kesäsijaiset saa hermot kireälle

perttuperushoitaja

Huoh.... osasto täynnä kesäsijaisia. Jotkut vielä opiskelijoita, jotkut vasta valmistuneita. Tiedän että pitäisi ymmärtää ja jaksaa ohjata ja opastaa ja tiedän ettei kukaan ole seppä syntyessään, mutta väkisin menee hermot kiireen keskellä. Vakkarityökaverin kanssa hommat sujuvat niin paljon helpommin ja nopeammin, sijaisen kanssa puuhaillessa perushommissakin menee kohtuuttoman kauan ja työn laatukin kärsii... Yhtenä päivänä en ehtinyt edes ruokataukoa pitämään... Onko muilla vastaavia kokemuksia? Kuinka kauan mahtaa mennä ennenkuin nämä "uudet" oppivat talon tavoille ja saadaan työt luistamaan....??

41

3664

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fennica

Riippuu paljon siitä kuinka hyvin vakkarit antavat opastusta.

• ertesdf

Pitäkää vakkarit kesälomianne myös joko touko- tai syyskuussa, niin ei tarvitse sijaisia niin paljon palkata.

• .................

Ei ihan noin yksinkertaista. Meillä ainakin on työnantajan taholta suorastaan kielletty moinen haave. Kun ei kuulemma saa sijaisia kuin koulujen loma-aikaan. SE joka haaveileekaan lomasta epätyypilliseen aikaan, saa kohdata paheksuvan katseen johdon taholta, sekä puhuttelun epälojaalisuudesta työnantajaa kohtaan, sen päälle vielä kehoituksen etsiä itse itselleen sijaisenkin.

• ej53

valtiolla ja kunnalla tarkoittaisi vain pitempiä lomia ja pidempiä sijaisuuksia.

• yökyöpeliZZZZZZZZZ

Toimiva kesäsijainen saattaa oppia nopeastikin, varsinkin jos ei ole ennestään aivan kokematon. Luultavasti kuitenkin käy niin, että juuri kun tuntuu siltä, että nyt ne jo perusjutuista selviää, onkin syksy, ja sijaiset lähtee pois.
      Jos kesäsijaisella heti alkuuun hommat tökkii, eikä vakituiset ehdi tai jaksa kärsivällisesti perehdyttää, käy helposti niin, että sijainen sairastelee 1-3 päivää vähän väliä. Tällaisen tapauksen voi tunnistaa: sijainen on passiivinen, ei tee mitään kehottamatta, nyrpistelee nenäänsä, supisee toisen sijaisen kanssa, ei kysele, ei hymyile, arvostelee osaston työtapoja ja käytäntöjä ja juoksee yhtenään tupakalla. Joskus ihmettelen, että mistä kummasta rekrytoijat on löytäneetkin näin monta nuorta sairasta ihmistä meille töihin.
      Onnekseni voin tehdä kesällä paljon yövuoroja, meillä kun ei voi laittaa sijaisia valvomaan.

• Juhannusleila

Sijaisista valittajille: Katsokaa peiliin; niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
        Itse paljon sijaisuuksia tehneenä (ja myös keikkalaisena) olen saanut luokattoman huonoa kohtelua vakkareilta. Ei se sijainen ole kakkoslukan kansalainen, vaan on tullut teille avuksi.
        Nyt kysyn: Kumpi on parempi; sekö, että on sijainen vai ettei ole sijaista ollenkaan?
        Paikat, joissa sijaisia kohdellaan huonosti, tuskailevat jatkuvan sijaispulan ja vaihtuvuuden kourissa. Puskaradiokin toimii..
        t: eräs, joka on lähdössä keikalle (oman työn ohessa).

• erteutru
        Juhannusleila kirjoitti:

Sijaisista valittajille: Katsokaa peiliin; niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
        Itse paljon sijaisuuksia tehneenä (ja myös keikkalaisena) olen saanut luokattoman huonoa kohtelua vakkareilta. Ei se sijainen ole kakkoslukan kansalainen, vaan on tullut teille avuksi.
        Nyt kysyn: Kumpi on parempi; sekö, että on sijainen vai ettei ole sijaista ollenkaan?
        Paikat, joissa sijaisia kohdellaan huonosti, tuskailevat jatkuvan sijaispulan ja vaihtuvuuden kourissa. Puskaradiokin toimii..

Jos ala on sellainen, että kokoajan joku on tulossa tai menossa, niin melkein helpompi olisi tehdä hommat itse...vaikka joka paikkaan ei ehdikään.

• se ja sama
        Juhannusleila kirjoitti:

Sijainen ei ole tuullut avuksi, vaan TÖIHIN.

• asajsksjaljäajä

Ihme aloitus.... sijaiset ovat todella tärkeä voimavara ja parhaansa yrittävät. toki jokainen ymmärtää, että ei voi kaikkea osasta ja tietää ennen kuin jonkin aikaa kussakin työpisteessä on. ei se päivissä selviä , vie viikkoja.
      Itse arvostan ja tuen kaikin tavoin uusia työntekijöitä ja sijaisia, ja ymmärrään täysisn että perehtyminen vei aina aikansa.
      Sopii vaikka miettiä, että vaikka kuinka paljon olis kokemusta uutteen paikkaan menenssä tarvitaan aikaa.

• sipsashrty

Tuttu tunne, kun joudun tilaamatta ja pyytämättä ohjaamaan yhtä harjoittelijaa, jolla ei taida olla aikaisempaa alan työkokemusta. Hän ei ole meidän palkkalistoilla, joten tilanne on kimuraisempi eli olisi ollut parempi ottaa kokeneempi kaveri, joka olisi kyennyt hieman itsenäisempään työskentelyyn.

Itse menin kesätöihin 15-vuotiaana, jolloin oli kertynyt yleistä kokemusta työelämästä, ennenkuin menin oman alan harjoitteluun. Siinä vaiheessa, kun meni oman alan harjoitteluun ja kesätöihin oli jo yleistä kokemusta työelämästä. Olisi helpompaa, jos ei tarvitsisi kaikkea opettaa alustapitäen.

• vastavalmistunut

Olen vastavalmistunut sairaanhoitaja ja aloitin huhtikuussa uudessa vaativassa työpaikassa. Paikka on sellainen, että henkilöstö vaihtuu usein ja hyvin vaativa paikka eli menee noin vuosi ennen kuin tuntee osaavansa asiat hyvin. Vaativa työpaikka tuo mulle stressiä, mutta rakastan myös haasteita ja pidän työstäni todella paljon sekä haluan jatkuvasti oppia lisää. Yritän kovasti aina kysyä kokeneemmalta sairaanhoitajalta jos jotain en osaa tehdä ja yritän parhaani. Vakituisten työntekijöiden vain pitää olla kärsivällisiä, sillä kukaan ei ole saanut taitoja heti syntyessään. Minuakin stressaa välillä se, että en vielä tiedä kaikkea enkä osaa, mutta yritän parhaani.

Rankkaa työnteosta tekee varsinkin se, että vakituisten työntekijöiden on vaikea alussa hyväksyä työyhteisöön uutta työntekijää.

Kerran yksi kokeneempi sairaanhoitaja tiuski minulle koko työvuoron ja oli töykeä, ihan kuin hän olisi purkanut huonoa oloaan minuun. Se tuntui pahalta ja sai minutkin huonolle tuulelle. Silti olen koittanut jaksaa töissä vaikeuksista huolimatta ja yrittänyt tehdä parhaani ja sen mitä voin.

• mr tee vm 80

Rankkaa työnteosta tekee varsinkin se, että vakituisten työntekijöiden on vaikea alussa hyväksyä työyhteisöön uutta työntekijää.

Kerran yksi kokeneempi sairaanhoitaja tiuski minulle koko työvuoron ja oli töykeä, ihan kuin hän olisi purkanut huonoa oloaan minuun. Se tuntui pahalta ja sai minutkin huonolle tuulelle. Silti olen koittanut jaksaa töissä vaikeuksista huolimatta ja yrittänyt tehdä parhaani ja sen mitä voin.

Harvinaisen tuttua. Johtuu siitä, että hoituripojat ja tytöt eivät pääse käyttämään valtaa kuin sijaisiin tai opiskelijoihin. Lekurit on porrasta ylempänä, ja omaisille ja potilaille pitää näyttää hymyä ja aurinkoa.Kakki siiten kaadetaan nuoremman niskaan, ja kun työtä teet parikymmenta vuotta tai vähemmän, niin ketutus kasaantuu, ja tulkoksena on hapan, tiuskiva keski-ikäinen kauhistus(mies tai nainen), joka pienisieluisuudessaan pompottaa sijaista tai opiskelijaa. Itse otin suklaan vastakohdan vastaan etäisellä asenteella ja katselemalla tällaista tapausta lähinnä huvittuneena....Kertoo jotain toimijan asenteesta ja sielun/mielen koosta. Idiootteja on joka paikassa.

• Ottakaa huumorilla
    • kaunis napa

Kuule, kannattaa muistella niitä omia alkuaikojaan työelämässä, kuinka paljon sitä kysyttävää oli ja mitä töppäyksiä tuli tehtyä ja millainen oli olo kaikkitietävien konkareiden joukossa.

• Queen obscene

Itse olen tällä hetkellä kesäsijaisena ja täytyy myöntää, että tunnen oloni jotenkin tyhmäksi. Välillä pitää itseä muistuttaa, ettei kaikkea vielä voi osata, vaikka alan tutkinto jo olisi taskussa.
      Tietysti itsehän sitä asettaa riman korkealle, kun työtoverit on kokeneita ammattilaisia.

• keikkahommaaja

Ei se ole todellakaan helppoa olla sijaisena, varsinkaan alalle juuri tulleena. Jos tekee paikkauksia pätkän siellä ja toisen täällä ei minkään työpaikan tehtävät rutinoidu kunnolla selkärankaan. Jatkuva epävarmuus siitä tekeekö hommat oikein on erittäin rasittavaa. Tämän lisäksi paine siitä miten vakituiset sinuun suhtautuvat, minkälaiset odotukset osaamisesta missäkin paikassa on. Ja jos hommat ei menekään putkeen jää ajatuksiin pelko, ettei toiste enää siihen paikkaan kysellä.

Omalla kohdalla voin sanoa, että asenne on kyllä kunnossa ja kaikkeni yritän että toisten työtaakka lisääntyisi mahdollisimman vähän. Toisaalta koen, että sijaisella olisi oikeus saada kunnollinen perehdytys ja näen sen myös koko työyhteisöä hyödyttävänä asiana. Ok, se voi viedä hetkellisesti enemmän aikaa, mutta vähentää pitemmällä aikavälillä työpaikan kuormitusta kun sijaisen tekemisiä ei tarvitse olla koko ajan paikkaamassa. Itse ainakin opin kun yhden kerran joku tehtävä opastetaan. Tämän jälkeen pystyn suoriutumaan hommasta itsenäisesti eikä vakkareitten tarvitse tuskailla sijaisen osaamattomuutta asian suhteen.

Resurssi- ja aikapulan vuoksi ei asia tietenkään ihan näin yksinkertaisesti onnistu, mutta silloin vakkareitten täytyisi osata asettua vähän sijaisenkin asemaan eikä syyllistää sijaista siitä, ettei tämä kaikkia hommia osaa automaattisesti ilman mitään neuvomista. Samassa veneessä tässä kuitenkin ollaan loppujen lopuksi, eikä kyräilyllä ja väheksymisellä mitään hyödyllistä saavuteta.

• 27 vuotta alalla

Olisi tosi mukava perehdyttää ne sijaiset, jos olisi aikaa siihen. Meille tuli sijainen aamuvuoroon sunnuntaina ilman, että häntä oli edes merkitty työvuorolistaan. Se kuvastaa hyvin meidän työpaikkamme "resurssointia" sijaisten perehdyttämiseen. Kovasti näkivät pomot vaivaa perehdytyslomakkeen laatimisessa, mutta aikaa sen läpikäymiseen ei oikeasti ole, koska opiskelijan rooliin jämähtäneiden kesäsijaisten ohjaaminen kädestä pitäen perushoidon aakkosiin vie kaikki mehut. Nuo sijaiset ovat tietenkin vasta aloittaneet opiskelunsa, ei puhettakaan, että kukaan sijainen olisi valmis hoitaja. Siitä saadaan säästöä, kun ei palkata ajoissa ammattitaitoista henkilkökuntaa.

Ymmärrän myös sijaisten aseman ja minulle riittää, että he tekevät parhaansa ja kuuntelevat sen perehdytyksen, mitä ehdin juostessani antaa. Voimia myös heille!

• Tinttuleena

On hienoa että opiskelijoita tulee, koska me jäämme ennenpitkää eläkkeelle ja tarvitaan suusi sukupolvi jatkamaan hoitotyötä. keikkalaisten ja opiskelijoiden kohdalla asenne ratkaisee. Jos he ottavat annetun opastuksen ja avun nöyrästi ja kiitollisina vastaan, niin heidän kanssaan on mukava työskennellä ja heitä on jopa ilo ohjata. Mutta jos kyseiset henkilöt ovat omasta mielestään jo kaikkitetäviä ja osaavia, vaikka eivät oikeasti osaakaan ja asenne on pielessä, niin silloin heidän kanssaan on kauheaa työskennellä. Monet keikkalaiset ovat kylläkin ammattitaitoisia ja hyvin koulutettuja ja osaavat kaikki työt jopa vakkareita paremmin. Eräässä työpaikassa tuli keikkalainen, jolla oli pitkä koulutus ja työkokemus, mutta kesäsijaisena oleva aloitteleva opiskelija alkoi määräämään ja pompottamaan keikkalaista, koska katsoi omaavansa valtaa enemmän kuin keikkalainen. Terveydenhuoltoalalla kuitenkin eniten koulutettu, esimerkiksi sairaanhoitaja, vastaa tapahtumista silloin kun paikalla on vähemmän koulutettuja, kuten lähihoitajia, riippumatta siitä, onko tämä vakkari vai ei.

• ,feprkf

Käytännössä työvuorossa ei aina vastaa eniten koulutettu, esim. sairaanhoitaja, kuten Tinttuleena olettaa. Omalla työpaikallani (sairaala) on päädytty sihen, että vuorovastaava on nimenomaan joku vakituisista hoitajista, oli se sitten sh, ph tai lh. Vuorovastaavan tehtävät määriteltiin ja kirjattiin paperille, ja todettiin että ko. asiat parhaiten hallitsee vakituinen ihminen. Jos iltavuorossa on keikkalainen sh, joka ei tunne talon ja osaston tapoja, ei voida olettaa että hän pysty vastaamaan kaikista esiin tulevista asioista. Hyvin on toiminut meillä.

• E.K.

Kokemuksesta voin sanoa, että vaikka kuinka ph tai lh olisi vakituinen ja "vuorovastaava" niin hän kyllä mukisematta luovuttaa hätätilanteessa vastuun korkeammin koulutetulle ja jopa kyselee että mitäs nyt tehdään, kun ei yksinkertaisesti tiedä, mitä pitää tehdä. Missä silloin on se koppava asenne, että minä olen nyt minä ja vastaan täällä kaikesta. Useimmiten hätätilanteessa hän ei osaa muuta kuin ihmetellä ja seistä tumput suorina, kun pitäisi toimia. Tämä on nähty niin monta kertaa. Sitä paitsi, jos hän yrittää ottaa johdon hätätilanteessa, niin hän toimii todella väärin ja voi joutua jopa rikosoikeudelliseen vastuuseen, jos yrittää estää koulutetumpaa tekemään velvollisuuttaan.

• E.K.

Koulutetuin ottaa aina johdon ensiaputilanteessa. Tämä opetetaan jo ea ykkösessä.

• lh.sh

Olenpa ollut lähihoitajana tilanteessa,missä tajuton henkilö tuodaan autolla ensiapuun ja kaksi lääketieteen kandia laittaa käsiä taskuihin sanomatta sanaakaan, itse samaan aikaan haastatellen kuskia potilaasta ja sh:n katselevan ikkunasta. Kun ei mitään saanut irti kuskista eikä lääkäreistä lähdin hakemaan sokerimittaria ja verenpainemittaria ja huutamaan sh:lle että soittaisivat ambulanssin! Joo ja palkka on 1900 kuussa pyöristettynä parempaan. Lääkärikandit tienannee ainakin kaksi kertaa paremmin ja sh:t kin sentään vähän paremmin.

• Kandee
        lh.sh kirjoitti:

Olenpa ollut lähihoitajana tilanteessa,missä tajuton henkilö tuodaan autolla ensiapuun ja kaksi lääketieteen kandia laittaa käsiä taskuihin sanomatta sanaakaan, itse samaan aikaan haastatellen kuskia potilaasta ja sh:n katselevan ikkunasta. Kun ei mitään saanut irti kuskista eikä lääkäreistä lähdin hakemaan sokerimittaria ja verenpainemittaria ja huutamaan sh:lle että soittaisivat ambulanssin! Joo ja palkka on 1900 kuussa pyöristettynä parempaan. Lääkärikandit tienannee ainakin kaksi kertaa paremmin ja sh:t kin sentään vähän paremmin.

Lähihoitajat eivät osaa ottaa rauhallisesti vaan hätääntyvät helposti. Ilmeisesti kandeilla ja sh:lla oli homma kyllä hallussa, mutta lähihoitaja tietämättömyyttänsä taas hätäili ja hössötti. Lähihoitajien käsitys tilanteista johtaa usein turhaan ambulanssien soittelemiseen. Hössöttämiselläsi ja hätääntymiselläsi varmasti vain pahensit asiaa, olisit antanut asian olla, kun paikalla kerran oli kandeja ja sh. He varmasti olivat ärtyneitä hössöttämisesi ja asian pahentamisesi takia, kyllä heillä homma hanskassa oli.

• Ssss

Hienoa kollegiaalisuutta teiltä joiltain! Voin kuvitella, kuinka olette loistaneet heti ensimmäisestä harjoittelusta ja työstä alkaen. Muistakaa, että esim. ensimmäisessä kesätyöpaikassaan oleva opiskelija opiskelee samalla myös työntekijän taitoja.

Itse toivotan avosylin vastaan sijaiset ja keikkalaiset, kunhan he ovat halukkaita oppimaan. Kuten joku täällä jo mainitsi, niin metsä vastaa kun sinne huutaa. Onko oikeasti omista opiskelu-ajoista jo niin kauan, ettei muista miltä tuntuu mennä kesätöihin/keikkalaiseksi?

• milma

Olet myös itse ollut joskus uusi ja opetellut talon/osaston tavoille! Täytyy muistaa että kesäsijaisia ja uusia työntekijöitä meidän alalle kaivataan koko ajan hyvin paljon, joten tämä ei lopu koskaan! Itse olen nuori, vastavalmistunut lähihoitajaksi ja myös minua on jelpattu tiukan paikan tullen ja se on hyvin tärkeää että on sellaisia työkavereita joilta voi reippaasti kysyä välillä tyhmiäkin asioita, koska niistä opimme jokainen! Ihhottavaa että joku edes ajattelee tällälailla kesäsijaisista/sijaisista...Olemme kumminkin hoitoalalla?!?!?

• hyviäkin on...kyllä

sijaisia on ja hyviä sellaisia, mutta sitten on niitä, jotka ovat "töissä" vain rahan takia, mutta sen rahan eteen ei haluta tehdä töitä, vaan hengailla työpaikalla ja vaikka kuinka neuvot ja opastat ei ole edes halua ottaa neuvoja vastaan ja selityksiä löytyy joka lähtöön....

• sijainen
        hyviäkin on...kyllä kirjoitti:

sijaisia on ja hyviä sellaisia, mutta sitten on niitä, jotka ovat "töissä" vain rahan takia, mutta sen rahan eteen ei haluta tehdä töitä, vaan hengailla työpaikalla ja vaikka kuinka neuvot ja opastat ei ole edes halua ottaa neuvoja vastaan ja selityksiä löytyy joka lähtöön....

Onhan niitä joo. Sitten on näitä vakituisia työntekijöitä, jotka katsovat asiakseen kommentoida sijaisen jokaista liikettä. "Älä tee noin", "meillä tehdään näin", "miksi teit niin", "pitikö sanoa noin". Ja lista jatkuu ja jatkuu. Eipä tuollaisen jälkeen tee mieli juuri muuta tehdäkään, kuin "hengailla" koska mikään ei näy kuitenkaan kelpaavan. Toisille vakituisille sijaisen työ tuntuu kelpaavan, mutta osastolta löytyy yksi vakkari, joka löytää sijaisen työnteosta aina moitittavaa. Siinä vaiheessa voidaan kysyä, onko vika sijaisessa vai vakituisessa.

• hyviäkin on....kyllä
        sijainen kirjoitti:

Onhan niitä joo. Sitten on näitä vakituisia työntekijöitä, jotka katsovat asiakseen kommentoida sijaisen jokaista liikettä. "Älä tee noin", "meillä tehdään näin", "miksi teit niin", "pitikö sanoa noin". Ja lista jatkuu ja jatkuu. Eipä tuollaisen jälkeen tee mieli juuri muuta tehdäkään, kuin "hengailla" koska mikään ei näy kuitenkaan kelpaavan. Toisille vakituisille sijaisen työ tuntuu kelpaavan, mutta osastolta löytyy yksi vakkari, joka löytää sijaisen työnteosta aina moitittavaa. Siinä vaiheessa voidaan kysyä, onko vika sijaisessa vai vakituisessa.

sama kait se on miten työn tekee kunhan tulee tehdyksi, mutta on myös sijaisia jotka tekevät työnsä niin, että siitä seuraa lopputuloksena vain kaaosta jota muut sitten joutuvat korjailemaan,

pointtini on silti että hyviäkin on ja parhaimmat niitä joita ei tarvitse joka sekuntti kädestä pitäen neuvoa kuukausi tolkulla vaan tarttuvat oma aloitteisesti työhön kuin työhön, oli se sitten vaikka vessa n pesua.

• Hoitoapu

Niinhän se tahtoo olla joillekin vaan mikään ei riitä.Teit sitten niin tai näin aina väärin päin. Mutta jos parhaansa tekee ja on tyytyväinen työnsä tuloksiin .

• Justistiina

Itse kesäsijaisena vanhuspuolella ja olen just valmistunut aikuisena lähihoitajaksi, mutta kenelläkään ei aikaa/halua/vastuuta tuohon perehdyttämiseen, joten oma-aloitteisesti töissä mennään ja kauhulla mietin työvuoroni jälkeen olenko tehnyt kaikki oikein!

Vähän hankala tehdä työtä ammatillisesti kun ei saa tunnuksia koneelle jotta voisin kirjata, ei työvaatteita, ei potilaista kunnolla tietoja saatavilla ja kyselyihin väännellään naamaa jnejne. Vakkarit näyttää todellakin sijaisten paikan kaikin tavoin eikä hirveesti motivoi omaa työtä & tosiaan just hoitoalalle valmistuin ja nyt jo ottaaa päähän tämä alanvalinta :(

• sawwqqq

Onneksi tollaisia paikkoja on tosi vähän. Olen näistä siis lähtenyt ja harvapa paikka on epäystävällinen.

• hoitajahoi

Hei
        Itsekin valmistuin jokunen vuosi vanhustyöhön, aikuisena.
        Ikävä kyllä tällaisia paikkoja on tai ainakin paikassa on se yksi "naamanvääntelijä".
        Suosittelenkin, että keikkailet ennakkoluulottomasti eri pisteissä, myös yksityisellä. Kyllä hyviäkin paikkoja löytyy ja niille "naamanvääntelijöille" voit kysyä/ tokaista asiasta aivan suoraan. Yleensä homma muuttuu, kun eivät pääse niskan päälle. Työn iloa jatkoon, teet tärkeää työtä.

• hoitoapu

Vähän henkilökuntaa sijaisten perhdyttämiseen.Vasta koulusta valmistunut lähihoitaja joko on asennoitumisessa vikaa tai koulusta ei ole saanut opetusta kun ei perushoitoja osaa tehdä!

• Sellasta kesätyötä

Minä olen nyt kesäsijaisena yhdellä melko rauhallisella vuodeosastolla (voin sanoa rauhallinen, koska olen ollut PALJON kiireisimmissä paikoissa). Olen saanut kauhukseni huomata, että nämä vanhimmat konkarit, jotka pian jäävät eläkkeelle ovat niitä, joita opastaminen ei kiinnosta sitten yhtään ja tiuskitaan ja äyskitään vähän väliä milloin mistäkin. Heillä kuitenkin on eniten sitä tietotaitoa, joten erikoista miksi heidän asenne on AINA sijaisia / opiskelijoita kohtaan EVVK. Nuoret vakkarit ja vähän kauemmin olleet ovat useimmiten aina todella avuliaita ja ihania ja ymmärtävät, koska hekin muistavat vielä hyvin sen ajan, kun olivat vasta-alkajia ja opiskelijoita :)

Kyllä sen ymmärtää, että on varmaan pinna kireällä ja energiat lopussa, kun on sellaset 30 vuotta "raatanut", mutta miksi juuri heistä tehdään yleensä näitä sijaisista ja opiskelijoista vastaavia? Siksi, koska heillä on kokemusta eniten ja pomot luottavat heidän toimiinsa, mutta eivät kyllä oikeasti ole oikeastaan minkäänlaisia opastajia - päin vastoin!

• Näin täällä meilllä

Kesäsijaisena kun teet hommat niin aina on väärin joidenkin ( vanhat ja väsyneet ja ylimieliset vakkarit ) mielestä tehty. Ja jos on mummo viety ulos päivän päätteeksi ajan salliessa niin siitäkin sanomista, että nyt se tottuu siihen ja jatkossa saa olla aina joku viemässä :( Ja onko sillä nyt oikeasti väliä onko se papan pylly pesty samalla tavalla kuin ennen vai jollakin toisella tavalla, jos lopputulos on sama eli puhdas peppu! Itse viikon päätteeksi ihan loppu, kun kaikki vaan VALITTAA KOKO AJAN !!!!

• Hoitsu

Vaihtuvat sijaiset on ongelma, kun mennään jatkuvasti alimitoituksella ja valtavalla kiireellä muutoinkin. Sijaisen perehdyttäminen ja opastaminen siis entisestään kiireyttää päivää. Miesvaltaisilla aloilla opastamisesta kuulemma saa palkanlisää? Meillä perehdytetään ja opastatetaan opiskelijoita oman työn ohella ilman pienintäkään palkankorotusta.

Itse myös keikkailen päätyön ohella ja sanon suoraan että hirvittää, kun menee uuteen paikkaan ja parina on toinen kokematon, eikä muita ole kys. osastolla tai sitten kun olet kerran ollut niin täysin ummikko tulee pariksi. Itsestä on mukava keikkailla paikassa, jossa on työparina paikan ja potilaat tunteva hlö. Meillä palkka kuitenkin sama! Toinen tietää ja opastaa ja sama palkka kuin sillä jota paimentaa?
      Ei se nyt ihan tasapuolisesti mene mielestäni silloin.
      Siinä suhteessa nyt on menty takapakkia, että kokemuslisistä vähennettiin ja peruspalkkaa lisättiin. Toivottavasti työpaikkakohtaisesti tajuttaisiin alkaa sitä sitten huomioimaan. Itse työskentelen vak. sellaisessa paikassa, että vielä kolman vuoden jälkeenkin lähes joka päivä tulee uutta. Siihen ei todellakaan ole helppo tulla puskasta tekemään. Hlökunnan vaihtuvuus suurta, kun vaatimukset, palkkaus eivät kohtaa ja johtaminenkin taitaa olla ollut lähtijöiden mielestä aika kettumaista.

Meidän työyhteisössä ei ole tätä tälläkin palstalla jatkuvasti käytävää hännänvetoa kesken sh tai lh. Itse asiassa lh tekee kaikkea muuta kuin iv-tiputukset ja sairaslomien kirjoitukset ja Marevan-määritykset, paitsi kun inrit on olleet pitkään samassa hoitotasossa. On myös paljon asioita joita lh tekee, kun sh on muutoin estynyt tai ei esim. koe osaavansa... Haavanhoidossa työ on kouluttanut niin lh:t kuin sh:tkin. Työ ja konsultointi eri tilanteissa tuo tietoa myöhempää varten. Jopa lääkärit voi sanoa, että sinä varmaankin paremmin sitten tiedät tuon haavanhoidon... mitä tuotteita ja miten.

• E.K.

No joo. Taas yksi lähihoitaja, joka omasta mielestään "tekee kyllä saman" kuin sairaanhoitajakin. Ja ajatella, oikein lääkärikin kyselee neuvoja. itse useita tutkintoja suorittaneena, myös lähihoitajan, voin sanoa, että lähihoitajan koulutus on vaatimaton verrattuna amk-tutkintoihin. Ei sairaanhoitajan työ ole vain temppujen suorittamista.

Työ ei kouluta, kuten tämä kirjoittaja luulee, työtä voi tehdä todella väärin, jos luottaa vain mallioppimiseen ja apinointiin. Tarvitaan syvällistä osaamista ja tietoa sekä teorian hallintaa, joka sairaanhoitajilla on.

• hoitsu
        E.K. kirjoitti:

No joo. Taas yksi lähihoitaja, joka omasta mielestään "tekee kyllä saman" kuin sairaanhoitajakin. Ja ajatella, oikein lääkärikin kyselee neuvoja. itse useita tutkintoja suorittaneena, myös lähihoitajan, voin sanoa, että lähihoitajan koulutus on vaatimaton verrattuna amk-tutkintoihin. Ei sairaanhoitajan työ ole vain temppujen suorittamista.

Työ ei kouluta, kuten tämä kirjoittaja luulee, työtä voi tehdä todella väärin, jos luottaa vain mallioppimiseen ja apinointiin. Tarvitaan syvällistä osaamista ja tietoa sekä teorian hallintaa, joka sairaanhoitajilla on.

On niitä tutkintoja muita minullakin. Enkä todellakaan ole vain mallioppinut ja apinoinut. On sinulla sitten alkeellinen käsitys ihmisestä, jos yksi tutkinto on lh. Voi hyvää päivää...
        Ei se sh-tutkintokaan yksin takaa ihmisen syvällistä ajattelua tai teorian hallintaa. Toivottavasti vaihdat alaa tai ei ainakaan samaan paikkaan satuta töihin. Antaisin sinun hyvin mielelläni tehdä kaikki kenkut työt :), kun kerran saisit 100 euroa enemmän palkaakin kuussa.Jättäisin kaiken ajattelemisenkin sinulle ihan vaikka sitten piruuttani.

• lh.sh
        E.K. kirjoitti:

*Ajatella, että lääkäri voi luottaa hoitajan ammattitaitoon. Älä sitten purnaa ikinä, ku josku olet kokemusta omaavana, että joku vastavalmistunut lääkäri neuvoo sinua jotenkin, jonka tiedät kokemuksesta, että se ei ole oikein.... Taidat olla juuri valmistunut kirjanoppinut, jonka hoitoon en ikipäivänä haluaisi.
        Meillä ei töissä lääkärit ole sairaanhoitajia eikä lähihoitajia aliarvioivia, eikä sairaanhoitajat lähihoitajia. Enemmän arvostetaan nimenomaan työkokemusta. Valitettavasti palkkaus ei tule mukana...
        Olenikin ajatellut jatkaa koulutusta yliopiston puolelta...

• Sairaanhoitava.

Ei ne asiat ihan noinkaan mustavalkoisia ole. Muodollista osaamista voi kerätä myös AMK:n ulkopuolelta, joskin kattavampi pohjakoulutus antaa usein paremmat valmiudet parantaa teoreettista tietämystään ja kehittää itseään työssään.

Työssä oppimista on aivan turha väheksyä - muutenhan tuolla logiikalla parhaat hoitajat tulisivat hoitotieteen laitokselta riippumatta siitä, onko tekjä ollut päivääkään töissä vai ei.

Muodollista tietoa tarvitaan osana käytännön työtä, mutta sitä voi kerätä myös peruskoulutuksen ulkopuolelta - siinä mielessä on aivan turha käydä dissaamaan ketään lähtökohtaisesti pelkän perustutkinnon puolelta.

Itse olen ollut työmaastossa, jossa lähihoitajan kuvaama työjärjestys oli vastaava, joskin meillä kokeneemmat lähihoitajat antoivat myös tiettyjä lääkkeitä suonensisäisesti. Lääkelain uudistus tosin muutti käytäntöä tässä siinä määrin, että iv-lääkeiden annostelu on vain laillistetun sairaanhoitajan työtä.

• SH kokenut

Muistele vaan omaa kokemus-polkuasi..varmasti olit yhtä hidas ja taitamaton keltanokka aluksi.Sitäpaitsi työtä voi tehdä eri tavoin ja silti lopputulos on sama.Monet hoitajat juoksevat ja kiskovat-repivät potilaita ja sitten istuvat loppupäivän kahvihuoneessa odottamassa työvuoron loppumista.Olet väärällä alalla jos et jaksa jokakesäistä ilmiötä.He saattavat tulla(kesäsijaiset) uudelleenkin jos saavat hyviä kokemuksia työpaikasta.Nykyään hoitajat ovat kiven alla...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1761
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1561
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      140
      1484
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1430
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      78
      1361
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1219
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      274
      1121
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1021
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      995
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      38
      992
    Aihe