Sekakäyttö ja mielenterveys

Minä olen 28-vuotias mies ja olen ollut jonkinlainen juoppo jo vuosia. Itseasiassa aloitin alkoholin vakinaisen käytön noin 16-vuotiaana jolloin tuli vedettyä kännit aina viikonloppuisin. Siinä noin 23-vuotisena alko sitten mennä jo pari tai kolmekin kertaa viikossa alkoa ja nyt viime vuosina se on ollut tommosta 3-4 kertaa ja viimeisin oli (jos oikein muistan) viiden tai kuuden viikon putki.

Kolme vuotta sitten, kun olin 25-vuotias, aloin kärsiä tosi pahoista paniikkikohtauksista krapulassa. Sain lääkäriltä reseptin rauhoittaviin (Opamox 15mg) joita sitten olen syönyt tähän päivään asti, lähinnä krapulaoireiden lievitykseen. Kuvittelin että se ei ole sekäkäyttöä koska en tarkoituksella vetänyt niitä saman aikaisesti mutta sitä se kuulemma silti on.

Tuon mainitsemani viiden viikon putken aikana multa loppu lääkkeet yhtäkkiä ja korjasin tilaa juomalla lisää. Tosin se ei toiminut kovin kauaa ja sekosin täydellisesti. Olin hoidossa osastolla pari päivää, antovat diapamia ja tokenin siinä sitten. Sen jälkeen en ole juonut, tästä on tosin vasta viikko aikaa, mutta rauhoittavia menee kyllä, tommonen 4 kpl noita 15mg Opamoxeja päivässä.

Olo on sellanen (ollut jo vuosia) että mun mielenterveys ei ole ihan kohdillaan. Mulla on toki masennuslääkitys, ollut jo 8 vuotta. Tosin mun tilannetta ei ole koskaan kunnolla arvioitu. Mä oon epäilly (ja jotenkin pelännyt) että mulla olis puhkeamassa skitsofrenia, tai näin olen ajatellut jo kauan. Nyt olo on sellanen oudon sekava. Ihan kuin ajatukset melksais päässä ja en sais niitä kasaan. Mietin ihan outoja juttuja (esim. vaikka horoskooppeja, ja onkohan ne totta :) ) Joo... kyllä. Tosin mitään ääniä en kuule (vielä) enkä näe näkyjä. Mutta siis pää on jotenkin sekasin. Mitenkä sen paremmin selittäs.

Nyt jos jollakin on kokemusta vastaavanlaisesta toiminnasta mitä minä olen tehnyt niin osaisikohan sanoa että voisiko johtua ihan ns. sekakäytön vieroitusoireista?
112599
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 11

Vanhimmat

No olipa taas tyhmä kysymys! "voisiko johtua ihan ns. sekakäytön vieroitusoireista?" Kyllä tolla juomisella ja opamox käytöllä. Olet sotkenut pääsi ihan itse.

Äänestä

Se on ihan normaalia jos horoskooppeja miettii tollailla :) Melkeen kaikkihan niitä kelailee tollain.

Äänestä

Eipä tuossa nyt muuta ole, kunhan saat tuon alkoholin käytön katkeamaan. Siitä on helvetillisen vaikeaa päästä itse ja siinä on alkoholin tuoma masennus syynvä.

Alkoholista myös vaikeaa irrottautua hiljalleen, sillä yleensä käyttäjä saa harha-aistimuksia tilanteestaan ja omista kyvyistään. Näiden harhojen vallassa on helppoa juoda lisää ja lisää. Alkoholin pahimmat ominaisuudet ovat juuri nämä harhat oman egonsa suhteen. Altistaa onnettomuuksille ja väkivallalle.

Äänestä

Koita jaksaa ja vierottaudu alkoholista ensin esim.antabuksen avulla...kun saat juomisen kontrolliin voin luvata helvetilliset vieroitusoireet lääkkeistä,mutta kannattaa...kun lääkkeet poistuneet elimistöstä,lupaan,että viinanhimokin vähenee.Jos et yksin pysty,hakeudu sairaalavieroitukseen.ÄLÄ OLE YKSIN vieroituksen aikana!!!!
Jo parin kuukauden jälkeen aivosi pelaavat ja harhat ovat kadonneet.
Ajatuksin kanssasi.
t.Pohjalta noussut nainen.

Äänestä

mullaji on kokemusta

Äänestä

Bentsoihin jää koukkuun tuolla menolla. Ei missään nimessä päivittäin. Joka toinen päivä.

Äänestä

Henkistä heräämistä mää povailisin lähinnä

Äänestä

Pullo kirkasta kirkastaa sekavat ajatukset, palaset loksahtavat kohdalleen.

Äänestä

On kokemusta. Aikoinaan alkoholin kanssa kävi samalla tavalla, oli paniikkikohtauksia krapulassa ja muutenkin selvin päin ollessa. Sitä alettiin lääkitä bentsoilla ja siitä alkoi sekakäyttö. Sen myötä ongelmat vaan lisääntyi. Enemmän lääkitystä lyötiin kun alkoi tulla vaikka mitä oireita. Ja sitä enemmän menin sekasin mitä enemmän pillereitä popsin. Siihen aikaan mua ei tosin haitannut koska halusin olla sekaisin, mitä enemmän sen parempi. Meni lääkärin määräämät ja ylimääräisetkin. Voin kyllä sanoa että ei oo outoa että tulee jossain vaiheessa vaikka minkälaisia outoja ajatuksia, ihan skitsojakin eli luulosairautta ja harhoja ym. Pitkän taistelun jälkeen pääsin kaikesta " paskasta " eroon ja elämä on ollut paljon parempaa etenkin henkisesti. Fyysisesti on tosin laulujen lunnaiden maksun vuoro. Niin se elämä menee. Aina sanotaan että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Vaan ei kaikki ole aina tyhmyyttä, viisaampikin saattaa olla ajoittain hölmö. Tyhmyys ja hölmöys ovat aivan eri asioita.

Äänestä

Juo lisää niin alkaa ääniä kuulumaan.
Pääset eläkkeelle.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


sekokäyttäjä - kö kirjoitti:

Minä olen 28-vuotias mies ja olen ollut jonkinlainen juoppo jo vuosia. Itseasiassa aloitin alkoholin vakinaisen käytön noin 16-vuotiaana jolloin tuli vedettyä kännit aina viikonloppuisin. Siinä noin 23-vuotisena alko sitten mennä jo pari tai kolmekin kertaa viikossa alkoa ja nyt viime vuosina se on ollut tommosta 3-4 kertaa ja viimeisin oli (jos oikein muistan) viiden tai kuuden viikon putki.

Kolme vuotta sitten, kun olin 25-vuotias, aloin kärsiä tosi pahoista paniikkikohtauksista krapulassa. Sain lääkäriltä reseptin rauhoittaviin (Opamox 15mg) joita sitten olen syönyt tähän päivään asti, lähinnä krapulaoireiden lievitykseen. Kuvittelin että se ei ole sekäkäyttöä koska en tarkoituksella vetänyt niitä saman aikaisesti mutta sitä se kuulemma silti on.

Tuon mainitsemani viiden viikon putken aikana multa loppu lääkkeet yhtäkkiä ja korjasin tilaa juomalla lisää. Tosin se ei toiminut kovin kauaa ja sekosin täydellisesti. Olin hoidossa osastolla pari päivää, antovat diapamia ja tokenin siinä sitten. Sen jälkeen en ole juonut, tästä on tosin vasta viikko aikaa, mutta rauhoittavia menee kyllä, tommonen 4 kpl noita 15mg Opamoxeja päivässä.

Olo on sellanen (ollut jo vuosia) että mun mielenterveys ei ole ihan kohdillaan. Mulla on toki masennuslääkitys, ollut jo 8 vuotta. Tosin mun tilannetta ei ole koskaan kunnolla arvioitu. Mä oon epäilly (ja jotenkin pelännyt) että mulla olis puhkeamassa skitsofrenia, tai näin olen ajatellut jo kauan. Nyt olo on sellanen oudon sekava. Ihan kuin ajatukset melksais päässä ja en sais niitä kasaan. Mietin ihan outoja juttuja (esim. vaikka horoskooppeja, ja onkohan ne totta :) ) Joo... kyllä. Tosin mitään ääniä en kuule (vielä) enkä näe näkyjä. Mutta siis pää on jotenkin sekasin. Mitenkä sen paremmin selittäs.

Nyt jos jollakin on kokemusta vastaavanlaisesta toiminnasta mitä minä olen tehnyt niin osaisikohan sanoa että voisiko johtua ihan ns. sekakäytön vieroitusoireista?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu