Moikka,
Näön tarkastus tehtiin 26.4.12, siitä meni 3vkoa kun sain lasit, hajataiton takia lasit ostin. Kysymys kuuluukin voiko näkö huonontua jo kahdessa kuukaudessa, niin että sen huomaa hyvin. Ajan työkseni autoa, mielestäni en näe laseilla lukea auton rekisterumeroita tai katukylttejä, läheskään niin kaukaa kuin 2kk sitten näin laseilla lukea. Kun otan lasit pois en näe läheskään niin hyvin, kuin 2kk sitten ilman laseja. Katukyltti tekstit näyttävät nyt terävältä, mitä ne ei ennen ollut, mutta jotenkin tuntuu että en näe enää niin kirkkaasti ja puhtaasti kun silloin kun sain lasit.
Eli nyt kun olen ottanut lasit käyttöön ja käytän niitä nyt todella paljon, töissä, kotona, ulkona jne. voiko se kiihdyttää kaukotaitteisuutta? Kävin ekan kerran näöntakastuksessa vuosi sitten keväällä 2011 sen hetkisestä näöntakastuksesta näkö on muuttunut ja toiseen silmään myös tullut hajataittoa ja miinus.
Olen nyt 27 vuotias, koitin etsiä netistä tietä kun näön tarkkuus muuttuu nopeasti, mutta kaikki niihin vastanneet olivat että heillä teini-iässä on näkö muuttunut nopeasti, mutta kun en ole teini-ikäinen ja ei ikänäkökään viellä pitäisi iskeä. Eli pitäisikö minun olla huolissani, vai onko tämä jotenkin normaalia. Kotona ollessa kun ei ole välimatkat kovin pitkiä, olen edelleen tyytyväinen lasien tarkkuuksiin. Mutta kun kaupassa katselee kaukana olevia opastekylttejä tai auton rekkareita tai opastekylttejä, niin en mielestäni näe niitä niin hyvin kun 2kk sitten kun sain lasit.
Nykyiset lasien arvot ovat
Kauko Oikea Vasen
Sf -0.25 -0.25
Cyl -0.25 -0.5
Ax 90 90
Kv 33 33
Des.suun 0 180
Näkö huononee nopeasti
7
957
Vastaukset
- Henkka00
Vuosi sitten kun kävin näöntarkastuksessa, teki sen silmä lääkäri joka tutki onko mulla jotain silmäsairautta ja ei ollu. Muutenkaan mitään sairausksia ei pitäisi olla, sokeritautikin on silloin reilu vuositten tutkittu ettei ole.
- näkemystä
Voihan silmä sopeutua uusiin laseihin. Jos muutos on merkittävä, kannattaa tutkituttaa näkö uudestaan. Aluksi silmälasit vaikuttavat joskus terävämmiltä kuin myöhemmin kun muutos on niin suuri aiempaan. Liian terävä näkö ei ole sekään hyväksi, silmät väsyvät jos näkö on ylikorjattu.
- piilarimies
Lasisi ovat hyvin, hyvin lievät. Monet eivät noilla vahvuuksilla ole vielä edes tajunneet tarvitsevansa lasit. Ehkäpä olet jotenkin liian "kriittinen" sen suhteen kuinka tarkasti pitäisi nähdä? En tiedä.
- Henkka00
Hajataiton takia olen lasit hommannut, koska ajab työkseni. Edes suurempi miinus ei aiheuta päänsärkyä. Mutta optikon mukaan toi hajataitto kipeyttää niskan ja aiheuttaa päänsärkyä.
- Miinuslasipää
Noh, mulla alko huonontua reippaseen tahtiin vasta täytettyäni 30. Siihen mennessä oli n. 15-vuotiaasta alkaen kertyny semmoset -4, loput -6 tuli lisää siinä ikävuosina 30-40, lopputlos siis abouttista -10. Tiedoksi siis, että kyllä se voi näkö alkaa heiketä vasta vanhemmitenkin.
- Jännän äärellä
Voi. Itsellä näkö meni parissa kuukaudessa huioouhyvästä normaalin näön alarajoille ja toinen mokoma kun meni niin olen nyt huononäköisempi kuin tuntemani likinäköiset, joilla on jo lasit. Nyt ei auta kuin odotella omia rillejä, jotka toivon mukaan vielä sopivat tai on kallista lystiä käydä aina uudet hankkimassa :D
Meillä tätä kulkee kyllä suvussa, olisi kiva tietää mistä johtuu kun silmälääkärillä käydessä kuitenkin lievää likinäköisyyttä lukuun ottamatta kaikki oli ihan normaalia- Miinuslasipää
Joo, osa noista näköjutuista on aivan mysteereitä! Mulla ei oo suvussa ketään muuta, jolla ois menny lähellekään noita miinusarvoja. silmälääkärillä käydessä kukaan ei oo osannut ikinä ees arvella, miksi olen saavuttanut nämä lukemat ja miksi näön huononeminen jatkuu edelleen, nykyisellään tosin onneksi hyvin hiljakseen. Ei ole löytynyt niin mitään syytä. No, leikkautin kyllä silmät tässä jokin aikaa sitten, jotta pääsin sinne alkupisteeseen takas, siihen sitten kuluukin jo aikaa, että samoihin lukemiin joutuisin ja siihen mennessä en luullakseni enää edes täällä pallolla tallaa :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517303Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?425122HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3012823- 1552169
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki331963- 231717
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1401678Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon4091606mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111487Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E141379