svenskatalande finnar

ben huur

Det är tokigt att tala om "finlandssvenskar"; på detta sätt skaffas intrycket att de är svenskar.

De är inte svenskar, utan finnar! De är svenskatalande finnar och inte dåligare än de finskatalande finnarna.

Svenskarna däremot bor i Sverige.

Den gamla terminologin skulle avskaffas. Vi alla är finnar!

Varför skulle vi hålla en sådan råhägnad mellan våra två språkgrupper? Vi är alla ett FOLK, finnar.

41

3400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marianna

      Håller med om detta till hundra procent!!!!
      Bra!!!!

      • ben huur

        Undertecknad verkligen håller med om detta.

        Vi all är finnar. Vi har en kultur.

        Den enda saken som skiljer den finskatalande och den svenskatalande folksdelen från varandra är språket.

        Låt oss ta ett exempel: en flicka som talar hemma svenska och som har svenskspråkiga föräldrar gifter sig med en finskatalande man. I den nya familjen talas bara finska. De har barn som talar bara finska.

        Ett annat exempel: en finskspråkig yngling gifter sig med en svenskspråkig flicka. Han lär sig tala svenska, som användes i familjen. Också barnen talar svenska i familjen.

        Nu en fråga: enligt nuvarande terminologin, vilka av de ovannämnda personerna är "finlandssvenskar":
        a) flickan och kanske barnen i första fallet,
        b) ynglingen och kanske barnen - hustrun i alla fall - i den andra situationen?

        Att avstå från begreppet "finlandssvenskar" skulle vara bara till nytta till den svenskspråkiga delen.

        Varför göra en skillnad genom att använda begreppen finnar - finlandssvenskar? Låt oss FÖRENA i stället att skilja, låt ossa tala om finnar, som använder finska eller svenska som modersmål.

        Det är viktigt att främja intresset för svenskan i Finland. Att tala om ankdammens "finlandssvenskar" gör det inte.

        Vem kunde övertyga därom SFP och Höblä?

        Undertecknad är bekymrad för svenskan framtid i vårt land. Ankdammen kan torka ut. Det vore bäst att lyssna på tidens anda.


      • Kati
        ben huur kirjoitti:

        Undertecknad verkligen håller med om detta.

        Vi all är finnar. Vi har en kultur.

        Den enda saken som skiljer den finskatalande och den svenskatalande folksdelen från varandra är språket.

        Låt oss ta ett exempel: en flicka som talar hemma svenska och som har svenskspråkiga föräldrar gifter sig med en finskatalande man. I den nya familjen talas bara finska. De har barn som talar bara finska.

        Ett annat exempel: en finskspråkig yngling gifter sig med en svenskspråkig flicka. Han lär sig tala svenska, som användes i familjen. Också barnen talar svenska i familjen.

        Nu en fråga: enligt nuvarande terminologin, vilka av de ovannämnda personerna är "finlandssvenskar":
        a) flickan och kanske barnen i första fallet,
        b) ynglingen och kanske barnen - hustrun i alla fall - i den andra situationen?

        Att avstå från begreppet "finlandssvenskar" skulle vara bara till nytta till den svenskspråkiga delen.

        Varför göra en skillnad genom att använda begreppen finnar - finlandssvenskar? Låt oss FÖRENA i stället att skilja, låt ossa tala om finnar, som använder finska eller svenska som modersmål.

        Det är viktigt att främja intresset för svenskan i Finland. Att tala om ankdammens "finlandssvenskar" gör det inte.

        Vem kunde övertyga därom SFP och Höblä?

        Undertecknad är bekymrad för svenskan framtid i vårt land. Ankdammen kan torka ut. Det vore bäst att lyssna på tidens anda.

        Till en börja beklagar jag min dålig svenska men jag hoppas att ni förstår vad jag menar...

        Jag är en finskspråking flicka som jobbar inom kundtjänst här i Helsingfors. Jag försöker alltid betjäna på svenska så bra som möjligt om någon vill ha betjäning på det språket. Jag gör det gärna men ibland har jag haft konstiga situationer.....T.ex i går hade jag en kund som frågade många svåra frågor om våra produkter på svenska och jag hade svårigheter att förstå henne fast jag försökte. Jag bad henne upprepa och hon gjorde det men jag förstod inte...Hon rynkade på sin näsa och sade något om en dålig kundservice. En sekund senare ringde hennes mobiltelefon, hon svarade och började tala flytande, perfet finska i telefon!! Jag var så arg och besviken! Varför pratade hon inte finska med mig??


      • Stig
        Kati kirjoitti:

        Till en börja beklagar jag min dålig svenska men jag hoppas att ni förstår vad jag menar...

        Jag är en finskspråking flicka som jobbar inom kundtjänst här i Helsingfors. Jag försöker alltid betjäna på svenska så bra som möjligt om någon vill ha betjäning på det språket. Jag gör det gärna men ibland har jag haft konstiga situationer.....T.ex i går hade jag en kund som frågade många svåra frågor om våra produkter på svenska och jag hade svårigheter att förstå henne fast jag försökte. Jag bad henne upprepa och hon gjorde det men jag förstod inte...Hon rynkade på sin näsa och sade något om en dålig kundservice. En sekund senare ringde hennes mobiltelefon, hon svarade och började tala flytande, perfet finska i telefon!! Jag var så arg och besviken! Varför pratade hon inte finska med mig??

        Jos Ruotsinkielinen Suomalainen puhuu minulle ruotsia vastaan hänelle Suomen kielellä.
        Saatampa vastata myös Ruotsalaiselle Suomeksi.
        Eikö se ole kaksikielisyyttä?

        Miksi täytyy olettaa että toinen osaa omaa kieltä?

        Ruotsinkieliset (jotkut) pitävät (muka) oikeuksistaan kiinni. Suomi on virallisesti kaksikielinen maa joten on saatava palvelua omalla äidinkielellään. Riippumatta siitä osaako toistakin kotimaista tai ei. Mutta laki on kaksisuuntainen. Myös Suomenkielisillä on oikeus saada palvelua omalla kielellään.

        Olen vaan ihmetellyt, miten hyvin Ruotsalaiset saavat omasta ruotsistani selvää (jopa Norjalaiset). Suomenruotsalaiset taas eivät.

        Olisiko Suomenruotsalaisilla (tai siis ruotsinkielisillä suomalaisilla) asenteissa parannettavaa?

        Tuo nirppanokkainen asiakas saa varmaan huonoa palvelua kaikkialla. Toivottavasti vaihdoit puhelun jälkeen suomenkieleen, kun ruotsi ei kelvannut. Olisit kokeillut Englantia, silloin olisitte molemmat olleet samalla viivalla.


      • ylimielisyys
        ben huur kirjoitti:

        Undertecknad verkligen håller med om detta.

        Vi all är finnar. Vi har en kultur.

        Den enda saken som skiljer den finskatalande och den svenskatalande folksdelen från varandra är språket.

        Låt oss ta ett exempel: en flicka som talar hemma svenska och som har svenskspråkiga föräldrar gifter sig med en finskatalande man. I den nya familjen talas bara finska. De har barn som talar bara finska.

        Ett annat exempel: en finskspråkig yngling gifter sig med en svenskspråkig flicka. Han lär sig tala svenska, som användes i familjen. Också barnen talar svenska i familjen.

        Nu en fråga: enligt nuvarande terminologin, vilka av de ovannämnda personerna är "finlandssvenskar":
        a) flickan och kanske barnen i första fallet,
        b) ynglingen och kanske barnen - hustrun i alla fall - i den andra situationen?

        Att avstå från begreppet "finlandssvenskar" skulle vara bara till nytta till den svenskspråkiga delen.

        Varför göra en skillnad genom att använda begreppen finnar - finlandssvenskar? Låt oss FÖRENA i stället att skilja, låt ossa tala om finnar, som använder finska eller svenska som modersmål.

        Det är viktigt att främja intresset för svenskan i Finland. Att tala om ankdammens "finlandssvenskar" gör det inte.

        Vem kunde övertyga därom SFP och Höblä?

        Undertecknad är bekymrad för svenskan framtid i vårt land. Ankdammen kan torka ut. Det vore bäst att lyssna på tidens anda.

        ben huur tycker att vi finländare bör nöja med att vara "FINNAR" och att finlandssvenskarna kan uttala sig vara äkta FINLÄNDARE i FINLAND.jag tycker att du är inte bara rasist utan en högmodig arrogant. kom ihåg att ordet FINLAND är ingenting med svenska språket att göra!kom ihåg att VI FINLÄNDARE är inte finnar!med detta inställning skiljer du folk och folk inte förena.rasism med alla sina vinklar är motbjudande.ankdammen kommer att dö med blå-kula aljer.


    • Batman

      Ottakaa itseänne niskasta kiinni.

      Minustakin tämä RKP ja muut Ruotsiin viittavat nimet ovat harhaanjohtavia, joita suomenkieliset suomalaiset eivät saa muutettua.

      Jos ei muutosta tapahdu, niin olette ulkopuolisia ruotsalaisia Suomessa.

      Lakeutukaa jo torneistanne, ihan Suomen kamaralle.

      • Sipoo

        Nykyisen kaltainen syrjäytyminen on estettävä.

        Monet suomenruotsalaiset eivät tunne suomalaisten kulttuuria, kun he eivät opi siitä kouluissa.

        On jo korkea aika madaltaa kynnystä, ja siten alettava seuraamaan miten 95% kansasta elää.


      • ben huur
        Sipoo kirjoitti:

        Nykyisen kaltainen syrjäytyminen on estettävä.

        Monet suomenruotsalaiset eivät tunne suomalaisten kulttuuria, kun he eivät opi siitä kouluissa.

        On jo korkea aika madaltaa kynnystä, ja siten alettava seuraamaan miten 95% kansasta elää.

        Nej, de känner ganska bra den finska kulturen, den är också deras.
        Alexis Kivi är deras författare såsom Johan Ludvig R. är de finskas.
        Med ankdam-andan försvinner svenska småningom. Detta blir självmarginaliseringens följd.


      • Sipoo
        Sipoo kirjoitti:

        Nykyisen kaltainen syrjäytyminen on estettävä.

        Monet suomenruotsalaiset eivät tunne suomalaisten kulttuuria, kun he eivät opi siitä kouluissa.

        On jo korkea aika madaltaa kynnystä, ja siten alettava seuraamaan miten 95% kansasta elää.

        Markkinatalous on siitä paha, että enemmistö voittaa.

        Demokratia taas eroaa vain hieman, että asioista voidaan vielä keskustella.

        Nyt olisikin päätettävä, miten tässä tilanteessa olisi edettävä.


      • Fd finsktalande

        Jag är finsktalande, men jag har redan för tjugo år sedan vänt ryggen till det finsktalande Finland och dess såkallade kultur. De kan bara hata och ha sönder. Jag är nöjd och tacksam att jag erbjöds svenskundervisning i skolan så att jag kunde välja friheten och civilisationen utan att behöva flytta från hemlandet.

        Svenskfinland är inget paradis det heller men där uppför sig folk som människor, där har man liksom åtminstone folkvett. För många av oss i finska Finland är det vanvettiga supandet, råheten och knölaktigheten helt enkelt omöjliga att stå ut med och vi behöver Svenskfinlad som ett andningshål.

        Finlandssvenskarna klarar sig säkert utan "tvångssvenskan". För en del av oss finsktalande är den däremot nödvändig för att vi kunde slippa dessa "Batman"typer.


    • Papilloin

      Kieli määrää kansalaisuuden.

      Suomalainen on Suomesta ja ruotsalaiset Ruotsista.

      Sanokaa vaikka itseänne suotsalaisiksi, niin kaikki teitävät heti keitä te olette ja mistä kotoisin.

      Lappilainen - lappalainenkin on kaksi eri asiaa.

      • hillybilly

        Ännu om begreppen:

        - språket heter (finlands)svenska
        - personen som talar finlandssvenska är en svenskatalande finn
        - personen som kommit hit från Sverige och bor här är en finlandssvensk, jfr. sverigefinn.

        Enkelt och klart, hoppas jag.


      • Bobel

        Miten voi olla nämä asiat yhä vielä näin huonolla tolalla?

        Miksei näitä olla hoidettu kuntoon jo aiemmin.

        Neuvottelupöytään ja siten asiat kuntoon.


      • Stig
        hillybilly kirjoitti:

        Ännu om begreppen:

        - språket heter (finlands)svenska
        - personen som talar finlandssvenska är en svenskatalande finn
        - personen som kommit hit från Sverige och bor här är en finlandssvensk, jfr. sverigefinn.

        Enkelt och klart, hoppas jag.

        -Kielen nimi on (Suomen)ruotsi
        -Henkilö joka puhuu suomenruotsia on ruotsia puhuva suomalainen
        -henkilö joka on tullut tänne ruotsista ja asuu täällä on suomenruotsalainen, eli ruotsisuomalainen.

        onko niin yksinkertaista?

        Mikäköhän tämä suomenruotsi on?
        Vi ska köpa maksamakkara from lähielanto -tyyliäkö?
        Sitä ei koulussa opetettu.


      • Dojle1974
        hillybilly kirjoitti:

        Ännu om begreppen:

        - språket heter (finlands)svenska
        - personen som talar finlandssvenska är en svenskatalande finn
        - personen som kommit hit från Sverige och bor här är en finlandssvensk, jfr. sverigefinn.

        Enkelt och klart, hoppas jag.

        Så här är begreppen:

        - språket heter (finlands)svenska
        - personen som talar finlandssvenska är en finlandssvensk
        - personen som kommit hit från Sverige och bor här är och förblir en svensk


      • Hurrituppi
        Dojle1974 kirjoitti:

        Så här är begreppen:

        - språket heter (finlands)svenska
        - personen som talar finlandssvenska är en finlandssvensk
        - personen som kommit hit från Sverige och bor här är och förblir en svensk

        Näin se on:
        -kieli on (Suomen)ruotsi
        -henkilö, joka puhuu suomenruotsia on suomenruotsalainen
        -henkilö, joka on tullut tänne ruotsista on ja pysyy ruotsalaisena.

        Niin minunkin mielestäni.
        Jag delar Dojle1974:as åsikt.


    • fennomaani

      .. er till situation, att man inte tycker att tala svenska i Finland i almänhet, svenskan ska förlora sin strid mot finskan i Finland och att vi kommer att se tid när svenska språket är frivillig i finska skolor.

      • invandrare

        Miten voidaan suomeen muuttavilta vaatia kielen ja kulttuurin opettelemista, jos toisille on annettu siihen 700 vuotta aikaa ?

        Eikö tämä ole suuri miinus koululaitoksessa, ja kuka siitä kantaa vastuun.


      • Stig
        invandrare kirjoitti:

        Miten voidaan suomeen muuttavilta vaatia kielen ja kulttuurin opettelemista, jos toisille on annettu siihen 700 vuotta aikaa ?

        Eikö tämä ole suuri miinus koululaitoksessa, ja kuka siitä kantaa vastuun.

        Mitäköhän tämä tarkoittaa?

        Eikös Suomi ollut osa Venäjää ennen itseäistymistä.

        Suomalaisille ei ANNETTU mahdollisuutta opetella Ruotsia. Ruotsalaiset sortivat Suomenkielisiä, koululaitos tuli myös suomenkielisille vasta Venäjän vallan aikana.

        Ei Ruotsi enää ole suurvalta ja ruotsia ei ymmärretä pohjoismaiden ulkopuolella.
        Kieltenopiskelussa kannattaa panostaa Englantiin, Saksaan, Ranskaan. Nillä pärjää hieman kauempanakin.


      • kivenpyörittäjä
        Stig kirjoitti:

        Mitäköhän tämä tarkoittaa?

        Eikös Suomi ollut osa Venäjää ennen itseäistymistä.

        Suomalaisille ei ANNETTU mahdollisuutta opetella Ruotsia. Ruotsalaiset sortivat Suomenkielisiä, koululaitos tuli myös suomenkielisille vasta Venäjän vallan aikana.

        Ei Ruotsi enää ole suurvalta ja ruotsia ei ymmärretä pohjoismaiden ulkopuolella.
        Kieltenopiskelussa kannattaa panostaa Englantiin, Saksaan, Ranskaan. Nillä pärjää hieman kauempanakin.

        Onko historiaa kirjoitettu 700 vuotta, liian suppeasti. Onko kirjoitustaito ollut vain paremman väen osuus, ja siten osa on kokonaan jäänyt kirjoittamatta ?


      • Gulliver
        kivenpyörittäjä kirjoitti:

        Onko historiaa kirjoitettu 700 vuotta, liian suppeasti. Onko kirjoitustaito ollut vain paremman väen osuus, ja siten osa on kokonaan jäänyt kirjoittamatta ?

        Historiassa käsitellään asioita vain eri lähtökohdista.

        Ei ole vain yhtä historiiaa, mutta kumpi kahdesta on taas paremmin tunnettua ?


      • hurrijäveln

        en typisk svennefit.. kommentar om högmoral.hurri är alltid en fiende mot finländare och därmed kommer hurris och svennar utrotas från finland och detta med glädje!


    • Tuubaa

      Om du är sveskspråkig finne, varför du har annat kultur!?

      • jörn

        Menar du att det finns bara två olika kulturer i Finland? En svensk och en finsk? Tycker du att savolaxarna, åboborna, helsingforsarna och uleåborgborna har identiska "kulturer". Nå, inte vad jag har upplevt. Kulturen präglas nog av en massa olika faktorer och inte bara av språket. Regionala skillnaderna är stora - som bor du på landet eller i stan. Dessutom präglar individernas bildningsnivå och inkomsterna kulturen minst lika mycket som språket. En svenskatalande alkoholiserad, outbildad arbetslös 50 åring från Gårdsbacka i Helsingfors har nog inte så mycket gemensamt med en lika gammal högtutbildad teknologidirektör från Uleåborg. Språket är bara en faktor bland mången annan....


    • Hurrituppi

      Själv brukar jag använda ordet "Finländare" när jag meddelar min nationella tillhörighet. Ordet "Finne" anspelar ju ändå på en etnisk grupp, precis som ordet "Finlandssvensk. Därför tycker jag att "Finländare" är bättre motsvarighet till "Suomalainen" på svenska..

      • Jaadå

        Ordet Finländare är mycket bättre än Finne även i Sverige, där ordet Finne tyvärr ibland har en negativ laddning.


      • Jaadå
        Jaadå kirjoitti:

        Ordet Finländare är mycket bättre än Finne även i Sverige, där ordet Finne tyvärr ibland har en negativ laddning.

        Ordet Finländare har även den fördelen, att det kan användas av både finsk-som svenskspråkiga finländare och även av samer och romer, utan att man behöver betona sin språk- eller etniska tillhörighet. Precis som det finska ordet Suomalainen, som också är neutralt i språklig mening.


      • ben huur
        Jaadå kirjoitti:

        Ordet Finländare har även den fördelen, att det kan användas av både finsk-som svenskspråkiga finländare och även av samer och romer, utan att man behöver betona sin språk- eller etniska tillhörighet. Precis som det finska ordet Suomalainen, som också är neutralt i språklig mening.

        Samerna och romerna är av annat etniskt ursprung och är därför inte finnar, men nog finska (eller Finlands) medborgare.

        De finska- och svenskatalande finnarna är däremot till största delen av samma etniskt - dvs. finskt - ursprung och är därför finnar.

        Skulle vem som helst som börjar använda i Finland i sin dagliga miljö svenska bli automatiskt "finlandssvensk"?

        Att använda ordet finlandssvensk är ett effektivt medel att försvaga svenska språkets ställning i vårt land.

        Låt oss slutligen avstå från denna ankdamideologi. Snart är det sent.


      • Hurrituppi
        ben huur kirjoitti:

        Samerna och romerna är av annat etniskt ursprung och är därför inte finnar, men nog finska (eller Finlands) medborgare.

        De finska- och svenskatalande finnarna är däremot till största delen av samma etniskt - dvs. finskt - ursprung och är därför finnar.

        Skulle vem som helst som börjar använda i Finland i sin dagliga miljö svenska bli automatiskt "finlandssvensk"?

        Att använda ordet finlandssvensk är ett effektivt medel att försvaga svenska språkets ställning i vårt land.

        Låt oss slutligen avstå från denna ankdamideologi. Snart är det sent.

        men vad är det då för fel i uttrycket "Finländare", som alla finska medborgare skulle kunna använda, utan att göra nån skillnad på etnisk ursprung?


      • ben huur
        Hurrituppi kirjoitti:

        men vad är det då för fel i uttrycket "Finländare", som alla finska medborgare skulle kunna använda, utan att göra nån skillnad på etnisk ursprung?

        Finns det någonting sådant som tyskländarna, estländarna, engländarna, grekländarna osv.? Troligen inte.


      • Hurrituppi
        ben huur kirjoitti:

        Finns det någonting sådant som tyskländarna, estländarna, engländarna, grekländarna osv.? Troligen inte.

        det kan ju vara, utom att den estländska svensspråkiga minoriteten, som fanns där ända fram till andra världskriget, har mig veterligen kallat sig Estländare i vissa sammanhang. I finland har man ju ändå av tradition kallat sig och varandra med olika benämningar. t.ex. brukar dom finskspråkiga kalla oss för "Hurri", som jag inte tar illa upp av, utan ser det mer som ett smeknamn:-D. Som en parentes, kan jag berätta från tiden jag bodde i Sverige och umgicks med finnar, och råkade säga någonting i stil med "vi finnar", då fick jag höra av en av mina finska kamrater att:"Du är ju inte nån riktig finne". Det var ju kul att höra. Tycker du att jag skall kalla mig för finne, även efter den kallduschen?


      • Hmmm..
        ben huur kirjoitti:

        Finns det någonting sådant som tyskländarna, estländarna, engländarna, grekländarna osv.? Troligen inte.

        I många länder finns det olika folkslag, som alla har sina egna benämningar. I belgien finns flamer och valloner t.ex. I tyskland finns t.ex. sorber. I grekland grekalbanier, i england skottar, walesare, irländare osv. Så du är nog ute och cyklar en aning.


      • Huriituppi
        Hmmm.. kirjoitti:

        I många länder finns det olika folkslag, som alla har sina egna benämningar. I belgien finns flamer och valloner t.ex. I tyskland finns t.ex. sorber. I grekland grekalbanier, i england skottar, walesare, irländare osv. Så du är nog ute och cyklar en aning.

        Där finns grekcyprioter och turkcyprioter. Det vore väl bra, om de hittade på ett gemensamt namn åt sig själva. Varför inte cypernländare, hahahaa:-D.


      • rasist
        ben huur kirjoitti:

        Finns det någonting sådant som tyskländarna, estländarna, engländarna, grekländarna osv.? Troligen inte.

        FINLAND är finländare eftersom -land kan man inte kalla -ne eller -nne.är du lite dålig på "språget" dialog men din syfte är helt klart rasistisk.


      • rasist
        ben huur kirjoitti:

        Finns det någonting sådant som tyskländarna, estländarna, engländarna, grekländarna osv.? Troligen inte.

        hei ben huur. jag skulle järna växla några ord med dig angående med detta skrivelse om finnar och andra raser om folk.
        [email protected]


      • Suomijunttilassa syntynyt
        Huriituppi kirjoitti:

        Där finns grekcyprioter och turkcyprioter. Det vore väl bra, om de hittade på ett gemensamt namn åt sig själva. Varför inte cypernländare, hahahaa:-D.

        Det är redan uppfunnet.De kallar sig cyprioter och talar turkiska eller grekiska ELLER både och.
        Ihan som i Suomessa vi är finnar.Toiset puhuu finska toiset svenska.


      • Huriituppi
        Suomijunttilassa syntynyt kirjoitti:

        Det är redan uppfunnet.De kallar sig cyprioter och talar turkiska eller grekiska ELLER både och.
        Ihan som i Suomessa vi är finnar.Toiset puhuu finska toiset svenska.

        Det är väl vi som kallar dom cyprioter, är du säker på att dom själva gör det? Jag tror att Cypern inte ens heter just Cypern, varken på grekiska eller turkiska. Du kanske är finne, själv är jag Finländare och pratar både svenska ja suomea:-)


      • ccr76
        Hurrituppi kirjoitti:

        men vad är det då för fel i uttrycket "Finländare", som alla finska medborgare skulle kunna använda, utan att göra nån skillnad på etnisk ursprung?

        Jag är iallafall en svensktalande finländare.Finne gör att man tänker på akne eller en finne igen.


    • ej rasist

      alla svensktalande folk över hela världen vet att om man kallar finländare för finnar gör sig till en rasist.man kan kolla massa böcker och "bevisa" att saken är historisk men historia har inte ändras bara en gång utan tex. neger och massa annat har gott bort pga. rasism. Ärlig fråga till dig!Varför kallar du finländare för finnar?

    • Zet

      jag e nog av samma åsikt. Allt sku kunna va så enkelt... :)

      • ylpeä turaani ugri

        Voiteitä smörvägar.kutsukaa ruotsinkielisiä muumipeikoiksi,
        Ja suomenkielisiä UGREIKSI


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5105
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3207
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1345
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe