erilillis 6.5" vastaan 5.25"

ripirapi

2-tie erillissarjalle olisi kysyntää, 5.25 menisi heittämällä paikallee, 6.5 sovitus saattaisi myös onnistua.

Kaipaisin siis kokemuksia näiden kahden tyypin väliltä. Pienemmät tuntuu olevan myös halvemmat joten helposti kallistuisi niiden suuntaan. Mutta saako isommista jotain sellaista irti että semmoiset kannattaisi laittaa?

Subbarta ei ole tulossa. Entäpä lisävahvarin merkitys? Nykymankoistahan ainakin mainostetaan lähtevän melkoisia tehomääriä.

Sopii tietty suositella jotain kaiutinmerkkiäkin, mutta lähinnä tuo kaiuttimen kokoaisia nyt askarruttaa yleisellä tasolla.

7

3926

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erkki von focal

Kun panostaa laatuun niin varmasti 5.25" voittaa heittämällä jonkun halpis erillissarjan joka on 6,5".

Tietysti sit yleensä laatu erillissarja vaati myös tehoa johon soittimien tehot eivät alkuunkaan riitä.

Jos vaikka haluat sen 5,25" niin nyt on esimerkiksi tarjouksessa alan liikkeissä FOCAL 130V2 joka on 199e. Normaali OVH hinta on 259e. Maahantuoja sai pienen erän joten laittoi alennukseen... kannattaa pitää kiirettä. Tolle joudut kyl hommaan vahvarin jos meinaat saada soimaan sen hyvin. Tottahan toki aina jotain ääntä mankan tehollakin lähtee, mut... no huomaat sitten. :D

Mut mene alan liikkeeseen ja pyydä myyjää neuvomaan... ne osaa yleensä asiansa ja osaavat neuvoa sinut oikeaan vaihtoehtoon ja kukkarolle sopivaan vaihtoehtoon. =)

t. Eki von Focal

• ripirapi

Siis hyvät 5.25 on parempi kun huono 6.5.
        Entä jos otetaan esim tuosta mainitsemastasi focalin 130V2 ja laitetaan se kilpailemaan vastaavan 6.5 tuumasen setin kanssa? Arvaisin että diskantti voisi olla melkolailla sama ja jakarikin ainakin pääpiirteissään. Ero jäisi sitten bassotoistoon tehon tarpeeseen(?)

Oletko kuunnellut mitä eroa noilla olisi keskenään, jos olisivat vaikkapa asiallisen vahvistimen perässä?

Focal voisi olla ihan hyvä merkki. Liikkeessä mulle myydään kalleinta mitä saa menemään läpi.. siksi haluaisinkin valmiiksi käsityksen mitä olen menossa ostamaan. Koska 6.5 vaatii pikkusen lisää rahaa ja enempi vaivaa niin yritän tässä selvitellä että onko se sen arvoista.

• Erkki von Focal
        ripirapi kirjoitti:

Entä jos otetaan esim tuosta mainitsemastasi focalin 130V2 ja laitetaan se kilpailemaan vastaavan 6.5 tuumasen setin kanssa? Arvaisin että diskantti voisi olla melkolailla sama ja jakarikin ainakin pääpiirteissään. Ero jäisi sitten bassotoistoon tehon tarpeeseen(?)

Oletko kuunnellut mitä eroa noilla olisi keskenään, jos olisivat vaikkapa asiallisen vahvistimen perässä?

Focal voisi olla ihan hyvä merkki. Liikkeessä mulle myydään kalleinta mitä saa menemään läpi.. siksi haluaisinkin valmiiksi käsityksen mitä olen menossa ostamaan. Koska 6.5 vaatii pikkusen lisää rahaa ja enempi vaivaa niin yritän tässä selvitellä että onko se sen arvoista.

No siis jos laitetaan focalin 165v2 vs. 130v2 toisiaan vastaan niin diskantti ja jakosuodin on mielestäni täysin identtinen. Ainoastaan basso elementti on eri.
        (http://www.audiohellman.fi tai http://www.audiohellman.fi/focal_kajarit1.html)

Olen kuunnellut ainoastaan 165v2:sta ja mielestäni ääni on todella luonnollinen ja aito. Kuunneltaessa vertasin DLS MS6A:sta ja Focalin 165V2:sta ja niissä oli huomattava ero kun EQ:sta laitettiin kaikki säädöt nollille yms. loudnessit yms olivat pois päältä niin 165V2:nen oli perus säädöillä jo aivan loistavan kuuloinen. Kun taas kuunneltaessa DLS MS6A:sta teki mieli heti mennä säätelemään soittimen säätöjä jotta ääni kuullostaisi mielyttävämmältä.

DLS MS6A:sen ovh on sama kuin 165V2:sen eli 269€. DLS MS6A:sta myydään varmaan jollain 220-240€ kun taas myös se 165V2 on maahantuojan tarjouksessa kuten se 130V2:nen, eli 199€. Ne menee varmasti nopeasti, kun niitä on rajattu erä.

Jos sulla on vahvistin joka antaa tehoa niin uskoisin että 165V2 on parempi vaihtoehto focaleista kuin 130V2:nen. Focal ainakin tykkää tehosta... joten 2x75-150W(rms) ei ole ollenkaan liikaa. Minimi olisi minusta 2x50W(rms)

Mutta edelleen suosittelen etsimään sellaisen paikan missä voit koe kuunnella näitä kaiuttimia ja siten muodostaa oman mielipiteesi. Ja se että haluatko asentaa 5,25" vai 6,5" niin riippuu ihan siitä mitä sinä vaadit autosi äänentoistolta. Mut jos katsot tarkemmin specsejä niin 6,5" tietysti toistaa hieman matalampia taajuuksia jne. yms. Mutta oma mielipide on tärkein... käy kuuntelemassa! :D

t. eki

• hifisti
        ripirapi kirjoitti:

6,5" vs 5,25" sama kun kysyisit kumpi on parempi porche vai lada. jos saat 6.5" mahtumaan niin tottakai ne ja mistä sinä katsot hintoja että saat niiden erot muka niin suuriksi. esim dls B6 99€ ja B5 89€ hintaero on suorastaan silmiin pistävä...

täsmennän toi B6 on siis 6,5" erkkasatsi ja B5 on 5,25" satsi. suosittelen jos haet ihan basic settiä ja hinta/laatu suhde on tärkeä

ja josset muuta laita niin näille vielä vahvari niin hyvä tulee joku kaks kanavainen joka antaa vähintään 2x50 wattia rms

subbaria kyllä suosittelen ja vahvistin josta saat vaikka sillattuna ainakin 150 wattia rms

tällänen setti B6 99€ vahvistin blaupunkt GTA 250 2x50 rms 99€ subi pistetään samaa sarjaa 10" dls Classic W310B 89€ ja sille vahvari vaiks blaupunktin GTA 290 350 wattia rms 169 €

koko setti alle 460 € jätä vaik erkkasarjan vahvari pois ni pääset alle 360€ ja kysy vaikka paketti tarjousta voisit saada tollasen alle 320€ itestäs riippuen ehkä halvemmallakin

tää oli vaan esimerkki ite päätät mitä merkkejä ostat mutta tässä oli nyt esittelyssä semmonen basic setti jolla soi taatusti paremmin kun naapurin teini corollassa.

ai niin yksi juttu vielä voit pistää rahaa laitteisiin vaikka 2000€ mutta jollain on parempi setti vaik 400€ jaa miksi? siksi että paraskin laitteisto on paska jos se on asennettu väärin eli tee asennukset rauhassa ja huolellisesti, ...MIETTIKÄÄPÄ SITÄ

toivottavasti tästä oli jotain apua jos on jotain kysyttävää niin pistä tähän palstalle postia onnea:

• eki
        hifisti kirjoitti:

6,5" vs 5,25" sama kun kysyisit kumpi on parempi porche vai lada. jos saat 6.5" mahtumaan niin tottakai ne ja mistä sinä katsot hintoja että saat niiden erot muka niin suuriksi. esim dls B6 99€ ja B5 89€ hintaero on suorastaan silmiin pistävä...

täsmennän toi B6 on siis 6,5" erkkasatsi ja B5 on 5,25" satsi. suosittelen jos haet ihan basic settiä ja hinta/laatu suhde on tärkeä

ja josset muuta laita niin näille vielä vahvari niin hyvä tulee joku kaks kanavainen joka antaa vähintään 2x50 wattia rms

subbaria kyllä suosittelen ja vahvistin josta saat vaikka sillattuna ainakin 150 wattia rms

tällänen setti B6 99€ vahvistin blaupunkt GTA 250 2x50 rms 99€ subi pistetään samaa sarjaa 10" dls Classic W310B 89€ ja sille vahvari vaiks blaupunktin GTA 290 350 wattia rms 169 €

koko setti alle 460 € jätä vaik erkkasarjan vahvari pois ni pääset alle 360€ ja kysy vaikka paketti tarjousta voisit saada tollasen alle 320€ itestäs riippuen ehkä halvemmallakin

tää oli vaan esimerkki ite päätät mitä merkkejä ostat mutta tässä oli nyt esittelyssä semmonen basic setti jolla soi taatusti paremmin kun naapurin teini corollassa.

ai niin yksi juttu vielä voit pistää rahaa laitteisiin vaikka 2000€ mutta jollain on parempi setti vaik 400€ jaa miksi? siksi että paraskin laitteisto on paska jos se on asennettu väärin eli tee asennukset rauhassa ja huolellisesti, ...MIETTIKÄÄPÄ SITÄ

toivottavasti tästä oli jotain apua jos on jotain kysyttävää niin pistä tähän palstalle postia onnea:

Kuittaa nimim. hifistin sanoman...

Hintaluokkia on monia... itse suosin hieman kalliimpaa hintaluokkaa. Ja niinkuin olen monta kertaa yrittänyt painottaa kun olen nyt kirjoittanut, puhun omista mielipiteistä.

Ja varmasti tuollainen B6 ja GTA250 10" dls Classic W310B ja GTA 290 voittaa varmasti naapurin teini korollan... heh, jos se nyt noin halutaan ilmaista.

Tosin tuollainen B6:nen vaatii sen subbarin, kun taas välttämättä focalin 165v2 ei tarvitse sitä, koska sieltä saadaan riittävän hyvin potkua. Jos nyt yritän luonnehtia sitä mitä haet kaiuttimeltasi. Kun sanoit että ei mielellään subbaria olisi tulossa.

Mut esimerkkejä on monia... on niitä 50€, 100€, 500€ ja 100000€ settejä. Jokainen oman maun mukaan... edelleen sanon - käy kuuntelemassa mikä miellyttää korvaa. =)

t. eki

• ripirapi
        eki kirjoitti:

Kuittaa nimim. hifistin sanoman...

Hintaluokkia on monia... itse suosin hieman kalliimpaa hintaluokkaa. Ja niinkuin olen monta kertaa yrittänyt painottaa kun olen nyt kirjoittanut, puhun omista mielipiteistä.

Ja varmasti tuollainen B6 ja GTA250 10" dls Classic W310B ja GTA 290 voittaa varmasti naapurin teini korollan... heh, jos se nyt noin halutaan ilmaista.

Tosin tuollainen B6:nen vaatii sen subbarin, kun taas välttämättä focalin 165v2 ei tarvitse sitä, koska sieltä saadaan riittävän hyvin potkua. Jos nyt yritän luonnehtia sitä mitä haet kaiuttimeltasi. Kun sanoit että ei mielellään subbaria olisi tulossa.

Mut esimerkkejä on monia... on niitä 50€, 100€, 500€ ja 100000€ settejä. Jokainen oman maun mukaan... edelleen sanon - käy kuuntelemassa mikä miellyttää korvaa. =)

t. eki

No täytyypä sitten suunnata vähän kuuntelemaan miltä mikäkin kuulostaisi. Subbari tosiaan ei tule kyseeseen ja vahvistimen ongelma on sijoituspaikka. Lisäksi tarvitaan johtotöitä että sen asennus onnistuu.

Kaiuttimissa en ole etsimässä halvimpia, mutta mitään huippujakaan ei tarvitse olla. Käyn siis kuuntelemassa ja ehkä sitten käy ilmi miten oleellinen se vahvistin on ja tarjoaako 6.5" jotain sellaista mitä 5.25:lla jään kaipaamaan.

• JBL

Osta JBL GTO606ce:T
      On takuulla hyvät, ne on 6,5:set
      Ite ostin justiiin, ne on myös laadukkaammat kun DLS:n B6:set

Kampanja hintaan sata juuroo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1303
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      115
      972
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe