SYNNYTYSPELKO

kyllä pelottaa!

Nostan varmaan monet kerrat läpikäytyä aihetta esille, mutta haluan kertoa omat ajatukseni...

Alan olla jo ihan loppuvaiheessa, rv37 puolessa välissä menossa. Nyt se sitte iski minuunkin tuo kammoksuttava synnytyspelko!! Ei tule mitään nukkumisesta, ja valvoessa se on mielessä kokoajan! Silloin ku viimein saan unenpäästä kiinni niin eiköhän uniinkin tule sitten painajaisia siitä että kaikki menee päin p*!!

Aiemmin en oo ees pahemmin ajatellu koko asiaa ja antanu vaa mennä ihan omalla painollaan tämän raskauden. No en tiiä mistä tää nyt sitten tuli, mut tuli ja en tiiä kuin selviin!

Onko ollu muilla, miten pääsitte eroon tästä???

7

253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä!!

Kerro asiasta neuvolassa! Sitä kautta voit saada keskusteluapua.
      Itselläni oli kova synnytyspelko, joka kuitenkin helpotti itsekseen ennen synnytystä. Kun laskettu aika meni ohi ja olo alkoi olla todella tukala, odotin että vauva tulisi ulos hinnalla millä hyvänsä. Ja itse synnytyksessä oloni oli rauhallinen, vaikken ikinä olisi sitä etukäteen uskonut. Kai hormonit sitten huolehtii asiasta. Synnytys on kuitenkin loppuen lopuksi suurimmaksi osaksi odottamista ja ihmettelemistä, ja tapahtuu harvoin sillä tavalla rytinällä, kun elokuvissa.

• mammamia.....

Samaa mieltä kuin edellinen. Kerro huolistasi neuvolassa niin saat keskustelu apua.. jospa se helpottaisi vähän nuo pelot.

Minulla oli ennen raskautumista todella kovat synnytyspelot, että olin varma että pelkosektiolla syntyy. Sitten raskauden myötä alkoi olo helpottaa, vaikka loppu vaiheessa oikein kouraisi kauhusta mahan pohjasta ajatus synnyttämisestä.

Todellisuudessa synnyttäminen on ihan oikeasti hidasta hommaa.. ellet nyt ole jo ekalla kerralla ihmeellinen syöksysynnyttäjä (harvemmin näin kuitenkaan on). Kun supistukset alkavat, niin sinulla on ihan oikeasti aikaa valmistautua aina seuraavaan vaiheeseen henkisesti ja kyllästymäänkin välillä kun homma ei tunnu etenevän.

Supistukset ovat suht siedettävissä ja ota selvää kivunlievityksistä.. minä otin vastaan kaikki mitä tarjottiin (istuin kuumassa suihkussa, ammeessa, ilokaasu oli mahtavaa ja epiduraali teki loppu hommasta jopa miellyttävää ja tunsin hallitsevani tilanteen). Ponnistusvaihe on tottakai hemmetin kivulias, mutta se kestää murto osan siitä ajasta mikä menee avautumiseen ja siihen odotteluun. Ja se kipu ihan oikeasti loppuu siihen kun vauva on ulkona!! kuulostaa tosi kliseiseltä, mutta niin se vaan on.

• mammamia....

Ai niin.. ja minulla synnytys ensimmäisistä kivuliaista supistuksista kesti 38 tuntia ennen kuin lapsi oli maailmassa. Kerkesin tosiaankin kyllästymään, tuskastumaan ja itkeä pirauttamaankin välillä kun homma ei etene ja olisin vain halunnu päästä seuraavaan vaiheeseen ja synnytyssaliin tositoimiin.

Pitkähköstä synnytyksestä huolimatta minulle jäi tosi positiiviset fiilikset koko tapahtumasta, vaikken ikinä olisi voinut kuvitellakaan sellaista etukäteen... kuka nyt haluaa oikeasti kärvistellä 38 tuntia supistusten kourissa ja olla niistä vielä tyytyväinen? :D :D Mut on se sen arvoistakin... ;-)

• synnytysautossa

Kerro neuvolassa.
      Turhaan sinä sitä synnytystä mietit, se tulee ja menee ja sitten se on jo ohitse. Mieti synnytyksen jälkeistä aikaa. ei se ihan oikeasti ole niin kamala mörkö, se synnytys se on asia joka on osa ihmisen elämää ja saahan se toki pelottaa ja jännittää.. Mutta kun se nyt kuitenkin on edessä niin turhaapa sitä murehdit!=)

Nykyään o0n osavat henkilökunnat ja lääkkeet ja kaikki. Kyllä kaikki menee hienosti!

Ainut asia mikä minulla jännittää on tuo välimatka; Minulla itsellä on 400km matka synnytyslaitokselle ja melkoinen osa tämän alueen ihmisistä synnyttääkin tuohon välille ambulanssiin, mutta joillakin on vieläkin pidempi matka.. Ja ambulanssihenkilökunta on osaavaa, vaikka nyt näyttääkin että heiltä leikataan määrärahoja ja viedään oikeuksia kokoajan ja näyttää vähän siltäkin, että onkohan sitä ambulanssia kohta enää ollenkaan käytössämme.. Noh, sitten varmaan on mentävä hotelliin sairaalan lähelle.

Minä kuitenkin luotan tulevaisuuteen, luota sinäkin. Maalaisjärki käyttöön.

• ap

Kiitos paljon jokaiselle vastauksesta! Tuki se on kumma apu! =)

• mammamia...

ap: Mitkä asiat saa sinut tuntemaan eniten pelkoa? Kipu, kesto, ponnistaminen, repeäminen, hätäsektio, kontrollin menettäminen...?? Vai mikä?

Minulle kontrolli ihmiselle oli kaikista vaikeinta se, etten pystynyt ennakoimaan mitä seuraavaksi tapahtuu ja kun siinä ei oikein itse pysty tekemään mitään.. Kroppa vie ja mieli vikisee. Minun piti vaan osata antaa kropan hoitaa hommansa ja luottaa siihen, että se tietää parhaiten mitä tehdä.. Epiduraali poisti onneksi osan supistuskivuista, joten pystyin keräämään voimia itse ponnistusvaiheeseen. Ponnistusvaihe kesti sitten enää 15 minuuttia kun siihen sain luvan ponnistaa. Se oli kivuliainta, mutta toisaalta siinä oli vihdoinkin sellaista työn tekemisen fiilistä kun siihen saakka olin ollut kropan armoilla.. :D

• Doula

Toivottavasti olet jo lapsesi synnyttänyt... =)
      Jos et, doula voisi olla hyvä vaihtoehto. Itse jo synnyttänyt nainen. Olen itse sellainen. Joskus äidit, vaikka miten paljon miestään rakastaisivatkin ja tulevaa lasta myös, eivät jaksa tarpeeksi paljon puolisoon tässä asiassa luottaa.
      Ei se mun mielestä mikään erikoinen asia ole, mutta nykyään varmasti vaikeaa myöntää... sääli...

Synnyttäminen on vuosituhansia vanha juttu. Ainut asia mitä naisen pitää tehdä, on antaa luonnolle valta hoitaa asia. Synnytystä ei voi kontrolloida, ei ohjata. Pelottavaa se ei silti ole, se vain laittaa sinut osaksi vanhaa ketjua, joka meidän ihmisten sukua jatkaa. Sinä olet nyt arvokas osa sitä, pelkoinesi kaikkinesi...

Sinä saat pelätä, mutta ei tarvitse, Toivottavasti löydät oman tapasi käsitellä yhtä naisen elämän tärkeimmistä tapahtumista! =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      91
      5876
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4762
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      93
      3001
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2770
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2036
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1486
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1047
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1018
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      940
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      744
    Aihe