Struuman ei-kirurginen pienentäminen

Struumallinen

Hei ! Onko kellään kokemusta radiojodihoidosta tai muusta struuman ei-kirurgisesta pienentämisestä? Itsellä on suuri struuma kaulalla ja aiottu leikkaus siirtyi hamaan tulevaisuuteen toisen sairauden vuoksi, joka estää nyt aiotun leikkauksen. Nyt olisi hyvä kuulla, jos jollain on pystytty pienentämään struumaa ei-kirurgisesti eli mitä vaihtoehtoja on? Radiojodihoidosta olen kuullut mainittavan, mutta jos jollain on kokemusta, olisi hienoa kuulla siitä.

8

4829

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1311

Millaiset arvot sulla on? Normaalit?

• Struumallinen

Normaalit ovat, vaikkakin alarajoilla.

• didiididid

Sulla on sitten ilmeisesti oireita siitä kun leikkausta on suunniteltu? Mun käsittääkseni normaaleilla arvoilla ei tehdä radiojodihoitoa(?) Jos on joku viisaampi niin valaiskoot..

• fjkdös

Ystäväni on saanut struumansa pienemmäksi kookosöljyllä. 2 rkl päivässä

• annel1

Eero Puntila tekee skleroterapiaa, jossa kilpirauhasesta poistetaan neulalla nestettä ja sen jälkeen kilpirauhanen täytetään eräällä alkoholipitoisella aineella. Sen jälkeen neste poistetaan ja alkoholi on pienentänyt/pienentää struumaa.
      itselläni on havaittu ultrassa struuma ja todennäköisesti se joudutaan leikkaamaan.
      Itseäni pelottaa leikkaus koska olen kuullut sen vaikuttavan ääneen. minulla on jo nyt käheentynyt ääni ja tulevana opettajana ja laulajana ääneni on minulle tärkeä ja haluaisin suojella sitä. mietin itse, että valitsenko leikkauksen vai Eero Puntilan hoito muodon.

• höpöhö..

Ääneen yhden päivän. Rutiinileikkauksia.

• KokoNainen

Ehdottomasti kannattaa kokeilla skleroterapiaa! Se auttaa usein, ei toki aina. Useimmiten se auttaa silloin, kun struuma on yksisoluinen. Miksi ei kokeilla hoitoa, jonka saa radiologin vastaanotolla 30min hoitokerralla? Ainakaan siinä ei mitään häviä, vaikka ei sitten auttaisikaan.
      Minulla hoito tehtiin kahteen kertaan: eka kerta ei ihan tuhonnut sitä kokonaan, vaan alkoi hitaasti kasvaa uudelleen. Hoito tehtiin toiseen kertaan (vaikkakin lääkäri epäili ettei tehoaisi..) ja nyt struuma on pysynyt poissa VIISI vuotta! Edelleen siis poissa :)
      tätä pitäisi ehdottomasti käyttää enemmän, eikä heti aina ohjata potilaita leikkaushoitoon.. (vaikka lääkärit tunnetusti tykkäävät leikata ja leikkaavat aina jos vaan suinkin mahdollista, välttäen ns. 'helppoja' hoitoja...! eläköön suomalainen systeemi...). http://www.ajronline.org/doi/abs/10.2214/ajr.174.1.1740213

• KilpirauhasSisko

käsittääkseni radiojodihoito tehdään kun halutaan TUHOTA KOKO KILPIRAUHANEN. käytetään liikatoiminnan hoidossa. liikatoimintaa hoidetaan myös tyrazolilla, joka saattaa pienentää suurentunutta rauhasta. itselläni sekään ei toiminut , vaan rauhanen oli kasvanut 1,5v kestäneen lääkityksen ajan koko ajan sisäänpäin..

struumahan on vähän eri juttu. siinä poistetaan se liikaa kasvanut osa, mutta itse kilppari tai osa siitä jää paikoilleen.

itse kävin juuri kilpirauhasen poistoleikkauksessa. äänelleni ei käynyt kuinkaan, vaikka itsekin sitä kovin pelkäsin. ainoastaan en pysty enää niin kovaa huutamaan noille kakaroille, kun ääni jostain syystä "loppuu" mutta uskon senkin menevän ohi ajastaan. ääneni kuullostaa muuten ihan samalta kuin ennen.

yllä mainitusta hoidosta "kuulen" nyt itsekin ensimmäistä kertaa. jos kovin pelottaa, niin miksipä et kokeilisi tuota ensin, mikäli ei muuta terveydellistä estettä sille satu olemaan.

saanko kysyä, että mikä sairaus estää leikkauksen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      236
      4016
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2317
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1481
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      939
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      937
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      930
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      331
      860
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      847
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      770
    Aihe