Miten tuohon perävetolaitteeseen kuuluu vaihtaa öljyt kun ei ole tyhjennys proppua_?
Onko jossain netissä saatavana perävetolaitteen irroitus ohjeet kun täytyisi vaihtaa siipipyörä ja samalla paljekumit
Volvo penta 280 perävetolaite
8
5248
Vastaukset
- Monttööri
Terve. Avaat alemman vaihteistokotelon kyljessä, takaapäin katsottaessa vasemmalta puolelta, valutustulpan. Löysäät ylävaihteistokotelosta suojakilven alapuolelta täyttötulpan ja valuttelet öljyt ulos. Astia tietysti alle. Ylävaihteiston päällä on mittatikkuruuvi, keskellä. Siipipyörä on moottorin osana, ei vetolaitteessa. Paljekumin saa vaihdettua, kun irrottaa kilven, kumin klemmarin ja sen jälkeen akselitapit. Sitten vetolaite vedetään ulos vetonivelestä ja vaihto onnistuu. Ja kokoaminen vastakkaisessa järjestyksessä, huolellisesti. Näin pääpiirteittäin.
Hieman tosin yksinkertaistat, etenkin huomioiden ettei aloittaja edes tunne moottorinsa pääjärjestelmiä.
Vesipumppu on moottorin yhteydessä, ja jokaisesta volvon vetolaitteessta löytyy tyhjennysproppu.
280-vetarin irroitus:
- irroita ohjauskypärän kaksi kiinnituspulttia ja ota kinnityspusla pois
- avaa vaihteensiirtimen suojakotelo (ylävaihteiston takaosassa) on kiinni kahdella ristipääruuvilla
- irroita vaihdekaapeli ja sen nippa vaihteensiirtimestä
- nosta vetolaite ylös n. puoliväliin ja tue se kunnolla. Kunnollinen tuenta tarkoittaa evän alle laitettua vakaan ladottua lautakasaa, veneen peräknappeihin virettyä räikällistä kiinnityshinhnaa, tai volvon erikoistyökalua. HUOM!!! Jos vetolaite pääsee tippumaan, niin sinulla EI enään OLE SORMIA!!
- irroita vetonivelen- ja kasuupalkeen klemmarit ja paina palkeet irti vetolaitteesta
- irroita veisiletkun klemmari ja paina letku irti vetolaitteesta
- irroita vaihdekaapilin vastakappaleen kaksi 11 millistä pulttia (vaatii kärsivällisyyttä, koska niitä ei saa käännettyä kuin 1/6 osakierros/otteen vaihto). Vastakappale on vetolaitteen puolella sijaisteva rosterilevy joka sijaitsee vetonivelenpalkeen ja pakokaasupalkeen välissä
- laske vetolaite melkein alas, kuitenkin siten että pakkilukko ei ota kiinni, ja tue vetolaite tähän asentoon asettamalla vaakatasoon ladottuja lankkuja vetolaitteen evän alle
- avaa kannattustappien lukituspultit, eli kaksi tappien kohdalla olevaa kusiokoloruuvia
- lyö tapit sisään, tämä edellyttää ohjauksen kääntämistä puolelta toiselle koska muuten ottavat kiinni ohjaushaarukkaan ja -kypärään. Tapit voivat olla todella tiukassa ellei vetolaitetta ole irroitettu valmistajan huolto-ohjeen mukaisin väliajoin, joten älä säästä voimaa (mutta älä myöskään murra kilven kannatussilmukkaa, silloin moottorikin pitää nostaa ulos)
- vedä vetolaite irti ja kanna se pois veneeltä, jonka jälkeen teet samat toisinpäin
Ihme että näitä kysymyksiä vieläkin tulee, samat ohjeet löytyvät ainakin kymmenestä antamastani vastauksesta, lisäksi muita samoin neuvoneita on pilvin pimein...- OhhohAiai
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Hieman tosin yksinkertaistat, etenkin huomioiden ettei aloittaja edes tunne moottorinsa pääjärjestelmiä.
Vesipumppu on moottorin yhteydessä, ja jokaisesta volvon vetolaitteessta löytyy tyhjennysproppu.
280-vetarin irroitus:
- irroita ohjauskypärän kaksi kiinnituspulttia ja ota kinnityspusla pois
- avaa vaihteensiirtimen suojakotelo (ylävaihteiston takaosassa) on kiinni kahdella ristipääruuvilla
- irroita vaihdekaapeli ja sen nippa vaihteensiirtimestä
- nosta vetolaite ylös n. puoliväliin ja tue se kunnolla. Kunnollinen tuenta tarkoittaa evän alle laitettua vakaan ladottua lautakasaa, veneen peräknappeihin virettyä räikällistä kiinnityshinhnaa, tai volvon erikoistyökalua. HUOM!!! Jos vetolaite pääsee tippumaan, niin sinulla EI enään OLE SORMIA!!
- irroita vetonivelen- ja kasuupalkeen klemmarit ja paina palkeet irti vetolaitteesta
- irroita veisiletkun klemmari ja paina letku irti vetolaitteesta
- irroita vaihdekaapilin vastakappaleen kaksi 11 millistä pulttia (vaatii kärsivällisyyttä, koska niitä ei saa käännettyä kuin 1/6 osakierros/otteen vaihto). Vastakappale on vetolaitteen puolella sijaisteva rosterilevy joka sijaitsee vetonivelenpalkeen ja pakokaasupalkeen välissä
- laske vetolaite melkein alas, kuitenkin siten että pakkilukko ei ota kiinni, ja tue vetolaite tähän asentoon asettamalla vaakatasoon ladottuja lankkuja vetolaitteen evän alle
- avaa kannattustappien lukituspultit, eli kaksi tappien kohdalla olevaa kusiokoloruuvia
- lyö tapit sisään, tämä edellyttää ohjauksen kääntämistä puolelta toiselle koska muuten ottavat kiinni ohjaushaarukkaan ja -kypärään. Tapit voivat olla todella tiukassa ellei vetolaitetta ole irroitettu valmistajan huolto-ohjeen mukaisin väliajoin, joten älä säästä voimaa (mutta älä myöskään murra kilven kannatussilmukkaa, silloin moottorikin pitää nostaa ulos)
- vedä vetolaite irti ja kanna se pois veneeltä, jonka jälkeen teet samat toisinpäin
Ihme että näitä kysymyksiä vieläkin tulee, samat ohjeet löytyvät ainakin kymmenestä antamastani vastauksesta, lisäksi muita samoin neuvoneita on pilvin pimein...No LKV, meinaatko, että kaverilla on sormet tallella noin tarkkojen ohjeitten jälkeen? Ehkäpä yksinkertaisemmat tällä kertaa olisivat riittäneet, tuohan voi vaikka yrittää huoltaa vetolaitteensa. Ihan neuvona kaverille, että pyydä joku apuun ihan oikeasti. Kyllä sen sitten oppii, kun olet seurannut toimet toisen tekemänä.
- vielä sormet tallel
Meneekö ne kannatintapit sisälle päin eli lyödään ulkoa kohti toisiaan?
- OhhohAiai_
Muistaakseni kopautin vasaralla sopivan pitkään, melko järeään ruuvimeisseliin sisäpuolelta ulospäin. Ja nappasin papukaijoilla tai lukkopihdeillä tapin päästä sen hieman työntyessä ulos. Ja sitten pyöritellen ja kiskoen ulos. Tapithan ovat muoviholkkilaakeroidussa reiässä, joten ei pitäisi olla toivottoman tiukassa. Mutta varoen lyötävä, ettei tapin pää kärsi. Voithan sen itsekin päätellä, mahtuuko tappi paljekumin/vetonivelen ja sisemmän "saranan" väliin vai onko saatava ulospäin. Kaveri apuna takaisinlaitossa on helpotus, koska samanaikaisesti on nostettava vetolaite ylös, saatava työnnettyä uudessa palkeessa lepsuttava vetonivel akselin booriin ja sitten vielä saatava tapit osumaan melkein oikeassa asennossa haarukkaan. Ja muistathan uusia, näin suosittelen, paljekumin kummatkin klemmarit. Öljyn täyttäminen helpottuu, kun annat tölkkien olla kuumalla vedellä täytetyssä ämpärissä. Vetolaite täytettäessä yläasennossa, ilmaruuvi auki ja kaato täyttöaukosta ilmakuplia varoen. Suosittelen myös, että uusit kaikkien tulppien tiivisteet (valutustulppa, täyttötulppa, ilmaruuvi ja mittatikku). Ja taas OhhohAiai antoi yksinkertaistettuja neuvoja!
OhhohAiai_ kirjoitti:
Muistaakseni kopautin vasaralla sopivan pitkään, melko järeään ruuvimeisseliin sisäpuolelta ulospäin. Ja nappasin papukaijoilla tai lukkopihdeillä tapin päästä sen hieman työntyessä ulos. Ja sitten pyöritellen ja kiskoen ulos. Tapithan ovat muoviholkkilaakeroidussa reiässä, joten ei pitäisi olla toivottoman tiukassa. Mutta varoen lyötävä, ettei tapin pää kärsi. Voithan sen itsekin päätellä, mahtuuko tappi paljekumin/vetonivelen ja sisemmän "saranan" väliin vai onko saatava ulospäin. Kaveri apuna takaisinlaitossa on helpotus, koska samanaikaisesti on nostettava vetolaite ylös, saatava työnnettyä uudessa palkeessa lepsuttava vetonivel akselin booriin ja sitten vielä saatava tapit osumaan melkein oikeassa asennossa haarukkaan. Ja muistathan uusia, näin suosittelen, paljekumin kummatkin klemmarit. Öljyn täyttäminen helpottuu, kun annat tölkkien olla kuumalla vedellä täytetyssä ämpärissä. Vetolaite täytettäessä yläasennossa, ilmaruuvi auki ja kaato täyttöaukosta ilmakuplia varoen. Suosittelen myös, että uusit kaikkien tulppien tiivisteet (valutustulppa, täyttötulppa, ilmaruuvi ja mittatikku). Ja taas OhhohAiai antoi yksinkertaistettuja neuvoja!
Mikä ilmaruuvi?
Vetolaite on kuitenkin pakko laskea alas öljymäärän tarkistamista varten. Lisäksi nopea kaataminen ei rakenteen vuoksi kuitenkaan onnistu (öljy laskeutuu hitaasti), joten öljyn lämmittämisestä ei käytännössä ole hyötyä.
Tapeista sen verran, että sinulla on ollut hyvin huollettu vetolaite. Rakenteesta johtuen ei tappeihin saa kohdistettua juurikaan iskuvoimaa sisältäpäin lyödessä (vahvempi mies saisi varmaan saman tehtyä pelkällä sormivoimalla). Sen sijaan happoteräs (tapit) ja alumiini (kilpi) muodostavat ajan myötä todella vahvan liitoksen (muovipusla on vain vetolaitteen haarukassa, kilvessä on suora metallinen yhteys). Eli jos vetolaitetta ei ole irroitettu 2-3 vuoden välein (esim vetonivelen palje on vaihdettu useita kertoja irroittamalla ylävaihteisto) niin ne eivät helpolla liiku. Silloin ainoana vaihtoehtona on lyödä tapit sisäänpäin ja rukoilla että kilpi ei hajoa. Ne tapit muuten mahtuvat mainiosti sinne mainiosti kunhan kääntää ohjauksen oikeaan asentoon, vetonivelen palkeeseen voivat hieman nojata (mutta eivät toisaalta silloin tipu maahankaan. 290-sarjassa oli sitten jo paikka ulosvetäjälle, mutta se ei aloittajaa lohduta.- OhhohAiai
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Mikä ilmaruuvi?
Vetolaite on kuitenkin pakko laskea alas öljymäärän tarkistamista varten. Lisäksi nopea kaataminen ei rakenteen vuoksi kuitenkaan onnistu (öljy laskeutuu hitaasti), joten öljyn lämmittämisestä ei käytännössä ole hyötyä.
Tapeista sen verran, että sinulla on ollut hyvin huollettu vetolaite. Rakenteesta johtuen ei tappeihin saa kohdistettua juurikaan iskuvoimaa sisältäpäin lyödessä (vahvempi mies saisi varmaan saman tehtyä pelkällä sormivoimalla). Sen sijaan happoteräs (tapit) ja alumiini (kilpi) muodostavat ajan myötä todella vahvan liitoksen (muovipusla on vain vetolaitteen haarukassa, kilvessä on suora metallinen yhteys). Eli jos vetolaitetta ei ole irroitettu 2-3 vuoden välein (esim vetonivelen palje on vaihdettu useita kertoja irroittamalla ylävaihteisto) niin ne eivät helpolla liiku. Silloin ainoana vaihtoehtona on lyödä tapit sisäänpäin ja rukoilla että kilpi ei hajoa. Ne tapit muuten mahtuvat mainiosti sinne mainiosti kunhan kääntää ohjauksen oikeaan asentoon, vetonivelen palkeeseen voivat hieman nojata (mutta eivät toisaalta silloin tipu maahankaan. 290-sarjassa oli sitten jo paikka ulosvetäjälle, mutta se ei aloittajaa lohduta.Juu ei taida olla 280:ssä ilmausruuvia. Minulla oli vanhempi ylävaihde ja 280:sen alaosa. Siinä ylävaihteen kannessa oli ilmaruuvi, helpotti öljyntäyttöä.
- vielä sormet talllel
Eikös näihin kuulu laittaa tavallista moottoriöljyä? Täytyy varmaan purkaa ylävaihteisto pois kun eivät nuo tapit inahdakkaan. millanen homma se mahtaa olla?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302285
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu272073Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121549Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett131434Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701241- 961101
- 171037
- 88923
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon18818Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks119784