Kystofix/virtsaamisongelmat

jonnatoi89

Hei!

Olen 23-vuotias nainen. Minulla tuli viime heinäkuussa eli 2011 virtsaumpi. Eräs ilta rakko vaan päätti, että ei toimi enää. (virtsaputki)
Kävin päivystyksessä. Katetroitiin asetettiin kestokatetri. Rakko ei ole useampaan vuoteen tyhjentynyt kunnolla. Pitkään tuntunut että sinne jää. Ja joudun käymään usein virtsalla.
Tämä jatkui pitkälle syksyyn. Sain lähetteet urodynaamiseen tutkimukseen ja rakon tähystykseen. Rakko veti "parhaimmillaan" 1,5 litraa. Eikä tuntunut missään. Sain diagnoosin ylivenyttynyt rakko. Eli atooninen. Tutkimuksissa ei löytynyt mitään. Minulle astettiin kystofix joulukuussa 2011. Sen kanssa olen edelleen. Jatkuvat tulehdukset -> osaastohoitoa. Ja joka päivä kipuun käytän voltaren, panadol ym- Vatsakipuja. Ja jatluvasti käyn urologisella hoitajalla/urologian erikoislääkärillä. Lääkäri pelkään munuaisiin nousevan, jos otetaan pois kystofix liian nopeasti. Olen epätoivoinen. Olen terve nuori ihminen. Psyykelääkkeet: seroquel 500 ja lamictal 200, ketipinor ja atarax. Tarvittaessa tenox. Mikä minua vaivaa? Voiko kystofix jatkuvalla kivulla vaurioittaa rakkoa?

9

3653

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onpa siinä lääkkeitä

Miten noita psyykenlääkkeitä on noin montaa eri lajia. Jo yksistään ne autonomiseen hermostoon vaikuttavina aineina saattavat vaikeutaa virtsaamista. Ei ihme siis, että on tullut ongelmaa. Juttele ihmeessä vakituisen lääkärisi kanssa, että eikö jotain voisi vähentää.
      Lääkäreillä on kumma tapa kirjoittaa aina vaan lisää lääkettä ilman että yhtään mietitään kaikkien troppien kokonaisvaikutusta.

• aloittaja111

Olen puhunut psykiatrin kanssa. suuttuu ja kieltää
      ongelman/ asian. vaikka urologi kanssani samaa mieltä

• Uusi lääkäri kehiin

psykiatria suomessa on todella lapsenkengissä, vaikka alan lääkärit muuta väittävät. Täällä vain aina tablettia toisensa jälkeen määrätään - sivuoireista viis. Kun haittoja ilmenee, aletaan niitä haittoja hoitaa taas uusilla lääkkeillä. Näin sitä sitten ollaan loputtomassa kierteessä erinäisten hermomyrkkyjen kanssa.
      Ei varmaan ole helppoa. Toisaalta, jos ongelmia on, niin kyllä näitä psyykenlääkkeitäkin tarvitaan, mutta paljonhan on tutkittu, että terapia olisi ensisijainen hoito näihinkin ongelmiin. vaan kukapa armaassa kotimaassamme ilman paksua lompakkoa ja hyväveli -järjestelmää mitään terapiaa edes saa. Sitten vielä kun ilmaantuu näitä fyysisiä vaivoja, niitä juuri psykiatristen potilaiden kohdalla vähätellään ja jopa kielletään niiden olemassaolo. Aivan vastahan tästä taas on noussut keskustelua julkisuudessakin.
      Vaan tmä onkin toinen juttu.
      Itsellä tulee mieleen, että kannattaisiko tätä "päälääkäriä" nyt yrittää vaihtaa. Jospa toisella psykiatrilla olisi avarampi näkemys asiaan ja ymmärtäisi sen, ettei lääkkeiden aiheuttamaa vaivaa voi parantaa mitätöimällä ja kieltämällä
      fyysinen ja vaikea virtsaamisongelmakin sinänsä lisää henkistä painetta, eikä ainakaan paranna tilannettasi henkisestikään.
      Kyllä yksilö on pieni byrokratian ja hoitosysteemin rattaassa. voimia sinulle. Toivottavasti saat apua ongelmaasi.

• aloittaja1111

Oi, kiitos paljon!

• lantionpohja kuntoon

Hei sinä 23-vuotias nuori nainen!
      Onko sinulla ollut virtsankarkailua yhtään esim. voimakkaan ponnistelun tai yskimisen yhteydessä? Oletko käyttänyt kauan psyykelääkkeitä ja oliko lääkitys jo ennen kuin virtsaumpi tai rakon tyhjenemisongelmat havaittiin? Itselläni todettiin hiljattain urodynaamisella tutkimuksella virtsaumpi jja minulla on ollut ns. ylivuotava rakko eli vitsankarkailua. Rakkoni on myös siis atoninen eli ylivenyttynyt. Olen nyt n. 3-4 kk tehokkaasti tehnyt lantiopohjan, alavatsan ja alaselän lihaskuntoharjoitkusia progressiivisesti eli nousujohteisesti, erittäin kurinalalaisesti sekä tehokkaasti.
      Olen Jumalalta, taivaalliselta Isältämme rukoillut apua virtsaamisongelmiini. Olen positiivisesti yllättynyt ja kiitollinen meidän Luojallemme, että monia vuosia kestänyt todella ongelmallinen virtsankarkailu on helpottanut, tosin edelleen vielä kärsin karkailusta, mutta vain hölkätessä. Yskiessä karkailu on kokonaan poistunut, olen Jumalalle siitä kiitollinen. Ihmeitä voi tapahtua rukousten kautta, mutta rukoilin apua ja sain rukouksen kautta vastauksen eli löysin tehokkaat lihaskuntoharjoitteet, joilla rakon toimintaa voi säädellä. Oivalsin liikkeet sattumalta ja ne eivät ole perinteisiä vatsa- ja selkäliikkeitä kaikki, vaan lantion pohjan lihaksiin kohdistuvat liikkeet ovat aivan uusia ja anatomiatietämykseni kautta johdettuja. Lantion pohjan lihasten heikkous voi olla useimmilla ihmisillä ongelmana, sillä jos ko. lihaksia ei ymmärrä käyttää ja niitä vahvistaa, ne heikkenenevät ja vaikuttavat yllä olevien elinten tukemiseen/kannatteluun. Elinten kannattelu voi olla heikkoa ja puutteellista kuten esim. virtsarakon kohdalla, jolloin vaikutus voi tuntua esim. virtsarakon toiminnan heikentymisenä/rakon ylivenyttymisenä. Rakon toimintahäiriöt ovat aina oire jostakin, näin uskoisin. Itse jatkan vielä sinnikkäästi lihaskuntoharjoittelua, eritoten keskittyen lantionpohjan lihasten kunnon paranteluun (toki unohtamatta vatsa- ja selkälihaksia!) ja pyydän Jumalalta rukouksella siunausta asialle, jotta harjoitteluni johtaisi ongelmani eli atonisen rakon/virtsankarkailun totaalisen tai ainakin lähes totaaliseen poistumiseen. Ohjaisin mieluisasti myös sinulle kyseiset mm. lantionpohjan lihaskuntoharjoitukset ( vatsa- ja selkälihasharjoitteet), jos se vain jotenkin olisi mahdollista.

Taivaallisen Isän siunausta ja voimia sinulle! Jos mahdollista, kokeile irtiottoa psyykelääkkeistä! Mitenköhän saisin sinulle ne harjoitteet? Itse en ole koskaan käyttänyt lääkkeitä kuin vain erittäin harvoin ja kuuriluontoisesti. Olen lääkkeitä vastaan ja uskon, että ruumis on Pyhän Hengen temppeli, jota Jumala ei ole tarkoittanut hoidettavan lääkkeillä kuin vain hyvin tilapäisesti. Rakkolääkitystä minulla ei ole ollut minkäänlaista, eikä katetria. Jatkan omaa "tutkimustyötäni" lihaskuntoharjoitteiden osalta, koska ongelmani on kauemmin, ei se myöskään oletettavasti hoidu kuntoon kuukaudessa tai kahdessa. HUOM! Ethän sinäkään menetä toivoasi tilanteessasi rakon palautumisen osalta! Asiat järjestyvät, rukoilen puolestasi!

• Rukousmyllylle

Et sinä rukouksilla ole asiaa hoitanut vaan sillä jumpalla. Ei pelkkä rukoilu ole auttanut. vanha ruotsalainen sananlaskukin sanoo: kyllä Jumala auttaa merimeistä hädäss, hänen on vain itse soudettava.

• Rukousmyllylle

oho, kirotusvirhe: piti olla merimiestä

• hammmammmmaaa

Niin tuo seroquel ja ketipinor nyt ainakaan eivät saisi olla samaan aikaan, nehän ovat sama lääke... ja molemmat voivat aiheuttaa myös virtsaumpea.

Itse kärsin 1,5vuotta psyykelääkkeen kanssa ihan vastaavista oireista, kunnes itse ilmoitin, että tätä lääkettä en enää syö. Siihen asti tohtori oli vain vakuutellut sivuoireiden kohta väistyvän, lääkehän oli yleisesti hyvin siedetty. ja pah!

• Hoidon tasoa kaipaan

Niinhän ne psykiatrit väittää, että sivuoireet vähenee tai häviää ajan myötä. Kyllä niin tietenkin voidaan väittää, kun asiakas tottuu kaikkiin vaivoihinsa, eikä enää niistä jaksa valittaa. Onneksi on sisukkaita ihmisiä, jotka eivät valittamatta niele kaikkea soopaa, mitä nämä mukamas virtsateidenkin ja hermoston asiantuntijat lässyttää.
      Vaikka joutuisikin syömään psyykenlääkkeitä, on silti oikeus saada hoitoa fyysisiiin vaivoihinsa. Tätä ei meinaa lääkärit millään uskoa, vaan kaikki vaivat pistetään somatisoinnin piikkii. Elikkä että ihminen muka kuvittelee kaikki fyysiset vaivansa.
      Itse taistelen parhaillaan poikani puolesta, joka ei millään meinaa saada apua vatsavaivoihinsa. Nekin hän muka kuvittelee, vaikka on lähes päivittäin pillikuralla.
      toivon voimia tämän ketjun kirjoittajalle ja muille osallistujille. Ei anneta periksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4362
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1543
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1317
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1083
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      929
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      847
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe