Voiko Asperger-luonne olla kiero?

kiinnostaa

Tahtoisin mielipiteitä voiko Asperger-henkilö osata käyttäytyä tietoisesti kierosti vai onko tällaisissa tapauksissa kyse persoonallisuushäiriöstä? Mitä eroa on älykkyydellä ja kieroudella?

68

3257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kouluavustajana 5 v

      Mm. skitsotyypaaliin persoonallisuushäiriöön kuuluu jatkuva kieroilu. Useita aspergereita tunteneena voin kertoa etteivät he tuollaseen pysty.

      • gseshdsjxmeörjoucjxms

        Riippuu henkilöstä. Oon ite aspi ja mun tapauksessa asia menee näin: Mä kyllä OSAAN halutessani kieroilla ja olla tosi ilkee, mut yleensä mä en vaan HALUU satuttaa muita. Paitsi kostaessa. Silloin mä oon ihan kauhee. Mut muuten mä oon tosi kiltti ja moraalinen ihminen. Kovin moni ei kyl oo nähny tätä mun pimeetä puolta, koska mä joudun kieroilemaan äärimmäisen harvoin. Useimmat varmaan ajatteleeki, etten mä mitenkään vois tehä mitään ilkeetä, ku oon aina niin kiltti...


      • psykiatri
        gseshdsjxmeörjoucjxms kirjoitti:

        Riippuu henkilöstä. Oon ite aspi ja mun tapauksessa asia menee näin: Mä kyllä OSAAN halutessani kieroilla ja olla tosi ilkee, mut yleensä mä en vaan HALUU satuttaa muita. Paitsi kostaessa. Silloin mä oon ihan kauhee. Mut muuten mä oon tosi kiltti ja moraalinen ihminen. Kovin moni ei kyl oo nähny tätä mun pimeetä puolta, koska mä joudun kieroilemaan äärimmäisen harvoin. Useimmat varmaan ajatteleeki, etten mä mitenkään vois tehä mitään ilkeetä, ku oon aina niin kiltti...

        Voitko kertoa kuka sinulle tuon kieroilun ja valehtelun jalon taidon aikoinaan on opettanut?


      • secret
        psykiatri kirjoitti:

        Voitko kertoa kuka sinulle tuon kieroilun ja valehtelun jalon taidon aikoinaan on opettanut?

        Lääkärinä en voi sinulle tuollaisiin kysymyksiin vastailla.


      • jdcljcÖcjdörjkflxkÖcjöd
        psykiatri kirjoitti:

        Voitko kertoa kuka sinulle tuon kieroilun ja valehtelun jalon taidon aikoinaan on opettanut?

        Ei kukaan, oon oppinu ite. Kieroilu tai valehtelu ei loppujen lopuks oo kovin vaikeeta. Tarvitaan vaan vähän oveluutta...


      • nfrewioj riopewqå
        jdcljcÖcjdörjkflxkÖcjöd kirjoitti:

        Ei kukaan, oon oppinu ite. Kieroilu tai valehtelu ei loppujen lopuks oo kovin vaikeeta. Tarvitaan vaan vähän oveluutta...

        Mitä eroo on kieroilulla, oveluudella,persoonallisuushäiriöllä,psykopatialla?


      • kummastelija
        gseshdsjxmeörjoucjxms kirjoitti:

        Riippuu henkilöstä. Oon ite aspi ja mun tapauksessa asia menee näin: Mä kyllä OSAAN halutessani kieroilla ja olla tosi ilkee, mut yleensä mä en vaan HALUU satuttaa muita. Paitsi kostaessa. Silloin mä oon ihan kauhee. Mut muuten mä oon tosi kiltti ja moraalinen ihminen. Kovin moni ei kyl oo nähny tätä mun pimeetä puolta, koska mä joudun kieroilemaan äärimmäisen harvoin. Useimmat varmaan ajatteleeki, etten mä mitenkään vois tehä mitään ilkeetä, ku oon aina niin kiltti...

        "Paitsi kostaessa."

        Millaisia asioita yleensä kostat ihmisille ja millaisille ihmisille?

        "Silloin mä oon ihan kauhee."

        Millainen oot silloin?

        "Mut muuten mä oon tosi kiltti ja moraalinen ihminen."

        Määrittele tarkemmin miten käyttäydyt ollessasi kiltti/moraalinen?

        "Kovin moni ei kyl oo nähny tätä mun pimeetä puolta"

        Kuinka pimeä "pimeä puolesi" asteikolla yhdestä sataan on ja miten se ilmenee käytännössä? Keille olet sen näyttänyt ja miksi juuri heille?


      • 5+3
        jdcljcÖcjdörjkflxkÖcjöd kirjoitti:

        Ei kukaan, oon oppinu ite. Kieroilu tai valehtelu ei loppujen lopuks oo kovin vaikeeta. Tarvitaan vaan vähän oveluutta...

        87,90 MhZ radio


      • 040-
        nfrewioj riopewqå kirjoitti:

        Mitä eroo on kieroilulla, oveluudella,persoonallisuushäiriöllä,psykopatialla?

        Entäpä jos edellämainitut ominaisuudet eivät ole geneettisesti todistettavissa? Voiko ympäristötekijöillä olla jonkin näköistä vaikutusta persoonallisuuden rakenteen kehittymisessä vaikka "alkuperäinen" lapsena annettu diagnoosi olisikin "vain" AS?


      • http://s13.postimage
        kummastelija kirjoitti:

        "Paitsi kostaessa."

        Millaisia asioita yleensä kostat ihmisille ja millaisille ihmisille?

        "Silloin mä oon ihan kauhee."

        Millainen oot silloin?

        "Mut muuten mä oon tosi kiltti ja moraalinen ihminen."

        Määrittele tarkemmin miten käyttäydyt ollessasi kiltti/moraalinen?

        "Kovin moni ei kyl oo nähny tätä mun pimeetä puolta"

        Kuinka pimeä "pimeä puolesi" asteikolla yhdestä sataan on ja miten se ilmenee käytännössä? Keille olet sen näyttänyt ja miksi juuri heille?

        Tähänkään et ole vielä viitsinyt vastata.


      • Anonyymi
        gseshdsjxmeörjoucjxms kirjoitti:

        Riippuu henkilöstä. Oon ite aspi ja mun tapauksessa asia menee näin: Mä kyllä OSAAN halutessani kieroilla ja olla tosi ilkee, mut yleensä mä en vaan HALUU satuttaa muita. Paitsi kostaessa. Silloin mä oon ihan kauhee. Mut muuten mä oon tosi kiltti ja moraalinen ihminen. Kovin moni ei kyl oo nähny tätä mun pimeetä puolta, koska mä joudun kieroilemaan äärimmäisen harvoin. Useimmat varmaan ajatteleeki, etten mä mitenkään vois tehä mitään ilkeetä, ku oon aina niin kiltti...

        Nimenomaannäin itse koettu


    • käsitteistöä

      Asperger-luonne = aspergerilaisen persoonallisuusrakenteen omaava henkilö = Asperger-henkilö = autisminkirjolainen = lievästi autistinen = poikkeavan neurostatuksen omaava henkilö = neuropsykiatrisesti määriteltynä "ei-normaali" = valtavirrasta poikkeava

      • halukas

        Onko em. milloin siirrettävissä Infoon?

        Muu käsitteistöhän siellä onkin jo ajan tasalla joskin ymmärtääkseni toistaiseksi vain sellaisten rekisteröityneiden käyttäjien luettavissa jotka ovat ylläpidon kavereita.


      • 24

        Tästä lähti viestiä poliisiin.


      • oma nimimerkki

        Tästä lähti viestiä myös poliisiin.


    • .mielipiteeni

      Älykkyyden ja kierouden erot?

      Emotionaalisesti älykäs henkilö osaa ottaa kanssaihmisensä huomioon ilman oman edun tavoittelua.

      Voiko ihminen olla samalla sekä älykäs että kiero?

      Persoonallisuushäiriöinen voi joskaan silloin ei enää voida puhua puhtaasta perinteisestä älykkyydestä (vrt.sosio-/psykopatia), jolloin henkilön tarkoitusperät eivät enää vastaa älykkyyden määritelmiä. Persoonan kierouma kumoaa henkilön näennäisen älykkyyden.

      Älykäs ihminen osaa erottaa kierouden/älykkyyden toisistaan käytännössä.

    • 2

      Voiko persoonallisuushäiriötä opetella menestyäkseen yhteiskunnassa?

    • tutkija Hki

      Aito Asperger-henkilö ei osaa kieroilla älykyydestään huolimatta, ammattilainen näkee tämän helposti jo diagnoosia kartoittaessaan.

      Asperger-diagnoosin tosin voi nykypäivänä hakea ammattitaidottomalta lääkäriltä lähes mistä vain. Erityisesti henkilöt, jotka persoonallisuushäiriöistä kärsivät ja joiden suku on valmis maksamaan puoskareille ihan mitä vain salatakseen kasvatukselliset puutteensa oman lapsensa kohdalla ja näin myös kieltämään omat psyykkiset diagnosoimattomat häiriötilansa, usein syyllistyvät tähän (=kieroiluun). Eli kieroilu kulkee perimässä eikä sillä ole mitään tekemistä Aspergerin syndrooman kanssa.

      • jdxsöjKsdduäjxlÖdxk

        Onpas tänne ehtiny tulla paljo kommentteja... Pitäis näköjään käydä täällä vähän useemmin... (en roiku netissä ihan joka päivä) Nyt ku kerta oon täällä voisin samalla vastata mulle esitettyihin kysymyksiin. Jatkan seuraavassa viestissä ettei tästä tuu liian pitkää...


      • kxkäsjxzJdhxzsäjcdus

        Alotan vaikka Kummastelijasta, ku sil on niin paljo kysymyksii.

        ''Millaisia asioita yleensä kostat ihmisille?''

        Kostan ku joku kehtaa ihan TAHALLAAN esim hommata mut hankaluuksiin, nolata mut, loukata mua, kiusata tai tehä jotain muuta ilkeetä.

        ''Millaisille ihmisille?''

        Kelle tahansa joka tekee jotain edellämainituista.

        ''Millanen oot silloin?''

        Ilkee, kiero ja armoton. Riippuu myös siitä mitä oon kostamassa. Mitä ilkeempi temppu, sitä enemmän joutuu kärsimään.

        ''Määrittele tarkemmin miten käyttäydyt ollessasi kiltti/moraalinen?''

        En vahingoita ketään fyysisesti enkä henkisesti (en edes kärpäsiä), oon kaikille kiltti ja ystävällinen, oon aina valmis auttamaan jos joku tarvii mua, en haluu kellekkään mitään pahaa,... Ja sit oon tietysti tosi ekologinen ihminen: kierrätän, säästän energiaa, käytän luomutuotteita, jne. Ja jos jossain on joku lipas missä kerätään rahaa hyväntekeväisyyteen, oon aina ensimmäisenä laittamassa mun viikkorahoja sinne, koska tiiän että ne tarvii niitä enemmän ku mä. Oon siis myös aika epäitsekäs.

        ''Kuinka pimeä 'pimeä puolesi' on asteikolla yhdestä sataan?''

        Voiksä vähän tarkentaa tätä asteikkoa? Onks ykkönen vai satanen se pahin? Ja kuinka pimeitä asteikon ääripäät on?

        ''Miten se ilmenee käytännössä?''

        Siis kostaessa vai silloin ku mä en oo kostamassa mitään?

        ''Keille olet sen näyttänyt ja miksi juuri heille?''

        Niille joille oon joskus kostanu jotain. Muille ei oo tarvinnu.


      • ukszsajzdiöjdxal)lxkäjd

        ''Mitä eroo on kieroilulla, oveluudella, persoonallisuushäiriöllä, psykopatialla?''

        Oveluus on eräänlainen ominaisuus, ja sitä voi käyttää sekä hyvään ettää pahaan. Kieroilussa oveluutta käytetään nimenomaan pahaan. Persoonallisuushäiriöllä tarkotetaan ihan kaikkia persoonallisuushäiriöitä ja psykopatialla just yhtä tiettyä persoonallisuushäiriötä.


      • ji0ofe nbioe
        ukszsajzdiöjdxal)lxkäjd kirjoitti:

        ''Mitä eroo on kieroilulla, oveluudella, persoonallisuushäiriöllä, psykopatialla?''

        Oveluus on eräänlainen ominaisuus, ja sitä voi käyttää sekä hyvään ettää pahaan. Kieroilussa oveluutta käytetään nimenomaan pahaan. Persoonallisuushäiriöllä tarkotetaan ihan kaikkia persoonallisuushäiriöitä ja psykopatialla just yhtä tiettyä persoonallisuushäiriötä.

        "Oveluus on eräänlainen ominaisuus, ja sitä voi käyttää sekä hyvään ettää pahaan. Kieroilussa oveluutta käytetään nimenomaan pahaan."

        Et vastannut vielä tohon miten noi eroavat toisistaan?
        Jos ihminen tahtoo hyvää toisille, mihin siinä oveluutta tarvitaan? Eikös hyväntahtoisuus perustu persoonan synnynnäiseen sydämellisyyteen ja avarakatseisuuteen johon ei järkeä tarvita?
        Vastauksestasi sai kuvan ettet oikein itsekään tiedä että oveluus ja kierous tarkoittavat täysin samaa asiaa, mikä tiiviisti liittyy persoonallisuushäiriöihin, ei aitoon assiuteen.


      • 14
        ji0ofe nbioe kirjoitti:

        "Oveluus on eräänlainen ominaisuus, ja sitä voi käyttää sekä hyvään ettää pahaan. Kieroilussa oveluutta käytetään nimenomaan pahaan."

        Et vastannut vielä tohon miten noi eroavat toisistaan?
        Jos ihminen tahtoo hyvää toisille, mihin siinä oveluutta tarvitaan? Eikös hyväntahtoisuus perustu persoonan synnynnäiseen sydämellisyyteen ja avarakatseisuuteen johon ei järkeä tarvita?
        Vastauksestasi sai kuvan ettet oikein itsekään tiedä että oveluus ja kierous tarkoittavat täysin samaa asiaa, mikä tiiviisti liittyy persoonallisuushäiriöihin, ei aitoon assiuteen.

        Esimerkki oveluuden käyttämisestä hyvään ilmenee vaikkapa siinä miten Oskar Schindler pelasti juutalaisia keskitysleiriltä. Voi vaan kuvitella mitä olisi tapahtunut jos hän olisi toiminut täysin avoimesti.

        Ei aspergerin diagnostisiin kriteereihin kuulu sydämellisyys ja avarakatseisuus. Aspergerien joukossa on sarjamurhaajiakin, vähäisemmistä paskiaisista puhumattakaan.

        Asperger ei myöskään suojaa persoonallisuushäiriöltä, vaan päinvastoin jotkut persoonallisuushäiriöt ovat yleisempiä asseilla kuin väestössä keskimäärin."Valtaosa AS-potilaista täyttää aikuisiässä vaativan ja osa myös psykoosipiirteisen persoonallisuuden diagnostiset kriteerit". (Lähde: Aspergerin oireyhtymä aikuisiässä. Duodecim 2004;120(6):693-8 Pekka Tani, Taina Nieminen-von Wendt, Nina Lindberg ja Lennart von Wendt)


      • 12
        14 kirjoitti:

        Esimerkki oveluuden käyttämisestä hyvään ilmenee vaikkapa siinä miten Oskar Schindler pelasti juutalaisia keskitysleiriltä. Voi vaan kuvitella mitä olisi tapahtunut jos hän olisi toiminut täysin avoimesti.

        Ei aspergerin diagnostisiin kriteereihin kuulu sydämellisyys ja avarakatseisuus. Aspergerien joukossa on sarjamurhaajiakin, vähäisemmistä paskiaisista puhumattakaan.

        Asperger ei myöskään suojaa persoonallisuushäiriöltä, vaan päinvastoin jotkut persoonallisuushäiriöt ovat yleisempiä asseilla kuin väestössä keskimäärin."Valtaosa AS-potilaista täyttää aikuisiässä vaativan ja osa myös psykoosipiirteisen persoonallisuuden diagnostiset kriteerit". (Lähde: Aspergerin oireyhtymä aikuisiässä. Duodecim 2004;120(6):693-8 Pekka Tani, Taina Nieminen-von Wendt, Nina Lindberg ja Lennart von Wendt)

        "Aspergerien joukossa on sarjamurhaajiakin"

        Kuten? Mihin lähteeseen väittämäsi perustuu, laittaisitko linkin?

        "vaan päinvastoin jotkut persoonallisuushäiriöt ovat yleisempiä asseilla kuin väestössä keskimäärin.Valtaosa AS-potilaista täyttää aikuisiässä vaativan ja osa myös psykoosipiirteisen persoonallisuuden diagnostiset kriteerit"

        Vanhentunutta/väärää tietoa. Vaativa tai psykoosipiirteinen pers.häiriö on aspergerin syndrooman poissulkudiagnoosi.


      • .millenium
        14 kirjoitti:

        Esimerkki oveluuden käyttämisestä hyvään ilmenee vaikkapa siinä miten Oskar Schindler pelasti juutalaisia keskitysleiriltä. Voi vaan kuvitella mitä olisi tapahtunut jos hän olisi toiminut täysin avoimesti.

        Ei aspergerin diagnostisiin kriteereihin kuulu sydämellisyys ja avarakatseisuus. Aspergerien joukossa on sarjamurhaajiakin, vähäisemmistä paskiaisista puhumattakaan.

        Asperger ei myöskään suojaa persoonallisuushäiriöltä, vaan päinvastoin jotkut persoonallisuushäiriöt ovat yleisempiä asseilla kuin väestössä keskimäärin."Valtaosa AS-potilaista täyttää aikuisiässä vaativan ja osa myös psykoosipiirteisen persoonallisuuden diagnostiset kriteerit". (Lähde: Aspergerin oireyhtymä aikuisiässä. Duodecim 2004;120(6):693-8 Pekka Tani, Taina Nieminen-von Wendt, Nina Lindberg ja Lennart von Wendt)

        Mitä ihmettä?? Tuolla joku kirjoitti ja ICD:nkin mukaan ko. pers.häiriöt sulkevat Aspergerin syndrooman pois.


      • 20
        12 kirjoitti:

        "Aspergerien joukossa on sarjamurhaajiakin"

        Kuten? Mihin lähteeseen väittämäsi perustuu, laittaisitko linkin?

        "vaan päinvastoin jotkut persoonallisuushäiriöt ovat yleisempiä asseilla kuin väestössä keskimäärin.Valtaosa AS-potilaista täyttää aikuisiässä vaativan ja osa myös psykoosipiirteisen persoonallisuuden diagnostiset kriteerit"

        Vanhentunutta/väärää tietoa. Vaativa tai psykoosipiirteinen pers.häiriö on aspergerin syndrooman poissulkudiagnoosi.

        Possulkukriteeri ainoastaan ICD-10 dignostiikan mukaan. Maailmalla yleisimmin käytetty diagnoosiluokitus DSM-IV ei tällaista poissulkukriteeriä tunne. Kliinisen kokemukseni mukaan hyvin monilla asperger-potilailla on myös persoonallisuushäiriö. Neuropsykiatrisen sairauden ja persoonallisuushäiriön yhdistelmä tuottaa aivan erityislaatuisia haasteita hoitohenkilökunnalle ja tietysti myös kaikille potilaan läheisille. Tällaiset ihmiset ovat hyvin hankalia ja ongelmallisia ympäristölleen. Eräs suurehko sarjamurhaajienkin osajoukko mudostuu heistä. Esimerkiksi tohtori J. Arturo Silva tutkimusryhmineen on tutkinut asiaa jo vuosien ajan ja julkaisuut tutkimuksiaan mm. Jourrnal Forensic Sciences ja Journal of Forensic Psychiatry-lehdissä.
        http://www.autismwebsite.com/crimetimes/05c/w05cp13.htm


      • 9
        20 kirjoitti:

        Possulkukriteeri ainoastaan ICD-10 dignostiikan mukaan. Maailmalla yleisimmin käytetty diagnoosiluokitus DSM-IV ei tällaista poissulkukriteeriä tunne. Kliinisen kokemukseni mukaan hyvin monilla asperger-potilailla on myös persoonallisuushäiriö. Neuropsykiatrisen sairauden ja persoonallisuushäiriön yhdistelmä tuottaa aivan erityislaatuisia haasteita hoitohenkilökunnalle ja tietysti myös kaikille potilaan läheisille. Tällaiset ihmiset ovat hyvin hankalia ja ongelmallisia ympäristölleen. Eräs suurehko sarjamurhaajienkin osajoukko mudostuu heistä. Esimerkiksi tohtori J. Arturo Silva tutkimusryhmineen on tutkinut asiaa jo vuosien ajan ja julkaisuut tutkimuksiaan mm. Jourrnal Forensic Sciences ja Journal of Forensic Psychiatry-lehdissä.
        http://www.autismwebsite.com/crimetimes/05c/w05cp13.htm

        Vanhentunutta tietoa edelleen.

        "Kliinisen kokemukseni mukaan"

        Ja nimesi on/oli?


      • ior vwq0io b bop9
        kxkäsjxzJdhxzsäjcdus kirjoitti:

        Alotan vaikka Kummastelijasta, ku sil on niin paljo kysymyksii.

        ''Millaisia asioita yleensä kostat ihmisille?''

        Kostan ku joku kehtaa ihan TAHALLAAN esim hommata mut hankaluuksiin, nolata mut, loukata mua, kiusata tai tehä jotain muuta ilkeetä.

        ''Millaisille ihmisille?''

        Kelle tahansa joka tekee jotain edellämainituista.

        ''Millanen oot silloin?''

        Ilkee, kiero ja armoton. Riippuu myös siitä mitä oon kostamassa. Mitä ilkeempi temppu, sitä enemmän joutuu kärsimään.

        ''Määrittele tarkemmin miten käyttäydyt ollessasi kiltti/moraalinen?''

        En vahingoita ketään fyysisesti enkä henkisesti (en edes kärpäsiä), oon kaikille kiltti ja ystävällinen, oon aina valmis auttamaan jos joku tarvii mua, en haluu kellekkään mitään pahaa,... Ja sit oon tietysti tosi ekologinen ihminen: kierrätän, säästän energiaa, käytän luomutuotteita, jne. Ja jos jossain on joku lipas missä kerätään rahaa hyväntekeväisyyteen, oon aina ensimmäisenä laittamassa mun viikkorahoja sinne, koska tiiän että ne tarvii niitä enemmän ku mä. Oon siis myös aika epäitsekäs.

        ''Kuinka pimeä 'pimeä puolesi' on asteikolla yhdestä sataan?''

        Voiksä vähän tarkentaa tätä asteikkoa? Onks ykkönen vai satanen se pahin? Ja kuinka pimeitä asteikon ääripäät on?

        ''Miten se ilmenee käytännössä?''

        Siis kostaessa vai silloin ku mä en oo kostamassa mitään?

        ''Keille olet sen näyttänyt ja miksi juuri heille?''

        Niille joille oon joskus kostanu jotain. Muille ei oo tarvinnu.

        "Kostan ku joku kehtaa ihan TAHALLAAN esim hommata mut hankaluuksiin, nolata mut, loukata mua, kiusata tai tehä jotain muuta ilkeetä."

        Miks joku syntmästään hyväsydäminen ihminen (kuten esim. as-henkilö) sulle tahallaan tekis jotain ilkeetä, etkö sä omasta mielestäs muka oo tehnyt sitä ennen mitään pahaa koskaan kenellekään? Jos oot, syytä siitä vanhempias tai sukuas mutta jätä syyttömät rauhaan ilkeilyiltäsi.


      • Ocjlkfbvjifgonrkboij
        ior vwq0io b bop9 kirjoitti:

        "Kostan ku joku kehtaa ihan TAHALLAAN esim hommata mut hankaluuksiin, nolata mut, loukata mua, kiusata tai tehä jotain muuta ilkeetä."

        Miks joku syntmästään hyväsydäminen ihminen (kuten esim. as-henkilö) sulle tahallaan tekis jotain ilkeetä, etkö sä omasta mielestäs muka oo tehnyt sitä ennen mitään pahaa koskaan kenellekään? Jos oot, syytä siitä vanhempias tai sukuas mutta jätä syyttömät rauhaan ilkeilyiltäsi.

        Ei kukaan syntymästään hyväsydäminen ihminen varmaan tekiskään mulle mitään ilkeetä, mut valitettavasti kaikki ihmiset ei vaan oo syntymästään hyväsydämisiä... Mä en tee pahaa muille, ennen kun ne tekee mulle, usko pois vaan! Kaikki joille mä oon joskus kostanu jotain on kyllä ansainnu sen.


    • 15

      Mitä sun ikäinen lapsi tekee netissä keskellä yötä?

    • dvgiduzlfdjugzödftgd

      Nyt on kesäloma! Mä voin valvoo mihin vuorokaudenaikaan mua huvittaa...

      • dhfbvglzirfjvnözsouj

        "Aito Aspergerhenkilö ei osaa kieroilla älykkyydestään huolimatta"

        Mistä tiiät? Onks toiki joku diagnoosikriteeri? Mul on ainaki ihan virallinen AS-diagnoosi, mut osaan silti kieroilla. Ooksä ihan varma että aspien kieroilemattomuus johtuu aina osaamattomuudesta? Monet varmaan ajattelee mustaki, etten mä edes osais kieroilla, ku yleensä puhun aina totta ja oon tosi reilu. Joku muuki aspi saattaa olla hyvä kieroilija, vaikkei siltä ulospäin vaikuttaiskaan. Voi tietysti olla, et suurin osa aspeista ei osaa kieroilla. En tunne kauheen monta aspia, joten en tiiä, kuinka moni osaa ja kuinka moni ei. Mut vaikka suurin osa ei osaiskaan kieroilla, niin muistakaa, että aina voi olla poikkeuksia...


    • P

      Eli tahdot yrittää neurotypikalisoida provosoinnin keinoin aitoja Asperger-henkilöitä toimimaan kierosti?

      • dhfbvglzirfjvnözsouj

        Näinhän yritin tehdä, voitko antaa anteeksi?


      • avustaja IV
        dhfbvglzirfjvnözsouj kirjoitti:

        Näinhän yritin tehdä, voitko antaa anteeksi?

        Anteeksi voit saada vain mikäli otat henkilökohtaisesti yhteyttä Pasilaan mahd.pian.


      • 1+5

        Nimimerkin "P" viestistä lähetettiin myös palautetta poliisiin.


    • jkrtnbhzoldnrgtzhrig

      Jaaha, joku on näköjään esittäny mua kirjotellu tänne mitä sattuu... Toi "Näinhän yritin tehdä, voitko antaa anteeksi?" ei siis ollu mun kirjottama. (huomioikaa että mä oisin kirjottanu sen puhekielellä, en kirjakielellä...)

      P kirjotti: "Eli tahdot yrittää neurotypikalisoida provosoinnin keinoin aitoja Asperger-henkilöitä toimimaan kierosti?"

      En mä oo yrittäny saada ketään toimimaan kierosti, mistä sä tollasta sait päähäs? Mä vaan kerroin pari tosiasiaa itestäni ja huomautin samalla että on ihan mahollista, et joku muuki osaa kieroilla. En tietenkään väitä, että kaikki aspit on jotain mestarikieroilijoita. Kuten mä sanoin mun ekassa viestissä, se riippuu henkilöstä. Jotku osaa kieroilla, toiset ei. Kaikki aspit on erilaisia. Mä vaan ihmettelin miten te voitte pitää itsestäänselvyytenä, ettei ykskään aspi voi osata kieroilla. Ette varmaan oo tavannu ihan kaikkia maailman aspeja...Siks mä puutuinki tähän keskusteluun: huomasin että teillä on pieniä väärinkäsityksiä, ja päätin korjata ne antalla vähän lisää informaatiota... Ja mitenniin "provosoinnin keinoin"? Millä tavalla mä oon muka provosoinu jotain? Viitsitkö sä vähän perustella tätä sun väitettä?

    • sivullinen I

      Ainakin nimimerkkki "Pönni" voi.

      Perustelut: peräänkuuluttaa solidaarisuutta eri foorumeilla minkä jälkeen itse hyökkii milloin kenenkin kimppuun toisin kuin esim. aidot assit kuten gmaila.

    • Kgvoefvooktvnokrcnow

      Mä en nyt ihan tajunnu tota sun perustelua... Jos se nyt oli edes tarkotettu mulle. Mitä tarkottaa "solidaarisuus" tai "peräänkuuluttaa solidaarisuutta eri foorumeilla"? Ja mitä sä tarkotat tolla "hyökkii milloin kenenkin kimppuun"? Vähän selkeempii perusteluja kiitos!

      • w..................K

        Ei kai oo mun vika jos sä et jotain tajuu.. miettisit omilla aivoillas etkä jonkun toisen


      • trf320 u5b90231

        Oliko toi se jonka isä oli psykopaatti?


      • Ljvfldlvöodklrcöv
        w..................K kirjoitti:

        Ei kai oo mun vika jos sä et jotain tajuu.. miettisit omilla aivoillas etkä jonkun toisen

        Selvitin Wikipediasta mitä solidaarisuus tarkottaa ku kukaan ei vaivautunu selittämään sitä mulle. Ilmeisesti se tarkottaa jotain yhteisvastuullisuutta tai mitä lie.(onks ihan pakko käyttää tommosii ihmeellisiä sanoja?) En kyllä vieläkään ihan tajunnu noita perusteluja. Missä välissä mä oon muka puhunu jostain yhteisvastuullisuudesta?(siis jos mä nyt ymmärsin tän termin oikein) Ja mitenniin eri foorumeilla? Mä oon tähän mennessä kirjotellu vaan tällä yhellä foorumilla. Ja kenen kimppuun mä oon muka hyökkiny ja miten? (en tietääkseni kenenkään!)


    • aspergitta

      Otsikkoon vastaan että minä en ainakaan voi olla. Enkä ole ikinä kuullut, että sellainen olisi mahdollista.

    • kipuileva siili

      Otsikkoon vastaan minäkin, että voin olla halutessani kiero jos tahdon. En ihan ymmärrä tätä väitettä, etteikö asperger voisi olla kiero?

      • ----------------

        Kyllä voi. Eräs naispuolinen läheiseni, jolla on diagnosoitu asperger osaa olla erittäinkin julma jos haluaa. Yleensä ei ole eikä halua, mutta esim. kun hänen miehellään oli ollut suhde ja pettänyt häntä., hän kosti aika rankasti.


    • asperger.

      Eikä aito, oikeindiagnosoitu Asperger-henkilö pysty selvittämään asioita puhumalla kieroilun sijaan?

      • Tojbojfbvdjkdfbckjdb

        Kyllä luultavasti pystyy. Tai seki riippuu varmaan henkilöstä... Kaikki asiat ei kuitenkaan ratkee aina puhumalla. Jos toinen osapuoli vaan on läpimätä eikä suostu kuuntelemaan, niin eihän puhumisesta oo silloin mitään hyötyä! Ja sellasen tyypin kanssa, joka on ollu tosi inhottava, ei yleensä tee hirveesti mieli puhua... Ja jotku asiat vaan yksinkertasesti täytyy kostaa. Kaikkea ei voi antaa anteeks. Puhuminen kannattaa hoitaa vasta sit ku on ensin kostanu (siis jos aikoo puhua), koska silloin ollaan niinku "tasoissa" eikä tarvii harmitella sitä, että joku on onnistunu tekemään jotain ilkeetä joutumatta kärsimään seurauksista.


    • asperger.

      Eikä=eikö

    • Kylmät kädet

      Mikä käsitys teillä oikein on aspergereista? Olemme yksilöitä siinä missä muutkin.

      Itsellänikin on esimerkiksi diagnooni Oulun EMTT -toimistolta: Psykoosipiirteinen persoonallisuus.

      Tuttuni mukaan, sellainen diagnoosi lyödään ihmiselle, jolle ei vaan osata tehdä mitään tai keksiä mitään diagnoosia. Todella turha laitos.

      • 3

        Tämän nimimerkin "Kylmät kädet" viesteistä on tehty poliisille ilmoitus suomifoorumin toisella palstalla, josta viestinsä ovat poistettu.

        Myös tuosta lähti ilmoitus poliisiin.


      • 4+17

        "sellainen diagnoosi lyödään ihmiselle, jolle ei vaan osata tehdä mitään tai keksiä mitään diagnoosia."

        Psykoosipiirteinen persoona -diagnoosia ei lyödä ihmiselle noin vain. Asiasi ei mitenkään liity Aspergerin syndroomaan.


    • Infoa
    • FaKtAa a)

      Aloittajalle

      EI VOI

      • 14

        vaikene=vaikea

        Mielestämme voisit vaietakin jopa ja siirtyä vaikka tuonne adhd-osioon.


      • Lnblkndlrvbelvkldfko

        Eikö? Ootko ihan varma... Eiks pari aspii just todistanu että kyllä vaan voi... Miks teiän on niin vaikee uskoo sitä?


      • :)
        Lnblkndlrvbelvkldfko kirjoitti:

        Eikö? Ootko ihan varma... Eiks pari aspii just todistanu että kyllä vaan voi... Miks teiän on niin vaikee uskoo sitä?

        Kuule, mä oon varma kaikesta mitä mä teen koska mulla on erittäin vahva psyyke. Yxkin sairaala äsken otti muhun yhteyttä ku käytiin Matti Toivolan kanssa tänään keskustelua pienimuotoisesti puhelimitse. Sit myös meinasin äsken saada turpaan tossa puistossa ku huusin yksille idareille jotka ei osaa käyttäytyä koska keskellä yötä joka toinen päivä siellä mölyävät ja mulla kun pitää ollla ikkuna kokoajan auki kun täs talossa on hiemen huono ilmanvaihto ja mä en siedä sitä et isännöitsijä ei hoida hommia ajallaan.

        Mut onnex oli toi koira mukana.


      • :)
        :) kirjoitti:

        Kuule, mä oon varma kaikesta mitä mä teen koska mulla on erittäin vahva psyyke. Yxkin sairaala äsken otti muhun yhteyttä ku käytiin Matti Toivolan kanssa tänään keskustelua pienimuotoisesti puhelimitse. Sit myös meinasin äsken saada turpaan tossa puistossa ku huusin yksille idareille jotka ei osaa käyttäytyä koska keskellä yötä joka toinen päivä siellä mölyävät ja mulla kun pitää ollla ikkuna kokoajan auki kun täs talossa on hiemen huono ilmanvaihto ja mä en siedä sitä et isännöitsijä ei hoida hommia ajallaan.

        Mut onnex oli toi koira mukana.

        Sit tosta vahvasta psyykestä vielä vähän..tai..sähän voit varmaan kertoa siitä munkin puolesta vaikka täällä, siis jos haluut tai jaksat. Mun pitää kohta mennä suihkuun ja syömään jotain ku en tänään oo syönyt muutaku pari banskua ja yhden viilin ku ei ruoka enää pysy sisällä/maistu.


      • 13
        Lnblkndlrvbelvkldfko kirjoitti:

        Eikö? Ootko ihan varma... Eiks pari aspii just todistanu että kyllä vaan voi... Miks teiän on niin vaikee uskoo sitä?

        Ja viestistäsi "Lnblkndlrvbelvkldfko" lähti just palautetta poliisiin.


      • Lkfjgorjfgorlnvpgnfp
        13 kirjoitti:

        Ja viestistäsi "Lnblkndlrvbelvkldfko" lähti just palautetta poliisiin.

        Poliisiin?? Miks ihmeessä? Mitä rikollista mä nyt oon muka kirjottanu? Lähetäksä poliiseille kaikki viestit joista sä et tykkää?


      • Krvhlvjlrjclkrc

        No mitäs asiattomuuksia tänne oli muka kirjoteltu? Kerroppa millä tavalla noi poistetut viestit on ollu sun mielestä epäasiallisia.


      • Anonyymi
        Krvhlvjlrjclkrc kirjoitti:

        No mitäs asiattomuuksia tänne oli muka kirjoteltu? Kerroppa millä tavalla noi poistetut viestit on ollu sun mielestä epäasiallisia.

        oon ihan hukassa. nyt puolenvuoden jälkeen ja kun otin asian puheeksi puoliso kertoi että hänellä on asperger. itse olen ihan hukassa asian kanssa ja haluan tietää pettääkö tai saslaako henkilör joilla oireyhtymä on asioita


    • Me aspergerit kieroja hmm... Tuotaa, Enpä tiedä, mutta muistan sen elävästi, kun isäni ja äitinikin sanoivat minua valehtejijaksi.. Tai tais olla vaan isä.. En nyt muista..

      BTW, älkää välittäkö kirjoitusvirheistä tämä näppis on keuhee halpa sontaläjä..

      Kait minä kieroilijakin osaan, olla mutta en todellakaan psyko..

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1622
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1184
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1074
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      703
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe