Asunnottomalle TTTukea?

VVA Lomake

"Vailla vakinaista asuntoa olevalta asumis/oleskeluselvitys (lomakkeen saa sosiaalitoimistosta ja kunnan Internet-sivuilta) kenen/keiden luona hakija on pääsääntöisesti oleskellut hakemusta edeltäneenä kuukautena.
Lisäselvityksestä tulee selvitä oleskelupaikkojen osoitteet, oleskeluajankohta sekä asunnon haltijan/haltijoiden nimet"

Onko tälläisten vaatiminen laillista?

Varmaan joku kaveri jonka luona satunnaisesti bunkkaa, suostuu kirjotteleen sossuun tollasia papereita? Ne viä alkaa kuvitteleen että ollaan joku homopari ja väittää että sen pitää elättää mut.

Mitä jos sanoo asuvansa kesällä vaikka jonkun kamun asuntovaunussa tai teltassa mettässä?

Väestörekisterillekin kelpaa Poste Restante osoite, miksei sossulle?

7

4727

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asun Yksin Mettässä

Vaikka saisikin kaverit kirjottaan tollasen lomakkeen, niin sossu voi päättää että olet jossain pervosuhteessa jossa on esim. kaksi miestä ja yksi nainen, jolloin niiden tulee elättää sinut? Et millään pysty todistamaan että asut kaveripariskunnan kanssa, eikä sinulla ole seksisuhdetta heihin.

"Vailla vakinaista asuntoa oleva toimeentulotuen hakija
      Mikäli toimeentulotuen hakija ilmoittaa osoitteeksi Poste Restante, tulee hänen tositteellisesti esittää missä / kenen luona tosiasiassa oleskelee."

Minkä ihmeen tositteen siitä että asuu mettässä voi esittää?
      Vai riittääkö tositteeksi että itse kirjoittaa asuvansa mettässä?

Poste Restante ja muut vailla vakituista osoitetta olevat:
      "Toimeentulotuen perusosa määräytyy pääsääntöisesti toimeentulotuesta annetun lain (1412/1997) 9 §:n 1 mom. 2 kohdan mukaisesti, kun henkilöllä on osoittaa asunto, missä asuu yksin. Ellei hakija voi osoittaa asuvansa yksin, niin perusosa määräytyy toimeentulo-tuesta annetun lain (1412/1997) 9 §:n 1 mom. 3 kohdan mukaisesti, esim. silloin kun henkilö asuu kavereiden luona."

Eli jos väittää asuvansa kavereiden luona, saa pienemmän perusosan?
      391,89 euroa sen sijaan että saisi 461,06 euroa?

"Mikäli toimeentulotuen hakija on väestörekisteritietojen mukaan asunut vanhempiensa luona ja muuttaa sieltä Poste restante osoitteeseen, niin perusosa määräytyy pääsääntöisesti vanhemman luona asuvan perusosan mukaisesti, ellei ole esitetty erityisiä syitä kyseiseen järjestelyyn."

Ei siis kannata muuttaa suoraan vanhempiensa luota Poste restanteen, vaan ensin jonkun toisen luo ja vasta sieltä muuttaa Poste restanteen. Riittääköhän kuukauden asuminen jossain muualla?

• pppkkkll

Mä kun olin asunnoton niin hain toimeentulotukea lähimmästä sossusta missä oli poste restante osote ja kun kysyivät missä asun niin sanoin että se vaihtelee paljon missä voi nukkua eli tulee myös ulkona nukuttua.

Ei missään nimessä kannata sanoa kenenkään osotetta tiedän kaverin joka sanoi aluksi sanoi että asuu kadulla mutta kun sossu kyseli tarkemmin meni kaveri sanomaan että asun tällä kaverilla niin sossu ei maksanut paljoa toimeentuloa koska jolla se asui sai hyvää palkkaa.

Paras on siis vaan sanoa että ei sulla oo kavereita jolla nukkua vaan nukut rappu käytävissä ja vaikka teltassa.

Jos muuten yrittää sanoa että asut vanhempien luona niin sanot niille että ollaan riidoissa eikä kyseinen järjestely ois mahdollista. Sossuhan ei voi mennä soittelemaan ja kyselemään sun vanhemille asiasta, jos näin tekee niin rikkoo lakia ja rikosilmotus.

Itse olin asunnoton 4kk ja luottotiedot kun oli mennyt niin mistään ei pkseudulla saa asuntoa onneksi tuttu vuokrasi sitten.

• Asuntovaunuun muutto

"Oikeudessa sossu on velvoitettu maksamaan mm. asuntovaunussa asuminen.
      Eli sossu ei voi evätä asumiskulujen maksamista sillä perusteella, että tuen saajan asuntoon (majapaikkaan) ei saa asumistukea."

Kannattaa siis sanoa että asuu asuntovaunussa? Entäs kesällä teltassa tai laavulla? Onnistuuko niihin?

Jos sanoo että asuu asuntovaunussa, niin pitääkö siitä olla jotain kuitteja todisteeksi Vai voiko asuntovaunu sijaita jonkun pihassa tai tontilla, katsooko sossu tällöin että asut sen kotona?

Entä jos asuntovaunu on jossain yleisellä alueella eikä maksullisella leirintäalueella? Hyväksyykö sossu sen?

Usassahan on isoja alueita joissa ihmiset asuu ihan vakituiseen asuntovaunussa.

• ex-koditon88

Itse sain täyden tuen kun asuin teltassa ja henkilöautossa (vaihteli kummassa olin) Jyväskylässä. Tosin mitään selvityspyyntöjä asumisesta ei tullut, kun ei se heitä kiinnostanut. Kasvotusten kun kävin kerran juttelemassa, niin siellä sanoin nuo asumismuodot.

• Leireillään kesä
    • soppalonen

muutama kysymys, jos jollain kokemusta paikkakunnan vaihdosta ilman asuntoa uudessa kunnassa, elikkäs jos menisin tällä kaavalla niin puuttuuko tästä mitään mitä pitäs tehdä

irti sanon kämpän, pistän asumistuen poikki, ja ens viikoks olis aika soppalaan siellä teen ens kuulle jatko hakemuksen, ens kuulla sitten teen muuto ilmotuksen turussa postissa johon haluan posti lokeron, turun soppalassa teen uuden toimeentulo hakemuksen liitteinä tili tiedot, vero todistus ja työkkäri todistus

elikkä siis eniten mietityttää tuleeko toimeentulotuki hakemus tehdä heti ens kuulle turussa vai teenkö sen vanhalla kunnalla jatko hakemuksena

• querelle

Oleskelutodistusta asunnottamalta pyydetään ensisijaisesti sen vuoksi, että voidaan todentaa, että toimeentulotuen hakija todella asuu kunnassa, josta toimeentulotukea haetaan. Tämä liittyy kiinteästi lakiin toimeentulotuesta, jonka mukaan toimeentulotuen myöntää hakemuksesta sen kunnan toimielin, jonka alueella henkilö tai perhe vakituisesti oleskelee.

Uusia perhekokoonpanoja emme siis oleskelutodistuksen avulla tee, eivätkä asunnon haltijan tulot vaikuta asunnottoman toimeentulotuen määrään ainakaan siinä tapauksessa, jos ei ole mitään syytä epäillä sellaista lähempää ihmissuhdetta, joka elatusvelvollisuuden voisi perustaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      139
      6639
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5719
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3882
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2392
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      35
      2248
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2187
    Aihe