Desktop Ubuntu miniläppärissä

nelsmarkku

Toimii ihan hyvin. Suosittelen lämpimästi!

6

106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin on toiminut niissäkin alunperin Windows 7 Startereilla varustetuilla miniläppäreillä, jotka omistaja jo oli tuominnut romuiksi. Mielipide vaihtui käyttiksen vaihtamisen jälkeen.

• Onko vain uusi flop?

Eri asia saada asennettua kuin saada wlania ja mokkulaa toimimaan, myös päivitysten jälkeen. Onko siis kokemusta pitkäaikaisesta käytöstä noilla koneilla?

• erkkernel

eri käyttötottumuksilla: päivityksiä en asenna ollenkaan ja lan ja wlan toimii kaapelimodeemin kautta. Soundit toimii kaiketi paremmin isoissa kannettavissa kuin miniläppäreissä.

• PingviiniLinux

Minulla on muutaman vuoden vanhassa Asus Eee PC -miniläppärissä tällä hetkellä Ubuntu 10.04 Netbook, ja se on erinomainen järjestelmä, MUTTA ja tässä se iso MUTTA onkin. Asus sisältää vain 4 gigan levyn ja puoli gigaa muistia. Muisti kyllä riittää, mutta vapaa levytila on koko ajan niin pieni, että päivitysten kanssa on ongelmia, kun pitää varoa levytilan ylitäyttöä. Eikä omia tiedostoja voi tallentaa kuin SD-korteille ja USB-tikuille.

Koneeni on ollut vuosien varrella lähinnä ulkomaan matkoilla käytössä (yhteensä noin 10 viikon ajan), olen tehnyt matkablogeja nettisivuilleni, ja olen käyttänyt mm. Gimp-kuvankäsittelyä, KompoZer-kotisivuohjelmaa ym.

Nyt Ubuntu 10.04 alkaa tulla tiensä päähän omassa koneessani, jossa on liian pieni levytila. Kysynkin teiltä asiantuntijoilta, mikä Linux minun kannattaisi asentaa Ubuntun tilalle? Vaadittavat ominaisuudet:
      - suomenkielinen, suomalainen näppäimistö
      - levytilaa saisi kulua enintään 2 - 2,5 gigaa, jotta vapaana olisi 1,5 gigaa
      - USB-tikkuasennus, koska Asuksessa ei ole CD-asemaa
      - Wifi ja 3G pitäisi toimia HELPOLLA tavalla

Jään odottamaan...

Huom! Ei kannata suositella Lubuntua, Xubuntua ja sen tapaisia, ne vievät liikaa levytilaa, olen kokeillut.

• Eee pc

Etkö halua pistää vähän isompaa levyä? 16 gigaa riittää jo aika pitkälle eikä ole hirmu hintainen. Ehkä Runcoren levyt sopii, mikä malli sun kone on?

• PingviiniLinux
        Eee pc kirjoitti:

Etkö halua pistää vähän isompaa levyä? 16 gigaa riittää jo aika pitkälle eikä ole hirmu hintainen. Ehkä Runcoren levyt sopii, mikä malli sun kone on?

Mulla on se ihan alkuperäisin 7 tuuman näytöllä varustettu Asus Eee PC 4G. En haluaisi investoida niin vanhaan koneeseen mitään, se kyllä toimii erinomaisesti, tosin alkuperäinen akku on vähän heikentynyt, mutta minulla on uudempi tehoakku, missä riittää virtaa. Tiedän että on olemassa pikku Linuxeja, olen etsinyt niitä netistäkin, mutta sopivaa en ole löytänyt. Puppy esim. on tarkoitettu toimimaan USB-tikulta, eikä se oikein sovellu minulle, kun haluan tehdä esim. kuvankäsittelyä ja nettisivuja, ja yleensä mulla on satoja kuvia.... jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4028
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2891
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      844
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe