Lihavat tuntevat heikommin sikiön liikkeet?

aogmeoe

Olen rv.25 raskaana enkä ole tuntenut vielä voimakkaita potkuja ollenkaan. Öisin saan nukuttua, vauva ei valvota ja liikkeet tuntuvat päivisin selvemmin vain silloin, kun syön jotain, ja silloinkin se on hentoa liikehdintää.. Pelottaa välillä että onko vauvalla kaikki hyvin, onneksi pystyn kuuntelemaan sikiön liikkeitä ja sykettä kotidopplerilla.
Onko, että niillä jolla on enemmän vatsakerrosta, tuntevat liikkeet huonommin?

14

4085

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamagou

Mulla ei paljoa vatsanpeitettä ole ja kunnolliset ja tiukat potkut aloin tuntemaan rv 30-> .
      Sitä aikasemmin ainoastaan helliä hipauksia.

• fatsymama

Kyllä sinä ne tunnet, kohta rupeaa kovempaa potkimaan. Minulla ainakin melkoisen paljon peitteitä mahassa ja hyvin olen aina tuntenut, ensimmäiseltä myöhemmin, seuraavilta aikaisemmin.

• tyttönen

olen todella hoikka ja potkut alkoivat olla todella voimakkaita ja näkyivät mahasta rv 21 tienoilla

• .............

No mulla ei kyllä mitään ylimäärästä vatsakerrosta ole mutta en kauheen voimakkaana liikkeitä oo tuntenut. Ja öisin tää masuvauva tuntuu nukkuvan, ei ikinä häirinny mun unia ja aina kun itse yöllä herään vaikka vessaan niin masussa ihan hiljasta. Vasta nyt ihan loppumetreillä tullut voimakkaampia liikkeitä.

• nora855

Mulla ihan samoja fiiliksiä! Jonkin verran on vatsalla peittoa, mutta eihän sen noihin sisäisiin tuntemuksiin pitäisi vaikuttaa.

Kerran kävin neuvolassa ekstrakäynnillä kuunteluttamassa sydänäänet, mutta muuten olen ajatellut, että eiköhän se siellä ole ja kasva. Nyt rv28 menossa, joten kohta alkaa onneksi nuo käynnitkin parin viikon välein.

Mulla on tuntunut liikkeet nyt useamman viikon, mutta ei mitään kovia potkuja, ei herätä öisin, ulospäin on mies kaksi kertaa onnistunut liikkeet tuntemaan. Tuntuu, ettei lapsukainen potki edes samaan kohtaan, joten on vaikea ennakoida. Välillä on päiviä, jolloin ei juuri mitään kuulu. Mutta kai nämä on niin yksilöllisiä liikkumaan.

Toivottavasti alkaa rv30 tienoilla enemmän liikettä tuntumaan, koska siinä pitäisi käsittääkseni olla se vilkkaimman liikkeen aika. Sitten taas hieman harvenee, koska tilaa ei enää ole niin paljon.

• itselläkolmekultaa

Niitä potkuja aistitaan sieltä vatsan sisältä, ei iholta. Ei sillä ole merkitystä potkujen tuntemisen kannalta, paljon vatsanpeitteitä on. Jos vatsanpeitteitä on paljon, on toisten tietysti hankalampi havaita potkuja. Potkujen tunteminen on hirvittävän yksilöllistä. Tuossa vaiheessa sikiön potkut ovat vielä melko hentoisia verrattuna mitä ovat esim. ennen synnytystä, kun tuntuu että sisuskalut vaihtaa paikkaa, kun vauva kääntyy. :) Onnea odotuksessi!

• Lihaisa nainen

Olen ylipainoinen ja olen tuntenut kyllä vauvan liikkeet hyvin jo pitkään. Nyt on menossa rv 23 ja liikkeet senkun voimistuvat.

• emilia92^^

itse aloin tuntemaan muljahduksia suunnilleen rv 20, ja nyt menossa rv 29 3 ja liikkeet ovat välillä todella voimakkaita ja sohvalla maatessakin tuntee ja näkee mitenkä vatsa tärähtelee potkujen voimasta:)

• tsirptsirp...

Tosiaan, lapsi on kohdussa, joten ei vatsan koolla tai rasvamäärällä ole vaikutusta. Siihen sitten voi vaikuttaa, että milloin ne näkyy päällepäin, mutta ei se niihin sisäisiin tuntemuksiin vaikuta :) Jospa pikkuisellasi on sen verran paljon vielä tilaa pyöriä, ettei siksi liikkeet tunnu voimakkaana. Varmasti kaikki on hyvin. :)

• eaogj

Juu, ei vaikuta rasvakerros sinun tuntemuksiisi. Mutta missä sinulla on istukka? Jos istukka on edessä, se vaimentaa potkuja usein tuntuvasti.

• jou213

Jos on istukka etupuolella kohtua niin sekin vaimentaa potkujen tuntemista.

• elomamma

Itsellä istukka etupuolella ja vaimentaa mielestäni potkuja tuntuvasti (verraten ensimmäiseen raskauteen, istukka vasemalla sivulla) niin kuin täällä mainittu. Jos on vielä paljon tilaa kohdussa niin ei silloin tunnu niin hyvin potkut. Samoin ensimmäisessä raskaudessa tunsin varmuudella potkut n. viikolla 25 ja siitä eteenpäin. Nyt toisesta jo viikolla 16 jotain hipaisuja, mikä kätilön mukaan johtuu siitä että nyt kohdun seinämät ovat hieman ohuemmat.

• aogmeoe

Istukka on etuseinämässä, onko siitä mitään vaaraa jos synnytykseen asti pysyy etuseinämässä?Johtaako sektioon?

• ammammamma

Ei asialla ole mitään merkitystä, onko etu- vai takaseinässä. Ainoastaan etinen istukka, joka tarkoittaa sitä, että istukka on kohdunkaulan päällä, voi johtaa sektioon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1380
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1335
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1225
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1095
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1031
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      64
      1015
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      868
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe