SEAT / VW laatuerot

SIrppiLak

Onko oikeasti olemassa laatueroja konsernin merkkien välillä ?
Luulisi kulloistenkin komponenttien tulevan valmistukseen erikoistuneesta yhteisestä tehtaasta. Kokoonpanossa laatueroja tuskin syntyy.

Jos näin on, niin miksi maksaisin volkkarista enemmän kun saan samoista osista kootun SEATin halvemmalla. Jälleenmyyntiarvo on aikanaan ymmärettävästi myös vastaavasti alempi.

33 kommenttia

Vastaukset

  • No ainakin freetrack on "etäinen"ajettava. Paljon huonompi kuin neliveto-ocu.
    tuli juuri testattua. Minusta

    • Minä taasen päädyin freetrackkiin. Ominaisuuksissa en eroja huomannut, toki autot ovat eri 'sarjalaisia'. Freetrack ja yeti kaiketi samassa sarjassa ja näitä vertailin. Kävin toki ocuakin ajamassa, mutta oli ihan ok, mutta liian 'henkilöautomainen' minun tarpeisiini. En ollut tällä kertaa kiinnostunut perustavallisesta automallista, vaan halusin korkeampaa sisäänmenoa. Selkä kun temppuilee silloin tällöin.

      Pääsyy mulla kuitenkin tasia olla aika vahvasti ulkonäköseikat. Mikäpä muukaan, kun autot ovat tekniikaltaan samanlaisia.
      Skodia vaan tulee joka nurkilta vastaan jatkuvasti ja pörrää ympäsillä koko ajan eikä se oikein tuntuisi mukavalta. Myönnän tämän olevan kovin irrationaalinen näkökulma autonvalintaan, mutta autonvalintahan taitaa irrationnaalista ollakin pääosin.


    • Ajoitko Altea XL 4motionin? Paljon parempi kuin freetrack.


    • Uusinelikkoseat kirjoitti:

      Ajoitko Altea XL 4motionin? Paljon parempi kuin freetrack.

      Enpä tullut ajaneeksi. Ehkä olisi pitänyt. Mikä siinä on 'paljon parempi' kuin freetrack?


    • mulle sopi kirjoitti:

      Enpä tullut ajaneeksi. Ehkä olisi pitänyt. Mikä siinä on 'paljon parempi' kuin freetrack?

      No, parempi ja parempi on tietysti kokijan käsissä, mutta musta se oli henkilöautomaisempi ajaa, siis sattui minun makuuni. Voisivat kyllä tuoda XL:ääkin bensa 150kw koneella, eikä vain TDI-versiona.


  • Tuskinpa muita isompia eroja konsernin automerkien välillä on kuin se, että Seattiin (kuten myös Skodaan) asennetaan viimeisin tekniikka vuoden tai korkeintaan pari myöhemmin. Kuinka paljon tällä sitten on merkitystä autonkäyttäjälle, se jää jokaisen itsensä päätettäväksi.
    Tämän lisäksi Seatissa (ja Skodassa) ei makseta 'statuslisää', jonka merkitystä ei voi suinkaan väheksyä.

    Seat on ainakin AutoBild -lehden vuosittain julkaistavassa merkittävässä laatutestissä (kriteereissä huomioitu myös Saksan katsastuksen vikatilastot ja huoltotoiminta) normaalien testien lisäksi) pärjännyt huomattavasti paremmin kuin volkkarit koko 2000-luvun. JOhtunee paljolti juuri siitä, että uusinta ja vikaherkkää tekniikkaa tuodaan vasta, kun volkkari- ja audikäyttäjät ovat sen 'testanneet'.
    Järjestys tuossa laatutestissa VW-tuoteiden osalta on lähes aina ollut Audi, Seat, Skoda ja viimeisenä volkkari. Muutama poikkeus on ollut: viime vuonna Skoda ohitti ensimmäistä kertaa Seatin. Seatin ja Skodan erot ovat aina olleet hyvin pieniä, murto-osia, niin nytkin. Seat on toisaalta kerran voittanut Audin. En nyt muista minä vuonna se oli. Jos katsoo asian tärkeäksi voi googlailla, varmaan löytyy.

    Omakohtaista kokemusta minulla (tai perheelläni oikeastaan) on kaikista neljästä vw-konsernin autosta. Rehellisesti sanoen minusta laadussa ei ole tekniikan osalta mitään eroa, joka ajossa tuntuisi. Ulkonäön ja sisustuksen osalta kyllä, mutta nekin pääosin makuasioita.
    Hinta/laatussuhde on ehdottomasti Seatin ja Skodan eduksi.

  • VW Poloa selvästi halvemmalla saa samalla tekniikalla varustetun farkku Ibizan !

  • Pinnan alla on eroja. Äänieristysmateriaalit on ohuempia ja viimeistely on vähän karkeatekoisempaa.
    Monesti Seatissa on käyttölaitteet, vivut, nappulat, sähkölaitteet yms. vähän vanhempaa sukupolvea.

  • Ajeltu 160 000km Seat Altea XL 2.0 TDI autolla ja juuri vaimon keskusteltiin että on ollut paras meidän autoista (ab. 6kpl erimerkkisiä) joten seuraava aika varmuudella tulee olemaan myös sama. Päivitetään vaan.

  • Samaa mieltä olen siitä, että VAG:n hinta-laatusuhteessa Seat on paras. Audi on parhaiten viimeistelty korinosien (sisus erityisesti)suhteen, mutta sillä on julma hinta. Seatin saa varusteltua jälkeenpäin oikein oivasti sisätilan koristeilla jne. jos sillä on merkitystä.

  • Visio:
    Toisen tekee orjat ja toisen karvaranteet?

    Gynther suunnittelee mitä ryssä sanoo?

    Joku istuu paskatunkion päällä ja korjaa sadon ja paskoo
    lisää tunkioon paskaa.

  • No se Seatti on ainakin aivan hirveä melupesä. Kuulosuojat pitäis saada kaupantekijäistä.

    • Melupesä? Mistä kohtaa ja mikä malli? Ja mihin verrattuna?
      Varmasti, jos vertaat Seat Ibizaa Audi A8:aan, niin melueroja löytyy melkoisesti. Jos sen sijaan vertaat saman mallisia ja hintaluokan autoja, niin eroja ei huomaa.

      Ulkonäköseikat puoltavat ilman muuta Seattia. Persoonallinen ja urheilullinen ulkonäkö toki ei kaikkia miellytä ja sehän on tietysti ihan ok.

      Tyyppisuomalainen tavismenttaliteetti ja suomalainen vaatimattomuus ajaa mielellään hankkimaan perusturvallisen, hyvin konservatiivisen ja vaatimattoman näköisen Skodan. Luotettava ja hyvä auto, niinkuin kaikki muutkin vag-autot. Naapuri ei takuulla ole kateellinen, samanmielisiä on tulee vastaan koko ajan ja joka nurkalla. On niin turvallinen ja helppo olo. Tämä on Skodan etu myyntimielessä nimenomaan Suomessa, ainoassa länsimaassa, jossa Skodalla merkittävä markkinaosuus.


    • perustavallinen kirjoitti:

      Melupesä? Mistä kohtaa ja mikä malli? Ja mihin verrattuna?
      Varmasti, jos vertaat Seat Ibizaa Audi A8:aan, niin melueroja löytyy melkoisesti. Jos sen sijaan vertaat saman mallisia ja hintaluokan autoja, niin eroja ei huomaa.

      Ulkonäköseikat puoltavat ilman muuta Seattia. Persoonallinen ja urheilullinen ulkonäkö toki ei kaikkia miellytä ja sehän on tietysti ihan ok.

      Tyyppisuomalainen tavismenttaliteetti ja suomalainen vaatimattomuus ajaa mielellään hankkimaan perusturvallisen, hyvin konservatiivisen ja vaatimattoman näköisen Skodan. Luotettava ja hyvä auto, niinkuin kaikki muutkin vag-autot. Naapuri ei takuulla ole kateellinen, samanmielisiä on tulee vastaan koko ajan ja joka nurkalla. On niin turvallinen ja helppo olo. Tämä on Skodan etu myyntimielessä nimenomaan Suomessa, ainoassa länsimaassa, jossa Skodalla merkittävä markkinaosuus.

      Kannattaa kysyä heti kaupasta, että mitkä ovat rengassuositukset uudelle autolle. Renkaiden aiheuttamassa melussa on suuria eroja. VAG-autoihin saa LISÄÄ melua käyttämällä esimerkiksi Pirellin P7-renkaita. On myös muita äänekkäitä renkaita. Esimerkiksi Bridgestonen renkailla melua ei esiinny samalla tavalla kuin P7:illa.


    • VAGaren kirjoitti:

      Kannattaa kysyä heti kaupasta, että mitkä ovat rengassuositukset uudelle autolle. Renkaiden aiheuttamassa melussa on suuria eroja. VAG-autoihin saa LISÄÄ melua käyttämällä esimerkiksi Pirellin P7-renkaita. On myös muita äänekkäitä renkaita. Esimerkiksi Bridgestonen renkailla melua ei esiinny samalla tavalla kuin P7:illa.

      Oletko nyt ihan varma noista renkaista?
      Edellisessä AlteaXL:ssäni oli ensiasennusrenkaina Bridgestonet (225/45/17), melkoisen äänekkäät ja paheni huomattavasti kuluessaan. Noin 60 nopeudessa jyrisivät melkoisen ikävällä tavalla. Nopeuden kasvaessa jyrinä kyllä poistui. Nyt kirjoitan kesärenkaista.
      Vaihdoin ne nimenomaan Pirellin P7:aan ja äänitaso putosi melkoisesti. Nimenomaan Pirellin P7:aan siksi, kun luin kuluttajaviraston tekemän testin tuloksena näiden olevan hiljaisimmat nimenomaan kokoluokassa 225/45/17. Oli joitain muitakin merkkejä, mutta hiljaisimpien joukossa ei bridgestone ollut.
      Nyt uuteen Altea FR:ään pyysin asentamaan Pirellit, siinä rengaskoko on 225/50/17. On vielä hiljaisempi johtuen tietty paksummista renkaista.

      Se on totta, että Altean melutaso on hieman korkeampi kuin perussedanien. Syynä tietysti sisätiloiltaan avoimempi korirakenne. Vastaaviin korimalleihin verrattuna melutasossa ei ole juurikaan eroja, selvästi kalliimmat mallit voivat olla hieman hiljaisempia.


    • 14+6 kirjoitti:

      Oletko nyt ihan varma noista renkaista?
      Edellisessä AlteaXL:ssäni oli ensiasennusrenkaina Bridgestonet (225/45/17), melkoisen äänekkäät ja paheni huomattavasti kuluessaan. Noin 60 nopeudessa jyrisivät melkoisen ikävällä tavalla. Nopeuden kasvaessa jyrinä kyllä poistui. Nyt kirjoitan kesärenkaista.
      Vaihdoin ne nimenomaan Pirellin P7:aan ja äänitaso putosi melkoisesti. Nimenomaan Pirellin P7:aan siksi, kun luin kuluttajaviraston tekemän testin tuloksena näiden olevan hiljaisimmat nimenomaan kokoluokassa 225/45/17. Oli joitain muitakin merkkejä, mutta hiljaisimpien joukossa ei bridgestone ollut.
      Nyt uuteen Altea FR:ään pyysin asentamaan Pirellit, siinä rengaskoko on 225/50/17. On vielä hiljaisempi johtuen tietty paksummista renkaista.

      Se on totta, että Altean melutaso on hieman korkeampi kuin perussedanien. Syynä tietysti sisätiloiltaan avoimempi korirakenne. Vastaaviin korimalleihin verrattuna melutasossa ei ole juurikaan eroja, selvästi kalliimmat mallit voivat olla hieman hiljaisempia.

      Niin uudemmassa Toledokopassa (tila-autoversio 2006) oli P7- renkaat ja melu oli aika napakka koko 205/55/16. Talvirenkailla ei melu ainakaan noussut (Hakkapeliita4).

      Ibiza st TSIDSG:n renkaat on nyt Bridgestonet ja vartavasten suosittelivat tähän Ibizaan Bs:n renkaita, minkä korvani myös vahvistavat.


    • STTSIDSG7 kirjoitti:

      Niin uudemmassa Toledokopassa (tila-autoversio 2006) oli P7- renkaat ja melu oli aika napakka koko 205/55/16. Talvirenkailla ei melu ainakaan noussut (Hakkapeliita4).

      Ibiza st TSIDSG:n renkaat on nyt Bridgestonet ja vartavasten suosittelivat tähän Ibizaan Bs:n renkaita, minkä korvani myös vahvistavat.

      Varmaan sitten rengaskoko vaikuttaa asiaan eli Bridgestonen 225/45/17 oli äänekäs, mutta 205/55/16 ei.
      Kuluttajaviraston tekemä testi 225/45/17 Pirellin osalta totesi näiden olevan hiljaisimmat v 2010, kun vaihdoin renkaita.

      Pirellin P7:n 225/50/17 on niinikään miellyttävän hiljainen minun korvissani. Testituloksia näistä en tosin ole nähnyt.


  • Aloittaja voisi lähestyä ongelmaansa yhdellä tavalla. Saksalaisen työmoraali, pikkutarkkuus jne. verrattuna Espanjalaisen latinomiehen vastaavaan.

    • No höpö höpö. Tuo nyt on älytöntä potaskaa, jonka ajatusten taustoja en edes halua pohtia. Niin typeriltä ne kuullostavat.

      Autot kokoaa robotit. Vai väitätkö robottien työtehoissa olevan eroja riippuen siitä, missä maassa robotit toimivat.
      Laatumenetelmä on kaikissa VW-konsernin tehtaissa sama. Se ei riipu siitä mitä kansallisuutta ovat robotit tai työntekijät tai missä tehdas sijaitsee.

      Saksassakin työntekijät ovat pääosin muita kuin saksalaisia, siis maahanmuuttajia esim turkista ja itäeuroopan maista. Väitätkö siis, että latino- slaavilais-, turkkilais- tai saksalaisten kokoamissa autoissa olisi laatueroja. Mistä tiedät minkä auton on koonnut mistäkin kansallisuudesta koostunut työntekijätiimi ja robotit. Et mistään, sillä sitä tietoa ei ole merkitty yksittäisiin autoihin ja hankalaa se olisikin, koska auto on koottu eri puolelta eurooppaa tuoduista osista.
      .
      Autojen osia tehdään paljolti tsekeissä, espanjassa, slovakiassa, saksassa ja missä lie ja näistä tehtaista osat viedään kokoonpanotehtaille, joita on siis ainakin saksassa, espanjassa ja tsekeissä. Tekijät ovat useista eri maista.

      Väitätkö, että esim Audin Q3:n on huonompi kuin muut Audit sen takia, että se kootaan Seatin tehtailla Espanjassa. Audeja käsittääkseni kootaan myös Tsekeissä. Onko nekin huonompia kuin Saksass kootut? Espanjassa koottiin myös VW Passatin jokin malli jokunen vuosi sitten. Mahtoivatko ne olla huonompia kuin muut Passatit?

      Ja vielä kerran: höpö höpö..



  • Tänään tuli taloon Seat Ibiza TSI DSG.
    Harkittiin myös VW Poloa, mutta hinta ratkaisi Seatin eduksi.
    En usko tekniikassa olevan paljoakaan eroja. Design on pitkälti makukysymys. Sisätilojen materiaalit silmämääräisesti paremmat Polossa. Ibizan radio on tosi monimutkainen käyttää, onneksi ei niitä asemia niin usein tarvitse viritellä.

  • Moi ja Onnea Hyvästä valinnasta! Meillä ibiza st dsg tsi 2011. hyvin pelittää.

    Itse asiassa se radio on helppo käyttää, sekä kauko-ohjaimesta että kojelaudannupeista. Kun haluat vaihtaa kanavaa, niin painallus vasemmpaa nuolta volumenapinvierestä ja kas asemat on saatavilla, sitten vain pyörittää oikean aseman kohdalle ja painallus. Kaukosäädöllä pyörittelet vain rullavalitsinta niin että oikea kanava näkyy näytössä, yksinkertaista , vaatii vain tottumista.

    Papan XJS Jaguarin säätimet olivat aluksi todella oudot,mutta ei hän niitä vaikeiksi valitellut, kun oli aina ajanut merkillä, minä en.

  • ei saa sanoa

    • Terot ne jaksaa jauhaa vanhaa asiaa ,onko työn puute vaan mikä kun uutta mitään ei ole annettavana.



    • Anonyymi kirjoitti:

      TM 19/2017

      teroja nuo TM miehet?

      turvavyövaunut on jo kummossa.koska öljybsyönti?

      https://www.lapinkansa.fi/ulkomaat/eu-haluaa-suojella-kuluttajaa-ryhmakanteella-se-on-valtava-vallankumous-200871732

      https://www.moottorihiomo.fi/oljynkulutus/

      yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyylannos


  • Seatin laatu on selkeästi parempi, koska uskalletaan antaa parempi takuu.

    • Ossssi älä jaksa.


  • Ei ole yhtään mitään laatueroa.
    Octavia,Golf,A3,Leonovat ihan sama auto.

    • Kyllä sisustuksen laadussa on ihan selviä eroja ,kyllä Audi on ihan omassa luokassa Seat valitettavasti peränpitäjä vaikka moottori tekniikka olisikin samaa..ja ne päästöhuijaukset koskee vain diesel autoja ja bensalla ajellaan.kuitenkin eniten..


Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.