Nuorten miesten mielipiteet intistä?

veettääarmys

Ovat kuulemma pääosin myönteisiä, mutta kuitenkin tuntuu siltä, että monista intti oli vituttavaa aikaa. Inttiä sanotaan miesten kouluksi, mutta minusta armeijan miehen malli ei ole se nykyaikainen ja järkevä.

183

7308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieltäeri

      Kun inttiä sanotaan miestenkouluksi, niin onko suomalainen miehenmalli sellainen "armeijanukko"? Itse olen vähän eri mieltä.

      • Anonyymi

        Kyllä on miestenkoulu sen takia mamut ei käy armeijaa kun eivät ole miehiä vaan vellihousuja


    • qvgieuvl

      On se ihme juttu ettei nykyajan paskaperseistä ole suorittamaan edes 6kk palvelusta! Intin käyminen on joka miehen velvollisuus, sen verran pitäisi löytyä isänmaallisuutta ja maanpuolustustahtoa. Itse siis kuulun kanssa näihin nykyajan paskahousuihin, mutta palvelin sentään vuoden sissikomppaniassa kotiutuen kessuna. Mutta menkää vaan homorunkkarit polttamaa sitä blossia ja julistamaa maailmanrauhaa.

      • Leikkisotilaat

        "On se ihme juttu ettei nykyajan paskaperseistä ole suorittamaan edes 6kk palvelusta!"
        Ei kyse ole siitä ettei maamme nuorista miehistä olisi suorittamaan asevelvollisuutta, vaan pikemminkin siitä ettei suuri osa heistä koe armeijassa vietettyä aikaa mielekkäänä ja järkevänä ja jos ihan oikeasti asiaa mietitään niin eihän se olekkaan.
        Armeijan tarkoitus olisi tuottaa meille sotilasosasto, joka on tosipaikan tullen valmis aseellisesti puolustamaan tätä maata ja tätä päämäärää ei ensinkään edesauta sinun kaltaistesi katkerien simputtajien tyhjänpäiväinen itku siitä miten nykypäivän suomalaismiehet ovat nössöjä vellihousuisia pullamössöpaskaperseitä yms.
        Usein tuntuu että sinä ja kaltaisesi puollatte asevelvollisuutta pelkästään "pistetään vahinko kiertämään"-mentaliteetilla, eikä teitä oikeasti kiinnosta hevonkukkua mitä varten se armeija meillä oikeasti on.

        "Intin käyminen on joka miehen velvollisuus, sen verran pitäisi löytyä isänmaallisuutta ja maanpuolustustahtoa."
        Millä perusteella valtio voisi mielestäsi vaatia tuota velvollisuutta?
        Minä en ainakaan koe olevani Suomelle mistään niin suuressa määrin velkaa, että kokisin kohtuulliseksi vaatia henkeni riskeeraamista ja uhraamista valtion rajojen puolustamiseksi.
        Sitäpaitsi karu totuus on se että suurinosa suomalaisesta miesaineksesta, ei olisi nykyaikaisessa sodankäynnissä mitään muuta kuin ilmaista tykinruokaa. Jämpti on niin, että suurimmasta osasta miehistä ei koskaan saada modernin sodankäynnin vaatimusten mukaisia tasokkaita sotilaita ja näiden sotilaiksi epäsopivien miesten pakottaminen armeijaan ajaa sotilaskoulutuksen tasoa alas ja heikentää koulutusta myös niiden osalta, joissa olisi oikeasti potenttiaalia paremmiksi sotilaiksi.

        "Itse siis kuulun kanssa näihin nykyajan paskahousuihin, mutta palvelin sentään vuoden sissikomppaniassa kotiutuen kessuna."
        Hyvin näkyy nousseen päähän.

        "Mutta menkää vaan homorunkkarit polttamaa sitä blossia ja julistamaa maailmanrauhaa."
        Olisin valmis löymään aika paljosta vetoa, että jos sota oikeasti syttyisi niin sinusta ei olisi rintamalla paljon sen enempää hyötyä tälle maalle, kuin kotona istuvista blossin polttelijoista.
        Vaikka helppohan se on itse kunkin näin rauhan aikaan tulla tänne nettiin leijumaan aliupseerin arvollaan.


    • RoutaAskel

      Intti on kohta takana, ja mitä jäi käteen? Hyviä muistoja, hyviä kavereita, hienoja kokemuksia ja parantunut kunto. Totta kai välillä vitutti ja melko raskaasti, muttei joka päivä eikä koko päivää. Armeijaan pitää osata suhtautua oikein. Ei se puoli vuotta tai edes vuosi ole loppujen lopuksi pitkä aika. Jos se jotain opettaa, niin sen, että aina ei kaikki mene niin kuin suunniteltiin ja pettymyksiäkin tulee. Toisaalta, jos elämän aikana ei joudu pettymään johonkin, onko silloin elänytkään?

      • pelkät faktat

        Menetit kuitenkin vähintään puolenvuoden, tai vuoden palkan ja vastaavasti saat pienemmän eläkkeen. Sinun työurasi on intintakia väistämättä lyhempi, häviät 30 000 - 50 000 euroa, jos et mikää luuseri ole. Luulisi senkin jo vituttavan, kun kotiäidillekin karttuu eläkettä kotona, sinulle ei, vaikka olet valtion orja ja annat elämästäsi 24h/vrk tälle järjestelmälle. Olet siis törkeästi hyväksikäytetty, sinua on häväisty erilaisilla tempuilla, pääsi on ajeltu, kuin kiinalaisilta kuolemaantuomituilta vangeilta, koska olet väärää sukupuolta, siksi sinne jouduit, ilmeiseti vieläpä hieman yksinkertainen, kun et sitä tajua ja kehut järjestelmää. Armeijaan joutumista pitää osata hävetä, se on kuitenkin todellisuudessa niin noloa.


      • RoutaAskel
        pelkät faktat kirjoitti:

        Menetit kuitenkin vähintään puolenvuoden, tai vuoden palkan ja vastaavasti saat pienemmän eläkkeen. Sinun työurasi on intintakia väistämättä lyhempi, häviät 30 000 - 50 000 euroa, jos et mikää luuseri ole. Luulisi senkin jo vituttavan, kun kotiäidillekin karttuu eläkettä kotona, sinulle ei, vaikka olet valtion orja ja annat elämästäsi 24h/vrk tälle järjestelmälle. Olet siis törkeästi hyväksikäytetty, sinua on häväisty erilaisilla tempuilla, pääsi on ajeltu, kuin kiinalaisilta kuolemaantuomituilta vangeilta, koska olet väärää sukupuolta, siksi sinne jouduit, ilmeiseti vieläpä hieman yksinkertainen, kun et sitä tajua ja kehut järjestelmää. Armeijaan joutumista pitää osata hävetä, se on kuitenkin todellisuudessa niin noloa.

        Enpä tiedä tuosta. Intti ei varmasti haitannut minun työuraani, ja opiskelupaikkakin on tiedossa. Mitäpä yksi vuosi ihmisen elämästä merkitsee, kun niitäkin on joka tapuksessa noin /- 70. Rahakin on sellainen asia, ettei sillä saa niitä asioita mitä sain armeijasta. Sitä paitsi, minusta on huvittavaa että armeijan käyneitä arvostelemassa on ihmisiä jotka eivät sitä ole käyneet. Samalla kyseenalaistaisin sen, että oletko sinä rehellistä työtä eläessäsi tehnytkään.


      • oivoi..
        RoutaAskel kirjoitti:

        Enpä tiedä tuosta. Intti ei varmasti haitannut minun työuraani, ja opiskelupaikkakin on tiedossa. Mitäpä yksi vuosi ihmisen elämästä merkitsee, kun niitäkin on joka tapuksessa noin /- 70. Rahakin on sellainen asia, ettei sillä saa niitä asioita mitä sain armeijasta. Sitä paitsi, minusta on huvittavaa että armeijan käyneitä arvostelemassa on ihmisiä jotka eivät sitä ole käyneet. Samalla kyseenalaistaisin sen, että oletko sinä rehellistä työtä eläessäsi tehnytkään.

        Et vaikuta kovin älykkäältä, kerrot että sinulla vuosia on jokatapausessa /-70 ! Sinua ei sitten voi kohdata sairaus, tai liikenneonnettomuus? Karmanlaki voipi puuttua tuollaiseen ylimielisyyteen ja inttivuotesi on viimeisesi, kaikki on mahdollista, kuka tietää. Rahankaan ei ole väliä, täh, fiksummat suunnittelevat omaa elämäänsä ja taloutta! Olet joku luuseri, tuossa iässä ei edes ammattia.
        Intistä hekumoivat ovat monasti homoja, sinä olet ainakin varmuudella typerys, ajatuksenjuoksu ei ole kovin terävää, ihan tyyppitapaus, kelpaa kyllä armeijaan.


      • RoutaAskel
        oivoi.. kirjoitti:

        Et vaikuta kovin älykkäältä, kerrot että sinulla vuosia on jokatapausessa /-70 ! Sinua ei sitten voi kohdata sairaus, tai liikenneonnettomuus? Karmanlaki voipi puuttua tuollaiseen ylimielisyyteen ja inttivuotesi on viimeisesi, kaikki on mahdollista, kuka tietää. Rahankaan ei ole väliä, täh, fiksummat suunnittelevat omaa elämäänsä ja taloutta! Olet joku luuseri, tuossa iässä ei edes ammattia.
        Intistä hekumoivat ovat monasti homoja, sinä olet ainakin varmuudella typerys, ajatuksenjuoksu ei ole kovin terävää, ihan tyyppitapaus, kelpaa kyllä armeijaan.

        Minusta ihmisellä, joka solvaa toisia verkossa ei ole varaa arvostella toisen älykkyyttä. Ja voiko ihminen elää sinä pelossa että jotain ikävää sattuu? No, voi tietysti muttei sekään järin fiksua ole. Jos muuten et saanut rivien välistä luettua, niin sevennän, että minulla OLISI työpaikka, mutta päätin sen sijaan opiskella, jotta pääsisin parempaan. Ja kuten sanoin, armeija ei haitannut työuraani, sillä pystyin työskentelemään lomilla. Talouttani ja elämääni olen suunnitellut melko pitkälle, mutta ei raha siltikään ole itseisarvo.
        Taisin muuten osua arkaan paikkaan, kun veikkasin ettet ole milloinkaan rehellistä työtä tehnyt. Ehkä olen typerys, mutta jopa minä huomaan, että sinä olet itse-riittoinen, säälittävä vätys joka ei ikinä tule menestymään elämässään.


      • mummoa vaan
        oivoi.. kirjoitti:

        Et vaikuta kovin älykkäältä, kerrot että sinulla vuosia on jokatapausessa /-70 ! Sinua ei sitten voi kohdata sairaus, tai liikenneonnettomuus? Karmanlaki voipi puuttua tuollaiseen ylimielisyyteen ja inttivuotesi on viimeisesi, kaikki on mahdollista, kuka tietää. Rahankaan ei ole väliä, täh, fiksummat suunnittelevat omaa elämäänsä ja taloutta! Olet joku luuseri, tuossa iässä ei edes ammattia.
        Intistä hekumoivat ovat monasti homoja, sinä olet ainakin varmuudella typerys, ajatuksenjuoksu ei ole kovin terävää, ihan tyyppitapaus, kelpaa kyllä armeijaan.

        Hämmästyttävää tajunnanvirtaa. Pysyi näemmä kuitenkin sormet vielä oikeilla näppylöillä tuossa vauhdissa.


      • RoutaAskel
        mummoa vaan kirjoitti:

        Hämmästyttävää tajunnanvirtaa. Pysyi näemmä kuitenkin sormet vielä oikeilla näppylöillä tuossa vauhdissa.

        Ei nopeus mittään, jos tarkkuus säilyy ja virtaava vesi ei jäädy.


      • Anonyymi

        Olen sivari ja palkittu hengepalastaja Kekkosen ajoilta. Hyvä etten käynyt inttiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen sivari ja palkittu hengepalastaja Kekkosen ajoilta. Hyvä etten käynyt inttiä.

        Onko kaikki,pakolaiset sivareita vai vellihousuj
        A kun tosi harvoin ovat intussä vai taasko mamuja hyysätään.


      • Anonyymi
        pelkät faktat kirjoitti:

        Menetit kuitenkin vähintään puolenvuoden, tai vuoden palkan ja vastaavasti saat pienemmän eläkkeen. Sinun työurasi on intintakia väistämättä lyhempi, häviät 30 000 - 50 000 euroa, jos et mikää luuseri ole. Luulisi senkin jo vituttavan, kun kotiäidillekin karttuu eläkettä kotona, sinulle ei, vaikka olet valtion orja ja annat elämästäsi 24h/vrk tälle järjestelmälle. Olet siis törkeästi hyväksikäytetty, sinua on häväisty erilaisilla tempuilla, pääsi on ajeltu, kuin kiinalaisilta kuolemaantuomituilta vangeilta, koska olet väärää sukupuolta, siksi sinne jouduit, ilmeiseti vieläpä hieman yksinkertainen, kun et sitä tajua ja kehut järjestelmää. Armeijaan joutumista pitää osata hävetä, se on kuitenkin todellisuudessa niin noloa.

        Sinuna häpeisin itseäni. Olet todellinen nynnyluuseri!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinuna häpeisin itseäni. Olet todellinen nynnyluuseri!

        Näppäinsoturi se siellä soittaa suutaan!


    • peukut sulle

      RoutaAskel kirjoitti juuri niin, kuin se on ! Armeijan kun käy, niin ei enää tee mieli normielämässä valittaa ja inistä pikkuasioista.

      • soldaatin mamma

        Juuri lähti poika viimeiselle viikolleen... Kaikenlaista on käynyt ja monenlaisella mielellä palattu viikolopun jälkeen.Ei aina niin kivaa, mutta ilmeisesti mieli hyvä, kun on nyt loppumetreillä homma! Yksi osa elämässä jää taakse ja työ ja oma elämä odottaa;)


      • toinen mutsi
        soldaatin mamma kirjoitti:

        Juuri lähti poika viimeiselle viikolleen... Kaikenlaista on käynyt ja monenlaisella mielellä palattu viikolopun jälkeen.Ei aina niin kivaa, mutta ilmeisesti mieli hyvä, kun on nyt loppumetreillä homma! Yksi osa elämässä jää taakse ja työ ja oma elämä odottaa;)

        Sama täällä. Viimeistä viedään. Tyytyväinen on meidän sotapoika, että loppuun asti meni. :)


      • poiuytfghjkl
        toinen mutsi kirjoitti:

        Sama täällä. Viimeistä viedään. Tyytyväinen on meidän sotapoika, että loppuun asti meni. :)

        Mammat ja mutsit on tyyväisiä, kun eivät tiedä mitä armeijassa oikeasti tapahtuu, eikä "sotapojat" kehtaa kertoa, muuta kuin että kivaa on, sillä koitetaan lieventää häpeäntunnetta, joka henkisestä raiskatuksitulemisesta aina seuraa.
        Julkisuuteen putkahtaa välillä ripaus arkea, viimeksi se, kun varusmiehiä mielivaltaisesti rangaistiin työntämällä kuumemittari 10 minuutiksi anukseen ja upseerit saivat samalla tyydytettyä viettejään.


      • 9+20
        poiuytfghjkl kirjoitti:

        Mammat ja mutsit on tyyväisiä, kun eivät tiedä mitä armeijassa oikeasti tapahtuu, eikä "sotapojat" kehtaa kertoa, muuta kuin että kivaa on, sillä koitetaan lieventää häpeäntunnetta, joka henkisestä raiskatuksitulemisesta aina seuraa.
        Julkisuuteen putkahtaa välillä ripaus arkea, viimeksi se, kun varusmiehiä mielivaltaisesti rangaistiin työntämällä kuumemittari 10 minuutiksi anukseen ja upseerit saivat samalla tyydytettyä viettejään.

        Älkää viitsikö levitellä paskapuheita armeijasta. Siellä ei todellakaan tapahdu mitään homojuttuja . Pelottelette suotta nuoria miehiä tuollaisilla perättömillä jutuilla.


      • hyvä tietää totuus
        9+20 kirjoitti:

        Älkää viitsikö levitellä paskapuheita armeijasta. Siellä ei todellakaan tapahdu mitään homojuttuja . Pelottelette suotta nuoria miehiä tuollaisilla perättömillä jutuilla.

        Älä vääristele totuutta, armeijassa tapahtuu jatkuvasti kummallisia asioita, jotka viittaavat homoseksuaaliseen toimintaan, ei kukaan muuten halua toisen miehen persreikää ronkkia.
        http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194746145669/artikkeli/il mita porin prikaatissa oikein tapahtui valitti nilkkaa ja sai kuumemittarin takapuoleen.html


      • Anonyymi
        toinen mutsi kirjoitti:

        Sama täällä. Viimeistä viedään. Tyytyväinen on meidän sotapoika, että loppuun asti meni. :)

        Poikani viisasteli että menee sivariksi. Sanoin että sen jälkee ei ole jalat saman ruokapöydän alla. Loppui viisastelu ja oli tosi tyytyväinen inttiin


    • 11 kk isänmaalle

      City-lehti uusimmassa numerossaan käsitteli aihetta.

      http://www.city.fi/artikkeli/Intti 2.0/4869/


      Monissa asioissa, jotka artikkeli otti esille, olen pitkälti samaa mieltä. Lopulliseen väistämättömään lopputulokseen artikkelin kirjoittaja ei silti uskaltautunut mennä.

      Se on: nykyisestä itsepetoksellisesta "muka-yleisestä" asevelvollisuudesta luopuminen.

      • soldaatin mamma

        Kai saa äitee olla tyytyväinen. jos poika saa suoritettua tuon velvollisuuden. Kyllähän sitä 20 vuotta sitten synnärillä hikipäässä häntäkin maailmaan puserrettiin:) Ja vaikka itse ei olekaan käynyt kyseistä laitosta on meilläkin pojan isä sen tehnyt ja sanonut, että kannattaa huumorilla suhtautua joihinkin juttuihin siellä. Aika on siitä ihmeellinen, että se kultaa muistot jne

        Tukka ei ole ollut koskaan pulina vaan sellaisena lyhyenä vain´. Raha-asiat ovat sitten vähän huono juttu. Pojallakin on puoli vuotta työelämää ennen inttiä ja kyllä nekin palkat ovat nyt vähissä. Miten sellainen, jolla ei ole säästöjä ja ehkä velkaa sitten pärjää? Voisi valtiolla olla vähän siinä tehtävää...


      • 11 kk isänmaalle
        soldaatin mamma kirjoitti:

        Kai saa äitee olla tyytyväinen. jos poika saa suoritettua tuon velvollisuuden. Kyllähän sitä 20 vuotta sitten synnärillä hikipäässä häntäkin maailmaan puserrettiin:) Ja vaikka itse ei olekaan käynyt kyseistä laitosta on meilläkin pojan isä sen tehnyt ja sanonut, että kannattaa huumorilla suhtautua joihinkin juttuihin siellä. Aika on siitä ihmeellinen, että se kultaa muistot jne

        Tukka ei ole ollut koskaan pulina vaan sellaisena lyhyenä vain´. Raha-asiat ovat sitten vähän huono juttu. Pojallakin on puoli vuotta työelämää ennen inttiä ja kyllä nekin palkat ovat nyt vähissä. Miten sellainen, jolla ei ole säästöjä ja ehkä velkaa sitten pärjää? Voisi valtiolla olla vähän siinä tehtävää...

        Maailmassa harvinaisen yleisen asevelvollisuuden jatkumisen yksiä perusteita Suomessa ovat olleet varusmiesten konservatiiviset äidit.

        Naiset yleensä ja äidit erityisesti ovat suuria perinteenkantajia monessa asiassa, kunnia heille siitä, mutta tässä monet hyvää tarkoittavat mammat ovat itselleen vieraalla maaperällä.

        Äideille armeija näyttäytyy paikkana, jossa poika aikuistuu ja oppii mm. viikkaamaan lakanoita ja petaamaan sänkynsä kauniisti. Tällainen armeijakuva esim. omalla äidilläni oli. Vähemmälle huomiolle jää se tappamiskoulutuksen merkitys.

        Täytyypä lähettää sekä sinulle että omalle äidilleni armeijassa oheiskirjallisuutena käytettävä "Taistelijan opas" iltalukemiseksi....

        Tiedoksi sinullekin: yleinen asevelvollisuus on maailmassa erittäin harvinaista, ja Suomessakin tämä käytäntö tulee poistumaan. Eikä sen perään tarvitse haikailla.

        Tykkäätkö katsoa "Kauniita ja rohkeita" tai yhtään mitään amerikkalaista hömppäsarjaa telkkarista?

        Seuraavan kerran katsoessasi sano mielessäsi jokaisen miesnäyttelijän kohdalla: "Tuo ei ole käynyt armeijaa. Eikä tuo..."


      • toinen mutsi
        soldaatin mamma kirjoitti:

        Kai saa äitee olla tyytyväinen. jos poika saa suoritettua tuon velvollisuuden. Kyllähän sitä 20 vuotta sitten synnärillä hikipäässä häntäkin maailmaan puserrettiin:) Ja vaikka itse ei olekaan käynyt kyseistä laitosta on meilläkin pojan isä sen tehnyt ja sanonut, että kannattaa huumorilla suhtautua joihinkin juttuihin siellä. Aika on siitä ihmeellinen, että se kultaa muistot jne

        Tukka ei ole ollut koskaan pulina vaan sellaisena lyhyenä vain´. Raha-asiat ovat sitten vähän huono juttu. Pojallakin on puoli vuotta työelämää ennen inttiä ja kyllä nekin palkat ovat nyt vähissä. Miten sellainen, jolla ei ole säästöjä ja ehkä velkaa sitten pärjää? Voisi valtiolla olla vähän siinä tehtävää...

        Minä olisin kyllä ollut pettynyt, jos poika ei olisi armeijaa käynyt. Se, että meni tuon koulutuksen läpi, kertoo siitä, että poika ei ole mikään nössö mammanpoika.


      • Jääkäri I/05
        toinen mutsi kirjoitti:

        Minä olisin kyllä ollut pettynyt, jos poika ei olisi armeijaa käynyt. Se, että meni tuon koulutuksen läpi, kertoo siitä, että poika ei ole mikään nössö mammanpoika.

        "Minä olisin kyllä ollut pettynyt, jos poika ei olisi armeijaa käynyt. Se, että meni tuon koulutuksen läpi, kertoo siitä, että poika ei ole mikään nössö mammanpoika. "

        Aha,onko poikasi nyt jotenkin kovempi "jätkä" vaii kenties siitä "tehtiin mies".
        Voin kertoa tuon paskan rämpineenä läpi että se on ihan yhtä tyhjän kanssa oleva koulutus.Siellä ei saa tosiaan mitään muuta kuin opetuksen että vitutukseen ei todellakaan kuole.Ja itse en edes joutunut pahimpaan paikkaan.


      • Jaahasjaahas
        toinen mutsi kirjoitti:

        Minä olisin kyllä ollut pettynyt, jos poika ei olisi armeijaa käynyt. Se, että meni tuon koulutuksen läpi, kertoo siitä, että poika ei ole mikään nössö mammanpoika.

        Eli mielestäsi tyyppi, joka on armeijan käynyt, mutta muuten taas todella saamaton ja rapakuntoinen on kovempi jätkä kuin vaikka sivarin käynyt kaveri joka menestyy hyvin urheilussa ja hyvä opiskelupaikka on valmiina? Armeija ei kerro mitään, miten kova tyyppi on.


      • toinen mutsi
        Jääkäri I/05 kirjoitti:

        "Minä olisin kyllä ollut pettynyt, jos poika ei olisi armeijaa käynyt. Se, että meni tuon koulutuksen läpi, kertoo siitä, että poika ei ole mikään nössö mammanpoika. "

        Aha,onko poikasi nyt jotenkin kovempi "jätkä" vaii kenties siitä "tehtiin mies".
        Voin kertoa tuon paskan rämpineenä läpi että se on ihan yhtä tyhjän kanssa oleva koulutus.Siellä ei saa tosiaan mitään muuta kuin opetuksen että vitutukseen ei todellakaan kuole.Ja itse en edes joutunut pahimpaan paikkaan.

        Ei ONNEKSI kovempi jätkä, mutta sanoo itse, ettei enää tee mieli valittaa pienistä. Se siitä minun puolestani. Käykööt jokainen intin tai ei. Jokaisen oma valinta.


      • Sodan vihaaja!
        soldaatin mamma kirjoitti:

        Kai saa äitee olla tyytyväinen. jos poika saa suoritettua tuon velvollisuuden. Kyllähän sitä 20 vuotta sitten synnärillä hikipäässä häntäkin maailmaan puserrettiin:) Ja vaikka itse ei olekaan käynyt kyseistä laitosta on meilläkin pojan isä sen tehnyt ja sanonut, että kannattaa huumorilla suhtautua joihinkin juttuihin siellä. Aika on siitä ihmeellinen, että se kultaa muistot jne

        Tukka ei ole ollut koskaan pulina vaan sellaisena lyhyenä vain´. Raha-asiat ovat sitten vähän huono juttu. Pojallakin on puoli vuotta työelämää ennen inttiä ja kyllä nekin palkat ovat nyt vähissä. Miten sellainen, jolla ei ole säästöjä ja ehkä velkaa sitten pärjää? Voisi valtiolla olla vähän siinä tehtävää...

        Mikä helvatan velvollisuus se on?

        Nuoret miehet menevät tapettaviksi,jos tulisi tosipaikka,ja päättäjät istuvat bunkkereissaan.....

        Kyllä sodan tultua, pitäisi nämä päättäjät, laittaa tappelemaan keskenään.Ei tulisi turhia uhreja.Sentään on sen verran järkeä.

        Ensimmäisenä pitäisi tappaa nämä kapiaiset ja päättäjät,ei kukaan fiksu/älykäs mene tykinruuaksi....Lisäksi suomi on jo myyty muille maille.Ei ole mitään puolustettavaa isänmaata edes olemassa......Ja mitä kauemmin kokkarit saa jatkaa,niin ei ole järjen hiventäkään koko touhussa!!!!!

        Vai pelastetaan työpaikkoja tukemalla luuseri maita?Taitaa olla oma lehmä ojassa.


      • wetngwethweht
        toinen mutsi kirjoitti:

        Ei ONNEKSI kovempi jätkä, mutta sanoo itse, ettei enää tee mieli valittaa pienistä. Se siitä minun puolestani. Käykööt jokainen intin tai ei. Jokaisen oma valinta.

        Nainen joka viettää kaiken aikansa miestään palvoen ja puuhaillen keittiössä osoittaa ettei ole ainakaan mikään tyhmä huora.


      • Anonyymi
        Sodan vihaaja! kirjoitti:

        Mikä helvatan velvollisuus se on?

        Nuoret miehet menevät tapettaviksi,jos tulisi tosipaikka,ja päättäjät istuvat bunkkereissaan.....

        Kyllä sodan tultua, pitäisi nämä päättäjät, laittaa tappelemaan keskenään.Ei tulisi turhia uhreja.Sentään on sen verran järkeä.

        Ensimmäisenä pitäisi tappaa nämä kapiaiset ja päättäjät,ei kukaan fiksu/älykäs mene tykinruuaksi....Lisäksi suomi on jo myyty muille maille.Ei ole mitään puolustettavaa isänmaata edes olemassa......Ja mitä kauemmin kokkarit saa jatkaa,niin ei ole järjen hiventäkään koko touhussa!!!!!

        Vai pelastetaan työpaikkoja tukemalla luuseri maita?Taitaa olla oma lehmä ojassa.

        Suomalaisen pahin vihollinen on paskat
        päättäjät jotka sortaa köyhiä,tämmösen
        paskan takia mitä tää maa on nykyään
        en lähtisi puolustamaan vaan hemmetin kauas
        täältä,tai no olen lähdössä muutenkin.


      • Anonyymi
        toinen mutsi kirjoitti:

        Minä olisin kyllä ollut pettynyt, jos poika ei olisi armeijaa käynyt. Se, että meni tuon koulutuksen läpi, kertoo siitä, että poika ei ole mikään nössö mammanpoika.

        Kyllä kyynel tulee silmään kun armeijan pojat marssii ohi kyllä alokkaita kunnioitan


    • hmmmhj

      Se on kyllä totta, että varusmiehen tulot ovat käytännössä nolla, koska päiväraha on niin auttamattoman pieni. Tässä olisi kyllä korjaamisen paikka. On kyllä huomioitava tosin, että kelasta saa sotilasavustusta asumiseen perheetönkin varusmies.

      "Asumisavustus

      Kela voi maksaa asevelvolliselle asumisavustusta, jos hän maksaa esimerkiksi vuokraa tai vastiketta palveluksensa aikana. Asumisavustus on osa Kelan maksamaa sotilasavustusta.

      Kela voi korvata palveluksessa olevan asevelvollisen tai avustukseen oikeutetun omaisen vakinaisen

      vuokra-asunnon
      asumisoikeusasunnon
      osaomistusasunnon tai
      omistusasunnon asumismenot.

      Kela maksaa asumisavustuksena todelliset asumismenot. Asumismenoja ovat vuokra, yhtiövastike, erikseen maksetut lämmityskustannukset ja vesimaksut, asuntolainojen korot, sähkö- ja kaasumaksut sekä omakotitalon hoitomenot. Lisäksi Kela ottaa asumismenoina huomioon oman asunnon hankkimista tai kunnostamista tai asumisoikeusmaksun maksamista varten otettujen lainojen korot."

      Tietenkin se on laiha lohtu muita kuluja ajatellen, mutta eipä kämppä ainakaan lähde alta. Kyllä minun omat vanhempani aikanaan avustivat rahallisesti asepalveluksen ajan jne. Eihän siitä muuten olisi mitään tullut. Kaikilla ei tietenkään tälläistä mahdollisuutta ole.

      • 11 kk isänmaalle

        Ja nämäkin kulut valtiolta nollautuvat päivänä, kun yleinen asevelvollisuus lakkaa olemasta.

        Kuten myös kaikki siviilipalveluksen kustannukset.

        Ehkä näillä säästöillä voitaisiin palkata takaisin puolustusvoimiin sitä henkilökuntaa, jota yksin tänä vuonna on irtisanottu 1200 henkilöä, enemmän kuin Nokialta.


      • Anonyymi

        Mutta mamut saa kunnon tuet kelasta siks harva mamu on töissä saatikka armeijassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mamut saa kunnon tuet kelasta siks harva mamu on töissä saatikka armeijassa

        Entä ne mamut jokka käy armeijan? Aina löytyy näitä jokka on valmiita valittaa kaikesta, kasva jo!


    • yukyukytkk

      Armeija alas vaan.

      Tositilanteessa hyppäisin heti venäläisten puolelle. (Heillä on traditio ottaa riveihinsä natiiviluopioita.)

      Helppoa,kun ei perhettä ja sukulaisetkin täysiä runkkareita. Opastaisin venakot heti tuntemiini sotilaskohteisiin. ( Santiksen varikot, Tolkkinen , yms)

      • ruikuttaja

        Häivy heti sinne Venäjälle !


      • Subsub

        Itse ajattelin, että tavalla tai toisella mahdollisimman päinvastaiseen suuntaan rintamasta, ja niin perkeleen nopeesti. Toisaalta tietenki jos plan A syystä tai toisesta menee reisille, niin saatanpa liittyä sinulle matkaseuraksi.


      • fdntfntfn
        Subsub kirjoitti:

        Itse ajattelin, että tavalla tai toisella mahdollisimman päinvastaiseen suuntaan rintamasta, ja niin perkeleen nopeesti. Toisaalta tietenki jos plan A syystä tai toisesta menee reisille, niin saatanpa liittyä sinulle matkaseuraksi.

        Jep, ajattelinkin, että jos vaikka sitten edesautettaisiin yhdessä sodan loppumista.
        :)

        Tehtäisiin ihan helvetisti sabotaasia "omalle kansalle".


        Iivanoiden luonne on hieman erilainen, tavat saattavat olla barbaarisia, mutta he ovat todella filosofista kansaa. Pari jätkää ilmestyy tyhjästä ja ilmoittaa liittyvänsä heidän riveihin....No problemo.


      • res.alik.
        fdntfntfn kirjoitti:

        Jep, ajattelinkin, että jos vaikka sitten edesautettaisiin yhdessä sodan loppumista.
        :)

        Tehtäisiin ihan helvetisti sabotaasia "omalle kansalle".


        Iivanoiden luonne on hieman erilainen, tavat saattavat olla barbaarisia, mutta he ovat todella filosofista kansaa. Pari jätkää ilmestyy tyhjästä ja ilmoittaa liittyvänsä heidän riveihin....No problemo.

        omalle kansalle sabotaasin tekijät viedään saunan taa...ei edes sotaoikeutta!


      • gfgngn
        res.alik. kirjoitti:

        omalle kansalle sabotaasin tekijät viedään saunan taa...ei edes sotaoikeutta!

        Noh, sun pitäisi saada desantit/luopiot ensin kiinni :))

        Mahtaa olla lyllerölle vaikeaa.... Varsinkin, jos sun pitää saada tällainen ulkoilmaihminen satimeen. Tuntee rajaseudun ja selviää luonnossa....

        T: Sissi II/03 (Pettäisin maani kybällä)


      • Subsub
        fdntfntfn kirjoitti:

        Jep, ajattelinkin, että jos vaikka sitten edesautettaisiin yhdessä sodan loppumista.
        :)

        Tehtäisiin ihan helvetisti sabotaasia "omalle kansalle".


        Iivanoiden luonne on hieman erilainen, tavat saattavat olla barbaarisia, mutta he ovat todella filosofista kansaa. Pari jätkää ilmestyy tyhjästä ja ilmoittaa liittyvänsä heidän riveihin....No problemo.

        Juurikin näin. Tässä yhteydessä sabotaasista tulisikin synonyymi käsitteelle palvelus ihmiskunnalle.

        Jahti/vaellus vermeet olenkin muistanut pitää huippu kuosissa, niin eihän tässä ole kuin tarpeen vaatiessa ottaa suunta kohti itää, ja lähteä morottaan naapureita.


    • Ei oppi ojaan kaada.

      Jokainen on uskossaan autuas.Joka ei suorita aseellista palvelusta niin hänhän voi mennä poteroon ilman asetta.jne...........

    • työmies123456

      Itse kävin 3 kk armeijaa( osan siitä AUK) kunnes vapautettiin vanhan urheilu vamman vuoksi,joka alkoi taas vaivaamaan.
      Lyhyen armeijassa oloni jälkeen en voi täysipainoista mielipidettä sanoa,mutta näin jälkikäteen olen miettinyt,että oppiihan siellä esim.erä taitoja sekä oppii kasvattamaan kuntoaan. Tosin onhan siellä paljon tyhjänpäiväistä värkkääistäkin,mutta paljon yleishyödyllistä toimintaa :)

      • Toimisto Jääkäri

        Itse menin koska oli PAKKO mennä.Onneksi B-paperit ja 180pv VMTL:ää teki elämästä hieman siedettävämpää.Vielä kun sieltä lohkesi kirjurin paikka tasoittui meno entisestään,itseasiassa hieman liikaakin;Lihoin nimittäin 15kg 4kk:den aikana ja rahaa paloi sodeen 1500 euroa.Päivät meni pieniä hommia hoitaessa ja kahvilla juostessa.Ja tämä herätti jo silloin kysymyksen;Mitä helvettiä minä siellä tein?!?!?!
        Päivän tehtävät kun oli juoda kahvia ja hoitaa muutama toimistoasia mutta eihän siinä koko päivää saa kulumaan.Välillä tuurasin päivystäjää.En ikinä tetsannut,saanut kantaa täyspakkausta,leirillä olin 2 pv, ja en osallistunut muihinkaan maastoharjoituksiin.
        Joten,mielestäni kaltaiseni kaveri ei vaan yksinkertaisesti kuuluu armeijaan koska se ei saa siitä mitään eikä armeija saa minusta mitään.Silti käytettiin minuunkin suunnilleen sama summa rahaa kuin muihinkin.Järkevää?


    • Simputukset

      70-luvun alussa Hyrylän it-rykmentissä ainakin oli simputukset aika yleisiä. Joukon edessä nolaamisia yms. Kouluttajista n. 20-30 % oli ihan väärässä ammatissa. Nykyään sopimattomia lienee enään vain muutama %. joten maanpuolustuskyky valmiutta on parannettu asiallisella koulutuksella.
      Kaikenkaikkiaan varusmiesajasta on jäänyt pääosin hyviä muistoja. Oppi säännölliseen elämään, ja johtamiskoulushan on aina hyväksi siviiliammattiakin silmälläpitäen.

      • Miehen tie

        Niin perjantaina kotiutuva poika, kuin isäkin tyytyväisiä. Hienoa aikaa kummallekin. Sairastumisen vuoksi (viikkoja) RuK meni sivu suun, mutta kersanttina kotiutuu. Ei vaihtaisi aikaa pois. Mitään sen suurempia polleilematta, mies sen kestää, ja jos ottaa oikein sen, siellä varmasti myös pärjää.


      • luuvitonen ja monoa
        Miehen tie kirjoitti:

        Niin perjantaina kotiutuva poika, kuin isäkin tyytyväisiä. Hienoa aikaa kummallekin. Sairastumisen vuoksi (viikkoja) RuK meni sivu suun, mutta kersanttina kotiutuu. Ei vaihtaisi aikaa pois. Mitään sen suurempia polleilematta, mies sen kestää, ja jos ottaa oikein sen, siellä varmasti myös pärjää.

        Taitaa poikasi olla homo, kun niin poikasten kanssa viihtyy ja isä on tyytyväinen. Poikasi saa kiittää onneaan, kun ei tullu hämärällä kujalla vastaan kersantin vermeissä, olisi saanut turpaan ja lujaa, niin on muutamalle käynyt.


    • ei-standardi

      Olen myös nuoren miehen äiti. En näe armeijaa jonain miesten kouluna tai miehen mittana. Mielestäni armeija on vanhanaikainen ja nuoren elämässä vuosi/puolivuotta menee helposti hukkaan armeijassa,etenkin jos opinnot ovat alkaneet ja nuori menee opintojen välissä armeijaan. . En haluaisi myöskään ainoan lapseni joutuvan sotaan,koska sota myös on mielestäni huonoimpia asioita maailmassa.Sodassa kukaan ei ole voittaja. Ymmärrän myös toisenlaisia mielipiteitä ja osaan arvostaa hyviä työntekijöitä armeijassa.

    • L.E.K

      Kyllä armeijassa oppii kaikkea uutta ja pystyy petraamaan vanhaa...se on vaan itsestään kiinni, että haluaako oppia. Jotkut menee armeijaan sillä asenteella että kaikki on ihan p*skaa, jotkut taas pystyvät ottamaan negatiivisetkin asiat vastaan. En väitä että sopiiko armeija ihan jokaiselle "miehelle", mutta vaihtoehtojakin löytyy...
      Voin suositella lämpimästi armeijaa, enkä tarkoita homolla tavalla, en ymmärrä mistä nämä syytökset on peräisin, onkohan väittäjillä oma kohtaisia kokemuksia homostelusta armeijassa kun näin yleistää?

      Minä itse kehityin fyysisesti, henkisesti ja sosiaalisesti ihmisenä varusmiespalveluksen aikana, enkä tarkoita pelkästään aitojen sisäpuolta. Näin kahden eri varuskunnan toimintaa ja opin monelta eri linjalta asioita tuona aikana. Alussa minut valittiin kuorma-autokuskiksi, josta puolen vuoden jälkeen omasta halustani sekä kapiaisten suosittelemana lähdin jälki-aukkiin panssarijääkärilinjalle. Jälki-aukista jälki-rukkiin Parolaan ja sieltä takaisin Vekaralle. Aamuja kertyi tarpeeksi, 421.
      Todella hienoa aikaa, monia kokemuksia rikkaampana, ja vaikka välillä ihan v*tuttikin niin hetkeäkään en vaihtaisi pois.

    • hippiäinen

      Armeissa ei opi kuin homostelemaan. Mutta sivarit on oikeita tosimiehiä, kun tekevät yhteiskunnallisesti hyödyllistä työtä.

      • Anonyymi

        Kävin intin Parolassa 1980luvulla,paljon oli
        homoja silloinkin


      • Anonyymi

        Ei sivari ole mies vaan vellihousu


    • ....

      Naurattaa nämä tyypit jotka väittävät että intissä kunto nousee. Rapakuntoisella ehkä näin on, mutta itse jouduin urheilee vapaapäivinä kun meno oli sen verran löysää siellä. Armeija ei todellakaan ole mikään pojista miehiä tekevä koulu, mieheksi tulee ihan muilla saavutuksilla.

    • Homostelitko sinäkin armeijassa?

    • 1/09

      Se oli kokemuksena aikalailla mieto. Ainut ns. Opetus oli se, että kyselemättä tehdään mitä käsketään. Esimerkiksi käveleminen on minulle todella tuttua, myös herääminen ja pukeutuminen. Siellä oli ihmisiä joka lähtöön, yksi hörhö näpytteli puhelinta aina aamuyöhön asti ja sitten aamulla meni vinkumaan kapiaisille, kun on toi herätys liian aikainen.

      Pyssyillä siellä leikittiin, mutta kyllä jokainen joka on joskus elokuvaa katsonut niin osaa sitä liipasinta vetää. Siellä ei esimerkiksi tarkkuutta tähdennetty niin hyvin, että mahdollinen vihollinen myös kaatuisi. Kunhan räiskittiin tauluja.

      Kokemuksena oli kyllä ainutlaatuinen ja totta puhuakseni osittain erittäin turhauttava, koska oli päiviä jolloin ei mitään tehty...Ei sinne ketään tulisi pakottaa ja en keksi yhtään asiaa aseiden käsittelyn (Puhdistus, purku), jota en oppisi siviilissäkin. Osaan pedata, nukkua, pukea ja pestä vaatteeni. :p

      • mummoa vaan

        Niin kävit vai et käyny inttiä? Tuosta jotenkin päättelen että et. Tai ehkä muuten vaan hölötät.


    • Itse kävin 1/83 ja muistan hyvin kun kavereiden kanssa naurettiin, että Ruotsissa näytetään elokuvaa Tuntematon sotilas upseerikoulussa.
      Olisi tarvetta Suomen nykypojillekin oppia yhteishenkeä ja monta muutakin asiaa...

    • ilolla kävin

      Intin kävin 1990 ja sanon vaan et ihan hyvä oli koulu ainakin mulle.
      Opin aseen kokoamisen lisäksi myös ampumisen ja käyttäytymään ihmisten kanssa erilaisissa tilanteissa,testeissä,luonnossa olemisesta,leirillä mm.Sekä 12kk käyneenä voin kyl suositella miehille ainakin,en kyl sen parempaa koulutusta edelleenkään ole mistään saanut ja omasta mielestäni oli se 2kk alokasaika pahin ,kun oli pirusti sitä lunta siellä mettissä,mut selvitty on enkä kadu että kävin sen pois silloin kun sinne pääsi.Tuli tutuksi niin autot,lennostonmiehet ,kuin hävittäjätkin ,sai kokemusta autolla ajostakin ihan kivasti mm.autokuskina ja lentokonemekaanikkojen apuna 3kk.Sotkuauto,kapiaisten kuljetukset mm.viikon ivalon reissut oli mukavaa aikaa,kun sai hotellissa asua täydellä ylläpidolla.
      Mettäleirillä sotkuautolla ja sit sain myös 2kk harjotella rekalla ajoa ja kuormurilla 3kk.Siinä oli masia ja sun minkälaista autoa niin remonteissa kuin ajoissakin,Sai päivystää,olla vartijan hommissa ja olla myös rahdin toimittajana vr -lentoasema-varuskunta alue.Et kyl siinä ihan laidasta laitaan sai hommaansa tehdä,tietysti riippui paljon mihin pyrki ja mihin pääsi.Mut alokasaika se mieettelemaan rajojaan ,mut eipä sitä toisinaan kun makeet naurut päästi ja eikun käveltiin kilometri sen takia lisää ,toki senkin joskus pystyi luistamaan heh,Toisinaan miettii aikoja et harmi kun sen loppu ajan sais vielä uudelleen käydä ,sen verran oli täyteinen se armeija aika.Isot sille annan .Ps.en ole kuin tavallinen pulliainen jolla kunto riitti koko alokasajan temppuilematta.

    • '=.='

      Itse olin intissä semmoisen vajaan kuukauden ja sitten tulin maitojunalla kotiin lykkäyksen kera; eipä mitään erityisen hyvää sanottavaa itselläni noista muutamasta viikosta jäänyt, enkä koe oikeastaan oppineeni mitään relevanttia; nekin asiat joista siviilissä jotakin voisi kuvitella kostuvan olivat sellaisia mitä oli jo kotona opittu. Varsinainen sotilaskoulutus jäi todella vähäiseksi eikä kunnon kohentumisesta voi puhua mitään ja mitä eräältä kaveriltani jälkikäteen kuulin, niin tuskin olisi jälkimmäinen asia muuttunut vaikka olisin siellä vähän pitempään ollutkin, kun aika kovakuntoisena sinne alun alkujaan menin.
      Kutsunnat taas edessä tänä kesänä ja tällä kertaa varmaan anon vapautusta.
      Ajatukseni intistä noin yleisesti on se, että asevelvollisuusarmeija on seksistinen pakotukselle perustuva järjestelmä, jonka ylläpitäminen rikkoo useita keskeisiä ihmisoikeuksia, eikä se lopultakaan ole edes oman tarkoituksensa kannalta hyvä järjestelmä.
      Korulausetyyppiset tyhjät perustelut poikien miehistämisestä, "elämäntaitojen" opettamisesta ja muusta vastaavasta roskasta jauhaminen pitäisi asiasta keskustellessa mielestäni heittää kokonaan romukoppaan, koska jokainen asiasta yhtään mitään ymmärtävä kyllä tajuaa sen, että armeijalla on tasan yksi ainoa todellinen tarkoitus, maan puolustaminen sotatilassa, ja viime kädessä olennaisin kysymys asian tiimoilta ei ole se moniko mies tykkää että inttiin meno on hyvä juttu ja moniko ei, vaan se miten kyvykäs asevelvollisuusarmeija on käytännössä toteuttamaan tämän tarkoituksensa.
      Nykyisellä modernien palkka-armeijoiden ja logistiikkapainotteisen sodankäynnin aikakaudella asevelvollisuusarmeija on enään pelkkä muinaisjäänne ajalta jolloin sota perustui näännytyssodankäynnille ja voittaja oli yleensä se puoli jolla oli enemmän miesmassaa.
      Modernia palkka-armeijaa vastaan marssiminen tällaisilla asevoimilla on lähestulkoon sama kuin itsemurha.

    • yjtyjtrjr45u

      Joku muisti mainita "Tuntemattoman sotilaan".

      On muuten upea isänmaallinen kuvaus, kuinka ketjupolttavat lievästi henkisesti kehitysvammaiset tukkijätkä-känniääliöt saavat murhata oikein luvan kanssa.

      Koti, uskonto, isänmaa?

      - Aika harvalla oikeasti on oma, ostettu, velaton koti.
      - Kirkosta eroaa jatkuvasti lisää väkeä, jotka eivät usko satuihin.
      - Isänmaa on suhteellinen käsite. Eu- hallinto ja lait menevät Suomen lakien edelle tärkeimmissä asioissa.

      • sa intti

        Kyllä miehen on armeija käytävä. Kyllä siellä mies kasvaa henkisesti(ja fyysisesti, itellä 10kg)... ;)


      • Apinanraivo
        sa intti kirjoitti:

        Kyllä miehen on armeija käytävä. Kyllä siellä mies kasvaa henkisesti(ja fyysisesti, itellä 10kg)... ;)

        "Kyllä miehen on armeija käytävä."
        No ja paskat ole, eikähän sitä selvästi suurinosa miehistä koskaan käykkään. Euroopassakin ainoastaan Turkilla on enään Suomen lisäksi käytössä tämä jälkeenjäänyt pakottamiselle perustuva asevelvollisuussysteemi. Muissa maissa ei armeijaan mene kuin ne miehet, joilla oikeasti on potenttiaalia ja motivaatiota ryhtyä sotilaaksi (yksi asevelvollisuusarmeijan suurimpia puutteita onkin juuri se, että perussotilaskoulutus on suunniteltava sellaisten miesten ehdoilla, joita ei palkka-armeijaan edes huolittaisi).

        "Kyllä siellä mies kasvaa henkisesti"
        Kun miettii millaisella henkisen kypsyyden asteella suunnilleen kaikki intissä tapaamani alikersantit ja suurinosa isokenkäisemmistäkin kapiaisista olivat, niin tuolle väitteelle "henkisestä kasvusta" ei osaa oikein muuta kuin nauraa.

        "(ja fyysisesti, itellä 10kg)... ;)"
        Taisin itsekkin itseasiassa vähän lihoa intissä vaikken siellä kauvaa ollutkaan ja ainakin yksi kaveri tilitti kuntonsa huonontuneen roimasti jo muutaman kuukauden palveluksen jälkeen.


      • Anonyymi
        Apinanraivo kirjoitti:

        "Kyllä miehen on armeija käytävä."
        No ja paskat ole, eikähän sitä selvästi suurinosa miehistä koskaan käykkään. Euroopassakin ainoastaan Turkilla on enään Suomen lisäksi käytössä tämä jälkeenjäänyt pakottamiselle perustuva asevelvollisuussysteemi. Muissa maissa ei armeijaan mene kuin ne miehet, joilla oikeasti on potenttiaalia ja motivaatiota ryhtyä sotilaaksi (yksi asevelvollisuusarmeijan suurimpia puutteita onkin juuri se, että perussotilaskoulutus on suunniteltava sellaisten miesten ehdoilla, joita ei palkka-armeijaan edes huolittaisi).

        "Kyllä siellä mies kasvaa henkisesti"
        Kun miettii millaisella henkisen kypsyyden asteella suunnilleen kaikki intissä tapaamani alikersantit ja suurinosa isokenkäisemmistäkin kapiaisista olivat, niin tuolle väitteelle "henkisestä kasvusta" ei osaa oikein muuta kuin nauraa.

        "(ja fyysisesti, itellä 10kg)... ;)"
        Taisin itsekkin itseasiassa vähän lihoa intissä vaikken siellä kauvaa ollutkaan ja ainakin yksi kaveri tilitti kuntonsa huonontuneen roimasti jo muutaman kuukauden palveluksen jälkeen.

        Ihan samat kokemukset itellä oli "maanpuolustus
        koulutuksesta" elikkä yhtä tyhjän kanssa.


    • Marko Anselmi

      Armeijassa oli kivaa ja mukavaa. Ja jännittävää kun sai ampua rynnäkkökiväärillä. Mukavat esimiehet jaksoivat aina innostaa ja rohkaista esimerkillään. Olisin ollut mielellään pidempää kuin 6kk tykkimiehenä, mutta en päässyt aukkiin enkä lääkintäjoukkoihin.

      Ainoa miinus puoli oli pitkät lomat kun ei keksinyt mitään tekemistä.

    • KaiPr 362

      Kajaanin viestissä tuli 362 vuorokautta oleiltua alikessuna tuossa muutama vuosi takaperin ja näin jälkeenpäin kun ajattelee niin empä minä sieltä yhtäkään taitoa ole oppinut jota olisin voinut hyödyntää jossain. Erityisesti "johtajakoulutus" saa risuja monta kuormallista, ei sitten yhtään mitään tekemistä siviilielämän johtamisen kanssa. Mikäli jotain kivaa haluaa nostaa esiin niin insinööriopintoja sai mukavasti hyväksiluetuilla opintopisteillä vauhditettua.

      Mikäli olet "isänmaallinen", rapakunnossa tai sitten vain kaipaat jotain ainutlaatuista niin sitten suosittelen menemään, muuten kyllä en keksi perusteita miksi sinne kannattaisi mennä :)

    • Perusjääkäri.

      Armeijassa oppii hakemaan vemppaa, runkkaamaan niin ettei peitto heilu, askartelemaan foliosta hassispiippuja.

    • Vemppa sukcs

      Miehet käy Suomessa armeija tai siviilipalveluksen. Lopuille joilla ei ole fyysistä tai henkistä estettä edellä mainittujen suorittamiseen voitaisiin luovuttaa hame. Menkää kundit inttiin siellä on ihan nastaa vaikka se alkuun tuntuu pahalta. Itse koin armeijan positiivisena asiana. Muistakaa myös että elämässä on myös velvollisuuksia eikä pelkästään oikeuksia. Jos tarvitsee motivaatiota inttiin menemiseen niin muistakaa mitä teidän ikäiset kundit rintamalla ja gimmat kotirintamalla tekivät vuosina 1939-1945. Pitäisi olla jokaiselle päivän selvä asia että jo pelkästään kunnioituksesta veteraaneja kohtaa jokainen hoitaa oman osuutensa kotimaan puolustuksessa.


      T: ohi on 240 1/95

      • Antaa sen muuttua

        "Lopuille joilla ei ole fyysistä tai henkistä estettä edellä mainittujen suorittamiseen voitaisiin luovuttaa hame."
        Huomaatkos mikä tässä lauseessasi on aika veikeää...? ;)

        "Muistakaa myös että elämässä on myös velvollisuuksia eikä pelkästään oikeuksia."
        Toki on, mutta vain tyhmä tekee kyseenalaistamatta kaiken mitä käsketään.
        Minä en ainakaan koskaan heittäisi tätä ainokaista elämääni hukkaan minkään maaläntin takia, vain koska joku ylempi taho koettaa selittää että se on minun "velvollisuuteni". Minä kun en tietääkseni ole henkeäni velkaa kenellekkään.

        "Jos tarvitsee motivaatiota inttiin menemiseen niin muistakaa mitä teidän ikäiset kundit rintamalla ja gimmat kotirintamalla tekivät vuosina 1939-1945."
        He tekivät sen mikä heidän oli siihen aikaan ja niissä olosuhteissa pakko tehdä. Se aika oli ja meni, eikä todennäköisesti tule enään koskaan toista sotaa, jossa olosuhteet olisivat ne samat.
        Tuo on tunteisiin vetoava argumentti, eikä sillä ole järkisyiden tai logiikan kanssa mitään tekemistä, eikä se tee nykyisestä asevelvollisuudesta yhtään vähemmän ajasta jälkeenjäänyttä armeijakoneistoa tai ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa vähemmän räikeästi rikkovaa järjestelmää.

        "Pitäisi olla jokaiselle päivän selvä asia että jo pelkästään kunnioituksesta veteraaneja kohtaa jokainen hoitaa oman osuutensa kotimaan puolustuksessa."
        Veteraanien kunnioittaminen ei edellytä näiden nykyaikaan täysin sopimattoman, verrattain heikkotasoisen ja silti ylettömän kalliin maanpuolustusjärjestelmän loputonta ylläpitoa hinnalla millä hyvänsä.
        Kunnioittakaamme aiempien sukupolvien panosta yhteisen kotimaamme hyväksi kukin omalla tavallamme. Jos tuo kunnioitus perustuu sille että meidät pakotetaan osoittamaan kunnioituksemme toistamalla sukupolvesta toiseen jotain rituaalin omaista toimintamallia, niin onko sellainen muka mitään aitoa kunnioitusta?


      • res.alik.
        Antaa sen muuttua kirjoitti:

        "Lopuille joilla ei ole fyysistä tai henkistä estettä edellä mainittujen suorittamiseen voitaisiin luovuttaa hame."
        Huomaatkos mikä tässä lauseessasi on aika veikeää...? ;)

        "Muistakaa myös että elämässä on myös velvollisuuksia eikä pelkästään oikeuksia."
        Toki on, mutta vain tyhmä tekee kyseenalaistamatta kaiken mitä käsketään.
        Minä en ainakaan koskaan heittäisi tätä ainokaista elämääni hukkaan minkään maaläntin takia, vain koska joku ylempi taho koettaa selittää että se on minun "velvollisuuteni". Minä kun en tietääkseni ole henkeäni velkaa kenellekkään.

        "Jos tarvitsee motivaatiota inttiin menemiseen niin muistakaa mitä teidän ikäiset kundit rintamalla ja gimmat kotirintamalla tekivät vuosina 1939-1945."
        He tekivät sen mikä heidän oli siihen aikaan ja niissä olosuhteissa pakko tehdä. Se aika oli ja meni, eikä todennäköisesti tule enään koskaan toista sotaa, jossa olosuhteet olisivat ne samat.
        Tuo on tunteisiin vetoava argumentti, eikä sillä ole järkisyiden tai logiikan kanssa mitään tekemistä, eikä se tee nykyisestä asevelvollisuudesta yhtään vähemmän ajasta jälkeenjäänyttä armeijakoneistoa tai ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa vähemmän räikeästi rikkovaa järjestelmää.

        "Pitäisi olla jokaiselle päivän selvä asia että jo pelkästään kunnioituksesta veteraaneja kohtaa jokainen hoitaa oman osuutensa kotimaan puolustuksessa."
        Veteraanien kunnioittaminen ei edellytä näiden nykyaikaan täysin sopimattoman, verrattain heikkotasoisen ja silti ylettömän kalliin maanpuolustusjärjestelmän loputonta ylläpitoa hinnalla millä hyvänsä.
        Kunnioittakaamme aiempien sukupolvien panosta yhteisen kotimaamme hyväksi kukin omalla tavallamme. Jos tuo kunnioitus perustuu sille että meidät pakotetaan osoittamaan kunnioituksemme toistamalla sukupolvesta toiseen jotain rituaalin omaista toimintamallia, niin onko sellainen muka mitään aitoa kunnioitusta?

        sä olet velkaa mm ilmaisen peruskoulun ja vähän muutakin koulutusta suomen valtiolle jota olet velvollinen puolustamaan jos asiat niin vaatii!


      • Antaa sen muuttua
        res.alik. kirjoitti:

        sä olet velkaa mm ilmaisen peruskoulun ja vähän muutakin koulutusta suomen valtiolle jota olet velvollinen puolustamaan jos asiat niin vaatii!

        "sä olet velkaa mm ilmaisen peruskoulun ja vähän muutakin koulutusta suomen valtiolle jota olet velvollinen puolustamaan jos asiat niin vaatii!"

        Mitä ikinä olenkaan valtiolle velkaa ilmaisesta koulutuksestani, olen varmasti maksanut veroina takaisin jahka niitä eläkeikään saakka makselen. Se ei todellakaan ole minun mielestäni niin iso velka, että kokisin olevani siitä henkeni velkaa.
        Suomen valtiota puolustan tasan niin kauvan kuin jonkin itselleni arvokkaan asian turvaaminen on kytköksissä tuohon puolustamiseen ja silloinkin mieluiten toteuttaisin mainitun puolustamisen jollain muulla tavalla kuin nököttämällä jossain puskassa rynkky kourassa, koska siellä minusta ei oikeastaan olisi mitään hyötyä kenellekkään.


      • Anonyymi
        res.alik. kirjoitti:

        sä olet velkaa mm ilmaisen peruskoulun ja vähän muutakin koulutusta suomen valtiolle jota olet velvollinen puolustamaan jos asiat niin vaatii!

        Painukaa sotahullut ulkomaille palkka armeijaan,
        takaan että teillä SA intin mamman pojilla
        on sen jälkeen paskat housuissa ja loppuu
        toi turha uhoilu ja puolustelu.ps enkä
        tarkoita mitään unifil joukkoja.


    • lusittu on 11kk

      Aivan turhaa hommaa , ajan haaskausta , opiskelut ja ammattiinvalmistuminen kärsii . Palkka-armeija käyttöön sinne voi kaikki sotahullut pestautua .

    • Joopajoo kössit

      Laivasto 1980 ja asetta ei nähnyt kuin unissaan. Rynkyllä tasan 5 kohdistuslaukausta ja heti luokat samaan syssyyn. Ei saanut yhtään ylimääräistä kutia vaikka olis itse maksanut tarvikkeet, omaa asetta ei saanut tuoda mukaan joten tarkkus kärsi jonkinverran tuon turhan 240 päivän takia. Koulutus oli tyyliin että muistakaa sitten lomilla ne kondoomit jos nyt joskus satutte lomille pääsemään ja kaikilla oli niin helvetin hauskaa. Täydellisen turha ja tarpeeton kohellus koko palvelusaika ja tuollaisesta voi vain täysi torvi jotain positiivista kaivaa esille.

      • Anonyymi

        Olet ollut kumipääkomppaniassa. Kumipäille ei asetta mielellään anneta. Ovat enimmäkseen sykkivän hoitajia..eli se huone johon viedään ruokien jätteet.


    • M

      Mielestäni armeijassa ei opi juuri mitään asioita joista olisi hyötyä siviili elämässä, mikäli ei hakeudu sellaiseen palvelus paikkaan jossa voi opiskella ammatin esim: Kuljetus tai korjausyksikössä tai rajavartiostossa.

      Itse suoritin varusmiespalveluksen Onttolassa 1/2000, en kokenut siviilipalvelusta tai totaalikieltäytymistä yhtään houkuttelevampana...

      Suomen puolustusvoimien tarkoituksena on aiheuttaa viholliselle niin suuret tappiot että Suomen valtaamisesta saatava hyöty olisi pienempi kuin haitat, jolloin hyökkäys ei olisi kannattavaa.

      Armeijassa opetellaan puolustuksen perusasiat, itse maanpuolustus on tahdosta kiinni.

    • Ossaus

      Puolustusvoimia ja sen antamaa koulutusta arvostelevat eniten ne, jotka eivät siellä ole pärjänneet omaa heikkouttaan ja tyhmyyttään.

      Voimakkaimmat, viisaimmat, älykkäimmät ja sitkeimmät taas pärjäävät siellä sekä muussa elämässä parhaiten. Myös naisten valinnassa.

      Upseeri ja herrasmies.

      • Urban legend

        "Upseeri ja herrasmies."
        No such thing, I'm afraid.


      • Tussaus

        "Puolustusvoimia ja sen antamaa koulutusta arvostelevat eniten ne, jotka eivät siellä ole pärjänneet omaa heikkouttaan ja tyhmyyttään."

        Minä kyllä arvostelen puolustusvoimia ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että asevelvollisuus perustuu kansalaisten pakottamiselle ja näiden yleisiin ihmisoikeuksiin perustuvien vapauksien rikkomiseen ja rajoittamiseen.

        "Valtio, joka ajattelee olevansa oikeutettu pakottamaan kansalaisensa sotimaan, ei tule koskaan pitämään oikeassa arvossa heidän elämäänsä ja onnellisuuttaan rauhan aikana"
        -asevelvollisuuden vastainen manifesti 1926 (Einstein, Gandhi, ym.)


      • 44555888999666333333
        Tussaus kirjoitti:

        "Puolustusvoimia ja sen antamaa koulutusta arvostelevat eniten ne, jotka eivät siellä ole pärjänneet omaa heikkouttaan ja tyhmyyttään."

        Minä kyllä arvostelen puolustusvoimia ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että asevelvollisuus perustuu kansalaisten pakottamiselle ja näiden yleisiin ihmisoikeuksiin perustuvien vapauksien rikkomiseen ja rajoittamiseen.

        "Valtio, joka ajattelee olevansa oikeutettu pakottamaan kansalaisensa sotimaan, ei tule koskaan pitämään oikeassa arvossa heidän elämäänsä ja onnellisuuttaan rauhan aikana"
        -asevelvollisuuden vastainen manifesti 1926 (Einstein, Gandhi, ym.)

        "Puolustusvoimia ja sen antamaa koulutusta arvostelevat eniten ne, jotka eivät siellä ole pärjänneet omaa heikkouttaan ja tyhmyyttään."

        Tässä kommentissa hyvin tulee esiin tämä armeijainstituutiomme luonne ja sen merkitys kulttuurissamme. Jos mies ei ole sovelias suomen armeijan antamiin sotilaskoulutusrutiineihin, niin ne joille nämä samat jutut ovat hyvin sopineet haluavat nimenomaan tuomita edelliset kelvottomiksi heikoiksi ja tyhmiksi ja usein vielä homoiksi. Eli tätä asiaa käytetään lyömäaseena siviilielämässä, ja toisaalta myös sotilasarvoilla ihan patsastellaankin työelämässä ja siviilissä yleensä.
        Tästä armeijainstituutiostamme siis heijastuu vahvasti totalitaarisia piirteitä koko kulttuuriimme. Se on sellainen kansanmilitaristinen kulttuuri meillä. Tätä pidetään välttämättömänä siksi kun katsotaan sen pakottavan maanpuolustustahtoon, jonka taasen katsotaan rapautuvan jos tästä yleisestä asevelvollisuudesta luovuttaisiin.


    • rthrthrthr

      Maanpuolustus, kuulostaa niin banaalilta.

      Ein omista omaa maata, jota puolustaa. Isänmaatako?

      Kuviteltua maata, jossa olisin muka velkaa menneille ei-isilleni. Jaa, että semmoista. No niille tervanpolttajille en ole velkaa senttiäkään.

      Isänmaan puolustaminen on uskontoa. Indoktrinaatio aloitetaan jo ala-asteella.

      Nyt tosin on muuttunut se seikka, että tyttöjä ei opetetakaan enää äideiksi, koko rakennelma sortuu kuin Hännisen puustelli. Pojat/ miehet perässä.

      Intin viimeiset kuolinkouristukset alkaa jo ensi vuonna......HAHHAH

      • Jetsulleen

        "Kuviteltua maata, jossa olisin muka velkaa menneille ei-isilleni. Jaa, että semmoista. No niille tervanpolttajille en ole velkaa senttiäkään."

        Samaa mieltä!
        Kunnioittaa ja arvostaa kyllä voin aiempien sukupolvien tarjoamaa panosta paremman tulevaisuuden eteen, mutta mitään en ole heille velkaa.


    • sdsddbdfb

      Ohoh, kirjoitusvirheitä tuli oikein urakalla. No, olenkin jo 71- vuotias mies. Olen käynyt aikanaan armeijan, olin koko 70 luvun vuoteen 1985 saakka narkomaani.
      Nimimerkille Jetsulleen, kuka ymmärsi yskän ja äyskärin:

      Olen nähnyt lukuisia aikakausia ja ajan ilmiöitä.
      Huomaatko dilemman? Voisinko minä mennä ja sanoa jollekin nuorelle miehelle: "Hei, Jonne! "Laita se ES pois,Olet velkaa minulle!"

      Aivan, silloin olisin "spede-fabu".

    • ahdinmääräätahdin

      Itse kävin intin 1/2004 tykkimieheksi ja siitä sitten autosotamieheksi. Kyllä oli ainaki mukavaa kun turbo-protolla nakkeli sivuluisuja päivät pitkät ja rääkkäs maseja ja Uazeja.

      Nykyään virittelen autoja ja sama homma jatkuu mun siviili-elämässä, intti muuttu heti kertaheitolla mukavaksi ku alokaskausi loppui. Lisäksi kuskina ollessa oli kaikkia etuja, että pysty käskyttään muita ja ottaan hyvät kaverit hyttiin istumaan.

      Autohallilla oli mukava istuskella myös ja ajella luu ulkona Uazilla kasarmilla, kun muut teki keppijumppaa rivissä.

    • KONSTA

      jos vi..ttaa jo mennessä niin ei kannata mennäkään...alokasaika on "sisäänajoa" ja yleensä siinä ajassa epäkelvoimmat/soveltumattomat tippuu pois.
      Alkupaskan jos nielee ja tekee suurinpiirtein mitä käsketään niin selviää hyvin siitä ja sen jälkeen erikoistutaan johonkin aselajiin niin helpottaa jo paljon....voi loppuajasta tulla aika pitkäksi, jos ei keksi tekemistä....loppujen lopuksi minimi 6kk on lyhyt aika...ite kävin 11kk ja sekin tuntui lyhyeltä alokasajan ja auk:n jälkeen.....paino nousi lopussa ~12kg.

      Nykyajan intti on löystynyt/helpottunut huomattavasti ~20v aikana ja silloin kun ite kävin niin eipä se kovin tiukka silloinkaan ollut.

    • yufug

      !!kk intissä. Päivääkään en vaihtaisi pois. voi kun pääsisi takasin sinne. Kaikki oli huolehdittu valmiiksi. Samoin on suurella osalla nykynuoria, jos ei isi huolehdi nopeaa nettiä omaan huoneeseen ja äiti tuo ruokaa ja pyykkejä sängyn laidalle niin maailma romahtaa. Armeijasta kulunut jo 15 v., äsken porisimme toista tuntia puhelimessa toiselle puolelle suomea, eikä juttu edes olisi loppunut vielä. Jos pelkää kaikkea uutta ei sitä uskalla kokeillakkaan. Nykyään se on liian simppeli paikka, palvelusajat takaisin entiselleen( 8 kk, 9.5kk ja 11). Onneksi kävin vaikka olisin saanut allergioiden vuoksi vapautuksen. Kotiuduin A-papereilla. Nyky mittareilla en pääsisi edes armeijaan kun pmi-indeksit liian ylhäällä.

    • mk

      Armeijassa oppii parhaiten sopeutumista erilaisiin tilanteisiin mitä tehtdään ja miksi ja jos ei ole sitä ennen oppinut niin pitää tehdä ajattelematta mitä käsketään että silleen. Aikoinaan -80 luvun alussa kun suoritin sarusmiepalveluksen niin moni oli ekaa kertaa poissa kotoa ja aika mamman poikia oli joukossa että silleen.
      Siellähän koitetaan miten kantti kestää ja meneekö hermot moneltä ja kun liikutaan ja nukutaan vähän niin se vaatii henkistä kanttia että silleen.

      • 77888999555566633332

        Minä kyllä olen vahvasti sitä mieltä, että nämä ainaiset jutut armejan vaatimasta 'henkisen kantin kestämisestä' ovat enimmäkseen paskapuheita. Tietenkin joillekkin armeijan tai armeja-ajan ongelmat voivat olla näinkin mitättömistä asioista kiinni, mutta kyllä isompiin ongelmiin ajautuneen kohdalla on takana lähes aina merkittävämmät tekijät.
        Koulutusrutiineiden sopimattomuus omaan fysiseen ruumiin rakenteeseen on jo paljon todenperäisempi syy, kuin mitä joku henkisen kantin kestäminen. Fyysiselle sopimattomuudelle koulutusrutiineihin voi tulla pian vastaan ne rajat mitä sen eteen on tehtävissä, ja helposti tällainen kyllä syö motivaatiota jo heti alkuunkin.
        Ongelmat raha-asioissa tai työuraan/opiskeluun liittyvissä jutuissa voivat myös olla pahasti pinostavia asioita. Samoin joillekkin nuorille miehille isoja ongelmia voivat aiheuttaa naissasiat, ja näistä lähinnä tyttöystävän puuttuminen(mikä ongelmana on myös trendi-tai kulttuurisidonnainenkin).


    • kannustusta pyydän

      Itte laitoin viestiä, että yritän päästä edes kertaamaan keski-ikäisenä..pyysin sopivaa tehtävää, mutta saapas nähdä..Koskaan en ole saanu kertauspyyntöä.

      Prkl..jos nuoret eivät pysty sitä käymään niin tässä on keski-ikäinen ukko ainakin yrittämässä.

      • just näin se on tämä

        Joo. Näitä keski-ikäisiä ja sitä vanhempiakin miehiä meillä todella riittää jotka nimenomaan haluaisivat päästä armeijaan kertausharjoituksiin. Tähän vielä liittyy selvä uho ja tuomitseminen niitä nuoria kohtaan jotka eivät armeijaa suorita tai saavat sieltä vapautuksen soveltumattomina. Ja tietenkin sivarit joutavat saunan taa, ja armeijaa suorittamattomat sotaan etulinjalle maalitauluiksi ja miinoja polkemaan. Tässä klristallisoituvat kulttuurimme todelliset keskeiset arvot jotka nousevat armeijainstituutiostamme näine yleisine asevelvollisuuksineen.


      • toivon tätä
        just näin se on tämä kirjoitti:

        Joo. Näitä keski-ikäisiä ja sitä vanhempiakin miehiä meillä todella riittää jotka nimenomaan haluaisivat päästä armeijaan kertausharjoituksiin. Tähän vielä liittyy selvä uho ja tuomitseminen niitä nuoria kohtaan jotka eivät armeijaa suorita tai saavat sieltä vapautuksen soveltumattomina. Ja tietenkin sivarit joutavat saunan taa, ja armeijaa suorittamattomat sotaan etulinjalle maalitauluiksi ja miinoja polkemaan. Tässä klristallisoituvat kulttuurimme todelliset keskeiset arvot jotka nousevat armeijainstituutiostamme näine yleisine asevelvollisuuksineen.

        Elämä on katsopas lapsukainen muutakin kuin fasebookia twittereitä ynnä suurta uhoa koulutuksista jossakin annan moloa kakkoseen eli AMK..

        Saattaa tulla liru punttiin, kun joudutte kohtaamaan..ehkä vielä jonakin päivänä.

        Asia poikanen menee sillä lailla, että kun valtaan astuvat vahvojen lait..on poru lähellä..

        Sinullekin kristallisoituu asia, että on ihmisiä joille ei todellakaan kannata alkaa leikkiä pikku tietoyhteiskunnan neitiä.


      • 44556666222222555555
        toivon tätä kirjoitti:

        Elämä on katsopas lapsukainen muutakin kuin fasebookia twittereitä ynnä suurta uhoa koulutuksista jossakin annan moloa kakkoseen eli AMK..

        Saattaa tulla liru punttiin, kun joudutte kohtaamaan..ehkä vielä jonakin päivänä.

        Asia poikanen menee sillä lailla, että kun valtaan astuvat vahvojen lait..on poru lähellä..

        Sinullekin kristallisoituu asia, että on ihmisiä joille ei todellakaan kannata alkaa leikkiä pikku tietoyhteiskunnan neitiä.

        No turha tässä on itsestään mitään kertoa kun nimettömänä voi vaikka minkälaisena esiintyä. Sen kuitenkin sanon että pahasti pieleen meni tuo jos minusta sait käsityksen, että olisin joku tietokoneella pelejä pelaava nuori ja että en paljon mitään muuta olisi elämässäni tehnyt. Olen jo vanhempi äijä, ja ei sekään ole niin kaukana että pääsen oikeasti ja virallisestikkin asevelvollisuudesta ikäni vuoksi. Minulle ei muuten kovin herkästi poru tulisi enää mistään, eikä varsinkaan mistään selalisesta mikä ei pakota minua kaltaisiesi uhoajakarjujen seassa viihtymään.
        Kun edes nuo AMK-jutut johonkin moloa kakkoseen vihjaten olisit jättänyt pois, niin olisi kommenttisi ollut minusta vähemmän etova. Se oli tämä kommenttisi siltä osin ihan kliseinenkin meidän armejainstituutiotamme näine yleisine asevelvollisuuksineen kauhiastas diggaavan miehen kommentti.


    • hevonv....

      Kyllä täytyy sanoa, että täällä on täysin persesilimätöntä porukkaa ollut tänä aamuna.Intti on liturgia, jota on veisattu sata vuotta ja veteraanit ovat jumalia,joita palvotaan aina kuusen latvaan asti, vaikka joka ikinen heistä olisi ollut sivilissä jos olisi voinut,mutta sinne vietiin väkisin tai toinen vaihtoehto saunan taakse.Rikkaitten mammonaa ja maata tässä yritetään pelastaa köyhien kustannuksella.Armeijassa ei ole tänä päivänä mitään hyvää.Nuorelta ryöstetään vuosi elämästä pois jonka olisi voinut käyttää sivistyksen opiskeluun eikä vittuilun kuuntelemiseen ja kiusaamiseen.Puhun nimittäin kokemuksesta.olen helevetin suuri sotapäällikkö oikein alik.arvoltaan.Voi helevetti kuinka ököt juoksi ja pokkuroi ja kompuroi edessäni,eikä kukaan kapiainen puuttunut millään tavoin.Joku kusipää oli hirttonarussa aamulla viiden aikaan kun pelastin hänet siitä.Puhumattakaan lentopeteistä ja äänisen aalloista,joista tämän päivän ököt eivät tiedä hevon veetä.Niin jotta siinä sinulle inttiä runkkarit.

      • vihaa vain

        Miksi halveksut niitä, jotka aikoinaan maan mahdollistivat vapaaksi?

        Älä heitä..niin monia jo tuonelaan matkanneita syyllistä vapaudestamme.

        Tunsin monia heistä.Viimeisimmän saatoin viime kesänä haudan lepoon..hänkin maksoi valtavan hinnan siitä, että sinä nulikka saat elää vielä.

        Itse olen ajamassa suojeluskuntia roskaväen kuriin laittamiseksi..mietipä sitä..jos ikäsi edes riittää ymmärtämään mitä se tarkoittaa.


      • hevonv....
        vihaa vain kirjoitti:

        Miksi halveksut niitä, jotka aikoinaan maan mahdollistivat vapaaksi?

        Älä heitä..niin monia jo tuonelaan matkanneita syyllistä vapaudestamme.

        Tunsin monia heistä.Viimeisimmän saatoin viime kesänä haudan lepoon..hänkin maksoi valtavan hinnan siitä, että sinä nulikka saat elää vielä.

        Itse olen ajamassa suojeluskuntia roskaväen kuriin laittamiseksi..mietipä sitä..jos ikäsi edes riittää ymmärtämään mitä se tarkoittaa.

        Voi helevetti sinun mietteitäsi kans.Minulla mittari näyttää jo kahdeksattakymmentä ja sinä sanot nulikaksi häpeä.Olen sota-ajan mies ja kuullut kaikki sankaritarinat ja valheet rintamilta ilta illan jälkeen.Joka iikka oli illan hämärässä kun desantteja pelättiin tippalinssissä ja sanoivat, emme olisi menneet mutta kun oli pakko.Minä en heitä halveksi jotka väkisten vietiin silvottavaksi ja kuolemaan.Itsekin olen haudannut heitä monia,mutta paskan puhumisen aika on oltava loppu ja tunnustettava tosiasiat.Ryssänpelko on voitettava ja heille vittuilu lopetettava jos aiot elää Venäjän kanssa sovussa.Venäjä olisi Suomelle suurenmoinen mahdollisuus jos vain vanhat liturgiat lopetettaisiin ja lyötäisiin sovinnon kättä Putinin kanssa.Tämä neuvo pitäisi sullekin kelvata.Sanoohan sanakin,että eläkää kaikkien kanssa sovussa mikäli se teistä riippuu.Luulotaudistakin voi parantua jopa kansakuntana jos on kykyä unohtaa vanhat ja katsoa eteenpäin.


      • No jopa oli taas...
        vihaa vain kirjoitti:

        Miksi halveksut niitä, jotka aikoinaan maan mahdollistivat vapaaksi?

        Älä heitä..niin monia jo tuonelaan matkanneita syyllistä vapaudestamme.

        Tunsin monia heistä.Viimeisimmän saatoin viime kesänä haudan lepoon..hänkin maksoi valtavan hinnan siitä, että sinä nulikka saat elää vielä.

        Itse olen ajamassa suojeluskuntia roskaväen kuriin laittamiseksi..mietipä sitä..jos ikäsi edes riittää ymmärtämään mitä se tarkoittaa.

        "Miksi halveksut niitä, jotka aikoinaan maan mahdollistivat vapaaksi?
        Älä heitä..niin monia jo tuonelaan matkanneita syyllistä vapaudestamme."

        Ei tuossa aiemmassa kommentissa minusta veteraaneja halveksittu tai syyllistetty mitenkään, todettiin vain, etteivät he siellä olisi olleet jos olisivat voineet itse asiaan jotenkin vaikuttaa, ja ainoastaan todellisuudesta vieraantuneet sodan glorifoijat muuta väittäisivät. Kukaan vähänkään täyspäinen ei nimittäin sotaan oikeasti halua.


      • Välinäytös politiikk
        No jopa oli taas... kirjoitti:

        "Miksi halveksut niitä, jotka aikoinaan maan mahdollistivat vapaaksi?
        Älä heitä..niin monia jo tuonelaan matkanneita syyllistä vapaudestamme."

        Ei tuossa aiemmassa kommentissa minusta veteraaneja halveksittu tai syyllistetty mitenkään, todettiin vain, etteivät he siellä olisi olleet jos olisivat voineet itse asiaan jotenkin vaikuttaa, ja ainoastaan todellisuudesta vieraantuneet sodan glorifoijat muuta väittäisivät. Kukaan vähänkään täyspäinen ei nimittäin sotaan oikeasti halua.

        Siinä olis poijaat Talvela ja Siilasvuo repimässä hiuksiaan jos näkisivät mitä ainesta nykyään inttiin pukkaa. Naisia etenkin. Armeijasta tehtiin älyttömyyden tyyssija vailla vertaa pelkästään naisten vapaaehtoisella asepalveluksella.

        Edelleen olisi talvisodan veteraaneille kova paikka jos voisivat nähdä Suomen hallituksen ja eduskunnan toiminnan Suomalaisia kohtaan nyt. Veteraani riskeerasi henkensä etulinjassa vieraan muukalaislauman tankkeja vastaan. Nyt hallitus ja eduskunta myyvät Suomea taistelutta muille maille.


    • ajatuksia taas ehe

      Menkööt kuka haluaa, mutta se on kyllä outoa että on käsitys siitä, että se olisi jonkin sortin "mieskoulu". No, jos ei ole perustoimintoja täysikäisyyteen mennessä vielä oppinut, eikä vastoinkäymisiä ikinä kohdannut, vaan on ollut pumpulissa, niin voihan se ollakkin sitten aikuistumiskoulu...?

      Positiivisesta kokemuksesta en tiedä. Itselläni lääketieteellisistä syistä peruttiin tuo, mutta ystäväni joka on käynyt tuon vuosia sitten on samoilla linjoilla kanssani. Lähinnä meni sen takia, että suku painosti. Myöskin tiedän toisen, joka meni, koska suku painosti.

      Myöskin ärsyttää ne naiset/työnantajat, jotka (täällä) sanovat, että "inttiä käymätöntä miestä en huoli". Mikä siinä intissä niin on sellaista, että se muka olisi kriteeri? Että opitaan ryyppäämään kaikki vapaat, mudassa rämpimistä...? Selittäkää. Menkää itse sinne inttiin, jos toisilta sitä vaaditte. Miten edellämainitut vaikuttavat vaikkapa elektroniikka-asentajan, hoitajan, toimistolaisen, jne. työhön?

      Myöskin mitä olen kuullut, niin ajattelu tuolla on vain pahaksi. Käskyjä/asioita ei turhan kompleksilla mallilla kannata miettiä vaan putkiaivot pärjäävät parhaiten?

      Kyllä, tiedetään, kävit intin mm. 100 vuotta sitten ja olit Ryssäin tsaarin prikaatissa jne., suksit tuhat kilometria viiden miljoonan asteen pakkasessa kouluun missä oli mätiä perunoita ja koulumatkalla painit karhuja/hirviä/kettuja/kossakkeja vastaan. Pitääkö vahinko laittaa kiertämään?

    • ateistikaveri

      Kuvitteleeko joku tosiaan, että yleisestä asepalveluksesta jotain hyötyä veteraaneille? Että sillä kuitataan jokin velka?

      Voi veteraanit. Niitä voi käyttää "argumenttina" asiassa kuin asiassa. Vähän kuin, "pelastakaa lapset". Asiaan kuin asiaan.

      Jos veteraaneita haluatte arvostaa ja auttaa niin siitä vaan vanhainkotiin vapaaehtoistyöntekijäksi tai johonkin asiaankuuluvaan yhdistykseen yhteyttä,.. mutta älkää jauhako tuollaista paskaa :)

      • heikosti käy

        Sinullekin wiherpoika..toivon todella, että aikaan maassa astuisi voimaan sotatila..silloin kaltaisesi fasebookin korvakoruneidit haetaan kodistaan ja annetaan fyysistä oppia niin kauan, että järki tulee..


      • ateistikaveri
        heikosti käy kirjoitti:

        Sinullekin wiherpoika..toivon todella, että aikaan maassa astuisi voimaan sotatila..silloin kaltaisesi fasebookin korvakoruneidit haetaan kodistaan ja annetaan fyysistä oppia niin kauan, että järki tulee..

        Esitin näkemykseni iänikuisesta veteraaniargumentista, sekä kritisoin sen käyttöä. Esitin ajatuksen siitä, mitä tapoja voisi olla että oikeasti tekisi heidän hyväkseen jotain.

        Ei, en halvenna heitä, huvittaa vain miten tuota samaa veteraanit -argumenttia käytetään ja sitten puhutaan kuinka heitä kunnioitetaan ollaan velkaa ja vaikka mitä, mutta sitten kun otetaan puheeksi, mitä on oikeasti tehnyt tai voisi tehdä... No eiköhän sieltä tule joku itse isänmaallisuus hienosti antamaan arvokasta palautetta.

        Kyllähän se on paljon parempi että maksaa 5€ kiitos 39-45 talvisota paidasta, ajaa hiukset pois ja menee kapakkaan kaljalle (tai vielä parempi, suomi24:än, lol) uhoamaan talvisotaa ja huutelemaan ulkomaalaisille että muumilaakso muumeille.

        "Tulis sota ja tappas tollaset viher hakkais kaikki homot talvisota 666 kaljaa". Jos menee armeijaan, ja tulee tuollaista suun kautta paskaa suoltavana puoliaivona ulos, niin ei kovin hyvin mene.

        Niin, ja jos se sota sitten tulisikin, niin miten osaat ennustaa käyttäytymisesi? Siviilielämässä kuviteltu "kun sota tulee, kaivan vajasta Suomi-kiväärini ja lähden kyykkyjuoksemaan (vaikka armeija-ajoista onkin 30 vuotta ja olen puoli-alkoholisoitunut, rapakuntoinen juoppo) suojasta suojaan etulinjaan ja ammun kaikki" ei välttämättä kriisitilanteessa toteudu.

        Vai oletko monessakin sodassa käynyt, ja voit suhteellisen tarkasti ennustaakin miten käyttäydyt?

        Hyvää kesää.


      • Järki käteen!
        heikosti käy kirjoitti:

        Sinullekin wiherpoika..toivon todella, että aikaan maassa astuisi voimaan sotatila..silloin kaltaisesi fasebookin korvakoruneidit haetaan kodistaan ja annetaan fyysistä oppia niin kauan, että järki tulee..

        "Sinullekin wiherpoika..toivon todella, että aikaan maassa astuisi voimaan sotatila..silloin kaltaisesi fasebookin korvakoruneidit haetaan kodistaan ja annetaan fyysistä oppia niin kauan, että järki tulee.. "

        Mietippä vähän sinä emäidiootti, mitä tuossa juuri oikeasti toivoit...?
        Jos maassa tulee sotatila, niin me mitä suurimmalla todennäköisyydellä häviämme ja armeijan miesmassa taistelu tavasta riippuen joko tapetaan muutamaa onnekasta lukuunottamatta viimeiseen mieheen, tai sitten ei ehdi edes marssia rintamalle kun sota on jo ohi.
        Onko se "facebookin korvakoruneitien" alistaminen sinun kieroutuneeseen militaristiseen arvomaailmaasi mielestäsi muka sen väärti asia, että jokaisen meistä pitäisi joutua vaarantamaan/uhraamaan henkensä sen takia...?


      • trjrhjrj
        Järki käteen! kirjoitti:

        "Sinullekin wiherpoika..toivon todella, että aikaan maassa astuisi voimaan sotatila..silloin kaltaisesi fasebookin korvakoruneidit haetaan kodistaan ja annetaan fyysistä oppia niin kauan, että järki tulee.. "

        Mietippä vähän sinä emäidiootti, mitä tuossa juuri oikeasti toivoit...?
        Jos maassa tulee sotatila, niin me mitä suurimmalla todennäköisyydellä häviämme ja armeijan miesmassa taistelu tavasta riippuen joko tapetaan muutamaa onnekasta lukuunottamatta viimeiseen mieheen, tai sitten ei ehdi edes marssia rintamalle kun sota on jo ohi.
        Onko se "facebookin korvakoruneitien" alistaminen sinun kieroutuneeseen militaristiseen arvomaailmaasi mielestäsi muka sen väärti asia, että jokaisen meistä pitäisi joutua vaarantamaan/uhraamaan henkensä sen takia...?

        Jos joku armeijahomo tulisi ovestani sisään sotatilan valtuuksin, ampuisisn sen laittomalla pistoolillani.

        Niin, ei poliisi kaikkia aseita tiedäkään.....


    • 44558778888889999999

      "Sinullekin wiherpoika..toivon todella, että aikaan maassa astuisi voimaan sotatila..silloin kaltaisesi fasebookin korvakoruneidit haetaan kodistaan ja annetaan fyysistä oppia niin kauan, että järki tulee.. "

      Siis tällainen ilmiö on ihan oikeasti olemassa kulttuurissamme. Meillä se tietty osa armeijainstituutiota ja tätä yleistä asevelvollisuutta reserviarmeijoineen diggaavista nimenomaan haluaisi sotatilan siksi että he pääsisivät joidenkin paljolti vaan fantasioimiensa 'kovakoruja kähyttävien neitihippienmiesten' alistajiksi ja pahoinpitelijöiksi. Tämä tällainen ei oikeasti paljon palvele mitään maanpuolustusta ulkoista vihollista vastaan. Se on sisäpoliittinen tai pikemminkin vaan ihan omia fantasiamieltymyksiään totetuttamaan haluavien päiväunta.

    • WALDO39

      Itse olen lähdösssä inttiin vuodeksi seuraavalla viikolla, ja minulle se on enemmänkin velvollisuus kuin pakote. En halua sinne että tulevaisuudessa pystyisin puolustamaan maatani, koska sellaisia sotia ei Suomeen takuulla tule. Ja jos tulee niin sitten otan sen velvollisuutena isänmaatani kohtaan. Itse otan intin sellaisena käsityksenä että sieltä saa uutta kokemusta, tutustuu aseisiin ja niiden huoltamiseen, tutustutaan uusiin ihmisiin, kasvetetaan lihas- ja yleiskuntoa, paikkana tutustua uusiin asioihin ja paikkoihin jne.

      Moni täällä aukoo että intti on turha paikka ja siellä menee vuosi hukkaan, ja joillekkin ihmisilli se saattaa ollakkin, ja sen takia armeijaan lähtijöillä kannattaa ehdottomasti olla ne opiskeluasiat hoidettu. Itse ehdin käydä jo ne opiskelut ja ellen jää armeijaan hommiin voi sanoa työnhaussa että en kuulunut niihin jotka eivät kestäneet armeijaa. Muutama kaverini jotka sai tietyistä syistä vapautuksen armeijasta, ilkkuvat välillä minulle että ihan turha paikka. No se nähdään sitten onko turha paikka, mutta itse otan kaiken irti armeijasta minkä saan, välittämästä niisten ihmisten mielipiteistä jotka eivät ole siellä käyneet tai ottaneet koko juttua edes tosissaan. En odota asepalvelus ajan olevan helppoa, eikä sen kuulukkaan olla helppoa tai hauskaa.

      Ja mikä tulee noihin teidän väittämiin homo juttuihin armeijassa niin voin tulla kk päästä kertomaan kuika monesti on tungettu kuumemittari perseeseen.

    • vemppa sucks

      "Lopuille joilla ei ole fyysistä tai henkistä estettä edellä mainittujen suorittamiseen voitaisiin luovuttaa hame."
      Huomaatkos mikä tässä lauseessasi on aika veikeää...? ;)

      En huomaa, voitko avata asiaa?

      "Muistakaa myös että elämässä on myös velvollisuuksia eikä pelkästään oikeuksia."
      Toki on, mutta vain tyhmä tekee kyseenalaistamatta kaiken mitä käsketään.
      Minä en ainakaan koskaan heittäisi tätä ainokaista elämääni hukkaan minkään maaläntin takia, vain koska joku ylempi taho koettaa selittää että se on minun "velvollisuuteni". Minä kun en tietääkseni ole henkeäni velkaa kenellekkään.

      Miksi noudattaa lakia, liikennesääntöjä, yleisiä hyviä tapoja? Miksi ylipäätänsä noudattaa mitään asiaa jonka joku toinen on säätänyt/määrännyt??? Jos Suomi ei ole sinulle tärkeä ja sellainen asia mitä et halua puolustaa tarvittaessa niin onneksi sinunlaisia ei ollut olemassa sotavuosina. Nyt täällä puhuttaisiin ryssää ja asiat olisi vieläkin enempi päin persettä kuin ne nyt ovat. Ja sinullakaan tuskin olisi sananvapautta jotta voisit kirjoitella nettiin mitä itse haluat.

      "Jos tarvitsee motivaatiota inttiin menemiseen niin muistakaa mitä teidän ikäiset kundit rintamalla ja gimmat kotirintamalla tekivät vuosina 1939-1945."
      He tekivät sen mikä heidän oli siihen aikaan ja niissä olosuhteissa pakko tehdä. Se aika oli ja meni, eikä todennäköisesti tule enään koskaan toista sotaa, jossa olosuhteet olisivat ne samat.
      Tuo on tunteisiin vetoava argumentti, eikä sillä ole järkisyiden tai logiikan kanssa mitään tekemistä, eikä se tee nykyisestä asevelvollisuudesta yhtään vähemmän ajasta jälkeenjäänyttä armeijakoneistoa tai ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa vähemmän räikeästi rikkovaa järjestelmää.

      Hienoa että sinulla on meedion kykyjä. Laitatko mulle ens viikon lottonumerot samalla, kiitos. Ei ole kuin n.kuukausi kun korkea arvoinen Venäläis kenraali puhui että Suomen nato kaveeraaminen on pahasta. Niin mitä kunnioitus on onko se tunne vai mikä. Aivan sama. Suomelta tuskin tullaan kysymään että haluatteko tapella vaan ryssä tulee rajan yli melko varmasti samalla tavalla kuin edellisessäkin kahinassa, mitään ilmoittamatta tai varoittamatta. Elätkö elämääsi pelkästään järkisyiden ja logiikan kanssa? Melkoisen kuiva elämä sulla voin sanoa jos näin on.

      "Pitäisi olla jokaiselle päivän selvä asia että jo pelkästään kunnioituksesta veteraaneja kohtaa jokainen hoitaa oman osuutensa kotimaan puolustuksessa."
      Veteraanien kunnioittaminen ei edellytä näiden nykyaikaan täysin sopimattoman, verrattain heikkotasoisen ja silti ylettömän kalliin maanpuolustusjärjestelmän loputonta ylläpitoa hinnalla millä hyvänsä.
      Kunnioittakaamme aiempien sukupolvien panosta yhteisen kotimaamme hyväksi kukin omalla tavallamme. Jos tuo kunnioitus perustuu sille että meidät pakotetaan osoittamaan kunnioituksemme toistamalla sukupolvesta toiseen jotain rituaalin omaista toimintamallia, niin onko sellainen muka mitään aitoa kunnioitusta

      Jos armeija on sinulle pakottamista niin se on sääli koska kuulut pieneen vähemmistöön jolle armeija on ilmeisesti liian vaativa paikka. Muista että sinulla on myös mahdollisuus siviilipalvelukseen jos et halua armeijaan mennä. Sukankutojia tarvitaan silloin jos (toivottavasti ei koskaan) kahinaan joudutaan. Veikkaan että olet joko alaikäinen räkänokka joka on täällä provoomassa tai sitten kuulut tuohon hameväkeen.

      • Antaa sen muuttua

        "En huomaa, voitko avata asiaa?"
        No annat siinä ymmärtää (oletan nyt vastaavani samalle ihmiselle kuin aiemminkin), että kaikkien henkilöiden jotka eivät omaa henkisiä tai fyysisiä esteitä armeijan suorittamiseen pitäisi mielestäsi käyttää hametta.
        Et ottanut tuossa lauseessa mitään kantaa siihen olisivatko nämä henkilöt armeijan käyneitä/käymättömiä, tai halukkaita/haluttomia käymään armeijan, vaan sanoit ainoastaan että kaikkien jotka omaavat fyysisesti ja henkisesti riittävät resurssit armeijan käymiseen tulisi käyttää hametta (en yleensä takerru ihmisten oikeinkirjoitukseen, mutta tämä ilmeinen typovirheesi yhdistettynä viestisi uhoavaan sävyyn teki sisällöstä aika huvittavan).

        "Miksi noudattaa lakia, liikennesääntöjä..."
        Siksi että useimmille yhteisille kirjatuille järjestyssäännöille kuten laille ja liikennesäännöille, sekä hyville tavoille on olemassa selkeät ja pätevät perusteet , kuten yleiset empatiakykyyn perustuvat periaatteet ja turvallisuuden ylläpitäminen.

        "Jos Suomi ei ole sinulle tärkeä ja sellainen asia mitä et halua puolustaa tarvittaessa niin onneksi sinunlaisia ei ollut olemassa sotavuosina."
        Maaläntti nimeltä Suomi ei ehkä ole sellainen asia jota kokisin tarvetta puolustaa, mutta jotkut siihen suoraan tai epäsuorasti kytköksissä olevat asiat ovat. Kuten tuolla aiemmin tosin totesin, niin mieluiten puolustaisin niitä jollain muulla konstilla kuin ravaamalla rynkky kourassa pusikossa, koska nykyoloissa sellainen "puolustaminen" ei todnäk hyödyttäisi ketään, kaikkein vähiten minua itseäni.
        Mistäs tiedät ettei kaltaisiani ollut? Älä ainakaan jaksa olla niin ylimielinen, että esität tietäväsi mitä itse kukakin sotaveteraani ja sodassa kaatunut sinne rintamalle joutumisestaan ajatteli.

        "Nyt täällä puhuttaisiin ryssää ja asiat..."
        Jälleen kerran, mistäs tiedät?
        Jos sen aikaiset poliitikot olisivatkin olleet enemmän kuin minä, niin ties vaikka koko sota olisi älytty välttää, eikä yhtään miestä olisikaan tarvinnut lähettää rintamalle teurastettavaksi, jotta itsenäisyys saatiin säilytettyä (en sano että näin oikeasti olisi käynyt, mutta jossittelemalla ja jälkiviisastelullahan kaikki on aina mahdollista...).

        "Suomelta tuskin tullaan kysymään..."
        Mikäli hypoteettista Suomen valloitusta nykyoloissa yrittävät venäläisupseerit eivät olisi ihan täysiä diletantteja, niin he eivät tosiaankaan hassaisi raskaasti aseistetun armeijansa miesvoimia siihen että marssittaisivat näitä kuukausitolkulla rajalle tapettavaksi kuten 70 vuotta sitten, kun pystyisivät tarvittaessa lopettamaan koko sodan yhdellä hutiloimatta suunnitellulla täsmäiskulla.

        "Elätkö elämääsi pelkästään..."
        En, mutta tässä ei puhuttukkaan minun elämästäni vaan siitä miten maassamme asioita hoidetaan ja se on minusta kyllä ihan puhtaasti järki- eikä tunnekysymys.

        "Jos armeija on sinulle pakottamista..."
        Asevelvollisuus perustuu siihen, että kaikilta tietyn ikäisiltä miehiltä edellytetään osallistumista rauhanaikanakin sotilaalliseen koulutukseen, jonka pääasiallinen tehtävä on kouluttaa nämä kyvykkäiksi tappamaan muita ihmisiä, vaikka on ilmiselvää ettei suurimmasta osasta miehistä tällaiseen hommaan ole (toissijaisena vaihtoehtona heille on sivari, joka on tahallisesti tehty armeijaa hankalammaksi vaihtoehdoksi jossa yhä tänäpäivänäkin säilyy tietty rangaistusmentaliteetti).
        Tällainen toiminta on valtion taholta monessa mielessä todella epäeettistä ja rikkoo päivänselvästi useita keskeisiä ihmisoikeuksia. Lisäksi asevelvollisuusarmeijan kokoamiseen ja ylläpitoon liittyy lukuisia ongelmia, jotka tekevät siitä auttamattomasti heikomman ja tehottomamman maanpuolustuskoneiston, kuin logistiikkaan enemmän panostavat, pienemmät ja paremmin koulutetut palkka-armeijat, joista suurinosa sivistysmaiden sotavoimista nykyisin koostuu.
        Näiden seikkojen valossa, en katso että omalla kyvykkyydelläni käydä armeija on oikeastaan itse asian kanssa mitään tekemistä.

        "Veikkaan että olet joko alaikäinen räkänokka joka on täällä provoomassa tai sitten kuulut tuohon hameväkeen."
        Väärin ja väärin. Olen mies, jo muutaman vuoden olen ollut täysi-ikäinen ja onpas siellä armeijassakin tullut käväistyä.
        Sinusta sen sijaan en kyllä viitsi edes yrittää arvailla mikä olet miehiäsi, muttei sinulla kovin hyvä itsetunto ainakaan näyttäisi olevan (jollei olisi, niin ei sinulla olisi mitään tarvetta uhota tuohon tyyliin).


    • ghmghmjghm,

      "Jos armeija on sinulle pakottamista niin se on sääli koska kuulut pieneen vähemmistöön jolle armeija on ilmeisesti liian vaativa paikka."
      Tai tämä virkkeesi:

      "Sukankutojia tarvitaan silloin jos (toivottavasti ei koskaan) kahinaan joudutaan."

      Hohhoijaa, lasauttaisin ilomielin sua nyrkillä naamaan, pelle.

      Voi poika, vaikka sulla kasvaakin parta ja joudut höyläämään, olet silti pieni poika. Vitun äpärä.

      SUURIN OSA SUOMALAISISTA EI KÄY INTTIÄ!

      (Naiset 20- 30 %miehistä)

    • Ex-solttu

      Olin itse kahdeksan kuukautta aikanaan intissä. Silloin se oli vielä sentään miesten paikka eikä siellä ollut naisia. Juuri naisten tapaisten ryhmien tulo on vaikuttanut siihen, että intti luiskahti reunan yli pellelaitokseksi.

      Osallistuin kaikkeen palvelukseen, vemppaamatta mitään osaa. Polkupyörämarssille? Tietysti! Hiihtomarssille? Yessöör! Tuo viimeinen muuten oli aika karmea kokemus. Intissä auttaa, jos et herätä erityistä huomiota. Ekana päivänä yksi typerä alikessu otti minut silmätikukseen. Sitä tais vituttaa palvelus aika rankasti siinä vaiheessa ja siinä sitä sitten oltiin sen kanssa kun se sääti millimetriviivottimella asiat. Onneksi alokasajan jälkeen tuli järkevämmät alikessut.

      Kun intissä muuten valitset mielenkiinnon kohteita koulutukselle, älä pistä ensimäiseksi sellaisia paikkoja, johon on pääsykokeet. Voi olla, että reputat ja sitten et pääse toissijaiseen kohteeseen niin todennäköisesti. Intillä ja järjenkäytöllä ei tosin ole mitään yhteistä. Esimerkiksi RUK:n valinta on siirretty aiemmasta peruskoulutuksen lopulta pidetystä alkupuolelle. Ihan älytön muutos, kun osa kuten itse oppii asiat parhaiten käytännön maastokeikoilla.

      Muuten intissä kunto pääsi hieman huononemaan. Ja tämä oli aikana, kun naiset eivät vielä olleet riesana koulutuksessa. Tämä näkökulma ei ole sovinismia, sillä naiset eivät keskimäärin ole niin vahvoja kuin miehet. Siten fyysisiä harjoituksia pitää vaatimuksiltaan madaltaa, jotta naiset suoriutuvat tai naiset pitää vapauttaa osasta. Tämä ei ole moraalin kannalta hyväksi. Naisille pitäisi olla ihan oma "armeija".

      Lähtöpäivänä kun sain sotilaspassin, siinä oli välttävän merkinnät. Kaunis kiitos kun en käynyt vempassa koko aikana. Kun myöhemmin tuli kutsu kertauksiin, meikä painui täydennyspalvelukseen. En suosittele inttiä kenellekään.

    • armeijaonperseestä

      Joutuu vetää lippaa vaikkei mua kiinnosta tipan tippaa
      Rupes siellä jengi kyllä flippaa,
      ampuu suin päin ilman koko lippaa
      Älä mummo parka pelkää, älä pure hammasta
      Rauhan mies oon, laupee ku lammas
      Ikinä en oo vaa perustanu kammast
      En tee työtä, minkä merkitys on vammasta

    • ikävalko

      Vaikka mielipiteet selvästi näyttävät olevan kovin negatiivisiä, itse ajattelin lukion jälkeen astua inttiin. Kokemushan se olisi, eikä ikinä tiedä vaikka joskus siellä opitutut taidot joutuisivat käyttöön..

    • rvereber

      Tottakai. Opit odottamista.
      Joudut käyttämään omaa rahaasi jatkuvasti. Ruoka leireillä on riittämätöntä ja kehnoa.
      Loukkaat tai sairastut vähintään kerran intissä olosi aikana.
      Olet intissä vain siksi, koska valtio tahtoo kastroituja orjia. Vapaa mies ajatuksineen ja tekoineen on vaaraksi valtaeliitille.

      Kerro, miksi Suomessa ei ole koskaan mielenosoituksia suurten rakenteellisten muutostarpeiden vuoksi? Miksi kansa jupisee, muttei uskalla tehdä mitään? Miksi meidän täytyy ylläpitää valtion kanavaa ensi vuodesta alkaen verorahoin?
      Miksi vuodesta toiseen eduskunnassa on samat puolueet ja samat kasvot päättävissä elimissä? Kuka heidät valitsee? Niin...tyhmät luulevat, että se on äänestäjien vika.

      Koska me elämme totalitarismissa. Puoluetotalitarismissa.
      Ja käärmeen kitana pilkottaa EU.

      • ikävalko

        Niin kysyt multa ?


    • SYgag

      Armeijassa ei ole mitään miehistä tai aikuismaista. Täysi pelleilypaikka, jota vetävät mielikuvitusmaailmassaan elävät henkilöt. Ei mitään tekemistä tosimaailman kanssa.

      • SYgag

        Ja tarkoitin siis nyt erityisesti nimenomaan varusmiespalvelusta sisältöineen.


    • iloi.o,o,uo

      Tällä hetkellä meitä ei uhkaa mikään.

      Mutta miehitetyssä Suomessa meno voisi olla tällaista:
      http://www.youtube.com/watch?v=USUwQqlNol4

      • Fiuliluliluliii

        "Mutta miehitetyssä Suomessa meno voisi olla tällaista:
        *Borat-video*"

        Ai muuttuisiko Suomi kenties mielestäsi hilpeämmäksi paikaksi asua, vai mitä meinaat?


    • jklnlknkln

      No kyllä :)

      • fgfgnfgn

        Järjestyksenvalvojat /kasakat) vetäisivät pari diskotanssisessiota spontaanisti.
        Olisi se kivempaa seurattavaa kuin katsella sinivuokkojrn löntystämistä abc:lle joka päivä.


    • qr3f34fef

      Alexander Vasiljevits Suvorov, Ryazanin kuvernööri,kenraali joka ei hävinnyt YHTÄÄN AINOATA taistelua (s.1730 - 1800)

      Suora lainaus hänen päiväkirjoistaan:
      " Mitä enemmän mukavuutta, sitä vähemmän rohkeutta."
      Pätee vielä tänäkin päivänä.

      Ja itse vastustan puolustusvoimia sekä armeijaa.

    • Ennakkoajatuksia_intistä

      No siis ite aattelen et on se iha jees jotai asetta ampua ja näin, mut ehkä ongelmana on aamu lenkit ja homeiset punkat

    • SYagg

      Suomi Ensin. Ei armeijaa.

    • Anonyymi

      Totaalikieltäytyjä joutuu jalkapantaa käyttämään mutta pakolaiset on harvoin intissä. Suomenkansalaisuuden anovat vasta kun on inttiikä ohi. Voi vittu mitä luusereita. Pelkäävät kuria ja yhteishenkeä. Kukapa haluais nukkua samassa tuvassa mustan kanssa

    • Anonyymi

      Pullamössöt valittaa intistä, jos 5v sodissa olleet eivät olisi pelastaneet itsenäisyyttä palvelesivat nyky mössöt pakosti 2-5vuotta, tai lentäisivät syvimpään tyrmään iäksi. # ¤

    • Anonyymi

      Menisin muuten mutta se homoilu ei yhtään kiinnosta.

    • Anonyymi

      Minä en olisi halunnut intistä pois ollenkaan, erittäin kivaa varsinkin metsäkeikat.

    • Siitä miesten koulusta voidaan olla montaa mieltä. Otetaanpa esim. edesmennyt mäkihyppääjä Matti Nykänen joka kävi armeijan. Tekikö armeija Matti Nykäsestä miehen? Valitettavasti ei. Nykänen nautti armeijassa erivapauksia, sen takia kun oli maailmanmestari,toilailujakin katsottiin lähes läpi sormien. Nykänen oli armeijassa lähinnä sirkuspellen roolissa. Maailmanmestari tai ei, pitäisi armeijassakin olla kaikilla samat säännöt.

    • Anonyymi

      "Nuorten miesten mielipiteet intistä?"

      Ai että mielipide pitäisi kertoa? Jospa kerron kuinka minä menetin neljä vuotta nuoremman pikkuveljeni armeijan upseereiden tekemien päätösten ja virheiden vuoksi. Olisiko siinä riittävästi mielipidettä, vai pitääkö joillekin selittää tarkemmin mitä se tarkoittaa?

      RIP Markus.

      Kun vielä kerran saisin halata ainoaa rakasta pikkuveljeäni ja kertoa kuinka tärkeä olet minulle. Ne ruskeat nappisilmät jotka sulattivat kaikkien sydämmet ja saivat minut aina niin hyvälle mielelle. Ei ole päivääkään mennyt ettet kävisi mielessäni ja ne lukemattomat yöt kun olen itkenyt tyynyni märäksi.
      Jäljelle jäi vain muistot yhteisistä hetkistä kun viikonloppuisin valvottiin myöhään ja pelattiin pelejä, katsottiin elokuvia sohvalla löhöten ja yhteiset lomamatkat perheen kanssa ja kuinka ajokortin saatuani kävin hakemassa sinut usein koulusta.

      Mitään muuta ei jäänyt kuin haalistuvat muistot..

      • Anonyymi

        Osanottoni.

        Tuo on järkyttävää. Tiedän sen koska olen menettänyt 16 vuotiaan kaksoisveljeni onnettomuuden vuoksi noin kymmenen vuotta sitten. Ei elämä siitä enää täysin normaaliksi palaudu vaikka kuinka yrittäisi.

        Usein tulee katsottua youtubesta videoita joissa kaksoisveljet tapaavat toisensa pitkän ajan kuluttua ja oma veli tulee mieleen ja sitä miettiin että mitä kaikkea meillä olisikaan voinut olla.
        Surprise Reunion between Air Force Twin Brothers
        https://www.youtube.com/watch?v=YB6Zpd6VuVI
        Army Twins Reunited. Over 3,000 miles apart.
        https://www.youtube.com/watch?v=5lpqgBGw7tA

        Huh huh, kylläpä tuli taas niin haikea olo kun tätä kirjoitin. Jotakin tärkeää puuttuu elämästäni.


      • Anonyymi

        Tuota lukiessa tulee niin surullinen mieli. ;(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osanottoni.

        Tuo on järkyttävää. Tiedän sen koska olen menettänyt 16 vuotiaan kaksoisveljeni onnettomuuden vuoksi noin kymmenen vuotta sitten. Ei elämä siitä enää täysin normaaliksi palaudu vaikka kuinka yrittäisi.

        Usein tulee katsottua youtubesta videoita joissa kaksoisveljet tapaavat toisensa pitkän ajan kuluttua ja oma veli tulee mieleen ja sitä miettiin että mitä kaikkea meillä olisikaan voinut olla.
        Surprise Reunion between Air Force Twin Brothers
        https://www.youtube.com/watch?v=YB6Zpd6VuVI
        Army Twins Reunited. Over 3,000 miles apart.
        https://www.youtube.com/watch?v=5lpqgBGw7tA

        Huh huh, kylläpä tuli taas niin haikea olo kun tätä kirjoitin. Jotakin tärkeää puuttuu elämästäni.

        Kaksosen "menettäminen" esimerkiksi koulupaikkakunna vaihdon, työpaikan tai naimisiin menonkin vuoksi voi olla kova paikka kuten seuraavalla videolla näkyy.

        Kaksoset ovat maailman onnekkaimpia ihmisiä. He ovat jo syntyessään voittaneet elämän lotossa päävoiton. Mittatilaustyönä tehty paras kaveri, jonka kanssa saa yhdessä kasvaa ja kokea maailmaa nuoruusvuosina, silloin kun kaverilla on kaikkein suurin merkitys. Moni joutuu tekemään sen täysin yksin. Sitä ystävyyttä kannattaa arvostaa, sillä koskaan ei voi tietää mitä huomenna tapahtuu.

        Uskokaa sillä puhun kokemuksesta että se ei ole helppoa! Vaikka se ei olekaan käytännössä totta, niin kouristava tunne vatsassa on kuin tärkeä osa elämästäsi otettaisiin pois sinulta kysymättä. Videon loppupuolella on tunteet pinnassa ja nuo kyyneleet ymmärtää, koska siinä veli pelkää menettävänsä pysyvästi oman parhaan kaverinsa. Kuten hän puheessa sanookin "built-in best friend". https://www.youtube.com/watch?v=jUzEXCQRKYs


      • Anonyymi

        Kylläpä on surullista. ;(

        RIP pikku Markus


      • Anonyymi

        Niin surullista. 😢


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin surullista. 😢

        Myötätunto on heikkoutta!


        Menkää kotiin kasvamaan miehiksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osanottoni.

        Tuo on järkyttävää. Tiedän sen koska olen menettänyt 16 vuotiaan kaksoisveljeni onnettomuuden vuoksi noin kymmenen vuotta sitten. Ei elämä siitä enää täysin normaaliksi palaudu vaikka kuinka yrittäisi.

        Usein tulee katsottua youtubesta videoita joissa kaksoisveljet tapaavat toisensa pitkän ajan kuluttua ja oma veli tulee mieleen ja sitä miettiin että mitä kaikkea meillä olisikaan voinut olla.
        Surprise Reunion between Air Force Twin Brothers
        https://www.youtube.com/watch?v=YB6Zpd6VuVI
        Army Twins Reunited. Over 3,000 miles apart.
        https://www.youtube.com/watch?v=5lpqgBGw7tA

        Huh huh, kylläpä tuli taas niin haikea olo kun tätä kirjoitin. Jotakin tärkeää puuttuu elämästäni.

        Tuo on niin ikävää. Kun tiedän itse kaksosena kuinka tiukka side kaksosten välillä on. Hän on mittatilaustyönä tehty paras kaverini. Kukaan muu ei tule edes lähellekään sitä ystävyyttä joka meidän välillä on.


    • Anonyymi

      Onko koiran kouluttaja hyvä kapiainen?.

      • Anonyymi

        Teinipoikien juoksuttajia tuskin voi kouluttajiksi kutsua.


    • Anonyymi

      Nykyajan nuoret ovat usein melko fiksuja ja ymmärtävät milloin on aika jättää leikkimiset sikseen. Joka kuudes kesällä armeijaan menneistä keskeytti orjamiespalveluksensa.
      https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/4465447

    • Anonyymi

      Ei sen ollu tarkotuskaan olla mikään hoivakoti

      • Anonyymi

        Mene ja kuole pois!

        Kukaan ei jää kaipaamaan!


    • Anonyymi

      Mun mielestä aivan turhaa paskaa. Olen tällä hetkellä suorittamassa palvelusta ja tj55. Tähän mennessä ainoat asiat mitä olen oppinut on jatkuva vittuuntuneisuuden tunne. Ennen inttiä olin huippu kunnossa ja Suomen parhaimpia omassa urheilu lajissa 400m juoksu, mutta nyt intin aikana päässyt täysin rapakuntoon kun ei treenaamaankaan pääsee koronan takia

    • Anonyymi

      80-90% on puhtaasti ajan tuhlausta, kun pitää olla saapumiserä aina paikalla. Paljon voi tenttiä etukäteen, ja testejä tehdä, ja kaikki siviilissä, jopa ampumiset, ja sitten vain käytäisiin suorittamassa osioita, joita ei voi muuten suorittaa, mutta kyllä pitkälle kaiken voi suorittaa opintojen ja työn ohessakin lähimmällä keskuksella ja maastossa - joita kaikkia löytyy joka kaupungista.

    • Anonyymi

      Ei kannata käydä, mieluummin vapautus tai sivariin.

    • Anonyymi

      Miehimysten kouluksi se on kyllä sangen avartava.

    • Anonyymi

      Liian monta rauhanaikaista kuolemaa, turhaan!

      Steve Lindforsin poika ei enää ole kertomassa tarinaansa, mutta isä ei enää luota puolustusvoimien palvelusturvallisuuteen ja suositteleekin nuoremmalle pojalleen siviilipalvelusta: https://yle.fi/a/74-20058335

      • Anonyymi

        Melkoista ruikuttamista pleikkariporukoilta. Ai, että! Mutustakaa vain niitä ne chipsejänne ja lipittäkää sitä Redbullia.
        Suomen Puolustusvoimat tunnetaan maailmalla pääosin heikosti, mutta maailman konflikteihin ja niiden hallitsemiseen erikoistuneet asiantuntijat tuntevat suomalaiset, ja Suomen intin käyneet nuoret miehet ovat kysyttyä kamaa kansaivälisiin rauhanturvatehtäviin. Johtuu Suomen intistä, ja Suomen maineesta.
        Pieni, jalkojen kastumista pelkäävä, pullamössöllä syötetty porukka ei haittaa, kun vain pitää suunsa kiinni eikä sekaannu miesten ja monien naisten valitseman maanpuolustuskoulutuksen arvioimiseen.
        Kyllä suomi huolehtii muutamista punavihreistä reppanoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoista ruikuttamista pleikkariporukoilta. Ai, että! Mutustakaa vain niitä ne chipsejänne ja lipittäkää sitä Redbullia.
        Suomen Puolustusvoimat tunnetaan maailmalla pääosin heikosti, mutta maailman konflikteihin ja niiden hallitsemiseen erikoistuneet asiantuntijat tuntevat suomalaiset, ja Suomen intin käyneet nuoret miehet ovat kysyttyä kamaa kansaivälisiin rauhanturvatehtäviin. Johtuu Suomen intistä, ja Suomen maineesta.
        Pieni, jalkojen kastumista pelkäävä, pullamössöllä syötetty porukka ei haittaa, kun vain pitää suunsa kiinni eikä sekaannu miesten ja monien naisten valitseman maanpuolustuskoulutuksen arvioimiseen.
        Kyllä suomi huolehtii muutamista punavihreistä reppanoista.

        Toivottavasti poikasi (jos sellainen on) kuolee hirvittävällä ja kivuliaalla tavalla.

        Olet sen ansainnut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoista ruikuttamista pleikkariporukoilta. Ai, että! Mutustakaa vain niitä ne chipsejänne ja lipittäkää sitä Redbullia.
        Suomen Puolustusvoimat tunnetaan maailmalla pääosin heikosti, mutta maailman konflikteihin ja niiden hallitsemiseen erikoistuneet asiantuntijat tuntevat suomalaiset, ja Suomen intin käyneet nuoret miehet ovat kysyttyä kamaa kansaivälisiin rauhanturvatehtäviin. Johtuu Suomen intistä, ja Suomen maineesta.
        Pieni, jalkojen kastumista pelkäävä, pullamössöllä syötetty porukka ei haittaa, kun vain pitää suunsa kiinni eikä sekaannu miesten ja monien naisten valitseman maanpuolustuskoulutuksen arvioimiseen.
        Kyllä suomi huolehtii muutamista punavihreistä reppanoista.

        Nykyisin tuolla koulutuksella pääsee vain kantamaan polkupyörämiesten laukkuja. Palkaksi vain 5e päivä ja julkinen pilkka Ylen uutisissa. Ei ihme että pikkolointi ei kiinnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoista ruikuttamista pleikkariporukoilta. Ai, että! Mutustakaa vain niitä ne chipsejänne ja lipittäkää sitä Redbullia.
        Suomen Puolustusvoimat tunnetaan maailmalla pääosin heikosti, mutta maailman konflikteihin ja niiden hallitsemiseen erikoistuneet asiantuntijat tuntevat suomalaiset, ja Suomen intin käyneet nuoret miehet ovat kysyttyä kamaa kansaivälisiin rauhanturvatehtäviin. Johtuu Suomen intistä, ja Suomen maineesta.
        Pieni, jalkojen kastumista pelkäävä, pullamössöllä syötetty porukka ei haittaa, kun vain pitää suunsa kiinni eikä sekaannu miesten ja monien naisten valitseman maanpuolustuskoulutuksen arvioimiseen.
        Kyllä suomi huolehtii muutamista punavihreistä reppanoista.

        Jos sinun varusmiespalvelusta suorittanut poikasi kuolisi puolustusvoimien vastuuttoman toiminnan seurauksena, sinä olisit siis sitä mieltä että nuori mies oli vain heikko punavihreä reppana, aihetta krittiikkiin ei ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti poikasi (jos sellainen on) kuolee hirvittävällä ja kivuliaalla tavalla.

        Olet sen ansainnut!

        Sinä saatanan kastroitu vassarivasikka et kykene edes tekemään lapsia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä saatanan kastroitu vassarivasikka et kykene edes tekemään lapsia.

        Et sinäkään, kun sinulta leikataan vehkeet pois ja työnnetään suuhusi, joka sitten ommellaan kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä saatanan kastroitu vassarivasikka et kykene edes tekemään lapsia.

        Mene selittäämään tuo sille isälle joka menetti poikansa armeijan vuoksi juuri ennen joulua!

        Lahjat oli hankittu ja kääritty joulua varten ja sitten tuli poliisi ovelle tuomaan suru-uutisen.

        Vaikka tapahtuneesta on jo yli vuosikymmen aikaa, itku tulee silmään joka kerta kun edes ajattelee tuota. Perheen isä on kertonut että pojan joululahjat ovat edelleenkin kaapin ylähyllyllä avaamatta, koska hän ei järkytykseltään ja surultaan ole saanut tehtyä niille mitään yli kymmeneen vuoteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene selittäämään tuo sille isälle joka menetti poikansa armeijan vuoksi juuri ennen joulua!

        Lahjat oli hankittu ja kääritty joulua varten ja sitten tuli poliisi ovelle tuomaan suru-uutisen.

        Vaikka tapahtuneesta on jo yli vuosikymmen aikaa, itku tulee silmään joka kerta kun edes ajattelee tuota. Perheen isä on kertonut että pojan joululahjat ovat edelleenkin kaapin ylähyllyllä avaamatta, koska hän ei järkytykseltään ja surultaan ole saanut tehtyä niille mitään yli kymmeneen vuoteen.

        Jäi lahjat ikuisesti avaamatta.

        Kyllä on surullista. 😢


    • Anonyymi

      Minusta kaikkien nykynuorten paikka on äidin sylissä tissi suussa.

      • Anonyymi

        Sinun paikkasi on haudassa pää lapiolla halki lyötynä.


      • Anonyymi

        Ja Boomerit taas voisivat maksaa ökyeläkkeensä itse eikä maksattaa nuorilla. Pääsitte alle 60v eläkkeelle.


    • Anonyymi

      No jaa, tapahtuipa eräällä kasarmilla 1970-luvulla. Siellä me asevelvolliset kuulemma oltiin yhteiskunnalliseen asemaan ja titteliin katsomatta tasa-arvoisia. Vaan oltiinko?

      Jostain syystä kumminkin akateemisen taustan omaaville ei vartio eikä mitään muitakaan nakkihukeja osunut kohdalle koskaan.

      Siellä me proletaustaiset pyöritettiin iltaisin ruokalan kellarissa perunateatteria ja vahdittiin illat ja yöt konehalleja jne. Samaan aikaan akateemis taustaiset olivat iltaisin kaupungilla pitämässä hauskaa. Se saattoi vaikuttaa maanpuolustushenkeen mutta ehkä vain meillä proletaustaisilla.

      • Anonyymi

        Näin se oli. Lukeminen kannattaa aina.


    • Anonyymi

      Mielenterveys on siellä kovilla ja kun se menee, yksilö hylätään ja jätetään yksin ongelmiensa kanssa.
      Vikaa ei koskaan ole PV:ssä vaan aina yksilössä, näin se opettaa.
      Inttiin ei kannata mennä, mikä tahansa muu vaihtoehto on parempi valinta.

    • Anonyymi

      Aiemmin sodan uhka näytti hyvin kaukaiselta ellei mahdottomalta. Silloin armeijatouhukin näytti turhalta ajanhaaskaukselta. Nyt tilanne lienee toinen, kun sotauhkauksia toitotetaan viikoittain niin armeijakoulutus alkaa näyttääkin hyödylliseltä.

      • Anonyymi

        Huomaa että taidat olla jo boomeri kun tuota lienee sanaa käytät.
        Armeija on ajanhaaskausta edelleen, se mitä siellä perusjantterille koulutetaan voitaisi tehdä tehokkaasti kahden kuukauden pikakurssilla ja muuttaa koko hommaa muutenkin tasa-arvoisemmaksi niin että kaikki eri sukupuoliset velvoitettaisi ase- tai siviilipalveluun siten että niistä olisi mahdollista jäädä pois vain terveydellisestä syystä. Nykyinen systeemi on epäreilu.
        Sotapropagandalla revittelyn voisi media jättää vähemmälle, se on mennyt jo överiksi.


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1398
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      26
      1137
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1033
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe