Hei,
mietin tällaista asiaa. Olen saanut isoäitini äidiltä nimen periytyvänä. Kuusivuotiaana sain häneltä perintönä hänen kaksi sormusta (en tiedä ovatko avioliiton sormuksia, ei ole kaiverrusta). En sillä tavalla oikein tiedä, miksi minulle on nämä sormukset niin pienenä annettu kuin, että olen siis ns. suorien jälkeläisten ainoa naispuolinen suvussa. Olisiko mautonta, jos ottaisin omaksi kihlasormuksekseni toisen näistä sormuksista ja se pienennettäisiin kokooni? Minua jotenkin stressaa, että onko hän näin tarkoittanut vai olisiko sitä vastaan (en tuntenut ihmistä kun olin niin pieni). Äitini ei osaa auttaa, koska ei kuulu tähän sukuun ja isä ei tiedä sormuksista. Sormukset ovat hyvin säilyneet ja 18karaatin kultaa. Olisiko mautonta ottaa sormus käyttööni? En halua loukata hänen muistoa. Eikö joissain suvuissa sormukset periydy?
Apua kaivataan!
3
323
Vastaukset
- Sema
Ei mitenkään mautonta, jos poikaystäväsi tämän hyväksyy. Jos sormuksen aiempi käyttäjä oli oman isoäitisi äiti, hän on varmaankin jo kuollut (?) tuskin hänellä olisi mitään sitä vastaan että sormukset ovat käytössä eivätkä makaa lipaston laatikossa. Ja voithan laitattaa koristeeksi vaikka pienen timantin, niin sormukst tuntuvat omemmilta.
- 1mimmuliini
Minä ottaisin ehdottomasti käyttöön! Olisi muistona omasta sukulaisesta ja tavallaan kunnioittaisi hänen muistoaan.
- käytä
Tottakai voit ottaa käyttöön, ja tuollainen suvussa kulkenut perintösormus on erityisen arvokas myös muistoarvoltaan ja tarkoitettu käytettäväksi. Aikanaan ne on haluttu antaa juuri sinun käyttöösi, arvosta siis antajan tahtoa ja käytä sormuksia, kihlasormuksena tai muuten vaan. Antaja on halunnut että sormukset pysyvät suvussa, eikä niistä ole kenellekään iloa jossain laatikon pohjalla. On myös sopivaa muokata sormus omiin tarpeisiisi.
Esim kuninkaallisilla on vuosisatoja suvuissa kulkeneita koruja, joita on hyvinkin paljon muuteltu kulloisenkin käyttäjän mukaan, on lisätty ja poistettu kiviä, muutettu kokoa tai rakennettu vanhoista koruista kokonaan uusia. Tällaisilla koruilla on elävä historia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1842679Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482407Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061122- 64921
- 67894
Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20800Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait237797Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka283767Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies88759Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22708