Ammattilaisen perus kuvankäsittely vinkkejä

eeeevaliissa

Eli mikäli olet ammattilainen tai muuten paljon kuvankäsittelyä harrastanut, kerrotko perus säädöt mitä kuvalle ohjelmallasi teet? KErroppa myös ohjelma mitä käytät?

Itse siis yleensä tsekkaan tasot ja käyrät. Ohjelma mulla on vain ilmainen GIMP.
Mutta mitä muuta pientä hienosäätöä voisin tehdä kuviin?

29

2040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vai Kimppiä

      Hanki Lightroom ja ohjekirja, vaikka P Potka esim Lighroom 3 valokuvaajille, M Karhulahti Photoshop Lightroom. Potka on perusteellisempi. Toimivat ihan riittävästi LR 4:een

      Uusi LR 4 maksaa vissiin n 140 €, paljonko kamerasi kamat ovat maksaneet?

    • J©B

      No tässäpä mun RAW -perussäädöt LR:lla
      – valkotasapaino (usein pipetilla harmaakortista tms)
      – vinjetointi, aberraatio, vääristymät yms kameran profiililla (Lens Corrections)
      – kohinan poisto (n. 20/30) ja terävöinti (n. 80/0,7) tarpeen mukaan
      – sävysäätö (Tone/Black, Shadows), valotan histogrammin oikean laidan mukaan
      – Precence/Clarity tarvittaessa (n. 15–70)
      – HSL tarvittaessa

      Yleensä teen säädöt User Presets asetuksilla (maisema, muotokuva, …) jolloin kaikki perussäädöt hoituu yhdellä hiiren klikkauksella.

      • Mikä softa kyseessä?

        Onko kyseessä Lightroom vai jokin muu softa?

        Entäs ovatko nuo "User Presets" itsesi tallentamiasi asetuskokonaisuuksia vai voiko niitä kenties ladata jostain käytettäväksi?


      • J©B
        Mikä softa kyseessä? kirjoitti:

        Onko kyseessä Lightroom vai jokin muu softa?

        Entäs ovatko nuo "User Presets" itsesi tallentamiasi asetuskokonaisuuksia vai voiko niitä kenties ladata jostain käytettäväksi?

        Mulla on ”omatekoiset” User Presets useimmin käytössä LR:ssa.
        – kolme Samyangia (objektiiveihin ei ole valmista Lens Corrections-profiilia).
        – yksi kummallekin perheen pokkarille
        – maisemat 2 kpl (järkkärin 24 milliselle) aurinkoinen ja pilvinen sää (dynamiikka)
        – kaksi mustavalkoista (toisessa selenium toner, toisessa grayscale)

        Valmiita asetuksia on ilmaiseksi ladattavia (mulla onOne)
        http://www.ononesoftware.com/products/lightroom-presets/

        Samasta talosta löytyy myös Camera Raw:lle
        http://www.ononesoftware.com/products/perfect-presets-camera-raw/

        ja
        Paljon muuta kivaa. Maksullisissa kannattaa kokeilla ilmaisia versioita.
        http://www.ononesoftware.com/products/
        esim tuo on aika hyvä
        http://www.ononesoftware.com/products/perfect-bw/


      • J©B
        J©B kirjoitti:

        Mulla on ”omatekoiset” User Presets useimmin käytössä LR:ssa.
        – kolme Samyangia (objektiiveihin ei ole valmista Lens Corrections-profiilia).
        – yksi kummallekin perheen pokkarille
        – maisemat 2 kpl (järkkärin 24 milliselle) aurinkoinen ja pilvinen sää (dynamiikka)
        – kaksi mustavalkoista (toisessa selenium toner, toisessa grayscale)

        Valmiita asetuksia on ilmaiseksi ladattavia (mulla onOne)
        http://www.ononesoftware.com/products/lightroom-presets/

        Samasta talosta löytyy myös Camera Raw:lle
        http://www.ononesoftware.com/products/perfect-presets-camera-raw/

        ja
        Paljon muuta kivaa. Maksullisissa kannattaa kokeilla ilmaisia versioita.
        http://www.ononesoftware.com/products/
        esim tuo on aika hyvä
        http://www.ononesoftware.com/products/perfect-bw/

        ps.
        Tuo LR tarkoittaa Lightroomia edellä


      • Täytyy tutustua
        J©B kirjoitti:

        Mulla on ”omatekoiset” User Presets useimmin käytössä LR:ssa.
        – kolme Samyangia (objektiiveihin ei ole valmista Lens Corrections-profiilia).
        – yksi kummallekin perheen pokkarille
        – maisemat 2 kpl (järkkärin 24 milliselle) aurinkoinen ja pilvinen sää (dynamiikka)
        – kaksi mustavalkoista (toisessa selenium toner, toisessa grayscale)

        Valmiita asetuksia on ilmaiseksi ladattavia (mulla onOne)
        http://www.ononesoftware.com/products/lightroom-presets/

        Samasta talosta löytyy myös Camera Raw:lle
        http://www.ononesoftware.com/products/perfect-presets-camera-raw/

        ja
        Paljon muuta kivaa. Maksullisissa kannattaa kokeilla ilmaisia versioita.
        http://www.ononesoftware.com/products/
        esim tuo on aika hyvä
        http://www.ononesoftware.com/products/perfect-bw/

        Kiitoksia näistä tiedoista.


      • J©B
        Täytyy tutustua kirjoitti:

        Kiitoksia näistä tiedoista.

        Jos teet ikiomia niin oikealle valotettuun maisemakuvaan
        User Presets (voisit alkajaisiksi kokeilla vaikkapa lähtöarvoja):
        – Color/Presence:
        Clarity 45, Vibrance 15, Saturation 15
        – Detail/Sharpening:
        Amount 81, Radius 0-7, Detail 25, Masking 0
        – Detail/Noise Reduction:
        Luminance 20, Detail 50, Contrast 0, Color 30, Detail 50
        – Lens Corrections:
        Color/Remove Chromatic aberration
        Amount 7, Purple Hue 30/70,
        Amount 5, Green Hue 40/60

        Sitten loput säädöt manuaalisesti
        – Color/WB (miel pipetillä)
        – Color/Tone (tee Shadows ja Blacks erityisellä huolella)


      • J©B
        J©B kirjoitti:

        Jos teet ikiomia niin oikealle valotettuun maisemakuvaan
        User Presets (voisit alkajaisiksi kokeilla vaikkapa lähtöarvoja):
        – Color/Presence:
        Clarity 45, Vibrance 15, Saturation 15
        – Detail/Sharpening:
        Amount 81, Radius 0-7, Detail 25, Masking 0
        – Detail/Noise Reduction:
        Luminance 20, Detail 50, Contrast 0, Color 30, Detail 50
        – Lens Corrections:
        Color/Remove Chromatic aberration
        Amount 7, Purple Hue 30/70,
        Amount 5, Green Hue 40/60

        Sitten loput säädöt manuaalisesti
        – Color/WB (miel pipetillä)
        – Color/Tone (tee Shadows ja Blacks erityisellä huolella)

        hassu moka
        – Detail/Sharpening:
        Amount 81, Radius 0-7, Detail 25, Masking 0
        po.
        Radius 0,7


    • HaKe

      Photoshop CS6.
      Moireen poistotyökalu oli suurin syy CS5:sta päivittämiseen. Se tuntuu toimivan hyvin. Tätä on jo kaivattukin!

      LR on joskus ollut käytössä, luovuin siitä.

      • kaivattukin?

        Mistä se moireenpoistotarve tulee?


      • HaKe
        kaivattukin? kirjoitti:

        Mistä se moireenpoistotarve tulee?

        Mulla on C 5D:llä kuvatessa ollut tosi usein henkilökuvissa, pääasiassa studiokuvissa moiretta. Sen poistaminen on tähän asti ollut tosi työlästä.

        Nyt CS6:sta tuntuu apu löytyneen. LR 4:ssa on sama ominaisuus.


      • kaivattukin?
        HaKe kirjoitti:

        Mulla on C 5D:llä kuvatessa ollut tosi usein henkilökuvissa, pääasiassa studiokuvissa moiretta. Sen poistaminen on tähän asti ollut tosi työlästä.

        Nyt CS6:sta tuntuu apu löytyneen. LR 4:ssa on sama ominaisuus.

        Mistä se moire tulee studio-muotokuviin?

        Eikö moire poistu kuvatessa tarkentamalla (manuaalisesti) tai/ja hieman kuvausetäisyyttä muuttamalla?


      • HaKe
        kaivattukin? kirjoitti:

        Mistä se moire tulee studio-muotokuviin?

        Eikö moire poistu kuvatessa tarkentamalla (manuaalisesti) tai/ja hieman kuvausetäisyyttä muuttamalla?

        Hmm....kuvaustilantessa ei voi todeta moireen syntymistä, vasta kun tarkastellaan kuvaa 100% suurennuksella moire tulee näkyviin.
        Kuvattavaan kohteen eri kohtiin on erimoiset matkat...jos joka kohtaa rupeaa varomaan moireen suhteen niin liian vaikeaksi menee.
        Muotokuvissa mallinohjaus on tärkeää, samoin tarkennuksen pitää olla oikeassa kohdassa....eikä sitä voi kankaan pintastruktuurin takia muuksi muuttaa.


      • Asiaa moirésta

    • Apuva :D

      Käykö Canon AL-1 (1980)- Luvulta, nykyajan Canon EOS 1100D tai Canon EOS 550D, Canon Zoom Lens FD 75-200mm 1:45^ zoomi noihin järkkäreihin ^.

      • HaKe

        Oon vissiin eksyksissä ketjussa, mutta ei haittaa ;)

        Kysymykseesi:
        Ei sovi vanhat FD-optiikat nyky-Canoneihin. Pitäis olla linssillinen soviterengas joka huonontaa kuvalaatua.


    • Johnnymale

      No, muistikortilta pc:lle. Breezesys Downloader Pro. Nimeää kuvat samalla YYYY-MM-DD_hh:mm:ss_kameran antama tiedoston nimi.

      Ligtroomissa. Ensimmäisessä vaiheessa epäkelpojen poisto. x:llä. Lopuksi poistetaan kaiikki X merkityt.

      Jäljelle jääville kuville Lens profile. Horisontin tarkistus ja oikominen. Kohinan poisto jos kuvattu iso 4000 esim. Myös kuvan oikaisu jos kamera ei ole ollut pystysuorassa.

      Mitään muuta ohjelmaa ei tarvitse. Kuin Lightroom 4.1. Kiitos kysymyksestä.

    • OlliL

      vaihda ekana foorumia,täällä mitään ammattilaisia ole.

    • harrastelijakuvaaja

      Gimp. Kontrasti, värikylläisyys, valkotasapaino, pienennys, terävöitys. En mitään muuta.
      En ole ammattilainen vaan harrastelija. Myöskään pikselinnuxxinta ei kiinnosta. Sisältö on se joka ratkaisee, ei reunapiirrot ja muut teinihöpöt.
      Kuvaamisen aloittanut 1991 filmijärkkärillä, jota käytän edelleen digin rinnalla.

    • lehtikuvakäsittelijä

      Käytän Photoshoppia. Teen työkseni lehtiä ja käsittelen myös kuvat. Teen värierottelun eli muutan rgp-kuvan cmyk-kuvaksi. Sen teen yleensä vasta kuvankäsittelyn lopussa. Painotuotteeseen yleensä tallennetaan kuva .tiff muotoon.

      Täkeimmät kuvankäsittelytoimenpiteet ovat aluksi resoluution ja fyysisen koon määrittäminen kuhunkin painotuotteeseen sopivaksi. Sitten kirkkaus ja kontrasti. Joskus käytän automaattista sävyä, kontrastia, väriä. Aina eivät toimi joten pitää muuten säätää. Käyrät on hyvä käydä läpi sekä korjata värejä esim. Käyrän kautta. Jos ei kamerassa ole ihan oikein säädöt voi kuva oola liian keltainen tai liikaa magentaa jne. En tiedä mitä se Käyrä on englanninkielisessä photarissa kun minulla on suomenkielinen. Löytyy ctrl m. Joskus joutuu käyttämään väritasapainoa ja Sävy/kylläisyyttä. Oikeat käsittelyt löytyy kai parhaiten kokeilemalla.

      Kohinaa joutuu korjaamaan varsinkin vanhoissa kuvissa. Gimp-ohjelmaa en juuri tunne. Joskus olen tutkinut millainen ja varmaan käy kotitarpeisiin mutta ei ole ammattilaisen ohjelma.

    • kuva oola

      ”voi kuva oola liian keltainen tai liikaa magentaa jne.”

      Millä ohjelmalla ja miten korjaat jos kuva oola liian keltainen tai magentaa?
      Säädätkö CMYK -kuvia?
      Miten resoluutio ja koko säädetään ”kuhunkin painotuotteeseen sopivaksi”? Muutetaanko resoluutiota vai kokoa vaiko molempia?
      Jos painotuote on esimerkiksi sanomalehti niin mikä on sopiva koko?

      En tiedä mitä Curves on suomenkielisessä photarissa kun minulla on englanninkielinen PhotoShop 13.0.0.

    • keletaappi

      Mun kamerasta tulee valmiita kuvia, ei niitä tarvi manipuloida jälkikäteen. Ainoastaan cropata voi tilanteeseen sopivaksi, kaikki muu on turhaa.

      • valmiita kuvia?

        Nuo Polaroidit on kuulemma kalliita kuvia.

        Mun digikamerasta tulee vain binaaritiedostoja jotka on ykkösiä ja nollia. Niistä saa kuvia vain säätämällä sopiviksi ja tulostamalla paperille tai näytölle.


      • Juuri näin
        valmiita kuvia? kirjoitti:

        Nuo Polaroidit on kuulemma kalliita kuvia.

        Mun digikamerasta tulee vain binaaritiedostoja jotka on ykkösiä ja nollia. Niistä saa kuvia vain säätämällä sopiviksi ja tulostamalla paperille tai näytölle.

        Nykyään kuvat "kehitetään" ohjelmilla kuten esim. Lightroom, Photoshop, DxO Optics Pro jne. Filmiaikana kuvat kehitettiin toisella tapaa.

        Monet harrastajat "kikkailivat" myös kehitysvaiheessa. Nykyään kikkaillaan samoilla ohjelmilla millä "kehitetään".

        Sitten kuvat paperille tai näytölle.


    • huvikseenkuvaava...

      Netissä amatööri käyttöön ihan okei ohjelma on esimerkiksi sumopaint.. Sillä saa säädettyä valot ja kontrastit... Sekä muun tarpeellisen... Mitä kukakin nyt tarpeelliseksi katsoo.. Jopa ilmaisversiolla. Helppo ja selkeä käyttää.
      Hyvä kuva, ei kamalan paljon säätöä kaipaa...

    • Johnnymale

      Lightroom 4.1.
      joka kuvalle:
      - lens profiles
      - sharpening
      - kohinan poisto. no ok, iso 100 kuvat ei kohise :) 4000 vähäsen.

      tarpeen mukaan, vähän sinertävä taivas tummemmaksi.

      tai jonkun värin saturaatiota ylös.
      varjonen kuva, monesti auttaa varjojen tasoja ylös.

      • ???

        Miten tuo kohinan poisto käytännössä tapahtuu?


      • LR 5.2
        ??? kirjoitti:

        Miten tuo kohinan poisto käytännössä tapahtuu?

        LR 5.2:n ”Detail” panelissa välilehdellä ”Noise reduktion”
        Kokeile esim arvoja (ylhäältä lukien)
        Luminance 20, 50, 0
        Color 30, 50, 75


    • tommi_j

      Kiitos vinkeistä. Täänks!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe