Voiko kyy pistää koiraa huomaamatta?

asdfghhsg

Tarkoitan, että huomaako ja reagoiko koira (etenkin pieni koira) aina kun kyy pistää sitä? Vai voiko se vaan pistää, ilman että koira reagoi mitenkään ja omistaja huomaa. Ja kuinka pian koiralle tulee oireita, jos käärme sitä pistää?

4

3866

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joobax

Eipä oikeen. Kyllä koira hyppää pari metriä takavasemmalle, jos kerkee. Toiset putoo niille sijoilleen henki pois ja toisilla turpoo puremakohta holtittomasti. Puremakohdasta riippuen lääkäriin on huutava kiire ja kyse henkiinjäämisestä voi olla minuuteista kiinni.

• Viime kesän

kokemuksesta voin kertoa että et voi olla huomaamatta jos koiraasi puree kyy. Se lento(meillä 4metriä) taaksepäin yhdessä ulvaisun ja sitä seuraavan räköttämisen kanssa on sitä luokkaa että vanha kuurosokea Reetta-muorikin sen tajuaa että nyt pisti.

Oireet alkaa ensi minuuteista. Oksentaa - anna oksentaa rauhassa ja sitten koira onkin jo vähän muissa maailmoissa. Kulje sen kanssa rauhallista tahtia mutta kuitenkin suht. ripeästi kotiin ja sieltä eläinlääkäriin. Jos pieni ja suostuu syliin, niin kanna kotiin, ellei kävele rauhallista tahtia.

Mutta nopeasti eläinlääkäriin, se parantaa selviämismahdollisuuksia huomattavasti.

Jos olet metsässä ja kännykkä mukana, kannattaa alkaa heti soittelemaan kyytiä sopivaan paikkaan. Koira on nimittäin äkkiä erittäin huonona.

Lääkäriin päästyä sitä nesteytetään ja se kestää parisen tuntia. Sitten pääsee jo kotiin. Kotona on vielä seuraavana päivänä hyvin heikko eikä juuri jaksa liikkua, mutta seuraavana alkaa jo voida normaalisti.

Kyitä kannattaa varoa erityisesti helteisinä iltapäivinä/iltoina, ja paikkoina erityisesti pellot niiden ojanreunat joihin tulevat etsimään myyriä kun nämä alkavat uskaltautumaan taas maan pinnalle.

Epätodennäköisempää taas on että kyyn kohtaisi sadesäällä tai viileällä ilmalla, sillä kyy on vaihtolämpöinen eikä nopea tällöin reagoimaan.

• 026

Eilen kyy puri koiraamme (7v. sekarotuinen tyttö). Ehdin nähdä tilanteen mutta en hätiin. Koira ei päästänyt ääntäkään, hieman astahti taaksepäin iskun myötä. En ollut ensin edes varma puriko käärme vai säikähtikö koira muuten, mutta kun kuhmu alkoi nopeasti kohota kuonon päälle niin lentävä lähtö eläinlääkärille. Päästiin onneksi n. tunnissa hoitoon täältä korvesta, vaikka pyhäpäivä.

Sai nesteytyksen sekä antiseerumia, ja kolminkertaiseksi paisunut kuono alkoi pienentyä jo siinä hoitopöydällä ja koira alkoi jo kiinnostua ympäristöstään. Huh helpotus! Se seerumi oli todella tehokas apu.

Illalla koira oli normaali, aamulla herättyään aluksi hieman vaisu, varmaan kuonoa pakotti yön jäljiltä kun lääkärin antaman kipulääkkeen vaikutus alkoi vähetä (tulehduskipulääkettähän ei saa antaa tässä tilanteessa, rasittaa kovasti munuaisia jotka muutenkin lujilla kyyn puremassa). Joka tapauksessa nyt on piristynyt ja omissa touhuissaan tuolla pihamaalla:) Turvotusta on enää leuan alla hieman, juuri kuten lääkäri sen kertoi vähitellen laskeutuvan ja häipyvän.

Onneksi (koputan puuta) meidän pihassa ei kyitä ole näkynyt, mutta tuossa lähimaastossa kyllä. Meillä on ollut koiria yli 20 vuotta, aktiivista liikkumista, mutta tämä oli ensimmäinen tämän sortin kohtaaminen ja toivon että viimeinen!

Mitenkähän muuten luonnoneläimet selviävät puremista, kun varmastihan niitä tulee?

• Anonyymi

Koiratkin ovat persoonia, jotkut ovat dramaattisempia tai kipuherkempiä kuin toiset. Meidän airedalesta ei huomannut mitenkään että kyy puri, vasta kun jalka alkoi turvota ja koira meni tosi kivuliaan näköiseksi, osattiin epäillä.

Todella, todella harva koira mitenkään niille sijoilleen tipahtaa, ellei ole paha sydänvika ja pelästyy kovasti. Nykyään vain pieni osa koirista ei selviä, kiitos päivystävien eläinlääkärien ja tiputushoidon. Seerumia annetaan vain hätätapauksissa, koska sitä voi antaa koiralle vain kerran sen elämän aikana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe