vakava masennus

titanic

Olen 14- vuotias tyttö ja olen käsinyt vakavasta masennuksta noin puoli vuotta. Olen käynyt yksityiselllä psykiatrillanoin 4kk ja kesän jälkeen siirryn julkiselle puolelle. Koulua en käynyt pääsiäissen jälkeen luokaltani pääsi nipin napin.

Ongelmani on että nykyään osana päivistä olen hirveän yli iloinen, nauran koko ajan ja pystyn elämään melkein normaalist( näkemään kavereita, käymään leffassa ym.) Mutta välillä taas olen niin masentunut että vain itken, mietin itsemurhaa, en syö, en nuku enkä jaksa olla kavereiden kanssa. Osaisko joku sanoa mistä tämä johtuu? Olen kiitollinen kaikesta avusta

9

249

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhempi ihminen

Se on ihan tavallista masentuneella, ei se ole kaksisuuntaista.

On huonoja päiviä ja sitten on parempia päiviä.

JOs parempia päiviä alkaa olla enemmän, niin sitten ollaan menossa parempaan suuntaan.

• titanic

Se ei ole sellaista tavallista iloisuutta vaan olen ihan omissa maailmoissa ja nauran itsekseni ja hyppelen,en voi olla paikalla ja puhun koko ajan

• titanic

Ja toinen ongelmani on se etten jotenkin vain pysty puhumaan kaikista asioistani psykiatrilleni

• entästota

Tiedätkö että mikä masentaa sua. Voisiko niitä masennuttavia asioita jotenkin muuttaa tai tehdä jotain niille.

• titanic
        entästota kirjoitti:

Tiedätkö että mikä masentaa sua. Voisiko niitä masennuttavia asioita jotenkin muuttaa tai tehdä jotain niille.

Kukaan ei tiedä mikä minua masentaa se tuli vaan ylättäen yhtä äkkiä

• Lääkedosentti.

Hei nuori pikkutyttö.

"Ongelmani on että nykyään osana päivistä olen hirveän yli iloinen, nauran koko ajan ja pystyn elämään melkein normaalist( näkemään kavereita, käymään leffassa ym.) Mutta välillä taas olen niin masentunut että vain itken, mietin itsemurhaa, en syö, en nuku enkä jaksa olla kavereiden kanssa."

Sinä kuvailet maanista kautta, joka ei tosin tarkoita että sinulla olisi mitään diagnoosia. Kaikilla voi esiintyä manian kaltaisia kausia. Sinä olet varmaan lukenut aiheesta, ja haluat siitä kuulla? Ei sen pitäisi olla ongelma, että on "yli iloinen".

Sinä olet vasta 14vuotias, ja sinulla on hormoonit vielä todella isossa ryöpytyksessä ainakin neljä vuotta. Vaikka KUINKA ärsyttävältä se kuullostaa.

Jatka sitä terapiaa, syö terveellisesti ja liiku, niin takaan, että olosi kohenee.

• Diagnoosi

Minä kylläkin luulen, että kysymys on epätyypillisestä masennuksesta, mikä minulla diagnosoitiin äskettäin. Ensin epäiltiin juuri kaksisuuntaista, mutta se vaihtui epätyypilliseen masennukseen, koska selkeitä manioita ei kuitenkaan ollut, vaan ainoastaan äkillisiä mielialanvaihteluita. Tyypillistä on myös se, että esim. jonkun tyly tai loukkaava sanominen voi yhtäkkiä vetää mielialan alas, vaikka kaikki olisi ollut siihen asti ihan hyvin.

• titanic

Mulla voi olla aamulla tosi hyvä fiilis ja olen tosi iloinen, mutta sitten joku kaveri soittaa ja kysyy: voiko olla vai etkö taaskaan jaksa. Tuosta pahoiten mieleni todella pahasti ja menen loppu päiväksi sängyyn nukkumaan

• 1+19

Ap:lle: mood swingit ei tarkota kaksisuuntaista mielialahäiriötä; itse sen diagnoosin saaneena voin kertoa, että mania ei tosiaan ole vain normaalia hyväntuulisuutta, vaan todellakin aivan hullua, maanista aikaa. Uni ei tule, tekee sataa asiaa yhtä aikaa (yleensä menevät kaikki perseelleen hutiloinnin seurauksena) ja tulee sekoiltua yhtä jos toista. Voi masentuneenakin olla nimenomaan näitä normaaleja hyviä päiviäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1402
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      81
      833
    6. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      831
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe