Mihin raamatunkohtiin perustuu vauvakaste?
vauvakaste
56
123
Vastaukset
- 0569
KROOH! Olisiko jotain uutta juteltavaa?
- öhmölä
" Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. "
Missää ei sanota et kaikkii kansoihi ei sit muute kuulu ku tiettyy ikää vanhemmat - oohoohooh
öhmölä kirjoitti:
" Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. "
Kun tuota jaetta nyt katsotaan tarkasti niin siinä käytetään persoonapronominia "heitä". Heitä pitäisi siis kastaa. Jos siinä tarkoitettaisiin kansoja, siinä lukisi "niitä". "Kastakaa niitä" tarkoittaisi siis kansojen kastamista. Mutta siinä ei lue "niitä".
"Heitä" viittaa siis opetulapsiin. Opetuslapsia pitäisi kastaa. Voivatko vastasyntyneet vauvat olla Jeesuksen opetuslapsia? Tähän kysymykseen tarvitaan vastaus luteriloaiselta kirkolta.- öhmölä
usko vaa tollee eihä siin mitää
- yyyhyyyhhhyyhy
öhmölä kirjoitti:
usko vaa tollee eihä siin mitää
mitenkäs sinä aiot uskoa?
- öhmölä
yyyhyyyhhhyyhy kirjoitti:
mitenkäs sinä aiot uskoa?
niinku jo kirjotin tietty
No niitä kansoja nyt olisikin hankalaa kastaa, kun yksi ihminen kerrallaanhan se tietysti tulee tehdä, se kastaminen :).
Matt. 28:19-20 sanoo tarkemmin tutkittuna näin:
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
Mihin nyt siis viittaa tuo 19. jakeen sana "heitä"?
Se ei viittaa tuohon "opetuslapsikseni" sanaan (tuon kaksoispisteen vuoksi), vaan sittenkin sanaan "kansat". Jeesus nimittäin kehottaa tuossa ensin, että "tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni" ja sitten kaksoispisteen jälkeen luettelee, millä toimenpiteillä niitä opetuslapsia Jeesukselle tehdään: kastamalla ja opettamalla.
TMIV- miten on ?
tmiv kirjoitti:
No niitä kansoja nyt olisikin hankalaa kastaa, kun yksi ihminen kerrallaanhan se tietysti tulee tehdä, se kastaminen :).
Matt. 28:19-20 sanoo tarkemmin tutkittuna näin:
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
Mihin nyt siis viittaa tuo 19. jakeen sana "heitä"?
Se ei viittaa tuohon "opetuslapsikseni" sanaan (tuon kaksoispisteen vuoksi), vaan sittenkin sanaan "kansat". Jeesus nimittäin kehottaa tuossa ensin, että "tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni" ja sitten kaksoispisteen jälkeen luettelee, millä toimenpiteillä niitä opetuslapsia Jeesukselle tehdään: kastamalla ja opettamalla.
TMIVMiten tuo paikka on esiM. Englannin kielisessä Raamatussa, koska äitini (äiti tietää..) sanoi, että jossakin aikaisemmassa suomal.käännöksesä se oli:
OPETTAKAA ja kastakaa.. Mutta luterilainen käännöskomitea olisi senkin vääntänyt oppinsa mukaisesti, kastakaa ja opettakaa.. miten on ? kirjoitti:
Miten tuo paikka on esiM. Englannin kielisessä Raamatussa, koska äitini (äiti tietää..) sanoi, että jossakin aikaisemmassa suomal.käännöksesä se oli:
OPETTAKAA ja kastakaa.. Mutta luterilainen käännöskomitea olisi senkin vääntänyt oppinsa mukaisesti, kastakaa ja opettakaa..Matt. 28:19-20 King James -käännöksessä:
19 Go ye therefore, and (1)teach all nations, (2)baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost:
20 (3)Teaching them to observe all things whatsoever I have commanded you: and, lo, I am with you alway, even unto the end of the world. Amen.
(1) "teach all nations" = opettakaa kaikki kansat
(2) "baptizing them..." = kastamalla heitä (niitä) ...
(3) "teaching them..." = opettamalla heitä (niitä) ...
Tässä versiossa tämä menee noin. Kaikesta päätellen Jumala on kuitenkin Pyhässä Hengessään inspiroinut Raamatun kirjoittajia kirjoittamaan noita asioita myös erilaisissa järjestyksissä. Minulle tuo kertoo siitä, että noilla asioilla ei ole sellaista ehdotonta "suoritusjärjestystä", josta poikkeaminen jotenkin "pilaisi" asian.
Näin ollen mm. luterilainen vauvakaste ja mm. vapaiden suuntien nk. uskovien kaste ovat Jumalan näkökulmasta sama asia: niissä kummassakin Jumala pesee kastettavan ns. "vanhan ihmisen" uudeksi, ja liittää hänet Kristuksen maanpäällisen ruumiin jäseneksi.
TMIV- Näin vaa on !
tmiv kirjoitti:
Matt. 28:19-20 King James -käännöksessä:
19 Go ye therefore, and (1)teach all nations, (2)baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost:
20 (3)Teaching them to observe all things whatsoever I have commanded you: and, lo, I am with you alway, even unto the end of the world. Amen.
(1) "teach all nations" = opettakaa kaikki kansat
(2) "baptizing them..." = kastamalla heitä (niitä) ...
(3) "teaching them..." = opettamalla heitä (niitä) ...
Tässä versiossa tämä menee noin. Kaikesta päätellen Jumala on kuitenkin Pyhässä Hengessään inspiroinut Raamatun kirjoittajia kirjoittamaan noita asioita myös erilaisissa järjestyksissä. Minulle tuo kertoo siitä, että noilla asioilla ei ole sellaista ehdotonta "suoritusjärjestystä", josta poikkeaminen jotenkin "pilaisi" asian.
Näin ollen mm. luterilainen vauvakaste ja mm. vapaiden suuntien nk. uskovien kaste ovat Jumalan näkökulmasta sama asia: niissä kummassakin Jumala pesee kastettavan ns. "vanhan ihmisen" uudeksi, ja liittää hänet Kristuksen maanpäällisen ruumiin jäseneksi.
TMIV" niissä kummassakin Jumala pesee kastettavan ns. "vanhan ihmisen" uudeksi, ja liittää hänet Kristuksen maanpäällisen ruumiin jäseneksi. "
Mitä "pestävää " vauvalla on ? Ihmisen joka ottaa kasteen, täytyy ymmärtää kasten tarkoitus !
Ensimmäinen Pietarin kirje 3
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta ...
Mihin vauva TARVITSEE hyvää omaatuntoa, ei sitä mikään ole vielä liannut.
Ap.t.22:14
Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
Miten voi huutaa avuksi, jos ei osaa puhua ?
Ap.t.2:38
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen ... kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
Miten vauva voi tehdä parannuksen. ? Kummit eivät voi päättää toisen puolesta.
Apostolien teot 8 luku
12 Mutta kun ihmiset kääntyivät uskomaan Filipposta, joka julisti hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksesta Kristuksesta, he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
Ei missään puhuta vauvoista ! Näin vaa on ! kirjoitti:
" niissä kummassakin Jumala pesee kastettavan ns. "vanhan ihmisen" uudeksi, ja liittää hänet Kristuksen maanpäällisen ruumiin jäseneksi. "
Mitä "pestävää " vauvalla on ? Ihmisen joka ottaa kasteen, täytyy ymmärtää kasten tarkoitus !
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta ...
Mihin vauva TARVITSEE hyvää omaatuntoa, ei sitä mikään ole vielä liannut.
Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
Miten voi huutaa avuksi, jos ei osaa puhua ?
Ap.t.2:38
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen ... kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
Miten vauva voi tehdä parannuksen. ? Kummit eivät voi päättää toisen puolesta.
Apostolien teot 8 luku
12 Mutta kun ihmiset kääntyivät uskomaan Filipposta, joka julisti hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksesta Kristuksesta, he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
Ei missään puhuta vauvoista !> Ei missään puhuta vauvoista !
... mutta ei kielletäkään viemästä vauvoja kasteelle, eikä edes vihjata, että sellainen olisi jotenkin kyseenalaista. Jos asia olisi näin tärkeä - siis jos vauvan kaste ei oikeasti olisi "pätevä" - niin olisihan Jumala sen sanonut niin selvästi, ettei sitä tarvitsisi arvuutella.
On tietenkin hieno juttu, että ihminen yrittää toimia Jumalan edessä tarkalleen Hänen tahtonsa mukaan, mutta sellaisessa on kyllä vaaransakin. Minusta esim. tällainen keskustelu "oikeasta" kasteesta osoittaa jo enemmän lakihenkisyyttä kuin Jumalan rakkauteen ja johdatukseen luottamista.
> Mitä "pestävää " vauvalla
Perisynti.
TMIV- Näin vaan on !
tmiv kirjoitti:
> Ei missään puhuta vauvoista !
... mutta ei kielletäkään viemästä vauvoja kasteelle, eikä edes vihjata, että sellainen olisi jotenkin kyseenalaista. Jos asia olisi näin tärkeä - siis jos vauvan kaste ei oikeasti olisi "pätevä" - niin olisihan Jumala sen sanonut niin selvästi, ettei sitä tarvitsisi arvuutella.
On tietenkin hieno juttu, että ihminen yrittää toimia Jumalan edessä tarkalleen Hänen tahtonsa mukaan, mutta sellaisessa on kyllä vaaransakin. Minusta esim. tällainen keskustelu "oikeasta" kasteesta osoittaa jo enemmän lakihenkisyyttä kuin Jumalan rakkauteen ja johdatukseen luottamista.
Perisynti.
TMIV" keskustelu "oikeasta" kasteesta osoittaa jo enemmän lakihenkisyyttä kuin Jumalan rakkauteen ja johdatukseen luottamista."
No tuo nyt on selvä ku pläkki. Ramatusta ei ole IKINÄ LÖYTYNYT vauva kastetta.
Ja johdatus on ihan muuta. Näin vaan on ! kirjoitti:
" keskustelu "oikeasta" kasteesta osoittaa jo enemmän lakihenkisyyttä kuin Jumalan rakkauteen ja johdatukseen luottamista."
Ja johdatus on ihan muuta.Noh, sinun täytyy vain sitten noudattaa sinun johdatustasi, mitä se onkin :).
TMIV- ei ole perisyntiä
tmiv kirjoitti:
Perisynti.
TMIVTMIV:lle
"mutta ei kielletäkään viemästä vauvoja kasteelle, "
Eihän toki kielletä, MUTTA, jos tuolla tavoin aletaan Raamattua selittää, että kaikki mita ei kielletä, on oiken, niin ymmärtänet mihin se johtaa. Silloin ainoastaan mielikuvitus on rajana sille mitä vodaani mukamas Raamatun mukaan tehdä. - Balttis
tmiv kirjoitti:
Perisynti.
TMIVJeesus toimi opetuslapsineen kastajana, mutta hän ei suinkaan kastanut ainuttakaan pikkulasta, puhumattakaan vauvoista, eikä tällaista valekastetta voida Jumalan sanasta osoittaa kristilliseksi kasteeksi: Joh.3:22-4:2.
Jeesus sanoi lasten kaltaisten, olevan taivasten valtakunnan, ja hän siunasi heitä, eikä suinkaan kastanut heitä "perisyntisinä", kuten kirkko opetaa tekemään, vääristäen mm. Mark.10:13-16:sta sanoman sisältöä, - kuten mm. Eero Huovinen tekee kasteopetuksessaan. - Pieni huomio sivusta
Näin vaan on ! kirjoitti:
" keskustelu "oikeasta" kasteesta osoittaa jo enemmän lakihenkisyyttä kuin Jumalan rakkauteen ja johdatukseen luottamista."
Ja johdatus on ihan muuta.Nyt ymmärrän miksi nykyihminen puunaa ja peseään itseään niin paljon. Hänellä on tarve peseytyä synnistä, koska ei oikein voi uskoa, että ......ylipäätään Jumalaa on olemassa. Tämä nyt oli sivuhuomautus.
Siksi asuntojakin puunataan.
Kasvoleikkauksia en ymmärrä, mihin ne tähtäävät. (Astian kiillotus ulkopuolelta?) Näin niin kuin sivuhuomautuksena, itse aihetta käsittelemättömänä, olen tmivin kanssa samoilla linjoilla.
- muuuniiihmuuu
Ef 4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste
Toinen kysymys, johonka kirkon pitäis mitä pikimmin vastata, on tämä:"Kuka on luterilaisen kirkon Herra? Onko kirkkoherra herra vai onko Jeesus Herra?"- uskomaton*
Mitä tarkoittaa "yksi usko"?
Eikö jokainen uskovainen usko omalla tavallaan omaan mielikuvitusherraansa? - wwqqffzz
uskomaton* kirjoitti:
Mitä tarkoittaa "yksi usko"?
Eikö jokainen uskovainen usko omalla tavallaan omaan mielikuvitusherraansa?Kunhan sinä tulet uskoon, sitten sinä ymmärrät mitä tuo tarkoittaa.
- turha pyristel anabi
Eihän kansoja toki kastetakaan, eihän siihen riittäisi isokaan paljU jos miljardi kiinalaista heitettäisiin kerralla paljuun. Jokinen kansalainen tulee kuitenkin kastaa mahdollisimman varhaisessa elämänsä vaiheessa, Isän pojan ja Pyhän Hengen nimeen, kuten Jeesus opettaa.
- rffw
Missä Jeesus opettaa tuollatavalla.
- osaatko lukea?
rffw kirjoitti:
Missä Jeesus opettaa tuollatavalla.
Mark. 10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: ...
..."Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
Mark. 10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
Matt. 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, ...
... kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Matt. 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." - lutterin oppi
osaatko lukea? kirjoitti:
Mark. 10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: ...
..."Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
Mark. 10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
Matt. 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Matt. 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."Matt. 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.
Mitenhän se vauva pystyy pitämään ne opit ?? Eikö jo JÄRKIKIN SANO, että lapsikaste on huuhaata. lutterin oppi kirjoitti:
Matt. 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.
Mitenhän se vauva pystyy pitämään ne opit ?? Eikö jo JÄRKIKIN SANO, että lapsikaste on huuhaata.> Mitenhän se vauva pystyy pitämään ne opit
Kastekin tulee ottaa uskossa vastaan, muuten sillä ei ole merkitystä. Vain usko pelastaa, ei kaste. Ihminen on uskossa siihen saakka, kunnes hän tietoisesti ja omasta tahdostaan toimii omantuntonsa vastaisesti. Jumala on kirjoittanut tahtonsa jokaisen ihmisen - pienen lapsenkin sydämeen. Pakanakansoillakin on omatunto, vaikkeivät ole koskaan kuulleet puhuttavan Jumalan tahdosta.
TMIVtmiv kirjoitti:
> Mitenhän se vauva pystyy pitämään ne opit
Kastekin tulee ottaa uskossa vastaan, muuten sillä ei ole merkitystä. Vain usko pelastaa, ei kaste. Ihminen on uskossa siihen saakka, kunnes hän tietoisesti ja omasta tahdostaan toimii omantuntonsa vastaisesti. Jumala on kirjoittanut tahtonsa jokaisen ihmisen - pienen lapsenkin sydämeen. Pakanakansoillakin on omatunto, vaikkeivät ole koskaan kuulleet puhuttavan Jumalan tahdosta.
TMIV... ja vielä;
> Eikö jo JÄRKIKIN SANO
ei taida olla kovinkaan johdonmukaista ensin vaatia ihmistä __järkensä nojalla__ luopumaan lapsikasteen pätevyydestä, mutta sitten kehottaa häntä luopumaan "vanhasta elämästään" __järjestään huolimatta__ ;).
TMIV- lutterin oppi
tmiv kirjoitti:
... ja vielä;
> Eikö jo JÄRKIKIN SANO
ei taida olla kovinkaan johdonmukaista ensin vaatia ihmistä __järkensä nojalla__ luopumaan lapsikasteen pätevyydestä, mutta sitten kehottaa häntä luopumaan "vanhasta elämästään" __järjestään huolimatta__ ;).
TMIV"Kastekin tulee ottaa uskossa vastaan, muuten sillä ei ole merkitystä. Vain usko pelastaa, ei kaste "
Miten se vauva sitten uskoo ?
Kaste on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta.
Pieni vauva on täysin kelvollinen Jumalalle sellaisenaan.
Vasta, kun hän tulee ikään , että eroittaa HYVÄN PAHASTA, hän tarvitsee pelastusta.
Kirje efesolaisille 4 luku
22 Sen opetuksen mukaan teidän tulee hylätä entinen elämäntapanne ja vanha minänne, joka on petollisten himojensa vuoksi tuhon oma.( eli tulla uskoon, jolloin ihminen saa Pyhän Hengen )
23 Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne
24 ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää.
25 Luopukaa siis valheesta ja puhukaa toinen toisellenne totta, sillä me olemme saman ruumiin jäseniä.
Vanhasta ihmisestä luopuminen ei ole meidän tekomme vaan Jumalan. Järki pysyy ennallaan.
" Ihminen on uskossa siihen saakka, kunnes hän tietoisesti ja omasta tahdostaan toimii omantuntonsa vastaisesti. "
Uskova voi tehdä syntiäkin, mutta katua sitä ja palata Jeesuksen luo. Eikä omatunto ole aina 1 yhteen Raamatun kanssa. lutterin oppi kirjoitti:
"Kastekin tulee ottaa uskossa vastaan, muuten sillä ei ole merkitystä. Vain usko pelastaa, ei kaste "
Vasta, kun hän tulee ikään , että eroittaa HYVÄN PAHASTA, hän tarvitsee pelastusta.
22 Sen opetuksen mukaan teidän tulee hylätä entinen elämäntapanne ja vanha minänne, joka on petollisten himojensa vuoksi tuhon oma.( eli tulla uskoon, jolloin ihminen saa Pyhän Hengen )
24 ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää.
25 Luopukaa siis valheesta ja puhukaa toinen toisellenne totta, sillä me olemme saman ruumiin jäseniä.
Vanhasta ihmisestä luopuminen ei ole meidän tekomme vaan Jumalan. Järki pysyy ennallaan.
" Ihminen on uskossa siihen saakka, kunnes hän tietoisesti ja omasta tahdostaan toimii omantuntonsa vastaisesti. "
Uskova voi tehdä syntiäkin, mutta katua sitä ja palata Jeesuksen luo. Eikä omatunto ole aina 1 yhteen Raamatun kanssa.> Vasta, kun hän tulee ikään , että eroittaa HYVÄN PAHASTA, hän tarvitsee pelastusta.
Tuotapa minä taisin tarkoittaakin, kun edellä sanoin: "Ihminen on uskossa siihen saakka, kunnes hän tietoisesti ja omasta tahdostaan toimii omantuntonsa vastaisesti.". Siis:
* Vauvana kastetun Jumala on pessyt perisynnistä ja liittänyt seurakuntaan. Tämän lupauksen lapsi ottaa vastaan siinä uskossaan, mistä hän ei ole vielä luopunutkaan.
* Myöhemmin kastetun Jumala on pessyt perisynnistä ja tekosynneistä, ja liittänyt seurakuntaan. Hänkin ottaa tämän kasteessa annetun lupauksen vastaan sillä uskollaan, minkä hän on uudestisyntyessään saanut.
TMIV- lutterin oppi
tmiv kirjoitti:
> Vasta, kun hän tulee ikään , että eroittaa HYVÄN PAHASTA, hän tarvitsee pelastusta.
Tuotapa minä taisin tarkoittaakin, kun edellä sanoin: "Ihminen on uskossa siihen saakka, kunnes hän tietoisesti ja omasta tahdostaan toimii omantuntonsa vastaisesti.". Siis:
* Vauvana kastetun Jumala on pessyt perisynnistä ja liittänyt seurakuntaan. Tämän lupauksen lapsi ottaa vastaan siinä uskossaan, mistä hän ei ole vielä luopunutkaan.
* Myöhemmin kastetun Jumala on pessyt perisynnistä ja tekosynneistä, ja liittänyt seurakuntaan. Hänkin ottaa tämän kasteessa annetun lupauksen vastaan sillä uskollaan, minkä hän on uudestisyntyessään saanut.
TMIVTuossa on selittelyn makua. Mutta, kun... Ne kummitkaan ei aina tiedä höykäsenpöläystä uskosta.
Eikä se lapsena kastettukaan, kasva siihen uskoon automaattisesti.
Vaan se usko pitää ottaa vastaan, kuten itsekkin jossain kerroit tehneesi.
*"Vauvana kastetun Jumala on pessyt perisynnistä ja liittänyt seurakuntaan. Tämän "
Minä en ole oikein koskaan uskonut näihin perisyntihöpinöihin.. Sekin vaikuttaa luterilaiselta hapatukselta, eikä koske uskovia !
TOINEN MOOSEKSEN KIRJA, EXODUS 20
4. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
HUOMAA: niille, jotka minua vihaavat;
6. mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni - Jeesuksen seuraaja
lutterin oppi kirjoitti:
"Kastekin tulee ottaa uskossa vastaan, muuten sillä ei ole merkitystä. Vain usko pelastaa, ei kaste "
Uskova voi tehdä syntiäkin, mutta katua sitä ja palata Jeesuksen luo. Eikä omatunto ole aina 1 yhteen Raamatun kanssa.lutterin oppi,
" Kaste on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta.
Pieni vauva on täysin kelvollinen Jumalalle sellaisenaan"......
Eikö tuo juuri ole oma teko, jolla määrätään Jumalaa antamaan se hyvä omatunto ?
Ei Jumalan armolle voi asettaa ehtoja, kuten mainitset.......
Jeesus puhuu monessa yhteydessä lapsista ja vertaa heitä niihin, jotka ovat soveliaita Taivasten valtakuntaan.......
Miksi lapsien täytyisi jäädä vaille kastetta Jeesuksen nimeen, kun he muutenkin ovat soveliaita Hänelle ?
Matt. 28;
18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." - Balttis
tmiv kirjoitti:
> Mitenhän se vauva pystyy pitämään ne opit
TMIVUskosta osaton vauva, ei kykene vastaanottamaan kristillistä kastetta, niinkuin Pietari kehoittaa sen itse kunkin, eli jokaisen Jeesukseen uskovan vastaanottamaan: Apt.2:38-40:ntä.
Vauvakaste ei ole Jumalan sanan mukainen "yksi kaste", vaan valtiokirkkojen uskontojen epäraamatullinen yleiskaste - jota myös "pirunkasteeksi" on kutsuttu.
Sillä valtiokirkot ovat alistaneet kansoja antikristillisesti valtansa alle verokarjakseen. - lutterin oppi
Jeesuksen seuraaja kirjoitti:
lutterin oppi,
" Kaste on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta.
Eikö tuo juuri ole oma teko, jolla määrätään Jumalaa antamaan se hyvä omatunto ?
Ei Jumalan armolle voi asettaa ehtoja, kuten mainitset.......
Jeesus puhuu monessa yhteydessä lapsista ja vertaa heitä niihin, jotka ovat soveliaita Taivasten valtakuntaan.......
Miksi lapsien täytyisi jäädä vaille kastetta Jeesuksen nimeen, kun he muutenkin ovat soveliaita Hänelle ?
Matt. 28;
18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."" Kaste on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta.
Eikö tuo juuri ole oma teko, jolla määrätään Jumalaa antamaan se hyvä omatunto"
EI OLE !
18. Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
19. jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
20. jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
21. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena -
joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä
Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
22. hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.
" Ei Jumalan armolle voi asettaa ehtoja, kuten mainitset......."
Hyvin olet sisäistänyt luterilaisen hapatuksen..
" Miksi lapsien täytyisi jäädä vaille kastetta Jeesuksen nimeen, kun he muutenkin ovat soveliaita Hänelle ? "
Miksi pitäisi peseytyä , jos on jo PUHDAS !
- grwwdsrrf
osaatko lukea kirjoitti:
"Matt. 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Matt. 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." "
Jeesus kyllä otti lapsia syliinsä mutta ei kastanut eikä käskenyt kastaa heitä.
Tuossa Matteuksen kohdassa sinä et osaa ilmeisesti itse lukea. Väitätkö sinä, että Jeesus käski tehdä kansoista opetuslapsia. Tai väitätkö sinä, että Jeesus käski kastaa kansoja.
Jos sinä uskot tuolla tavalla, niin silloin sinun pitää mennä kiireesti kastamaan kaikki muslimi- ja arabikansat Jeesuksen opetuslapsiksi. Väitätkö sinä, että kansat pelastuvat eivätkä ihmiset. Onko Suomen kansan sinun mielestäsi Jeesuksen opetuslapsi?
Etkö huomaa että sinä petät itseäsi ja sinä teet ainakin kaksi vakavaa kielioppivirhettä, kun sinä luet nuo jakeet tuollatavalla.
Opettele lukemaan. Vauvakaste ei ole raamatullinen. Luterilainen kirkko ja sen harhaopit: vauvakaste, homoparien siunaaminen, vapaamuurariuden salliminen, muslimien kanssa yhteistyön tekeminen, naispappeus yms. yms. Jättäkää uppoava laiva, Jeesuksen ja ihmisen välille ei tarvitse välittäjäksi ketään ei piispaa ei pappia ei paavia ei kirkkoherraa
Hei,
Evankelisluterilaisessa kirkossa kastetaan jo lapsena, koska myös lapsi tarvitsee pelastusta.
Vaikka lapsi onkin viaton hän kantaa jo synytessään meidän ihmisten yhteistä syntiä ns. perisyntiä. Kasteessa hän saa Pyhän Hengen ja hän tulee osalliseksi poelastuksen lahjasta, jonka Jeesus Kristus on meille ansainnut.
Kun hän kasvaa hänen perheensä ja kumminsa huolehtivat yhdessä seruakunnan kanssa hänen kristillisestä kasvatuksestaan. Uskossa kasteen lahja tulee käyttöön.
Merja Lampila, pappi- juutas.
"Vaikka lapsi onkin viaton hän kantaa jo synytessään meidän ihmisten yhteistä syntiä ns. perisyntiä."
Parahin Merja,
Perisynti? Mikähän se oikein on? Siis oikeasti? Millä tavalla vauva on perisyntinen? Mitä se tarkoittaa?
"Kasteessa hän saa Pyhän Hengen ja hän tulee osalliseksi poelastuksen lahjasta, jonka Jeesus Kristus on meille ansainnut"
- Miten lapsen kohtalo eroaa siitä, jos päänkastelurituaalia ei suoriteta? Onko lapsen elämä jotenkin erilainen ja tapahtuuko lopulta kuoleman jälkeen jotain erilaista kuin sellaisille joiden pään on pappi vauvana kastellut?
Siis oikeasti? Kerro nyt perusteellisesti mikä kasteen vaikutus on? - lunki ja hae
juutas. kirjoitti:
"Vaikka lapsi onkin viaton hän kantaa jo synytessään meidän ihmisten yhteistä syntiä ns. perisyntiä."
Parahin Merja,
Perisynti? Mikähän se oikein on? Siis oikeasti? Millä tavalla vauva on perisyntinen? Mitä se tarkoittaa?
"Kasteessa hän saa Pyhän Hengen ja hän tulee osalliseksi poelastuksen lahjasta, jonka Jeesus Kristus on meille ansainnut"
- Miten lapsen kohtalo eroaa siitä, jos päänkastelurituaalia ei suoriteta? Onko lapsen elämä jotenkin erilainen ja tapahtuuko lopulta kuoleman jälkeen jotain erilaista kuin sellaisille joiden pään on pappi vauvana kastellut?
Siis oikeasti? Kerro nyt perusteellisesti mikä kasteen vaikutus on?Hanki ja lue:
http://www.nettikirjakauppa.com/fin/tuotekategoriat/?id=33&selProduct=1995&selGroup=74
sekä
http://www.nettikirjakauppa.com/fin/tuotekategoriat/?id=33&selProduct=1848&selGroup=75 - Balttis Merjalle
Miksi sitten Jeesus sanoi lapsista, "senkaltaisten olevan Jumalan valtakunnan" - eikä kastanut suinkaa luokseen tuotuja lapsia, - kuten kirkon papit tekevät, vääristäen Mark.10:13-16:sta sanoman sisällön. Miksi Jeesus ei opetuslapsineen kastanut vauvoja, vaikka hän oli toimintansa alusta asti, - opetuslapsineen nimenomaan kastaja, ja kastajaliikkeen alkuunpanija: Joh.3:22-4:2; - kerrohan se Merja?
- Meiti tätä Merja
Paha paimen opettaa että: viattomat pikkulapset pitää kastamalla "vapauttaa pakanuuden yöstä", kuten mm. Eero Huovinen opettaa, mutta Hyvä Paimen Jeesus opetti lapsista, että: "senkaltaisten on Jumalan valtakunta" sekä siunasi näitä luokseen tuotuja pienokaisia, eikä suinkaan kastattanut heitä, - kuten kirkkot tekevät Jumalan sanalle vieraan kasteensa nojalla, - kastaen uskosta osattomia pikkuvauvoja liittäessään heitä antikristuksen kirkon yhteyteen.
- lutterin oppi
" Evankelisluterilaisessa kirkossa kastetaan jo lapsena, koska myös lapsi tarvitsee pelastusta. "
Mutta , kun ei tarvitse.
TOINEN MOOSEKSEN KIRJA, EXODUS 20
4. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
HUOMAA: niille, jotka minua vihaavat;
6. mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni
Eli, PERISYNTI PERIYTYY VAIN NIILLE , jotka vihaavat Jumalaa, ( tosin kirkossa niitä tuntuu olevan aika paljon,..)
" Kasteessa hän saa Pyhän Hengen "
NO EI TODELLAKAAN SAA !
Apostolien teot 19 luku
Hän tapasi siellä muutamia opetuslapsia 2 ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?" - Näin On !
" Evankelisluterilaisessa kirkossa kastetaan jo lapsena "
Että saadan kirkkoon jäseniä, hengellisyyden kanssa sillä EI OLE mitään tekemistä.
Yritän selventää mitä tarkoitan.
1) Perisynti. Se on meidän ihmisten "perimä" synti siitä lähtien, kun syntiinlankeemus tapahtui. Syntiinlankeemuksesta lähtien ihminen on ollut syntinen jo syntymästään lähtien. Hän ei kykene tekemään sitä hyvää mitä hän tahtoo, vaan tekee sitä väärää, mitä hänei tahdo. Syntiinlankeemuksessa ihminen joutuu eroon yhteydestään Jumalaan. Synti erottaa hänet Jumalasta. Jeesus voi tuon yhteyden tehdä ihmisen ja Jumalan välille.
2) Kun Jeesus opetti lasten evankeliumin sanoin ja ajattelen, että hän tarkoitti sitä millainen suhde lapsella on Jeesukseen ja Jumalaan. Lapsi luottaa ja turvautuu aikuiseen. Jeesus asetti lapsen esikuvaksi uskossa meille aikuisille.Ja koska Jeesuksen aikana lapset eivät oleet saavuttaneet vielä täyttä "ihmisarvoaa" niin Jeesus myös siksi nosti lapset yhtä arvokkaiksi kuin aikuiset.
Parahin Merja,
Tarkoitatko siis, että joskus on todella ollut Eedenin paratiisissa hiekkakakusta luotu Aatami ja hänen kylkiluustaan veistettu Eeva, jotka "lankesivat" syntiin, eli luvattomasti, oikeaa ja väärää vielä erottamattomina, söivät kielletyn hedelmän? Ja että tästä seurasi "perisynti"? Miten, missä ja koska tuollainen ensimmäinen ihmispari on ollut?
Vai tarkoitatko syntiinlankeemuksella jotain muuta?
Eroaako kastettu lapsi ihmisarvoltaan tai muuten kastamattomista? juutas. kirjoitti:
Parahin Merja,
Tarkoitatko siis, että joskus on todella ollut Eedenin paratiisissa hiekkakakusta luotu Aatami ja hänen kylkiluustaan veistettu Eeva, jotka "lankesivat" syntiin, eli luvattomasti, oikeaa ja väärää vielä erottamattomina, söivät kielletyn hedelmän? Ja että tästä seurasi "perisynti"? Miten, missä ja koska tuollainen ensimmäinen ihmispari on ollut?
Vai tarkoitatko syntiinlankeemuksella jotain muuta?
Eroaako kastettu lapsi ihmisarvoltaan tai muuten kastamattomista?Kertomus syntiinlankeemuksesta on selitys sille miksi on pahuutta ja miksi ihminen on paha ja syntinen. Minulle Raamatun syntiinlankeemus vastaa selllaisiin kysymyksiin, jotka liittyvät juuri tähän teemaan. sitä kuka oli 1. ihminen se ei kerro ja kuinka kaikki tapahtui historiallisesti.
Lapsen ihmisarvo ei ole sidottu kasteeseen. Kaste on pelastukseen ja Jumalan tekoon liittyvä asia.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Kertomus syntiinlankeemuksesta on selitys sille miksi on pahuutta ja miksi ihminen on paha ja syntinen. Minulle Raamatun syntiinlankeemus vastaa selllaisiin kysymyksiin, jotka liittyvät juuri tähän teemaan. sitä kuka oli 1. ihminen se ei kerro ja kuinka kaikki tapahtui historiallisesti.
Lapsen ihmisarvo ei ole sidottu kasteeseen. Kaste on pelastukseen ja Jumalan tekoon liittyvä asia.
Merja Lampila, pappiParahin Merja,
Miten sellainen kertomus, joka ei kuvaa todellisia tapahtumia, voisi vastata kysymyksiin todellisuuden ilmiöistä?
Mikäli kuvattua syntiinlankeemusta ei ole todellisuudessa tapahtunut, miten se selittäisi ihmisen pahuuden ja syntisyyden?
Jos kaste liittyy pelastukseen, tarkoittaako se sitä, että kastamattomat lapset eivät pelastu? Tai jos pelastuvat kasteesta riippumatta, mikä on asiassa kasteen merkitys?
Ja vielä: Miltä kasteen avulla tai muuten pelastutaan?
- Balttis Merjalle
Jeesus asetti lapset, ja lasten kaltaisuuden esimerkiksi siitä kenelle Jumalan valtakunta kuuluu; eikä kastanut heitä vaikka hän oli opetuslapsineen kastaja. Mitä ihmeen tekemistä teoriollasi on keskustelun aiheen kanssa Merja? Kuvitteletko pystyväsi perustelemaan lapsikasteen tarpeellisuutta käsityksilläsi, joille ei löydy vauvakasteen perustana mitään tukea Raamatusta?
Hyvä Balttis,
emme ole ensimmäistä kertaa tästä asiasta keskustelemassa ja kaikella hyvyydellä meistä kumpikin tietää toistensa mieleipiteen ja ajatukset kasteasiasta. En halua siitä kanssasi riidellä. Olen luterilaisen kirkon pappi ja kasteasia on minulle luterilaisena tärkeä ja rakas, enkä halua siitä väitellä kanssasi, koska koen että meidän väittely ei tule johtamaan mihinkään. Olkaamme siis rauhassa erimieltä asiasta!
Merja Lampila, pappi- Balttis Merjalle
Hyvä Balttis,
emme ole ensimmäistä kertaa tästä asiasta keskustelemassa ja kaikella hyvyydellä meistä kumpikin tietää toistensa mieleipiteen ja ajatukset kasteasiasta. En halua siitä kanssasi riidellä. Olen luterilaisen kirkon pappi ja kasteasia on minulle luterilaisena tärkeä ja rakas, enkä halua siitä väitellä kanssasi, koska koen että meidän väittely ei tule johtamaan mihinkään. Olkaamme siis rauhassa erimieltä asiasta!
Merja Lampila, pappiAsia olisi aivan kiistaton Merja, jos... et esittelisi ja väittäsi ja opettaisi että: luterilaisen kirkon kaste on Jumalan sanaan perustuva kristillinen kaste, - ja pitäisit käsityksesi kasteestasi kirkkosi tradition puitteissa, - etkä väittäsi vauvakastetta kristillisekisi kasteeksi, vastoin Jumalan sanaa.
Ne käsitykset ja arvolataukset, jotka olet vauvakasteeseen liittänyt, ohi Jumalan sanan kuuluvat siis perusteettomina väittäminä, - ei kritillisen valtiouskonnon piiriin, ja jokaisen uskovan velvollsuus on myös tiedottaa siitä että: kyseessä on näiden valekristillisten uskontojen markkinoima petos, - anikristillisen valtankäytön yhtenä perustana. - Näin vain on Merja
Hyvä Balttis,
Merja Lampila, pappiEt kykene väittelemään aiheesta, koska vauvakaste ei ole kristillinen kaste.
Näin vain on Merja kirjoitti:
Et kykene väittelemään aiheesta, koska vauvakaste ei ole kristillinen kaste.
niin se on, luterilainen käsitys on niin epäraamatullinen että ei löydy Raamatusta argumenttia sen puolesta, joten parasta on "olla eri mieltä"
- mmggbbvffrtddsw
Luterilaisuudessa kasteelle on ladattu sellaisia tarkoituksia, joita sillä ei ole ja jotka eivät sille kuulu. Raamatussa ei sanota että kaste puhdistaisi synnistä vaan siellä opetetaan ihan eri tavalla syntien anteeksiantamisesta. Perisyntiteoriatkin lepäävät hyvin omituisella pohjalla. Kaikki tuo on sitä luterilaista teologiaa, erillään Raamatusta.
Syntien anteeksisaamiseen liittyy parannuksenteko, jota sekä Johannes että Jeesus saarnasivat. Kuinka pienet lapset tekevät parannuksen tai kuinka parannusta saarnataan pienille lapsille, eiväthän he edes ymmärrä mistä on kysymys.
Syntien anteeksisaaminen perustuu Jeesuksen veren puhdistavaan voimaan. Kuinka luterilaiset uskaltavat väittää, että pelkkä kastevesi puhdistaa synnistä. Sehän on lähestulkoon Jeesuksen ristinkuoleman pilkkaamista.
Luuk 24:47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
Apt 3:19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin poi
Apt 5:31 Hänet on Jumala oikealla kädellänsä korottanut Päämieheksi ja Vapahtajaksi, antamaan Israelille parannusta ja syntien anteeksiantamusta.
1 Joh 1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä Maarit pappi: Kastepisaroidessani pieniä vauvoja ajattelen usein, miten Taivaan Isä ottaa lapsekseen pienen ja avuttoman ennen kuin hän itse osaa ottaa yhtään askelta Taivaan Isää kohti, saatikka sitä pyytää. Kaste on lahja, sitä ei tarvitse ansaita omalla hyvyydellään millään tavoin. Kyllähän kastemekkoon elämän matkan varrella tulee sitten tahroja niin kuin rippialbaankin, mutta onneksi kasteeseen sisältyy anteeksisaamisen lahja. Kastemekko ja alba saadaan puhtaaksi uskomalla Jeesuksen sovituskuolemaan. Meidäthän kastetaan Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen!
- xyzöäö
Kenenkäs lapsia ne ovat sitten ennen kastetta koskapa kasteessa ne sinun mukaan otetaan Taivaan Isän lapsiksi?
- Kiittäen lahjasta
Hieno vastaus. Itse olen miettinyt, että riittääkö minulle lapsena annettu kaste. Tämä sinun vastaus selvensi ko. asian minulle lyhyesti ja ytimekkäästi. Lahja on annettu, se mitä teemme saamallamme lahjalla on sitten ihan meistä itsestämme kiinni.
- Antikristillistä
Tämän käsitys vauvojen armoihinottamisesta vauvakasteen välityksellä, ei perustu Raamatun kastekäsitykseen kasteesta, vaan edustaa lähinnä valtiouskonnolista yleistä ihmisten pakanallista nimikristillistämistä.
- ....
xyzöäö kirjoitti:
Kenenkäs lapsia ne ovat sitten ennen kastetta koskapa kasteessa ne sinun mukaan otetaan Taivaan Isän lapsiksi?
Pirun penikat vapautetaan pakanuuden yöstä, muka lapsikasteella, - vaikka totuus on toistepäin.
Antikristillistä kirjoitti:
Tämän käsitys vauvojen armoihinottamisesta vauvakasteen välityksellä, ei perustu Raamatun kastekäsitykseen kasteesta, vaan edustaa lähinnä valtiouskonnolista yleistä ihmisten pakanallista nimikristillistämistä.
niin se on.
http://koti.phnet.fi/petripaavola/vesikaste1.html
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 222387
- 951526
- 1181264
- 751130
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa18959- 52852
Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa249851MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil209840Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo18831- 34785