Tässä asiasta mitään tietämättömänä ja uteliaana pidemmän aikaan ihmetellyt, kun joissain kuorma-autoissa on paripyöräteli ja kuitenkin aika monessa näyttää olevan sinkkupyörät telissä. Eikö siinä kantavuus kärsi jos on sinkkupyörät? Vai onko siinä syynä vaikka esim. verotus vai se, että autoa on helpompi kuorma päällä käsitellä? Ja aika monissa perävaunuissakin näkyy olevan sinkkupyörät...
Kuorma-auton teli
7
7358
Vastaukset
- Perävaunu Pena
Yjden ison renkaan vierintävastus on pienempi kiin kahden pienemmän. Myös yksi on kevyempi kuin kaksi. Ja jos/kun kantavuuskin riittää niin yhdellä pärjää. Kustannustekijä siis ainakin.
- Vilkku katolla
Selityksiä:
-Ratkaisevaa on,myös onko kyseessä ns.Telivetoinen auto vai nostoteli.... Nostotelillä (siis akselilla itsessään!) on aina pienempi kantavuus(n.7-9t.),mihin sinkkupyörä piisaa.... Jos molemmat akselit vetää,niin silloin,myös akselipaino on molemmilla akseleilla sama(11,5-18t.),eli vaatii paripyörät(Tosin on olemassa tarvittavan kantavuuden sallivia(12t.) extra leveitä sinkkupyöriäkin vetävälle akselille,mutten -90 luvun jälkeen oo tiellä nähny.... silloinkin Hollantilaisella kuljetusliikkeellä kokeellisesti Venäjän liikenteessä)
-Itse asiassa kiinteän akselin paripyörän käsittely on helponpaa,kuin sinkkupyöräisen! Johtuen sinkkupyörän "joustamisesta" mutkia tehdessä.... paripyörä lähtee "luistamaan" helpommin,eli kääntyy mukana vähemmällä kitkalla.(uskomatonta,mutta Totta!)
-Ns. Normaali perävaunu pitää allaan 8tonnin akseleita,jolloin sinkkupyörän kantavuus piisaa hyvin..... ja paljon halvempaa kuluttaa esim.6:a rengasta,kuin 12:sta
-Verotus ei ole millään tapaa osallisena näissä asioissa,sillä kokonaispainot ratkaisee Ei renkaiden lukumäärä.
-Oon kuulut,myös tutkimus tuloksia,siitä miten sinkkupyöräisen kärryn runko voidaan rakentaa leveämmäksi,joten tukipisteet (akselin tukivarret/jousitus) saadaanmahdollisimman lähelle reunoja,tällöin kuorman paino on suurimmalta osaltaan tukipisteiden välissä,eikä esim mutkissa paino,paina tukipisteiden ulkopuolelta,niin paljoo.... Klassinen vipuvarsi ilmiö,siis....(Vakaampi vetää perässä!)
-Norjasta tuotetut tahi sinne säännöllisesti ajavat suosivat paripyörä telejä,sillä siellä oleva pyörien ketju Pakko/Tarve antaa kuskille helpotusta ketjujen laitossa ja säästää löysän ketjun tuottamilta ongelmilta....esim. Ilmajousituksen palkeiden hajoamiselta.
Moni onkin kompensoinu "ylimääräisten" renkaiden tuomaa painoa Alumiini vanteilla,jolloin pääsee /- 0 tilanteeseen helposti.- Misukka-Masa
12:sta renkaasta joutuu maksamaan enemmän veroa kuin pienemmästä määrästä joten kyllä ne verotkin ovat mukana renkaiden määrää mietittäessä!
- modulaari
Kysyit: 'Eikö siinä kantavuus kärsi jos on sinkkupyörät?' Ei, päinvastoin. Kantavuudella tarkoitetaan rahdin painoa joka saadaan lastata autoon ja perävaunuun.
KANTAVUUS(kuorma) saadaan vähennettäessä ajoneuvon suurimmasta sallitusta KOKONAISPAINOSTA ajoneuvon/ajoneuvoyhdistelmän OMAPAINO. Esim. 60t (suurin sallittu kok.paino) - 24.5 tonnin omapaino = 35,5 tonnin kantavuus. Tuo esimerkki on 6x2 tyyppisen vetoauton ja 5-akselisen täysperävaunun "pakkasyhdistelmästä" kymäkoneineen jne., eli kantavuus on kohtalaisen vaatimaton kuormatilojen eristyksistä johtuen, ainoastaan vetävä akseli on paripyörillä.
ps. maximi kok. paino on 63 t (5%), edellyttäen ettei suurimpia sallittuja teli- tai trippelipainoja ylitetä, vetäjän telin suurin sallittu paino on 19 tonnia ilmajousituksella- motuli mulli
Puhut potaskaa. Et tiedä mitään. Oletko pölijä??
Max paino 60. Tuo prosentti tarkoittaa,,, tai mitä sitä hullulle kertoo.
Kyllä me rahtarit ollaan tyhmiä. - Vaa'alle joutunut
Niin lakihan ei tunne mitään viiden prosentin ylityksiä kokonaispainoista vaan tuo prosenttimäärä on käytännön joustoa jota poliisi lähes aina noudattaa ja suuremmatkin ylitykset toisinaan on mennyt läpi. Eli kärjistetysti voi todeta että jo kilonkin ylitys suurimmasta sallitusta kokonaispainosta voi johtaa sakkorangaistukseen mutta käytännössä siitä ei tietenkään rangaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131970Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161831514Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain1441284Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt961273Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381168- 84908
Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu44830Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks13797Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.138793Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas123763