Sijoitusvanhempien parjaaminen lapselle.

harmittaa****

Miten teillä muilla sijaisperheillä on - tiedättekö sijoitetun lapsen vanhemman/vanhempien haukkuvan ja mustamaalaavan teitä lapselle? meillä on pieni tyttö, jolla on tälläkin hetkellä aika hankala olla, koska vanhemmat parjaavat meitä niin pahasti hänelle. Lapsi joutuu siis koko ajan asumaan ihmisten kanssa joita hänen toivotaan inhoavan :/ Mietin myös kannattaako tähän puuttua vai annanko vain olla ja koitan kestää tilanteen ja helpottaa jotenkin lapsen pahaa oloa.

6

168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sijariäiti

Puutu ilman muuta. Meillä oli aika paljon vastaavaa ja tapaamiset muuttuivat valvotuksi. Tavallaan tämä on biovanhempienkin oikeusturvan kannalta hyvä, koska lapsihan voi myös keksiä juttuja. Ja lapsen terapeutti sanoi meille, ettei tapaamisia voi olla lainkaan, jos homma jatkuu! Mutta eiväthän kaikki biovanhemmat edes käsitä, että tuollainen puhe hankaloittaa lapsen toipumista kovasti.

• taistelijaluonne

Eikös teidän tehtävänne ole tukea lapsen biologisten vanhempien ja lapsen yhdessä oloa eikä hankkia mitään valvottuja tapaamisia pienen lapsen juttujen takia. Puhukaa reilusti biovanhemman kanssa. Minä ainakin kuulen omalta lapseltani jatkuvasti kuinka sijaisvanhemmat ovat olleet ilkeitä, huonoja, että lapseni haluaa kotiin jne. Minä en ole asiaan tarttunut, sillä tiedän juttujen luistavan myös päinvastoin. Varmaan minä olen siellä puheenaiheena myös negatiivisesti. Lapsi kun on pitkään oireillut nimenomaan haukkumalla koko maailmaa. Onkohan tämäkin lapsi masentunut, kuten omani? Luultavasti on. Terapiaan vaan sitten, ei se muulla muuksi muutu.

• amaliasijari

Tuttua, tuttua.
      Lapset kertoivat aina tavattuaan äitiään, tai muita sukulaisiaan, kuinka he yrittivät
      mustamaalata minua ja meitä ja sanoivat, että olen valehdellut tuloni lapsille, kun eivät olleetkaan niin valtavat, kuin mielessään olivat kuvitelleet.

Kovin olivat kateellisia mun suurista tienesteistä, mutta eivät itse muutamaa päivää kauempaa jaksaneet yhtä lasta pitää.

Näin siis yhden lapsen isän sukulaiset ja kahden lapsen äiti.

Sitten oli yhdet sisarukset joiden vanhemmat syyttelivät minua milloin mistäkin ja kävivät sossulle tekemässä valituksia.

Lapset olivat tosi pahoillaan mun puolesta, koska tiesivät totuuden ja huomasivat vanhempien valehtelun.
      Huomasin myös sen, että ilmeisesti vanhemmille ei saanut koskaan kertoa mitään
      positiivista meillä olosta koska lapset luulivat, että minäkin olisin ollut jotenkin kateellinen, tai pahottanut mieleni, jos kertoivat jotain kivaa tapahtuneen vanhempien kanssa. Hyvin varovasti kertoivat positiivisista asioista ja tarkkailivat mun reaktiota.
      Kun tajusin asian ja he olivat jo vähän isompia, niin selitin, että en loukkaannu, jos heillä on ollut mukava loma, että ihan rohkeesti voivat kertoa. Sanoin, että mullehan tulee siitä vain hyvä mieli, jos lapset ovat onnellisia.

En sitte tiedä, et painostivatko vanhemmat lapsia haukkumaan minua ja keksimään juttuja.
      Kuitenkin kertoivat mulle kaikki mitä sukulaiset olivat sanoneet, tai väittäneet.

• mitenkäs näin?

Meillä toisinpäin. Sijaisvanhempi mustamaalaa jatkuvasti lapselle meitä.

Ratkaisu lienee, että lapsen on saatava uusi ja parempi sijaishuoltopaikka, vai?

• amaliasijari

Varmaankin pitäis saada uusi paikka. Ne vaan on kiven alla.

Voisit ottaa asian puheeksi sossun kanssa ja laittaa sijarin järjestykseen, ei noin saa tehdä.

Lapset katkeroituu, kun omia vanhempia haukutaan ja se tulee kääntymään lopulta sijaria vastaan.
        Pitää ymmärtää, että lasten biol. vanhemmat ovat heille kuitenkin ne ykkösvanhemmat, eli ne tärkeimmät, vaikka kuinka tietäisivät, ettei esim. oikein heidän kanssaan pärjäisi. Pitää antaa lasten itsensä päätellä asiat ja muodostaa oma käsityksensä vanhemmista.
        Ammattitaidoton sijari kysymyksessä.
        En koskaan sanonut pahaa sanaa lasten vanhemmista, lapsille, vaikka olisivat mitä tehneet ja vaikka olisin mitä mielessäni ajatellut.

• paljon parempi

Kyllä onneksi löytyy parempia paikkoja. Löytyi. Jihuuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      42
      2816
    2. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      434
      2383
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      23
      2322
    4. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      19
      2143
    5. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      142
      1796
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      142
      1752
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      24
      1285
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      3
      1187
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1079
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      997
    Aihe