legendaa vai ei?

hikoilenko turhaan?

Olen kuvitellut olevani reipas ja aktiivinen kun pyöräilen työmatkat 2-5 kertaa viikossa yhteensä 28 km päivässä. Kuvittelin sen ainakin kohottavan kuntoa ja mahdollisesti vaikuttavaan painoonkin.

Nyt kun olen lueskellut netistä pyöräilystä niin annetaan ymmärtää että pyöräilyä ei suurin piirtein edes lasketa liikunnaksi ellei tee vähintään 100 km lenkkejä päivässä ja kilometrejä tulis tulla tuhansia kuukaudessa, ja ettei painoon sillä ainakaan ole vaikutusta ellei tosiaan polje suurinpiirtein aamusta iltaan.

Itse oon omasta mielestäni normaalikuntoinen, en siis rapa enkä mikään huippu. En jaksaisi pyöräillä pahemmin enempää, olen illalla päivän pyöräilystä aika poikki jos alkaa olla monta päivää peräkkäin (1,5 h/päivä). Aamulla kun starttaa niin ekat kilometrit jalat tuntuu todella jumittavan ennen kuin lihakset lämpiää.

Käytössä on perus city-maastopyörä. Poljen aika vauhdilla ja hiki todella lentää. Sykkeet nousee hyvin ylämäissä. Kun pääsen perille, naamasta näkee todella että olen urheillut.
Tietenkin kaikki liike aina parempi kuin istuminen mutta onko tällä nyt sitten kuitenkaan mitään merkittävää tehoa, vai pitäisikö pyöräily vaihtaa suosiolla johonkin oikeasti tehokkaaseen urheiluun jos tätä nyt jonkin asteen urheilumielessä tekee?

23

402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23

      Kannataisi ottaa matka vähän kepeämmin-hengästymättä. City-maastopyörä myös on sen verran epäkäytännöllinen jo noinkin pitkälle matkalle ( painava yksipuolinen ajettava) Luulen, että ajat liiankin tehokkaasti, siksi olet poikki muutaman päivän jälkeen. Pyöräily on yhtä tehokasta liikuntaa kuin jokin muukin, sen vuoksi ei kannata lajia vaihtaa. Lyhyelläkin lenkillä (10 km) saa vedettyä itsensä sippiin jos niikseen on, mutta onko kellään tavallisella pulliaisella aihetta siihen. Tietysti jos pitää itsensä rääkkäämisestä, mikäs siinä.

    • Totean vaan

      Joo, vaikutat kyllä enemmän ns. sunnuntaipyöräilijäältä kuin tosi harrastajalta. Jos ajat vain maantiellä on tuo pyöräkin ihan väärän tyyppinen. Mitenkä on ajovarusteiden laita, ettei vaan tuulipukua, voi kova hikoilu johtua siitä. Oikeilla varusteilla ja oikealla pyörällä pääsee helposti tuollaisen 100 km lenkin.

      • bbbnbnbn

        On monia tekijöitä jotka vaikuttaa enemmän kuin varusteet ja pyörä, paino ikä, kuntotaso jne. Ei satasen lenkkejä ajeta noin vaan.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        bbbnbnbn kirjoitti:

        On monia tekijöitä jotka vaikuttaa enemmän kuin varusteet ja pyörä, paino ikä, kuntotaso jne. Ei satasen lenkkejä ajeta noin vaan.

        Satasen lenkin ajaa pienen harjoittelun jälkeen kuka vaan. Eri asia on sitten, kuinka kovaa. Tärkeää on tehdä kilometrien nosto tolkullisella tavalla ja kiinittää aluksi erityistä huomiota oikeaan tekniikkaan.

        Järkevä pyörävalinta, eli maantiepyörä, lukkopolkimet ja tolkulliset asut tekevät satasen lenkistä miellyttävän kokemuksen. Kyllä sen ajaa hybridillä, ilman lukkopolkimia, tuulipuvussakin, mutta tuskin tekee sitä uudestaan. Pahimmillaan satanen fläteillä rikkoo aloittelijan jalat niin pahasti, ettei samana kesänä sitten tarvitsekaan ajaa enempää.


      • bbbnbnbnb
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Satasen lenkin ajaa pienen harjoittelun jälkeen kuka vaan. Eri asia on sitten, kuinka kovaa. Tärkeää on tehdä kilometrien nosto tolkullisella tavalla ja kiinittää aluksi erityistä huomiota oikeaan tekniikkaan.

        Järkevä pyörävalinta, eli maantiepyörä, lukkopolkimet ja tolkulliset asut tekevät satasen lenkistä miellyttävän kokemuksen. Kyllä sen ajaa hybridillä, ilman lukkopolkimia, tuulipuvussakin, mutta tuskin tekee sitä uudestaan. Pahimmillaan satanen fläteillä rikkoo aloittelijan jalat niin pahasti, ettei samana kesänä sitten tarvitsekaan ajaa enempää.

        Kyllä se harjoittelun jälkeen useammalta onnistuu. Mutta ihmisen biologia asettaa aina omat rajoituksensa. Jos ikää on kertynyt, eikä ole aiemmin tullut paljon liikuttua, niin pitkät rasittavat matkat voivat olla vaarallisia. Pitää muistaa sekin puoli.

        Minua ärsyttää jonkin verran pyöräilytapahtumien ilmoittelun yhteydessä sen tyyppiset mainokset, että "sopii kaikille" jne ja niitä markkinoidaan kaiken kansan tapahtumina. Matkan pituus voi olla jopa 200 kilometriä ja se ei taatusti sovi silloin kaikille.

        Sohvaperuna, ikään katsomatta, ajaa 20 kilometriä ja on täysin poikki. On jopa kuoleman vaara jos osallistuja ei ole ymmärtänyt mistä on kysymys.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        bbbnbnbnb kirjoitti:

        Kyllä se harjoittelun jälkeen useammalta onnistuu. Mutta ihmisen biologia asettaa aina omat rajoituksensa. Jos ikää on kertynyt, eikä ole aiemmin tullut paljon liikuttua, niin pitkät rasittavat matkat voivat olla vaarallisia. Pitää muistaa sekin puoli.

        Minua ärsyttää jonkin verran pyöräilytapahtumien ilmoittelun yhteydessä sen tyyppiset mainokset, että "sopii kaikille" jne ja niitä markkinoidaan kaiken kansan tapahtumina. Matkan pituus voi olla jopa 200 kilometriä ja se ei taatusti sovi silloin kaikille.

        Sohvaperuna, ikään katsomatta, ajaa 20 kilometriä ja on täysin poikki. On jopa kuoleman vaara jos osallistuja ei ole ymmärtänyt mistä on kysymys.

        Ei se ihan noin yksinkertaista ole. Jokainen terve ihminen pystyy järkevällä, melko lyhyellä treenillä ajamaan reippaat satakilometria, mikä on suomalaisten kuntotapahtumien normi pituus. Kyse on vain siitä, että ajaa kohtuullisella nopeudella.

        Oleellista on:
        - kilometrien nostaminen harkitusti
        - lukkopolkimienkäyttö ja
        - keskittyminen oikeaan polkemistekniikkaan (90-100rpm) aluksi.

        Pyöräilijän käsikirja on hyvä lähdeteos sellaiselle, joka aloittaa nollasta. Valitettavasti saatavuus on tällä hetkellä heikko. Siinä on selitetty rautalangasta, miten kilometrimäärät kannattaa nostaa, ettei tule ylirasitusta.


      • bbbnbnbnb
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Ei se ihan noin yksinkertaista ole. Jokainen terve ihminen pystyy järkevällä, melko lyhyellä treenillä ajamaan reippaat satakilometria, mikä on suomalaisten kuntotapahtumien normi pituus. Kyse on vain siitä, että ajaa kohtuullisella nopeudella.

        Oleellista on:
        - kilometrien nostaminen harkitusti
        - lukkopolkimienkäyttö ja
        - keskittyminen oikeaan polkemistekniikkaan (90-100rpm) aluksi.

        Pyöräilijän käsikirja on hyvä lähdeteos sellaiselle, joka aloittaa nollasta. Valitettavasti saatavuus on tällä hetkellä heikko. Siinä on selitetty rautalangasta, miten kilometrimäärät kannattaa nostaa, ettei tule ylirasitusta.

        Olen samaa mieltä siinä, että riittävästi harjoitelleelle terveelle 100 km ei ole ongelma. Muille se on! Ja se pitäisi pyöräilytapahtumienkin yhteydessä muistaa tuoda esille.

        Muistui vielä mieleen intin alokasaikainen pyörämarssi jossa tietojeni mukaan testattiin joukkojen nopeaa liikkumista polkupyörin. Matka oli noin sata kilometriä ja kaikilla luonnollisesti alla ne intin fillarit. Porukkaa alkoi tippumaan kyydistä jo puolen välin paikkeilla. Simahtaneet kerättiin kuorma-autojen lavoille joiden kyydissä he pääsivät jatkamaan eteenpäin. Ja niitä simahtaneita oli aika paljon, oli ryhmänjohtajiakin. Tapahtumasta on aikaa jo kymmeniä vuosia, jolloin pitkät pyörämarssit olivat vielä mahdollisia.

        Täytyy kuitenkin sanoa, että yksi myöhempi reissu joka ajettiin kevyemmällä varustuksella ja nopeudella sujui lähes kaikilla suurin piirtein ongelmitta. Matkaa oli 180 kilometriä ja se ajettiin niin, että yövyttiin yksi yö matkalla. Kunto oli tietysti silloin jo jonkin verran kohentunut.


    • hikoilenko turhaan?

      Ei mulla mikään tavoite olekaan että pitäisi tehdä satasen lenkkejä... ei ole tuulipukua, hiki tulee ihan yhtälailla hihattomassa paidassa kuin takki päällä. Ei ole mitään varsinaisia pyöräilyasusteita kuitenkaan.

      Minkätyyppinen pyörä olisi käytännöllinen tähän tarkoitukseen? Asfaltti- ja kaupunkiajoa enimmäkseen. Pisimmät lenkit on työmatkat, eli n. 15 km suunta, eli en mistään monen tunnin pyöräilystä haaveile.

      Pitänee yrittää vähän rauhoitella polkemista...koska esim. viitenä päivänä peräkkäin työmatkat tuntuu vielä liian raskaalta putkelta.

    • Pomppukeppi

      "Tietenkin kaikki liike aina parempi kuin istuminen mutta onko tällä nyt sitten kuitenkaan mitään merkittävää tehoa, vai pitäisikö pyöräily vaihtaa suosiolla johonkin oikeasti tehokkaaseen urheiluun jos tätä nyt jonkin asteen urheilumielessä tekee?"

      Ei sinun ongelmasi ole se että tuo pyöräilymäärä tai siihen käytetty aika ei sinällään olisi kuntoilun kannalta hyvä. Ongelma on se että teet vain ja ainoastaan samaa matkaa samalla vauhdilla joka ainoa päivä. Se kohottaa kunnon yhdelle tietylle tasolle johon se jämähtää.
      Tämä taso on painon hallinnan ja terveyttä edistävän kunnon kannalta varmaan oikein hyvä. Eli jos sinulla ei ole sen kummempia kuntoilutavoitteita, jatka vain entiseen malliin. Olet tuolla määrällä jo ihan hyvässä "peruskunnossa" joka riittää varmaan monille.
      Jos kuitenkin haluat todella kohottaa kuntoasi nykyisestä, sinun täytyy saada vaihtelua matkojen pituuksiin ja vauhteihin, siis nopeampia ja lyhyempiä ja pidempiä ja hitaampia lenkkejä sopivassa suhteessa. Noihin löytyy ohjeita monista paikoista tai sitten voi vain ihan itse kokeilla erilaisia lenkkejä.

    • jjjkj64

      ei se ihan turhaa hommaa ole, 500 kaloria palaa 75 kiloisella seuraavasti:
      reipas kävely 112 min hölkkä 9km/h 47 min pyöräily 15 km/h 62 min ja harva sitä noin hitaasti ajaa

    • inssi'

      Joo, sinä olet juuri niitä tavallisia kuntoilijoita, joita mm. pyöräilijöistä on yli 90 %. Sitten on muutama % yli-innokkaita friikkejä, jotka eivät ymmärrä, että on muutakin liikuntaa kuin "tavoitteellista" treenaamista. Nuo tavoitteelliset treenaajat lukevat erilaisia oppaita ja nettisivuja ja tekevät omat, usein väärät, johtopäätöksensä, miten treenata. Ja ovat mielellään tuputtamassa tätä epätietoa muidenkin riesaksi. Valmentamisesta ja optimaalisesta kunnon kohottamisesta heillä on yhtä paljon tietoa kuin sinullakin. Päiväkirjahan on siinä mielessä helppo pitää, että kun käy 2-5 päivänä viikossa pyörällä töissä, niin silloin tietää riittävän tarkasti oman treenaamisen määrän.


      Kunto kohoaa sinun määrilläsi sen verran hyväksi, että sekä paino että kunto ovat hyvällä mallilla. Jos talvisin pyöräily tuntuu vaikealta, niin hiihto on sopiva talvilaji. Vaatii tosin vähän perehtymistä voitelupuoleen, sillä luisteluhiihtoa en suosittele.

      • hikoilenko turhaan?

        Juuri näin eli ihan tavallinen kuntoilija olen. Muut elämän tavat välillä vähän retuperällä joten koetan jollain tavoin pitää jonkinlaista peruskuntoa yllä. Talvisin on muut lajit.

        Jollain tapaa uskoisin että tämä työmatkapyöräily on ihan kausiluontoisesti ihan jees (talvisin en pyöräile) kun tulee tehtyä heti aamusta jo hikilenkit mitä ei ilman fillarointia tulis tehtyä.


    • määmy

      Mitä kapeempi rengas, sitä pienempi vierintävastus ja Citymaasturissa aika leveät.
      Mikäli aiot pidempään ajaa, kandee satsata vähintään tonni maantiepyörään.
      Mikäli monta vuotta aiot polkea, pari tonnia tulee nopsasti takas matkakustannuksia ajatellen ja hyötyliikuntana.

      Halpoihin pyöriin ei kannata sioittaa, monesti ne on epämukavia, vaihteet ei osu kohdalleen jne.

      Hoikentumista ei tapahdu hetkessä, kerran viikossa uuman ympäryksen voi mitata, mikäli haluaa ja pitää kirjaa, mikäli haluaa.

      Aloitus olis kannattanut tehdä ensin joka toinen päivä tai vastaavasti rauhallisesti polkien. Työpaikka tuskin karkaa, ellei ole siirrettävissä

      Kappavaihteiset on helpompi huoltaa, mut ulkovaihteisilla pienempi vierintävastus.

      • hikoilenko turhaan?

        Aloitin joo rauhallisesti, eli ekat matkat vaan toiseen suuntaan päivässä ja joka toinen päivä, sitten molempiin suuntiin joka toinen päivä, ja nyt alkaa mennä 3-4 päivää putkeen molemmat suunnat. Kai tää tästä :)


      • Alkup. Maantiepyöräi
        hikoilenko turhaan? kirjoitti:

        Aloitin joo rauhallisesti, eli ekat matkat vaan toiseen suuntaan päivässä ja joka toinen päivä, sitten molempiin suuntiin joka toinen päivä, ja nyt alkaa mennä 3-4 päivää putkeen molemmat suunnat. Kai tää tästä :)

        Kyllä se siitä. :) Kannattaa satsata hetki aikaa myös liikunnan teoriaan, niin ymmärrät miten mikin treeni vaikuttaa. Suurin riski suomalaisella miehellä on yrittää liikaa. Pahimmillaan ylirasittuu. Kunto paranee itse asiassa noina rasituksen välissä olevina lepopäivinä (vähän yksinkertaistaen).

        Vilkaise noita tapahtumia ja ota joku kohtuulyhyt (alle 150 km) tavoitteeksi syksyllä. Paljon helpompi motivoida itseään, kun on tavoite.


    • ökstöks

      Itsekkin sorrun lähes poikkeuksetta polkemaan työmatkat liian kovaa kun on olevinaan kiire sinne työmaalle/kotiin. Käytännössä ero vähän maltillisemman etenemisen tappioksi on ollut 15km matkalla n.5min mutta olotila perillä on ihan joku muu kuin kieli vyön alla fiilis.
      Joskus tuntuu että nyt kulkee ku hirvi ja lähinnä aamuisin tuntuu kuin vetäisi ankkuria perässä ja kaikki paahtaa ohi oikealta ja vasemmalta.
      Ajan työmatkaa 3-4 kertaa viikossa, ei vaan juuri koskaan jaksa viittä päivää putkeen. Muutaman kerran kesässä ajan pidempiä retkiä 100-300km.

    • hikoilenko turhaan?

      Aika samat tunnelmat. Olen ajatellut että aamujen raskaus johtuis siitäkin että energiat aika vähissä yön jälkeen verrattuna iltapäivään kun ei mitään ihmeellisiä aamupaloja tule vedettyä.
      Välillä iskee todella takkuinen olo, silloin pidän suosiolla välipäivän. Mutta pitänee kokeilla myös tota maltilla ajelua kun kieltämättä tulee poljettua kello kaulassa.

      • inssi'

        Ylämäissä se happo iskee. Eli kannattaa ylämäessä ottaa vähän rauhallisemmin, ainakin alkumatkasta.

        Katsoin omasta päiväkirjastani: minulla on nyt vapun jälkeen työmatkoja poljettuna 28:na päivänä vähän muuta ajoa, yhteensä nippanappa 1000 km. Olen tuohon erittäin tyytyväinen. Nyt polkemisajat ovat tippuneet alusta vajaalla 5:llä minuutilla, vaikka rasitus on tuntunut samalta. Itseasiassa nyt menee vähän helpommin kuin silloin alussa. Aamupalan minäkin syön vasta työmaalla, suihkun jälkeen. Hitaasti kiirustamalla hyvä tulee.


    • Sykemittarin käyttö vaikka Endomondon tai Sports-trackerin kanssa auttaisi ymmärtämään sitä rasitusta jonkin verran (yksi vaihtoehto silloin kun kännykkä jo valmiiksi tukee noita ja kännykkä on kumminkin mukana).

      Jos ajaa päivittäin samaa matkaa, niin voisi katsoa mitä on sykkeet noin hehtaarilleen ja jälkikäteen arvella tuliko väsymys raskaampien lenkkien takia.

      Ei sitä sykemittaria tarvitse jatkuvasti käyttää. Varsinkin jos tekee samantyylisiä lenkkejä, niin menee ne sykkeetkin melko samoihin. Mun on "vaikea" ajella 60..70% sykkeillä, jos sitä ei erikseen tavoittele. Se sopisi niille "välipäivien" lenkeille, kun ei ole tarkoitus mennä kovaa.

      Jos ei jaksa raahautua lähikaupasta kysyyn sykemittaria, niin saa sen vaikka täältä store.endomondo.com (mulla ei tullut postikuluja Polariin ja vuosi sitten tuli alle viikossa). Käytän sykemittaria lähinnä Sports Trackerissä (sama sopii molempiin).

      Rauhallisessa ajossa saa hengitettyä pelkästään nenän kautta. Silloin pysyy sykkeetkin sopivan matalalla ja ei ylirasitys uhkaa yhtä helposti. Tähän menetelmään ei tarvita mittaria (välineurheilu ei ole välttämätöntä).

      Mäissä ei ole tarvetta vetää jalkojaan hapoille. Jos mäetkin ajaa nenän kautta hengittäen, niin ei mene jalat hapoille :)

    • Laakasuo

      Kaikessa urheilussa pätee sääntö: Ilman palautumistaukoa et kehity. Höllää vähän ja pidä viikossa ainakin jokunen vapaapäivä.

      Urheilussa pätee myös toinen perussääntö: Jos ajat hetken kovalla rasituksella, se kuormittaa enemmän kuin kevyt pitkä matka yhteensä. Siihen tosiasiaan perustuvat intervalliharjoitukset.

      Eli, jos haluat tulosta: Rasita itseäsi kunnolla ja sen jälkeen lepää kunnolla.

      • Voisiko se vaihtelevus merkitä esim:
        polkee ma,ti,ke,to ja pe töihin, mutta tiistai ja torstai olisi näitä selvästi rauhallisen pyöräilyn päiviä. Tuossa jää kaksi päivää ilman pyöräilyä (eli viikonvaihde).

        Vai olisiko parempi pyöräillä kaksi päivää töihin (ma, ti) ja yksi vapaa välissä (ke) ja taas kaksi (to, pe).

        Kerran viikossa sitten sellainen raskaampi ja mukavuusalueen ylittävä ajorytmi.


    • oisko näin.

      Eikös pyöräilyyn sovi sama ohjelma kuin juoksuharjoitteluun, kestävyyslajeja kummatkin. Viikossa siis pitkä rauhallinen kestävyyslenkki, sitten nopeampi lyhyempi korkeamman sykkeen lenkki ja sitten palauttava lenkki, joka pituudeltaan noiden välissä ja intervallityyppinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe