Ennen ollut runsaat vuodot tässä viimevuosina. Nyt ei tullu ku muutaman päivän niukkaa ruskehtavaa vuotoo. Turvotusta jo ollu pitkään kuukausittain nilkoissa ja mahassa. Alavatsassa myös säännöllisesti kolotusta. Pää usein kipee ja välillä muutenkin päässä ihan pöhkö olo, kuin jurrissa olisi vaikkei pää olisi kipeäkään. Huimaa välillä. Paino alkanu vähän nousemaan vaikka syön kuten ennenkin. Kuumia aaltoja ei ole mut yleensä olen kylmissäni. Yöunet on välillä katkonaiset ja monesti herään kerran yössä vessaan vaikken paljoa illalla joisikaan. Joskus taas tuntuu ettei pissata ollenkaan vaikka kuinka koodi vaan kaikki jää kroppaan. Tässä nyt osa oireista ja olen 40v. Pitäs varmaan gynelle jutella.....onkos muilla tällasia oireita ja todettu menopaussiin liittyväksi oireiluksi?
Vaihdevuodetko kun kuukautiset vain niukkaa tiputtelua?
11
4612
Vastaukset
- Paussitätikö
Siis vaikka kuinka joisi eikä koodi. Oli kirjoitusvirhe.
- keltarauhasen vajaus
ei noin nuorena usein tule vaihtarit.käy hormoniarvot ja kilpirauhasarvot mittauttamassa,verikokeista. syitä useita kuin vaihtarit.
- Turvonnut lady
Muistuttavat kyllä omia oireitani, etenkin tuo nesteen omituinen kulku elimistössä. Minullakin juuri ennen kuukautisia tai silloin kun niiden olisi pitänyt alkaa, nestettä erittyi kuin niagarasta, jatkuvasti piti kulkea pissalla. Tätä kesti noin vuorokauden ja sitten virtsan tulo niukkeni minimiin vaikka kuinka paljon olisi juonut. Tietenkin seurauksena oli turvotus. Kaikki tämä seurasi kuukautisten rytmiä. Kun kuukautiset loppuivat, niin turvotus jäi pysyväksi olotilaksi helpottuakseen silloin tällöin "haamukuukautisten" aikaan. Kuitenkin nämä oireet alkoivat vasta viisissä kymmenissä minulla ja liittyivät aivan selvästi muihinkin vaihdevuosioireisiin kuten kuumat aallot ja öinen heräileminen, hikoilu ja painajaiset.
- Alkup.
Kilpparit otettu ja ne on ok. Oireita on niin paljon ja erilaisia et ei näistä taida selvää saada mistä johtuvat. Nytki viikonloppuna tuli viel lisäks kuvioon poskipäiden kihelmöinti joka tuskin johtuu vaihtareista. Tänään illalla vasen jalka oli " levottoman" tuntuinen. Olo ollu taas ku humalassa melk. Päivittäin mut ei koko päivää sentään. Saako gynelle soittamalla pyydettyä noita hormooniarvoja et otettas testi vai vaatiiko käynnin gynellä vai antaako yleensä lähetteen arvojen mittaamiseksi?
- muumimammma50
Hei!
Minulla kyllä aikalailla samalaisia oireita alkoivat n.45v ....huimausta ja hermostueisuutta ym...ruskehtavaa vuotoa välivuotoja...joku kysta oli toisessa munasarjassa joka leikattiin..eikä kuulemma johtuneet vuodot siitä...sain verenpainelääkkeet ja pulssi oli aina nopea niin 1/2 Emconcor siihen...nyt olen 50v ja näitä kuumia aaltoja ja pää samalainen pökkyrä aina välillä ja myös aurallista migreenin tyyppistä silmäoiretta joskus....aika paniikkinen olo välillä...olen kyllä itse sitä mieltä että tarvinko lainkaan verenpainelääkkeitä .... luulen että kaikki noita helvetin vaihdevuosioireita....ja jatkuu vaan...joka päivä joku uusi vaiva. - Alkup.
Joo kyl tää olo välillä hullulta tuntuu.Nytki olo kun zombilla päästä.En ole humalassa,mut siltä nyt tuntuu ja tuntuu aina silloin tällöin.Ovulaatiokipuja oli tos viikko sitte et saas nähdä tuleeko normi menkat nyt vai ei......viime menkat oli muutama päivä pelkkää todella niukkaa tiputtelua jota en ole koskaan ennen kokenut ja ajankohta oli oikeiden menkkojen aikaan.Saas nähdä kui käy noin viikon päästä....tulviiko kuin niagara kuten yleensä vai onko tullu niagaraan pato,kuten viimeks????On tää hullua tän voinnin puolesta.Turvotusta luvassa ens viikolla ku menkka-aika lähestyy.Huhhu..
- vaihtarikohtalotar
Nimimerkille "keltarauhasen vajaus":
Vaikka ei "usein noin nuorelle" tulisikaan vaihtarit, niin silti voi tulla. Minä olen nyt 39-vuotias, ja tadaa: verikokeet kertoivat, että minulla on alkaneet esioireet (ellei peräti sitten oikeat oireet) vaihdevuosista. Olen saanut nyt jo lääkereseptitkin hormonikorvaushoitoon.
Nyt kun taaksepäin ajattelen ja muistelen, niin minulla on ollut ainakin vuoden verran sellaisia oireita, että en niitä muulla oikein pysty selittämään kuin sillä, että hormonitasoissa on alkanut tapahtumaan muutoksia. Olen ollut superhyper-äkäinen, kuukautiskierrot ovat pidentyneet hirveästi, seksihalut ovat olleet poissa, samoin kuin muukin elämänhalu... jne jne. En koe kuitenkaan olleeni masentunut. Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta, joka on hyvässä kontrollissa ja siihen oleva lääkitys tuntuu olevan ihan hyvällä tasolla.
(Kerrottakoon vielä ihan vain yleisenä kuriositeettina, kun väitetään, ettei noin nuorella yleensä voi vielä alkaa vaihtarit... On olemassa naisia, jotka nuoresta iästään huolimatta eivät saa lasta ennenaikaisten vaihdevuosien takia.)
Alkuperäiselle kysyjälle:
Voithan aina soittaa gynelle ja pyytää verikoelähetteen. Voi olla, että pitää käydä myös vastaanotolla ensin, se varmaan vaihtelee kunkin lääkärin kohdalla.
Minä pyysin omalta tk-lääkäriltäni ensin puhelinajan, ja keskusteltuani hänen kanssaan hän päätyi siihen, että verikokeet voidaan nyt ottaa. Ja tottavie sieltäpä löytyi hormonitasojen muutoksia, jotka viittaavaat alkaviin/alkaneisiin vv:iin. Olin aika järkyttynyt ensin, että ei voi olla totta, että tässä iässä piti tämäkin alkaa...
Tsemppiä sulle, Paussitätikö :) - Alkup.
Kiitos kiitos.Tosiaan toukokuussa oli vaan niukkaa tiputtelua,mut sit kesä-heinäkuu tuli ihan normimenkat runsaine vuotoineen.Heinäkuun menkkojen aikaan tuli heikko hutera olo ja marssin terveyskeskukseen ja otettiin hb joka näytti pikatestillä huimat 90.No ei ollu ihme et heikottaa ja sydän takoi.Obsidania sitte aamuin-illoin.Heikotus alkoi muutaman päivän jälkeen helpottamaan.Kylmiä väreitä meni kans jaloista ylöspäin sillointällöin kun hb oli tosi alhaalla.Kaikki oli sit suht hyvin siihen asti et nyt torstaina alkoi menkat.Perjantaina oli tosi heikko olla...ja sydän alkoi taas takomaan ja oli niin hutera olo et tuntui etten jaksa edes maata.Ensiapuun ja katsoi pika hb:n ja näytti 127,eli ei kai siinä vikaa.Otti sydänfilmin (sen lyhyen) ja ei mitään vikaa.No sydän rauhottu jo matkalla jonkin verran ja siel syke olikin enää alle 80.Verenpaine jotain 146/94 muistaakseni.Refluksihan mulla on jo just todettu,mut olen yrittäny olla ilman somac lääkettä.Välillä otan lääkkeen jos siltä tuntuu et tarviin.Mikähän siinä on et lääkäri ei usko et protonipumpun estäjät eli happolääkkeet saattavat estää esim.raudan imeytymistä.Netistä monelta sivulta olen lukenut et suolahapon neutralisoijat saattavat vähentää ravintoaineiden imeytymistä.Luulen et mulla just alhainen hb johtuu jatkuvasta somacista ja runsaista kuukautisista,siks olen somaccia vähentänyt tuntuvasti.Nyt oli pakko ottaa eilen ja tänään somac,kun oli eilen ahdistava olo ja tuntu et happee pitää haukkoo vaikka tiedän et happea kyl saan.Myös oli jatkuva tarve haukotella.Tod.näk.johtuivat refluksistani ja eiku hetkeks somaccia taas josko helpottais.Uutena oireena alkoi eilen sellanen paha,mut ei kuitenkaan oksettava olo.Lähinnä voimakas kuvotus.Meni sit hetken päästä ohi ja aamul ennen kellon soittoo heräsin ja taas kuvottava olo.Muutamaan kertaan aamupäivän aikana edelleen kuvottavaa oloa hetkittäin ja olen kyl syönyt et siitä ei johdu.Viikonloppuna on myös välillä ollu kuuma vaik yleensä palelen.Kädet ja jopa jalkaterät on olleet kumman nihkeät vaikka muuten ei silleen ole kuuma ollutkaan.Sydänkin välillä innostuu hetkittäin takomaan kovempaa siis täs menkkojen aikana nää oireet ollu,ei muuten.Verenkuvassa muuten hb oli 96 sillon ku olin 2 päivää syöny rautaa ja kaikki muut arvot ok paitsi punasolujutut alhaisia.Tämän jälkeen otettu vaan pikatestejä hb:stä ja ne heittää ihan miten sattuu.Eka pikatesti oli siis 90 sit seuraava 2 päivää myöhemmin ekaks 125 ja heti uudelleen otettuna 116.Viikon päästä pikana toisessa paikassa 110 ja päivä myöhemmin tk:ssa 127.Kaiken tämän väliajan olen syönyt obsidania aamuin-illoin.En kyl pikatesteihin osaa luottaa kun noin heittävät.Et tällasta tällä kertaa.Gynelle menen lähiaikoina,mut ekaks pitää odottaa et saan sinne lähetteen.
- vuotoongelmainen
jotain hrmoniperäistä veikkaan,ja nuo kilpirauhasen vajaatoimintaoireet ovat turvotus,ajatus käy hitailla ja koko koneisto.ei aina näytä verikokeissa kilpirausongelia.tarkempiakin kokeita otetaan verestä,ja nuo horoniarvotkin lis pitänyt ottaa.
- tyt....
Maanantaina mulla on aika gynelle.Paha olo vaivaa tämän tästä =(
- ekan viestin kirjoit
Gynellä nyt käyty.Vaivoihini ei keskittynyt ollenkaan paitsi myomaan joka on vuonna 2010 ollut 1cm niin nyt kasvanut reilu 2cm:iin.Se lisää vuotoja ja ultrassa havaittiin.Sairaala puolelle lähete ja siellä tutkitaan tarkemmalla ultralla ja ehkä voidaan joutua tekemään vielä joku kohtukanavan vai mikä lie,en muista tutkimus.Kierukka ja kuumapallohoito ei kuulema auta et sano jo ennakkoon et kohdun poisto saattaa olla edessä jos haluaa vuodot kuriin.Steriloitu mut jo on monta vuotta sitten et lapsia ei ole suunnitelmissa enää.
Harmitti vaan se et olisin halunnu hormoonitasoista ne kokeet mut viel ei ainakaan otettu.Ei noteeranut mitenkään jalkojen turvotusta,sydämen korkeaa sykettä ajoittain,hikoilupuuskia öisin,lyhentynyttä kiertoa jne.....tossa osa oireista.Toki tuo myoma on nyt pääosassa,tiedän sen mut olisin halunnu tietää näiden muiden oireiden takia et joko on premenopaussi menossa.Sit voisin harkita et kestänkö nää vuodot vielä jonkin aikaa vai annanko ottaa kohdun pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792