hamsterilla kamalat oltavat

oi ja voi

niin tuntuu kuin hamsterillani olisi kamalat oltavat ja tylsä elämä. Äitini ei anna ostaa edes omilla rahoillakaan uutta häkkiä vaikka se on liian pieni (55cm pitkä ja 28cm leveä ja kaksi kerrosta) äiti sanoo että se olisi muka hyvä... niin ja virikkeitäkin on liian vähän! minulla on vain kaksi koppia, yksi vessapaperi iglu ja juoksupyörä.. Hamsterini ei ole myös yhtään kiinnostunut herkku "leluihin" tai virikkeisiin... olen joskus harkinnut ottaa pois hamsterini että sillä olisi ehkä kivempaa uudessa kodissa, mutta olen varma että äiti ei suostu siihenkään, koska itse pitää hamstereista myös. olen muuten mielestäni hyvin hoitanut hamsteriani koska olen antanut sille jokapäivä tuoreruokaa ja vaihdan vedet ja purut milloin pitääkin. MITÄ TEEN?

9

890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+1=6

      Et kertonut että onko hamsterinne kääpiö vai syyrialainen. Jos kyseessä on syyrialainen niin häkki on aivan liian pieni! Sillä täytyy olla isompi. Osta käytettynä halvalla iso häkki hamsterillesi vaikka huutonetistä tai tori.fi:stä niin äitisi ei voi valittaa. Sanoit hänen pitävän hamsteristanne niin silloin voit vaikka suoraan esittää kysymyksen että kumpi on hänelle tärkeämpi: raha vaiko hamsterin hyvinvointi ja mukavuus. Kyllä rakastettava eläin on todennäköisesti etusijalla. Sinun on saatava äitisi päähän oikeaa tietoa että liian pientä häkkiä ei saa olla eikä nuo mitat ole tarpeeksi suuret. Kun hamsterille ostatte isomman häkin niin varmasti muutkin ongelmasi ratkeavat, hamsterin olo on mukava, ja isoon häkkiin mahtuu paljon virikkeitä niin kyllä se hamsteri niistä innostuu mutta tarvitsee ennenkaikkiaan isomman häkin. Oikaisepa äitisi käsitys oikean kokoisesta häkistä :)

    • oi ja voi

      Joo, on se syyrialainen... noh, meen sanoo äidille, kiitti ku vastasit :)

    • lgggg

      Todella, todella pieni häkki...:/ Omalla syyrialaisella on 80cm pitkä, 40cm leveä häkki, kerroksia löytyy 3 ja sekin tuntuu liian pieneltä tuollaiselle ikiiliikkujalle...
      Tuon häkkisi mitat ei täytä edes eläinsuojelulain määrittämää alarajaa, eli periaatteessa syyllistytte(äitisi syyllistyy) eläinsuojelurikokseen. Sano tämä äidillesi, niin ehkä osaa katsoa asiaa toisella tavalla.

      • Hamsteriasiantuntija

        Menet vaan ja hankit sen häkin, ei hamsterin, varsinkaan syyrialaisen tarvitse elää tollasessa laatikossa. Kunnon häkki, enemmän virikkeitä. Meillä on käytetty häkki, josta hajosi ylempi taso, jonka korvasin leluilla yms ! Hamsteri voi hyvin ja on aktiivinen. Meillä on katosta roikkuva pehmeä pussukka missä on puisia osia joita voi nakerrella yms, vessapaperirullia, iso, yhden kulman & sivun vievä heinäputki josta hamsteri saa syödä heinää/käyttää pesätarvikkeina. katosta riippuva pikkuinen pallo jossa roikkuu kulkunen, ja sisään voi laittaa pähkinöitä, salaattia, kurkkua, ihan mitä vaan, juoksupyörä, kova tunneli, tiivistetystä heinästä, puinen mökki, "hamsterin vessa", leluauto pyörillä, leluteevee läpinäkyvällä ruudulla. Sitten välttämättömät tai tärkeät: ruokakuppi, juomapullo, suolakivi(ei pakollinen), kalkkikivi(ei pakollinen.) (hamsterin saa nuolemaan/syömään kalkkia jos sen sisälle on laitettu herkkuja, niinkuin meidän hamsterin kalkkikiveen.)tuoretta salaattia, kurkkua, omenaa tms joka ilta, pähkinöitä ja vaikka pellavansiemeniä, ei nuokaan pakollisia muuten kuin jos haluaa pitää hamsterinsa terveenä.

        Sitten vielä muutama vinkki syyrialaisista, joka minullakin siis on:
        1. Ne ovat erakoita, eli kahta hamsteria EI saa laittaa samaan häkkiin keskenään. Jompikumpi kuolee, ellei molemmat tappelun aiheuttamiin vaurioihin. (Alkaa tappelemaan vallasta; ruoka, pesä, juoma yms)

        2. Ne ovat yöeläimiä, vältä herättämästä niitä päivällä, paras aika viettää aikaa hamsterin kanssa on illalla kun on jo pimeää, tai yöllä.

        3. Niillä on on monta kertaa tarkempi kuulo, ja ne kuulevat puheemmekin kovempana, joten vältä meluamista häkin tai hamsterin lähellä.

        4. Hamsterille pitää antaa mahdollisuuksia juosta (esim. juoksupyörä, tai juoksupallo kodin lattialla.) (en suosittele juoksupalloa, oman hamsterini varvas jäi happireikään jumiin.) ettei niiden kynnet kasva liian pitkiksi ja paina tassuja jolloin käveleminen & kulkeminen ylipäätänsä on tuskallista, miltei mahdotonta ellei olisikin.

        5. Hamsteri nauttii, ja pysyy onnellisena ja iloisena kun päästät sen vähintään 2-3 kertaa viikossa pois häkistä ja paijaat sitä. Hamsteri tarvitsee rakkautta tunteakseen itsensä hyväksytyksi ja pysyäkseen kesynä, joten osta sille välillä herkkuja, tarjoa ne joko kädestäsi kun pidät hamsteria vapaana, tai pistä ne illalla salaatin tai muiden tuoreiden kanssa samaan aikaan ruoan viereen.

        6. Hamsterit tykkäävät kaivaa, joten piilota pieniä ruokia tai murenna nameja purujen joukkoon, niin hamsterillasi on puuhaa etsiessä namupaloja poesäpuruista.

        Onnea hamsterin kanssa, ja hyvä kun annat joka ilta tuoreruokaa & vaihdat vedet. Se on vähintä mitä voit hamsterisi eteen tehdä! :)


    • 1231212312123

      Hienoa, että välität oikeasti hamsteristasi ja tunnut hoitavan sitä hyvin! :)

    • Nice ihminen

      Isompi häkki. Minun ei tarvitse varmaankaan perustella sillä kaikki asiat ovat jo mainittukin.
      Kokemuksellani voin sanoa, että äitien päitä ei noin vain käännetä.
      No, miltä itse kuulostaisi, jos lapsesi sanoisi sinulle: Äiti, meidän täytyy ostaa isompi häkki hamsulle ku joku netist sano niin.
      No, onhan se totta, että syyrialaisilla hamsuilla pitää olla isompi häkki.
      Noista virikkeistä: Virikkeitä voi tehdä itsekin pahvista. Vain mielikuvitus ja hamsterin hyvin vointi ovat rajana.

    • SomeOne11

      Hae ulkoa esim. omenapuun oksia ja kuumenna niitä uunissa n. 10min, jotta pöpöt kuolee. Ne on kivoja leluja ja pitää hamsun hampaat kunnossa.
      Lisäksi voit antaa pahvilaatikoita/isoja pahviputkia yms leluiksi, kaiken ei tarvitse olla kallista :-) pesäpehmikkeeksi sopii vessapaperi.

      Ja kyllä, häkki on todellakin liian pieni ja hamsua varmasti vituttaa noin pienessä tilassa.

      Muistutukseksi kaikille: juoksupyörän olisi aina hyvä olla umpinainen, jottei jalat kovassa vauhdissa mene pinnojen väliin ja esim. katkea.

    • BenjamiFgF

      Me saatiin joululahjaksi (2018) Syyrianhamsteri... Kyllä me ollaan hoidettu sitä hyvin ja sillä on varmasti mukavat oltavat. Sillä on kalkkivi (jossa taitaa olla vihanneksia sisällä), suolakivi (100% suolaa), kolme leikkipalloa, juoksupyörä, putki, talo vaikka se on kääpiöhamsterin kokoinen, mutta hyvin sopeutuu, kylpyhiekka, pellettiä (hamsterin pissapaikka), pahvinen talo (itse tehty), kaksi luonnon kiveä, ruokakuppi, ja tietenkin myös heinää, purua ja juomapullo... Ja häkki on 2-kerroksinen.
      Kun luin muita kommentteja, niin hyvää huolta pitää tosi moni , ja palataanpas asiaan. Elikkä kommenteista tuli mieleen että voisi huolehtia paremmin kuin nyt...
      Kertokaa huolehdinko minä tai oikeastaan meidän perhe hamsteristamme hyvin?

    • MidnightMelody

      Siis ihan sairaan pieni häkki!
      Houkuttele äitisi ostamaan vaikkapa tori.fi:stä halvalla joku häkki, joka täyttäisi ainakin eläinsuojelulain mukaiset vaatimukset! Virikkeistä: voit itse tehdä niitä erilaisista luonnonmateriaaleista kuten myrkyttömien puiden oksista. Myös vessapaperimökkejä saa tehtyä helposti. Onnea äitisi suostuttelussa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe