Olen jo pitkään kärsinyt mahaongelmista. Vaivat alkoivat n. 10 vuotta sitten ja siirryin silloin esim. normaalista maidosta laaktoosittomaan ja jätin kahvin pois, kun maha ei kestänyt. Pikkuhiljaa maha oireet on pahentunut ja mahani reagoi myös stressiin ja jännitykseen. Uudet tilanteet ja paikat ja ihmispaljous saa mahan sekaisin ja saa rampata vessassa. Nyt myös töissä on alkanut ahistaa olla, kun pelkään mahan menevän sekaisin ja niinhän se menee kun sitä oikein alkaa stressaan.
Olen käynyt useaan otteeseen eri lääkäreillä, monikaan ei oo tainnut ottaa mua tosissaan. Käteen tyrkätty vain resepetejä eri paniikkihäiriölääkkeisiin. Pari vuotta sitten taas eri lääkärillä käydessäni asiaa laitettiin enemmän eteenpäin ja kävin laktoosi ja keliakia testeissä, niissä ei näkynyt mitään. Lääkäri silloin epäili että saattaisi olla kyse ärtyneestä paksusuolesta. Aloitin myös terapiassa käynnit, se ehkä pikkaisen helpotti oloa kun sai puhua jollekin vaivoista. Lääkäri määräsi masennuslääkkeet ja rauhoittavia joista olikin jonkunlaista apua, mutta painohan siinä lähti mahottomaan nousuun. Lääkkeet lopetin reilu vuosi sitten. Nyt maha on tosi pahassa kunnossa, tuntuu että reagoi ihan kaikkeen. Maitohappobakteereita syön joka päivä, olen kokeillut myös silica tonicia ja imodiumia ja imocuria löytyy aina kaapista että voi napata jos oikeen löysäks maha menee.
Voisinpas luetella oireet mitä kaikkia mulla on:
-Ilmavaivat
-Maha sekaisin, varsinkin aamuisin
-Limaa ulosteen seassa
-Kuivuneet ja halkeilevat suupielet usein
-Pahan hajuinen hengitys
-Pääkipu
-Väsymys
Maha reagoi jännitykseen ja stressiin tosi voimakkaasti, melkeen aina kyläilemässä joudun käymään vessassa kun maha heittää volttia.
Onko jollain samoja oireita?? Löysin netistä tietoa sellaisesta kuin hiivasyndroomasta, en oo ennen kuullutkaan sellaisesta. Mutta moni juttu kyllä täsmäisi omiin oireisiini.
Hiivasyndrooma? Ärtynyt suoli?
16
3888
Vastaukset
- aloittaja vastaa
ja vielä sellanen oire että iltaa kohden maha turpoaa ja turpoaa... illalla ennen nukkumaan menoa maha on joskus aivan armottoman turvoksissa, näyttää kuin olisin raskaana. Olen siis 25 vuotias nainen.
- onthesameboat
Wow kuulostaa ihan multa tai siis samat oireet, itekki oon käyny lääkärissä ja saanu saman "diagnoosin" eli ärtyneen suolen ja itekki oon vasta 21. :/ Mulla ei oo noita halkeilevia suupieliä eikä pahanhajuista hengitystä mutta muuten kuulostaa samalta ja lisäks mul on järkyttävän tumman silmänaluset ja muutenkin epäterveen näkönen ihonväri sellanen kalvakka.. Mun oireet pahenee ellen ota kuitujuomaa (visiblin ). Sen avulla käyn joka päivä vessassa (ennen oli ummetusta) mut ei se muuten noit oireita poista… Ehkä säkin voisit kokeilla sitä ei siit varmaan haittaakaan olis? Mul on JUST toi sama et iltaa kohden turpoo maha se on niin kamalaa ku oon aika hoikka ja aamul näytänki siltä.. Illalla näytän et oisin 3 kk raskaana.
- Aloittaja vastaa
onthesameboat kirjoitti:
Wow kuulostaa ihan multa tai siis samat oireet, itekki oon käyny lääkärissä ja saanu saman "diagnoosin" eli ärtyneen suolen ja itekki oon vasta 21. :/ Mulla ei oo noita halkeilevia suupieliä eikä pahanhajuista hengitystä mutta muuten kuulostaa samalta ja lisäks mul on järkyttävän tumman silmänaluset ja muutenkin epäterveen näkönen ihonväri sellanen kalvakka.. Mun oireet pahenee ellen ota kuitujuomaa (visiblin ). Sen avulla käyn joka päivä vessassa (ennen oli ummetusta) mut ei se muuten noit oireita poista… Ehkä säkin voisit kokeilla sitä ei siit varmaan haittaakaan olis? Mul on JUST toi sama et iltaa kohden turpoo maha se on niin kamalaa ku oon aika hoikka ja aamul näytänki siltä.. Illalla näytän et oisin 3 kk raskaana.
visibliniä söin yhessä vaiheessa, en oikeen tiiä oliko siitä apua, mutta ei kyllä haittaakaan... voi kun itellä oliskin ummetusta, mulla on koko aika tarve käydä vessassa. Pitkät matkat autossa on suoraan sanoen yhtä helvettiä. Maha menee jännityksestä sekasin ja sitte saadaan pysähdellä vähän väliä. Pahimmillaan joudun käymään 5-6 kertaa päivässä vessasa. Eipä voi kauheesti kyläillä missää, eikä uskalla syödä kauheesti kylässä kun ei tiedä yhtään mihin vatsa reagoi.
- mikimi
Aloittaja vastaa kirjoitti:
visibliniä söin yhessä vaiheessa, en oikeen tiiä oliko siitä apua, mutta ei kyllä haittaakaan... voi kun itellä oliskin ummetusta, mulla on koko aika tarve käydä vessassa. Pitkät matkat autossa on suoraan sanoen yhtä helvettiä. Maha menee jännityksestä sekasin ja sitte saadaan pysähdellä vähän väliä. Pahimmillaan joudun käymään 5-6 kertaa päivässä vessasa. Eipä voi kauheesti kyläillä missää, eikä uskalla syödä kauheesti kylässä kun ei tiedä yhtään mihin vatsa reagoi.
itse olen pohtinut josko menisi hypnoosihoitoon olen lukenut sen auttavan ärtyneeseen suoleen, kaikilla ei tietystikään mutta jo uskoo että auttaa niin mistä tietää. imodium on hyvä keksintö kyllä!
- ImoD
mikimi kirjoitti:
itse olen pohtinut josko menisi hypnoosihoitoon olen lukenut sen auttavan ärtyneeseen suoleen, kaikilla ei tietystikään mutta jo uskoo että auttaa niin mistä tietää. imodium on hyvä keksintö kyllä!
Insuliinia ei saa syödä ärtyneeseen suoleen!!
- Imodiumin käyttäjä
ImoD kirjoitti:
Insuliinia ei saa syödä ärtyneeseen suoleen!!
Kysymys ImoD:lle
Miksi ei saa syödä Imodiumia ärtyneseen suoleen?
- vnieh
Maitohappobakteerit on hyvästä hiivasyndroomaan, hillitsee hiivan kasvua suolessa. Myös A jogurtissa on maitohappobakteereja, joten sitä on hyvä syödä. Kuituja kannattaa syödä riittävästi, se ehkäisee ripulia Vi-sibliniä saa apteekista, mutta halvemmalla pääset, kun ostat kaupasta vehnäleseitä (on samaa tavaraa). Myös pellavansiemenet on hyviä ripulista kärsiville. Lisäksi kannattaa välttää ruoka-aineita, jotka aiheuttaa turvotusta. Esim. sokeri saa hiivan käymään (myös suolessa) joten karkit, limut ja leivokset kannattaa jättää syömättä. Myös hiivaa sisältävät tuotteet (esim. pulla. leipä) saavat ainakin minun vatsani turpoamaan ihan hirveästi.
Apteekista saa nykyään ilman reseptiä fluonazol (myös diflucan) nimistä lääkettä, lääke on tarkoitettu emättimen hiivasienitulehdukseen, mutta sama hiiva jyllää siellä suolistossa, joten sitä voi kokeilla (annos on 1 tabletti!)
Selvästi osa ripuloinnistasi johtuu jännityksestä - pelkäät ripuloivasi ja ripuloit, kuten itsekin kerrot. Terapiasta varmasti olisi apua. On olemassa myös anaalitampooneja (en ole varma saako niitä apteekista), joita voi kokeilla, ehkä pystyt rentoutumaan, kun ei tarvitse pelätä että ripulit tulee housuun? Tai jos koitat käyttää pientä vaippaa ainakin jonkin aikaa? Voit ainakin uskotella itsellesi ettei haittaa vaikka ripuli tulisi housuun, kun sinulla on vaippa, lopulta pystyt paremmin rentoutumaan ja huomaat ettei vessaan menolle olekaan niin usein tarvetta. - aksaka
Hei. Oletko kokeillut Topinulin aktiv? Minulla on monta vuotta ollut samanlaiset oireet kuin sinulla mutta oireet loppuivat Topinulin aktivillä. Tämä on luontaistuote eikä lääke. Syön sitä nyt jatkuvasti 6 kuuria vuodessa.
- vaivainen
Kuulostipa tutulta. Olen nyt 28-vuotias ja vatsani on vaivannut minua enemmän tai vähemmän 10-vuotiaasta lähtien. Laktoosi-intoleranssi minulla on todettu. Keliakia on testattu verestä n. 10 vuotta sitten ja ainakin silloin tulos oli negatiivinen. Näiden vatsavaivojen vuoksi olen nykyään yliherkkä vatsani suhteen: seuraan sitä koko ajan, panikoin pienistäkin poikkeavuuksista ym. Minun vatsani on normaalisti ollut ns. hitaanlainen ja normaali vessassakäyntiväli on 2 vuorokautta. Tämä on lääkärin mukaan vielä normaalia. Samainen lääkäri otatutti minusta taannoin verikokeita todetakseen, että mitään vakavaa ei ole. Kaikki oli ok ja hän oli sitä mieltä, että kyseessä on ärtyvä suoli. Oireeni ovat aina pahentuneet stressin ja jännityksen myötä. Elämäntilanteeni on tällä hetkellä melkolailla sekava ja stressaava ja maha indikoi siihen heti. Koko kesän on vatsa ollut normaalia kipeämpi, toimii epäsäännöllisemmin, välillä se on aamuisin aivan sekaisin, reagoi herkemmin kaikkiin ruokiin jne. Toissa aamuna mm. heräsin siihen, että vatsa oli aivan sekaisin. Syynä ilmeisesti kääretorttuöverit, jotka vedin pari päivää aiemmin. Kun panikoin kaikesta vatsan epänormaalista käytöksestä, oli kaameaa todeta, että ei hallinnut vatsaansa millään lailla. :( Kontrollifriikkikin kun olen... Ja tätä turvotusta! Koko ajan aivan järkyttävä pömpötys mahassa, voisi todellakin luulla, että olen raskaana. Päivä menee vatsa turvoksissa ja ilta ja yö piereskellessä. Ajattelin nyt karsia sokerin ja vaaleat jauhot pois ja lisätä kuitujen määrää. Katson mitä tapahtuu ja menen sitten taas lääkäriin. Jotenkin tuo keliakia kumisee takaraivossa...
Joku tuossa ehdotti Diflucanin ottamista, jos epäilee hiivasyndroomaa. Jouduin pari kuukautta sitten ottamaan Diflucanin alapään hiivatulehdukseen ja seuraavat päivät olivat aika kaameita vatsan osalta. Hiiva varmasti kuoli suolistostakin, mutta sen seurauksena vatsa meni aivan sekaisin ja oli pitkään äreä. :(- pois paksusuoli terve
ETTE TIEDÄ MITÄ SAA AIKAISEKSI.EN AUTA KUN EI KIINNOSTA KETÄÄN.OLKAA SAIRAITA,KEHITÄN JOTAIN SITTEN.
- aakkuroinen
Oho! Täältähän löytyi kohtalotovereita!
Olen 27-vuotias nainen ja kärsinyt pahoista vatsaoireista 3 vuotta ja ne ovat jatkuvasti vain pahentuneet...
Olen jatkuvasti kuin viimesilläni raskaana, hävettää oikein kun ei tiedä mihin tämän vatsan piilottaisi. Vatsa reagoi KAIKKEEN vedenkin juominen tuntuu pahalta.
Mäkin söin paniikkihäiriölääkkeitä jossain tässä 3 vuoden sisällä`ja paino nousi 40 kiloa!? Puolet sain pudotettua vuodessa mutta vatsa ei tunnu pitävän mistään.
Minunkin suupielet ovat jatkuvasti ruvella ja olen ihmetellyt tätä.
Mikä avuksi? Tuo Topinulin Aktiv jota tuossa suositellaan?
Ei huvittais mihkää peräröörin tutkimukseen mennä.- ukkeli1961
moi.mäkään en tykkää et perärööriä rassattais.mullakin on vatsan kans ongelmia.oon 50v äijä,joten ei ihme.mut mulla alko,kun läheinen joutui sairaalaan muutama kuukaus sitten.vatsa on siitä lähtien möukännyt ja ulissut.alkoholia en käytä.nyt syön vaan puuroa aamuisin.ja maitohappobakteereita.joku sano,et tämmoset oireet johtuu päästä.en tiedä.kaikkee hyvää sulle
- Bibsi
Topinulin Aktiv auttaa!! Minulla erittäin hyviä kokemuksia!! :-)
Suositukset 2-3 kuuria ja sen jälkeen jatkuvasti muutaman kerran vuodessa.
Ote tuoteselosteesta:
Maa-artisokan inuliini edesauttaa terveen suolistobakteerikannan muodostamista ja normalisoi suoliston toimintaa luonnollisella tavalla. Se vaikuttaa positiivisesti aineenvaihduntaan ja auttaa siten myös painonhallinnassa. Kromi säätelee sokeriaineenvaihduntaa ja insuliinieritystä. Veren sokeriarvoja tasaavan vaikutuksen ansiosta äkillistä uupumista ja näläntunnetta voidaan välttää. Rakkolevän jodi on tärkeä elimistön aineenvaihdunnalle. Yhdessä Topinulin Aktivin ainesosat muodostavat suojaavan limakerroksen suolistossa. Tuote soveltuu hyvin suolistotoiminnan tilapäisistä häiriöistä tai kroonisesta väsymyksestä kärsiville sekä tukena laihduttajille. - ibsibs
Heippa!
Pitää jälleen tähänkin ketjuun lisätä se tosiasia, että ruokavaliolla on suurensuuri merkitys vatsavaivoissa. Nykyään kun kaikki ruuat sisältää hurjat määrät sokeria ja vehnää niin ei ihme että ihmisten suolistot tulehtuu eivätkä sulata enää näitä.
Valitettava tosiasia on, että pelkillä pillereillä näitä vatsavaivoja ei saa pois. Oireita voi siirtää tai lievittää hetkellisesti, mutta ne palaavat takaisin entistä armottomampina, jos ruokavalioon ei kiinnitetä huomiota!
Lukekaa mm. FODMAP-ruokavaliosta. Jättäkää ne sokerimässyt, kahvi, hiilihapolliset juomat, lisäaineet ja makeutusaineet, alkoholi, kaikki viljat paitsi kaura, kivelliset hedelmät ja tuoremehut. Suosikaa luomua! Makeannälkään marjoja ja hedelmiä. Tehkää ruokanne itse ja jättäkää einekset kauppaan. Välttäkää liiallista rasvaa ruuassanne.
Pulla ja kahvi on se pahin vatsavaivojen aiheuttaja, jos monet eivät tajua luopua. Kannattaa myös ihan oikeasti katsoa sokerin määriä ruuissa. Esim. terveellisen näköisessä pakkauksessa olevissa aamiaismuroissa voi olla hurjasti lisättyä sokeri, myös sitruunapippuri sisältää sokeria! Sokeria voi olla myös suolaisissa mielletyissä ruuissa! Samoin vehnä on aika salakavala. Sitä on mm lakritsissa.
Jos ruokavalion kanssa on vaikeaa, ottakaa ruokavalio ravitsemusterapeutilta. Netissä on nykyään sellainen terve vatsa- palvelu, josta saa etänä tilattua itselleen henkilökohtaisen ruokavalion.
Itse olen sairastanut vatsavaivoja 10 vuotta ja olen näillä avuilla saanut itselleni suuren helpotuksen! Kivut ovat kadonneet, vessassa käyn ainoastaan aamuisin, eikä tarvitse pitkin päivää isolla hädällä enää juosta. Maha ei turpoa enää syömisen jälkeen ja ilmavaivatkin ovat vähentyneet. Ja kaikki tämä ainoastaan ruokavalion, maitohappobakteerien (esim. probi mage) sekä ruuansulattajaentsyymisen (esim. colon clear ruuansulattajaentsyymit) avulla!
Lääkärit eivät näistä selittämättömistä vatsaoireista mitään tiedä. Eivätkä osaa niissä auttaa. Etsikää vaihtoehtoisia keinoja hoitoon, esim homeopatia. Itse olen saanut homeopatiasta myös suuren avun. Aina kun tulee huono olo, käyn homeopaatillani ja saan välittömän avun oireisiin. Tutkikaa netistä tietoa ruokavaliosta ja tutkitaa mitä syötte! Voitte yllättyä miten luonnotonta ruokaa syötte ja miten olettekaan tulehduttaneet itsenne ja teette sitä päivä kerrallaan lisää! Kaikelle ruualle on se terveellinen vaihtoehto, se vain pitää tajuta katsoa. - aakkuroinen
Mistä tuota Topinulin Aktivia saa? Löytyiskö ihan vaikka citymarketista vai pittääkö luontaistuotekauppaan vääntäytyä? Vaiko netistä? Apteekissa ei ollut.
- aksaka
Topinulin aktiv voit tilata netistä!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938666
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264818- 504278
- 623847
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262706Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482519- 432501
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422295