Missä valtakunnassa vaekuttaa nykyään Ranstakan Ukko ?
Ei kaet Taivasten ? Toivottavasti ei..
Se Ranstakkahan oli kissan nimi. Tuli aikanaan siittä kun kissa muistutti niin ranstakkaa :)
Missä on ranstakka
14
440
Vastaukset
- Emannuus
Vai kissan nimi.
Ranstakka = hiilihanko, uunin kohennuskeppi
Katseleppa tuolta:
http://www.luovutettukarjala.fi/murre/murre.htm
http://www.google.fi/search?q=ranstakka&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a- Vileerauksenmaisteri
Luuletko, etten tuota tiedä?
Ranstakka on hiilihanko :)
Siksi se olikin niin hyvä juttu.
Tosin nää itseselvät piilo joket avautuu vain viisaammille ilman näitä selityksiä, sori sulle, Emmajotain :) - Emannuus
Vileerauksenmaisteri kirjoitti:
Luuletko, etten tuota tiedä?
Ranstakka on hiilihanko :)
Siksi se olikin niin hyvä juttu.
Tosin nää itseselvät piilo joket avautuu vain viisaammille ilman näitä selityksiä, sori sulle, Emmajotain :)Pärreesikö jo poltit?
Ja lue oikein:
Ei mitään Emmajotain vaan Emannuus = murresana, emäntä tai voi olla rouvakin - Vileerauksenmaisteri
Emannuus kirjoitti:
Pärreesikö jo poltit?
Ja lue oikein:
Ei mitään Emmajotain vaan Emannuus = murresana, emäntä tai voi olla rouvakinHei, Emmaannuus!
En minä polttanu pärreitäni :)
Mukava kun kommentoit..
Tiijähämminä, mitä Emmannuus tarkottaa. Oon ihannii perehtyny jossammeärein kaenuun kansalliskielleen :)
Tiijätkö, mitä tarkottaa savon: "Määppätiijä"? - Vileerauksenmaisteri
Hei, Emmaannuus!
Mukava kun kommentoit..
Tiijähämminä, mitä Emmannuus tarkottaa. Oon ihannii perehtyny jossammeärein kaenuun kansalliskielleen :)
Tiijätkö, mitä tarkottaa savon: "Määppätiijä"?Siis Emannuus...Käsi vapisoo ja tullee kaks ämmää :)
- Emannuus
Hei, Emmaannuus!
Mukava kun kommentoit..
Tiijätkö, mitä tarkottaa savon: "Määppätiijä"?Määppätiijä = empä tiijä, empä tiedä
Savon murre ulottuu Kainuuseen, aina Kuusamoon asti osittain.
- Isä sano joskus
että jos ne penikat ei oo kunnolla nii tulloo ranstakasta.... Ei koskaan tullu muuta ku vittaa....
- Kurnaali
Kielimaesterit sannoate mitä tarkotta vyötässoleta?
- Vileerauksenmaisteri
Vyötässoleta tarkottaa, että kokonaan tae vaekka että täysillä, eli jotahi tehhään urakalla ja iliman lepoa. Ei jouva panemaan vyötä eikä solokea päälle :)
- Entäpä tämä?
Vyötässoleta tarkottaa, että kokonaan tae vaekka että täysillä, eli jotahi tehhään urakalla ja iliman lepoa. Ei jouva panemaan vyötä eikä solokea päälle :)
Piästnuatsikka
- KiinnostaisiTietää
Entäpä tämä? kirjoitti:
Piästnuatsikka
Missä on Ranstakan isäntä ?
Soitteli aiemmin Kainuun radion lähetyksiin. - Sehän on
Entäpä tämä? kirjoitti:
Piästnuatsikka
kärsäkäs.
- tuonela.....
KiinnostaisiTietää kirjoitti:
Missä on Ranstakan isäntä ?
Soitteli aiemmin Kainuun radion lähetyksiin.kuollu
- moeni
tuonela..... kirjoitti:
kuollu
Ei oo kuollu elossa on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803