Kuorma-auton teli

Tässä asiasta mitään tietämättömänä ja uteliaana pidemmän aikaan ihmetellyt, kun joissain kuorma-autoissa on paripyöräteli ja kuitenkin aika monessa näyttää olevan sinkkupyörät telissä. Eikö siinä kantavuus kärsi jos on sinkkupyörät? Vai onko siinä syynä vaikka esim. verotus vai se, että autoa on helpompi kuorma päällä käsitellä? Ja aika monissa perävaunuissakin näkyy olevan sinkkupyörät...

7

7289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perävaunu Pena

      Yjden ison renkaan vierintävastus on pienempi kiin kahden pienemmän. Myös yksi on kevyempi kuin kaksi. Ja jos/kun kantavuuskin riittää niin yhdellä pärjää. Kustannustekijä siis ainakin.

    • Vilkku katolla

      Selityksiä:
      -Ratkaisevaa on,myös onko kyseessä ns.Telivetoinen auto vai nostoteli.... Nostotelillä (siis akselilla itsessään!) on aina pienempi kantavuus(n.7-9t.),mihin sinkkupyörä piisaa.... Jos molemmat akselit vetää,niin silloin,myös akselipaino on molemmilla akseleilla sama(11,5-18t.),eli vaatii paripyörät(Tosin on olemassa tarvittavan kantavuuden sallivia(12t.) extra leveitä sinkkupyöriäkin vetävälle akselille,mutten -90 luvun jälkeen oo tiellä nähny.... silloinkin Hollantilaisella kuljetusliikkeellä kokeellisesti Venäjän liikenteessä)
      -Itse asiassa kiinteän akselin paripyörän käsittely on helponpaa,kuin sinkkupyöräisen! Johtuen sinkkupyörän "joustamisesta" mutkia tehdessä.... paripyörä lähtee "luistamaan" helpommin,eli kääntyy mukana vähemmällä kitkalla.(uskomatonta,mutta Totta!)
      -Ns. Normaali perävaunu pitää allaan 8tonnin akseleita,jolloin sinkkupyörän kantavuus piisaa hyvin..... ja paljon halvempaa kuluttaa esim.6:a rengasta,kuin 12:sta
      -Verotus ei ole millään tapaa osallisena näissä asioissa,sillä kokonaispainot ratkaisee Ei renkaiden lukumäärä.
      -Oon kuulut,myös tutkimus tuloksia,siitä miten sinkkupyöräisen kärryn runko voidaan rakentaa leveämmäksi,joten tukipisteet (akselin tukivarret/jousitus) saadaanmahdollisimman lähelle reunoja,tällöin kuorman paino on suurimmalta osaltaan tukipisteiden välissä,eikä esim mutkissa paino,paina tukipisteiden ulkopuolelta,niin paljoo.... Klassinen vipuvarsi ilmiö,siis....(Vakaampi vetää perässä!)
      -Norjasta tuotetut tahi sinne säännöllisesti ajavat suosivat paripyörä telejä,sillä siellä oleva pyörien ketju Pakko/Tarve antaa kuskille helpotusta ketjujen laitossa ja säästää löysän ketjun tuottamilta ongelmilta....esim. Ilmajousituksen palkeiden hajoamiselta.
      Moni onkin kompensoinu "ylimääräisten" renkaiden tuomaa painoa Alumiini vanteilla,jolloin pääsee /- 0 tilanteeseen helposti.

      • Kiitoksia kovasti valaisevasta viestistä!


      • Misukka-Masa

        12:sta renkaasta joutuu maksamaan enemmän veroa kuin pienemmästä määrästä joten kyllä ne verotkin ovat mukana renkaiden määrää mietittäessä!


    • modulaari

      Kysyit: 'Eikö siinä kantavuus kärsi jos on sinkkupyörät?' Ei, päinvastoin. Kantavuudella tarkoitetaan rahdin painoa joka saadaan lastata autoon ja perävaunuun.
      KANTAVUUS(kuorma) saadaan vähennettäessä ajoneuvon suurimmasta sallitusta KOKONAISPAINOSTA ajoneuvon/ajoneuvoyhdistelmän OMAPAINO. Esim. 60t (suurin sallittu kok.paino) - 24.5 tonnin omapaino = 35,5 tonnin kantavuus. Tuo esimerkki on 6x2 tyyppisen vetoauton ja 5-akselisen täysperävaunun "pakkasyhdistelmästä" kymäkoneineen jne., eli kantavuus on kohtalaisen vaatimaton kuormatilojen eristyksistä johtuen, ainoastaan vetävä akseli on paripyörillä.
      ps. maximi kok. paino on 63 t (5%), edellyttäen ettei suurimpia sallittuja teli- tai trippelipainoja ylitetä, vetäjän telin suurin sallittu paino on 19 tonnia ilmajousituksella

      • motuli mulli

        Puhut potaskaa. Et tiedä mitään. Oletko pölijä??

        Max paino 60. Tuo prosentti tarkoittaa,,, tai mitä sitä hullulle kertoo.

        Kyllä me rahtarit ollaan tyhmiä.


      • Vaa'alle joutunut

        Niin lakihan ei tunne mitään viiden prosentin ylityksiä kokonaispainoista vaan tuo prosenttimäärä on käytännön joustoa jota poliisi lähes aina noudattaa ja suuremmatkin ylitykset toisinaan on mennyt läpi. Eli kärjistetysti voi todeta että jo kilonkin ylitys suurimmasta sallitusta kokonaispainosta voi johtaa sakkorangaistukseen mutta käytännössä siitä ei tietenkään rangaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1402
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      81
      833
    6. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      831
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

      .. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

      Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe