eturistiside poikki/lähes poikki

pulukka_

loukkasin kisassa jalkani, pamaus kuului. juoksin kisat kuitenkin loppuun ja saman päivän toisen osakilpailu. jalka turpos, menin lääkäriin, magkuvattiin ja tulos oli jotain tällaista (kaikkea en muista enkä tiedä sanonko jotain väärin): Polvesta löytyi kaiken laista vauriota. Eturistiside on poikki tai melkeib poikki, sis sivuside revennyt. joku polvikierukan side revennyt/vaurioitunut ja vielä jotain muuta repeämää/vauriota. Polvi siis taittui sisään päin.
No, lääkäri kyseli että haittaako työntekoa yms. Sanoin että olen juossut, reenaillut ja vahvistanut polvea ihan normaalisti,heti kun turvotus laski. ihmetteli että pystyn sillä yleensäkkin toimimaan... epäili että lihakset jalassa hyvät jotka tukevat polvea. no ortopedille käski soittaa ja tilata ajan että leikataanko vai kuntoutetaanko. kysysin että miten jalkaa kannattaisi salilla reenauttaa. teen pienillä painoilla panljon sarjoja kuten istualteen, jalat koukusta suoraksi, ja taas ees.... sitte askel kyykkyjä eteenpäin sekä kahella jalalla, vain tanko painona. onko muita, esimerkiksi jotain sivuttais liikkeitä jotka polvea vahvistaisi?
entä kannattaako teidän mielestä leikata, onko riskejä?
olen vähän alta 30:nen mies henkilö. kiitos vaustauksista jo etukäteen.. anteeksi jos viesti on sekava...

2

198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S.83.5

Itse loukkasin reilu kuukausi sitten "pelkän" eturistisiteen - lisäksi löytyi vain vähän luuruhjetta. Urheilulääkäriltä ja ortopediltä sain käsityksen, että ne korjataan lähes kaikissa tapauksissa, jossa henkilö on nuorehko/työikäinen ja aikoo jatkaa aktiivisesti vauhdikkaampiakin urheilulajeja. Olen noin 35 v. nainen.
      Vertailuna tuttu vanhempi nainen, jolla ei korjattu, ja siitä huolimatta kuntoutus kestää. Itse olen ainakin motivoituneempi kuntouttamaan (reilu viikko sitten vasta leikattu, joten edessä vielä 6-12 kk), kun ei ole yhtä suurta pelkoa, että polvessa menee jotain muuta rikki puuttuvan eturistisiteen takia.

• "Jäsenkorjaaja"

Ehdottomasti ortopedin puheille !

Eräällä omalla asiakkaallani oli mennyt eturistiside poikki sählyssä, työpaikka lääkäri sanoi. "ei sitä korjata kuin huippu-urheilijoilla", toinen lääkäri: "no ilmanmuuta korjataan tuossa iässä!"

Sen tyyppisiä selkeitä vaurioita, että kuntoutus on aika laiha lohtu, eikä se polvi kaikkein riskiallttein leikattava ole.

Asiantuntija tehköön tarkemman analyysin, mutta vaadi hoitoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      294
      4176
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      135
      2375
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2016
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1511
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      998
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      133
      972
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      959
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      901
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      877
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      820
    Aihe