Minua kehoitettiin neuvolassa aloittamaan raudan syönti. Paljon olen kuullut pelotteluja siitä, että maha on pari viikkoa aivan tyystin sekaisin, löysällä tai kovalla. Onko teillä kertoa jotain kokemuksia rautatableteista tai nestemäisestä? Miten vaikutti ja kauanko oireet kestivät? Kauanko meni HB:n nousuun?
Mitä rautavalmistetta suosittelette?
23
8815
Vastaukset
- Rautaa75
Hei, itselleni otin tabletit. Syönyt 2 viikkoa olo parani, väsymystä oli. Maha vaivoja ei tullut, lääke on obsidan
- tinttuli99
Aika yksilöllistä tuo varmaan on, eli ei muuta kuin kokeilemaan! Itse syön Retaferia ja apteekin täti sanoi, että maha alkaa kylllä toimia. Ei ole mitään muutosta tullut sen suhteen, eli mulle sopii toi.
- ohyy98
Obsidan kapseleita syöty myös täällä, eikä ole mahan päälle käynyt :)
- ...
Ekassa raskaudessa kokeilin suunnilleen kaikki valmisteet ja vasta retafer nosti hemoglobiinin.. Nyt tässä tokassa olen kokeillut sekä retaferia että obsidania ja kumpikaan noista ei sopinut mulle.. Toisesta tuli järkyttävät huimaukset ja mahakivut ja toisesta oksentelin koko päivän..
Tällä hetkellä on käytössä Maltofer ja mitään vikaa en oo vielä löytäny :) - rautavalmisteet
Hei!
Sinulle sopiva rautavalmiste löytyy vain kokeilemalla. Muista syödä rautavalmiste jonkin c-vitamiinipitoisen esim. appelsiinimehun kanssa ja vältä samaan aikaan syömästa maitotuotteita. Sillä maitotuotteet estää raudan imeytymistä ja c-vit. taas auttaa. Kyllä hb pitäisi jo viikossa alkaa kohoamaan.
terv. kätilö- näinkin voi tehdä
Ilmeisesti tuo C-vitamiinipitoisen samanaikainen nauttiminen ei ole kuitenkaan välttämätöntä? Otin itse rautavalmisteen aina öisin, kun kävin vessassa, niin se tuli otettua varmasti tyhjään mahaan, eikä tullut samalla otettua mitään, mikä olisi estänyt raudan imeytymistä. Hemoglobiini nousi todella nopeasti.
- fe
näinkin voi tehdä kirjoitti:
Ilmeisesti tuo C-vitamiinipitoisen samanaikainen nauttiminen ei ole kuitenkaan välttämätöntä? Otin itse rautavalmisteen aina öisin, kun kävin vessassa, niin se tuli otettua varmasti tyhjään mahaan, eikä tullut samalla otettua mitään, mikä olisi estänyt raudan imeytymistä. Hemoglobiini nousi todella nopeasti.
Minulla käytössä spartofer kapselit ja otan aina appelsiinimehun kera. Ja ne on sopineet tosi hyvin vatsalleni. Obsidanista tuli huono olo ja ihan hirmuiset vatsakivut. Spartoferiä olen nyt syönyt reilun 3 viikkoa ja ens viikolla neuvola, joten sitten vasta selviää onko tehonnut.
- Ei ole..
välttämätöntä, mutta auttaa raudan imeytymistä.
- näinkin voi tehdä
Ei ole.. kirjoitti:
välttämätöntä, mutta auttaa raudan imeytymistä.
Tiedän tämän, mutta mietin vain, että moni saattaa kuitenkin syödä samalla jotain, mikä heikentää raudan imeytymistä. Esim. viljan foolihappokin heikentää, joten varmintahan on ottaa rautavalmiste ihan tyhjään mahaan. Tuli siis vain mieleen, että voi olla aivan yhtä hyödyllistä ottaa rauta öisin, kuin päivällä C-vitamiinin kanssa.
- th sanoi
Tiedän tämän, mutta mietin vain, että moni saattaa kuitenkin syödä samalla jotain, mikä heikentää raudan imeytymistä. Esim. viljan foolihappokin heikentää, joten varmintahan on ottaa rautavalmiste ihan tyhjään mahaan. Tuli siis vain mieleen, että voi olla aivan yhtä hyödyllistä ottaa rauta öisin, kuin päivällä C-vitamiinin kanssa.
Foolihappo nimenomaan edistää raudan imeytymistä.. Mulle neuvottiin syömään paljon foolihappoa sisältäviä ruokia..
- näinkin voi tehdä
th sanoi kirjoitti:
Foolihappo nimenomaan edistää raudan imeytymistä.. Mulle neuvottiin syömään paljon foolihappoa sisältäviä ruokia..
Ei edistä. Jos neuvolasta niin sanottiin, niin se on väärää tietoa. Foolihappo on kyllä muutoin tärkeä raskauden aikana, mutta raudan imeytymistä se ei edistä.
http://www.fineli.fi/component.php?compid=2160&lang=fi
- öolkihjugtfas
Paljonko milligrammoissa otatte rautaa päivässä? Haittaako jos rautavalmisteen lisäksi syö monivitamiini tabletteja, joissa on rautaa 20 mg/ tabletti? Mulla ei hemoglobiini nouse ainakaan pelkällä monivitamiinilla niin mietin vaan, että millasta milligramma määrä tohon lisäksi!
- tinttuli99
Neuvolan terkkari tietää varmasti sun kohdalla parhaiten, mutta mulle neuvolasta suositeltiin 100mg päivässä.
- ojojå
Ei haittaa, minulla oli käytössä multitabs raskaus vitamiini rautatabletti kalaöljykapselit. Vaikka sain siis monivitamiini kapseleissakin vielä rautaa niin ei silti kohonnut yli korkealle hemoglobiini... korkeimmillaan oli n.135
- 546
mulla oli monivitamiini kans käytössä jossa 20mg rautaa niin siihen lisäksi söin yhden obsidan rautatabletin päivässä ja ihan hyvin nousi hemoglobiini, ei terkka ainakaan mitään sen ihmeemmin puhunut mistään milligrammoista että kuinkapaljon pitää ottaa.
- Pirtsakkaa289
Mulla on käytössä retafer ja lisäks syön persiljaa :) Rautatabletin otan aina varmuuden vuoks ruuan kanssa ettei tulis vatsavaivoja. Katon vaan etten juo samalla aterialla maitoa tai syö leipää, koska ne hidastaa imeytymistä. Vähän on vatsa ollut kovalla mut ei niin että häiritsis elämää.
- pieni tieto
No, onhan se persilja toki muutoinkin terveellistä, mutta saisit sitä kyllä syödä aika monta kiloa päivässä, että siitä oikeasti olisi hyötyä... :) Katsos, kun persiljassa on 2,9 mg rautaa sadassa grammassa, mikä on aikamoisen vähän. Jos nyt vertaa siihen, että rautatableteissa on yleenä 50 tai 100 mg.
- eipä
pieni tieto kirjoitti:
No, onhan se persilja toki muutoinkin terveellistä, mutta saisit sitä kyllä syödä aika monta kiloa päivässä, että siitä oikeasti olisi hyötyä... :) Katsos, kun persiljassa on 2,9 mg rautaa sadassa grammassa, mikä on aikamoisen vähän. Jos nyt vertaa siihen, että rautatableteissa on yleenä 50 tai 100 mg.
no eipä siitä persiljasta haittaakaan ole....
- dldlj
eipä kirjoitti:
no eipä siitä persiljasta haittaakaan ole....
Ei, mutta ei mitään hyötyäkään. Raudan kannalta siis, onhan se toki muuten ihan terveellistä.
- niini89
Elivo niminen on hyvä vatsalle.
- Rautavalmiste
Suurkiitokset vinkeistä!
Kävin ostamassa Obsidania. Kuinkas pian haittavaikutukset ilmenevät, mikäli niitä on tullakseen? Esim pahoinvointi, löysä vatsa tms? Vähän hirvittää kun muutenkin ollut ummetusta, niin tuossa selosteessa sanotaan että sitä saattaa ilmetä.. Apuva.;)
Apteekissa tosin täti sanoi, että Obsidan aiheuttaa vähiten vatsavaivoja ja suositteli sitä ennemmin kuin Retaferia. - Berza
MINULLA ON 98 KPL RETAFER TABLETTEJA, EI SOVI VATSALLENI.
VOISIN LÄHETTÄÄ NE TARVITSEVALLE 15.EUROLLA POSTIKULUINEEN.
MAILI [email protected] - hu
Minä olen juonut noita litkuja. Nyt on käytössä Iron Vital-F. Tabletteja ei vatsa ole kestänyt. Toki syön myös Multitabsin raskaustabletteja. HB on pysynyt siinä 110 paikkeilla, kun syön ns. tuplamäärän. Muutoin lähtee laskemaan heti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2246979Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61847Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733