Onko mahdollista ladata sähköautoa aurinkosähköllä, ja kuinka isot systeemit pitäisi olla pk-seudulla jos auton lataus on 15-20 kWh ja muulloin sähkö ohjautuu taloussähköksi lämminvesivaraajaan jne.
Jos tuo onnistuu niin alkaisi säästöä tulemaan myös polttoaineen kulutuksen osalta, ja aurinkosähkö on vielä kiehtovampi.
Sähköauton lataus aurinkosähköllä
32
8849
Vastaukset
- 67 67
Ehdottaisin 4.9 kW :n pakettia.
http://www.solarladen.de/pv_komplettpakete.php- 67 67
Vajaa 8000€ ja laitteisto antaa 5kilowattia verkkosähköä. On kohtuullista.
- lykkyä tykö
Joo ja pilvisenä päivänä tulee ehkä parisataa wattia keskipäivällä .... sähköauton akun lataus kestää viikon tai sillee, talvella vielä kauemmin.
- 45tgwerwg45g
Oliko tarkoitus sitten "ei aurinkoisina" päivinä seisottaa autoa tai vain ladata sitä sähköyhtiön avustamana? Ainakin suomessa aurinkoisten päivien määrä vuodessa voi pistää monet miettimään, että onko se iso investointi sen arvoista...
- Jamppppa
Pilvisinä päivinä joutuisi varmasti ottamaan töpselistä - arpapeliähän tuo aurinkolataus on ja järkevyyttä tässä pohditaankin. Haaveiden pilvilinnassa saataisiin autoon ja kotiin aurinkosähköä.
Joka päivä ei välttämättä tarvi ladata jos auton akuilla huristelee /- 150 km latauksella. Hankintakulujen kuoletusta ajatellen pilvet varmaan vesittää auton hankintahinnan 30.000 euroa ja muu laitteisto 8000 euroa, ellei bensan hinta nouse nykyisestä paljonkin. Toki samalla saa kotiinkin välillä sähköä.
Ideaalitapauksessa puolet vuodesta voisi ajella aurinkolatauksella ja auto maksaisi itseään takaisin melko nopealla tahdilla mutta kesästäkin taitaa olla puolet pilvistä. - Jamppppa
Jamppppa kirjoitti:
Pilvisinä päivinä joutuisi varmasti ottamaan töpselistä - arpapeliähän tuo aurinkolataus on ja järkevyyttä tässä pohditaankin. Haaveiden pilvilinnassa saataisiin autoon ja kotiin aurinkosähköä.
Joka päivä ei välttämättä tarvi ladata jos auton akuilla huristelee /- 150 km latauksella. Hankintakulujen kuoletusta ajatellen pilvet varmaan vesittää auton hankintahinnan 30.000 euroa ja muu laitteisto 8000 euroa, ellei bensan hinta nouse nykyisestä paljonkin. Toki samalla saa kotiinkin välillä sähköä.
Ideaalitapauksessa puolet vuodesta voisi ajella aurinkolatauksella ja auto maksaisi itseään takaisin melko nopealla tahdilla mutta kesästäkin taitaa olla puolet pilvistä.(viesti lähti ennenaikojaan, joten jatketaan)... eli ideaalitapauksessa puolet vuodesta voisi ajella auringon voimalla ja omassa tapauksessa se tarkoittaisi n. 1500 euron säästöä (bensaan menee n. 3000 euroa vuodessa bensan hinta = 1,65 euroa). Puolet tuostakin olisi 750 euroa, eli ihan kohtuullinen summa yhä kallistuvaan bensaan verrattuna.
- minävaantaas
Jamppppa kirjoitti:
(viesti lähti ennenaikojaan, joten jatketaan)... eli ideaalitapauksessa puolet vuodesta voisi ajella auringon voimalla ja omassa tapauksessa se tarkoittaisi n. 1500 euron säästöä (bensaan menee n. 3000 euroa vuodessa bensan hinta = 1,65 euroa). Puolet tuostakin olisi 750 euroa, eli ihan kohtuullinen summa yhä kallistuvaan bensaan verrattuna.
kulutustottumuksia pitää vaihtaa, jos päättää siirtyä aurinkosähköön,
sähköpyörälläkin pääsee lähikauppaan. turhaa menemistä rajoitettava aika lailla, kiitokseksi saa mukavaa ja ruuhkatonta vapaa-aikaa, suosittelen.
- isonomistaja
Saat suomesta edullisimmat paketit isoon järjestelmään. Kysy tarjoukset aurinkotukusta & nordicsolarilta
- 8as7df89fad7s89dfs7f
Vielä muutama muuttuja:
- Erilaiset komponentit välissä tekevät hukkahäviötä: panelien säädin, johdotus, auton oma laturi jne. Eli jos laskelmasi LATAUSKAPASITEETTI paperilla on 100%, niin todellisuudessa sähköauton LATAUS akkuun toimitettuna TODELLINEN hyötysuhde saattaakin olla esim. 90%. Eli laskelmoitu pitkä lataus kestää AINAKIN tunnin kauemmin kuin paperilla? Kun muutenkin tavallinen 230v lataus kestää monessa sähköautossa noin 8h, niin pienikin ajallinen lisäys raastaa hermoja. Joutuu myös miettimään vaihtoehtoa pitäisikö sähköautoon tehdä jokin muutostyö lataukseen, jotta hyötysuhdetta saisi paremmaksi, joka myös maksaa?
- Kun auto on liikenteessä päivällä (pois latauksesta), niin paneeleita voi hyödyntää miten? Hankittava toinen suuri akkupaketti, jota sitten myös puretaan sähköauton lataukseen myöhemmin? Auto seisoo suurimman osan ajasta latauksessa yöllä jolloin ei aurinko paista?
- Panelit joutuu XX vuoden päästä uusimaan kun eivät ole ikuisia? Toki saa varmasti halvemmalla kun tekniikka on kehittynyt, mutta sekin on varmasti aika suuri kuluerä?
- Panelien rikkoutuminen esim. ilkivalta. Hommattava vakuutus joka taas maksaa?
- Sähköauton oma akku myös kuluu, jonka vaihtamiseen pitää varata rahaa 8-12 vuoden päästä? Samoin auton toimintasäde pienenee akun kuluessa huomattavasti, varsinkin talvella (sisätilan ja akkujen oma lämmitys, akkutyypistä riippuen).
.... Joten teeppä laskelmia vielä kerran uusiksi, että kannattaako kokonaisuus SUOMESSA. Voisin kuvitella, että jos muutenkin olisi tarkoitus omakotitalo "apusähköistää" aurinkopaneleilla ja kulutushuiput käytetty jo (esim. pesukone, sauna, lämminvesivaraaja jne.), niin sen "hukkaenergian" voisi sitten tuupata sähköautoon, jolloin yhtälöstä voisi saada vielä jotenkin kannattavan.
Mutta kaunis ajatus kuitenkin ja luonto kiittää. :) - Mietippä sitä
Laitetaampa paneelit autoon kiinteäksi, lataapi aina.
- Mietin just sitä :)
>>Laitetaampa paneelit autoon kiinteäksi, lataapi aina.
Ei muuten lataa ja ongelmia tulee:
- Parkkeeraus katveessa kun ei ole muualla tilaa esim. kerrostalot, parkkihalli, puut jne. Vaikka parkkeerattaessa auto auringossa, niin 2h päästä ei välttämättä ole kun aurinko kääntyy.
- Lataus on muutenkin todella hidasta eli heikko hyötysuhde kun puhutaan AUTOLLA AJAMISESTA. Voi mennä viikkokin suorassa auringonpaisteessa latauksessa jotta pääset 20km.
- Panelit tuovat lisäpainoa, joka luonnollisesti lisää hieman kulutusta.
- Katsastukseen panelit irti? Jos tarkoitus tehdä kiinteäksi autoon, niin muutoskatsastus (turvallisuus?).
- Rikollisia voi kiinnostaa paneleiden varastaminen jos on melko kevyellä lukituksella auton ulkopuolelle kiinnitetty esim. akkulaikalla sahataan auki lukitus ja panelit kainaloon.
- Ilkivallan riski kun ei olla totuttu paneleihin esim. nuoriso rikkoo pe iltana heitellen kaljapulloja niihin.- eisitätuu...
Joo, näin on, jos auton katto ja nokkapelti on aurinkopaneelia, ja max ajomatka ilman paneelia 150km, niin paneelin kanssa keskimäärin 151km/vrk, tämä siis Suomessa.
- aika pieni systeemi
Tuo ehdotettu pienenpuoleinen paketti maksaa tuollaiset 7000 euroa. Paketti sisältää 26 aurinkopaneelia jokainen 190W, yhteensä 4,94kW. Tämä siis nimellisteholla joka toimii päiväntasaajalla keskipäivällä.
Suomessa siitä saa juhannuksen aikaan keskipäivällä paneelista ulos noin 3,9 kW ja invertteristä säätimen ja kaapeloinnin häviöt mukaan laskien ulos ehkä luokkaa 3,5 kW. Syksyllä ja keväällä paljon vähemmän. Tällä saat auton akut ladattua parin aurinkoisen päivän aikana. Syksyllä on yleensä pilvistä, joten varaudu siihen että näin pienellä systeemillä menee puoli tai koko kuukausi auton akkujen lataukseen.
Paketin paneelien pinta-ala on 1,3m2, yhteensä siis 33 m2 paneelia. Sen kokoinen paneelikenttä tarvitsee aika suuren tonttipinta-alan siten sijoitettuna että etelän (kaakosta lounaaseen) suuntaan ei ole puita eikä rakennuksia, tai sitten korkea (15m ainakin) pilareille rakennettu myrskynkestävä teline. Se ei todellakaan ole ilmainen.
Kerrohan miten hankeesi kanssa käy. - ....................
alku keväästä alkaessa Suomesssa auringon intensiteetti on korkeampi kuin keskieuroopassa (kirkkaat pilvettömät päivät ja pidemmät päivät)
- --------------------
sähköautoilla ja sellaisilla alku keväästä ajelen. Korkeampi auringon intensiteetti kuin keskieuroopassa (enemmän pilvetöntä paistetta)
- Testaaja2013
1 Kwh maksaa sähköverkosta n. 0.1 € siirtomaksuineen. Ja esim. Nissan Leafin lataus maksaa n. 2 €/100 km.
Jos autolla ajettaisiin keskimääräinen kilometri määrä eli 17 000 km/v olisi verkkosähkön lasku (laskennallisesti) n. 340 €/v.
VTT on testannut Oulusa tuota sähköauton latausta aurinkosähköllä. Auto taisi olla Peugeot Ion. Löytynee verkosta lisätietoa. - Ei Suomessa
Joku sanoi "Suomesssa auringon intensiteetti on korkeampi". Kyllähän noi teoria kysymykset on aina hyviä. Siinä vaan käy silleen et talvella kun sähkön tarve on suurin niin auringon todellinen tuotto on vähäsin. Lyhyet päivät. Kylmällä akku ei lataannu ihan oppikirjojen mukaan. Ja kukas sen kuuran ja lumet käy päivittäin katolla putsaamassa.
- luuloja luuloja
Ei se auringon intensiteetti ole korkeampi Suomessa. Auringonsäteet tulevat vinosti ilmakehän läpi Suomeen ja energiaa häviää matkalla. Etelämpänä auringonsäteet tulevat vähemmän vinosti joten häviöt matkalla ovat pienemmät. Tietysti jollakulla on toiveajattelua että tulee enemmän kun kerran lumesta heijastuu valoa. Miksei silläkin voi olla jotain vaikutusta.
Ennen kevätpäiväntasausta päivät ovat Suomessa lyhyempiä kuin etelämpänä, ja tämä tietysti vähentää vuorokautista valonsaantia. - Make5555
luuloja luuloja kirjoitti:
Ei se auringon intensiteetti ole korkeampi Suomessa. Auringonsäteet tulevat vinosti ilmakehän läpi Suomeen ja energiaa häviää matkalla. Etelämpänä auringonsäteet tulevat vähemmän vinosti joten häviöt matkalla ovat pienemmät. Tietysti jollakulla on toiveajattelua että tulee enemmän kun kerran lumesta heijastuu valoa. Miksei silläkin voi olla jotain vaikutusta.
Ennen kevätpäiväntasausta päivät ovat Suomessa lyhyempiä kuin etelämpänä, ja tämä tietysti vähentää vuorokautista valonsaantia.Aurinkopaneli ei ole ympärivuotinen ratkaisu auton latauksessa, mutta on avuksi. Tuotetulle sähkölle on keksittävä muutakin käyttöä kuin auton lataus. Lämmitys olisi ilmeinen käyttökohde, mutta sen tarve on pienin silloin, kun aurinkoisinta. Jos ylimääräistä sähköenergiaa voisi myydä verkkoon, tulisi edes jotain tuloa. Tarvittavat 'venttiilit' ovat kalliita. Liekö sähkölaitosten puolella on nykyhetkenä mielenkiintoakaan. Mielestäni olennaisin asia on öljyriippuvuuden vähentäminen ja siksi sähköauto sinänsä on jo hyvä asia.
- aina jotain tämäkin
Aloittajan 15 - 20 kWh vastaa 1,5 - 2 litraa bensaa. Sillä ajaa joku 30 - 40 km.
Tuo yllä mainittu vajaa 8000 euron paketti antaisi tämän, keskikesällä aurinkoisena päivänä. Kesästä syksyyn pilvisenä päivänä saisi sähköä sen verran että ajaisi muutaman korttelin ympäri. Talvella ajaisi ehkä autotallista kadulle ja takaisin.- hyötysuhde
Niin, siis öljyn energiasisältö on lähellä tuota 10 kWh per litra.. Mutta jos kaadat tankkiin litran bensaa, niin akselin päästä ei todellakaan tule ulos 10 kWh. Pikemminkin jotain 3-4 kWh.
Sen sijaan, jos sähköautoon "tankkaat" 10 kWh, niin sähkömoottorista saattaa hyvinkin tulla luokkaa 8-9 kWh.
Ja juuri tämän takia sähköllä on halpa ajaa, vaikka sitten ajelisikin forttumin sähköllä. Bensa häviää jo energiasisällön kWh-hinnassa ja bensamoottori vielä hukkaa yli puolet siitä energiasta. - aina jotain tämäkin
hyötysuhde kirjoitti:
Niin, siis öljyn energiasisältö on lähellä tuota 10 kWh per litra.. Mutta jos kaadat tankkiin litran bensaa, niin akselin päästä ei todellakaan tule ulos 10 kWh. Pikemminkin jotain 3-4 kWh.
Sen sijaan, jos sähköautoon "tankkaat" 10 kWh, niin sähkömoottorista saattaa hyvinkin tulla luokkaa 8-9 kWh.
Ja juuri tämän takia sähköllä on halpa ajaa, vaikka sitten ajelisikin forttumin sähköllä. Bensa häviää jo energiasisällön kWh-hinnassa ja bensamoottori vielä hukkaa yli puolet siitä energiasta.Tämän keskustelun otsikko sekä aloitussanoma koskevat sähköauton latausta aurinkosähköllä.
- hyötysuhde
aina jotain tämäkin kirjoitti:
Tämän keskustelun otsikko sekä aloitussanoma koskevat sähköauton latausta aurinkosähköllä.
On juu.. Ja ymmärrän että mennään sivuraiteille jos koko aihe muuntuisi pelkäksi sähköautoilukeskusteluksi. Mutta eikö nyt sitten saa edes mainitakaan mitä se autoilu ylipäätään maksaa?
Eikä kyse ole ihan pelkästään hinnastakaan, vaan osin jo ihan siitäkin että mihin asti päästään. Kunhan vaan muistutin, että bensan energiasisältöä ei voi verrata ihan 1:1 sähköön. Että minun mielestä tämä kyllä liittyy aiheeseen. - asiat asioina
hyötysuhde kirjoitti:
On juu.. Ja ymmärrän että mennään sivuraiteille jos koko aihe muuntuisi pelkäksi sähköautoilukeskusteluksi. Mutta eikö nyt sitten saa edes mainitakaan mitä se autoilu ylipäätään maksaa?
Eikä kyse ole ihan pelkästään hinnastakaan, vaan osin jo ihan siitäkin että mihin asti päästään. Kunhan vaan muistutin, että bensan energiasisältöä ei voi verrata ihan 1:1 sähköön. Että minun mielestä tämä kyllä liittyy aiheeseen.Tottakai liittyy aiheeseen. Kaada vaan sitä bensaa sähköauton akkuun ja kas kun tuli ladattua aurinkosähköllä.
- voitsiisus
asiat asioina kirjoitti:
Tottakai liittyy aiheeseen. Kaada vaan sitä bensaa sähköauton akkuun ja kas kun tuli ladattua aurinkosähköllä.
Kuten sanottu, kyse oli kustannusten vertailusta. Mutta ilmeisesti aurinkosähköä ei saa verrata mihinkään muuhun kuin aurinkosähköön.
- uusi aihe
Avaa oma keskusteluaihe kustannusten vertailuun, tässä keskustelussa on kyse teknisistä ratkaisuista.
- voitsiisus
Joo, avataan samantien uudet ketjut autoilun kustannuksista bensalla, dieselillä, etanolilla, sähköllä ja aurinkosähköllä.. siis kaikille erikseen ja jokaiselle ketjulle omat fasistinsa vahtimaan ettei ketjussa vaan erehdytä vertailemaan mitään minkään kanssa.
- maailmanparantaja
Akkua on mahdollista ladata aurinkosähköllä, mutta se ei ole järkevää. Riittävän suuren järjestelmän kustannukset ovat niin suuret, että sillä hinnalla ajat ilmaiseksi koko loppuelämäsi verkkosähköä käyttämällä.
Jos haluat viherpiipertää, niin myy auto ja haki polkupyörä. Maailma pelastuu paljon tehokkaammin. - karitt
Huumo Ky valmistaa Ylivieskassa kääntyviä aurinkojärjestelmiä. Niiden sivuilla on tuottoseurantaa mahdollista katsoa, mitä se milloinkin tuottaa. Mielestäni ihan hyvin tuottaa. huumo.fi tais olla osoite.
- huumorilla
Kyllä varmaankin, aivan uskomaton lisäys kaksi ja puoli vuotta sitten kuolleeseen ketjuun!
- ohohohigih
Katso testaaja2013 vastausta joka on täyttä asiaa
7-8000 eur laitteiston kuoletus 20-30 vuotta edellyttäen että paneeleista saa lataus sähköä autoon sillo kun tarvii
Yleensä tarve on yöaikaa jolloin sähkö on halpaa esim pörssisähkö
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792