Ei tässä tarvii syksyyn

Nittaminax

asti odotella ettei kissanpentuja löydy, jotka olisi heitteille jätetty ns. "kesäkissoina".

Aivan ihastuttava kissanpentu löytyi meidän taloyhtiön parvekkeen alta ja jota kukaan ei tunnu kaipaavan. On ollut jonkun kodissa koska on sisäsiisti ja muutenkin sosiaalinen.

Ikää on pikkuisen vaikea arvioida, mutta epäilen sen olevan ainakin 3- 4kk vanha.

Vaikka nyt omistaja tulisikin oven taakse, kissaa en luovuta, koska on mennyt jo liian monta päivää ettei ole kiinnostanut omistajaa..

63

257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiskiskinojaappelsii

Voi poikaista poloa, jos joku inhottava ihminen on sen hyljännyt. :((

Löytyisiköhän mistään hylättyjä kesämiehiä?
      Voisin ottaa tuon ukon lisäksi sellaisen karvaisen körilään.
      Taputtelisin ja leuan alta kutkuttelisin.

• Mulle riittää toi oma ukkokultani joka oli kanssa heitteille jätetty ja hyvän lemmikin siitä sain. :))

• fazerinparhaitaon
        Nittaminax kirjoitti:

Mulle riittää toi oma ukkokultani joka oli kanssa heitteille jätetty ja hyvän lemmikin siitä sain. :))

Voisi nukkua käppyrässä minun täkin alla, kuin oma elukkamme aikoinaan.
        Hyrräisi silitettäessä ja taikinoisi.

• Toisen omaa

Voiko löytökissaa pitää omanaan jos omistaja ei ole arvannut tulla juuri sinun oven taakse sen perään kyselemään?

Eikö sinun pitäisi näkyvästi ilmoittaa löytäneesi kissan?

• Tai olisiko omistajan pitänyt ilmoittaa näkyvästi kadottaneensa pennun. Jäi mainitsematta että emokin näkyi olevan joitakin aikoja pihalla, kunnes se katosi.

Jos omistaja jostain kumman syystä saa tietää että pentu on meillä ja vaatii sitä itselleen sillä on kaksi vaihtoehtoa. Joko luovuttaa meille sen kissan vapaaehtoisesti tai käy hakemassa sen eläinsuojeluyhdistykseltä jonne kerron mitä on tapahtunut ja kauanko kissa on meillä ollut ilman että omistaja ei ole siihen katoamiseen reagoinut. Tämä on pieni paikka missä asumme ja jossa kissat noin vain liikkuu vapaana.

• ounou15
        Nittaminax kirjoitti:

Tai olisiko omistajan pitänyt ilmoittaa näkyvästi kadottaneensa pennun. Jäi mainitsematta että emokin näkyi olevan joitakin aikoja pihalla, kunnes se katosi.

Jos omistaja jostain kumman syystä saa tietää että pentu on meillä ja vaatii sitä itselleen sillä on kaksi vaihtoehtoa. Joko luovuttaa meille sen kissan vapaaehtoisesti tai käy hakemassa sen eläinsuojeluyhdistykseltä jonne kerron mitä on tapahtunut ja kauanko kissa on meillä ollut ilman että omistaja ei ole siihen katoamiseen reagoinut. Tämä on pieni paikka missä asumme ja jossa kissat noin vain liikkuu vapaana.

Paljonko katselit, näkyykö katoamisilmoituksia?
        Mistä katsoit, laitahan faktaa, älä valhetta.
        Tasan tarkkaan et lainkaan ja nyt vaadit pentua itsellesi

• ounou15 kirjoitti:

Paljonko katselit, näkyykö katoamisilmoituksia?
        Mistä katsoit, laitahan faktaa, älä valhetta.
        Tasan tarkkaan et lainkaan ja nyt vaadit pentua itsellesi

Oletko vähän pönttö. Uskotko jos sanon että ilmoituksia on käyty läpi lehdissä, kaupoissa ja rappukäytävissä (ainakin oman talon). Mikään laki ei vaadi minulta enenpää.
        Faktaa...hih.....

• faktaa-
        Nittaminax kirjoitti:

Oletko vähän pönttö. Uskotko jos sanon että ilmoituksia on käyty läpi lehdissä, kaupoissa ja rappukäytävissä (ainakin oman talon). Mikään laki ei vaadi minulta enenpää.
        Faktaa...hih.....

Löytöeläimistä on aina ilmoitettava viranomaisille ja löytöeläimet on toimitettava asianmukaisesti löytöeläin kotiin. Muitten omaisuutta ja takana voi olla vahinko tai jopa eläinsuojelurikos.

• faktaa- kirjoitti:

Löytöeläimistä on aina ilmoitettava viranomaisille ja löytöeläimet on toimitettava asianmukaisesti löytöeläin kotiin. Muitten omaisuutta ja takana voi olla vahinko tai jopa eläinsuojelurikos.

Ilmoita rauhassa minä en ilmoita. Näytä faktaa missä niin sanotaan mitä väität, minä en sellasta lakia löytänyt kissoista.

• faktaa-
        Nittaminax kirjoitti:

Ilmoita rauhassa minä en ilmoita. Näytä faktaa missä niin sanotaan mitä väität, minä en sellasta lakia löytänyt kissoista.

Eläinsuojelulain 15§:n mukaan eläimen omistajalla on oikeus saada eläin takaisin hoitokuluja vastaan. Eläimen saa luovuttaa uuteen kotiin vasta, kun se on ollut talteenottopaikassa 15 vuorokautta.

• faktaa- kirjoitti:

Eläinsuojelulain 15§:n mukaan eläimen omistajalla on oikeus saada eläin takaisin hoitokuluja vastaan. Eläimen saa luovuttaa uuteen kotiin vasta, kun se on ollut talteenottopaikassa 15 vuorokautta.

Niin, tuo koskee kuntaa ei yksityistä ihmistä.

• faktaa-
        Nittaminax kirjoitti:

Niin, tuo koskee kuntaa ei yksityistä ihmistä.

Näköjään siinä palstan trolli. Aika lapsellista alkaa inttämään laista, se itse asiassa osoittaa kansalaistottelemattomuutta, samaten kuin kissan varastaminen on yksiselitteisesti rikos.

Eipä ihme, settä suomi 24:ssä ei ole paljoakaan käyttäjiä nykyään, aikanaan tämä oli ihan hyvä keskustelupalsta.

• k/k

Mitenkähän kävis jos koriton kissa lontis pihalle maukumaan, voi olla et se jäiskin meille.
      Hyvä kun pirät kissast huolta.

• Jotkut kisuthan vaihtaakin omasta tahdostaan kotia. Tulevat oven taakse ja jäävät asumaan, ainakin urokset kuulemma tekee näin.

Tämäkin kisu kaipaa hirveesti hellyyttä ja olen tyytyväinen että viihtyy meillä vaikka ennestään on toi vanhaisäntä, 14 vuotias köntys.

• killinkallin
        Nittaminax kirjoitti:

Jotkut kisuthan vaihtaakin omasta tahdostaan kotia. Tulevat oven taakse ja jäävät asumaan, ainakin urokset kuulemma tekee näin.

Tämäkin kisu kaipaa hirveesti hellyyttä ja olen tyytyväinen että viihtyy meillä vaikka ennestään on toi vanhaisäntä, 14 vuotias köntys.

Miten kisulit tulevat toimeen keskenään?
        Ovatko ihan sisäkissoja ja pissivät ja kakkivat astiaan?
        Minkävärisiä hyö ovatteen?

• killinkallin kirjoitti:

Miten kisulit tulevat toimeen keskenään?
        Ovatko ihan sisäkissoja ja pissivät ja kakkivat astiaan?
        Minkävärisiä hyö ovatteen?

Alku oli tietenkin hankalaa, mutta nyt menee hyvin. Ihan on sisäsiisti ja hyvätapainen.
        Puhut monikossa vaikka otin talteen vain yhden. Omastatakaa on vanhempi katti ja molemmat on tabyja, vai miten lie kirjoitetaan. Ihan maatiaisia.

• whyy

Joku alko-nainen kertoi kissansa kadonneen viime kesänä. Ei hän ollut sitä mistään kysellyt, kunhan ihmetteli, MIKSI.

• Sanoisinko että vastuuntunnoton ihminen jos kyselee vain MIKSI. Itseltäni on kaksi kissaa pudonnut parvekkeelta ja joka kerta niitä on etsitty isolla porukalla ilmoitusten kera ja myös löytyneet.

• !!!!!!!!
        Nittaminax kirjoitti:

Sanoisinko että vastuuntunnoton ihminen jos kyselee vain MIKSI. Itseltäni on kaksi kissaa pudonnut parvekkeelta ja joka kerta niitä on etsitty isolla porukalla ilmoitusten kera ja myös löytyneet.

Ilmoitus eläinsuojeluun. Eläinrääkkäystä!
        Kaksi kissaa pudonnut parvekkeelta?
        Sinulla on eläimiä etkä vaivaudu virittämään suojaverkkoa, ettei putoaminen ole mahdollista.
        EI HYVÄ!

• !!!!!!!! kirjoitti:

Ilmoitus eläinsuojeluun. Eläinrääkkäystä!
        Kaksi kissaa pudonnut parvekkeelta?
        Sinulla on eläimiä etkä vaivaudu virittämään suojaverkkoa, ettei putoaminen ole mahdollista.
        EI HYVÄ!

Teeppä se, ilmoitus siis! Vahinkoja tapahtuu paremmissakin piireissä. Mutta miten määrittelisit sen rääkkäyksen? Onkohan sulla mennyt jotkut termit sekaisin?

• ...

Löytökissa.

Mulla järjestyksessä toinen löytökissa. Se eka oli kaupunkilais katti. Aikuinen ja kesy. Joko eksyksissä tai hylätty. Se ite vaan jotenkin muutti meille, kirppujensa kanssa. Hyvä katti, eli vanhaksi ja hoiti hyvin kissanvirkansa.

Tää nykyinen kilppari on kans löytökatti. Kulkukissa pesueineen oli löytynyt jonkun autotallista. Sain tiedon pennuista muuten suoli24 chatista. Hah, muut kyseli kutuseuraa, mä kyselin kissakaveria :D Taitaa olla niitä harvoja kertoja, kun tästä portaalista on ollut kenellekään mitään todellista hyötyä.

Kyllä sun pitäs laittaa ilmoitustaululle lappu löydetystä kissasta. Muuten sä olet niinkuin varas. Ei toisten kissoja saa varastaa, jos jossain sattuu näkemään. Meinaatko seuraavaksi alkaa "löytämään" hylättyjä rotukoiriako?

=DW=

• paras asunto koskaan

Elähän nyt, elähän nyt. Minä löysin asunnon tätä kautta monta vuotta sitten.

• Laitoitko itse joka taloon ja rappuun, kauppaan, ravintolaan ilmoituksen löytyneestä kissasta, niin ja lehtiin? Epäilen!

Meinasit että minä teen työt, että kissa löytynyt ja oikeat omistajat vain pyörittelee peukaloitaan, ehei se niin mene.
        Tiedät myöskin ettei tuolla niin vain juokse rotukoiria joita niin vain otetaan kotiin. Lähes kaikki on sirutettu ja vaikeuksiinhan siinä joutuu jos tarvii lekuriin mennä.

Sille en voi mitään jos sulle tulisi mieleen pölliä jopa koirat.

• ei niin, ei
        Nittaminax kirjoitti:

Laitoitko itse joka taloon ja rappuun, kauppaan, ravintolaan ilmoituksen löytyneestä kissasta, niin ja lehtiin? Epäilen!

Meinasit että minä teen työt, että kissa löytynyt ja oikeat omistajat vain pyörittelee peukaloitaan, ehei se niin mene.
        Tiedät myöskin ettei tuolla niin vain juokse rotukoiria joita niin vain otetaan kotiin. Lähes kaikki on sirutettu ja vaikeuksiinhan siinä joutuu jos tarvii lekuriin mennä.

Ei se niin mene, että sinä tekisit työn.
        Tosiaan, ei koskaan se mene niin.

• ...
        Nittaminax kirjoitti:

Laitoitko itse joka taloon ja rappuun, kauppaan, ravintolaan ilmoituksen löytyneestä kissasta, niin ja lehtiin? Epäilen!

Jep.

Ilmoituksia laitettiin.

Kyseessä oli ulkomaalaistalo ulkomailla, asukkaat vaihtuivat tiheään. Kissi osasi englantia, mutta ei suomea. Sen isäntäväki oli kai lopettanut postinsa ja muuttanut muualle. Katit ottaa ritolat, kun tulee epämieluisia muutoksia elämään. Se katti oli häipynyt himasta ja haeskeli uuden kodin.

Sivumennen mainiten. Mulla tossa kulmilla nyt yks punavalkee katti. Mun mielestä se on Teppo Oskari. Naapurin vanha kolli. Sen kotoväki muutti toiselle paikkakunnalle, katti jäi sitten tänne. villikissaksi. Mä soitin juu kaverille ja se kertoi, että kissa on häipynyt. Mutta miteäs sille teet, se asustelee tossa kulmilla puistossa, sitä näkee harvoin. Sitten kun pakkaset tulee, se delaa. Se ei tule luokse, mutta tuntee nimensä. Kissat nyt on sellasia.

Meillä muuten sattui aioja sitten yks kattijuttu. Lyhyesti, meillä meni talo- rakennettiin uusi tilalle. Siinä vaiheessa akkakissa katosi. Se kävi täsmälleen kerran uudessa talossa katastelemassa paikat. Se oli hyvä kissa, oltiin kavereita. Mutta sinne se meni jonnekin naapurin puolelle, vaikka mä konttasin sen perässä ja koitin houkutella kotio.

Sun kaltasilta kissavarkailta pitää ottaa eläintepito oikeudet pois. Ei vähäisintäkään vastuuta elukoista. Viet sen katin heti löytöeläin kotiin. Se ei ole sun kissa.

=DW=
        =DW=

• ... kirjoitti:

Jep.

Ilmoituksia laitettiin.

Kyseessä oli ulkomaalaistalo ulkomailla, asukkaat vaihtuivat tiheään. Kissi osasi englantia, mutta ei suomea. Sen isäntäväki oli kai lopettanut postinsa ja muuttanut muualle. Katit ottaa ritolat, kun tulee epämieluisia muutoksia elämään. Se katti oli häipynyt himasta ja haeskeli uuden kodin.

Sivumennen mainiten. Mulla tossa kulmilla nyt yks punavalkee katti. Mun mielestä se on Teppo Oskari. Naapurin vanha kolli. Sen kotoväki muutti toiselle paikkakunnalle, katti jäi sitten tänne. villikissaksi. Mä soitin juu kaverille ja se kertoi, että kissa on häipynyt. Mutta miteäs sille teet, se asustelee tossa kulmilla puistossa, sitä näkee harvoin. Sitten kun pakkaset tulee, se delaa. Se ei tule luokse, mutta tuntee nimensä. Kissat nyt on sellasia.

Meillä muuten sattui aioja sitten yks kattijuttu. Lyhyesti, meillä meni talo- rakennettiin uusi tilalle. Siinä vaiheessa akkakissa katosi. Se kävi täsmälleen kerran uudessa talossa katastelemassa paikat. Se oli hyvä kissa, oltiin kavereita. Mutta sinne se meni jonnekin naapurin puolelle, vaikka mä konttasin sen perässä ja koitin houkutella kotio.

Sun kaltasilta kissavarkailta pitää ottaa eläintepito oikeudet pois. Ei vähäisintäkään vastuuta elukoista. Viet sen katin heti löytöeläin kotiin. Se ei ole sun kissa.

=DW=
        =DW=

Ha ha ...vedä käteen..

• Löytöeläintalo on oikee paikka!

Jos kukaan ei sitä sieltä kysele 15vrk:n kuluessa, kissa on sun.
      Muuten mahdollisella omistajalla on eläimeen oikeus koska vaan.

Yleensäkin löytöeläimestä pitää aina löytöeläintaloon ilmottaa.
      Voi ilmottaa netissäkin.

• Tuolla ylempänä jo kerroin että jos omistaja vaatii multa kissaa niin saa hakea hesystä tai luovuttaa sen mulle vapaaehtoisesti. Tuosta luovuttamisesta en ihan ole varma jos sen pennun sinne vien tai ne hakee. Tarkoitan että onko se niin itsestään varmaa sen saaminen.

Olin lukevinani että mikään laki ei vaadi ketään ilmoittaa löytöeläimistä varsinkaan kissoista, no koirat taitaa olla erikseen. Ne kun ovat arvoikaampia ku joku maatiais kissa.

Pitää nyt maanantaina kuitenkin soittaa tarkemmin mikä on tilanne.

• meeriamanda
        Nittaminax kirjoitti:

Tuolla ylempänä jo kerroin että jos omistaja vaatii multa kissaa niin saa hakea hesystä tai luovuttaa sen mulle vapaaehtoisesti. Tuosta luovuttamisesta en ihan ole varma jos sen pennun sinne vien tai ne hakee. Tarkoitan että onko se niin itsestään varmaa sen saaminen.

Olin lukevinani että mikään laki ei vaadi ketään ilmoittaa löytöeläimistä varsinkaan kissoista, no koirat taitaa olla erikseen. Ne kun ovat arvoikaampia ku joku maatiais kissa.

Ihan samoin tekisin minäkin, ilmoittaisin ottaneeni suojiin ja tuntomerkit sinne antaisin, kertoen tilanteen miten sen hoiviisi otit.

Jotenkin kokisin et olisin oikeutetumpi siihen suloiseen pentuun kun näin toimisin.

Eipä se pentu meiltäkään ihaan niin vain muualle lähtisi.

• 16+100
        Nittaminax kirjoitti:

Tuolla ylempänä jo kerroin että jos omistaja vaatii multa kissaa niin saa hakea hesystä tai luovuttaa sen mulle vapaaehtoisesti. Tuosta luovuttamisesta en ihan ole varma jos sen pennun sinne vien tai ne hakee. Tarkoitan että onko se niin itsestään varmaa sen saaminen.

http://www.hesy.fi/elainloytynyt.htm

sama laki, koira kissa tai elehvantti.

• meeriamanda
        16+100 kirjoitti:

http://www.hesy.fi/elainloytynyt.htm

sama laki, koira kissa tai elehvantti.

Vai niin! Lakiahan piisaa, mut heitteille jätetty pysyisi luonani siihen asti kun oikea omistaja löytyisi, ja miksi oli kisunsa heitteille jättänyt selityksin!?

Tuon verran lakia rikkoisin ihan surutta, mulla pysyisi pentu!

• ?

Saako löytöeläinkodista kissan koekäyttöön?

• Joo ja niis on täyrellinen rahat takasin ja toimivuus takuu,ellei se elukka suostu jakamaan pyytteettömästi suosiotaan ja kiintymystä niin ei ku takasin löytötalon koppiin.

• ?
        koti-kiusattu kirjoitti:

Joo ja niis on täyrellinen rahat takasin ja toimivuus takuu,ellei se elukka suostu jakamaan pyytteettömästi suosiotaan ja kiintymystä niin ei ku takasin löytötalon koppiin.

Luuletko, että raskisin viedä takaisin. Kaipa uusi perheenjäsen oppisi meidän vanhojen tavoille?
        Ei enää uskalla ottaa uutta eläintä, kun alkaa olla tekemistä omissa hommissaankin.
        Kissäkin elää jopa 20 vuotiaaksi.
        Ei halua hankkia, mutta jos kissa tulisi ja soittaisi ovikelloa, ja alkaisi asumaan, niin silloin se olisi myös niin tarkoitettu.

Vähän yritin vitsin tynkää, multahan se ei tahdo koskaan onnistua.

• ? kirjoitti:

Luuletko, että raskisin viedä takaisin. Kaipa uusi perheenjäsen oppisi meidän vanhojen tavoille?
        Ei enää uskalla ottaa uutta eläintä, kun alkaa olla tekemistä omissa hommissaankin.
        Kissäkin elää jopa 20 vuotiaaksi.
        Ei halua hankkia, mutta jos kissa tulisi ja soittaisi ovikelloa, ja alkaisi asumaan, niin silloin se olisi myös niin tarkoitettu.

Vähän yritin vitsin tynkää, multahan se ei tahdo koskaan onnistua.

Itte taistelen vastaan etten ottais mitään eläintä ja siks kirjotin pikkasen ikävästi,ei ollu hyvä kirjotus,anteeks.

• mimmimummi
        koti-kiusattu kirjoitti:

Itte taistelen vastaan etten ottais mitään eläintä ja siks kirjotin pikkasen ikävästi,ei ollu hyvä kirjotus,anteeks.

Minulla sama juttu , taistelen aika ajoin vastaan etten ottaisi mitään eläintä. Poika on allerginen kissoille, tosi harvoin käy, mutta sanoi joskus että häntä näkyy sitten vielä vähemmin.

• ?
        koti-kiusattu kirjoitti:

Jeps, eipä hätiä mitiä. Kyllä uskon, että sinulle ja minulle eläimen hyvinvointi on tärkeää, eikä eläin ole mikään pehmolelu, vaan tarvitsee paljon huolenpitämistä ja rakkautta, jota haluaisi sille jakaa.
        Mutta kun realistina ajattelee huomispäivääkin.

• koti-kiusattu kirjoitti:

Joo ja niis on täyrellinen rahat takasin ja toimivuus takuu,ellei se elukka suostu jakamaan pyytteettömästi suosiotaan ja kiintymystä niin ei ku takasin löytötalon koppiin.

No voi hemmetti! En taatusti anna kissaa tollaseen paikkaan. Jotenkin tuntuu et taisit naljailla tai silleen edelliselle kirjoittajalle.

Miks taistelet sitä vastaan,että lemmikin ottaisit.Ota,ota.
        Mut ota koira :) Ei vaiska,vaiks kissa,mut joku kummiski.
        Tosiaanki pyyteetönt välittämist saat lemmikilt,ku lemmikilt.Noh,akvaariokaloist ei sentäs,mut katilt tai koiralt ! Mää suasittelen lämpimästi.Siis,jos vaimoki tahtoo.

• mamma-vaa kirjoitti:

Miks taistelet sitä vastaan,että lemmikin ottaisit.Ota,ota.
        Mut ota koira :) Ei vaiska,vaiks kissa,mut joku kummiski.
        Tosiaanki pyyteetönt välittämist saat lemmikilt,ku lemmikilt.Noh,akvaariokaloist ei sentäs,mut katilt tai koiralt ! Mää suasittelen lämpimästi.Siis,jos vaimoki tahtoo.

Voi ystävä kallis kun se onkin vaimo joka ottas mieluimmin sen elukan ja mä hannaan vastaan.
        Sellast ruskeeta koiraa meil on ennusteltu,kovast laita hanttiin sitä vastuuta kun en haluis enää kenestäkään ottaa.
        Toisaalt niit nappisilmii on kiva katella ehtoisin.

Voi ystävä kallis kun se onkin vaimo joka ottas mieluimmin sen elukan ja mä hannaan vastaan.
        Sellast ruskeeta koiraa meil on ennusteltu,kovast laita hanttiin sitä vastuuta kun en haluis enää kenestäkään ottaa.
        Toisaalt niit nappisilmii on kiva katella ehtoisin.

Voi sunt....
        anna häne ottaa koira,siis yhres jos assiaa pohritte,ni just parast.
        Siit tulis teil kiva yhristävä juttu....Koira sais hyvän korin ja kivan pesänki taatusti.
        Värin mittää välii ol,kunha on hyvä luantone.Älkkä ihan kissan kokost ottako,eikä vasikanka.Simmone koiran kokkone on hyvä.Jaksais tehrä sun kans pitkii pyärälenkei ja makkais kintuis....molempie vuaron perää.Suasittelen lämpimästi.
        Koira ossaa kuunnella.....

Lopeta heti se vastaan hannaamine.An ny periks vaa.Koirast on iso ilo !

• mimmimummi

Eikös ne löytöeläinkodit jo pullistele eläimiä, onhan se nyt hieno asia että joku ottaa eläimen hoitoonsa, ja vielä rakastaa sitä niin ettei luopuisi.

• Valitettevasti pullistelee, mut on olemassa eläinsuojelulaki, joka velvottaa ilmottamaan löytöeläimestä.

Nitta sanoo, että kisu sisäsiisti ja ihmisiin tottunut, eli tod.näk. on jonkun kissa.

• *minttupuu*
        minttupuu kirjoitti:

Valitettevasti pullistelee, mut on olemassa eläinsuojelulaki, joka velvottaa ilmottamaan löytöeläimestä.

Nitta sanoo, että kisu sisäsiisti ja ihmisiin tottunut, eli tod.näk. on jonkun kissa.

Siis tietty on eläinsuojelulaki, mut piti laittaa löytöeläinlaki, joka on vielä erikseen.

• minttupuu kirjoitti:

Valitettevasti pullistelee, mut on olemassa eläinsuojelulaki, joka velvottaa ilmottamaan löytöeläimestä.

En minä nyt kyllä sellasta lakia löytänyt missä puhutaan velvollisuudesta.

• Mulla on kolmas löytökissa....

• Mulla eka, aikasemmat olen hankkinut muuten. :))

• Pirre*

Voi ihme, joskus toivon että tuollainen räpelö käveleisi meijjänkin parvekkeen viereen, - ihan pakkohan se oisi adoptoida omaksi..:)

Hyvän teon teit kun korjasit ressukan surman suusta, oisi jäänyt kummiskin autojen alle tai kettuketku syöny pienen..

• Maumaumau

Ei toisten kissoja saa varastaa. Välittömästi löytöeläinkotiin, jos omistaja ei selviä muuten. Kissoilla pieni reviiri, ei se kaukaa ole sinne ilmestynyt, todennäköisimmin samasa vuokrakolhoosista.

• Emonhan olin nähnyt jo melkein viikkoa aikasemmin, mutta en arvannut että siellä parvekkeen alla olisi pentukin. Toi parvekkeenalushan on vielä sellanen missä säilytetään taloyhtiön grillipuut.
        Mua pelottikin se että jos se pentu jää auton alle tai jotain, kun tää on aika vilkas risteys.

• Maumaumau kirjoitti:

Ei toisten kissoja saa varastaa. Välittömästi löytöeläinkotiin, jos omistaja ei selviä muuten. Kissoilla pieni reviiri, ei se kaukaa ole sinne ilmestynyt, todennäköisimmin samasa vuokrakolhoosista.

Vai varastaa. Mä kenekään kotoota sitä ole pölliny. Jos mä löydän 20€ kadulta ja pistän taskuuni ilmoittamatta siitä kelleen, niin varastinko minä sen ja keltä?

• demeter
        Nittaminax kirjoitti:

Emonhan olin nähnyt jo melkein viikkoa aikasemmin, mutta en arvannut että siellä parvekkeen alla olisi pentukin. Toi parvekkeenalushan on vielä sellanen missä säilytetään taloyhtiön grillipuut.
        Mua pelottikin se että jos se pentu jää auton alle tai jotain, kun tää on aika vilkas risteys.

Ketjussa on tiukin sanakäänteinen vedottu eläinsuojelulakiin. Ketähän sen lain on tarkoitus suojella, eläintä vai isännän omistusoikeutta ?

Kyllä minusta kuvatussa tapauksessa suojelu on sitä, että ottaa kissan talteen ja katsoo kysyykö joku sen perään. Talteen ottajalta ei minusta pidä vaatia mitään muuta.
        Meille tuli kymmentä kunta vuotta sitten kissa, joka vain asettui taloksi. Ilmoitin siitä kaupan ilmoitustaululla, mutta kukaan ei tuntunut sitä kaipaavan. Jos minulta olisi vaadittu jonkun lain mukaisia toimia, olisin saattanut jättää kissan oman onnensa nojaan, vaikka eläinrakas olenkin.
        Mitäs muuten järjestyslaki sanoo tästä ? Ymmärtääkseni lemmikkiä ei saa jättää ulos ilman valvontaa. Että taitaa se kissan omistaja olla suurempi "rikollinen".

Takavuosina "laki" - taisi kyllä olla villin lännen laki - oli sellainen, että jos vieras kissa tuli omalle tontille, sen sai vaikka ampua. Tällaistakin sattui.

• demeter kirjoitti:

Ketjussa on tiukin sanakäänteinen vedottu eläinsuojelulakiin. Ketähän sen lain on tarkoitus suojella, eläintä vai isännän omistusoikeutta ?

Kyllä minusta kuvatussa tapauksessa suojelu on sitä, että ottaa kissan talteen ja katsoo kysyykö joku sen perään. Talteen ottajalta ei minusta pidä vaatia mitään muuta.
        Meille tuli kymmentä kunta vuotta sitten kissa, joka vain asettui taloksi. Ilmoitin siitä kaupan ilmoitustaululla, mutta kukaan ei tuntunut sitä kaipaavan. Jos minulta olisi vaadittu jonkun lain mukaisia toimia, olisin saattanut jättää kissan oman onnensa nojaan, vaikka eläinrakas olenkin.
        Mitäs muuten järjestyslaki sanoo tästä ? Ymmärtääkseni lemmikkiä ei saa jättää ulos ilman valvontaa. Että taitaa se kissan omistaja olla suurempi "rikollinen".

Takavuosina "laki" - taisi kyllä olla villin lännen laki - oli sellainen, että jos vieras kissa tuli omalle tontille, sen sai vaikka ampua. Tällaistakin sattui.

Muistaakseni järjestyslaki sanoo tai oliko se metsästyslaki, että kaikki eläimet on keväällä pesimäkaudella pidettävä kiinni syksyyn asti, pois suljettuna oma piha piiri, mutta silloinkin irrallaan olevasta eläimestä on pidettävä huolta.

Sitten löytyy tietenkin talon omia järjestyssääntöjä.

Yritin nyt kuitenkin toimia oikein ja omatuntoni mukaan. Kiitos sinulle viestistä joka valoi minulle uskoa että oikeutta voi olla eläimillekkin ilman jotain byrokratiaa.. :))

• faktaa-
        Nittaminax kirjoitti:

Vai varastaa. Mä kenekään kotoota sitä ole pölliny. Jos mä löydän 20€ kadulta ja pistän taskuuni ilmoittamatta siitä kelleen, niin varastinko minä sen ja keltä?

Kehno vertaus. Laissa sanotaan, että vähäarvoisen löydön voi löytäjä pitää. Kosee rahallista arvoa. Suomessa näköjään varastellaan kissoja, amerikassa varastellaan lapsia ja kehitysmaissa ihmisten elimiä. Eikat se voi olla varkaus, jos jas löytää lapsen kaupan edestä, eihän sillä ole rahallista arvoa.

Taidat olla yksinkertaisesti täydellinen ääliö, joka kuvittelee olevansa kovinkin nokkela, jankuttaessaan typeryyksiä vakavasta asiasta, omasta rikollisesta luonteestaan. Muka puolustellen. Hyhyhyh.

Taidanpa siirtyä takaisin asiallisille keskustelupalstoille. Täällä ilmeisimmin vain lapsentasolle jääneitä ja sivistymättömiä riidanhaastajia.

• faktaa- kirjoitti:

Kehno vertaus. Laissa sanotaan, että vähäarvoisen löydön voi löytäjä pitää. Kosee rahallista arvoa. Suomessa näköjään varastellaan kissoja, amerikassa varastellaan lapsia ja kehitysmaissa ihmisten elimiä. Eikat se voi olla varkaus, jos jas löytää lapsen kaupan edestä, eihän sillä ole rahallista arvoa.

Taidat olla yksinkertaisesti täydellinen ääliö, joka kuvittelee olevansa kovinkin nokkela, jankuttaessaan typeryyksiä vakavasta asiasta, omasta rikollisesta luonteestaan. Muka puolustellen. Hyhyhyh.

Taidanpa siirtyä takaisin asiallisille keskustelupalstoille. Täällä ilmeisimmin vain lapsentasolle jääneitä ja sivistymättömiä riidanhaastajia.

"faktaa-"

Ei Nittaminax ainoa ole.
        Mutta aina on ihmiselle hyväksi löytää vertaisensa.
        Netissä siihen on mahtavia mahdollisuuksia.
        Toivotan sinulle onnea ja menestystä.
        H.

• faktaa-
        demeter kirjoitti:

Löytöeläimen löytäjän on ehdottomasti otettava yhteyttä viranomaisiin, eikä varastella toisten kotieläimiä. Näin sanoo laki. Hylätty tai eksyksissä oleva eläin voi olla vakavasti sairas tai kantaa tarttuvia tauteja, lisäksi omistaja todellakin on eläimen omistaja. Marjastaa saa melko vapaasti, metsästäminen ja eläinten pyytäminen onkin sitten luvanvaraista. Muitten kotieläimiä ei saa keräillä "talteen" yhtään mistään.

Joku nimimerkki X on sitten varastanut jonkun pikkulapsen lemmikkikissan ja vielä kehuu teollaan nettipalstoilla. Joltain lapselta ja perheeltä viety lemmikki ja lemmikki menettänyt perheensä. Hyi.

Aivan ihmeellisiä käsityksiä ihmisillä itsestään selvistä asioista.

• Väliaika tietoja. Koska minua jopa varkaaksi sanottiin, niin soitin hesyyn josta sain viikin löytöeläntalon numeron, mutta kohta luovutan. Olen soittanut sinne toistakymmentä kertaa ja aina se on joko varattu tai henkilö puhuu toista puhelua ja tiedote vain pyörii.
      Jos tämä on näin vaikeaa niin olkoon.

• Ota kuva siitä kissasta ja lähetä se sinne löytöeläintaloon, sä voit kyllä pitää sen kissan kotonas, riittää että ilmotat siitä.

• Pääsin vihdoin illalla läpi sinne paikkaan ja todellakin, mun ei tarvii viedä sitä mihinkään, pelkkä ilmoitus riitti. Tosin jos omistaja löytyy vaikka puolenvuoden päästä niin mun on se silloin luovutettava, mutta myöskin omistajan on todistettava että kissa on hänen.

• Kovasti ihmettelen sen löytöeläntalon ilmoituksia kadottaneden kissojen omistajille. Sain neljä puhelua joissa kaikki tiedot oli heille annettu väärin, sukupuolesta väritykseen ja ikään saakka ja jopa kuinka kaukaa heidän kissansa oli kadonnut ja tämä löytynyt.

Antoivat turhia toiveita näille kissansa kadottaneiden omistajille. Itku meinasi päästä kun eräskin vanhempi nainen soitti ja oli hyvin toiveikas että nyt oli katti löytynyt, mutta ei nyt onnistanut. :(

Oikeasta omistajasta ei ole kuulunut mitään.

• demeter

Noin siinä sitten käy, kun toimii "lain kirjaimen" mukaan. Enempi harmia tulee monelle. Ja vaivaa sinulle, nitta. Eikö "lain hengen" mukaista ole se, että eläimellä on nyt hyvä koti, siitä pidetään huolta ?
        Omistaja jätti sen valvomatta ja sillä oli omat seurauksensa, jotka eläimen kannalta johtivat hyvään tulokseen. Eli hyvinhän tuossa kävi, mielestäni.

• demeter kirjoitti:

Noin siinä sitten käy, kun toimii "lain kirjaimen" mukaan. Enempi harmia tulee monelle. Ja vaivaa sinulle, nitta. Eikö "lain hengen" mukaista ole se, että eläimellä on nyt hyvä koti, siitä pidetään huolta ?
        Omistaja jätti sen valvomatta ja sillä oli omat seurauksensa, jotka eläimen kannalta johtivat hyvään tulokseen. Eli hyvinhän tuossa kävi, mielestäni.

Kiitos demeter ja muutkin. Ei tämä hyvältä tunnu ja seuraavan kerran olen viisaampi jos eteen tulee.
        Katti saa todellakin hyvän kodin ja kohta kiikutan sen omalla kustannuksella lekuriin rokotuksia ja muita varten, vaikka rahat ovat tiukassa. Aina minä yhden pennun hoidan. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1883
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1786
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      39
      1614
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1218
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      94
      1215
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1178
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      358
      1024
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      879
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      831
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50