Kesäkanttarellit

apuva toivova

Kanttarellin kausi on kuulemma pitkä. Mistä sitten johtuu, että minä löydän kanttarelleja vasta loppukesästä. Kasvavatko siis eri paikoissa eri aikaan? Jos niin mihin kannattaa suunnata näin kesällä?

17

794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kantarelleja

      riippuen miten kuiva tai kostea kesä on tulee kantarelleja, puolis käy usein metsässä katsastamassa parista paikasta kannattaako lähteä sienireissulle oikein metsään. on monesti tullut kotiin sekä mustikoiden ja kantarellien kanssa. jos liian kuivaa ei sieniä, eikä marjoja. nyt taas on vähän viileää, joten ei taida sieniä vielä olla...

    • oikeista paikoista

      12 litraa olen kanttiksia jo myynyt ja itselle jättänyt 6 litraa kastikkeita varten.

      • ap

        Löydätkö siis loppukesän sienet aivan erilaisista paikoista kuin nyt? Kuulemani mukaan nyt voisi suunnata vaikka saariin vai millaisiin paikkoihin nämä alkukesän herkut ilmaantuvat? Tietty eihän kukaan hyviä sienipaikkojaan kerro, mutta vähän vihjettä kasvupaikoista jos saisi, niin tyytyväinen olisin :)


    • Sarppa234

      Eti hyvä koivikko jossa on kostea maasto.Kuivasta Kanttarelli / Muutkaan sienet ei tykkää.
      Kurkista heinikon alle..siellä ne on :)

      Onnea metästykseen!

    • Niitä meinaan on!

      Enpä muista, että ennen olisin heinäkuun puolivälissä löytänyt niin isot kanttarelliapajat kuin tänä vuonna. Niitä meinaan on!!! Koivikko tosiaan riittää, kunhan siellä on se kasvusto olemassa!

      Jos joku tietää väylän mihin kanttarelleja ja myöhemmin suppilovahveroita saisi myytyä, niin ilolla ottaisin tietoa vastaan. Omiin tarpeisiin niitä kaivataan vain murto-osa siitä mitä löytyy ja poimiminen on niin ihanaa ja rentouttavaa, ettei malttaisi lopettaa!

      • 0400459367

        Moi soita minulle kun on sinulla kanttarjellejä eli keltavahveroita


    • Sieni on hyvää

      Olen huomannut noita lähi- ja vähän kauempiakin metsiä kierreltyäni, että ne tulevat eri aikoina eri paikkoihin. Se taas riippuu sateista ja yleisesti ilmoista. Heinäkuun hyvät kanttarellisadot kertovat sateisesta kesästä. Syksyn tavallaan pääsato tulee elokuun puolenvälin ja lokakuun lopun välillä. Siellä apajilla pitää käydä säännöllisesti, että vähän näkee niitä mahdollisia saalis paikkoja. Syksyn sato on yleensä aina varmempi, koska yökaste ja viileämmät päivät pitävä varsinkin metsässä peruskosteuden hyvänä. Valoakin ne tarvitsevat. Tämän vuoden aloitukset ovat menneet lähinnä kastikeainesten hankintaan, mutta katsellaan.... Sieni on niin hyvä metsän elävä, että sitä kannatta pyydystää, vaikka ei saisikaan.

      • vmk

        Lauantaina poimin 7 tunnissa noin 30 litraa kanttarellejä itäsuomen suunnlta.Itse ajoin 280 km. per sivu ja kannatti.

        Mustikkaa 1 sanko ohessa, ja mustia torvisieniä tuli vastaan 4 litraa.

        Kaikki omaan käyttöön tietenkin.En ole tälläisessä sienitaivaassa ennemmin ollut.


      • ap
        vmk kirjoitti:

        Lauantaina poimin 7 tunnissa noin 30 litraa kanttarellejä itäsuomen suunnlta.Itse ajoin 280 km. per sivu ja kannatti.

        Mustikkaa 1 sanko ohessa, ja mustia torvisieniä tuli vastaan 4 litraa.

        Kaikki omaan käyttöön tietenkin.En ole tälläisessä sienitaivaassa ennemmin ollut.

        Musta torvisieni on toinen mitä en löydä, tosin sitä en ole nähnyt koskaan luonnossa. Siis liikunko väärissä paikoissa vai enkö vain havaitse sitä? Vinkkejä senkin löytämiseen, kiitos! Siis joko tänä vuonnakin torvisieniä löytyy ja millaisesta maastosta siis?


    • kuivattuna jees
    • Kuinsikavatussa

      Nyt vattubuumi. Sun kollagakin kerää......yllätys yllätys

      Se on ihanaa

    • romualdo2

      keltavahveroita ihan mukavasti, ihan joka paikka ei ole antanut normaaliin tapaan mutta lupaavalta näyttää... muutamia herkkutatteja on myös löytynyt, turhan paljon asukkaita vaan niiden sisällä..
      koska ylläpito järkiintyy niin paljon tai sen verran että siirrettäisiin tämä ketju sinne ruokaosioon. Aika surkean ja säälittävän hiljaista on tämä keskustelu täällä.. vaikka luonnosta löytyy tosiaankin punikkitateista koivunkantosieniin..

    • Sienenmetsästäjä

      Muutamia kanttarelleja löydetty täältä Pohjois-pohjanmaaltakin. Mutta olemme löytäneet niitä aika kuivakkailtakin paikoilta, kankailta, joissa ei juuri koivua näy, metsäkoneen jättämiltä jotoksilta, sekametsästä ym.
      Voitteko kuvailla paikkoja joista itse olette kanttarelleja tai mustatorvisieniä löytäneet?

      • KainuujaPuolanka

        Samoilla korkeuksilla Suomessa ollaan. Omat parhaat kanttarellimaat ovat vaarojen tyvillä. Kasvuisilla sekametsillä. Melko lailla mäntyvaltaisilla. Kuusikoilta en ole juuri kanttarelleja tavannut. Muutamalta kasvupaikalta tänä vuonna jo 30 litraa.

        Mustatorvisienipaikkani ovat vaaran rinteessä. Ei missään muualla. Sekametsiä nekin, ei aurattua maapohjaa vaan tervettä maata, sellaista puolikarua-normaalia metsämaata, hieman kiviäkin. Mäntyä ja ennenmuuta haapaa, seassa hieman koivua ja kuusta. Haapa yhdistää kaikkia mustatorvisienipaikkojani. Viimeisinä vuosina mstorvisientä on ollut ihan mahdottomasti. Muutaman ämpärin kerään/ vuosi, mutta suurin osa jää lahoamaan maahan. Sienenä ei ihan vahveroiden veroinen...tosin helppo laitettava monessa suhteessa.


    • Gilon

      Jos joku haluaa myydä hyvälaatuisia kanttarelleja suoramyyntinä, tarve olisi noin 20 litralle. Sijainti tampere. [email protected]

    • romualdo2

      siis kainuussa päinkö torvisieniä noin paljon !? epäilenpä jo että puhutko palturia!? maaperän täytyy olla aika ravinteinen, kalkkinen, multava... !? täältä keskipohjanmaaltqa en ole ao. sientä tavannut sitten -80 luvun jälkeen, silloinkin vain muutama 3-6 kpl itiöemää... ja olen sentään kulkenut metsiä kaupallisena poimijana -70-luvun lopulta lähtien joten siinä mielessä suhtauduin viestiisi varsin epäilevästi ja syvästi ihmetellen ja hätkähtäen ja hämmennyksiin asti haaveillen.. (omasta todellista apajastani!) tietysti valokuva auttaisi ymmärtämään ja todistamaan asiaa ! Siis nimenomaan siellä puolankanseudulla otettu !???

      Nyt suurinta herkkua ovat minunkin mielestäni lampaankäävät munassa ja korppujahoissa kuorrutettuina ja paistettuna, ahhh!

      • Vahveroinen

        Täältä Pohjois-pohjanmaalta olen kuullut toisten löytävän niitä ihan reilusti.
        Nähnyt en itse ole, enkä vielä löytänytkään.
        Mustikkamaastoista, mustikattomilta paikoilta, kuvaili eräs.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      305
      3110
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1592
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1390
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      80
      1277
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      270
      1201
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      144
      857
    Aihe