Ovipumpun säätäminen ynnä muuta.....

MessinkiMÄN

Mula tuollanen 19€ maksava ovipumppu kodinhoitohuoneessa. Ihan ok kapistus, mutta miten siihen saa sen vauhdin lopussa oven sulkeutuessa pienenemään? Menee vähän liian lujasti kiinni. Siinä on kaksi säätöruuvia: A ja B


Sitten tuo samainen kysymys kuin alla: Minulla on ovessa kahvat sun muut valkoisia -siis ulko-ovissa, ja valkoinen maali irtoilee avainnippujen siihen osuessa. Maalin alla on komea messinki, ja olenkin ajatellut, jos hiekkapuhaltaisi maalin pois ja messinkipinnan esille. Millä nuo saisi hiottua kauniiksi?

12

16960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Service man

      Juuri niistä ruuveista se säädetään.
      En tiedä kumpi on a tai b ruuvi mutta toisesta säädetään pumpun nopeus,eli se että kuinka nopeasti ovi menee kiinni ja toisesta kuinka aikaisin ja voimakkaasti se pumppu jarruttaa ovea juuri ennen kiinni menemistä.
      Ei ihan selkeetä,mutta jotenkin noin se menee ja kokeilemalla se selviää. Tosin nuo halpispumput saattaa olla todella hankalat säätää tai ne ei pidä säätöjä kuin hetken.

      Maali kannattaa poistaa maalinpoistoaineella,mutta sen jälkeen kahva pitää pyyhkiä lakkabensalla joka neutraloi maalinpoistoaineen.

      • MessinkiMÄN

        Kiitos Service man vastauksestasi. Kumminkohan päin se hiljenee; ruuvia kiristämällä vai löysäämällä? Mikä noissa lie toimitamekanismi?


    • säätomies

      Yleisimmin kiristäminen hidastaa oven sulkeutumista, ja löysääminen nopeuttaa.
      Mutta voi olla juuri päinvastoinkin! Kokeile!

      Ovipumppu on täynnä öljyä ja sisällä on jousi, joka painaa mäntää. Ruuveillä säädetään öljyn virtausnopeutta, joka vaikuttaa jousen kiristyksen purkautumisvauhtiin.

      Joissain pumpuissa ruuvin säätö alue on hyvin pieni! Eli hyvin pieni ruuvin pyöräytys vaikuttaa paljon nopeuteen. esim. 1/5 osa kierros. Älä pyöritä ruuveja liikaa!

      Suosittelen ettet säädä ns. alkunopeutta hyvin nopeaksi ja loppunopeutta hyvin hitaaksi, sillä jos ovi tulee aluksi hyvin kovaa ja sitten nopeasti jarruttaa rajusti: se aiheuttaa turhaa rasitusta oveen, karmiin ja pumppuun. Suositukseni asettaa alkunopeus niin että tavaroiden kanssa ehtii ovesta mennä ja loppunopeus niin että ovi salpautuu pehmeästi.

    • Mike Diamond

      Ovipumpun huolto,ulko ovemme pumppu heitti yljyt pihalle eli ovi PAMAHTAA nyt kiinni ! miten pumppu huolletaan,mitä öljyä,todennäköisesti jokin tiiviste hajalla miten kannattaa avata ja kasata ???

    • säätömies

      Minkä merkkinen pumppu? Onko abloy? Mistä kohtaa pumppua öljyt tuli ulos? Nopeuden säätöruuveista pystyy monesti vaihtamaan o-renkaan kun sitä kiertää tarpeeksi paljon irti ja sen vetäisee irti.

      Abloyssa ainakin pystyy aukasemaan koko sen pumpun kun kiertää pumpun päästä sen ison ruuvin auki. Siihen tarvitsee kaksi tappia joilla se ruuvi pyöritetään.
      Huom! siitä pumpusta irtoaa vaan sen pään ruuvi, joka on kauempana vetovartta. Toinen pää on yleensä lukittu. Kun ruuvin avaa sieltä ponnahtaa tiukka jousi esiin! Siihen isoon ruuvin voi vaihtaa o-renkaan. Ruuvin kiinni saaminen voi olla hankalahkoa jousen takia, mutta on onnistunut kuitenkin minulla kotioloissakin. Älä avaa sitä isoa päätyruuvia, jos se ei vuoda.
      Itse olen laittanut 32 öljyä, joka on toiminut ihan hyvin

      Siinä joitain ohjeita

      Kerro tarkemmin pumpun merkistä niin voin yrittää antaa yksilöllisempiä ohjeita, nuo ohjeet todellakin ainakin yli kymmenen vuotta sitten tehdyille abloyille, ihan uudemmista en tiedä voiko soveltaa noita ohjeita

      • Hfgvcx

        Onpas hienoa kun joku vaivautuu vastaamaan asiallisesti ja vieläpä tietää mistä puhuu. Yleensä tällä palstalla tuppaa tulemaan enemmän sellalaisia vastauksia joista ei ole mitään hyötyä.


    • jhg1

      mikä on vikana kun ovipumppu ei pidä/lukitse ovea auki?

      • tällaista

        Minkä merkkinen vehje? Se riippuu merkistä, että onko se aukipitolaite siinä varressa vai pumpun sisällä.

        Jos se aukipitolaite on pumpun sisällä, sitä ei kai pysty korjaamaan.

        Mutta jos se on varressa niin voit tehdä seuraavaa:
        Ainakin Abloyn-pumpussa vetovarressa on pieni nappula joka joko pyörähtää tai painuu sisään ja sillä saadaan aukipito päälle/pois. Onkohan sinulla se pois päältä?
        Sinulla saattaa myös olla irronnut se aukipitohakanen kiristyksestään. Sitten sinun pitäisi avata ovi haluttuun aukipito asentoon ja pitää sitä siinä. Samaan aikaan tulisi kiristää vetovarren "saranakohdassa" oleva kuusiokoloruuvi. Avaimia tarvitsee kaksi: toinen ylä- ja toinen alapuolelle vartta. Huomioi tosiaan, että se ruuvi pitää kiristää siinä oven asennossa, johon oven halutaan avautuessa jäävän.


    • Abloy pumppu

      Mitä tehdä jos ovi ei mene kiinni kun on ovipumppu.ovipumppu on vanha ja merkki abloy mutta ovi ei mene enää kiinni eli mitä teen?

    • Metallimies

      Tiedä ovipumpuista muuten. Kerran kokeilin jotain halpispumppua terassin oveen. Säätäminen oli mahdoton projekti, ei siitä asiallista saanut. Pumppu hajosi parissa vuodessa, en uutta laittanut.

      Kahvoista. Tärkein kysymys. OK- talo, vaiko taloyhtiö ? Jos taloyhtiö, ulko-oviin ei parane tehdä omia virityksiä. Nimittäin rivareissa voi olla joskus kodinhoitohuone, josta kulku puhalle, harvinaista kyllä, mutta niitä on.

      Ok- talossa voi vapaammin viritellä. Kyllä mun mielestä kahvoja voi tuunata, eri asia, onko siinä järkeä. Helat kuitenkin aika kalliita, jos vaihtaa kaikki kahvat. Lisäksi pitää ottaa huomioon. Aika hölmön näköistä, jos peitelevy, lukkopesät, saranat eriväriset kuin kahvat. Että pitäis niinkuin tuunata nekin.

      Lähteehän se maali maalinpoistoaineella pois. Siinä vaan sellanen juttu. Kahvat harvoin messinkiä. Jotain metallia kyllä, mutta pinnoitettua. Mulla epäily, samaa kahvaa saa kromattuna ja maalattuna. Kromausta varten metallikappale pinnoitetaan ohuesti just jollain messingillä. En muista syytä, jotain tekemistä eri metallien toisiaan syövyttävien ominaisuuksien ja pinnoitettavan kappaleen silottamista varten.

      Niettä jos poistat maalin, messinkiä oletettavasti vain ohut kerros, joka naarmuuntuu ja kuluu puhki kuitenkin. Elikkäs se messinki pinta pitäsi lakata tai jotain, jos haluaa, että kestääkin taas jonkin aikaa.Ikuinenhan lakkaus ei ole, kyllä tehtaalla pintakäsitelty kahva varmasti on kestävämpi, kuin itse tuunattu.

      Tutki niitä kahvoja, skrapaa jostain paikasta, mikä ei jää näkyviin. Ja sisäovien kahvat aivan varmasti ainakin ovat jotain kevytmetallivalua, ukooven kahva periaatteessa vois ehkä ollakin kovempaa ainetta.

    • Anonyymi

      Mitä kautta öljyä lisätään abloy ovipumppuun

    • Anonyymi

      En tiedä mutta liukkaasti tämänkin vanha aloitus näkyy nousseen !

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe