unen tulon vaikeus

uneton_nuori

miten voisi helpottaa unen tuloa? itsellä unen tulo kestää yleensä 3-4h eikä ole mukavaa pyöriä sängyssä. lukeminen tms. ei auta, en katso tv:tä yms. ennen nukkumaan menoa. en myöskään juo kahvia tai piristeitä. en haluaisi lääkkeitä hankkia, onko muita keinoja?

19

618

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unimatti..

normaalikonstit;
      - iltakuntoilu 3h ennen nukkumaan menoa
      - iltapala 1h ennen nukkumaanmenoa, hiilihydraatteja
      - melatoniinia 1-5mg, 1h ennen nukkumaan menoa
      - tryptofaania 500mg, 1h ennen nukkumaan menoa

Aamulorvimiset sängyssä pois, vaan heti reippaasti ylös, kirkasvalohoito voi auttaa "heräämään".
      Illalla taas ei kovin myöhään tietokonetta tai tv:tä..

Noilla pitäs uni tulla.

• trypto

Tryptofaania suosittelen minäkin kokeilemaan. Auttaa nukahtamaan etenkin, jos saa ajoitettua sen ottamisen oman unirytmin mukaan.

Tosin itse kyllä monesti herään parin tunnin nukkumisen jälkeen, joten ihmeitä tuokaan ei tee. :(

• minua auttoi

Tämä on ilmainen keino uneen haluavalle. Otat puhtaan tyhjän paperipussin. Sulje pussin suu omaa suutasi vasten ja hengittele.
      Keino myös vaaraton. Kun nukahdat, pussi putoaa käsistäsi.

• :)

Mihin tuo perustuu ? Kuulostaa mielenkiintoiselta ?

• minua auttaa
        :) kirjoitti:

Mihin tuo perustuu ? Kuulostaa mielenkiintoiselta ?

Jotenkin tuo paperipussi liittyy hyperventilaation lievityskeinoihin. Toimii myös unta haluttaessa. Kun ei ollut paperipussia, hengitin sivumakuulla kämmenien sisään.
        Näin sisään hengitetty ilma on vähempihappista, käytettyä.

• :)
        minua auttaa kirjoitti:

Jotenkin tuo paperipussi liittyy hyperventilaation lievityskeinoihin. Toimii myös unta haluttaessa. Kun ei ollut paperipussia, hengitin sivumakuulla kämmenien sisään.
        Näin sisään hengitetty ilma on vähempihappista, käytettyä.

Ok. Samahan se on miten toimii, kunhan toimii.
        Kokeilkaapa muutkin, jos vaikka auttaisi..

• zzzzzz............
    • dormiplant

Teaniini auttaa, poistaa hermostuneisuutta. Kärsimyskukkauute auttaa, tuo rennon olon ja helpottaa uneen vaipumista. Kauranversouute helpottaa myös uneen pääsyä. Kamomillatee auttaa kun juo muutaman vahvan kupin. Samoin humalatee. Valeriaana on myös hyvä. Kiihtyneisyyteen nuo auttavat enemmän kuin itse nukahtamiseen. Paras kuitenkin tryptofaani, joka muuttuu elimistössä melatoniiniksi, sitä ottaa noin 500mg-1g.

Paras kun vetää nuo kaikki kerralla, jos ei uni noilla tule niin sitten kyllä lääkäriin. Tietysti myös hyvä ruokavalio ja elämäntavat ja stressin vähentäminen.

• Tryptoval

Meidän parikymppisellä nuorella alkoi olla unihäiriöitä stressistä johtuen, valvoi tuossa viikko sitten kolme yötä putkeen ja alkoi saamaan psykoottisia oireita, olin jo valmis soittamaan psykiatrille, mutta päätettiin kokeilla luontaistuotteita. Ostettiin Tryptovalia, joka sisältää L-tryptofaania ja valeriaana-uutetta, ottanut yhden tabletin illalla. Lisäksi hankimme Feel Good-nimistä luontaistuotetta, jota ottaa aamulla, se sisältää B-vitamiineja, Teaniinia ja ruusunjuuriuutetta. Muutos on hämmästyttävä! Yöt nukkuu nyt kokonaan aamuun asti ja mielikin on pirteämpi, jaksaa keskittyä tekemisiinsä. Onko kenelläkään näistä kokemusta, jääkö näihin koukkuun ja miten kauan näitä voi syödä, entä onko haittavaikutuksia? Olemme oikeasti ihmeissämme tuloksista. :))

• Luonto auttaa.

Minä ainakaan en ole kuullut haittavaikutuksia seuraavista aineista; tryptofaani, teaniini, b-vitamiini, en ainakaan normaaliannoksilla. Enkä ole kuullut myöskään mistään "koukusta". Olen itse tutkaillut unettomuuteen liittyviä asioita reilut 5 vuotta.

• Tryptoval
        Luonto auttaa. kirjoitti:

Minä ainakaan en ole kuullut haittavaikutuksia seuraavista aineista; tryptofaani, teaniini, b-vitamiini, en ainakaan normaaliannoksilla. Enkä ole kuullut myöskään mistään "koukusta". Olen itse tutkaillut unettomuuteen liittyviä asioita reilut 5 vuotta.

Haittavaikutuksilla ajattelin lähinnä maksaan liittyviä vaikutuksia. Jotkut luontaistuotteet voivat ilmeisesti aiheuttaa maksavaurioita, googlaamalla en ainakaan itse löytänyt edellämainituista sellaisia. Apua noista tuotteista näyttää unettomuuteen ja olotilaan olevan edelleenkin nuorellemme.

• Luonto auttaa.
        Tryptoval kirjoitti:

Haittavaikutuksilla ajattelin lähinnä maksaan liittyviä vaikutuksia. Jotkut luontaistuotteet voivat ilmeisesti aiheuttaa maksavaurioita, googlaamalla en ainakaan itse löytänyt edellämainituista sellaisia. Apua noista tuotteista näyttää unettomuuteen ja olotilaan olevan edelleenkin nuorellemme.

Olen kuullut että kun noita luontaistuotteita nauttii luomumaitoon tehtyyn luomu kaakaoon (organic cacao), niin vaikutus paranee.
        En tunne itse asiaa.

• täti1

Miksi valvot? Koetko olevasi virkeä, vai painaako jokin asia sinua?
      Itse vuosia uniongelmista kärsineenä voin sanoa, että valvominen jatkuu niin pitkään kun syytä ei hoideta.
      On syy sitten ahdistus, murhe tai vaikkapa väärä unirytmi.

Lääkkeillä ja luontaistuotteilla voidaan auttaa unen tuloa, mutta ne eivät poista syytä miksi valvot.

Esimerkiksi reipas iltalenkki on kaikkein huonointa mitä voit tehdä, sillä liikunta aktivoi kehoa ja mieltä. Niin hyväksi kuin kaikki liikkuminen muutoin onkin.

Pitkään jatkunut unenpuute on vaarallista ja vaikuttaa opintoihin sekä töissä käyntiin, joten reippaasti lääkärille. Joskus lääkehoitokin on paikallaan, eikä lyhyt kestoisesta nukahtamislääkityksestä mihinkään lääkekoukkuun jää.

• vvv.

iltalenkki, ei liian reipas ja riittävän paljon ennen nukkumaan menoa on aina hyvästä. minun köäsityksen mukaan ainakin n.3h ennen nukkumaanmenoa..

• Keiju

Pieni annos Zyprexaa, 5 mg. Unilääkkeet ei auttaneet, kaatuilin yöllä kun kävin wc:ssä. Nukun noin 10 tuntia ja aamulla olen ihan virkeä. Tiedän mitä on unettomuus. Kun kello viiteen asti on valvonut ja tietää että on vain muutama tunti aikaa kun jo pitää nousta ylös.

• Kannattaa tutustua.

• kannattaa kokeilla

illalla simmut kiinni niin kyl se uni tulee

• hyvä patja

Itselläni oli myös nukahtamisvaikeuksia muutama vuosi sitten. Kerran eräs ystäväni kertoi ostaneensa uuden patjan ja se oli kuulemma auttanut. Päätin sitten eräänä päivänä kun minulla oli vapaata että voisin piruuttani käydä katsomassa josko löytäisin hyvän patjan. No muutaman tunnin päästä asettelinkin sänkyyni jo uutta kehon mukaan muotoutuvaa patjaa. Sen jälkeen ei ole nukahtamisen kanssa ollut ongelmia juurikaan.

• Ota yömyssy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      114
      1946
    2. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1244
    3. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1065
    4. Pyhäjärvi -kuntaliiton LISTALLA - ajautuu kriisikunnaksi

”Vaaravyöhykkeessä” Kuntaliiton erityisasiantuntija Olli Riikonen nostaa esille Punakallion listalta todennäköisistä kri
      Pyhäjärvi
      145
      874
    5. Vieläkään nainen ei mitään tunnistettavaa sinusta

ei minusta, ei meistä, eikä meidän historiasta. Voisit kyllä kirjoittaa jotain spesifistä mitä meidän välillä on tapahtu
      Ikävä
      69
      797
    6. Miten menee omasta mielestä?

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f6e1e5b9-dd40-4eaf-ac96-036894307db5 Listan kärjessä Ähtäri
      Ähtäri
      27
      762
    7. Nainen, olet minun makuuni joka suhteessa

Siksi tämä on mennyt niin vaikeaksi, ja ei tahdo ajatukset millään pysyä arjessa, vaan ne karkaa koko ajan unelmiin sinu
      Ikävä
      22
      721
    8. Jos en enää

sinua näkisi, tekisinkö jotain toisin? Kertoisinko sinulle kaiken? Sen miten paljon minulle merkitset ja kuinka kaipaan
      Ikävä
      36
      702
    9. Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden

Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i
      Ikävä
      49
      700
    10. Ei mene kauaa että kaikki vedätykset

Selviää.. Moni täältä on syytteessä.. Mahdollisesti palsta menee kiinni.. Tällä hetkellä jokainen viesti kiertää sup
      Ikävä
      56
      649
    Aihe