Astuminen normaalia?

Noppa1978

Hei!

Minulla on kaksi uros gerbiiliä. Ovat n. 2-vuotiaita. Ne ovat aina asuneet yhdessä ja tulevat mainiosti toimeen.

Toinen pojista astuu kuitenkin todella usein kaveriaan (sosiaalisempaa ja reippaampaa yksilöä). Ja en tarkoita nyt mitään satunnaista pökkimistä, vaan pitkiä takaa-ajoja ja kiusaamista. Altavastaava juoksee karkuun ja piipittää.
Tappeluita ei kuitenkaan ikinä synny ja usein astuttu kaveri ns. "potkaisee munille" kaveriaan takajaloilla. Eli pistää kyllä kampoihin minkä pystyy (on laiha ja pieni gerbiili verrattuna paksuun kaveriinsa).

Kysyin kerran eläinkaupassa tällaisesta käytöksestä ja minulle kerrottiin sen olevan normaalia teini-ikäisten urosgerbiilien keskuudessa. Tätä on kuitenkin jatkunut jo pitkään ja olen huolissani. Kärsiikö astuttu gerbiili tällaisesta käytöksestä?

Olen harkinnut ison terraarion jakamista kahteen osaan verkosta tehdyllä väliseinällä. Näin kaverukset pystyisivät nuuskimaan toisiaan ja kiusaaminen loppuisi. En ole kuitenkaan pystynyt tekemään seinää, koska pojat ovat kuitenkin kaveruksia ja sukivat toisiaan ja nukkuvat aina läjässä yhdessä rakennetussa pesässä.

Olisiko mitään hyviä vinkkejä tai neuvoja?

9

1127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gerbo

      Mulla on gerbuilla ollu sama ongelma jo 3vuotta. Ihan samanlaista käytöstä kiusaamista,takaa-ajoa,vikinää,parittelua... Minulla kyllä on naaraita, naaraille tälläinen käytös on normaalia kiima aikoina. Oletkohan tarkistanut gerbujesi sukupuolen ettei kyseessä olisikin tyttöpari, eläinkaupoissa asiaa ei osata katsoa. Ja pojillahan ei näy munia.. Naarailla on kiima eika useasti.

    • Noppa1978

      Kyllä ne poikia ovat :) Taitaisi olla jo aika monta pesuetta pikkugerbuja, jos olisivat tyttö ja poika.

    • gerbo

      Niin mutta jos olisivatkin Tyttö ja Tyttö :D sukupuoli on erittäin vaikeaa tunnistaa.

    • Noppa1978

      Molemmilta löytyy pippeli:) Ja olen verrannut kuvaan poika- ja tyttögerbiilin hännänalusista.

      • sentti

        mulla on 2 uros DEGUA ja on sama ongelma. Toinen yrittää astua ja toinen juoksee alta pois ja käyttäytyy niikuin olisi naaras. Sitten osat saattaa vaihtua useastikkin. Onko normaalia?


    • gerbulityttö

      mulla astuu kans mä luulen että ne vaan leikkii

    • Jokuhyyppäoutohepotyyppi

      Mullaki kaks POIKA gerbiiliä jotka täyttää joulukuussa kaks vuotta. Se "isompi kaveri" yrittää paritella toisen pienemmän kanssa. Molemmat samasta poikueesta. Ja sitten käy aina sitä pikkusta sääliks ku se juoksee karkuun ja piipittää. Ja siis ne on kans sellasia pitkiä takaa-ajoja. Välillä se pienempi niinku potkasee sitä toista ja sen jälkeen se rummuttaa pari kertaa nuolee/puhdistaa pippelinsä ja jatkaa. Mut en silti haluis erottaa niitä ku ne kuitenkin nukkuu samassa pesässä ja pesee toisiaan.

      • Zedä

        Ikävää, mutta ihan normaalia arvojärjestyksen selvittelyä. Onhan niillä suuri terraario ja tarpeeksi virikkeitä ettei tule kiistaa niiden jakamisesta? Yksi hyvä juttu on ruuan tarjoaminen purujen sekaan kupin sijaan niin ruokakupin omistamisesta ei tule kiistaa, ja on muutenkin erinomainen virike.


    • Jokuhyyppäoutohepotyyppi

      Pitäs olla tarpeeksi tekemistä. Joka päivä ku tuun koulusta, pojat saa juosta jonkun tunnin mun huoneessa. Ja ne asuu sellasessa rakennelmassa, johon on yhdistetty kaks terraariota ja pieni aitaus. Ja sit niillä on aina heinää, pahvia, ja oksia saatavilla. Niillä on kaks ruokakuppia ja välillä laitan vähän purujen sekaan. Voisin kyllä kokeilla ottaa kokonaan pois.Kiitos vinkeistä!:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe