Apua kaivataan!

apuakaipaava

Hei,

mietin tällaista asiaa. Olen saanut isoäitini äidiltä nimen periytyvänä. Kuusivuotiaana sain häneltä perintönä hänen kaksi sormusta (en tiedä ovatko avioliiton sormuksia, ei ole kaiverrusta). En sillä tavalla oikein tiedä, miksi minulle on nämä sormukset niin pienenä annettu kuin, että olen siis ns. suorien jälkeläisten ainoa naispuolinen suvussa. Olisiko mautonta, jos ottaisin omaksi kihlasormuksekseni toisen näistä sormuksista ja se pienennettäisiin kokooni? Minua jotenkin stressaa, että onko hän näin tarkoittanut vai olisiko sitä vastaan (en tuntenut ihmistä kun olin niin pieni). Äitini ei osaa auttaa, koska ei kuulu tähän sukuun ja isä ei tiedä sormuksista. Sormukset ovat hyvin säilyneet ja 18karaatin kultaa. Olisiko mautonta ottaa sormus käyttööni? En halua loukata hänen muistoa. Eikö joissain suvuissa sormukset periydy?

3

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sema

      Ei mitenkään mautonta, jos poikaystäväsi tämän hyväksyy. Jos sormuksen aiempi käyttäjä oli oman isoäitisi äiti, hän on varmaankin jo kuollut (?) tuskin hänellä olisi mitään sitä vastaan että sormukset ovat käytössä eivätkä makaa lipaston laatikossa. Ja voithan laitattaa koristeeksi vaikka pienen timantin, niin sormukst tuntuvat omemmilta.

    • 1mimmuliini

      Minä ottaisin ehdottomasti käyttöön! Olisi muistona omasta sukulaisesta ja tavallaan kunnioittaisi hänen muistoaan.

    • käytä

      Tottakai voit ottaa käyttöön, ja tuollainen suvussa kulkenut perintösormus on erityisen arvokas myös muistoarvoltaan ja tarkoitettu käytettäväksi. Aikanaan ne on haluttu antaa juuri sinun käyttöösi, arvosta siis antajan tahtoa ja käytä sormuksia, kihlasormuksena tai muuten vaan. Antaja on halunnut että sormukset pysyvät suvussa, eikä niistä ole kenellekään iloa jossain laatikon pohjalla. On myös sopivaa muokata sormus omiin tarpeisiisi.

      Esim kuninkaallisilla on vuosisatoja suvuissa kulkeneita koruja, joita on hyvinkin paljon muuteltu kulloisenkin käyttäjän mukaan, on lisätty ja poistettu kiviä, muutettu kokoa tai rakennettu vanhoista koruista kokonaan uusia. Tällaisilla koruilla on elävä historia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1415
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1127
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      967
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      867
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      830
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      733
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe