Münsterit

kysyjä

Onko kenelläkään? Mitä harrastatte niiden kanssa ja millaisia ovat? Ovatko metsästysominaisuudet vielä tallella?

5

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahtava rotu!

      Munsterinseisojista molemmilla roduilla metsästysominaisuudet ovat harvinaisen hyvin tallella. Sukulaisellani oli joskus isomunsterinseisoja, johon ei kukaan metsätäjä olisi pettynyt, oli riista sitten mitä hyvänsä. Metsästyskausien ulkopuolella se tarvitsi myös toimintaa, eikä se nirsoillut missään lajissa, vaan lapset harrastivan sen kanssa agilitya ja tokoa, minä puolestani mm. koirajuoksua ja valjakkohiihtoa. Kuin palveluskoira. Mukava luonne sillä oli. Rotu kestää pakkasta ja vettä hyvin. Luonteeltaan tyypillinen saksalainen rotu, eli temperamenttinen, järkevä, helposti koulutettava, monipuolinen, aktiivinen, energinen, hiukan suojeleva, sopeutuvainen ja lapsiystävällinen. Olen haastatellut jälkeenpäin myös rodun muita omistajia, joihin olen törmännyt. Pienimunsterinseisojasta minulla ei juurikaan ole kokemusta.

    • ertyuioi

      Minulla on Pienimünsteri uros ja kyllä nuo edellisen laittamat käy aika hyvin siihenkin. Tälläkin on riistavietti kyllä erittäin hyvin tallella, ei näitä juuri muilta löydykään kuin metsästäjiltä. Sopii kyllä lajiin kuin lajiin, on helposti motivoitavissa. On lähinnä vain tyytyväinen kunhan saa jotain touhuta, virtaa on kuin pienessä pitäjässä. Terävyyttä löytyy ainakin tästä myös pienpedoille.

      Jos saa touhuta tarpeeksi niin sisällä ei juuri tee muuta kuin nukkuu siellä missä ihmisetkin on. Meillä koira seuraa minua kuin varjo vaikka vessaan jos sen sallii. Meillä ei koiran mielestä ilmeisestikään metsästetä tarpeeksi niin se on sitten keksinyt ominpäin metsästää sääskiä ja hämähäkkejä ja oikeastaan kaikkea ötökän näköistäkin, nukkapallo vaatteissa saattaa herättää vietin. Silloin tulee lähdettyä lenkille ja kotiin palattua koira taas asettuu tyytyväisenä tarkkailemaan ja torkkumaan. Sinänsä harmiton tapa, mieluummin niin kuin seinien syöminen, mutta aktivoinnissa kannattaa oikeasti käyttää mielikuvitusta jos ei ole ihan himometsästäjä.

    • vallesmannin veli

      Olen omistanna aena pienen munsterin, sitä ei piä laittaa jos ei aio mettästää ja tai ole aktiivinen luonnossa kulukija. Sitä ei sua pittää pelekästään seurakoirana, koska sen luonne on nääs yliaktiivinen ja sen tarttoo saaha virikkelöitä...

      Luonne on ylvås ja lauhkea, nokkelanmpaa koiraa ei oo.. Eikä tee pahhoo, omistaa erinomaisen muistin..

      • kllskllsk

        Eipä kovin moni metsästäjä koiransa kanssa niin paljoa harrastele ja liiku metsästyskauden ulkopuolella. Minunkin tuttavapiiristäni erään metsästäjän koiran liikunnan ja harrastukset joutuvat metsästyskauden ulkopuolella hoitamaan minä ja muut nuoret. Metsästys ei takaa koiralle normaalia aktiivisempaa elämää, kumminkin metsästystä voi harrastaa vain pienen aikavälin vuodesta, jonka ulkopuolella metsästyskoira turhautuu totaalisesti ilman reipasta liikunta- ja harrastustoimintaa. Koira tarvitsee paljon liikuntaa ja aktivointia ympärivuotisesti, eikä vain syksyisin ja alkutalvesta. Eivätkä metsästäjät ole keskimäärin sen aktiivisempia koirien kanssa metsästyksen ulkopuolella kuin vaikkapa nykynuoret, jotka haluavat kulkea koirien kanssa halki kevään ja kesän koirapuistoissa, agilityn ja muiden koiraharrastusten parissa, heitellä keppiä veteen ja palloa maalle noudettavaksi, opettaa etsimään metsistä ihmisiä (jäljestystä) ym.

        Mutta ymmärrän metsästysrotujen kasvattajia siinä, etteivät he halua myydä koiriaan muille kuin metsästäjille, jottei heidän huolellinen jalostustyönsä ole mennyt hukkaan. Samasta syystä kasvattajat toivovat koiriensa pentujen kanssa harrastettavan näyttelyitä.


    • Metsästyskoiria

      Tutustu rotuun käy kasvattajilla tutustumassa. Käy saksanseisojakerhon sivuilta lukemassa koe- ja näyttelyarvostelut ( näyttelyarvosteluissa näkyy esim. luonne )
      Itselläni 2 Isoa .
      Kuten sonotaan kahta en vaihda toinen on iso munsteri ja toinen Iso munsteri.
      ps. koirani on palkittu myös metsästyskoikeissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe