Olen pian 60-kymppinen nainen ja haluaisin kokeilla vielä jotain uutta ja "jännittävää". Opiskelut ei enää kiinnosta ja eläkepäiviä varten voisi vielä hankkia uuden mukavan harrastuksen. Autolla ajaessa olen mielestäni hyvä kuljettaja, mutten ole koskaan kokeillut moottoripyörää.
Jos ikää ei ole liiaksi, mitenkähän tässä kannattaisi edetä?
Olisin kiitollinen asiantuntijoiden neuvoista!!
Mukavaa kesän jatkoa kaikille motoristeille ja muillekin!
Minkä ikäisenä nainen voi vielä aloittaa moottoripyöräilyn?
39
1328
Vastaukset
- kokeile.
Moottoripyörää ei voi verrata autoon, kokeile ensin pyöritellä jonkun tutun mopoa jossakin suljetulla alueella, jos menet suoraan pamauttamaan lähimpään puskaan, on ehkä syytä jättää haaveet. Kaikki riippuu sinun henkilökohtaisista ominaisuuksista, käytännön oppimiskyvystä ja muusta, ei kaikki moottoripyörät ole järin vaikeita ajettavia.
- ikäloppu?
Kiitti "järkevästä" viestistä! Vähän samaa on itsekin tullut ajateltua. Vaikka hinku on nyt kova. Ajattelin, jos kävisin koulussa harjottelemass ja kokeilemassa tässä syksyn aikana? Kait ne siellä osaisisi jotain sanoa? Moororipyöräksi rekisteröitävää skootteriakin olen ajatellut.
Tuntuu vaan sellaselta asialta ettei saa mielestään ennenkö kokeilee!!! - tässä tapauksessa
Suosittelen 125-250cc Scootteria, ei vaihteita ja niissä on tehoakin riittävästi.
- 78ue56
No itse olen pian kuuskymppinen miesmotoristi ja tässä mielipiteeni asiasta:
Hanki joku muu harrastus.
Perusteluni on se, että motorinen oppiminen on tässä iässä hidasta. Luultavasti sen vuoksi et tunne koskaan itseäsi aivan varmaksi prätkän satulassa ja nautinto jää puolitiehen. Eikä kannata ylenkatsoa sitäkään tosiseikkaa, että on kahdenlaisia motoristeja -- niitä jotka ovat kaatuneet ja niitä, jotka tulevat kaatumaan.
Jonkinlainen loukkaantuminen on siten melkein odotettavissa.
Jos kuitenkin toimit vastoin neuvoani ja hankit prätkän, niin tervetuloa vaan porukoihin!- vanhat kaverit tapaa
Olen erimieltä tuosta,että naiselle ei tuonikäisenä aloitus sovi,ystäväni osti 66 vuotiaana viragon 535 ja hänen miehensä BMW:800 kuutioisen pyörän,kumpikaan ei koskaan olleet ajaneet,mutta jo tänä kesänä,joka on kylmin aikoihin,niin kilsoja on molemmille tullut jo yli 4000 km;ä, kumpikaan ei ole kaatunut ja varusteet jos on hyvät,niin siitä nauttii sateellakin,kun vetää sadehaalirin ylleen,niin pysyy ihan kuivana ja se jopa lämmittää mukavasti,Kouvolassa tapasin myös naisen,jolla oli ikää yli 60 vuoden ja hän oli saanut perintönä pyörän edesmenneeltä mieheltään,kolmisenvuotta hän katseli sitä tallissa ja muisteli heidän yhteisiä matkojaan,kunnes eräänä päivänä otti pyörän esille tallin perältä,osti uuden akun siihen ja niin se hörähtikin heti käyntiin,siinä pihateillä hän opetteli lähdön alkeet ja enstisenä kyytiläisenä tiesi,että missä mikin katkaisija sijaitsee ja miten ne toimii ja hyvin oli alkuun nainen päässyt,siellä japsistarojen treffeillä juteltiin ja hän kertoi,että ei olisi koskaan uskonut,että ajaminen sujuisi häneltäkin ja kertaakaan ei ollut kaatumisia tullut,vauhdissahan pyörää ei juurikaan nurin saa,mutta kun malttaa opetella lähtemisen ja pysähtymisen,niin hyvä siitä tulee,ei muuta kuin tervetuloa takaisin joukkoomme ajelemaan,vaikka aika jätti miehesi,mutta perintönä jäi sinulle tuo komea pyöräsi,ajele edelleen yhtä varovasti,niin hyvin se menee,kontiossa taas tapaamme,siihen asti ajele varovasti.T.Telttanaapurisi:)
- ikäloppu?
vanhat kaverit tapaa kirjoitti:
Olen erimieltä tuosta,että naiselle ei tuonikäisenä aloitus sovi,ystäväni osti 66 vuotiaana viragon 535 ja hänen miehensä BMW:800 kuutioisen pyörän,kumpikaan ei koskaan olleet ajaneet,mutta jo tänä kesänä,joka on kylmin aikoihin,niin kilsoja on molemmille tullut jo yli 4000 km;ä, kumpikaan ei ole kaatunut ja varusteet jos on hyvät,niin siitä nauttii sateellakin,kun vetää sadehaalirin ylleen,niin pysyy ihan kuivana ja se jopa lämmittää mukavasti,Kouvolassa tapasin myös naisen,jolla oli ikää yli 60 vuoden ja hän oli saanut perintönä pyörän edesmenneeltä mieheltään,kolmisenvuotta hän katseli sitä tallissa ja muisteli heidän yhteisiä matkojaan,kunnes eräänä päivänä otti pyörän esille tallin perältä,osti uuden akun siihen ja niin se hörähtikin heti käyntiin,siinä pihateillä hän opetteli lähdön alkeet ja enstisenä kyytiläisenä tiesi,että missä mikin katkaisija sijaitsee ja miten ne toimii ja hyvin oli alkuun nainen päässyt,siellä japsistarojen treffeillä juteltiin ja hän kertoi,että ei olisi koskaan uskonut,että ajaminen sujuisi häneltäkin ja kertaakaan ei ollut kaatumisia tullut,vauhdissahan pyörää ei juurikaan nurin saa,mutta kun malttaa opetella lähtemisen ja pysähtymisen,niin hyvä siitä tulee,ei muuta kuin tervetuloa takaisin joukkoomme ajelemaan,vaikka aika jätti miehesi,mutta perintönä jäi sinulle tuo komea pyöräsi,ajele edelleen yhtä varovasti,niin hyvin se menee,kontiossa taas tapaamme,siihen asti ajele varovasti.T.Telttanaapurisi:)
Hieno kuulla käytännön kokemuksia. Innostun entisestään, vaikka pyrinkin etenemään "vähän" rauhallisesti ja selvittelemään eri vaihtoehtoja ennenkö marssin kauppaan. Tiedän, että päätös on tehty. Onko ajankohta tämä kesä vai ensi kevät on vielä auki.
Mukavaa kesää!
- peukkualas
eipä kannata enää luitaan särkeä , osta täksi kesäksi vaikka scootteri ja kts. miten sillä pärjäät,varmaankin saat ainaskin hyvää harjoitusta tulevaa varten ja ehkä ajohalut silläkin saat tyydytetyks, matkanteko kun ei niin juhlaa 2-pyöräsellä välttämättä ole naisihmiselle varsinkaan.Menee ne luut mäsäks tuollakin mutta luultavasti henki säilyy.
- 55v
Mikä siitä tekee naisihmiselle vähemmän nautittavaa kuin miesihmiselle.
Tai miten se särkee luut?
Olen 55 nainen, eikä moottoripyörä ole vielä kertaakaan särkenyt luitani?
Mutta totta on, että tämä ei ole niin unelmalaji, kuin annetaan ymmärtää, hypetetään.
Kylmää, märkää, väliin puuduttavaa ajoa ja pakko on vielä jaksaa 300 km.
Joskus tietää ajaneensa.
Siksi moni lopettaa ensimmäiseen kesään. Tulee halpoja pyöriä myyntiin. - ikäloppu?
55v kirjoitti:
Mikä siitä tekee naisihmiselle vähemmän nautittavaa kuin miesihmiselle.
Tai miten se särkee luut?
Olen 55 nainen, eikä moottoripyörä ole vielä kertaakaan särkenyt luitani?
Mutta totta on, että tämä ei ole niin unelmalaji, kuin annetaan ymmärtää, hypetetään.
Kylmää, märkää, väliin puuduttavaa ajoa ja pakko on vielä jaksaa 300 km.
Joskus tietää ajaneensa.
Siksi moni lopettaa ensimmäiseen kesään. Tulee halpoja pyöriä myyntiin.Hienoa saada myös naisnäkökulmaa!
Itseni tuntien, pelkään pahoin, että tätä on kokeiltava. Aion kuitenkin edetä rauhallisesti ja yrittää selvittää eri vaihtoehtoja. Ehkä käydä vähän asiantuntijan opissakin. Kaipa siellä sitten sanotaan, onko mahdollisuuksia. Ja ehkä niitä syksyn vähän ajettuja pyöriäkin kannattaa odottaa?? Vai mitä mieltä olet?
Kesän jatkoja!
- mopoiliaa
Vähä joku muu paikka saanu ilmeisesti liikaa vetoa luiden sijasta......
- HH
Kokeilemaan vaan rohkeasti vaikkapa jonkun opastuksella. Kyllä se onnistuu ja kuolla voi sänkyynkin.
- ikäloppu?
Kiitos kannustuksesta!
Ja nyt ei kun nukkumaan ja näkemään mukavia prätkäunia!
Itse en ole asiantuntija,mutta kauan aikaa harrastanut kyseistä lajia.Harrastushan on hieno ja koskaan siihen ei ole liian vanha sitä aloittamaan,itse olen pyörälläni kierrelyt kesäisin eurooppaa ristiin rastiin ja taas 29.06.2012 lähdemme vaimon kanssa matkaan,joten et sinä ole ensinmäinen,etkä viimeinen, joka aloittaa tuon jalon harrastuksen tuossa iässä,kaverini osti ensinmäisen moottoripyöränsä 66 vuotiaana,mutta osti pienen BMW:n 800 kuutioisen matalalla istuimella varustetun pelin,jotta pystyssäpitäminen olisi mahdollisimman helppoa,tehot siitä maahantuojalla pudotettiin tietokoneella ohjelmoimalla 650 kuutioon,niin ei heti karkaa käsistä,mutta kun on hieman saanut ajokokemusta ,niin ei tarvitse heti uusia pyörää,kun vie sen huoltoon ja pyytää heitä laittamaan kaikki tehot päälle,niin sittten on taas 800 kuutiota käytössä ja pyörän käyttäytyminen on taas kuin ajaisi uudella nopeammalla pelillä,koskaan ei ole liian vanha harrastusta aloittamaan,kun katsot että ostat pyörän omien tarpeittesi mukaisesti,etkä muiden,muista kokeilla mahdollisimman erilaisia pyöriä,normaaleja ns.nakuja,customeja,matkapyöriä ja valitse näistä itsellesi se parhaiten sopiva,minkä oletat olevan,kuin sinulle tehty,sen huomaa vasta,kun olet ajanut jonkun satakilometriä,joten muista,kun menet koeajamaan,niin aja moottoriteillä ja mutkateillä,sitten kun löytyy se oikea pyörä,joka sinulle sopii,niin sen tunnet ihan varmasti ajaessasi noita erilaisia teitä,sillä nykyinen pyörävalikoima on niin valtava,että älä kuuntele muita,kuin itseäsi ja jos ajaminen jollakin merkillä sinusta tuntuu paremmalta,kuin muilla ajamillasi merkeillä,niin se on sitten se sinun pyöräsi,koskaan älä osta samanlaista kuin kaverisi sinulle kehuu,ainakaan ajamatta sellaisella yksin aluksi sen 100-200 kilometriä,vähemmillä ajoilla et saa tuntumaa pyörään ja eihän niitä viitsi joka vuosi vaihdella,aluksi osta edullinen käytetty luotettavalta myyjältä/liikkeeltä ja vaihda se sitten,jos harrastus tuntuu mukavalta,niin parempaan ja isompaan ajan kanssa.Itse olen ajanut vuodesta 1974 alkaen ja harrastushan alkaa olla vasta nyt eläkeikäisenä parhaimmillaan,kun voi lähteä silloin kuin huvittaa valloittamaan uusia kauniita maalaisteitä,esimerkiksi Hollanti on varsin kaunis paikka ajaa kekellä tulppaanimerta,joka aukeaa tien varsien molemmille puolin,tosin suomestakin löytyy saariston rengastie,joka pitää jokaisen motoristin ainakin kerran ajaa läpi,sillä on se niin kaunis kierros,että.Hyvää kesää ja onnea hankintaasi.ps,jokaisen mielestä se oma merkki on se paras,siksi etsi itse itsellesi se oikea merkki kokeilemalla mahdollisimman erimerkkisiä pyöriä ja miä sopii käsiisi parhaiten,miin osta semmoinen ja käytetty ja pyydä takuuta siihen,jos on rehellinen liike joka sen sinulle myy,niin yleensä jonkinmoisen takuunkin saat,sillä silloin he tietää,että haet sen seuraavanki ja tas seuraavan pyörän heiltä.Aloita pienestä ja siirry kokemustesi mukaan isompaan,hyviä ja nautinnollisia kilsoja sinulle,sillä ikää harrastushan ei katso,itsestäsi se kiinni on,muiden mielipiteet jätä pois kokonaan.
- ikäloppu?
Kiitos mahtavasta viestistä!
Lähden tästä maille loppuviikoksi sulattelemaan ja suunnittelemaan.
Hienoa reissua teille! - Harley-Dyna
Jos perusterveys on hyvä, eikun pyörän päälle.
Nykypyörät on yleensä tosi hyvin balanssissa ja helppoja ja kevyitä käsitellä.
Raskaan pyörän paikallaan käsittely ja siirtely voi olla haasteellista. Salilta ja jalkaprässistä saa nopeasti lisää paukkuja kinttuihin.
Sitten kannattaa hankkiutua ajokurssille ja opetella pyörän vastaohjaus ja agressiivinen täyssjarrutus. Sekä muistaa kunnioittaa suuria tehoja ja varoa vauhtisokeutta ennen kaarretta. Riittävästi kun harjoittelee ajotekniikka, niin voi paremmin keskittyä liikenteen ennakoivaan seuraamiseen.
Ja nämä asiat eivät ole sukupuolisidonnaisia.
- motoristi
JOS A korti on ,,mikä ettei jos fysikka edelleen hyvä
Suositlen kuitenkin esim,,,250 ccc skootterin hankkimista,,,,,,helpompi käsitellä- motoristi11
hittolainen,,,kirjaimet katoavat mutta
JOS A kortti on ,,mikä ettei jos fysiikka edelleen hyvä
Suosittelen kuitenkin esim,,,250 ccc skootterin hankkimista,,,,,,helpompi käsitellä
naisihmiselle, ja enemmän tavaratilaa....on kuitenkin teknisesti moottoripyörä !!! - Maikki
motoristi11 kirjoitti:
hittolainen,,,kirjaimet katoavat mutta
JOS A kortti on ,,mikä ettei jos fysiikka edelleen hyvä
Suosittelen kuitenkin esim,,,250 ccc skootterin hankkimista,,,,,,helpompi käsitellä
naisihmiselle, ja enemmän tavaratilaa....on kuitenkin teknisesti moottoripyörä !!!Alkuperäiselle kirjoittajalle:
Aloitin itse moottoripyöräilyn viime kesänä mieheni opastuksella kevytmoottoripyörällä (pohjalla vanha AB-kortti) ja nyt on toinen kausi menossa. Hyvin on sujunut, mutta aloitinkin maltilla ja tutustuin myös moottoripyöräaiheiseen kirjallisuuteen. Suosittelen Ajo hanskassa-opasta (saa ladattua netistä) ja ihan kirjastosta voi lainata Autokoulun moottoripyöräkirjan. Ne auttavat, kun aloittaa lähes nollasta tutustumisen moottoripyöräilyyn. Myös moottoripyora.org -sivustosta saa asiallisia neuvoja.
Ei moottoripyöräily ole niin vaikeaa, mutta tietty kunnioitus pyörää kohtaan, varoivaisuus liikenteessä ja omat rajat/rajallisuuden täytyy muistaa, kunhan sinne asti pääset. Oma äitini ajoi autokortin ja osti auton vasta 60 täytettyään ja on siitä joka päivä onnellinen. Toivottavasti sinunkin haaveesi täyttää toiveesi.
Älä lannistu, jos välillä tulee epäonnistumisia ja ne kaatumisetkin tapahtuvat yleensä paikaltaan, jolloin selviää mustelmilla ja mahdollisilla pienillä pyörän korjauksilla. Niitä sattuu niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin ajajille.
Mukavaa kesää kaikille motoristeille! - ikäloppu?
Maikki kirjoitti:
Alkuperäiselle kirjoittajalle:
Aloitin itse moottoripyöräilyn viime kesänä mieheni opastuksella kevytmoottoripyörällä (pohjalla vanha AB-kortti) ja nyt on toinen kausi menossa. Hyvin on sujunut, mutta aloitinkin maltilla ja tutustuin myös moottoripyöräaiheiseen kirjallisuuteen. Suosittelen Ajo hanskassa-opasta (saa ladattua netistä) ja ihan kirjastosta voi lainata Autokoulun moottoripyöräkirjan. Ne auttavat, kun aloittaa lähes nollasta tutustumisen moottoripyöräilyyn. Myös moottoripyora.org -sivustosta saa asiallisia neuvoja.
Ei moottoripyöräily ole niin vaikeaa, mutta tietty kunnioitus pyörää kohtaan, varoivaisuus liikenteessä ja omat rajat/rajallisuuden täytyy muistaa, kunhan sinne asti pääset. Oma äitini ajoi autokortin ja osti auton vasta 60 täytettyään ja on siitä joka päivä onnellinen. Toivottavasti sinunkin haaveesi täyttää toiveesi.
Älä lannistu, jos välillä tulee epäonnistumisia ja ne kaatumisetkin tapahtuvat yleensä paikaltaan, jolloin selviää mustelmilla ja mahdollisilla pienillä pyörän korjauksilla. Niitä sattuu niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin ajajille.
Mukavaa kesää kaikille motoristeille!Kiitos vastauksesta. Hienoa kuulla naisnäkökulmaa. Olenkin tässä ihmetellyt, että ollaanko me naiset niin heikkoja ja surkeita, ettei moottoripyörä pysy käsissä vaikkan fysiikka pitäisi olla aika ok? Pikku hiljaa varmaan aloitellaan (se pyöräpäätöshän on jo tehty), Ajo-- opetusta toki tarviin ja se on seuraava asia, mitä pitää järjestää.
Hyvää kesän jatkoa!
Palaillaan! - ikäloppu?
motoristi11 kirjoitti:
hittolainen,,,kirjaimet katoavat mutta
JOS A kortti on ,,mikä ettei jos fysiikka edelleen hyvä
Suosittelen kuitenkin esim,,,250 ccc skootterin hankkimista,,,,,,helpompi käsitellä
naisihmiselle, ja enemmän tavaratilaa....on kuitenkin teknisesti moottoripyörä !!!Hienoa kun saa eri vaihtoehtomahdollisuuksia, tällänen tietämätön uuvatti. Ja varmaan hyvä ehdottamasi vaihtoehto!
Mietitään.
Hyviä kilometrejä!
Oletkin jo saanut, asiallisia(kin)DD, vasttauksia.
Helpoin ratkaisu on käydä ajokoulussa kokeilemassa, jos ei ole
jotain, tuttua joka osaa OPETTAA...
Ja iällähän ei ole suurtakaan merkitystä, ainakaan huonompaan suuntaan.
Tervetuloa vain hienon harrastuksen pariin- ikäloppu?
Kiitos opastuksesta, jota hainkin. Itse asiassa nämä jutut on ihan uusia itselleenikin,, siis nämä nettijutut! Olen saanut paljon hyviä neuvoja ja varmaan toteutan ohjeesi ajokoulusta. mutta varmaan myös toteutan unelmani pyörän hankkimisesta, meni se sitten syteen tai saveen.
Kiitos kannustuksesta, nyt olen huomannut, kuinka hienoa porukkaa olette!
Mukavia kesäkilometrejä!
Nyt on todella hyvä aihe ja mielelläni heitän omat kommentit peliin, kun samaa tapahtuu omassa perhepiirissä. Itsellä ikää 52v ja oman pyöräkokemuksen aloitin vasta 4v sitten. Kipinä lähti kevariskootterin ajosta > 2-pyörä kokemusta ei ollut kun junnuna joskus kavereiden piikeillä kokeillen. Draqstar 650 hommasin ja opettelu alkoi. Oppirahat tulikin sitten jo 1. kesänä maksettua = kaatuminen 2 päällä kapealla tiellä U-käännöstä tehdessä. Mutta kesä kesältä hommasta Nauttii aina vain enemmän !
Kauniimpi osapuoli toteutti oman unelmansa 2kk sitten > hyppäsi tuon em. pyörän sarviin ja aloitti uutteran opettelun > ei ikinä mpllä ajanut aiemmin ( ikä 50v ).
On tosi yksilöllistä kuinka hyvin - nopeasti yms. asian omaksuu ?! Tärkeintä on olla rehellinen Itselleen > tuntuuko oikeasti hyvältä? Onko turvallista ?
Alku aina hankala ja suurimmat ongelmat & paineet tulevatkin liikennevaloissa > pääsenkö eteenpäin, ei painetta, hyvä fiilis = siis harjoittelua, harjoittelua. Kiitos ja Onnen tunne tulee sitten mutkateillä haistaa Kesän yms. Jokainen osaa ajaa kovaa moottoritiellä, mutta se ei kaikille olekaan SE juttu :)
Ellei Sinulla ole tuttua joka voi alusta asti ja riittävän pitkään opettaa ja opastaa, kannattaa ehdottomasti mennä autokouluun ( vaikka ikäsi puolesta et sitä tarvitsekaan ) ja vielä ehkä ennen sitäkin, koittaa skootteria ( variaattori vaihde ) miltä 2 pyörää tuntuu > nauttiiko, pelottaako, onko se just Sinun juttu ?Olin maalla ja pääsin vasta netin viereen. Aivan mahtavaa kuulla noin positiivisia mielipiteitä. (Muitakin on tullut!). Tämä asia on vielä päässäni,, mutta luulen, että se ei sieltä lähde, kuin kokeilemalla. Luulen, että ensin marssin "moottoripyöräkauppaan" kyselemään ja sen jälkeen ajokouluun.Elämässäni on tällä hetkellä hirveitä muutoksia meneillään. Jotain positiivisia asioita pitää ajatella, että jaksaa. Sitä paitsi, tämä ajatus on ollut mielessäni jo pidempään ja tuntuu nyt oikealta jutulta. Sitä paitsi, olen maalainen ja tiedän, että ne hiljaiset metsätiet on minun juttu.
Terkkuja kauniimmalle osapuolelle ja mukavia kilometrejä teille, kesähän on vasta alussa!
- mopolla aloittanut
Suosittelen että menet autokouluun vaikka sinulla onkin A-luokan ajokortti jonka sait B-luokan mukana kaupantekijäisinä (taisi olla vuoteen 1990 saakka).
Ajokortti on nykyään todistus kuljettajakoulutuksen suorittamisesta, eli joutuisit liikenteeseen vähemmän osaavana kuin nuoremmat.
Itse sain henkilöauton ajokortin C-kortin kylkiäisenä.- ikäloppu?
Nyt olen taas vähän ulalla. 70-luvulta on ajokortti AB ja jokin pikku E, myöhemmin.
Asia ei tähän vaikuta, oppia pitää, ja koska mies ei halua opettaa pitää mennä kouluun. Itse asiassa sehän vaan kannustaa, kun toinen ei hyväksy! Mikä lie syy tai pelko? Tai irtiotto!
Hyvää viikonloppua!
Hei ja tsemppiä sinulle unelmissasi!
Olen 46v nainen enkä ole aikaisemmin ajanut millään 2 pyöräisellä.
Kuuntelin poikieni keskustelua miksi minulla on ajokortissa lupa jolla saan ajaa moottoripyörää ja siitä sain idean hankin skootterin ja näytän pojilleni kun äiti ajaa skootterilla ja pojat olivat onnesta mykkänä ja ostin ekan käytetyn skootterin ja sydämmeni laulaa skootterin moottorin tahdissa ja aion ajaa niin kauan kuin henki pihisee vau mikä harrastus kokeile ihmeessä sillä voi vanhakin koira oppia uusia temppuja se on halusta pitkälti kiinni- ikäloppu?
Hienoa!
Harjoittelitko jonkun asiantuntijan pakeilla, vai kuinka? Vai opettiko poikasi? Aluksi olin ehdottomasti moottripyörän kannalla, mutta nyt on skootteri ekana pyöränä kiinnostaa ehkä "turvallisuutensa" vuoksi kanssa. Pitäisköhän silti mennä ajo-opetukseen?
Hain jo kirjastosta pari opaskirjaa.
Toivottavasti vielä näinkin vanha koira voi oppia uusia temppuja!
Terkkuja
- pöhölöhölö
En ymmärrä tuota tehon rajoittamista. Sitähän rajoitetaan kaasukahvan kiertämisellä. On siinä muitakin asentoja kuin kiinni ja täysi kaasu. 1000-kuutoinen pysyy aivan yhtä hyvin hanskassa kuin 500-kuutoinenkin. Ellei sitten humppaa kaasulla mutkassa jostain käsittämättömästä syystä. Esim. mopoikäisenä kun oppii aina lähtemään kaasu pohjassa ja mutkissa kaasu läväytetään heti täysille, koska eihän se mihinkään siitä karkaa. Jos tottuu tuollaiseen ajamiseen, niin siitä on hankala totutella pois. Jos heti alusta asti tottuu kunnioittamaan pyörän voimavaroja, ja käyttää sitä kaasukahvaa harkiten, niin ei varmasti lähde lapasesta. Ja kytkimellähän saa heti vedon pois, jos tuntuu että nyt ryykäsee liian lujaa, eikä osaa muuta tehdä. Esim 600-kuutioinen ei nosta edes keulia pelkällä kaasukahvan kiertämisellä. Täytyy silti sanoa, etten suosittele 1000-kuutoista ensipyöräksi. 600-750 on kuitenkin ihan käypä peli, eikä tarvitse rajoittaa.
Ja kun väitetään, että on motoristeja, jotka ovat kaatuneet ja niitä, jotka tulevat kaatumaan. No, itsehän olen kaatumiset tehnyt mopoikäisenä. Osaltaan kokemattomuuden vuoksi, osaltaan taas sen takia, että tuli pelleiltyä, ja ajettua liian lujaa olosuhteisiin nähden. Tosiasia on kuitenkin se, että pyörän kaataminen on helpointa hitaassa vauhdissa, ja silloin on aivan sama onko alla mopo vai moottoripyörä - paitsi, että moottoripyörä hajoaa oman painonsa alle helpommin ja korjaaminen on kalliimpaa.
Ensimmäinen kaato 12-vuotiaana honda monkeylla, etujarru pohjaan kävelyvauhdista ja pyörä keikkasi soratiellä siihen paikkaan. Sitten muutamien itkujen ja potkujen jälkeen uskaltautui taas koittamaan, ja oppipahan siitä, ettei etujarrua käytetä niin rajusti. Viimeinen kaato joskus 17-vuotiaana derbillä jäisellä tiellä joskus kevättalvella. Oli joku töyssy tiessä, josta eturengas lipsahti sivulle ja keikkasi koko mopo nurin. Moottoripyörällä yksi läheltäpiti-tilanne, ja sekin totaalisesti oma vika, kylmillä renkailla etujarrua vähän liikaa vesilätäkkö tai ainakin kostea asvaltti, ja sitten meinasi sattua Juhaa leukaan. Välittömästi kuitenkin jotenkin ihmeenkaupalla sain pyörän pidettyä pystyssä, ja olin siinä rytäkässä potkaissut vasemmalla jalalla asvalttiin, josta jäi muistoksi musta varpaan kynsi, vaikka kunnon teräskärkikengät olikin.
Moottoripyöräilyssä on muutama osa-alue, jotka kannattaa opetella suljetulla alueella, ennenkuin lähtee liikenteeseen.
1. Liikkeelle lähtö, ettei pyörä hyökkää. (Pyörä lähtee liikkeelle ilman kaasua, pelkästään kytkimellä luistattamalla).
2. Jarruttaminen, ettei renkaat lukitu. (Pelkästään etujarrua kovissa vauhdeissa, aloittaen kevyesti ja siitä jarruttamalla yhä vain kovemmin, kunnes pyörä on melkein pysähtynyt, niin voi puristaa jo melko lujaa kahvasta. Takajarrua käytetään vasta ihan kävelyvauhdissa)
3. Vastaohjaus, eli käytännössä vasemmalle kääntyessä, työnnä vasemmalla kädellä eteenpäin Ja oikealle kääntyessä työnnä oikealla kädellä eteenpäin. Sitten ei tule sitä hartialukkoa, jonka seurauksena kokematon kuski voi ajautua tieltä pois. Ja tuon osaa jo käytännössä, jos osaa ajaa polkupyörällä, mutta jostain syystä joillakin se unohtuu, kun alla on raskas moottoripyörä. Yhdessä tilanteessa pelastin tilanteen juuri siksi, koska olin iskostanut tuon vastaohjauksen kalloon.
4. Hidasajo, jos osaa ajaa pyörällä hitaasti, hiipimisvauhtia, ottamatta tukea jaloilla, ja osaa kääntyä pienellä alueella ympäri, voi sanoa, että hallitsee pyörän. Inssissä on sellainen taitorata, joka oli mullekin hieman (todella) hankala, vaikka mopoilukokemusta olikin. Jonkin ajan päästä se alkoi kuitenkin sujua. Hidasajossa pitää hidastaa vauhtia joko kytkintä luistattamalla, takajarrua käyttämällä, tai molempia hyödyksikäyttäen. Tyhjäkäynnilläkin pyörä menee sellaista hölkkävauhtia, ainakin tuo oma 600-kuutioinen mopo.
Suurissa nopeuksissahan pyörän keskipakoisvoima, vai mikä se nyt olikaan, pitää sen pystyssä. Etkä voi kaatua, vaikka nojaat sivulle miten voimakkaasti tahansa. Pyörä vain alkaa ajautua siihen suuntaan. Mutta kallistelemalla et kääntele kuitenkaan pyörää, vaan vastaohjauksella. Samalla voi sitten hieman kallistaa sinne sisämutkaan, että painopiste pysyy siinä oikeassa kohdassa. Jotkut vänkää vastaan, jolloin painopiste siirtyy, eikä pyörän renkaissa ole tällöin mahdollisimman hyvä pito. Ja ennenkuin pito loppuu tommosesta kyykystä, niin kallistusta on jo niin paljon, etten minäkään ole sinne asti vielä uskaltanut kallistella.
Loppukaneettina sanoisin, että jos osaat polkupyörällä ajaa, niin aivan varmasti opit moottoripyörälläkin ajamaan.- Kontattu on...
Minun näkemykseni on: moottoripyörä ei ole vaarallinen. Ihminen on.
Ihmiselle on tyypillistä, että luottamus omiin kykyihin kasvaa nopeammin kuin ajotaito. Vaaran hetki on nimenomaan silloin, kun homma tuntuu sujuvan kuin leikiten.
Moottoripyörää ei tarvitse pelätä, mutta sitä on kunnioitettava hattu kourassa. - Lätkä-60
Kontattu on... kirjoitti:
Minun näkemykseni on: moottoripyörä ei ole vaarallinen. Ihminen on.
Ihmiselle on tyypillistä, että luottamus omiin kykyihin kasvaa nopeammin kuin ajotaito. Vaaran hetki on nimenomaan silloin, kun homma tuntuu sujuvan kuin leikiten.
Moottoripyörää ei tarvitse pelätä, mutta sitä on kunnioitettava hattu kourassa.Hyvin sanottu
- pallethussen
Takajarrukin on käytettäväksi tehty, toki se tarvitse "tatsia", kyllä sen oppii persauksissaan tuntemaan kuinka kovaa painetaan. Eikä sekään mikään kummoinen tilanne ole jos takapyörä hetkeksi lukkiutuukin..
- Rouva Motoristi
5-kymppisenä naisena haluan yllyttää sut ilman muuta mukaan mukavaan harrastukseen. Mielestäni sun kannattaa aluksi ostaa kunnon varusteet, ja vuokrata pyörä, jolla voit ajotuntien jälkeen kokeilla minkätyyppisen pyörän haluat ostaa.
Itse olen ajellu n. 20 vuotta, ja suurin pelkoni aikoinani oli, että "mitähän äiti sanoo"?
Ei tämä mopoilu mitään ydinfysiikkaa ole, aina voi sattua, mutta niin tässä elämässä vain on. Keinutuolikin on vaarallinen kokemattoman käsissä... - järki käteen...
En suosittele tuon ikäisille moottoripyörää ollenkaan. Kävelykin alkaa olla jäykkää ja esim. bussiin nousu näyttää senikäisille olevan jo hidasta ja se on sentään helppoa prätkällä ajoon verrattuna.
Eihän ton ikäiset pääse edes toisten kyytiin koska satulat on liian korkealla. Ota suosista kutimet ja Me Naiset käsiisi. Onneksi aloittajakin tuli järkiinsä ja jäi haaveilun tasolle.- tuutori
höh, moottoripyöräilyssä ei ole kuin 2 hankalaa asiaa, liikkeellelähtö ja pysähtyminen. Ne kun kunnolla opettelee, niin liikenteessä pärjää ihan hyvin ihminen jolla on kokemusta vuosien ajalta autolla ajamisesta.
Näissä kahdessa asiassa naisilla yleensä fyysisenä ominaisuutena on sormien pituus kytkin ja jarrukahvoihin nähden. Kytkinkahva voi olla hankala säätää kädelle sopivaksi jotta liikkeellelähdöissä ei tule ongelmia eli voi sopivasti luistattaa. Tämä on usein hankala opetella. Etujarrukahvan kanssa on myös samaa ongelmaa. Näissä asioissa luja tahto auttaa ja sitä motoristimimmeissä kyllä löytyy, olivat he minkäikäisiä tahansa.
Matala, vääntävä vaikka 650 custom voisi olla se ensimmäinen oma joka ei heti jää pieneksi. Ne on helppoja ajaa ja antavat käsittelyvirheitä tai kokemattomuutta anteeksi kohtuu mukavasti.
Tsemppiä uuteen elämäntapaan kahdella pyörällä, toivottavasti löydät jonkun oikeasti järkevän opastajan alkeisiin joilla saat pyörän omatoimisesti maantielle ja sieltä pois.
- Ikäloppu?
He he, minä vain olen vedättänyt teitä koko kesän .)) En todellakaan osta mitään pyörää! Olen kuitenkin jo niin vanha ja keksin tään jutun jolla saisin porukan mukaan:) Vedätin siis teitä ihan sikana ja monasti meinasin täällä kotosalla lukiessani teidän kirjoituksia ihan revetä :)) Todellisuudessahan mulla on siis vain tää jippo jolla huristelen lähikauppaan ja sinnekkin siis vain kirkaalla kesäpäivänä. Olen niin arka että kun kuulenkin jostain prätkän ääntä niin alan lähes vapista ja menen tolaltani yms Mutta kiitos vielä että menitte ns halpaan :))
- Kaks pyörää
Jos näin on, niin ei meillä vastaajilla ainakaan mitään hävettävää ole. Hyviä vastauksia, tietoa ja mukavaa keskustelua, sitä se moottoripyöräilijöiden yhteinen henki parhaimmillaan on: ketään ei suljeta pois. Emme kiusaa toisiamme iän, sukupuolen, säädyn yms. seikkojen vuoksi. Muut eivät tätä ymmärrä, sääli heitä.
Voihan nimin. Ikäloppu silti olla olemassa tai joku hänen kaltainen, joka vielä miettii, uskaltaisiko tai mitähän naapuritkin ajattelevat. Sinä viimeisin ikäloppuna esiintyvä vastaaja vain haluat pilata yhteisöllisyyden ilon muilta. Luin koko ketjun läpi eikä meillä muilla ole mitään hävettävää, kuten jo sanoin.
Ehkäpä joku toinen sanoo sinulle asian vähän selvemmin, jos et osaa lukea rivien välistä. - 47 vuotta kokemusta
Minun sisko aloitti moottoripyöräilyn 50 vuotiaana ja oli heti täysi tekijä. Aloitti pienellä Viragolla, mutta se oli hänen mielestään mopo joten hän vaihtoi sen 800 cc custom Kawaan. Kaverin vaimo taas ei oppinut lukuisista yrityksistä huolimatta lähtemään edes liikkeelle, koska ei oppinut millään kytkimen ja kaasun käyttöä. Kaverin museo rekisterissä oleva pyörä sai kolhuja useissa kaatumisissa. Mutta älä masennu tästä jutusta vaan rupea harjoittelemaan jalkavaihteisella mopolla,koska hallinta laitteet ovat ihan samat,mutta tehoja ja painoa on vain enemmän.
- 47 vuotta kokemusta
Olen omistanut moposkootterin ja ajellut 200 cc Vespalla joissa molemmissa on variaattori veto. Niillä ajaminen ei mielestäni vastaa läheskään sitä ajamisen tunnetta jonka saa oikean motukan selässä. Niissä on pienet pyörät ja niiden hallitseminen pehmeällä alustalla on vaikeaa. Moposkootteri on kylläkin kätevä laite kaupunki liikenteessä ja sen voi parkkeerata esim. Jalkakäytävälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1254054Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3192081Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481821Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21760- 1061740
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4391681Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4481532MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531282Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441276Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4501251