Kesä mummolassa

hankipanki

Antakaa hyvät isovanhemmat neuvoja meille,kun lapsenlapset tulevat meille useaksi viikoksi lomalle ja he ovat lähes ruokahaluttomia. Valtavan energiset ja touhuavat tenavat vain "nokkasevat" ruokaa,kuin linnut ja hyvin valitusti tekevät senkin. Teelusikallinen saattaa mennä kerralla ja ovat jo koululaisia. Ovat erittäin laihoja. Olen kaiken aikaa pelännyt heidän tervettä kehitystään huonon ruokahalun vuoksi. Varasin jäätelöpuikkoja jälkiruoaksi makeannälkään ja lahjon/painostan sillä tavalla syömään. Istutanko heitä pöydän ääressä koko viikon,kuten super-Nanny,jos ei lautanen tyhjene.

8

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pieniruokainen

      Ei kannata painostaa, paremman tuloksen saat kun et kiinnitä syömisiin suurta huomiota mutta pidät terveellistä ruokaa säännöllisesti tarjolla.
      Ei siis kokoaikaa mutta säännöllisesti, eikä mitään tyhjiä kaloreita.

      Kyllä terve leikkivä lapsi syö tarpeensa mukaan jos ruokaa on säännöllisesti tarjolla.

    • kätevästi kesällä

      Samaa mieltä kuin pieniruokainen.
      Jos lapset leikkivät ja liikkuvat touhuten ja ulkoilleen, niin taatusti heillä jossain vaiheessa on nälkä.

      Minä teen aina ihan perusruokaa: nakkeja ja perunamuussio, lihapullia ja perunoita tai erilaisia makaroneja tai spaghettia ja jauhelihamurukastiketta. Makaroonilaatikko ja lihaperunasoselaatikko - lasagnekin ja joskus ihan ranskanperunat ja kalapuikot ovat OK. Kaikkeen vaan pitää olla lisänä ketchuppi. Keitoista : nakkikeitto ja jauhelihakeitto vaihdellen eri kokoonpanolla, siinä voi olla sekavihannespakasteitakin joukossa jne. - En mausta ruokia kovin erikoisesti mutta raastan kyllä valko- tai tavallista sipulia mukaan, kyllä lapsille kelpaa.

      Yksinkertaisia jälkiruokiakin harrastan: kotoisia marjoja jäätelön kanssa, omena-, mustikka- piirakka ja pikkupullat maidon tai välillä kaakaon kera.

      Kaikenkaikkiaan ihan terveellisiä ruokia, joihin yritän sisällyttää myös tuoreita vihanneksia ja tuttuja hedelmiä - ei sen kummenpaa. Laita ruokaa isoina satseina, niin sinun ei tarvitse olla koko ajan ruokaa laittamassa ja voit nauttia kesästä itsekin.

    • Toinen mummu

      Älä stressaa. Jos lapset hääräävät kesälomallaan paljon ulkona, uivat ja liikkuvat, niin ruoka maistuu.
      Tee maukasta arkiruokaa, anna aamupalat ja välipalat säännöllisesti. Ei makupaloja.

      Mitä niitä lahjomaan jätskillä! Jos eivät syö, niin ovat syömättä. Ruoka-ajat määritelty, määräajan jälkeen lautaset tiskiin ja ruuat kaappiin. Seuraavan kerran ateria 4 h kuluttua.

      lä mene mukaan ruoka souviin. Sinä olet aikuinen, älä anna manipuloida itseäsi.
      Älä puhu ruuasta kuin ruokapöydässä.
      Olet itse tehnyt ruokailuista ongelman. Se on lapsien mielestä mielenkiintoista ja hauskaa, hyppyyttää aikuisia. Älä hypi.
      Pane lapset kuorimaan perunoita ja tiskaamaan. Kysy, osaavatko tehdä itse ruokaa ja mitä. Tehkää yhdessä.

    • ----------

      Lapset syövät vähän siksi, että ovat pienikokoisia. He eivät ole pienikokoisia siksi, että syövät vähän. Koska he ovat "energiataloudellisia", eli eivät tarvitse paljon kaloreita, niin ne lahjontajätskit tarjoavat heille tarpeeksi energiaa ja näin ollen he syövät vain entistä vähemmän kunnon ruokaa. Unohda siis herkut ja lahjomiset ja tarjota terveellistä, kunnollista ruokaa ruoka-aikoina. Jos ei mene alas, niin sitten ei ole nälkä ja seuraavalla aterialla voi jo ollakin. Ei terve (tai edes suunnilleen terve) lapsi näe nälkää tai koe puutosta, jos hänellä on tarjolla ruokaa.

      Supernanny ei istuta lapsia pöydän ääressä viikkoa eikä varsinkaan lahjo lapsia herkuilla. Vaikka saisitkin lapset syömään viikon riittävästi (sinun mielestäsi, oikeasti kenties heille liikaa), niin se ei mitenkään oleellisesti paranna heidän terveyttään, mutta pakottamalla ja painostamalla teet sekä teidän että heidän kesälomastaan tuskallista.

    • Kiitos ihanista ja asiallisista vastauksistanne.
      En stressaa . Tuolla ne mennä viilettävät,eikä nälkä vaivaa. Todellakin,he ovat pieniä ja vain puolet normaali-ikäisen painosta. Silti puoli teelusikallista on minusta vähän. Ravitsemusterapiassakin noita on käytetty. Saapa nähdä,kuolevatko nälkään lomalla.

      • Toinen mummu

        Oma poikani oli todella huonoruokainen pikkulapsesta. Minäkin totesin tuon puoli teelusikallista. Ihmettelin aina millä hän oikein pysyy hengissä ja terveenä ja jopa normaalipainossakin, tosin juuri ja juuri käyrän alarajalla.
        Ilmeisesti vain on pieniruokainen, koska yhä, aikusena ihmisenä, voi sanoa klo 17 ettei ole syönyt mitään koko päivänä, kahvia pari kupillista.

        Hänellä ei ole juuri koskaan nälkä. Ruokaa hän osaa valmistaa ja harrastaakin ruuanlaittoa. Jaksaa silputa hauduttaa ja ruskistaa, koska syöminen ei hänelle olekaan se pääasia.

        Noudatin sitä ajatusta aikanaan, että lapsi syö kun on nälkä. Pakottamalla ei mennyt yhtään enempää ruokaa lautaselta, mutta pienellä viekkaudella saatoin saada annoksen menemään. Pieni lautanen, pieni annos, puoli voileipää. puoli lasia maitoa. Ylpeyttä, kun on syönyt kaiken!
        Mainostin eri mausteita. Haistelimme ja maistelimme niitä. Kokeillaanko ruokaan?

        Välipaloja en tarjonnut, mutta eipähän hän niistä olisi välittänytkään. Jokainen suupala oli minulle voitto!
        Toiset sanoivat, että murrosikäisenä kyllä syö ja mikään ei riitä. En huomannut.
        Mutta kahden vuoden aikana kasvoi sitten 25 cm rippikoulun jälkeen. Kai hän sitten lähes aikuisena huomasi ruuan ilot itsekin.


    • rilla-anoppi

      Samanlaista ongelmaa meilläkin , nyt päätin tänä vuonna, että en sano mitään ruuan syömisestä tai määrästä lapsille , välillä tuntuu , että hakevat huomiotakin tällä tavalla.
      Olen saanut syömään niin , että teemme ruokaaa yhdessä , lapsi oikein odottaa , koska valmista . Pienetkin lapset voivat pilkkoa ja pestä perunoita, vaikka niitä sitten hienosäätäisi vielä itse .
      Tehdään myös " hommia " , niin nälkä tulee kummasti , kun touhuaa , vaikka syövätkin kuin linnut .
      Välillä menemme ulos " retkelle " , teemme hyvät eväät ensin ja lapset saavat itse pakata , nätit servetit ja kivat astiat mukaan ja piknik huopa mukaan , vaikka menemme vain omalle pihalle . Ulkona maistuu hiukan paremmin , laitamme mm , juustoleipää , kippoon vihanneksia , melonilohkoja , jauhelihalla täytettyjä lettuja yms .
      Kun ei hermoile , luovuuskin sujuu paremmin .
      Itse on kysele ( kuten monet vanhemmat päivittäin ) mitä haluaisivat syödä , vaan päätän itse monipuolisen aterian , jos joku ei kertakaikkiaan pidä , löytyy usein kaapista eilistä ruokaa tilalle .

    • mummo2 x

      http://www.sairaslapsi.com/lapsen-kasvu
      tuolla voit tarkastaa onko koko normaali. Suomalainen lapsi on pienen ja keskikokoisen välissä.
      Meillä 3v. 92 cm ja 6v. 112 cm.

      Älä anna aterioitten välissä namupaloja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      923
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      47
      809
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      715
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      75
      710
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      45
      702
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      33
      670
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      106
      657
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      80
      644
    9. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    10. Olet tyylitajuton

      Ja ruma. En ole ikinä pitänyt ulkonäöstäsi. Et ole minun tyyppiäni millään tavalla. Puheesi on sellaista mongerrusta ett
      Ikävä
      25
      581
    Aihe