Laskeutuminen Madeiralle

madaLi

Joka kerta, kun kone laskeutuu Madeiralle, pelkään. En tiedä miksi, kun joka kerta kaikki kuitenkin mennyt hyvin. Ehkä se on se vaan, kun kone kaartaa ja kaartaa meren yllä:) miten sinä koet sen?

35

5066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin lentää

      Onneksi et ole lentänyt silloin, kun oli se lyhyt kenttä ja jarrutettiin tosi rajusti heti, kun kone kosketti kentän pintaa. Nykyinen kenttähän on (kai) aika normaalin mittainen.

    • myös pelottaa

      Millä lentoyhtiöllä lentelet Madeiralle?

      • madaLi

        Aina Finnairilla, Aurinkomatkojen reissuilla olen ollut siellä monta kertaa. Madeira on yksi lempipaikoistani!


      • lentäjäntyttö
        madaLi kirjoitti:

        Aina Finnairilla, Aurinkomatkojen reissuilla olen ollut siellä monta kertaa. Madeira on yksi lempipaikoistani!

        vinnairilla ei sinne ole reittilentoja.tilausmatkat lentelee jos matkanjärjestäjä maksaa :)


    • MadaLi

      Mitähän lentäjäntyttö tarkoitat jutullas?

      • lentäjäntyttö

        että vinnairilla ei ole sinne tai sieltä reittilentoja ("aina Finnairilla")
        mitä mahdat tarkoittaa kysymykselläsi ??


    • MadaLI

      Onko jotenkin outoa sanoa "aina Finnairilla" jos minä lennän aina Finnairilla Aurinkomatkalaisten kanssa. En ole sanonutkaan et sinne olis reittilentoja. Kaikella ystävyydellä näin.

    • MadaLi

      Lisätäkseni edelliseen. Madeirallehan voi laskeutua muittenkin yhtiöiden koneilla kuin Finnairilla.

    • Hyvin lentää

      AM lentää Finnairilla ja Tjäreborg lentää Thomas Cookilla.

    • ja tältä näyttää
      • Runaway FNC

        Oikein tuplaten sama... ja ei mitään ihmeellistä.
        Finskin lentäjät tekee U-käännöksen lähempänä ja matalammalla mielestäni.
        Ja kentällä ei ole muuta ihmeellistä kuin sivutuuliriski, kun ei ole toisen suuntaista kiitorataa vaihtoehtona.


    • Tuula--

      Olin tuossa lokakuussa viimevuonna Madeiralla, ja kyll äse laskeutuminen hieman mielenkiintoinen oli. Ihan aurinkomatkoilla, ja finnairin kyydillä mentiin.
      Ensin "ajetaan" ikäänkuin ohitse, jonka jälkeen tehdään tämä kaarros takaisinpäin, ja aletaan kunnolla laskeutua. Aika korkealta jysäytti ainakin meillä kiitotielle, jolten siellä koneessa pompittiin penkissä hetkenaikaa ylösalas. lentoemännät sanoivat tämän olevan Madeiralla ihan normaalia. Paljonkin lentäneenä, se oli se juttu, mikä laskeutumisessa oli erilaista aiempiin verrattuna.

      ilmeisesti aika nopeasti lopussa korkeus pienenee, ja sittenkin vielä jysähti kentää, lopuksi.

      Mutta Madeira on kyllä ehdottomasti kauneimpia paikkoja maailmassa, joita itse olen nähnyt. Kyl se jysäys pitää toistekin vielä kokea.

      • Satunnaisen matkailijan kokemukset ovat statunnaisia. "Aika korkealta jysäytti ainakin meillä kiitotielle, jolten siellä koneessa pompittiin penkissä hetkenaikaa ylösalas. lentoemännät sanoivat tämän olevan Madeiralla ihan normaalia." - Kyllä minun laskuni ovat olleet täysin tavanomaisia. Jos joka lasku olisi sellainen kuin kirjoittaja on sen tässä kuvannut, kyllähän me täällä maassa (=Portugalissa) siitä tietäisimme ja onnettomuuksia olisi sattunut. Funchalin kentälle laskeutuu sentään aika monta konetta päivässä. Vuositasolla matkustajien määrä liikkunee lukemissa 1,5-2 milj.


      • Double check

        Jos kentällä on puuskainen tuuli, mistä on riski koneen "heittelylle" tai reilu sivutuuli jne., niin lentäjät tuo silloin koneen ronskimmin kenttään, jotta ei pääse tapahtumaan mitään ylläreitä lähellä kentän pintaa...

        Finskin lentäjät osaa lasketua todella nätisti normikelissä moneen muuhun virmaan nähden.


    • Pipta

      Löytyiskö henkilöä, joka kertoisi kokemuksiaan myrskyssä laskeutumisesta.

    • Madeiran kenttä (viestini tällä palstalla aikaisempaan ketjuun 18.10.2010)

      "Varttuneempien matkailijoiden mieliin ovat jääneet aikaisemman lyhyemmän kiitoradan aiheuttamat ongelmat. Vuonna 1963 valmistuneen lentokentän kiitorataa on pidennetty kaksi kertaa: ensimmäisen kerran 80-luvulla 200 metrillä ja viimeksi vuonna 2004, jolloin kiitorata piteni nykyiseen 2781 metriin. Kentän kautta kulkee miljoonia matkustajia vuodessa, mm. vajaa miljoonaa turistia. Vaaratilanteista ei tietääkseni ole viime vuosina raportoitu tiedotusvälineissä".

      Madeiran kentälle saapui viime kesäkuussa 186 000 matkustajaa 1731 lennolla. Niistä johtavava lentoyhtiön, TAPin, lentoja oli 651, toiseksi suurimman EasyJetin lentojen lukumäärä oli 164.

      Maailmassa on miljoonia kenttiä, joilla on vain yksi kiitorata. Sellainen on minunkin kenttäni täällä Ponta Delgadassa.

      "Finskin lentäjät osaa lasketua todella nätisti normikelissä moneen muuhun virmaan nähden." kirjoittaa nimimerkii "Double Check" tässä ketjussa. Ylläolevien lukujen valossa näyttäisi muillakin yhtiöillä olevan runsaasti kokemusta laskeutumisesta Funchalin kentälle.

      "Löytyiskö henkilöä, joka kertoisi kokemuksiaan myrskyssä laskeutumisesta", kysyy "Pipta". Olettaako kirjoittaja, että Madeiralla olisi runsaasti myrskyjä? Minun korviini ei ole viimeisen viiden vuoden aikana kantautunut tietoja, että voimakkaat tuulet kentällä olisivat kovin tavallisia. Tuskinpa on aluetta maailmassa, jossa sääolosuhteet eivät silloin tällöin haittaisi lentoliikennettä.

      • Siksi taas

        Silmämääräisesti en kehuisi samoihin aikoihin kentälle tulleiden TAPin lentäjien suorituksia... vrt finski.


    • Pipta

      lukeutuuhan Madeira kuitenkin maailman vaarallisimpien kenttien joukkoon. Ja kaikkihan me tiedämme, että tuulisella säällä Madeiralle laskeutuminen ei ole niitä helpoimpia. Siksi tässä vaan kyselen tunnelmia, kenen kohdalle sellainen oisi sattunut.

      • On aivan totta, että Madeiran kenttä on yksi maailman vaarallisimmista lentokentistä. Kentän riskit ovat niin lentäjien kuin lennonjohdonkin tiedossa eikä onnettomuuksia ole pitkää aikaan sattunut. Madeira on kaikkien matkustajakuljetusten osalta täysin lentoliikenteen varassa. Huomatkaa, että lentokuljetuksia tarvitsevat muutkin kuin ulkomaiset turistit.

        Nimimerkille "Siksi taas": Minä ole lentoasiantuntija, sinusta en tiedä. Taito tulee kokemuksuksesta ja sitä toki TAPilla on. Tämä ei tarkoita sitä, että eivät myös muut lentäjät osaisi Madeiralle laskeutua.


      • saarelle taas
        masseur kirjoitti:

        On aivan totta, että Madeiran kenttä on yksi maailman vaarallisimmista lentokentistä. Kentän riskit ovat niin lentäjien kuin lennonjohdonkin tiedossa eikä onnettomuuksia ole pitkää aikaan sattunut. Madeira on kaikkien matkustajakuljetusten osalta täysin lentoliikenteen varassa. Huomatkaa, että lentokuljetuksia tarvitsevat muutkin kuin ulkomaiset turistit.

        Nimimerkille "Siksi taas": Minä ole lentoasiantuntija, sinusta en tiedä. Taito tulee kokemuksuksesta ja sitä toki TAPilla on. Tämä ei tarkoita sitä, että eivät myös muut lentäjät osaisi Madeiralle laskeutua.

        aivan.finskin lentäjillä voi olla erityistaitoja jäisistä ja lumisista kentistä.
        muutoin voi olla ihan toisin päin,katsoo millä katsoo.
        järjellä kuitenkin pitäisi tieto käsitellä.
        ihminen kun näkee ja kuulee sen mitä haluaa nähdä/kuulla :)


      • Pitkä kiitorata...
        masseur kirjoitti:

        On aivan totta, että Madeiran kenttä on yksi maailman vaarallisimmista lentokentistä. Kentän riskit ovat niin lentäjien kuin lennonjohdonkin tiedossa eikä onnettomuuksia ole pitkää aikaan sattunut. Madeira on kaikkien matkustajakuljetusten osalta täysin lentoliikenteen varassa. Huomatkaa, että lentokuljetuksia tarvitsevat muutkin kuin ulkomaiset turistit.

        Nimimerkille "Siksi taas": Minä ole lentoasiantuntija, sinusta en tiedä. Taito tulee kokemuksuksesta ja sitä toki TAPilla on. Tämä ei tarkoita sitä, että eivät myös muut lentäjät osaisi Madeiralle laskeutua.

        Lieneekö se taitoa jos maakosketus menee pitkäksi ja alkaa olemaan kiirus saada vauhti pois ennen kuin kenttä loppuu...


      • saarelle taas kirjoitti:

        aivan.finskin lentäjillä voi olla erityistaitoja jäisistä ja lumisista kentistä.
        muutoin voi olla ihan toisin päin,katsoo millä katsoo.
        järjellä kuitenkin pitäisi tieto käsitellä.
        ihminen kun näkee ja kuulee sen mitä haluaa nähdä/kuulla :)

        Meidän täällä periferiassa on pärjättävä niillä taidoilla, jotka TAPin, SATAn ja Easyjetin lentäjillä ovat. Minulle heidän taitonsa riittävät. Jokainen näistä yhtiöistä lentää myös lumisille, jäisille kentille, SATA ja TAP niihin USA:han kuin Kanadaankin.

        Puheenvuorojeni tarkoituksena on ollut pelkästään hälventää pelkoa laskeutumisesta Funchalin kentälle. Olen pyrkinyt kertomaan esittämällä tilastoja ja muita tietoja kentästä, että laskeutuminen Madeiralle on matkustajan kannalta melko jokapäiväinen tapahtuma.

        Ei ole mieltä jatkaa keskustelua siitä, kenellä parhaat lentäjät ja laskut.


      • mun isällä
        Pitkä kiitorata... kirjoitti:

        Lieneekö se taitoa jos maakosketus menee pitkäksi ja alkaa olemaan kiirus saada vauhti pois ennen kuin kenttä loppuu...

        on isompi auto kuin sun isälläs.
        eli tää homma lienee loppuunkäsitelty täällä aikuisten ihmisten osalta :)

        hyvää matkaa kaikille.


    • Madeirankävijä

      Olen käynyt Madeiralla yli 20 kertaa ja pääsääntöisesti laskeutumiset ovat sujuneet mainiosti. Kokemusta on niin Finskin kuin TAP:n lennoista. Yhden kerran on tapahtunut ylösveto kentän tuntumasta. Ylösveto taisi tapahtua kaksi kertaa. Kenttä oli silloin lyhyempi kuin nykyisin ja Finskin lento oli kyseessä. Ja meikäläisen ensimmäinen matka Madeiralle... Muistutettakoon vielä, että Madeiran kenttä suljettaan pahimpien myrskyjen sattuessa.

    • Yhtään kertaa ei ole kone pomppinut (TAP). Se kaartaminen ennen kenttää on ihan normaali laskeutumistoimenpide. Ei siinä mitään kummallista ole. Itse olisin halunnut nähdä Funchalia koneesta ennen laskeutumista, mutta se ei taida onnistua.

    • arcoiris2

      sinne ei myrskyssä laskeuduta, mennään Porto Santon helpolle kentälle tai sitten Teneriffalle odottelemaan parempia aikoja...kenttä on edelleen erittäin vaativa, mutta lohduttanee että vain parhaat lentäjät saavat lennellä sinne...nimimerkillä silloin se vasta mahtavaa oli kun sitä kenttää oli vain puolet tuosta pituudesta mitä nyt, nyt sinne voi laskeutua jopa jumbojetillä, olin paikalla kun ensimmäinen sellainen saapui...kenttä on todella spesiaali rakennettu puoliksi betonitolppien varaan mereen...siellä alla kulkee tie ja siellä voi olla vaikkapa tivoli kivasti sateilta suojassa. Thomas Cookin tanskalaislentäjät ovat olleet oikein taitavia, helppoja laskeutumisia on ollut monta vuotta jo, ja se miten se sinne kentälle tulee riippuu tuulista, kenttää käytetään molemmin päin...viimeksi laskeuduin sinne viime joulukuun alussa ja silloin laskeuduttiin poikkeuksellisesti toisesta suunnasta kuin yleensä ja tungoksen vuoksi vielä kierrettiin saarta vartin verran ympäri ensin, mikä oli kivaa kun ilmasta näkee niin hyvin ja paljon.Vain kerran olen yli 20 v aikana jäänyt sinne ylimääräiseksi vuorokaudeksu, kerran toukokuun lopula oli niin kova tuuli etteivät koneet voineet laskeutua ja eikun takaisin hotelliin ja seur pv uusi yritys, 7 konetta oli Potrto Santolla ja kun se tuli täyteen loput menivät Teneriffalle ja sieltä niitä sitten tuli pitkin seuraavaa päivää, todella vilkas päivä yksi kiitorataisella kentällä...onneksi lähtöselvitys oli suoritettu jo ed päivänä muuten olisikin tullut kaaos...

    • Pian taas 13131

      Pari kertaa Madeiralle laskeutuneena sanoisin, että koneen ikkunasta katsottuna voi vähän hirvittää, mutta muuten ei mitään eroa muihin saariin, joille matkustajakoneella pääsee. Itsellä ikävin laskeutuminen oli Kreikan Samoksen saarelle - vasta kolmannella yrityksellä onnistui.

      • Monten madonna

        Kokemusta on myrskyssä laskeutumisessa. Seitsemäs kerta ihanalle Madeiralle 22,11,2014. Norwegian Air Shuttle yritti laskeutua ensin kerran, tuloksena tiukka ylösveto kentältä jo ihan matalalta näin matkustajan silmillä. Koneen kapteenin puhumana matkustajien rauhoittelu ja siirtymä Porto Santon saarelle. Siellä odoteltiin kentällä koneessa noint unti. Sitten nopeasti Takaisin, koska myrskyssä oli hetken hiljaisempi tuuli. Tuloksena taas sama juttu. Lentoa ja odotusta, tiedotus lentoyhtiän taholta kyllä hyvä. Matkustajat rauhallisia, joskin kalmankalpeita ja oksentelevia. Vielä harkinnan jälkeen kolmas yritys. Tuloksetta. Purin huulta ja puristin käsiä nyrkkiin. Kolmannen kerran jälkeen takaisin Porto Santoon. Siellä huolenpito hyvä ja sujuva. Yö hotellissa, illallinen lentoytiön laskuun koko n. 200 hengen koneelliselle.. Madeiralle seuraavana iltapäivänä. Lentokenttävirkailijat näyttivät kapteenille peukkua Porto Santosta lähtiessä.! Lieneekö viimeinen kerta tämä...


    • essssi

      En ole ikinä käynyt Madeiralla, ja yksi syy on se lentokenttä. Ehkä ne tarinat on ajalta ennen laajennusta mutta kuulin että Finnairissakin on alle kymmenen pilottia jotka saavat kentälle laskeutua, voi olla paska puhettakin.

      • Lido

        Muutaman kerran olen käynyt Madeiralla, viimeksi olin joulun aikaan v.2012, silloin lentoemo istui laskeutumisen ajan vastapäätä ja kertoili että Madeiralle lentäjät saavat erikoiskoulutuksen, en tiedä sitten montako heitä on. Kaikki laskut/nousut ovat sujuneet hyvin, ei ongelmia.

        Madeira on niiiiiiiin kaunis paikka, että jos luoja suo, menen taas käymään, ehkäpä jo keväällä 2015.

        Hyvää Uutta Vuotta kaikille!


      • Manfred...
        Lido kirjoitti:

        Muutaman kerran olen käynyt Madeiralla, viimeksi olin joulun aikaan v.2012, silloin lentoemo istui laskeutumisen ajan vastapäätä ja kertoili että Madeiralle lentäjät saavat erikoiskoulutuksen, en tiedä sitten montako heitä on. Kaikki laskut/nousut ovat sujuneet hyvin, ei ongelmia.

        Madeira on niiiiiiiin kaunis paikka, että jos luoja suo, menen taas käymään, ehkäpä jo keväällä 2015.

        Hyvää Uutta Vuotta kaikille!

        Kerran olen lentänyt Funchalin kentälle, hieno kokemus.
        Näytti kuin siivenkärki olisi viistänyt vettä kun kone kaarsi kohti kenttää.


      • vähän factaa
        Manfred... kirjoitti:

        Kerran olen lentänyt Funchalin kentälle, hieno kokemus.
        Näytti kuin siivenkärki olisi viistänyt vettä kun kone kaarsi kohti kenttää.

        Madeiran lentoaseman liikenne on vilkasta. Vuonna 2014 lentomatkustajia oli 2,5 miljoonaa. Onnettomuuksia ei ole sattunut, joten eiköhän tuo liene melko turvallinen kenttä.


    • Erittäin harvinaisia nuo "ylösvedot". Ja parempi asia on tehdä lasku turvallisesti kuin "turvalleen". Kovin kaukana vedestä ollaan laskeutumisen / kaartamisen aikana. Funchalia ei koneesta pääse näkemään, kun koneet tulevat toisesta sunnasta ja nousutkin tapahtuvat yleensä pohjoiseen päin. Turvallisin mielin matkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      232
      2046
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1787
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1516
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      106
      1209
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1140
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1095
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      9
      1015
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      960
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe