voi voi kun on paha olo!

Juopon muija

Se tavallinen tarina: Mieheni juonut nyt kolmatta päivää, tänään rahat taas juotu, ja hirvee painostus antamaan lisää rahaa että pääsee siwaan.

Miten juoppo kehtaa, aina uudelleen valittaa huonoa oloaan?
Miten juoppo kehtaa valittaa itse aiheutettua ahdinkoaan?

25

240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 24

      Miten juopon vaimo kehtaa katsella aina vain samaa surkeaa näytelmää, vuodesta toiseen? Et ole juopon muija. olet ihminen, nainen, yksilö jolle on Luoja antanut paljon lahjoja, kykyjä ja valinnan vapauden. Käytä omia lahjojasi oman hyvän olosi hyväksi. Ei meitä kiinnosta mitä se mies puuhaa, meitä kiinnostaa milloin, miten itse kunnostat oman surkean elämäsi??

      • muija.

        eli mun ongelmat poistuu, kun jätän mieheni?


    • näin tekisin

      Niin se vaan on, että sun ongelmat ei poistu ennenkuin jätät juoppomiehesi ja lopetat kaiken mahdollistamisen, salailun ja hyysäämisen.

      Miehesi ongelmat saattavat samalla poistua joko raitistumisella tai nopeutuvalla lopulla alkoholisairauteen tai sen aiheuttamiin vammoihin. Elämisen arvoista ei tuokaan ole.

      Kyllä se on joko tai, pitkittää kuvaamasi kaltaista elämän näivettymistä ei kannata.

      Mikä meitä naisia vaivaa, kun ei omaa elämää osata arvostaa, vaan annetaan juopporenttujen tuhota kaikki, jopa lastemme turvallisuus ja tasapainoinen koti?

    • juopon muija

      niin kukapa miestään haluaisi jos se juo liikaa,
      pellolle vaan

      kyllä se elämä siittä tasapainoiseksi muuttuukin,
      kun saadaan ukko pihalle.

      • Juopon muija2

        Ai kun on tuttua. Juhannusaattona jouduin lähtemään mökiltä kotiin kun alkoi lautaset lentää ja ääni kohota. Liikaa viinaa taas. Kävin juuri tsekkaamassa tilanteen, siellä makasi vielä puoliltapäivin, otsa mustelmilla, ei ollut pystynyt töihin lähtemään. Miksikö katson perään? Sitä vaan välittää siitä onko toinen hengissä, ja missä kunnossa. Itse olisin lomalla, mutta soitin juuri työpaikalle että voin keskeyttää lomani ja tulla töihin. Kotona on liikaa aikaa ajatella. Raivostuttaa.


    • juopon muija

      Niin tuttujuttu. Samalla lailla sitä vois kysyä, miksi toiset ihmiset välittävät läheisistään vaikka heissä on muitakin hirveitä vikoja ja virheitä ja huonoja ominaisuuksia. Silti toiset kestävät hyvin sen että heidän ukkonsa tai muijansa juo.

      Aloituksellani tarkoitin kyllä ihan muuta aihetta, kuin mihin tämä sitten ajautui, että mun pitäs jättää ukkoni. Se on kyll yks mahdollisuus, mutta ei se ollut aiheena.

    • muija nro 3

      No mitäs muita mahdollisuuksia sitten luulet olevan? Toivoa voit, mutta petyt aina ja homma vain pahenee. Teit mitä tahansa tai olit tekemättä, se pahenee.

      Välität äijästäsi siten, että häivyt ja jätät hänet löytämään pohjan.
      Pohja on joko hauta tai se hetki, kun hän itse haluaa lopettaa.

      Tajua, että et voi tehdä mitään sitä ennen. Et mitään! Se on hänen elämänsä. Tämän tajuaminen auttaisi ja helpottaisi sinunkin oloasi.

      Älä tue tai mahdollista juomista rahalla tai hoivaamisella.

    • Juopon muija

      ja toistoa vielä edelliseenviestiini: koko aihe menee enemmän ja enemmän ihan metsään. Tässä nyt lähinnä keskustellaan avioliiton rikkomisesta ja eroamisesta, juopon jättämisestä.....

      ..... kun mä yritin aloituksellani puhua siitä:

      Miten juoppo kehtaa,
      aina uudelleen valittaa huonoa oloaan?
      "voi,voi kun on paha olo".
      Miten juoppo kehtaa valittaa
      itse aiheutettua ahdinkoaan?


      Miksi juoppo kehtaa uudelleen ja uudelleen valittaa huonoa oloaan, valittaa valittamista päästyään!

      Eikö hän tajua, että ne valitukset on jo kuultu moneen kertaan;

      ettei häntä kukaan läheinen enää usko;

      kaikki näkee hänen lävitseen.

      Hänellä ei ole enää luottoa,

      edes paria euroa,

      koska niilläkin saa pari olutta....

      ...

      miksi se ei koskaan lopu,

      aina löytyy juomiseen jostain "apu",

      kunnes on pakko selvitä tai selvittää pää,

      tai hakeutua takaisin juopposeuraan, jossa virtaa päihteet!

      Miksi Jeppe juo!


      Tämä ketju väkisin tarjoaa mulle jotain ihme Eropeliä tavattavaksi;
      >>>> jos peli pahenee, se pahenee.
      >>>> jos peli pitää paussin, se pitää paussin,

      tuskin tuo on mulle uutta, en ole ihan 5 v.


      Miksi mun pitää mitenkään auttaa häntä näkemään jotain pohjia?

      En minä ole vastuussa hänen juomisestaan:
      hoitakoon itse itsensä hautaan,
      tuskin hän siinä mua tarvitsee?


      Sinäpä sen sanoit: en voi tehdä mitään.....
      Miksi siis jättäisin hänet,
      koska hänelle joka tapauksessa tulee käymään "huonosti tai hyvin huonosti"....
      Tulisiko minusta jotenkin parempi ihmisenä tai vaimona, kun jättäisin hänet?

      Jos hän vammautuisi ja diagnoosina olis nopeasti etenevä MS-tauti,

      suosittelisitko silloinkin minua jättämään puolisoni?
      Hänhän kuolee nopeasti joka tapauksessa?

      Hoivaaminen tai taloudellinena auttaminen:
      sitäkö sosiaalivirasto tai kirkon ruoka-apu tekee?
      tai A-klinikan asumispalvelut?

      Pitäisiköhän nekin lopettaa?
      Nehän vasta hyysäävät ja pitävät pinnalla, kun päihteidenkäyttäjä herää rahan tai päihteiden puutteessa pikkuhetkiseksi!

      • muija nro 3

        Miten juoppo kehtaa? Juoppo kehtaa ihan mitä vaan!
        Juoppohan elää valheessa. Tuo valhe, oma vaimo, kaikki elämä ja toiminta, aivan kaikki juopolla palvelee vain yhtä ainoata asiaa: juomisen jatkamista. Sinä olet vain yksi väline, jonka avulla hän saa alkoholia.
        "Vaimo" on hänelle pelkkä väline, jonka avulla hän voi juoda. Kun löytyy parempia välineitä, hän katoaa, sellaisten kaverien luo, joilla sattuu olemaan paljon viinaa.

        Kyllä, ms-tauti tai mikä vaan olisi parempaa kuin tuo.

        Jospa tosiaan antaisit sosiaaliviraston jatkaa tuosta.


      • juopon muija
        muija nro 3 kirjoitti:

        Miten juoppo kehtaa? Juoppo kehtaa ihan mitä vaan!
        Juoppohan elää valheessa. Tuo valhe, oma vaimo, kaikki elämä ja toiminta, aivan kaikki juopolla palvelee vain yhtä ainoata asiaa: juomisen jatkamista. Sinä olet vain yksi väline, jonka avulla hän saa alkoholia.
        "Vaimo" on hänelle pelkkä väline, jonka avulla hän voi juoda. Kun löytyy parempia välineitä, hän katoaa, sellaisten kaverien luo, joilla sattuu olemaan paljon viinaa.

        Kyllä, ms-tauti tai mikä vaan olisi parempaa kuin tuo.

        Jospa tosiaan antaisit sosiaaliviraston jatkaa tuosta.

        Niin.. juoppo kehtaa:) päivästä toiseen ja aina uudelleen. Juomishalut on ylikaiken. Alkoholisti yrittää elää kahta elämää eikä kumpaakaan pysty luovimaan mieleisekseen, kun raja on juomisen kanssa ylitetty.

        Minä en kannata ihmisen välineellistämistä: se ei ole mun ongelma, jos hän yrittää tehdä minusta välineen. En suostu välineeksi. Olen vain olemassa, elän. Se kai tekee minusta turvallisemman kuin kaverinsa, muutenhan hän asuisi huuruissa.

        Niin, huumeita meillä ei kyllä käytetä: eikä tuo ms.juttu olisi kenellekään herkkua, tuskin kukaan haluaisi valita tai laittaa järjestykseen alkoholismia tai vammaisuutta.

        Niin: mitenhän se sosiaalivirasto auttaa sun mielestä?
        Muuttuuko juopon ajatukset?
        Kai Suomen päihde- ja mielenterveystyöhön on uskottava vaikkei se mitään saa aikaiseksi?


      • muija nro 3
        juopon muija kirjoitti:

        Niin.. juoppo kehtaa:) päivästä toiseen ja aina uudelleen. Juomishalut on ylikaiken. Alkoholisti yrittää elää kahta elämää eikä kumpaakaan pysty luovimaan mieleisekseen, kun raja on juomisen kanssa ylitetty.

        Minä en kannata ihmisen välineellistämistä: se ei ole mun ongelma, jos hän yrittää tehdä minusta välineen. En suostu välineeksi. Olen vain olemassa, elän. Se kai tekee minusta turvallisemman kuin kaverinsa, muutenhan hän asuisi huuruissa.

        Niin, huumeita meillä ei kyllä käytetä: eikä tuo ms.juttu olisi kenellekään herkkua, tuskin kukaan haluaisi valita tai laittaa järjestykseen alkoholismia tai vammaisuutta.

        Niin: mitenhän se sosiaalivirasto auttaa sun mielestä?
        Muuttuuko juopon ajatukset?
        Kai Suomen päihde- ja mielenterveystyöhön on uskottava vaikkei se mitään saa aikaiseksi?

        Taidat rakastaa juoppoasi. Toivot että joku ulkopuolinen taho voisi muuttaa hänen ajatuksensa. Sossu on järjestänyt toimeentulotukea, asumis-, katko- ym apuja näille avuttomille, jotka muijakin on pannut ulkoruokintaan.
        Päihde- ja mielenterveystyö ovat voimattomia, jos juoppo itse ei halua raitistua. Joskus juoppo käy katkolla ihan vain voidakseen parantaa itsensä uuteen juomiskuntoon.
        Ei juopolle pirukaan mitään voi.


      • juoponuija
        muija nro 3 kirjoitti:

        Taidat rakastaa juoppoasi. Toivot että joku ulkopuolinen taho voisi muuttaa hänen ajatuksensa. Sossu on järjestänyt toimeentulotukea, asumis-, katko- ym apuja näille avuttomille, jotka muijakin on pannut ulkoruokintaan.
        Päihde- ja mielenterveystyö ovat voimattomia, jos juoppo itse ei halua raitistua. Joskus juoppo käy katkolla ihan vain voidakseen parantaa itsensä uuteen juomiskuntoon.
        Ei juopolle pirukaan mitään voi.

        En mä toivo varsinaisesti, että mikään taho muuttais häntä, en taida ees uskoa sellaiseen muuttumiseen. Rakkaus on aina ikuinen kakkonen, se jää toiseksi juomisen rinnalla. Ei rakkauteen kannata vedota, pitäs saada jotain kättä pidempää. Juoppohan on mielissään (narsistisen) jos hälle vielä kertoo rakastavansa. Tämänkin mä ajattelen johtuvan siitä, ettei hän koe rakastavansa ketään tai olevansa minkäänlaisen rakkauden arvoinen.

        Saa sitä juoppo apua ilman eroakin, jos vaan hakeutuu hoitoon, kai se yhteiskunta on periaatteessa velvoitettu ottamaan koko perheen ja muutkin läheiset mukaan, käytännön tasolla se taitaa vaan olla rahakysymys, hoito jää vähäiseksi.

        Vaikka juoppo tahtookin raitistua, ei päihdetyö pysty pitämään juoppoa raittiina. Ja jos juoppo itse tahtoo pysyä raittiina, hän pysyy, ilman tätä hoito järjestelmääkin. Se on vain päätös, eikö vain?

        Toisaalta tuntuu että juoppojen ja alkoholismin ympärillä on niin paljon turhia työpaikkojakin, että yhteiskuntahan tässä loppujen lopuksi nettoaa. Tulokset raitistumisista on vähäiset ja päätös aina alkoholistin omansa. Mä ajattelen,e ttä juoppojen hoito on lähinnä "ylläpitoa ja hengissä pitämistä" ilman mukavuuksia.

        Niinhän se todella on , kuten vanki : hankkiutuu uudelleen vankilaan kun ei ole talvipakkasiksi asuntoa. Linnassa sentäs saa kunnolla säännöllisen ruoan ainakin sekä ilmaisen kuntosalin ja täysihoidon.

        Kaiken tämän maksaa yhteiskunta.


    • Friikkinen

      MIksi ylipäätään avauduit tällä palstalla? Aivan turhaan, ketä kiinnostaa juopposi hyysäys, sillä sitähän tuo oikeesti on. Ei tervejärkinen katsele kovin kauaa tuollaista menoa. Elätätkö? maksatko kaikki laskut? Oletko marttyyri (ihminen, joka ei itselleen tarvitse ostaa mitään), haluatko päteä näyttämällä sukulaisille, ystäville ja naapureille, miten hyvä hoivaaja olet?

      Vai kenties haluatkin olla juopon yläpuolella ja tykkäät nalkuttamisesta. Ei kukaan täysjärkinen loppuelämäänsä tuollaista katsele ja siedä, siis TÄYSJÄRKINEN!!!

      Taidat olla "juoppofriikki"

      • juopon muija

        Friikki... ketään ei kiinnosta kukaan ei välitä, kaikki vaan yrittää erottaa mut miehestäni. Näkeehän sen juomatonkin nenällään. Hirvee haloo siitä että mulla on juoppo mies, eiku erotaan pois. mitä sellaisella miehellä on väliä!

        Hyysäys? Oikeesti, uskoisin että meitä "tervejärkisiä" on monella juopolla puolisoina. Me osaamme erottaa, mikä on känniä, mikä ei. Kukaan ei katsele mitään sellaista mitä ei siedä. Mä en ymmärrä miksi juopon puolisoista tehdään aina jotain friikkejä tai hyysäreitä, aivottomia hyväksikäytettyjä raukkoparkoja.

        Joka maksaa kaikki laskut ja elättää, sekin on päätöksensä itse tehnyt, ja elää päätöksiensä mukaisesti. Se hälle suotakoon, omathan on rahansa, käyttököön kuten parhaakseen näkee. No tommoset marttyyrit.... moni äiti on lapsensa eteen marttyyri (joka ostaa lapselleen vaikkei lapsi välttämättä tarvitsekaan).

        Tuo näyttämisen tarve on jotain ilkeämielistä ajattelumallia: miksi juopon muija tahtoisi olla hyvä hoivaaja? Luuletko oikeasti, että juopon elämään pystyy hoivaamisella tai hyysäämisellä vaikuttamaan? Korkeintaan auttamaan ihmismäiseen elämään niitä päiviä, jolloin juoma ei maistu, ilman jatkuvaa syyllistämistä ja tuomitsemista.

        Nalkuttaminen yläpuolella puolison on kai perhe-elämässä melko yleistä, aina tulee riitoja erilaisista asioista, vaikka kauppareissuista, siivoomisesta tms. Mistä sitä tietää, kuinka kauan sitä kestää mitäkin, pitäisikö mun nyt vannoa että katselen sitä loppuelämäni tai en katsele...

        Ehkä tän ketjun aihe olikin mun mielenterveys, eikä juopon miehen surkee voivoi-olo ja sitä myötä teeskennellyn pahoinvoinnin korjailuyritykset.


        PS. Miksi muuten sinä avauduit just tälle ketjulle?


      • muija nro 3
        juopon muija kirjoitti:

        Friikki... ketään ei kiinnosta kukaan ei välitä, kaikki vaan yrittää erottaa mut miehestäni. Näkeehän sen juomatonkin nenällään. Hirvee haloo siitä että mulla on juoppo mies, eiku erotaan pois. mitä sellaisella miehellä on väliä!

        Hyysäys? Oikeesti, uskoisin että meitä "tervejärkisiä" on monella juopolla puolisoina. Me osaamme erottaa, mikä on känniä, mikä ei. Kukaan ei katsele mitään sellaista mitä ei siedä. Mä en ymmärrä miksi juopon puolisoista tehdään aina jotain friikkejä tai hyysäreitä, aivottomia hyväksikäytettyjä raukkoparkoja.

        Joka maksaa kaikki laskut ja elättää, sekin on päätöksensä itse tehnyt, ja elää päätöksiensä mukaisesti. Se hälle suotakoon, omathan on rahansa, käyttököön kuten parhaakseen näkee. No tommoset marttyyrit.... moni äiti on lapsensa eteen marttyyri (joka ostaa lapselleen vaikkei lapsi välttämättä tarvitsekaan).

        Tuo näyttämisen tarve on jotain ilkeämielistä ajattelumallia: miksi juopon muija tahtoisi olla hyvä hoivaaja? Luuletko oikeasti, että juopon elämään pystyy hoivaamisella tai hyysäämisellä vaikuttamaan? Korkeintaan auttamaan ihmismäiseen elämään niitä päiviä, jolloin juoma ei maistu, ilman jatkuvaa syyllistämistä ja tuomitsemista.

        Nalkuttaminen yläpuolella puolison on kai perhe-elämässä melko yleistä, aina tulee riitoja erilaisista asioista, vaikka kauppareissuista, siivoomisesta tms. Mistä sitä tietää, kuinka kauan sitä kestää mitäkin, pitäisikö mun nyt vannoa että katselen sitä loppuelämäni tai en katsele...

        Ehkä tän ketjun aihe olikin mun mielenterveys, eikä juopon miehen surkee voivoi-olo ja sitä myötä teeskennellyn pahoinvoinnin korjailuyritykset.


        PS. Miksi muuten sinä avauduit just tälle ketjulle?

        Niin, oma valinta. Valitset ehkä elää noin: olla hänen kanssaan ja auttaa häntä. Hän on aikuinen: miksi häntä pitää auttaa? Kuka auttaa sinua?

        Hän on valinnut viinan.

        Auta itseäsi. Ota yhteyttä Al-anon-ryhmään.


    • juoponuija

      Joo, parisuhde on toisinaan molemmin puolista auttamista,
      pitäisiköhän sen mun miehen mennä jonnekin Miessakkiin? tms.
      Miksi muuten ihmiset aina ovat hätyyttämässä juoppoja ja juopon muijia johonkin vertaisryhmiin kuuntelemaan samankaltaisia tarinoita toisilta samaan ongelmaan törmänneiltä. Tiedätkö,kuinka vähän niissä ryhmissä oikeesti käy väkeä? Alkoholismi on kuitenkin melko yleinen ongelma Suomessa. Apua ei saa ei ainakaan pätevää, kunnollista. Melkoinen Golgata.

      Mitähän apua olis tarjolla?
      Juttelu apua, sanotaankohan sielläkin, että jätä miehesi, pääset valituksista. En kaipaa pika-laastareita enkä irtiottoja. Enemmänkin tahtoisin ymmärtää sairaan juopon vierotusoireita, ja hankkia lukollisen pimeen kaapin minne laittaisin surutta mieheni kärsimään kankkusta.

      Onhan avioliitossa muitakin mahdollisuuksia ja valintoja.
      Kaikki se kestää, kaikki se uksoo.

      • ite juoppo

        alkoholismi on sairaus, josta kaikki ei parannu ikinä!


      • muija nro 3

        Krapula ja vieroitusoireet voivat tuottaa suunnatonta kärsimystä. Niihin auttaa juuri se sama aine, joka ne aiheuttikin, joten viinalla juoppo niitä parantelee, ja ralli sen kun jatkuu.

        Viina on Suomessa sellainen rakastettu lempilapsi. Nykyään on hienoa lipitellä myös viinejä ja teeskennellä juovansa sivistyneesti.

        Omainen usein toivoo tuollaista lukittavaa kaappia, ts. pakkohoitoa. Ikävä kyllä ihminen saa aika vapaasti ja laillisesti kännätä itseltään nirrin pois. Et voi lukita häntä mihinkään, ja kohta hän taas jo hilpaisee juomien äärelle.

        Apu on tosiaan tuo vertaisryhmä, sillä muuta apua ei ole. Alkoholistikin väheksyy AA:ta, jos hänellä on vielä viinaa juomatta. Avun vastaanottamiseen pitää olla valmis, ja sinä et taida vielä olla.

        Valintoja ja mahdollisuuksia? Avioliitossa? Tuo ei ole avioliitto. Miehesi ei pysty olemaan oikea aviomies sinulle, koska on sairas. Sinulla ei ole valinnanvaraa eikä mahdollisuuksia. Voit vain rämpiä päivästä toiseen sydän kurkussa, aina peläten ja jännittäen. Haluaisin antaa sinulle toivoa, mutta vielä enemmän haluan olla rehellinen.

        Menetin nuorena mieheni, joka kuoli viinaan. Muistan yhteisen, kammottavan lomamatkamme ja sen katkopaikan siellä, maapallon toisella puolella. Hänen känninen nuppinsa selvitettiin siellä katkolla, ja hän oli hetken aikaa oma, ihana itsensä. Siitä on jo kauan, mutta muistan sen aina.


      • juopol muija
        ite juoppo kirjoitti:

        alkoholismi on sairaus, josta kaikki ei parannu ikinä!

        Niin... juoppo on aina juoppo, piru on aina messissä.


        Eikö oo sitten toivoa hyvästä elämästä, vaikkei parantuisikaan?
        tai edes helpotusta siedettävästä loppuelämästä?


      • Juopolle muijana
        muija nro 3 kirjoitti:

        Krapula ja vieroitusoireet voivat tuottaa suunnatonta kärsimystä. Niihin auttaa juuri se sama aine, joka ne aiheuttikin, joten viinalla juoppo niitä parantelee, ja ralli sen kun jatkuu.

        Viina on Suomessa sellainen rakastettu lempilapsi. Nykyään on hienoa lipitellä myös viinejä ja teeskennellä juovansa sivistyneesti.

        Omainen usein toivoo tuollaista lukittavaa kaappia, ts. pakkohoitoa. Ikävä kyllä ihminen saa aika vapaasti ja laillisesti kännätä itseltään nirrin pois. Et voi lukita häntä mihinkään, ja kohta hän taas jo hilpaisee juomien äärelle.

        Apu on tosiaan tuo vertaisryhmä, sillä muuta apua ei ole. Alkoholistikin väheksyy AA:ta, jos hänellä on vielä viinaa juomatta. Avun vastaanottamiseen pitää olla valmis, ja sinä et taida vielä olla.

        Valintoja ja mahdollisuuksia? Avioliitossa? Tuo ei ole avioliitto. Miehesi ei pysty olemaan oikea aviomies sinulle, koska on sairas. Sinulla ei ole valinnanvaraa eikä mahdollisuuksia. Voit vain rämpiä päivästä toiseen sydän kurkussa, aina peläten ja jännittäen. Haluaisin antaa sinulle toivoa, mutta vielä enemmän haluan olla rehellinen.

        Menetin nuorena mieheni, joka kuoli viinaan. Muistan yhteisen, kammottavan lomamatkamme ja sen katkopaikan siellä, maapallon toisella puolella. Hänen känninen nuppinsa selvitettiin siellä katkolla, ja hän oli hetken aikaa oma, ihana itsensä. Siitä on jo kauan, mutta muistan sen aina.

        Rehellisyys onkin ainoa tie juopon kanssa eläessä. Turhat unelmat hyvinkäyttäytyvästä timantista ei oo realistisia.

        On tämä avioliitto, kuitenkin jokatapauksessa.
        Mieheni on kanssani naimisissa, halusin tai en.

        Eroon tarvitaan muutakin kuin krapula, että sen ottaisin.

        niin... mikä sitten on oikea aviomies? Ehkä en koskaan tule tämän valmiimmaksi, luoja näyttää.


      • Nuori lääkäri
        muija nro 3 kirjoitti:

        Krapula ja vieroitusoireet voivat tuottaa suunnatonta kärsimystä. Niihin auttaa juuri se sama aine, joka ne aiheuttikin, joten viinalla juoppo niitä parantelee, ja ralli sen kun jatkuu.

        Viina on Suomessa sellainen rakastettu lempilapsi. Nykyään on hienoa lipitellä myös viinejä ja teeskennellä juovansa sivistyneesti.

        Omainen usein toivoo tuollaista lukittavaa kaappia, ts. pakkohoitoa. Ikävä kyllä ihminen saa aika vapaasti ja laillisesti kännätä itseltään nirrin pois. Et voi lukita häntä mihinkään, ja kohta hän taas jo hilpaisee juomien äärelle.

        Apu on tosiaan tuo vertaisryhmä, sillä muuta apua ei ole. Alkoholistikin väheksyy AA:ta, jos hänellä on vielä viinaa juomatta. Avun vastaanottamiseen pitää olla valmis, ja sinä et taida vielä olla.

        Valintoja ja mahdollisuuksia? Avioliitossa? Tuo ei ole avioliitto. Miehesi ei pysty olemaan oikea aviomies sinulle, koska on sairas. Sinulla ei ole valinnanvaraa eikä mahdollisuuksia. Voit vain rämpiä päivästä toiseen sydän kurkussa, aina peläten ja jännittäen. Haluaisin antaa sinulle toivoa, mutta vielä enemmän haluan olla rehellinen.

        Menetin nuorena mieheni, joka kuoli viinaan. Muistan yhteisen, kammottavan lomamatkamme ja sen katkopaikan siellä, maapallon toisella puolella. Hänen känninen nuppinsa selvitettiin siellä katkolla, ja hän oli hetken aikaa oma, ihana itsensä. Siitä on jo kauan, mutta muistan sen aina.

        Suosittelen löylykauhaterapiaa!


    • muija nro 3

      Oikea aviomies on tasavertainen kumppani, jolta saat tukea tarvitessasi, ts te molemmat tuette ja autatte toisianne. Lisäksi teillä on jotain yhteistä mukavaa tekemistä, joka Ei ole ryyppääminen.

      Hän EI ole lapsesi tai hoidokkisi. Sinun ei tarvitse pelätä ja jännittää hänen takiaan. Usko pois, sellaisiakin miehiä on. Sinä roikut nyt hirressä, huomaatko itse?

      Pidät kiinni avioliittosopimuksestasi, se on kunnioitettavaa. Mutta onko hän rikkonut omansa? Jos toinen osapuoli rikkoo törkeästi sopimusta, voidaanko se katsoa rauenneeksi? En tiedä. Sitä on kiinnostavaa pohtia.

      Hyvästä tai siedettävästä elämästä ei ole toivoa, ellei viina poistu kokonaan. Ole rehellinen ainakin itsellesi. Väisteleminen ja selittely ei nyt auta, kompromisseja ei ole, kohtuukäyttö ei tule koskaan enää onnistumaan. Lue nyt ainakin vielä vastauksemme läpi, ajatuksella. Mukavia ne eivät ole. Kun sinussa herää vastarinta jonkun ajatuksen kohdalla, se kertoo vain siitä, että se on osunut oikeaan.

      Minunlaiselleni tosikolle saarnaajalle saatetaan hymähtää tai naureskella. Se, joka on nähnyt ihmisen kuolevan viinaan, tietää, ettei se ole häävi näky. Kirottua, että viina näyttää usein vievän ne parhaimmat, rohkeimmat ja lahjakkaimmat ihmiset.

    • Juoponuija

      En pyrikään olemaan hänen äitinsä tai hoitajansa. Olen vierellä, ystävä,rakas,
      hyväksyn hänet sellaisena paskana kuin hän on, samoin on hänenkin tehtävä minun suhteeni. On totta, etät minulla on vaaleanpunaiset silmälsit katsellessani häntä, mutta silti: omassa päässäni ovat.

      Kyllä mun mielestä juopolla aivot toimii myös sen alkoholin ohella, etenkin kun on selvinpäin. Ei mun alkoholisti ole ihan siitä pahimmasta päästä... vaikka juoppo onkin.

      Parisuhteissa kuten avioliitossakin tulee kausia, ettei yhteinen tekeminen kiinnosta pätkän vertaa, toinen vain ärsyttää. Mielestäni se on inhimmilistä, ei toista voi aina kestää.

      Me kaikki roikumme hirressä, kuka minkäkin vian tai ongelman kanssa. Jokaisen on elettävä oman elämänsä kanssa, yksin tai kaverin kanssa.

      Siis avioliittolupaus : Tahdotko! Kyllä hän tahtoo... mutta hän ei vain pysty. Niin minäkin tahdon kaikenlaista... olen kuitenkin vain ihminen ja vajavainen, kuten hänkin. Meillä kaikilla on omat virheemme , toisilla se vain näkyy selvemmin.

      En todellakaan kiellä, ettenkö olis pohtinut eroa tai eri teille menoa useasti. En vain ole vielä sitä tehnyt. Mahdollisuttena sen otan huomioon jatkuvasti, en vain ole tuntenut tarpeelliseksi lyödä välejä poikki kokonaan missään vaiheessa.

      Mä taasen koen että elämä on hyvinkin siedettävää ja ihanaakin toisinaan, viinakin mukaan luettuna. Olen rehellinen, ei se minua niin kauheasti häiritse , mä vaan ihmettelen sitä itsepetoksen määrää, mikä alkoholistilla on. Se lähentelee mielisairautta, tai mielenterveyden häiriöö, lähes jakomielitautia. Aivot kun rupee mätänemään varmaan ... pikkuhiljaa.

      Kohtuukäyttö ei todellakaan onnistu, juoppo juo yhtäjaksoisesti kaiken mitä kotona on, ja rahansa jos niitä hänellä on. Se on todellakin joko-tai. Juoda tai olla kokonaan juomatta. Sekin minusta on kummallista, mistä tuo pakonomainen himo syttyy, eikä laannu. Aivot sökönä, mä luulen vaan.

      Joo.... vastarinta. Mä olen lukenut koko ajan teidän vastauksianne. Näiden tyyli on "pelasta itsesi vielä kun voit" tyyliä... mutta

      esimerkiksi siellä AA-läheisten ryhmissä puolisot elää vuosikymmeniä juopon/addiktin vierellä.

      Ei kaikki päihteiden käyttäjät elä yksinään
      käväse säkin joskus siellä kuuntelemassa elämän selviytymistarinoita.
      Saatat hämmästyä, miten vahvoja päihteidenkäyttäjien puolisot loppujen lopuksi onkaan!

      Yhteiskunnan apu kohdistuu nimenomaan koko perheeseen, tai ainakin pitäisi. Yhteiskunnalle tulee halvemmaksi, jos juoppo pysyy kiltisti kotonaan...


      Saarnajillekin on paikkansa

    • Oon voimissain!!

      Miksikö avauduin? Mietin tosissani kannattaisiko sinun käydä oikeasti juttelemassa jollekin psykiatrille noita ajatuksiasi? Sinä etsit tältä palstalta vastauksia kysymyksiisi, mutta m keittiöpsykologit emme ole asiantuntijoita. Suurin osa meistä on samanlaista elämää kohdannut ja antaa sinulle vain vertaistukea!

      Ilmiselvästi sinulla ei ole hyvä olla itsesi kanssa. Miestä/juoppoa voi rakastaa vaikka kuinka paljon, mutta elämäsi ei helpotu pätkän vertaa, ellet tee jotain konkreettista asian eteen.

      Olet vastaillut jokaiseen kommenttiin, joten avun tarve on melkoinen. Täällä on hyvä purkaa tuntemuksiaan, mutta auttaako se sinua oikeasti?

      Sinä rankasti arvostelet sinulle vastanneille, eli purat pahan olosi selvästi väärään "kanavaan", eli meille kommentoijille.

      Yksi malli sopii toisille, toinen sinulle. kaikki eivät halua katsella juoppoa lopunikäänsä ja kunnioitettakoon tässä samalla myös heidä mielipiteitään!

      Minäkin kommentoin tähän ketjuun siksi, että pääsin 11 vuoden helvetistä eroon, tarkoittaa ex-miestä, joka joi ja joi, söi samalla kavereiden reseptilääkkeet (myös minulle määrätyt), alkoi tappouhkailut ja henkinen väkivalta oli sietämätöntä. Enkä väitäkään, että sinun elämääsi voisi verrata minun elämääni. Tämä oli vain yksi esimerkki!

      On huojentavaa, kun voi nukkua yönsä rauhassa pelkäämättä ja ahdistumatta toisen ryyppäämisestä ja psykooseista.

      Voimia sinulle rutkasti elämääsi, mutta arvosta myös meitä muita kommentoijia :)

    • towardthebrightlight

      Se on viime kädessä oma asiasi, että reagoitko siihen että ukkosi valittaa huonoa oloaan. Ei sinun *tarvitse* reagoida siihen mitenkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5728
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3515
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1895
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1566
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1483
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1370
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe