SEAT / VW laatuerot

SIrppiLak

Onko oikeasti olemassa laatueroja konsernin merkkien välillä ?
Luulisi kulloistenkin komponenttien tulevan valmistukseen erikoistuneesta yhteisestä tehtaasta. Kokoonpanossa laatueroja tuskin syntyy.

Jos näin on, niin miksi maksaisin volkkarista enemmän kun saan samoista osista kootun SEATin halvemmalla. Jälleenmyyntiarvo on aikanaan ymmärettävästi myös vastaavasti alempi.

50

2984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei mulle kiitos

      No ainakin freetrack on "etäinen"ajettava. Paljon huonompi kuin neliveto-ocu.
      tuli juuri testattua. Minusta

      • mulle sopi

        Minä taasen päädyin freetrackkiin. Ominaisuuksissa en eroja huomannut, toki autot ovat eri 'sarjalaisia'. Freetrack ja yeti kaiketi samassa sarjassa ja näitä vertailin. Kävin toki ocuakin ajamassa, mutta oli ihan ok, mutta liian 'henkilöautomainen' minun tarpeisiini. En ollut tällä kertaa kiinnostunut perustavallisesta automallista, vaan halusin korkeampaa sisäänmenoa. Selkä kun temppuilee silloin tällöin.

        Pääsyy mulla kuitenkin tasia olla aika vahvasti ulkonäköseikat. Mikäpä muukaan, kun autot ovat tekniikaltaan samanlaisia.
        Skodia vaan tulee joka nurkilta vastaan jatkuvasti ja pörrää ympäsillä koko ajan eikä se oikein tuntuisi mukavalta. Myönnän tämän olevan kovin irrationaalinen näkökulma autonvalintaan, mutta autonvalintahan taitaa irrationnaalista ollakin pääosin.


      • Uusinelikkoseat

        Ajoitko Altea XL 4motionin? Paljon parempi kuin freetrack.


      • mulle sopi
        Uusinelikkoseat kirjoitti:

        Ajoitko Altea XL 4motionin? Paljon parempi kuin freetrack.

        Enpä tullut ajaneeksi. Ehkä olisi pitänyt. Mikä siinä on 'paljon parempi' kuin freetrack?


      • Uusinelikkoseat
        mulle sopi kirjoitti:

        Enpä tullut ajaneeksi. Ehkä olisi pitänyt. Mikä siinä on 'paljon parempi' kuin freetrack?

        No, parempi ja parempi on tietysti kokijan käsissä, mutta musta se oli henkilöautomaisempi ajaa, siis sattui minun makuuni. Voisivat kyllä tuoda XL:ääkin bensa 150kw koneella, eikä vain TDI-versiona.


    • VW-konserniautoilija

      Tuskinpa muita isompia eroja konsernin automerkien välillä on kuin se, että Seattiin (kuten myös Skodaan) asennetaan viimeisin tekniikka vuoden tai korkeintaan pari myöhemmin. Kuinka paljon tällä sitten on merkitystä autonkäyttäjälle, se jää jokaisen itsensä päätettäväksi.
      Tämän lisäksi Seatissa (ja Skodassa) ei makseta 'statuslisää', jonka merkitystä ei voi suinkaan väheksyä.

      Seat on ainakin AutoBild -lehden vuosittain julkaistavassa merkittävässä laatutestissä (kriteereissä huomioitu myös Saksan katsastuksen vikatilastot ja huoltotoiminta) normaalien testien lisäksi) pärjännyt huomattavasti paremmin kuin volkkarit koko 2000-luvun. JOhtunee paljolti juuri siitä, että uusinta ja vikaherkkää tekniikkaa tuodaan vasta, kun volkkari- ja audikäyttäjät ovat sen 'testanneet'.
      Järjestys tuossa laatutestissa VW-tuoteiden osalta on lähes aina ollut Audi, Seat, Skoda ja viimeisenä volkkari. Muutama poikkeus on ollut: viime vuonna Skoda ohitti ensimmäistä kertaa Seatin. Seatin ja Skodan erot ovat aina olleet hyvin pieniä, murto-osia, niin nytkin. Seat on toisaalta kerran voittanut Audin. En nyt muista minä vuonna se oli. Jos katsoo asian tärkeäksi voi googlailla, varmaan löytyy.

      Omakohtaista kokemusta minulla (tai perheelläni oikeastaan) on kaikista neljästä vw-konsernin autosta. Rehellisesti sanoen minusta laadussa ei ole tekniikan osalta mitään eroa, joka ajossa tuntuisi. Ulkonäön ja sisustuksen osalta kyllä, mutta nekin pääosin makuasioita.
      Hinta/laatussuhde on ehdottomasti Seatin ja Skodan eduksi.

    • Seatibizast

      VW Poloa selvästi halvemmalla saa samalla tekniikalla varustetun farkku Ibizan !

    • Elvis oli kala

      Pinnan alla on eroja. Äänieristysmateriaalit on ohuempia ja viimeistely on vähän karkeatekoisempaa.
      Monesti Seatissa on käyttölaitteet, vivut, nappulat, sähkölaitteet yms. vähän vanhempaa sukupolvea.

    • Kickstart

      Ajeltu 160 000km Seat Altea XL 2.0 TDI autolla ja juuri vaimon keskusteltiin että on ollut paras meidän autoista (ab. 6kpl erimerkkisiä) joten seuraava aika varmuudella tulee olemaan myös sama. Päivitetään vaan.

    • TSIDSG2011STIBIZA

      Samaa mieltä olen siitä, että VAG:n hinta-laatusuhteessa Seat on paras. Audi on parhaiten viimeistelty korinosien (sisus erityisesti)suhteen, mutta sillä on julma hinta. Seatin saa varusteltua jälkeenpäin oikein oivasti sisätilan koristeilla jne. jos sillä on merkitystä.

    • Menikö oikein?

      Visio:
      Toisen tekee orjat ja toisen karvaranteet?

      Gynther suunnittelee mitä ryssä sanoo?

      Joku istuu paskatunkion päällä ja korjaa sadon ja paskoo
      lisää tunkioon paskaa.

    • Melupesä.

      No se Seatti on ainakin aivan hirveä melupesä. Kuulosuojat pitäis saada kaupantekijäistä.

      • perustavallinen

        Melupesä? Mistä kohtaa ja mikä malli? Ja mihin verrattuna?
        Varmasti, jos vertaat Seat Ibizaa Audi A8:aan, niin melueroja löytyy melkoisesti. Jos sen sijaan vertaat saman mallisia ja hintaluokan autoja, niin eroja ei huomaa.

        Ulkonäköseikat puoltavat ilman muuta Seattia. Persoonallinen ja urheilullinen ulkonäkö toki ei kaikkia miellytä ja sehän on tietysti ihan ok.

        Tyyppisuomalainen tavismenttaliteetti ja suomalainen vaatimattomuus ajaa mielellään hankkimaan perusturvallisen, hyvin konservatiivisen ja vaatimattoman näköisen Skodan. Luotettava ja hyvä auto, niinkuin kaikki muutkin vag-autot. Naapuri ei takuulla ole kateellinen, samanmielisiä on tulee vastaan koko ajan ja joka nurkalla. On niin turvallinen ja helppo olo. Tämä on Skodan etu myyntimielessä nimenomaan Suomessa, ainoassa länsimaassa, jossa Skodalla merkittävä markkinaosuus.


      • VAGaren
        perustavallinen kirjoitti:

        Melupesä? Mistä kohtaa ja mikä malli? Ja mihin verrattuna?
        Varmasti, jos vertaat Seat Ibizaa Audi A8:aan, niin melueroja löytyy melkoisesti. Jos sen sijaan vertaat saman mallisia ja hintaluokan autoja, niin eroja ei huomaa.

        Ulkonäköseikat puoltavat ilman muuta Seattia. Persoonallinen ja urheilullinen ulkonäkö toki ei kaikkia miellytä ja sehän on tietysti ihan ok.

        Tyyppisuomalainen tavismenttaliteetti ja suomalainen vaatimattomuus ajaa mielellään hankkimaan perusturvallisen, hyvin konservatiivisen ja vaatimattoman näköisen Skodan. Luotettava ja hyvä auto, niinkuin kaikki muutkin vag-autot. Naapuri ei takuulla ole kateellinen, samanmielisiä on tulee vastaan koko ajan ja joka nurkalla. On niin turvallinen ja helppo olo. Tämä on Skodan etu myyntimielessä nimenomaan Suomessa, ainoassa länsimaassa, jossa Skodalla merkittävä markkinaosuus.

        Kannattaa kysyä heti kaupasta, että mitkä ovat rengassuositukset uudelle autolle. Renkaiden aiheuttamassa melussa on suuria eroja. VAG-autoihin saa LISÄÄ melua käyttämällä esimerkiksi Pirellin P7-renkaita. On myös muita äänekkäitä renkaita. Esimerkiksi Bridgestonen renkailla melua ei esiinny samalla tavalla kuin P7:illa.


      • 14+6
        VAGaren kirjoitti:

        Kannattaa kysyä heti kaupasta, että mitkä ovat rengassuositukset uudelle autolle. Renkaiden aiheuttamassa melussa on suuria eroja. VAG-autoihin saa LISÄÄ melua käyttämällä esimerkiksi Pirellin P7-renkaita. On myös muita äänekkäitä renkaita. Esimerkiksi Bridgestonen renkailla melua ei esiinny samalla tavalla kuin P7:illa.

        Oletko nyt ihan varma noista renkaista?
        Edellisessä AlteaXL:ssäni oli ensiasennusrenkaina Bridgestonet (225/45/17), melkoisen äänekkäät ja paheni huomattavasti kuluessaan. Noin 60 nopeudessa jyrisivät melkoisen ikävällä tavalla. Nopeuden kasvaessa jyrinä kyllä poistui. Nyt kirjoitan kesärenkaista.
        Vaihdoin ne nimenomaan Pirellin P7:aan ja äänitaso putosi melkoisesti. Nimenomaan Pirellin P7:aan siksi, kun luin kuluttajaviraston tekemän testin tuloksena näiden olevan hiljaisimmat nimenomaan kokoluokassa 225/45/17. Oli joitain muitakin merkkejä, mutta hiljaisimpien joukossa ei bridgestone ollut.
        Nyt uuteen Altea FR:ään pyysin asentamaan Pirellit, siinä rengaskoko on 225/50/17. On vielä hiljaisempi johtuen tietty paksummista renkaista.

        Se on totta, että Altean melutaso on hieman korkeampi kuin perussedanien. Syynä tietysti sisätiloiltaan avoimempi korirakenne. Vastaaviin korimalleihin verrattuna melutasossa ei ole juurikaan eroja, selvästi kalliimmat mallit voivat olla hieman hiljaisempia.


      • STTSIDSG7
        14+6 kirjoitti:

        Oletko nyt ihan varma noista renkaista?
        Edellisessä AlteaXL:ssäni oli ensiasennusrenkaina Bridgestonet (225/45/17), melkoisen äänekkäät ja paheni huomattavasti kuluessaan. Noin 60 nopeudessa jyrisivät melkoisen ikävällä tavalla. Nopeuden kasvaessa jyrinä kyllä poistui. Nyt kirjoitan kesärenkaista.
        Vaihdoin ne nimenomaan Pirellin P7:aan ja äänitaso putosi melkoisesti. Nimenomaan Pirellin P7:aan siksi, kun luin kuluttajaviraston tekemän testin tuloksena näiden olevan hiljaisimmat nimenomaan kokoluokassa 225/45/17. Oli joitain muitakin merkkejä, mutta hiljaisimpien joukossa ei bridgestone ollut.
        Nyt uuteen Altea FR:ään pyysin asentamaan Pirellit, siinä rengaskoko on 225/50/17. On vielä hiljaisempi johtuen tietty paksummista renkaista.

        Se on totta, että Altean melutaso on hieman korkeampi kuin perussedanien. Syynä tietysti sisätiloiltaan avoimempi korirakenne. Vastaaviin korimalleihin verrattuna melutasossa ei ole juurikaan eroja, selvästi kalliimmat mallit voivat olla hieman hiljaisempia.

        Niin uudemmassa Toledokopassa (tila-autoversio 2006) oli P7- renkaat ja melu oli aika napakka koko 205/55/16. Talvirenkailla ei melu ainakaan noussut (Hakkapeliita4).

        Ibiza st TSIDSG:n renkaat on nyt Bridgestonet ja vartavasten suosittelivat tähän Ibizaan Bs:n renkaita, minkä korvani myös vahvistavat.


      • 14+6
        STTSIDSG7 kirjoitti:

        Niin uudemmassa Toledokopassa (tila-autoversio 2006) oli P7- renkaat ja melu oli aika napakka koko 205/55/16. Talvirenkailla ei melu ainakaan noussut (Hakkapeliita4).

        Ibiza st TSIDSG:n renkaat on nyt Bridgestonet ja vartavasten suosittelivat tähän Ibizaan Bs:n renkaita, minkä korvani myös vahvistavat.

        Varmaan sitten rengaskoko vaikuttaa asiaan eli Bridgestonen 225/45/17 oli äänekäs, mutta 205/55/16 ei.
        Kuluttajaviraston tekemä testi 225/45/17 Pirellin osalta totesi näiden olevan hiljaisimmat v 2010, kun vaihdoin renkaita.

        Pirellin P7:n 225/50/17 on niinikään miellyttävän hiljainen minun korvissani. Testituloksia näistä en tosin ole nähnyt.


    • käytännössä näin

      Aloittaja voisi lähestyä ongelmaansa yhdellä tavalla. Saksalaisen työmoraali, pikkutarkkuus jne. verrattuna Espanjalaisen latinomiehen vastaavaan.

      • jopas oli typerää

        No höpö höpö. Tuo nyt on älytöntä potaskaa, jonka ajatusten taustoja en edes halua pohtia. Niin typeriltä ne kuullostavat.

        Autot kokoaa robotit. Vai väitätkö robottien työtehoissa olevan eroja riippuen siitä, missä maassa robotit toimivat.
        Laatumenetelmä on kaikissa VW-konsernin tehtaissa sama. Se ei riipu siitä mitä kansallisuutta ovat robotit tai työntekijät tai missä tehdas sijaitsee.

        Saksassakin työntekijät ovat pääosin muita kuin saksalaisia, siis maahanmuuttajia esim turkista ja itäeuroopan maista. Väitätkö siis, että latino- slaavilais-, turkkilais- tai saksalaisten kokoamissa autoissa olisi laatueroja. Mistä tiedät minkä auton on koonnut mistäkin kansallisuudesta koostunut työntekijätiimi ja robotit. Et mistään, sillä sitä tietoa ei ole merkitty yksittäisiin autoihin ja hankalaa se olisikin, koska auto on koottu eri puolelta eurooppaa tuoduista osista.
        .
        Autojen osia tehdään paljolti tsekeissä, espanjassa, slovakiassa, saksassa ja missä lie ja näistä tehtaista osat viedään kokoonpanotehtaille, joita on siis ainakin saksassa, espanjassa ja tsekeissä. Tekijät ovat useista eri maista.

        Väitätkö, että esim Audin Q3:n on huonompi kuin muut Audit sen takia, että se kootaan Seatin tehtailla Espanjassa. Audeja käsittääkseni kootaan myös Tsekeissä. Onko nekin huonompia kuin Saksass kootut? Espanjassa koottiin myös VW Passatin jokin malli jokunen vuosi sitten. Mahtoivatko ne olla huonompia kuin muut Passatit?

        Ja vielä kerran: höpö höpö..


      • Noin, tuossa sinulle

    • tuliterä

      Tänään tuli taloon Seat Ibiza TSI DSG.
      Harkittiin myös VW Poloa, mutta hinta ratkaisi Seatin eduksi.
      En usko tekniikassa olevan paljoakaan eroja. Design on pitkälti makukysymys. Sisätilojen materiaalit silmämääräisesti paremmat Polossa. Ibizan radio on tosi monimutkainen käyttää, onneksi ei niitä asemia niin usein tarvitse viritellä.

    • Esi-

      Moi ja Onnea Hyvästä valinnasta! Meillä ibiza st dsg tsi 2011. hyvin pelittää.

      Itse asiassa se radio on helppo käyttää, sekä kauko-ohjaimesta että kojelaudannupeista. Kun haluat vaihtaa kanavaa, niin painallus vasemmpaa nuolta volumenapinvierestä ja kas asemat on saatavilla, sitten vain pyörittää oikean aseman kohdalle ja painallus. Kaukosäädöllä pyörittelet vain rullavalitsinta niin että oikea kanava näkyy näytössä, yksinkertaista , vaatii vain tottumista.

      Papan XJS Jaguarin säätimet olivat aluksi todella oudot,mutta ei hän niitä vaikeiksi valitellut, kun oli aina ajanut merkillä, minä en.

    • Anonyymi

      ei saa sanoa

      • Anonyymi

        Terot ne jaksaa jauhaa vanhaa asiaa ,onko työn puute vaan mikä kun uutta mitään ei ole annettavana.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM 19/2017

        teroja nuo TM miehet?

        turvavyövaunut on jo kummossa.koska öljybsyönti?

        https://www.lapinkansa.fi/ulkomaat/eu-haluaa-suojella-kuluttajaa-ryhmakanteella-se-on-valtava-vallankumous-200871732

        https://www.moottorihiomo.fi/oljynkulutus/

        yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyylannos


    • Anonyymi

      Seatin laatu on selkeästi parempi, koska uskalletaan antaa parempi takuu.

      • Anonyymi

        Ossssi älä jaksa.


    • Anonyymi

      Ei ole yhtään mitään laatueroa.
      Octavia,Golf,A3,Leonovat ihan sama auto.

      • Anonyymi

        Kyllä sisustuksen laadussa on ihan selviä eroja ,kyllä Audi on ihan omassa luokassa Seat valitettavasti peränpitäjä vaikka moottori tekniikka olisikin samaa..ja ne päästöhuijaukset koskee vain diesel autoja ja bensalla ajellaan.kuitenkin eniten..


    • Anonyymi

      Seatin sisustassa vanhaa uimapatjakuviota ovissa ja kojetaulu sekava.

      • Anonyymi

        huijausohjelmisto sama ilman kuosia?


    • Anonyymi

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lapimurto-euroopassa-yli-2400-tsekkilaista-saamassa-muhkean-korvauksen-skodan-ja-volkswagenin-paastohuijauksesta-valmistaja-aikoo-valittaa-tuomiosta/7455510#gs.d6jxzn

      sisarmallit tuomiolla

      koskas espanjan serkku

    • Anonyymi

      samat öljynkulutus ja saastekohumoottorit on

      kiistääkö joku

      vwseataudiskoda sama tekniikka. Jopa porshessa ja skodassa sama moottori

    • Anonyymi

      samat on tdi huijaukset ja öljynsyönnit

      dsg pettää ja nykii

    • Anonyymi

      ei oo

    • Anonyymi

      Miksi ostaa Lexus kun saman auton saa Yariksena halvemmalla?
      Huomaatteko miten typerää on verrata saman konsernin tekeleitä keskenään, muka samoista osista valmistettuna. Miksi ostaa Porsche tai Bugatti kun Skodan saa halvemmalla?
      Ootte te niin vitun urpoja yleistämällä asioita.
      Kyllä ihmiset tietää, mitä he ostavat.
      Urpojen neuvot on ihan TURHIA tässä asiassa.

      • Anonyymi

        Älä ole itse urpo. Kuka nyt eri malleja keskenään vertailisikaan.
        Pitää vertailla samaa autoluokkaa kuten VW Poloa, Skoda Fabiaa ja Seat Ibizaa.
        Nämä kaikki on samalle korirakenteelle rakennettu. Sama juttu myös muissa autoluokissa.


    • Anonyymi

      VW tekniikan sähköautot kylmiä talvella ja pakkasilla ajaa vain 50km

      pitääkö väite paikkansa-moottorilehti kertoo e-golfin kylmyydestä.Kuinkas skoda seat ja audi-eikö ole samaa sähkötekniikkaa

    • Anonyymi

      vikaeroja ei ole-eli

    • Anonyymi

      skoda ja audi myös samaa kauraa

    • Anonyymi

      Nyt myös TDI autoissa öljynsyönti- remontti vähintään 3500e!

      kts.moottorihiomo

    • Anonyymi

      öljynsyöntikoneetkin samat

    • Anonyymi

      Kyllä ne hajoa samaan tahtiin

      jakopää

      DSG

      öljynsyönti

      jne

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      69
      1537
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

      Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      114
      1004
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      48
      834
    4. No ei sun asunto eikä mikään

      muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      58
      811
    5. Mitä mietit Honey?

      Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      750
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

      Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      74
      746
    7. Missä kaikessa olet erilainen

      Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      737
    8. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

      Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      72
      724
    9. Linnasuolla poliisi operaatio

      Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      26
      719
    10. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

      Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      41
      697
    Aihe