Olen henkeen ja vereen koiraihminen. Perheessämme on aina ollut koiria ja nyt olisi omaan kotiin muuttaminen ajankohtainen. Onko järkevää opiskelijan hankkia koira? Mitä mieltä olette asiasta? Olen varma, että vanhemmiltani saa apua jos tulisi semmoinen tilanne ettei itse pystyisi hoitamaan koiraa (tulisi sairaaksi) tai tulisi yllättäviä menoja, niin heiltä saisin kyllä rahaa. Mutta entä aika? Haluan todella paljon hankkia koiran. En osaisi elää edes ilman koiraa, koska sellaista aikaa minun elinaikana ei koskaan edes ole ollut..
Opiskelijalle koira
12
2040
Vastaukset
- opiskelija2
Itse olen myös opiskelija, ja minulla on peräti 2 koiraa (yhteispaino 52kg - ruokaan menee rahaa 1-2kk ~50e eli molemmille 15kg säkit Jahti&vahti, jotka kestää sen 1-2kk). Ei ole ollut mitään ongelmaa ajan kanssa. Koirat ovat tietyssä huoneessa minun poissa ollessani. Ulkoilutan aamulla ja kulutan suurimman osan energiasta ennen kuin lähden kouluun, ja koulusta tultaessa lähden taas kuluttamaan koirien energiat. Hyvin on jäänyt aikaa niin koirille, kuin omaan aikaan vapaa-ajalla.
Että kaikkihan riippuu ihan omasta jaksamisestasi ja se, että on sitä rahaa :) - Sirupiru
Niin, se riippuu varmaan sinusta itsestäsi ja kuinka pitkiä päiväsi ovat. Eräs kaverini (lukiossa ollaan), halusi tosi paljon omaa koiraa ja hän luki paljon koiran kouluttamiseen liittyviä kirjoja, kävi kasvattajalla katsomassa pentuja useamman kerran yms. Heille sitten hankittiin koira ja kaverini oli innoissaan, hoiti koiraa hyvin ja koulutti sitä ja opetti sille temppuja. Nyt koira ei ole ollut heillä edes vuotta ja kaverini aikoo luopua siitä, ellei ole jo luopunut. Hän sanoi, ettei aika enää riitä koiralle ja koiran on parempi olla kodissa, jossa sen kanssa ehditään olla enemmän. Sääli.
Sun pitää nyt oikeasti miettiä, onko sulla aikaa sille koiralle nyt ja tulevaisuudessa vai tuleeko siitä sulle lopulta rasite. Koska lenkittämisen ja leikkimisen lisäksi koira pitää kouluttaa ja aina kaikki ei mene suunnitelmien mukaan, vaan koira saattaa vaikka pistää kämpän sekaisin sillä aikaa kun olet koulussa. Vaikka sennyt varmaan tiesitkin jo ennestään.
Ajattele koiraa, saisko se sun luota minkälaisen kodin? - elämä kulkee aina
Jos opiekeluiden takia et nyt voi koiraa hankkia, niin älä hanki koiraa lainkaan ilman että päätät uhrata elämästäsi keikki tulevat opinnot, työt ym. joit varmasti sinulle tulee vastaan koiran elinaikana ja paljon muutakin. Mistä tiedät, kuinka seuraavat 15 vuotta (koiran elinaika suurinpiirtein) sinun elämäsi kulkee? Jos saat vaikka lapsia tai jotain muuta aikaa ja anergiaa kuluttavaa tapahtuu elämässäsi? Koiraa hommatessa on varauduttava kaikkiin esteisiin, jotka ovat vähintään yhtä hankalia kuin opiskelut. Tuskin viitsit koko koiran elämän ajan olemaan ilman mitään muuta?
- järjestelyistä kii
Toiset haluavat päästä usein bilettämään, toiset vaativat kunnollisen keskittymisrauhan kotona opiskeluun ja toiset taas haluavat päästä matkustelemaan. Ajan riittäminen riippuu täysin siitä mitä juuri sinä pidät elämässäsi tärkeänä.
Koiraan menee rahaa, matkustaminen koiran kanssa ei aina ole kovin helppoa (varsinkaan ison), hoitajaa ei välttämättä löydykkään tärkeiden menojen ajaksi jne. jne. olet varmaan muistanut ottaa kaikki tälläiset asiat huomioon. Jos olet halukas tarjoamaan koiralle hyvän kodin seuraavat 15 vuotta ja varautunut tuleviin vastoinkäymisiin niin siitä vain. Opiskelija voi aivan hyvin ottaa koiran kun on tukihenkilö mukana kuten sinä sanoitkin että vanhempasi ovat valmiita auttamaan tarpeen tullen.
Itse opiskelen kolmatta vuotta lukiossa ja olen myös kahden onnellisen koiran omistaja. Rahan kanssa on ollu tiukkaa mutta ajanpuutteesta en ole kärsiny kertaakaan. :) - kyselenpävain
Olen miettinyt noita asioita paljon. En usko että muuttuisin niin kovasti muuton jälkeen että menisinkin koulun jälkeen bilettämään tms. Nyttenkin aina hoidan koirat ja vapaa-aika kuluu koirien kanssa touhutessa. Minusta tulevat opinnot ja työt eivät vaikuta koiran hankkimiseen mitenkään, koska ainahan sieltä tullaan takaisin kotiin ja koiran pitää osata olla yksin sen 6-8 tuntia. En edes halua sellaista työtä, että olisi todella pitkiä päiviä enkä voi sellaisia edes tehdä terveydellistä syistä.
Miten muuten tuo lapsenhankinta liittyy koiraan? Koirahan aina totutetaan lapsiin jo pentuna, niin ei siinä pitäisi ongelmaa tulla?
Mutta entä raha-asiat teidän opiskelijoiden osalta, joilla on koira/koiria ? Miten ne järjestyvät?- opiskelija2
Mulla ainakin on se periaate, et eka ostetaan koirille safkaa ja itelle sit sitä mitä rahoista jää :) Mutta, enpä minä koulujen aikaan edes kotona syö kun koulussa saa ruoan, kuin korkeintaan pari leipää aamulla/illalla, ja lomallakaan tule syötyä kunnolla kun yksin asuu, niin ei tule tehtyä ruokaa. Myös laitan pari kymppi ( -0) syrjään pahan päivän varalle, jos tulee yllättäviä ell. lääkärireissuja. Eipä onneksi ole tullut kuin 1 vasta, kun tuli toiselle silmätulehdus. Mutta rokotukset molemmilla voimassa, ja toisen jopa leikkautin tuossa pari kuukautta sitten ja silläkin reissulla meni 200e, sit piti miettiä vain mistä nipistän rahaa ja kun hyvin osas sumplia ni eipä ole oikeastaan kertaakaan ollut ongelmia rahojen kanssa vaikka onkin 2 tuollaista isoa koiraa :)
- exopiskelija+2koiraa
Yleensähän opiskluaikana on paljon enemmän aikaa koiralle, jos nyt et lääketiedettä ala opiskella, jolloin aikaa ei ole. Aikaa on siis enemmän, jos et käy samaan aikaan töissä. Jos käyt myös töissä, jätä koiranhankinta myöhäisemmäksi. Opintotuki riittää elämiseen, mutta ei sillä leveästi eletä.
Jos koiralle tulee jokin hätä ja tarvitset eläinlääkäriin rahaa enemmän, voit ottaa opintolainaa. Muista kuitenkin ottaa eläinlääkärikuluvakuutus, siitä voi olla paljon apua vähävaraiselle. Ja valitse suhteellisen terve rotu ja pieni/keskikoinen pienemmästä päästä jolloin ruokintaan ei mene paljon rahaa.
Onnea koiranhankintaan! - Mieti
Hei,
Kannattaa varmaan jonkin aikaa asua yksin, että ensin siihen totut, sekä näät konkreettisesti, kuinka pitkiä opiskelupäiväsi ovat, ja voiko pituuteen vaikuttaa itse. Sen mukaan kannattaa harkita, otatko koiran, ja jos otat, niin otatko pennun vai aikuisen. Pennun kanssa olisi hyvä käydä olemassa myös keskellä päivää.
Mulla menee kahden n10kg koiran ruokaan kuukaudessa suunnilleen.. 30€ PLUS luut ym herkut, joita tulee tietysti osteltua. Eli ehkä 50-60€.
Välillä tulee pitkiä päiviä, mutta kunnollisella suunnittelulla niistä selviää. Kannattaa tosiaan käyttää koira pitkällä lenkillä ennen lähtöä.
Eläinlääkärikäynnit on tietysti suht kalliita, joten rokotuksiin ym mahdollisiin käynteihin kannattaa säästää rahaa. Toi vakuutusehdotus oli ihan hyvä, mutta kannattaa miettiä sitä. Hinta määräytyy rodun mukaan, ilmeisesti jostain 100-150€/vuosi ylöspäin. Vakuutus ei tietenkään korvaa tarkastuskäyntejä ja rokotuksia. Vakuutus ei korvaa koiran tuhoja kotona. Kotivakuutus korvaa koiran ulkopuoliselle aiheuttamat kustannukset (ainakin suurimman osan).
Sitten tarviit alussa tietysti ostaa hihnat, pannat, kupit, kynsisakset, harjat lelut jne.. Kesäisin punkkipannat/karkoitteet ja matolääkkeet pari kertaa vuodessa.
Jos meinaat elää pelkällä opintotuella, niin tiukkaa tulee (itsellä siitä jää 70€ vuokran ja puhelimen&netin jälken), mutta jos käyt töissä, tai vanhempasi osallistuvat kuluihin joka kuukausi, niin ok.
PS. Se myös vaikuttaa, missä asut. Kaikkiin vuokra-asuntoihin koirat eivät ole tervetulleita!! Varmista se ensin!- unohtu..
Niin kannattaa siis ensin laskea menot/kk ennen koiraa, ja lisätä sitten koira mukaan arvioon -> onko varaa. Myös pentu maksaa aika paljon, rodusta/taustasta riippuen!
- opiskelija10
Minäkin suosittelisin kuten joku aiemmin yllä että asuisit ensin jonkin aikaa yksin, ja katsot miten se lälhtee sujumaan, miten rahaa menee. Tietysti olisi senkin jälkeen vielä hyvä saada joku "koekoiraksi". Voisitko saada vaikka perheenne koiran pariksi viikoksi luoksesi asumaan?
On nimittäin aivan erilaista asua yksin koiran kanssa kuin asua esim. poikaystävän saatikka monen ihmisen kanssa jotka tarpeentullen voivat pitkän päivän yllättäessä päästää koiran edes tarpeilleen. Itse olen selvinnyt pari vuotta erottuani kahden ison koiran kanssa yksin. Nyt olen taas vuoden asunut uuden poikaystäväni kanssa, ja voin sanoa että kymmenen kertaa huolettomampaa ja helpompaa! Opiskelin yksin asuessani ja kävin töissä. Onneksi vanhempani ottivat aina koiria luokseen ja auttoivat lenkeissä. Rahallisesti ei ole ollut ongelmaa, mutta en ole kyllä etelänlomillakaan käynyt.
Se on aivan sinun valintasi otatko koiran vai et ja pystytkö hoitamaan sen, mutta kyllä elämässä saattaa tulla käänteitä joita et vain voi ennustaa. Esimerkiksi itse haen nyt sellaista työtä jota en voisi tehdä jos asuisin yksin (enkä olisi ikinä kuvitellut aiemmin haluavani alalle). Tai sitten joutuisin luopumaan koirista jota en aio tehdä ! :) - kyselenpävain
Vanhemmiltani saisin koiran leluja ja tarvikkeita, kun niitä meillä on todella paljon ylimääräisiä.
Tarkoitukseni on, että kun koiran otan niin otan sen lomalla, jolloin on aikaa kouluttaa pentua ja totuttaa yksinoloon. Ehdottomasti siis pennun ihan otan. Jos sopiva kasvattaja ja pentue löytyy, niin tiedä vaikka pennun saisi jo jouluksi. Suuremmalla todennäköisyydellä hankin koiran kumminkin ensi vuonna.
Kiitoksia vastauksista, niistä oli todella paljon apua! - kyselenpävain
Laskeskelin juuri äsken itseasiassa, että minulle jäisi kuukaudessa rahaa roimasti ylimääräistä jos saan yhden kämpän. Tuntuu, että koiran hankkiminen opiskeluaikana on sittenkin mahdollista :D !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei853895Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071822- 1091136
- 1001101
- 67966
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165882- 42846
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57811Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g61780Huono grilli kokemus
Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll22761