Apua kaivataan!

apuakaipaava

Hei,

mietin tällaista asiaa. Olen saanut isoäitini äidiltä nimen periytyvänä. Kuusivuotiaana sain häneltä perintönä hänen kaksi sormusta (en tiedä ovatko avioliiton sormuksia, ei ole kaiverrusta). En sillä tavalla oikein tiedä, miksi minulle on nämä sormukset niin pienenä annettu kuin, että olen siis ns. suorien jälkeläisten ainoa naispuolinen suvussa. Olisiko mautonta, jos ottaisin omaksi kihlasormuksekseni toisen näistä sormuksista ja se pienennettäisiin kokooni? Minua jotenkin stressaa, että onko hän näin tarkoittanut vai olisiko sitä vastaan (en tuntenut ihmistä kun olin niin pieni). Äitini ei osaa auttaa, koska ei kuulu tähän sukuun ja isä ei tiedä sormuksista. Sormukset ovat hyvin säilyneet ja 18karaatin kultaa. Olisiko mautonta ottaa sormus käyttööni? En halua loukata hänen muistoa. Eikö joissain suvuissa sormukset periydy?

3

285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sema

Ei mitenkään mautonta, jos poikaystäväsi tämän hyväksyy. Jos sormuksen aiempi käyttäjä oli oman isoäitisi äiti, hän on varmaankin jo kuollut (?) tuskin hänellä olisi mitään sitä vastaan että sormukset ovat käytössä eivätkä makaa lipaston laatikossa. Ja voithan laitattaa koristeeksi vaikka pienen timantin, niin sormukst tuntuvat omemmilta.

• 1mimmuliini

Minä ottaisin ehdottomasti käyttöön! Olisi muistona omasta sukulaisesta ja tavallaan kunnioittaisi hänen muistoaan.

• käytä

Tottakai voit ottaa käyttöön, ja tuollainen suvussa kulkenut perintösormus on erityisen arvokas myös muistoarvoltaan ja tarkoitettu käytettäväksi. Aikanaan ne on haluttu antaa juuri sinun käyttöösi, arvosta siis antajan tahtoa ja käytä sormuksia, kihlasormuksena tai muuten vaan. Antaja on halunnut että sormukset pysyvät suvussa, eikä niistä ole kenellekään iloa jossain laatikon pohjalla. On myös sopivaa muokata sormus omiin tarpeisiisi.

Esim kuninkaallisilla on vuosisatoja suvuissa kulkeneita koruja, joita on hyvinkin paljon muuteltu kulloisenkin käyttäjän mukaan, on lisätty ja poistettu kiviä, muutettu kokoa tai rakennettu vanhoista koruista kokonaan uusia. Tällaisilla koruilla on elävä historia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      31
      7048
    2. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      68
      3882
    3. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3879
    4. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      268
      3330
    5. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      61
      2807
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2775
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2630
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2500
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      32
      2094
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      142
      2017
    Aihe