtiin kolmannen keskenmenon jalkeen iso lista verikokeita (immunologoa, hyytyminen, kromosomit...). Naista loytyi antinuclear vasta-aine hieman koholla (1:100) ja antikardiolipiini vasta-aine myos hieman koholla (13).
Onko muilla kokemuksia naista vasta-aineista ja toistuvista keskenmenoista. Taalla gynekologi ei paljoa sanonut, sanoi etta hieman taitaa olla koholla mutta katellaan. Tietysti sitten kavin itse netissa katsomassa ja ilmeisesti nailla on kuitenkin vahva yhteys toistuviin keskenmenoihin!

Onko kenellakaan kokemusta mita hoitoa naissa tapauksissa annetaan, aspiriiniako? En haluaisi kokea neljatta keskenmenoa...

Sitten viela toinen kysymys: kavin verikokeissa vain 1,5 kk keskenmenon jalkeen, oliko se liian aikaista, voiko arvot olla koholla sen takia koska kaikki ei ole viela laskenut normaalitasolle?

Huh, sata ja tuhat kysymysta pyorii paassa. No kolmen paivan paasta menen taas gynelle kyselemaan lisaa, mutta tuntuu ettei han ota minua kovin tosissaan. Onneksi muutto takaisin Suomeen pian! :)

Tsemppia kaikille muille km kokeneille!

3

481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pingvi

      Hei,

      mullakin ollut toistuvia keskenmenoja, 4 yhteensä jos lasketaan myös mukaan sellainen, jossa positiivisen testin jälkeen vuoto alkoi ihan muutaman päivän päästä.
      Minulla todettiin keskenmenotesteissä apc-resistanssi ja tuo myös lievästi kohollaan olevat kardiolipiini-vasta-aineet. Tuota kardiolipiiniä on tarkoitus tässä juuri kesällä vielä mitata uudestaankin.

      En tiedä, mitä tuo antinuclear-vasta-aine voisi tarkoitttaa? Tiedätkö, mikä se on suomeksi tai mihin se liittyy?

      Minulla on todettu myös kilpirauhasvasta-ainearvojen olevan kohollaan. Mutta niille ei voi mitään, mikään lääke ei auta. Syön tosin jo ihan pientä annosta kilpirauhaslääkitystä tsh-arvon alentamiseksi (joka ei varsinaisesti kohollakaan ole tosin).

      Olen menossa vielä hsg-tutkimukseen tässä, siis kohtua tutkitaan tarkemmin suolaliuoksen ja ultran avulla.

      Minulle ainakin oli ohje, että 3kk piti odottaa keskenmenon jälkeen, ennen kuin kaikki testit otettiin. Mutta tähän vaikuttanee myös miten pitkälle raskaus edennyt ja vähän lääkärin näkemyskin kai.

      Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä gynesi on sanonut sinulle edellisellä käynnilläsi ja mitä nuo antinuclear-vasta-aineet ovat?

      Tervetuloa takaisin Suomeen!

    • riri

      Hei! Kiitos vastauksesta!

      Minun keskenmenneissa raskauksissa ei ikina ole todettu sikiota, kaksi ensimmaista tapahtui niin alussa ettei oltu tehty ultraa. Ja viimeinen olikin tuulimuna. Onko sinulla jo ehtinyt nakya sikiota?

      Ant-nuclear vasta-aine taitaa olla suomeksi ANA-vasta-aine (liittyy autoimmuuni-ongelmiin, eli hyokkays omia soluja vastaan). Soitan huomenna gynelle, josko han olisi saanut vastaukset kromosomi testeista, kyselen samalla pitaisko uusia nama vasta-aine kokeet.

      Mita sinulle ehdotettiin hoidoksi seuraavaa raskautta ajatellen, vai puhuitteko mistaan sellaisesta viela?

      Tsemppia sinne!!

    • Pingvi

      Hei, mukava oli kuulla tarkemmin, kiitos.

      Minulla on sikiö ja syke kahdessa raskaudessa näkynyt, toinen oli ehtinyt vkolle 11.
      Luulen, että minultakin tuo ANA on testattu, taisi se olla normaali (muistaakseni tämä liittyi SLE epäilyyn)

      Ainoat poikkeavat arvot minulla ovat käsittääkseeni liittyneet veren hyytymistekijöihin ja tuohon kilpirauhasvasta-aineeseen.
      Tämän vuoksi seuraavaa raskautta ajatellen kehotettiin syömään ASAaa eli asperiinia, ja toisen yksityisen lääkärin mukaan pitää aloittaa hepariinipistokset vkoilla 4-6. Hänen mukaansa asperiinia voi syödä tai olla syömättä, hänen mukaansa siitä ei todnäk mitään hytötyä ole. Lääkäreillä tuntuu olevan kovinkin eriäväiä käsityksiä, julkisella sanottiin, ettei hepariinista olisi hyötyä, joskaan ei haittaakaan.

      Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä gynesi suosittelee sinullekin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe