Sijoitusvanhempien parjaaminen lapselle.

harmittaa****

Miten teillä muilla sijaisperheillä on - tiedättekö sijoitetun lapsen vanhemman/vanhempien haukkuvan ja mustamaalaavan teitä lapselle? meillä on pieni tyttö, jolla on tälläkin hetkellä aika hankala olla, koska vanhemmat parjaavat meitä niin pahasti hänelle. Lapsi joutuu siis koko ajan asumaan ihmisten kanssa joita hänen toivotaan inhoavan :/ Mietin myös kannattaako tähän puuttua vai annanko vain olla ja koitan kestää tilanteen ja helpottaa jotenkin lapsen pahaa oloa.

6

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sijariäiti

      Puutu ilman muuta. Meillä oli aika paljon vastaavaa ja tapaamiset muuttuivat valvotuksi. Tavallaan tämä on biovanhempienkin oikeusturvan kannalta hyvä, koska lapsihan voi myös keksiä juttuja. Ja lapsen terapeutti sanoi meille, ettei tapaamisia voi olla lainkaan, jos homma jatkuu! Mutta eiväthän kaikki biovanhemmat edes käsitä, että tuollainen puhe hankaloittaa lapsen toipumista kovasti.

    • taistelijaluonne

      Eikös teidän tehtävänne ole tukea lapsen biologisten vanhempien ja lapsen yhdessä oloa eikä hankkia mitään valvottuja tapaamisia pienen lapsen juttujen takia. Puhukaa reilusti biovanhemman kanssa. Minä ainakin kuulen omalta lapseltani jatkuvasti kuinka sijaisvanhemmat ovat olleet ilkeitä, huonoja, että lapseni haluaa kotiin jne. Minä en ole asiaan tarttunut, sillä tiedän juttujen luistavan myös päinvastoin. Varmaan minä olen siellä puheenaiheena myös negatiivisesti. Lapsi kun on pitkään oireillut nimenomaan haukkumalla koko maailmaa. Onkohan tämäkin lapsi masentunut, kuten omani? Luultavasti on. Terapiaan vaan sitten, ei se muulla muuksi muutu.

    • amaliasijari

      Tuttua, tuttua.
      Lapset kertoivat aina tavattuaan äitiään, tai muita sukulaisiaan, kuinka he yrittivät
      mustamaalata minua ja meitä ja sanoivat, että olen valehdellut tuloni lapsille, kun eivät olleetkaan niin valtavat, kuin mielessään olivat kuvitelleet.

      Kovin olivat kateellisia mun suurista tienesteistä, mutta eivät itse muutamaa päivää kauempaa jaksaneet yhtä lasta pitää.

      Näin siis yhden lapsen isän sukulaiset ja kahden lapsen äiti.

      Sitten oli yhdet sisarukset joiden vanhemmat syyttelivät minua milloin mistäkin ja kävivät sossulle tekemässä valituksia.

      Lapset olivat tosi pahoillaan mun puolesta, koska tiesivät totuuden ja huomasivat vanhempien valehtelun.
      Huomasin myös sen, että ilmeisesti vanhemmille ei saanut koskaan kertoa mitään
      positiivista meillä olosta koska lapset luulivat, että minäkin olisin ollut jotenkin kateellinen, tai pahottanut mieleni, jos kertoivat jotain kivaa tapahtuneen vanhempien kanssa. Hyvin varovasti kertoivat positiivisista asioista ja tarkkailivat mun reaktiota.
      Kun tajusin asian ja he olivat jo vähän isompia, niin selitin, että en loukkaannu, jos heillä on ollut mukava loma, että ihan rohkeesti voivat kertoa. Sanoin, että mullehan tulee siitä vain hyvä mieli, jos lapset ovat onnellisia.

      En sitte tiedä, et painostivatko vanhemmat lapsia haukkumaan minua ja keksimään juttuja.
      Kuitenkin kertoivat mulle kaikki mitä sukulaiset olivat sanoneet, tai väittäneet.

    • mitenkäs näin?

      Meillä toisinpäin. Sijaisvanhempi mustamaalaa jatkuvasti lapselle meitä.

      Ratkaisu lienee, että lapsen on saatava uusi ja parempi sijaishuoltopaikka, vai?

      • amaliasijari

        Varmaankin pitäis saada uusi paikka. Ne vaan on kiven alla.

        Voisit ottaa asian puheeksi sossun kanssa ja laittaa sijarin järjestykseen, ei noin saa tehdä.

        Lapset katkeroituu, kun omia vanhempia haukutaan ja se tulee kääntymään lopulta sijaria vastaan.
        Pitää ymmärtää, että lasten biol. vanhemmat ovat heille kuitenkin ne ykkösvanhemmat, eli ne tärkeimmät, vaikka kuinka tietäisivät, ettei esim. oikein heidän kanssaan pärjäisi. Pitää antaa lasten itsensä päätellä asiat ja muodostaa oma käsityksensä vanhemmista.
        Ammattitaidoton sijari kysymyksessä.
        En koskaan sanonut pahaa sanaa lasten vanhemmista, lapsille, vaikka olisivat mitä tehneet ja vaikka olisin mitä mielessäni ajatellut.


    • paljon parempi

      Kyllä onneksi löytyy parempia paikkoja. Löytyi. Jihuuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe